Samsung F110

F110 سامسونگ جزو گوشی های سطح بالا و با قابلیتهای فوق العاده برتر روز نیست ، جزو گوشی های مد روز هم نیست ، اما با ویژگی هایی که دارد در نوع خود یکتاست ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۵
                                  

 

 

مروری بر  سامسونگ F110  Adidas

 

F110 سامسونگ جزو گوشی های سطح بالا و با قابلیتهای فوق العاده برتر روز نیست ، جزو گوشی های مد روز هم نیست ، اما با ویژگی هایی که دارد در نوع خود یکتاست . این گوشی که بر اساس سیستم miCoach آدیداس طراحی شده یک گوشی ورزشکاری است که امکانات زیادی مورد توجه علاقه مندان به ورزش دارد . علاوه بر این امکانات معمولی گوشی های حاضر بازار را هم دارد . این گوشی همچنین دارای امکاناتی نظیر دوربین 2 مگاپیکسلی ، رادیو ، بلوتوث استریو و یک گیگابایت حافظه داخلی می باشد .

image
 

image
 
image

ویژگی های اصلی :

 

_ امکانات خاص ورزشکاری :

- نرم افزار داخلی miCoach که حرکات ورزشی کاربر را کنترل کرده و اندازه گیری می کند و دارای چند راهنمای صوتی است .

- امکان همزمان سازی و تطبیق با سیستم وب miCoach

- شتاب سنج داخلی به همراه گام شمار

- شمارنده ضربان قلب

- هدست اسپرت ، ریموت کنترل هدست با پورت 3.5 میلیمتری ، باز و بند

_ دوربین 2 مگاپیکسلی

_ 1 گیگابایت حافظه داخلی

_ رادیو FM

_ بلوتوث استریو

_ امکان کار با گوشی بدون قرار دادن سیم کارت

 

معایب اصلی :

 

- طراحی نامناسب

- دوربین گوشی فوکوس اتوماتیک ندارد

- رزولوشن پایین صفحه نمایش و ناخوانایی در زیر نور مستقیم خورشید

- گام شمار داخلی گوشی دقت زیادی ندارد ( خطا دارد )

- عدم وجود اسلات کارت حافظه

- عدم وجود 3G

- عدم وجود امکان مشاهده فایل های آفیس

برنامه ورزشی Adidas در زمینه محصولات تحت کامپیوتری سابقه خوبی دارد . در سال 1980 این شرکت یک جفت کفش را طراحی کرد که در زبانه یکی از کفشها یک ریز پردازنده قرار داده شده بود که به حسگر در کف کفش متصل بود و عملیات شمارش و پردازش گامها را انجام می داد . کافیست اطلاعاتی نظیر طول یک گام فرد به آن پردازنده داده شود تا نتایج محاسبات طی شده ، سرعت متوسط ، میزان کالری مصرف شده و ... را به کاربر بدهد . این نتایج به همراه مدت زمان صرف شده روی یک چراغ LED که روی کفش نصب شده نمایش داده می شود . این کفش به قیمت 100 دلار به فروش رسید .

همچنین پس از آن Puma نیز کفشهای کامپیوتری تولید کرد و به قیمت 200 دلار به فروش رساند .

امروزه نیز معروف ترین وسیله الکترونیکی ورزشی سیستم Nike+ است که شامل یک جفت کتانی  Nike+ ، یک کیت ورزشی ipod و یک ipod nano است و کافیست سنسور بی سیم آن را کف کفش قرار داده و گیرنده بی سیم را به ipod خود متصل کنید .

سیستم Adidas miCoach نیز مشابه Nike+ است با این تفاوت که برای استفاده از آن نیاز به کفشهای خاص آدیداس نیست و سنسور آن را می توان به انواع کفشهای ورزشی متصل کرد . علاوه بر این ، این سیستم دارای یک کنترل گر ضربان قلب است که این ویژگی در Nike+ وجود ندارد . سنسور شمارشگر گام و سنسور HRM ( ضربان قلب ) اطلاعات خود را به صورت بی سیم به گوشی Adidas ارسال می کنند . گوشی F110 نیز در هنگام عملیات ورزشی هم به عنوان مدیا پلیر عمل می کند و هم فیدبک های صوتی از وضیعت راهپیمایی شما پخش می کند .

image
 
image

همچنین به محض اینکه یک PC اختیار داشته باشید می توانید گوشی را به سایت miCoach متصل کرده و نتیجه فعالیتهای خود را ببینید .

image
 
image

طراحی و ساختار

 

بدنه Adidas F110  بطور کامل از جنس پلاستیک است و هیچ بخشی از آن پوشیده با کروم یا فلز دیگری نیست و به همین دلیل کمی ساده و خسته کننده به نظر می رسد .

ابعاد این گوشی 14.5 × 45 × 101.5 میلیمتر بوده و ساختار جمع و جوری دارد. F110 در انواع مختلف رنگها مثل خاکستری ، نقره ای ، صورتی ، خاکی ، آبی و قرمز عرضه می شود .

پانل جلویی شامل صفحه نمایش 2 اینچی TFT با رزولوشن پایین 220 × 176 پیکسل است و با توجه به صفحه نمایش های بزرگ و QVGA که امروزه بازار را فرا گرفته اند می توان گفت F110 از این لحاظ در سطح پایین تری قرار دارد .

image
 
image

در زیر صفحه نمایش دکمه های 4 جهته D-pad و در کنار آن دکمه های کنترلی مثل 2 دکمه چند منظوره ، 2 دکمه میانبر یکی برای پخش موزیک و دیگری مخصوص منوی miCoach ، دکمه C و دکمه های سبز و قرمز مکالمه هستند . دکمه های شماره گیر هم بسیار بزرگ و راحت هستند .

image
 
image

در کناره سمت راست گوشی دکمه مخصوص دوربین قرار دارد که با نگهداشتن آن دوربین شروع به کار می کند . می توان با دوربین در حالت باز یا بسته بودن کشویی گوشی کار کرد . به هر حال مکان قرار گرفتن این دکمه مناسب نیست چون هنگام زیاد کردن ولوم صدا در کناره سمت چپ بطور ناگهانی دستتان به این دکمه برخورد کرده و دوربین روشن می شود .

image
 
image

 در کناره سمت چپ علاوه بر دکمه تغییر صدا ، پورت اتصال USB برای اتصال شارژر، هدست استریو و کابل دیتا قرار دارد .

image
 
image

پشت گوشی از جنس پلاستیک محکم و شبکه مانند پوشیده که جلوی سر خوردن گوشی از دست را می گیرد . در پشت گوشی علاوه بر لنز دوربین ، بلند گوهای گوشی هم قرار دارند . با باز کردن درب باتری ، باتری لیتیومی با ظرفیت 800 mAh با قابلیت ماکزیمم 4 روز کار دیده می شود .

image
 
image
 

image
 
image

کلیه دکمه های صفحه کلید با نور پس زمینه سفید روشن می شوند . یکی از مشکلات این گوشی ناخوانایی صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید است .

image
 
image

ساختار منو

 

F110 دارای همان منوی است که در بیشتر گوشی های معمولی سامسونگ وجود دارد و با اینکه آیکن ها و افکتهای گرافیکی مختلفی دارد می توان گفت بسیار ساده است . امکان نمایش گام شمار در روی صفحه نمایش در حالت استندبای وجود دارد . آیکن های منوی اصلی بصورت شبکه ای 3 × 4 هستند و نمی توان رنگ یا شکل آنها را تغییر داد .

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

امکانات تلفنی

 

دفترچه تلفن این گوشی قابلیت نگهداری 1000 مخاطب را با 20 فیلد اطلاعاتی مختلف دارد . می توان در آن واحد شماره های روی گوشی یا کلیه شماره های گوشی و سیم کارت را نمایش داد . از لحاظ ارسال و دریافت صدا در هنگام مکالمه می توان F110 را در سطح خوب قرار داد . البته اکثر محصولات سامسونگ از این لحاظ مشکلی ندارند اما همچنان به پای W910 سونی اریکسون و 6500 Slide نوکیا نخواهند رسید .   

image
 
image
 

image
 
image

ارسال پیام

 

F110 قابلیت ارسال و دریافت SMS ،  MMS و ایمیل را دارد . یک نکته جالب این است که می توان پیام های دریافتی را مثل تماس های دریافتی block کرد یعنی با قرار دادن نام شخص در لیست سیاه ، اجازه دریافت پیام های وی را به گوشی ندهیم . امکان ارسال و دریافت ایمیل هم مشکلی ندارد و خوب است اما با Gmail کار نمی کند .

image
 
image

 

image
 
image

F110 دارای کارت حافظه نیست اما یک گیگابایت حافظه داخلی دارد . برای انواع مختلف فایل ها ، فلدرهای متفاوت وجود دارد . گالری تصاویر هم بخشی از File manager است و فلدر جداگانه ای ندارد .

 

image

image
 
image

 

image

مولتی مدیا

 

وجود 1 گیگابایت حافظه خالی برای ذخیره موزیک های دلخواه و تبدیل F110 به یک پخش کننده موزیک ، کافی است . این پخش کننده موزیک یک دکمه مخصوص روی صفحه کلید دارد و قابلیت کوچک شدن و پخش در پس زمینه را نیز دارد .

image
 
image
 

image
 
image

 از لحاظ پخش صوت موسیقی این گوشی بسیار خوب است . مثل بسیاری از گوشی های سامسونگ در بسته خریداری شده این گوشی نیز هدست سیم دار دارای میکروفون و ریموت کنترل دارد که به عنوان یک جک 3.5 میلیمتری عمل می کند .

image

هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر دو حالت اتصال / media player   miCoach ویا mass storage را می توان انتخاب کرد که با انتخاب گزینه اول F110 با مدیا پلیر ویندوز تطبیق سازی می شود و با انتخاب گزینه دوم می توان فایل های مختلف را به گوشی یا کامپیوتر انتقال داد .

F110 دارای رادیوی FM بدون قابلیت RDS است و برای جستجو بین شبکه ها می توان از کلید 4 جهته صفحه کلید استفاده کرد . یک نکته جالب این است که می توان برنامه های رادیویی را با این گوشی ضبط کرد .

image
 

image
 
image

در بخش پخش کننده ویدئویی ، گزینه های زیادی وجود ندارد اما کلیه موارد لازم و مهم مثل تمام صفحه ، جلو و عقب زدن و ... وجود دارد .

image
   
image

دوربین

 

F110 دارای یک دوربین 2 مگاپیکسلی با ماکزیمم رزولوشن تصویر 1200 × 1600 پیکسل است که البته فوکوس اتوماتیک و فلاش ندارد . منوی آن هم مثل بسیاری از مدل های دیگر سامسونگ است و ابزارهای کاربردی در یک نوار ابزار در پایین صفحه آن وجود دارند . امکان استفاده از دوربین بصورت تمام صفحه وجود دارد .

image
 

image
 
image

برای ضبط فیلم هم F110 از همان منوی عکاسی استفاده می کند که ماکزیمم رزولوشن آن از نوع QCIF و با سرعت 12 فریم در ثانیه است و فیلم ها را در فرمت MPEG4 ذخیره می کند .

image
 

image
 
image

قابلیتهای ارتباطی

 

با داشتن F110 می توان از ارتباطات سریع و اینترنتی از طریق EDGE و GPRS برخورداربود . مرورگر وب این گوشی Net Front 3.4 با امکانات خوب مثل نقشه کوچکی ، نشان دهنده مکان نما در صفحه ، پوینتر ماوس ، امکان Scroll کردن روی صفحات و ... است .

 

ارگانایزر

 

در این بخش مثل گوشی های دیگر سامسونگ امکاناتی از قبیل تقویم ، امکان نمایش روزانه ، هفتگی ، ماهیانه ، امکان ثبت رویدادها و یا قرار ملاقتهای مهم ، تنظیم زنگ بیداری برای 5 زمان مختلف با تنظیمات خاص ، ضبط صوت ، ساعت جهانی ، ماشین حساب ، شمارش گر معکوس ، کرونومتر و ... وجود دارند .

image
 
image

 

image
 
image

متأسفانه بر خلاف بسیاری از گوشی های سامسونگ امکان باز کردن و مرور فایل های آفیس در F110 وجود ندارد .

image
 
image

 

image
 
image

همچنین در حدود 10 بازی از پیش نصب شده روی این گوشی وجود دارد .

   

image
 
image

 

image
 
image

 

سیستم ورزشی miCoach

 

برای استفاده از این سیستم باید 2 حسگر ( سنسور ) را در محل مناسب قرار دهید : 1- سنسور کنترل کننده ضربان قلب که روی نواری می باشد و باید روی قفسه سینه قرار بگیرد . 2- سنسور گام شمار که به بند کفش متصل می شود .

image
 

image

پیشنهاد می شود در صورتیکه برای اولین باراز این قابلیت گوشی قصد استفاده دارید یک تمرین دو تخمینی جهت ارزیابی کارایی گوشی انجام دهید . کافیست حسگرها را متصل کرده و یک مایل معادل 1.6 کیلومتر بدوید .

سپس گوشی را با کابل دیتا به PC متصل کرده و وارد سایتWWW.miCoach .COM   شده و نرم افزار همزمان سازی آن را دانلود کنید و گوشی را با Sync کنید تا نتیجه فعالیت ورزشی شما را ارزیابی کرده و نتیجه را اعلام کند .

در مرحله بعد که در واقع هدف اصلی و کاربردی این گوشی است . انتخاب یک هدف یا goal است که چند نمونه تعریف شده مثل " learn to run " ، " stay fit ، Get fit و ... روی گوشی وجود دارد و با انتخاب هر یک ، F110 برنامه را با تنظیمات خاص آن هدف اجرا می کند . می توان نمونه هدف یا goal دلخواه را بر اساس زمان ، مسافت ، تعداد گام ، اندازه گام ها ، میزان کالری مصرف شده و ... ایجاد کرد .

دکمه مخصوص برای ورود به منوی miCoach در زیر صفحه نمایش قرار گرفته است که شامل آیتم هایی نظیر شروع ، تقویم ، workout ، پخش موزیک و تنظیمات است . می توان موزیک های خاصی را تعریف کرد تا زمانهایی که سرعت یا ضربان قلب پایین می آید جهت تحرک نواخته شوند .

image

یک نکته مهم این است که قبل از استفاده از این قابلیت ها باید مشخصات فیزیکی کاربر در گوشی و در سایت مربوط ثبت گردد .

image
 
image

با راه اندازی سیستم راهنمای صوتی گوشی می توان در حین انجام فعالیت ها از راهنما کمک گرفت . برای تنظیم اعلام وضیعت به صورت صوتی کافیست به گوشی 2 بار ضربه زده شود که با این کار  شتاب سنج گوشی فعال شده و اطلاعات مربوط به فعالیت از قبیل زمان مصرف شده ، مسافت ، تعداد گام ، کالری مصرف شده و ... توسط گوشی خوانده می شود .

برای اعلام وضیعت ضربان قلب سیستم می تواند یا تعداد ضربان در هر دقیقه بیان کند و یا گروهی که از لحاظ میزان ضربان در آن قرار می گیرد را نمایش دهد :

-          گروه آبی 65 – 75% از ماکزیمم ضربان قلب

-          گروه سبز 75 – 85 % از ماکزیمم ضربان قلب

-          گروه زرد 85 – 90 % از ماکزیمم ضربان قلب

-          گروه قرمز 90 – 95 % از ماکزیمم ضربان قلب

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت WWW.miCoach .COM   مراجعه کنید . یک قابلیت جالب دیگر در این بخش وجود تقویمی است که می توان برنامه زمانی تمرینهای ورزشی را در آن ثبت کرده و برای آنها زنگ آلارم در نظر گرفت . علاوه بر این تاریخچه فعالیتها و جزئیات مربوط به آنها نیز در این بخش ذخیره می شوند .

image
 
image

 

image
 
image

برای محاسبات مسافتی ، برنامه miCoach از سنسور گام شمار استفاده می کند که در ابتدا کمی دقت پایینی دارد اما پس از طی مسافت 800 متر دقت آن فیکس می شود .

image

هنگامیکه از شمارنده ضربان قلب استفاده می شود روی صفحه نمایش رنگ مربوط به گروه ضربانی که در قبل توضیح داده شد دیده می شود . برنامه miCoach دارای قابلیت های زیاد و جالبی است که در صورتیکه با آن کار می کنید به این ویژگیهایی خواهید برد و از آنها لذت می برید .

image
 
image

 

image
 
image

  در نهایت

miCoach در مقایسه با سیستم های ورزشی دیگر مثل Nike+ نقاط قوت زیادی مثل کنترل کننده ضربان قلب ، امکان انتخاب هر نوع کفش ورزشی ، قابلیت استفاده و کنترل از طریق موبایل ، رادیو FM ، پخش موزیک و ... است . به هر حال اگر اهل ورزش هستید و این گونه قابلیتها روی یک گوشی موبایل برای شما ارزشمند است بهتر است وقت تلف نکنید . البته قیمت این گوشی کمی نسبت به کارایی های آن زیاد است اما در صورتیکه ویژگی های آن برای کاربر اهمیت داشته باشند ، می ارزد . به هر حال از لحاظ قابلیت های موبایلی ، F110 جزو گوشی های بسیار متوسط و معمولی بازار با قابلیتهای متوسط است .

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)