Samsung F490

F490 سامسونگ از جمله گوشی های مدروز با قابلیت هایی نظیر دوربین 5 مگاپیکسلی و صفحه نمایش لمسی است. اینترفیس لمسی این گوشی شبیه ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۵
                                  

 

 مروری بر سامسونگ F490

 

 

F490 سامسونگ از جمله گوشی های مدروز با قابلیت هایی نظیر دوربین 5 مگاپیکسلی و صفحه نمایش لمسی است. اینترفیس لمسی این گوشی شبیه به اینترفیس گوشی Armani است اما از لحاظ قابلیت های لمسی امکانات کاملتر و بیشتری دارد. علاوه بر این F490 بسیار شبیه F700 است با این تفاوت که صفحه کلید سخت افزاری QWERTY در این گوشی موجود نیست .

 

image
 
image

image
 
image

ویژگی های اصلی :

-          طراحی و ساختار بسیار پیشرفته و مدرن

-          ضخامت کم (در حدود 11.8میلیمتر)

-          پشتیبانی از 3 باند GSM و HSDPA  ،امکان مکالمات ویدیویی

-          صفحه نمایش بزرگ 3.2 اینچی از نوع TFT با رزولوشن 432×240 پیکسل

-          دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک

-          عکس العمل ویبره در صورت لمس صفحه نمایش

-          اسلات کارت حافظه Micro SD

-          بلوتوث استریو

-          جک صوتی 3.5 میلیمتری

-          نمایش  فایل های آفیس

-          اینترفیس و پخش موزیک فوق العاده خوب

مهمترین معایب :

-          مرورگر وب بسیار کند

-          ماکزیم رزولوشن ضبط فیلم QVGA با سرعت 15 فریم در ثانیه است

-          امکان پخش فایل های ویدئویی WMA در حالت تمام صفحه وجود ندارد

-          سرعت پایین هنگام زوم کردن روی تصاویر در گالری

-          فقط سه بازی جاوا بصورت تمام صفحه و بطور آزمایشی وجود دارد

 

حضور  آیفون در بازار بسیاری از کمپانی های تولید کننده گوشی را بر آن داشت تا از تکنولوژی تاچ اسکرین فوق العاده ای که در آن بکار گرفته شده  استفاده کنند و به همین دلیل نیز از آن پس ، گوش هایی که با این قابلیت وارد بازار می شوند با آیفون مقایسه می شوند. F490 نیز به عنوان یکی از رقبای آیفون محسوب می شود که برخی قابلیت های آن مثل دوربین با قابلیت فیلمبرداری ، بدنه براق ضخامت کم خیلی ، بهتر از آیفون می باشد.

image
 
image

طراحی و ساختار ظاهری :

 

F490 دارای ابعاد 11.8×53.5×115 میلیمتر و وزن 102 گرم است. بدنه گوشی از جنس پلاستیک براق است که به راحتی اثر انگشت را جذب می کند.

image
 
image

پانل جلویی شامل صفحه نمایش 3.2 اینچی TFT با قابلیت نمایش 262 هزار رنگ و رزولوشن 432×240 پیکسل است. در بالای صفحه نمایش دوربین دوم برای مکالمات ویدیویی قرار گرفته که از امکان UMTS/HSDPA  با سرعت 3.6 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند. در پایین صفحه نمایش 3 دکمه حساس به لمس ، یکی برای ورود به منوی اصلی و دوتای دیگر برای برقراری تماس و ردتماس هستند. این دکمه ها به هر گونه لمسی پاسخ می دهند.

image

در کنار سمت راست گوشی دکمه متحرکی قرار گرفته که با حرکت دادن آن به سمت پایین صفحه نمایش قفل می شود و جلوی تماس های اتفاقی گرفته می شود و با حرکت آن به سمت بالا و  نگه داشتن آن برای چند لحظه می توان گوشی را خاموش یا روشن کرد. همچنین در این قسمت یک دکمه دیگر برای ورود به منو Croix و یک دکمه برای کار با دوربین قرار دارد. در سمت چپ گوشی دکمه تغییر ولوم و پورت USB قرار دارند. در بالای گوشی نیز جک صوتی 3.5 میلیمتری است که به راحتی می توان هدفون را به آن متصل کرد و موسیقی گوش داد .  پشت گوشی لنز دوربین 5 مگاپیکسلی، فلاش LED و یک آینه کوچک قرار دارد.

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

باز کردن درب پشتی گوشی بسیار راحت انجام می شود. سیم کارت و کارت حافظه درست کنار باتری قرار گرفته اند و می توان بدون برداشتن باتری سیم کارت را خارج کرد بنابر این می توان بدون حضور سیم کارت گوشی کارکرد. باتری گوشی از نوع لیتیومی با ظرفیت 880mAh بوده و امکان 220 ساعت ماندگاری در حالت استندبای و 6 ساعت مکالمه مداوم را دارد.

image
 

image
 
image

این گوشی به راحتی در دست جا می گیرد و استفاده از آن آسان است . تمامی دکمه های کنترل و کناره های گوشی به خوبی توسط کاربر به کار گرفته می شود .

image
 
image
 

image

ساختار منو :

از این نوع اینترفیس در گوشی Armani سامسونگ نیز استفاده شده است که دارای قابلیت های گرافیکی و افکت های انیمیشن جالبی است و در برخی زمینه های نرم افزاری کمی ارتقا یافته است. با هر ضربه به صفحه نمایش یک عکس العمل بصورت ویبره از طرف گوشی صادر می شود که می توان قدرت آن را بین 1 تا 5 تنظیم کرد.

در حالت استندبای روی صفحه سه منطقه عملیاتی وجود دارد که شامل : نوار تقویم و ساعت در پایین ، بخش وسط که اکثراً خالی است و نوار آیکن ها در بالا است . با کشیدن انگشت در قسمت پایین می توان بین تقویم یا ساعت جاری سویئچ کرد. در صورتیکه پخش کننده موزیک فعال باشد. موزیک در حال اجرا در نوار پایین نمایش داده می شود.

image
 
image

برای ورود به منو اصلی می توان از دکمه پایین صفحه استفاده کرد یا روی بخش وسط صفحه یک ضربه زد. برای تصویر پس زمینه می توان نمایش اسلایدی را تنظیم کرد. آیکن های بالای صفحه برای فعال کردن حالت Silent باز کردن دفتر چه تلفن و شماره گیر تلفن هستند.

image
 
image

منو اصلی  شبکه ای 3×4 از آیکن هاست و زیر منوها بصورت لیست نمایش داده می شوند. برای حرکت روی هر منو کافیست با انگشت روی صفحه کشیده شود. تمامی منو ها دارای یک میانبر عددی هستند که اگرچه در این گوشی قابل استفاده نیست زیرا فاقد صفحه کلید Qwerty است . با لمس قسمت مرکزی صفحه نمایش منوی اصلی باز می شود .با چرخش انگشت روی صفحه می توانید بین آیکن ها جستجو کنید و آیکن مورد نظر را انتخاب کنید .

image

دفترچه تلفن

 

دفترچه تلفن F490 امکان ذخیره 1000 مخاطب را دارد و برای جستجوی بین شماره ها باید در مربوطه به آرامی ضربه بزنید که در این صورت صفحه کلید کاراکتری باز می شود و سپس با تایپ نخستین حرف نام یک مخاطب نتیجه مشاهده می شود . از قسمت Options می توان جهت ویرایش مخاطب استفاده کرد برای هر فرد تا 5 شماره تلفن مختلف و اطلاعات جانبی دیگر را می توان وارد کرد. با استفاده از قسمت Log می توان تماس های اخیر را مشاهده کرد ، می توان شماره های خاص را در یک لیست سیاه قرار دادتا در صورت برقراری تماس، تماس آن ها رد شود. این امکان برای عدم دریافت پیام متنی از برخی شماره ها نیز وجود دارد. بخش مهمی از قابلیت های تلفنی یک گوشی میزان توانایی آن در ارسال و دریافت صدا است که می توان گفت در این زمینه F490 در سطح خوبی قرار گرفته است اما همچنان به پای W960 و N95 8Gb نمی رسد.

image
 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ارسال پیام

برای ورود یک متن کافیست در محیط متنی در ضربه زدن شود تا کیبورد نرم افزاری لمسی آن نمایان شود. دیکشنری T9 نیز در این گوشی حضور دارد. از انواع پیام نظیر EMS, mms, SMS و ایمیل که برای همه آن ها از یک محیط ویرایش استفاده می شود. این بخش 2 حالت دارد که در یکی با وارد کردن یک ضربه به صفحه می توان مکان نما را روی صفحه حرکت داد و در حالت دیگری که وجود دارد می توان با کشیدن انگشت روی صفحه متن را انتخاب کرد و کپی کرد.

image
 
image

 

image
 
image

قابلیت امنیتی Mobile Tracker نیز در این گوشی وجود دارد که در هنگامیکه گوشی دزدیده می شود و سیم کارت دیگری در آن قرار می گیرد شروع به ارسال sms برای شماره تلفن های خاص می کند.

 

گالری تصاویر

 

مرورگر فایل های این گوشی شبیه بسیاری دیگر از گوشی های سامسونگ است. F490 دارای 128 مگابایت حافظه خالی است که بین فایل ها، mms ها و ایمیل ها به اشتراک گذاشته می شود. در این بخش برای انواع مختلف فایل ها فلدرها جداگانه وجود دارد که کار با آن ها و مدیریت فایل ها بسیار راحت است.

گالری تصاویر این گوشی نیز بخشی از مدیریت فایل ها است و منوی جداگانه ای ندارد. هنگامیکه یک عکس برای مشاهده باز شود بقیه عکس ها در نوار نیمه روشنی در بالای صفحه دیده می شوند که می توان به راحتی و با کشیدن انگشت بین آن حرکت کرده و عکس مورد نظر را پیدا کرد و سپس با یک ضربه کوچک روی عکس، می توان آن را بصورت تمام صفحه مشاهده کرد. زوم روی عکس ها به کندی صورت می گیرد. F490 دارای یک ویرایشگر عکس برای تصاویر و تغییر رنگ و نور و ... و یا اضافه کردن متن به آن ها نیز هست.

 

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image

مولتی مدیا

پخش کننده موسیقی این گوشی یکی از بهترین های سامسونگ است که امکان فیلترکردن و دسته بندی موزیک ها را فراهم می کند. بخش مولتی مدیای این گوشی با طراحی و ساختار صلیب مانند کار را راحت تر می سازد . بخش افقی صلیب نمایانگر قطعه موسیقی در حال پخش است که با کشیدن اندک انگشت روی آن می توان موزیک در حال پخش را جلو یا عقب زد و با کشیدن انگشت بصورت کامل روی بخش افقی می توان قطعه بعدی را پخش کرد. با کشیدن انگشت روی بخش عمودی صلیب نیز می توان ولوم صدا را زیاد یا کم کرد. امکان پخش موزیک در پس زمینه نیز وجود دارد.

از لحاظ کیفیت پخش صوت می توان F490 را در سطحی پایین تر از استاندارد گوشی های با کیفیت سامسونگ دانست .

اینترفیس پخش کننده ویدیویی F490 شبیه به پخش کننده موسیقی آن است و گزینه های زیادی ندارد. امکان پخش فیلم ها بصورت تمام صفحه یا افقی وجود دارد و می توان آن را جلو یا عقب زد فایل هایی از فرمت wmv، MPEG4، H.263، H.264 با ماکزیم رزولوشن VGA و سرعت 30 فریم در ثانیه توسط این گوشی قابل پخش اند. متاسفانه برخلاف LG Viewty فایل هایی از نوع XVID و Divx را نیز نمی توان با این گوشی باز کرد.

 

دوربین

 

F490 دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک است که تصاویری با ماکزیم رزولوشن 1944×2592  پیکسل را تولید می کند. تنظیمات زیادی در این بخش اعم از سایز عکس، مدعکسبرداری، افکت های تصویری (سیاه و سفید، نگاتیو، ...) سفید عکس و ... وجود دارد. تنظیمات اضافه تر از طریق منوی مربوط قابل دسترسی اند که از جمله آن ها محل ذخیره عکس ها، نامگذاری عکس ها، زوم، صدای شاتر و هستند.

از لحاظ ضبط فیلم می توان F490 را در سطحی پایین تر از Viewty قرار داد. ضبط ویدیویی F490 بارزولوشن QVGA و سرعت 15 فریم در ثانیه صورت می گیرد.

 

image
 

image
 
image

مرورگروب

مرورگروب F490 قابلیت نمایش صفحات وب در حالت تمام صفحه را دارد و علاوه بر این یک نقشه کوچک نیز نشان دهنده موقعیت شما روی صفحه وب وجود دارد. برای حرکت روی صفحات وب می توان از کشیدن انگشت استفاده کرد اما متاسفانه سرعت حرکت آن کم است و در رقابت با آیفون در این زمینه عقب تر است.

 

image

برنامه ریز

F490 دارای تقویم با سه نوع نمایش هفتگی، روزانه و ماهیانه است. می توان انواع مختلف رویدادها را تعریف کرد و برای آن ها زمان و زنگی را برای یاد آوری نسبت داد. 5 زمان مختلف را می توان برای زنگ بیداری تعریف کرد و برای هر کدام نیز ویژگی هایی خاص تعریف کرد. برنامه های سودمند دیگری که در این بخش قرار دارند ضبط صوت، برنامه ساعت جهانی، ماشین حساب، تبدیل واحد، شمارشگر معکوس، کرونومتر و ... هستند. صداها با فرمت amr و با محدودیت زمانی  60 دقیقه ضبط می شوند. امکان مشاهده فایل های آفیس مثل word، Excel، Power Point ونیز فایل های pdf حتی در حالت افقی وجود دارد.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

پشتیبانی جاوا

F490 از فایل های جاوا پشتیبانی می کند بطوریکه 3 بازی جالب جاوا از پیش نصب شده روی این گوش وجود دارد که امکان کار با آن ها بصورت لمسی وجود دارد. این بازی ها که دربسیاری از گوشی های سامسونگ نیز وجود دارند عبارتند از : Kasparovs chess, Block Breaker, Bejeweled

image
 
image

 

image
 
image

کلام آخر

F490 دارای ساختار سخت افزاری F700 وطراحی ظاهری زیبا و شیک شبیه   Armani است و با ویژگی های خاص و فوق العاده ای که دارد مورد توجه بسیاری از موبایل دوستان است. اینترفیس قوی وزیبا، دوربین خوب قابلیت نمایش فایل های آفیس، از جمله نقاط قوت این گوشی هستند.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۲/۲۵
MAN IN GOSHI O MIKHAM