Samsung Z710

سامسونگ انواع گوشی های دارای دوربین های دیجیتال با رزولوشن های بالا را به بازار ارائه داده است ، که می توان گفت حتی یکی از آن ها هم نتوانسته بازار اروپا را تحت سلطه قرار دهد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Samsung Z710
 

سامسونگ انواع گوشی های دارای دوربین های دیجیتال با رزولوشن های بالا را به بازار ارائه داده است ، که می توان گفت حتی یکی از آن ها هم نتوانسته بازار اروپا را تحت سلطه قرار دهد ! یکی از تولیدات عظیم این شرکت Z710 با دوربین 3.2 مگاپیکسلی می باشد که دارای ماتریس عکس برداری CCD می باشد . اکثر رقیبان این دوربین از ماتریس های CMOS استفاده می کنند ، هر چند کیفیت این دو مدل یکسان می باشد ولی مصرف انرژی CCD کمتر است . تاریخچه ی گوشی های همراه نشان می دهد که ماتریس CCD در کمتر گوشی به کار رفته است و شاید یکی از آن ها S700 باشد . در حقیقت هسته ی اصلی دوربین در اکثر گوشی ها یکسان می باشد . قسمت پشت گوشی کاملاً مختص دوربین می باشد که این گوشی را بسیار شبیه به یک دوربین دیجیتال می سازد و کاملاً آن را می توانید دو دستی با ژست یک دوربین عکاسی در دست بگیرید . شیشه ی روی لنز توسط یک پوشش پلاستیکی پوشیده شده که دکمه ی آن در کنار قاب لنز می باشد و همچنین فلاش گوشی نیز در نزدیکی آن قرار گرفته است .

 

 

image

 

 

image
 

 

 

Z710 یک گوشی تاشو با قابلیت چرخندگی قسمت بیرونی می باشد . شما می توانید گوشی را باز نموده و قسمت بالایی گوشی را چرخانده و مجدداً آن را برروی گوشی بخوابانید تا حالت و ارتفاع یک دوربین دیجیتال را پیدا کند و دوربین گوشی به طور همزمان با عملیات بالا آغاز به کار می کند و برای عکس برداری کافی است پوشش روی لنز را باز نمایید . البته شما مشاهده خواهید نمود که پوشش روی لنز کاملاً فیکس و محکم برروی آن قرار نگرفته است و عملاً بعد از یک یا دو ماه پوشش دوربین کمی باز می ماند  که البته این حالت هیچ گونه مشکل و سختی ایجاد نمی کند چون عملاً وظیفه ی این پوشش ، پوشاندن لنز و محافظت از اثر انگشت و یا گرد و خاک است که به خوبی از پس این وظیفه برآمده است .

 

image

 

image
 

 

مشخصه های نوری لنز دستگاه  f=3.48 mm  با قابلیت فکوس خودکار می باشد .

در حالت عکس برداری ، سه دکمه در قسمت بالای گوشی مشاهده می گردد . یک دکمه ی دوتایی که اجازه ی Zoom in و Zoom out را به مصرف کننده می دهد ، دکمه ی دیگر اجازه ی حرکت مابین مدهای مختلف را داده و دکمه ی عکس برداری نیز موجود می باشد . البته عکس برداری با دوربین حتی زمانی که صفحه نمایش باز باشد نیز امکان پذیر است . در این حالت کافی است تمامی امکانات و تنظیمات مورد نیاز خود را از طریق منو انجام دهید و یا این که از صفحه کلید گوشی استفاده نمایید .

شما می توانید دسترسی های سریعی را به دکمه های صفحه کلید در همین راستا نسبت دهید که به شما اجازه ی تغییر اندازه ی تصاویر و مدهای تصویربرداری را می دهد و حتی سازندگان ، تمهیداتی اندیشیده اند تا شما بتوانید در حالت بسته هم با استفاده از گوشی عکس برداری نمایید . به عنوان مثال با استفاده از نوار ابزار ایجاد شده که در سمت راست با استفاده از دکمه های کناری ، یک سری کارآیی های موجود و لیست شده را می بینید ، با فشردن دکمه ی قرمز قسمت تنظیمات فراخوانی می شود و حرکت افقی با استفاده از دکمه های دوتایی انجام می پذیرد و برای تنظیم یک بخش باید بار دیگر دکمه ی قرمز را فشار دهید . با استفاده از دکمه های دوتایی در لیست حرکت نموده و موقعیت و تنظیم مورد نظر را بار دیگر با فشاردادن دکمه ی قرمز تأیید می نمایید و کار بعدی برگشت به منوی بالاتر و قبلی می باشد که با استفاده از فشردن دکمه ی عکس برداری انجام می پذیرد . گوشی آخرین تغییراتی را که شما انجام داده اید ، ذخیره می نماید و در صورت نیاز مجدداً وارد آن می گردد که این یک موقعیت مهم و پیشرفته می باشد ولی کمتر کسی از آن استفاده کرده و بهره می جوید .

 

image

 

حال بهتر است به لیست تنظیمات اصلی و افکت ها و کیفیت های آن ها بپردازیم .

 
حالت عکس برداری (Shot Mode) :

دارای حالت عکس برداری انفرادی و چند عکس برداری متوالی می باشد که قابل تنظیم در بین 6 ، 9 ، 12 و 15 حالت عکس برداری است و حالت آخر ، حالت Mosaic shot می باشد که به شما امکان عکس برداری در ابعاد 2x2 و 3x3 را می دهد .

 

اندازه (Size) :

بالاترین رزولوشن ایجاد شده در گوشی 1356x2048 بوده که برابر 3.15 مگاپیکسل می باشد و البته اندازه های کمتر نیز در دسترس می باشند . اعم از 1200x1600 و 960x1280 و 768x1024 و 800x600 و 640x480و 320x240 و پیکسل .

با استفاده از بهترین حالت رزولوشن هر تصویر حجمی بین 0.7 تا 1.1 مگابایت را اشغال خواهد نمود که بستگی به رنگ های موجود در منظره دارد و عکس های با رزولوشن پایین تر حجم های به مراتب کمتری را اشغال می نمایند .

 

image

 

Maclo mode :

این حالت می تواند روشن و یا خاموش باقی بماند و فاصله ی مؤثر در این حالت عکس برداری بین 7 تا 8 سانتی متر می باشد .

 

Flash :

فلاش دستگاه قابل قطع گشتن و یا حالت خودکار و یا روشن به طور ثابت و یا در حالت عکس برداری می باشد فلاش دستگاه ضعیف بوده و تنها در مکان های بسیار تاریک مفید واقع می گردد چرا که یک LED ساده و عادی می باشد .

 

تایمر (Timer) :

با استفاده از این قسمت می توانید عکس برداری با تأخیر زمانی 3 و 5 و 15 ثانیه را انجام دهید .

 

image

 

افکت ها (Effects) :

افکت های مخصوص و حالت های مختلفی از جمله سیاه و سفید ، نگاتیو ، برجسته ، Emboss و Sketch که کیفیت  عکس ها را اصلاً ضعیف نمی سازد .

 

image

 

فریم ها (Frames) :

فریم ها و قاب های مختلفی قابل اعمال برروی تصاویر می باشد که نوعی از آن ها در گوشی موجود است که عملاً هر کسی را اقناع می کند . در حین کار با فریم ها رزولوشن به طور خودکار برروی 320x240 تنظیم می گردد .

 

image

 

With balance :

حالت های خودکار ، Horizon ، Alight ، Tungsten ، Fluorescent ، Daylight ، Cloudy و Shade را دارد که در حالت خودکار وسیله همواره قابلیت تصحیح شرایط را ندارد که این حالت در عکس برداری در داخل ساختمان مشهود خواهد بود در این حالت بهتر است به طور دستی تنظیم گردد .

 

image
 

 

حساسیت ها (ISO) :

به طور پیش فرض حساسیت این قسمت به صورت خودکار می باشد که شما آزادانه می توانید آن را از بین 50 و 100 و 200 و 400 انتخاب نمایید که البته در صورتی که حالت خودکار را قرار دهید شاید خیلی بهتر بوده مگر این که واقعاً حرفه ای باشید .

 
میزان آشکاری و وضوح (Exposure Value) :

میزان وضوح تصویر قابل تنظیم از 6- تا 6+ می باشد و در وضوح های بالا باید دوربین کاملاً ثابت باشد که این حالت زمانی که گوشی را در دست گرفته اید غیرممکن می باشد و تکان خوردن گوشی در این حالت ایجاد مشکل خواهد نمود و باید 1 تا 2 ثانیه بعد از فشاردادن دکمه دوربین را ثابت نگه دارید .

 

View Finder :

صفحه نمایش سه حالت تمام صفحه ، تمام صفحه به همراه راهنما و تمام صفحه به همراه نشانگرها را دارد .

 

image

 

کنتراست (Contrast) :

کنتراست قابل تنظیم بین حالت های نرمال ، پایین و بالا می باشد که این حالت ها کاملا ً بر تصویر خروجی شما مؤثر می باشند که در نمونه ها نیز می توانید مشاهده نمایید .

 

اشباع (Saturation) :

این حالت نیز تنظیماتی شبیه به کانتراست را دارا می باشد .

 
تند وتیزی تصاویر (Sharpness) :

به طور پیش فرض شما دارای سه حالت نرمال ، سخت و نرم می باشید .

 

Zoom :

به همراه دوربین ، یک زوم دیجیتال تا 9 درجه وجود دارد و شما هر چه زوم را بیشتر می کنید کیفیت تصاویر بدتر می شود . یک مورد را اگر در این رابطه مشاهده کنید می بینید که این وسیله قادر به بزرگنمایی تصاویر با تمام جزئیات نخواهد بود و بخشی از این جزئیات ناخوانا باقی می ماند . خاطر نشان می کنیم در این حالت ، حالت فکوس خودکار باید خاموش گردد .

وقتی عکس برداری می کنید بخشی از صفحه نمایش ، تصویر برداشته شده را به شما نشان خواهد داد و می توانید به راحتی دوربین گوشی را در یک دست نگه دارید . ولی برای جلوگیری از لرزش دوربین باید آن را دو دستی در دست نگه دارید ، مدت زمانی می گذرد تا عکس گرفته شود و در گوشی ذخیره شود که حدود یک تا دو ثانیه به طول می انجامد . کیفیت تصویر در حد متوسط می باشد و در کل تنظیمات گوشی کامل و کافی و تغییرات ایجاد شده در کیفیت تصاویر را می توانید در حالت های مختلف عکس برداری مشاهده نمایید .

اکثر مردم به دنبال یک دوربین مناسب و خوب می گردند که تصاویر خروجی مناسبی را ارائه دهد که بدون هیچ مشکلی برروی رایانه شخصی قابل رؤیت باشد ولی این دوربین تنها عکس هایی که در شرایط مطلوب گرفته شده اند را با کیفیت خوب و مناسب برروی صفحه با کیفیت مطلوب نشان می دهد و سیستم فکوس خودکار گوشی نیز خیلی مواقع مرتکب اشتباه می شود ولی به علت صفحه نمایش بزرگ گوشی تصاویر حتی با کیفیت پایین نیز با حالتی خوشایند برروی گوشی نقش می بندند .

 

image

 

در خیلی مواقع تصاویر دارای کیفیت مناسب و خوبی می باشد و خلاصه گاهی اوقات کیفیت آن ها مناسب و گاهی اوقات نامناسب است و برخلاف اصول ماتریس های CCD گوشی دارای خش و نویز می باشد .

 

فیلم برداری (Video) :

گوشی قابلیت فیلم برداری در سه رزولوشن مختلف را دارا می باشد که شامل 320x240 ، 176x144 و 96x128 پیکسل است . تمامی تنظیمات موجود برای عکس برداری ، در این قسمت نیز موجود می باشد و شما قابلیت فیلم برداری تا یک ساعت را به راحتی دارا می باشید و فیلم ها نیز با فرمت Mpeg4 ذخیره می گردند . در حین فیلم برداری می توانید فیلم برداری را نگه داشته (Pause) و یا مجدداً شروع نمایید .

حالت زوم تا 6 درجه قابل اعمال قبل از شروع فیلم برداری می باشد . کیفیت فیلم برداری گوشی نیز بالاتر از حد متوسط است . تمامی فیلم ها در گوشی به وضوح و با کیفیت خوبی پخش می گردند و این کیفیت در رایانه نیز مناسب باقی می ماند و باید گفت کیفیت فیلم گرفته شده توسط گوشی از خیلی گوشی های دیگر بیشتر می باشد . به عنوان مثال K790 یا K800 سونی اریکسون ، در حالت دوربین ، شما کارآیی های زیادتر دیگری را می توانید انتخاب نمایید که از طریق منوی تنظیمات مورد دسترسی قرار می گیرد و با فشردن دکمه ی accept این آیتم ها پررنگ و فعال می گردند .

کیفیت تصاویر قابل انتخاب مابین بسیار عالی (Super fine) ، عالی (Fine) نرمال (Normal) و اقتصادی (Economy) می باشد .

تنظیمات زیر نیز در دسترس می باشد :

- Metering – Multi , Center

- Single Shot – Automatic , Take and Save

- Shutter sound – On or Off

- Zooming sound – On or Off

- Brightness changing sound – On or Of

- Focusing sound – On or Off

- Storage place for images – memory card or internal memory

 

یکی از نکات جالب موجود در گوشی نحوه ی نشان دادن تصاویر در آن می باشد . شما برای دیدن یک پوشه ی شامل عکس های مختلف دو حالت  نشان دادن نرمال و حالت نشان دادن به طور اسلاید را خواهید داشت .

 

image

 

آخرین مطلب باقی مانده به نام Name card می باشد . با استفاده از این حالت ، دوربین به طور خودکار وارد حالت ماکرو می گردد و به شما اجازه عکس برداری از کارت های ویزیت را می دهد و باید گوشی را در فاصله 9 تا 10 سانتی متر از کارت نگه داشته و عکس برداری نمایید و بعد از عکس برداری در حالتی مناسب که کارت باید خوانا و بدون مشکل باشد ، 30 تا 40 ثانیه طول می کشد که گوشی تمامی اطلاعات کارت را خوانده و آن را در دفترچه تلفن ذخیره سازد که بعداً قابل ویرایش خواهد بود و خیلی از کاراکترها به درستی برداشت و خوانده نمی شود لذا احتیاج به ویرایش خواهد داشت . CPU گوشی های اسمارت فون دارای سرعت بالایی می باشد و به همین علت قابلیت شناخت الگوریتم های پیچیده را نیز دارا می باشند .

 

و درنهایت :

گوشی های زیادی با دوربین سه مگاپیکسلی در بازار موجود نمی باشد ، بنابراین Z710 راه حل خوب ومناسبی برای ارائه به بازار بود در مجموع با تمام صحبت ها ، تصاویر دارای کیفیت مناسب و خوبی می باشند و این کیفیت بالاتر از گوشی های نوکیا و حتی N80 می باشد و البته قابل رقابت با دوربین K790 و K800 سونی اریکسون نیز نیست ولی نکته ی مهم گوشی کیفیت بالای فیلم برداری آن است .

البته همین حالت در رابطه با گوشی های 2 مگاپیکسلی سامسونگ نیز برقرار بوده که دارای کیفیت بالاتری نسبت به نوکیا و کیفیت پایین تری نسبت به سونی اریکسون می باشد . تعداد تنظیمات دوربین گوشی نیز بسیار نزدیک به دوربین های دیجیتال موجود در بازار می باشد که این به علت ارتقای سطح ماتریس گوشی و نگه داشتن حد تنظیمات و سیستم نوری طبق سیاست سازندگان آن می باشد .

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)