Apple iPad 2

Apple iPad 2 با ظاهری زیبا پس از رژیم گرفتن که منجر به کاهش وزن و بهبود قابلیت های آن شده است به بازار های جهانی راه یافته است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۱/۲۵
بررسی تخصصی Apple iPad 2:
مقدمه

 Apple iPad 2 با ظاهری زیبا پس از رژیم گرفتن که منجر به کاهش وزن و بهبود قابلیت های آن شده است به بازار های جهانی راه یافته است. سریع تر ، باریک تر و سبک تر معیارهای دقیقی از آنچه هستند که که در سال جدید برای ارائه دو نسخه مختلف از تبلت های اپل رخ داده است.

image
 

image

اپل مثل همیشه کار را برای ارتقای محصولاتش آسان کرده است ، همه چیز به دقت انتخاب شده تا از رو آوردن مداوم مشتریان جدید اطمینان حاصل شود.همیشه اعتیاد عجیب و مرموزی در میان کاربران اپل برای استفاده از محصول جدید آن ها وجود داشته است. اما به هر حال ، سریعتر ، باریک تر و سبک تر بودن تبلت جدید ، معامله خوبی برای جذب کاربران جدید بدون اینکه کاربران قدیمی احساس فریب خوردگی کنند ، محسوب می شود.

image

محصول جدید را می توان منبع الهام نوین دیگری دانست. البته iPad 2 با هدف ایجاد انقلاب پا به بازار نمی گذارد اما با توجه به اینکه هنوز هم شکست دادن iPad کار دشواری است ، تحول هم به نظر کافی می رسد.

image

 

ویژگی های کلیدی

صفحه نمایش لمسی خازنی 9.7 اینچی از نوع IPS با پشتیبانی از رزولوشن 1024 x 768 پیکسل، پوشش Oleophobic
Wi-Fi 802.11 a/b/g/n
پشتیبانی از 3G (اختیاری ،که فقط امکان انتقال داده از طریق این شبکه ها را شامل می شود)
GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS (اختیاری)
پردازنده دو هسته ای یک گیگاهرتزی ARM Cortex A9 ، شتاب دهنده گرافیکی PowerVR SGX543MP2
512 مگابایت حافظه RAM
سیستم عامل iOS 4.3
حافظه داخلی 16/32/64 گیگابایتی
وزن 601 گرمی (وزن 607 گرمی)
بلوتوث 2.1 با پشتیبانی EDR
سنسور شتاب سنج ، قطب نمای دیجیتال، سنسور سه محوره Gyro
سازگاری با تمامی نرم افزارهای iPhone بدون ایجاد هرگونه تغییری در آن ها
ارزان ترین نسخه تبلت قیمت پایین تری نسبت به آیفون های آنلاک شده دارد
دوربین 0.7 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار ، ضبط ویدیویی 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
دوربین ثانویه VGA برای برقراری تماس های تصویری
ضخامت بسیار کم 8.8 میلی متری
کنترل های لمسی که با چهار یا پنج انگشت کار می کنند (که به طور پیش فرض قفل هستند اما باز کردن آن ها با Mac و یک نرم افزار 5 دلاری کار آسانی است)
خروجی تلویزیون 1080p به همراه آداپتور دیجیتال اپل (که به صورت جداگانه و با قیمتی حدود 39 دلار به فروش می رسد)، پخش ویدیویی 720p
پوشش Magnetic Smart (39 یا 69 دلار)

نقاط ضعف اصلی

نیاز به iTunes برای آپلود فایل ها
عدم پشتیبانی از فلش در مرورگر وب
دوربین عکاسی ضعیف ، که البته نمی توان آن را شاخصه مهمی برای کسب امتیاز به عنوان یک تبلت در نظر گرفت
نبود پورت استاندارد USB
عدم ارائه پایه به همراه تبلت
باتری غیر قابل تعویض
نبود اسپیکرهای استریو
مجهز نبودن به گیرنده GPS در نسخه Wi-Fi only
عدم تعبیه اسلات کارت حافظه
مدل 3G از micro-SIM به جای سیم کارت های معمولی استفاده می کند

نرم افزارهای آیفون که برای رزولوشن HVGA طراحی شده اند فضای صفحه را به هدر داده و یا بزرگ کردن بسیار بد به نظر می رسند.

لیست نقاط ضعف هر کدام از محصولات مبتنی بر iOS معمولا طولانی است. Apple iOS محدودیت هایی دارد که همه ما مجبور به تحمل آن هستیم. اپل هیچگاه پشتیبانی از فایل های فلش ، مدیریت معمولی فایل ها و یا iTunes را به عنوان گزینه هایی دلخواه و اختیاری برای کاربران تعبیه نکرده است.در iPad 2 ، اگر بخواهید از GPS استفاده کنید باید مدل مجهز به 3G را تهیه کنید که بهای آن حدود 120 دلار بیشتر است.

اما اگر بتوانید از این محدودیت ها و نواقص چشم بپوشید ، iPad 2 هم در طراحی و هم کارآیی بهبودهایی با خود به همراه می آورد . تبلت جدید به تراشه یکپارچه Apple A5 ، پردازنده دو هسته ای یک گیگاهرتزی ARM Cortex A9 ، شتاب دهنده گرافیکی PowerVR SGX543MP2 و 512 مگابایت حافظه RAM مجهز است.

Apple iPad 2 قصد دارد بر یکی از اصلی ترین مشکلات نسخه پیشین iPad یعنی وزن بالای آن غلبه کند.و با اینکه کار با گوشی بهبود یافته است اما نمی توان در مورد زیبایی ظاهری گوشی هم با اطمینان چنین عقیده ای داشت. درست است که این تبلت بسیار باریک است (حتی باریک تر از iPhone 4) اما از طراحی نسل های پیشین ایفون استفاده می کند.

image
image

به هر حال سرعت اجرای نرم افزارها افزایش پیدا کرده است و در آزمون های اولیه مان از کارآیی فوق العاده تبلت لذت بردیم. تماس های ویدیویی FaceTime و ضبط ویدیویی 720p را هم می توان به فال نیک گرفت. به نظر می رسد انتظار رزولوشن بالاتر صفحه نمایش در نسخه دوم توقع بی جایی است.

IPad 2 نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد اما چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید ، این تبلت هم مانند iPad به فروش میلیونی دست پیدا خواهد کرد. اما قطعا اپل با دقت بیشتر و نگاه نگرانی چشم به پیشرفت و توسعه ابزارهای مبتنی بر آندرویدی دوخته است که در چند ماه آینده به بازار عرضه خواهند شد.
گرچه هنوز این زمان فرا نرسیده است و در حال حاضر این محصول اپل است که نظر ما را به خود جلب کرده است. در قسمت بعد همراه ما باشید تا شروع به اکتشاف Apple iPad 2 کنیم.

محتویات جعبه


آیتم شگفت انگیزی در میان محتویات جعبه iPad 2 به چشم نمی خورد. جعبه گوشی که تنها اندکی از خود تبلت عریض تر است ، در کنار iPad 2 ، کتابچه ای کوچک ، شارژری فشرده و یک کابل USB را در خود نگاه می دارد.

image
image

اگر نسخه مجهز به Smart Cover را برگزیده باشید ، تنها چیزی که نبود آن را حس نخواهید کرد ، هدست است. احتمالا اپل بر این عقیده بوده است که این تبلت یک رایانه است تا یک گوشی تلفن همراه و به همین جهت هم همانند MacBook از عرضه هدست به همراه آن خودداری نموده است. و یا شاید هم اغلب خریداران iPad کسانی باشند که آیفون هم دارند.

طراحی

اپل این بار هم بدنه یک تکه آلومینیومی را حفظ کرده است اما تصمیم گرفته تا لبه های تبلت را همانند نسل های قبلی آیفون به صورت گرد شده در آورد.

بدنه فلزی همیشه و مخصوصا با وجود ضخامت 8.8 میلی متری iPad 2 ، یک مشخصه گرانقیمت به شمار می رود. ضخامت کم و وزن کاهش یافته تبلت سبب می شوند که کار با آن بسیار آسان تر باشد. گرچه به نظر ما نسخه ارجینال جذاب تر و زیباتر از این به نظر می رسید.

image
 
image

اولین iPad بیشتر شبیه به iPhone 4 بود در حالیکه iPad 2 به ظاهر انحناوار سه نسل پیشین آیفون و خانواده iPod Touch بیشتر شبیه است. طراحی جدید و انتخاب متفاوت مواد به کار رفته در ساخت تبلت ، سبب می شوند که استفاده از iPad 2 آسان تر باشد. در اولین برخورد تفاوت آن را با بدنه لغزنده اولین iPad متوجه خواهید شد.

 

 

image
image

 

این بار کناره پشتی iPad کاملا مسطح و هموار در نظر گرفته شده است و به همین دلیل هنگامی که تبلت را بر روی سطحی صاف قرار می دهید دیگر با لغزنده بودن آن مواجه نشوید. این بار اطراف نشان اپل بر خلاف نسخه اپل بدون خراش باقی می ماند.اما این مطالب به معنای آن نیست که iPad 2 در برابر استفاده روزمره ، مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد بلکه منظور ما این است که هیچ بخش خاصی از تبلت نسبت به قسمت دیگری از آن آسیب پذیر تر نیست.

iPad 2 کنترل های سخت افزاری زیادی ندارد. کلید Home در نمای جلویی ، کلید روشن /خاموش/قفل گوشی در کناره بالایی و کلید های تنظیم صدا در کناره سمت راست تبلت تنها کنترل های سخت افزاری تعبیه شده در آن هستند.

در بالای کلیدهای تنظیم صدا ، کلید چرخش صفحه تعبیه شده است که به عنوان کلید قطع صدا نیز به کار می رود. می توان هر عملکرد دیگری را هم بخواهید به این کلید تخصیص دهید.

image

کناره بالایی iPad 2 میزبان سوکت صوتی 3.5 میلی متری ، کلید روشن /خاموش /قفل گوشی و میکروفن آن است.

image
 
image
 
image

در کناره پایینی شیار مخصوص اتصال به پایه رومیزی در کنار یکی از اسپیکرها به چشم می خورد. با تعبیه شیار در بخش انحناوار تبلت ، اتصال به پایه کمی دشوار است.

image

در بالای صفحه نمایش دوربین ثانویه دستگاه قرار داده شده است. سنسور محدود کننده نور که وظیفه تنظیم خودکار نور صفحه نمایش را بر عهده دارد نیز در همین قسمت جای گرفته است.

image
  
image

آنچه در کناره پشتی توجه را به خود جلب می کند ، لنز دوربین 0.7 مگاپیکسلی در کنار نشان اپل است . از این دوربین هم می توان در FaceTime استفاده کرد اما اصلی ترین کارکرد آن ضبط ویدیویی 720p است.

Smart Cover

شاید ویدیوهای تبلیغاتی Smart Cover را پیش از این دیده باشید ، این ابزار به وسیله خاصیت آهنربایی به iPad متصل شده و از کناره های جلویی و پشتی محافظت می کند. در مواقع لزوم می توانید به آسانی آن را به یک پایه رومیزی تبدیل کرده و از آن برای تماشای فیلم بهره بگیرید.

image

با اینکه وزن تبلت حدود صد گرم کاهش یافته است اما با این حال iPad 2 باز هم سنگین است و احتمال اینکه در مدت کمی دست شما را خسته کند ، زیاد است.

image

استفاده از iPad 2 با دو دست هم در برخی مواقع بسیار دشوار است . برای مثال به غیر از مواردی که انگشتان بلند یا دستان بزرگی نداشته باشید ، تایپ درست و صحیح متون با iPad 2 تقریبا غیرممکن است. تعامل با بسیاری از نرم افزارها هم بدین روش بسیار دشوار است.

image

برای پیمایش های طولانی می توانید iPad را بر روی پاهایتان یا میز قرار دهید. البته استفاده از Smart Cover در این حالت ، کار شما را آسان تر خواهد کرد.

صفحه نمایش بهتر

صفحه نمایش iPad 2 از همان اندازه و رزولوشن iPad نخست استفاده می کند. در واقع این صفحه نمایش باید همان نمونه IPS-TFT استفاده شده در نسخه قبلی باشد. تصور می کنم که هنوز برای عرضه رزولوشن 2048 x 1536 پیکسلی که در شایعات به شدت شنیده می شد ، زود است. و البته دلایل این امر به فراتر از کاستن از هزینه تولید باز می گردد.رزولوشن جدید سبب ایجاد مشکلات جدی در عملکرد تبلت و همین طور افزایش مقدار حافظه ذخیره سازی مورد نیاز برای نرم افزار ها می شود.

image

گرچه بهبودهایی هم در محصول جدید اپل ملاحظه می شود. زوایای دید بهتر شده اند و کنتراست هم کمابیش چنین وضعیتی دارد. این فاکتورها سبب متمایز شدن دو iPad از همدیگر می شوند گرچه اگر از زوایای دید بسیار زیاد به صفحه نمایش نگاه کنیم ، رنگ ها تغییر می کنند که در هر دو iPad مشکل مشترکی محسوب می شود.

رنگ ها در iPad 2 گرمتر هستند و تصور می کنیم که دقیق تر هم باشند.

خوانایی صفحه نمایش در برابر تابش مستقیم نور آفتاب هم از آنچه قبلا دیده بودیم ، بهتر است. صفحه نمایش از بازتابندگی بالایی برخوردار است و بنابراین یافتن زاویه مناسبی برای کار با آن دشوار است.علاوه بر این صفحه نمایش iPad 2 به راحتی اثرات انگشت را به خود جذب می کند که این موضوع هم کار در فضای باز با تبلت را با مشکل مواجه می کند.

 

image
image

با اینحال اگر وقنت بگذارید ، صفحه نمایش را تمیز کنید و زاویه مناسبی برای کار با صفحه نمایش بیابید ، کار با iPad 2 اسان خواهد بود. روشنایی صفحه نمایش به اندازه روشنایی صفحه نمایش آیفون نیست . بنابراین با اینکه خواندن کتاب های الکترونیکی بر روی این صفحه نمایش کار سختی نیست اما به این کار به اندازه EBook Reader های اختصاصی لذت بخش نیست.

در کل ، صفحه نمایش iPad 2 علیرغم رزولوشن پایین بسیار خوب است. رنگ های عالی و زوایای دید خوب صفحه نمایش خلوت خصوصی شما را دچار مشکل می کنند و بنابراین بهتر است در محیط های عمومی مراقب اطلاعات حساس خود باشید.

کنتراست و روشنایی صفحه نمایش

و در اینجا شما را دعوت می کنم به جدیدترین بخش بررسی ما توجه کنید.با توجه به اینکه تولیدکنندگان از اعلام نسبت کنتراست و روشنایی امتناع می کنند و ارقام و اشکال گیج کننده ای ارائه می کنند ، تصمیم گرفتیم که خودمان به آزمودن این مشخصات بپردازیم.

معمولا اندازه گیری روشنایی صفحه نمایش برای هر دستگاه دو بار انجام می گیرد ، در بار نخست روشنایی به 100% و در بار دوم روشنایی به 50% تنظیم می شود. ابزارهای متفاوت با کاستن از میزان روشنایی رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند ، در برخی از آن ها کاستن از میزان روشنایی به افزایش کنتراست منجر می شود و برخی هم عملکرد بدتری نسبت به پیش از خود نشان می دهند.

 

image
image
image

برای اثبات بهبود زوایای دید در iPad 2 ، تصمیم گرفتیم که هر دو صفحه نمایش را از زاویه 45 درجه بررسی کنیم. همانطور که مشاهده می کنید ، علیرغم وجود تشابهات فراوان در عملکرد دو صفحه نمایش در آزمون نخست، iPad 2 در اینجا برتری قابل توجهی از خود نشان می دهد. با اینکه محصول جدید اپل کاهش قابل توجهی در میزان کنتراست از خود نشان می دهد ، اما هنوز هم نسبت به iPad نخست بهتر عمل می کند.

iOS

iPad هنوز هم یک iPod Touch بزرگ است. اوضاع تا زمانی که قابلیت های iOS به Mac OS X برسد یا تا زمانی که توان پردازشی تبلت ها به حدی برسد که بتوانند Mac OS X واقعی را اجرا کنند ، به همین منوال باقی خواهند ماند. اگر با رابط کاربری iPad آشنا نیستید ، می توانید در این قسمت با ما باشید تا نگاهی سریع و مختصر به آن بیاندازیم.

iOS به دلیل صفحه نمایش بزرگتر و رزولوشن بالاتر در iPad کمی متفاوت به نظر می رسد. و با اینکه تغییرات زیادی در رابط کاربری برای استفاده بهتر از فضا صورت داده نشده است ، بسیاری از نرم افزار ها دوباره طراحی شده اند و با تقسیم صفحه به دو بخش اجازه مشاهده محتویات بیشتر و کاستن از تعداد مراحل لازم برای اجرای دستورات امکان کار آسان تر را برای کاربران مهیا ساخته اند.

صفحه اصلی رابط کاربری iPad از حالت افقی نیز پشتیبانی کرده و تا شش آیکون را می توان در آن جای داد. iOS 4.3 لغزنده ای را برای تنظیم روشنایی صفحه نمایش به نوار چند وظیفه گی افزوده است.

image
image

نمونه های عالی از رابط کاربری خاص iPad را می توان در بخش ایمیل ، منوی تنظیمات و نرم افزار Contacts مشاهده کرد. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید ، رابط آن ها به دو بخش تقسی می شود که در سمت چپ ، بخش ناوش نرم افزار و در سمت راست محتویات آن به نمایش در می آید.

image
image
image

گرچه تمامی نرم افزار ها در حالت عمودی نمای دو بخشی خود را حفظ نمی کنند. نوار ناوش در نرم افزارهای Notes و Mail به صورت یک حباب در آمده و می توان از گوشه بالای سمت چپ به آن دست پیدا کرد.

image
image

بسیاری از نرم افزارهای سیستمی دیگر با بهبود هایی در طراحی ظاهری و سهولت به کارگیری نسبت به آیفون و iPod Touch روبرو شده اند. از جمله آن ها می توان به contacts ، Calendar ، iPod ، youTube ، Notes ، Safari ، App Store ، iTunes و ... اشاره کرد.طراحی و ظاهر حتی می تواند برخی از کاربران را به اشتباه بیاندازد که iPad از سیستم عامل متفاوتی نسبت به آیفون و iPod استفاده می کند.

image
image

و در آخر ، منوهای بازشو و Pop-up ها هم دیگر تمامی صفحه را اشغال نمی کنند و تنها در بخشی از آن به نمایش در می آیند که بسیار طبیعی تر است. اکنون در بسیاری از نقاط رابط کاربری از حرکت ضربه زدن و نگاه داشتن پشتیبانی می شود .

image

حرکت های مالتی تاچ، هر آنچه باید در مورد آن ها بدانید

حرکات چندلمسی iOS حتی از زمان عرضه iOS 4.3 beta به یکی از موضوعات داغ علاقمندان به فناوری بدل شده است.در اصل هدف آن ها کمک به شما در سرتاسر رابط کاربری بدون استفاده از کلید Home است.متاسفانه چند هفته پیش از عرضه نسخه نهایی iOS 4.3 مشخص شد که این حرکات تنها به مقاصد آزمایشی در نظر گرفته شده بودند و در نسخه نهایی iOS 4.3 ارائه نخواهند گشت.

البته این حرکات هنوز هم در به روز رسانی iOS 4.3 وجود دارند اما قفل هستند و امکان استفاده از آن ها وجود ندارد. خوشبختانه برخی از متخصصان دریافتند که چگونه حتی بدون jailbreak کردن iPad قابلیت استفاده از آن ها را در اختیار کاربران قرار داد. برای این منظور شما به یک رایانه مبتنی بر اینتل و سیستم عامل Mac OS X و ابزار Xcodedev نیاز دارید . البته راه دیگری نیز برای انجام این کار با نسخه پیشین Xcode که رایگان نیز هست ، وجود دارد . در اینجا هم می توانید نحوه انجام این کار را مشاهده نمایید.

همانطور که پیش از این ذکر شد ، این حرکات جای کلید Home را می گیرند. با کشیدن چهار یا پنج انگشت بر روی صفحه می توانید میان نرم افزارهای فعال سوییچ کنید.با حرکت دادن مشابه انگشتان تان اما این بار به سمت بالا Task Switcher به شما نمایش داده خواهد شد.

آخرین حرکت کاهش بزرگنمایی با نیشگون با استفاده از چهار یا پنج انگشت است. این حرکت صفحه اصلی را به نمایش در خواهد آورد و نرم افزار در پس زمینه به اجرا ادامه خواهد داد.
از میان حرکات ذکر شده ، کاهش بزرگنمایی با نیشگون و کشیدن انگشتان به طرفین در هر جایی به جز صفحه اصلی کار می کنند اما کشیدن انگشتان به سمت بالا در هر بخشی از رابط کاربری کار می کند.

این حرکات کاملا مفید و کاربردی هستند و امیدواریم که اپل به زودی رسما آن ها را به iOS اضافه کند. این حرکات کاملا به روانی اجرا می شوند و به همین سبب ما نمی توانیم دلیل نگرانی اپل از تاثیر آن ها بر عملکرد iOS را حداقل در iPad درک کنیم.

ما این حرکات لمسی چندانگشتی را در iPhone 4 هم آزمودیم ، اما به دلیل اندازه کوچک صفحه نمایش ، مطمئن نیستیم که آن ها بتوانند جای کلید Home را بگیرند. حرکات با چهار انگشت بر روی صفحه نمایش 3.5 اینچی به سختی قابل انجام است ، شاید حرکات با سه انگشت بهتر باشند اما در حال حاضر از آن ها برای دسترسی به گزینه های Accessibility استفاده می شود.

دوربین

مشخصا در iPad 2 ارتقاهای سخت افزاری زیادی را نسبت به iPad مشاهده می کنیم، اما یکی از تغییرات واضح اضافه شدن دوربین است.اپل دو دوربین را در iPad 2 به کار گرفته است : یک دوربین ثانویه VGA در جلوی تبلت و دوربین اصلی 0.7 مگاپیکسلی که از آن برای ثبت عکس و ضبط ویدیویی استفاده می شود.

image

رابط بسیار ساده دوربین بسیار آشناست و این بار حتی اثری از فوکوس خودکار هم دیده نمی شود. دوربین از فاصله یابی ناحیه ای استفاده می کند ،با ضربه ای بر روی صفحه خواهید دید که iPad 2 نوردهی را را برای بهتر دیده شدن ناحیه ای که به آن اشاره کرده اید ، تغییر می دهد.نواری هم برای تنظیم بزرگنمایی دیجیتال در این قسمت تعبیه شده است اما بهتر است اصلا از این قابلیت استفاده نکنید.

IPad 2 توانایی ضبط ویدیوهایی با رزولوشن 720p و نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد اما تنها قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 960 x 720 پیکسل ثبت نماید. اینکه با یک تبلت روبرو هستیم و به دوریبن خارق العاده ای نیاز نداریم درست است اما حداقل می شد انتظار عرضه یک دوربین سه مگاپیکسلی را به همراه تبلت داشت. احتمالا iPad 2 نخستین ابزاری است که رزولوشن عکس های ثبت شده توسط دوربین آن از رزولوشن صفحه نمایش آن هم پایین تر است.

اپل از یک سنسور یک مگاپیکسلی به جاتی سنسورهای دو یا سه مگاپیکسلی استفاده کرده و همین موضوع دلیل این رزولوشن نامعمول است. حداکثر توانایی چنین سنسوری ثبت عکس هایی با رزولوشن 1280 x 720 و تناسب 4:3 است. اما دلیل اینکه چرا اپل تناسب 16:9 را برگزیده است ، برای ما نامعلوم است. شاید این کار تنها به دلیل تطبیق دادن عکس ها با صفحه نمایش تبلت است تا در هنگام به نمایش در آمدن آن ها در گالری نوارهای مشکی رنگ در دو طرف آن ظاهر نشوند.

عکس های ثبت شده توسط دوربین کمتر به کار می آیند و بیشتر مناسب به اشتراک گذاری در فیس بوک هستند. اما باید توجه داشته باشید که IPad 2 یک تبلت است و کسی آن را برای ثبت عکس به همراه خود به این طرف و آن طرف حمل نخواهد کرد.اما دوربین امکان ضبط ویدیویی HD در اختیار شما قرار می دهد.

کیفیت ویدیوها به اندازه iPhone 4 عالی نیست اما هنوز هم قابل ستایش است ، رنگ ها خوب هستند ، نرخ فریم ثابت و بالاست و سطح جزئیات نیز بسیار خوب حفظ می شود. این مشخصات بسیار به مشخصات ویدیوهای ضبط شده توسط آخرین نسخه ipod touch شبیه هستند.

نمونه ای از ویدیوهای 720p ضبط شده توسط iPad 2 که دستکاری نشده است ، با حجمی حدودا چهارده مگابایتی می توانید در اینجا مشاهده نمایید.

ویدیوی دیگری هم به یوتیوب آپلود کرده ایم تا بتوانیم با آسودگی خیال بیشتری به تماشای آن بنشینید.

 تصمیم اپل در مورد دوربین اصلا جالب به نظر نمی رسد. iPad به یکی از ضعیف ترین دوربین های عکاسی مجهز است که قابلیت ضبط ویدیویی 720p را دارد،نظر شما چیست؟

مقایسه کیفیت ویدیوها

ما Apple iPad 2 را نیز به پایگاه داده ای ابزار مقایسه کیفیت ویدیویی مان اضافه کردیم و آن را با دوربین های گوشی های تلفن همراه که قابلیت ضبط ویدیویی 720P را دارند ، روبرو ساختیم.

Video Compare Tool
Video Compare Tool
Video Compare Tool

Phone Booth و FaceTime

iPad 2 به همراه دو نرم افزار مرتبط به دوربین Photo Booth و FaceTime عرضه می شود.

Photo Booth همانند نرم افزاری است که با همین عنوان در Mac OS X به چشم می خورد ، می توانید با هر کدام از دوربین های تبلت که مایل باشید اقدام به ثبت عکس های جالب از خودتان و یا دوستان تان کنید. تنها هشت فیلتر در این نرم افزار تعبیه شده است اما به هر حال نتیجه جالب است. تنها نقطه منفی که در نرم افزار به چش می خورد رزولوشن تصاویر است (VGA (0.3 مگاپیکسل) برای عکس هایی که با استفاده از دوربین جلویی تبلت ثبت می شوند و 0.47 مگاپیکسل برای عکس هایی که با استفاده از دوربین اصلی ثبت می شوند).

نرم افزار رابط بسیار ساده ای دارد ، نه مربع در آن دیده می شود که پیش نمایش فیلترهای گوناگون را در اختیار شما قرار می دهند.ابتدا فیلتری را انتخاب و بر روی آن ضربه می زنید ،اکنون امکان ثبت عکس های جدید ، بررسی و یا حذف عکس هایی که پیش از این با نرم افزار ثبت کرده اید را دارید.

تماس های تصویری FaceTime در میان هوادارن اپل بسیار محبوب شده است و بنابراین دیدن این نرم افزار در iPad 2 اصلا جای تعجبی ندارد. خوشبختانه این بار همانند Mac OS X مجبور نیستید در ازای استفاده از این نرم افزار هزینه ای پرداخت نمایید.

FaceTime در iPad 2 به همان شیوه ای کار می کند که در Mac OS X و آخرین نسخه iPod Touch کار می کرد. باید با استفاده از شناسه اپل وارد نرم افزار شوید و سپس باید شماره تلفنی را که می خواهید با آن تماس بگیرید(اگر قصد برقراری تماس با یکی از دارندگان iPhone 4 را دارید) و یا آدرس ایمیل کاربران iPod Touch ، iPad 2 و یا Mac OS X را در لیست مخاطبین تان ذخیره کرده باشید.این کار به دلیل این که در این قسمت امکان استفاده از شماره گیر وجود ندارد ، ضروری است.

مثل همیشه تماس های FaceTime به خوبی کار می کند و تنها به دوستانی با ابزارهای مجهز به FaceTime و یک ارتباط Wi-Fi خوب نیاز دارید.

image
image

تفاوت های زیادی میان قابلیت های چندرسانه ای نخستین iPad و iPad 2 وجود ندارد.مسلما نسخه جدید در انجام تمامی کارها از جمله مرور عکس ها و پیمایش آن ها و پخش ویدیویی بهتر و سریع تر عمل می کند اما قابلیت ها در کل یکی هستند.

گالری عکس

گالری عکس iPad 2 همانی است که در نخستین iPad شاهد عرضه آن بودیم. این گالری از دو جنبه کلیدی با نمونه به کار رفته در آیفون متفاوت است . نخست قابلیت خیره کننده ای است که به کاربر اجازه می دهد تا با استفاده از Pinch Zooming از میزان بزرگنمایی کاسته و به نمای گالری بازگردد. قابلیت دوم هم به نواری پیش نمایش کوچکی مربوط می شود که در پایین صفحه به نمایش در آمده و اجازه پیمایش سریع در میان عکس ها را برای کاربر مهیا می سازد.

image
image

گالری عکس ها را با رزولوشن کامل نمایش داده که در ترکیب با صفحه نمایش بزرگ iPad ، محصول جدید اپل را به ابزاری قدرتمند برای مرور عکس ها و همین طور نشان دادن آن ها به دوستان تان تبدیل خواهد کرد.

image
image

در صورتی که در استفاده از iPad برای مرور و مشاهده عکس ها جدی هستید با ابزار اتصال به دوربین iPad را تهیه کنید تا اجازه تماشای عکس های موجود در کارت حافظه تان را نیز داشته باشید . اینکه اپل برای چنین قابلیت ساده ای هم هزینه ای اضافی از کاربران می گیرد ، آزار دهنده است اما به هر حال این روش آن ها برای درآمدزایی است و اکنون دیگر تمامی کاربران شان با این روش کنار آمده اند.

اگر پایه رومیزی iPad را هم تهیه کنید، می توانید در زمان هایی که از آن استفاده نمی کنید ، به آسانی به عنوان قاب عکس دیجیتال از آن بهره بگیرید.بر خلاف آیفون ، این قابلیت از همان صفحه قفل در IPad تعبیه شده است. تنها کافیست کلیدی را فشار دهید تا عکس های شما بر روی صفحه نماشی بزرگ iPad به نمایش در آیند.

پخش کننده موسیقی iPod

پخش کننده موسیقی iPod در iPad مشابه نسخه دسکتاپ iTunes از رابطی دو بخشی برای استفاده بهتر از صفحه نمایش بزرگ تبلت بهره می گیرد.
سازمان دادن به مجموعه موسیقی تان آسان است و گزینه ای هم برای به کارگیری اکولایزر ها در آن تعبیه شده است.در ترکیب با کیفیت صدای عالی ، این قابلیت iPad را به یک پلیر قدرتمند و خارق العاده تبدیل می کند.

علاوه بر قابلیت جستجوی کلی Spotlight ، نرم افزار iPod یک جستجوی اختصاصی نیز در درون خود دارد.

image
image

مثل همیشه برای انتقال آهنگ ها باید با نرم افزار iTunes سر و کله بزنید. از این که مجبوریم از نرم افزار خاصی برای انتقال آهنگ ها استفاده کنیم ، متنفریم اما از ابتدا می دانستیم که با چنین محدودیتی روبرو خواهیم بود و حالا هم باید با آن کنار بیاییم. بعید است که اپل در این سیاست خود تجدید نظر کند و بنابراین اگر نمی توانید iTunes را تحمل کنید ، بهتر است از ابزارهای قابل حمل ساخت اپل فاصله بگیرید.

کیفیت صدای عالی

Apple iPad 2 از کیفیت صدایی عالی برخوردار است ، البته این موضوع به ندرت کسی را شگفت زده خواهد کرد.اپل تا به حال در بخش کیفیت صدا حتی در ابزارهای کوچکتر چون آیفون 4 عملکردی عالی داشته است و دستیابی به همان موفقیت با در اختیار داشتن فضایی بیشتر ، به راحتی آب خوردن برای مهندسان اپل بوده است.

iPad 2 به خوبی iPhone 4 است اما بلندی صدای آن بسیار بیشتر از محصول سابق اپل است که به روز رسانی مهمی محسوب می شود. تفاوت این دو هنگامی که آن ها را به تقویت کننده صوتی خارجی متصل می کنیم ، چندان قابل ملاحظه نیست اما هنگامی که هدست ها وارد بازی می شوند ، کل ماجرا تغییر می کند.

یکی از بهترین بخش های خروجی صدای iPad 2 این است که کیفیت صدا با اتصال هدست ها به آن با افت و تنزل قابل توجهی روبرو نمی شود. در واقع میزان سیگنال های ناخواسته تنها مشخصه ای است که کمی تحت تاثیر قرار گرفته و تا رده خوب تنزل می یابد.

ما آزمون بلندی صدای قدیمی مان را هم بر روی iPad 2 انجام دادیم. iPad 2 موفق به کسب امتیاز متوسط در این بخش شد که اغلب کاربران را راضی خواهد کرد.اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

پخش کننده ویدیویی

در گل وضعیت iPad 2 به همان نحوی است که پیش از این بوده است ، برای انتقال محتویات به آن به iTunes نیاز است ، صفحه نمایش همچنان از تناسب 4:3 رنج می برد ، تبلت هنوز هم نمی تواند روی پای خود بایستد و وزن آن هم برای در دست گرفتن آن در طول تماشای فیلم ها بسیار زیاد است ، علاوه بر این تعداد فرمت های پشتیبانی شده هم بسیار محدود هستند.
از فرمت های DivX/XviD به صورت پیش فرض پشتیبانی نمی شود و نسخه 16 گیگابایتی هم مقدار حافظه لازم را برای ذخیره ویدیوها در اختیار شما قرار نمی دهد.بنابراین برای مهیا ساختن فضای ذخیره سازی کافی نیز مجبور به هزینه بیشتری خواهید شد.

image
image

با اینحال اگر هنوز هم دوست دارید از iPad 2 به عنوان پخش کننده ویدیویی و ذخیره کردن ویدیوهای تان بر روی آن استفاده کنید و هزینه هم برای شما مهم نیست ، قطعا باید به فکر تهیه Smart Cover و همینطور نسخه 64 گیگابایتی تبلت هم باشید.

نرم افزار Video

iPad از پخش فایل های MOV تا رزولوشن 720P به صورت پیش فرض پشتیبانی می کند اما باید نیازمندی های خاصی را برای نرخ بیتی رعایت کرد. ما فایل هایی با رزولوشن 720p از طریق iTunes به تبلت انتقال دادیم و تنها نیمی از آن ها به خوبی بر روی iPad 2 پخش شدند. خوشبختانه نرم افزار Filer هم در اختیار ما قرار دارد. این نرم افزار هم از به اشتراک گذاری فایل ها با iTunes استفاده می کند و تقریبا هر چیزی را می توان به آن انتقال داد. این نرم افزار از مرورگر اسناد آفیس و نمایشگر عکس ها برخوردار است اما مهم تر از آن از پخش کننده ویدیویی iPad استفاده می کند. هیچ محدودیتی در این بخش وجود ندارد و می توانید هر فایلی با هر اندازه ای را به تبلت انتقال دهید. آنطور که ذکر شده است می توانید تمامی فایل های با فرمت MP4 و MOV را تا رزولوشن 1080p (حتی ویدیوهای ضبط شده توسط Canon 5D Mark II) بر روی آن پخش نمایید.

image
 
image

به هر حال اگر ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین iPad 2 را بوسیله نرم افزار Photos تماشا کنید ، امکان بزرگنمایی بر روی آن ها را خواهید داشت. این کار هم در هنگام پخش ویدیو و هم هنگام مکث در آن امکانپذیر است. شاید این قابلیت خیلی مفید نباشد اما قطعا برای بسیاری جذاب است.

image

نرم افزارهای معدودی در AppStore وجود دارند که امکان پخش ویدیوهای DivX/XviD را برای شما مهیا می سازند. CineXPlayer توانست بیش از هشتاد درصد از ویدیوهای DivX/XviD انتقال داده شده به آن که شامل ویدیوهایی تا رزولوشن 720p نیز می شد را پخش کند.OPlayer نرم افزار توانمندتری است که امکان پخش ویدیوهای mkv با رزولوشن 720p را نیز دارد. این نرم افزار پشتیبانی بهتری از زیرنویس هم به عمل می آورد.

image

علاوه بر این امکان تماشای ویدیو از منابع محبوب آنلاینی چون یوتیوب ، Vimeo ، Netflix ، فیس بوک ، ABC ، CBS ، CNN ، MSNBC ، FOX News ، NPR ، Time ، The New York Times و .... در اختیار شما قرار می گیرد.

راه حل دیگر برای غلبه بر محدودیت های پخش کننده ویدیویی نرم افزار Airvideo است که اجازه مشاهده فایل های ویدیویی را به طور مستقیم در رایانه تان از طریق لپ تاپ فراهم می کند.پخش از طریق اینترنت هم در مراحل آزمایشی خود در این نرم افزار قرار دارد و بنابراین چشم انداز خوبی در برابر کاربران آن است. به دلیل اینکه این نرم افزار پردازش سنگینی برای پخش ویدیو از طریق رایانه شما انجام می دهد ، بنابراین از فرمت های معدودی نیز پشتیبانی می کند.

در کل تناسب 4:3 صفحه نمایش چندان برای تماشای ویدیوها خوب نیست و این مورد را می توان دلیل خوبی برای اشغال بازار توسط صفحه نمایش های عریض دانست. متاسفانه iPad 2 از این نظر عملکرد خوبی ندارد. اما از طرف دیگر چنین تناسبی برای مرور وب و یا بازی بسیار مناسب تر است.

مرورگر وب

بالاخره نوبت به کلیدی ترین ویژگی iPad 2 برای بسیاری از کاربران آن می رسد. همانطور که انتظار می رفت گوشی هم از لحاظ سرعت و هم سهولت به کارگیری در این بخش عملکرد فوق العاده ای دارد.

مرور وب در تبلت جدید اپل تجربه بسیار خوبی است که از سرعتی خارق العاده ، کنترل لمسی روان و کنترل های لمسی (چون pinch Zooming) برخوردار است.امکان دانلود فایل ها هم وجود دارد و بنابراین به آسانی می توانید فایلی را ذخیره کرده و در هنگام لزوم به مشاهده آن بپردازید.

image
image
image

از لبه های چندگانه هم پشتیبانی می شود و قابلیت تکمیل خودکار فرم ها و پسوردها نیز بر سهولت استفاده از مرورگر Safari می افزاید. پنجره های Pop-up با اندازه ای کوچک بر روی صفحه به نمایش در آمده و مرور وب را به استفاده از نسخه دسکتاپ مرورگر شبیه تر می سازد.

Apple iPad 2 قابلیت پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب را ندارد اما تصور نمی کنم کسی هم انتظار چنین قابلیتی را داشته باشد. اپل تنها از HTML5 پشتیبانی می کند.

به لطف وجود نرم افزار یوتیوب هنوز هم امکان تماشای ویدیوهای به اشتراک گذاری شده در سایت یوتیوب امکان پذیر است.

فرستنده Wi-Fi همانند نخستین iPad توانمند است و برد آن همانند فرستنده های تعبیه شده در نت بوک ها یا حتی MacBook Air است. ما در استفاده از آن با هیچ مشکلی روبرو نشدیم.

ما نسخه Wi-Fi + 3G این تبلت را به دلیل انعطاف پذیری بیشتر آن نسبت به نسخه Wi-Fi Only ترجیح می دهیم.نسخه مجهز به 3G نه تنها به GPS مجهز است بلکه توسط آن می توان به مکان یابی بر اساس Cell ID و همین طور استفاده از عملکرد AGPS هم اقدام نمود.

ارزیابی عملکرد

اگر صادقانه قضاوت کنیم ، نمی توانید در مرور وب ، گوشی کردن به موسیقی و یا چک کردن ایمیل دو برابر شدن توان پردازشی تبلت را احساس کنید. و اینجا بخشی است که بازی ها وارد میدان می شوند. در اجرای آن ها به آسانی می توانید تفاوت را احساس کنید.

IPad 2 به همراه پردازنده دو هسته ای یک گیگاهرتزی عرضه می شود و از شتاب دهنده گرافیکی سریع تری نسبت به نخستین iPad برخوردار است. قابلیت های gaming سیستم عامل iOS سال گذشته به سطح جدیدی پا گذاشت. اکنون بازی هایی چون Blade ، Dead Space ، Rage ، Real racing و ... با گرافیک سه بعدی خوب برای این پلت فرم وجود دارند.

ما بر روی هر دو iPad محتویات یکسانی انتقال داده ، حرکات چند لمسی را فعال کرده و نرم افزارهای فعال را از طریق نوار چندوظیفه گی بستیم و به اجرای چند نرم افزار هم پرداختیم.

همانطور که انتظار می رفت iPad 2 در باز کردن همه چیز عملکرد سریع تری نسبت به نخستین iPad از خود به نمایش گذارد. این تبلت به پردازنده دو هسته ای مجهز است و بنابراین نباید این موضوع تعجب برانگیز باشد. بهتر است کمی موضوع را شفاف تر کنم تا نسبت به موضوع حساس نشوید ، زمان اجرای قابلیت های مختلف به صورت جداگانه در هر کدام از تبلت ها اندازه گیری شد و بنابراین اینکه آزمون هر دو به صورت همزمان آغاز شود یا خیر اصلا مسئله مهمی نیست.

باز کردن نرم افزارها 50% در iPad 2 سریع تر است. بازگشت به صفحه اصلی نیز در کل سریع تر انجام می شود. گرچه تفاوت عمده در سرعت عملکرد تبلت ها هنگامی مشاهده می شود که نرم افزار Book Store را اجرا نمایید. iPad 2 این نرم افزار را 277 درصد سریع تر نسبت به برادر بزرگترش انجام می دهد و هر کتاب هم سه برابر سریع تر باز می شود.

بازی ها هم در کل سریع تر باز می شوند. برای مثال در اجرای angry Birds بهبودی 116 درصدی و در احرای Epic citadel که بر مبنای موتور unreal طراحی شده است ، بهبودی 96 درصدی نسبت به iPad مشاهده می شود. مرور وب هم اصلا به کندی صورت نمی پذیرد. نسبت به iPad ، محصول جدید اپل 48 درصد سریع تر عمل می کند.

اما اجرای نرم افزارهایی که به صورت معلق در آمده اند ، شرایط کاملا متفاوتی دارد. از هر نسخه ای از iPad که استفاده کنید ، نحوه عملکرد در سطح یکسانی قرار دارد. مهم نیست که به چه روشی میان نرم افزارهای مختلف سوییچ می کنید ، نرم افزار به سرعت باز شده و در اختیار شما قرار می گیرد. هیچ نوع کندی در این بخش مشاهده نمی شود. نمی دانم که اپل موفق به بهینه سازی این مورد در iPad 2 نشده و یا اینکه در همان نسخه اول جادو کرده است ، اما مطمئنم سرعت این بخش همه کاربران را راضی نگاه خواهد داشت.

میزان حافظه RAM کمتر در نخستین iPad ، تاثیر زیادی بر روی چندوظیفه گی دارد. در صورتی که به سقف نرم افزارهای معلق شده برسید ، نرم افزارها به طور خودکار بسته شده و با کلیک بر روی آن ها از ابتدا اجرا خواهند شد. در موارد دیگر App Switcher به خوبی کار می کند.

در مورد سرعت خاموش /روشن شدن هم iPad 2 در هنگام روشن کردن 4 ثانیه و در هنگام خاموش کردن یک ثانیه نسبت به برادر بزرگتر خود سریع تر عمل می کند.
چند بازی هم به روز رسانی شده اند تا بتوانند از حداکثر سرعت پردازشی و شتاب دهنده گرافیکی جدید iPad 2 استفاده بهینه بکنند. ما از Infinity Blade برای نشان دادن تفاوت دو iPad به شما استفاده خواهیم کرد.

image
 
image

نخستین چیزی که باید به آن توجه کرد بافت های زیبا تری است که به نظر می رسد در iPad جدید از فشردگی کمتری برخوردارند.

همه چیز از محیط گرفته تا ساختمان ها ، زره ها ، شمشیرها و... بهتر به نظر می رسند. Anti-aliasing برای هر شتاب دهنده گرافیکی کار دشواری به حساب می آید و تصاویر بالا قدرت برتر شتاب دهنده گرافیکی جدید را نشان می دهند.

در اخر می توانید به نورهای پویا توجه کنید که اکنون بوسیله شتاب دهنده گرافیکی رندر می شوند و چهار بار نسبت به نخستین iPad بهتر هستند.

سخن پایانی

بررسی تخصصی ما از نخستین iPad را در وبلاگ مان منتشر کردیم. مطمئنا وبلاگ ما در آن زمان در آغاز راه بود و به همین دلیل نیازمندی آیتمی برای جلب توجه کاربران به آن بودیم. اما این تنها یک سوی ماجراست. در آن زمان تبلت ها با تولید گوشی های تلفن همراه برابری نمی کردند اما اگر اکنون به بازار نگاه کنیم ، متوجه خواهیم شد که هر کدام از سازندگان گوشی های تلفن همراه ، محصولی از این نوع را در کارنامه خود دارند.

اپل بار دیگر این کار را به انجام رساند . جمله پیش را باید با لحنی آهسته و یکنواخت بخوانید چراکه ارتقاهای صورت گرفته در تبلت جدید اپل بسیار کم هستند. البته می توانید این جمله را به صورت تعجبی هم بخوانید. مثل همیشه باز هم اپل استانداردهایی را به وجود آورد تا دیگران آن ها را دنبال کنند.

اپل میلیون ها نمونه از نخستین iPad را به فروش رساند. تنها در دو روز ، موجودی iPad 2 در آمریکا به صفر رسید. و خریداران این تبلت ، دارندگان iPad نبودند که تبلت خود را دور انداخته و محصول جدید اپل را خریداری کنند. iPad 2 اصلا برای آن ها ساخته نشده است. این محصول برای ارتقای نسل اول iPad ساخته نشده است بلکه هدف آن جلب توجه کاربران جدید است.

iPad 2 قدرت پردازشی را به دو برابر افزایش داده و علاوه بر این FaceTime و ضبط ویدیویی HD به قابلیت های آن افزوده شده اند. افزایش سرعت کار تبلت به خوبی آشکار است اما تا به حال توسعه دهندگان استفاده چندانی از پتانسیل بالای آن نکرده اند. بسیاری از دارندگان iPad هم دوست داشتند تبلتی داشته باشند که امکان ضبط ویدیویی HD نیز داشته باشد.
اما در اصل ، همه چیز به تعریف شما از قابلیت حمل باز می گردد. برخی تنها از تبلت خود در خانه استفاده می کنند و برخی دوست دارند آن را در کیف شان گذاشته و با خود بیرون ببرند.
از نظر قابلیت حمل تبلت جای میان گوشی های تلفن همراه ، نت بوک ها و لپ تاپ ها دارد. ترکیب این ابزارها متفاوت است اما به نظر می رسد غیرضروری ترین آن ها همین تبلت است. اما آیا اپل هم به این موارد اندیشیده است ؟ آیا زمان زیادی طول کشیده است تا آن ها متقاعد شوند؟ مسلما جواب به این پرسش ها منفی است و به همین دلیل هم اپل شایسته تقدیر و تحسین است.

در حال حاضر رقیبی برای iPad 2 وجود ندارد. تبلت های مبتنی بر Android 3.0 Honeycomb ، به غیر از Motorola Xoom هنوز به مرحله انتهایی نرسیده اند. موتورولا در عرضه Xoom به همراه iPad 2 عجله به خرج داد و در نهایت آن را بدون پشتیبانی از فلش و نرم افزارهای معدود سازگار با آن به بازار عرضه نمود. در حال حاضر نمی توانید انتظار پشتیبانی چندانی برای Xoom داشته باشید و علاوه بر این ، قیمت این تبلت به طرز باور نکردنی بالاست.

image

Samsung galaxy tab 10.1 و 8.9 در ماه ژوئن به بازار راه پیدا خواهند کرد. این دو رقیب قدرتمندی برای آیفون خواهند بود و امیدواریم در زمان عرضه آن ها تعداد نرم افزارهای در دسترس هم به میزان خوبی رشد کرده باشد. آن ها شایسته چنین آرزویی هستند.

image
image

Android Honeycomb رابط زیبایی دارد و تقریبا هیچکدام از نقاط ضعف و محدودیت های iOS در آن دیده نمی شود . علاوه بر این ، این سیستم عامل به جامعه بزرگی از برنامه نویسان اتکا کرده است. البته نقص هایی هم در آن به چشم می خورد. برای مثال می توان به فاصله Android Market با AppStore ، نیاز به اصلاح رزولوشن نرم افزارها توسط برنامه نویسان و تفاوت های سخت افزاری اشاره کرد.

Android Honeycomb سیستم عاملی است که به طور اختصاصی برای تبلت ها طراحی شده است اما iPad از همان سیستم عامل گوشی های هوشمند با تغییر اندازه استفاده می کند. تبلت های مبتنی بر آندروید به دلیل طراحی شدن سیستم عامل خاص خود از پایه ، استفاده بهتری از وضعیت صفحه نمایش خواهند کرد. اما به نظر می رسد اپل تا به جال یک گام در این رقابت از سایرین پیش است . دوست داشته باشید یا نه ، اپل باز هم این کار را با موفقیت به انجام رسانده است!
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

elham

۱۳۹۴/۶/۱۲
آی پد من دوربین نداره تماس تلفنی نمیشه داشته نه.؟؟؟؟؟؟

elham

۱۳۹۴/۶/۱۲
آیپد من دور بین نداره تماس تلفنی نمیشه داشته نه

مهمان

۱۳۹۲/۱۲/۲۳
دوستانی که که ایپند مینی را دارند میشه بگید با وایبر یا و... میشه مکالمه داشت

مهمان

۱۳۹۲/۸/۱۳
کاش منم داشتم آخ آخ آخ

مهمان

۱۳۹۲/۴/۱۵
سلام من هستي ام خيلي خوب توضيح دادين مرسي فقط يه سوال من وقتي ميرم توي اينترنتو سايت ها صداي اهنگ هاي وب ها نمياد با اينكه صداي ايپد روشنه وتا اخر زياده اين مشكل فقط براي اينترنت هست تورو خد كمكم كنين!!!!!!!