HTC Smart

کهنه کار بودن در بازار گوشی های هوشمند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۳/۲۳
بررسی تخصصی HTC Smart :نخستین تلاش
 
مقدمه
 

کهنه کار بودن در بازار گوشی های هوشمند ، هنگامی که بخواهید چیزی جدید عرضه کنید برای شما یک امتیاز کلیدی محسوب می شود. بعد از بسیاری از گوشی های ویندوز موبایلی و آندرویدی ، HTC تصمیم گرفته است که محصول کاملا متفاوتی به بازار عرضه کند:HTC Smart . این گوشی یک گوشی نیمه هوشمند است که بر روی پلت فرم غیرمعمول Brew Mobile عرضه می شود که به رابط کاربری زیبای Sense آراسته شده است.

 

image
    

 

image
 
image

 

 

وارد کردن یک سیستم عامل جدید در بازار با توجه به تراکم بیش از حدی که در بازار گوشی های هوشمند ایجاد شده است ، نمی تواند حرکت چندان درستی باشد.اما به نظر می رسد که HTC Smart روش HTC در ساخت گوشی های غیر هوشمند و پیشرفته است. پلت فرم مبتنی بر لینوکس Brew Mobile که در HTC Smart استفاده شده است به ندرت دارای  قابلیت های هوشمندانه است. حقیقت این است گوشی های غیرهوشمندی را می توان در بازار یافت که نسبت به Smart از هوشمندی بالاتری برخوردارند.

اما بهتر است صحبت در مورد نرم افزار را کنار گذاشته و نگاهی به قابلیت ها و ویژگی های کلیدی HTC Smart بیاندازیم.

 

ویژگی های کلیدی
 

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی از 3G و HSDPA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه

پلت فرم نرم افزاری Brew mobile به همراه رابط کاربری HTC Sense و یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی

صفحه نمایش لمسی مقاومتی 2.8 اینچی با پشتیبانی از رزولوشن QVGA

پردازنده 300 مگاهرتزی ، 256 مگابایت حافظه RAM و 256 مگابایت ROM

دوربین 3.15 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و فلاش LED

پورت استاندارد microUSB برای شارژ و انتقال داده با استفاده از حالت Mass Storage

بلوتوث استریو با پشتیبانی از پروفایل A2DP

اسلات کارت حافظه microSD و قابلیت پشتیبانی از کارت هایی تا گنجایش 16 گیگابایت

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

شماره گیری هوشمند

رادیو اف ام استریو به همراه RDS

عملکرد عالی در زمینه بلندی صدا

نقاط ضعف اصلی

عدم پشتیبانی از Wi-Fi

رزولوشن QVGA نمی تواند گرافیک Sense را به صورت شایسته ای به نمایش بگذارد

خوانایی ضعیف صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب

نبود دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های ویدیویی

عدم پشتیبانی از شماره گیری صوتی

دوربین فاقد قابلیت فوکوس خودکار است و تنها قادر است ویدیوهایی با رزولوشن QVGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

تعداد معدود نرم افزارهای پیش فرض و عدم دسترسی به فروشگاه خاص نرم افزارهای Brew Mobile

قابلیت های محدود سازمان دهنده، هیچکدام از نرم افزارهای Note ، Memo ، Voice Recorder یا مرورگر اسناد آفیس در این گوشی عرضه نشده اند

عدم پشتیبانی از چند وظیفه گی

مرورگر وب ضعیف و نسبتا کند

 

image
 
image
 

 

نگاهی به نقاط مثبت و منفی موجود در لیست مشخصات گوشی ، ما را در برخورد نخست با تردیدهایی در مورد HTC Smart مواجه می کند. اما ما هنوز در آغاز این بررسی هستیم و ممکن است بسیاری از چیزها تا خاتمه این بررسی تغییر کرده باشند.

HTC Smart زبیاست ، به آسانی در جیب جای می گیرد و به سیستم عامل جدید Brew Mobile به همراه یکی از بهترین رابط های کاربری یعنی HTC Sense مجهز است.

در قسمت بعد با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که HTC Smart چگونه و از چه چیزی ساخته شده است.

 

محتویات جعبه

 

جعبه کوچک HTC Smart پر از لوازم جانبی نیست اما موارد ضروری را در خود دارد. یک شارژر و یک کابل microUSB که هم برای انتقال داده و هم برای اتصال گوشی به شارژر به کار می رود ؛ از جمله لوازم عرضه شده در این جعبه هستند.

 

image
 
image

 

در داخل این جعبه یک هدست یک تکه هم پیدا خواهید کرد که به دلیل مجهز بودن HTC Smart به سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد تنها انتخاب شما نیست . هیچ آیتم دیگری ، برای مثال حتی یک کارت حافظه کوچک هم در داخل این جعبه دیده نمی شود.

 

نمای 360 درجه HTC Smart
 

یکی از ویژگی های اصلی HTC Smart اندازه کاربر پسند این گوشی است. این گوشی جذاب است و ظاهری دوستانه دارد . Smart بعنوان یک گوشی تمام پلاستیکی از استحکام بالایی بهره مند است. با ابعادی معاد12.8*55.104 میلی متر ، نگهداشتن Smart در دست و حمل آن بدون دردسر و آسان است. وزن این گوشی هم 108 گرم است که باعث بالا رفتن استحکام آن می شود. در این قسمت HTC Smart با HTC tattoo قابل مقایسه است.

 

طراحی
 

در مورد طراحی بسیار سخت است که HTC Smart را منحصربفرد یا نوآورانه بدانیم. در ساخت گوشی های تمام لمسی فضای زیادی برای تفکر و خلاقیت طراحان وجود ندارد و این دقیقا همان اتفاقی است که در مورد HTC Smart روی داده است.

صفحه نمایش لمسی 2.8 اینچی مقاومتی گوشی تنها قابلیت پشتیبانی از رزولوشن QVGA را دارد و خوانایی آن در برابر نور آفتاب هم بسیار ضعیف است. متاسفانه این تمام قضیه نیست. روشنایی صفحه نمایش نسبتا مایوس کننده است و علیرغم توانمندی صفحه نمایش در نشان دادن 262000  رنگ کیفیت تصاویر بسیار پایین است. هم در  گالری و هم در عکس های پس زمینه مربوط به Sense ، رنگ ها گسسته به نمایش در می آیند که اصلا برای چنین رابط زیبایی مناسب نیست.

 

image
 
image

 

HTC Smart کوچک و فشرده است ، از استحکام بالایی بهره می برد و گوشه های گرد آن باعث شده اند تا Smart ظاهر دوستانه تری به خود بگیرد.

به نظر می رسد که پنل جلویی گوشی توانایی جای دهی صفحه نمایش بزرگتری را هم در خود داشته است اما کلیدهای سخت افزاری مانع رشد آن شده اند. صفحه نمایش 2.8 اینچی لمسی مقاومتی با پشتیبانی از رزولوشن QVGA چیزی نیست که واقعا بتوان مطلبی در موردش نوشت اما احتمالا در این رده قیمتی به انتخاب بهتری دست نخواهید یافت.

HTC Smart فاقد قلم است و تنها نکته مثبتی که در اینجا به چشم می خورد این است که با در دست داشتن دستکش هم می توانید با گوشی کار کنید. نمونه های مقاومتی ، حساسیت نمونه های خازنی را ندارند و برای ثبت دستورات باید فشار بیشتری به صفحه نمایش وارد آورید.رابط کاربری HTC Sense هنوز هم به خوبی با صفحه لمسی وفق داده شده است و کارکردن با آن آسان است.

در بالای صفحه نمایش ، تنها  خروجی صدای مخاطب دیده می شود . گوشی فاقد سنسور محدود کننده نور و یا حتی دوربین ثانویه برای برقراری تماس های ویدیویی است.

چهار کلید سخت افزاری به صورت مشترک از فضای موجود در پایین صفحه نمایش استفاده می کنند. مجموعه کلیدهای سه تایی آغاز و پایان مکالمه و کلید menu/back بخش عمده این فضا را به خود اختصاص داده اند و تنها فضای کمی برای کلید option باقی مانده است.

 

image
 
image

 

image

 

هر دو کلیدهای آغاز و پایان مکالمه و همین طور کلید  menu/back بخوبی طراحی شده اند و فشردن آن ها آسان است.اما استفاده از کلید کوچکتر option بسیار دشوار است و برای بهره گیری از آن باید ناخن تان را به کار بگیرید. از این کلید برای باز کردن بسیاری از منوهای مفهومی استفاده می شود و بهتر بود ظاهر کاربرپسندتری برای آن در نظر گرفته شود.

کلیدهای تنظیم صدا در کناره سمت چپ HTC Smart قرار گرفته اند و کناره سمت راست گوشی هم میزبان کلید شاتر است . هر دوی این کلیدها پلاستیکی هستند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در کناره بالایی HTC Smart می توانید سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد را بیابید. از هیچ پوششی برای محافظت از این پورت استفاده نشده است.

 

image
 
image

 

کناره پایینی گوشی میزبان پورت microUSB است که هم برای اتصال کابل انتقال داده و هم برای اتصال شارژر به گوشی از آن استفاده می شود. درست در کنار آن دهنی گوشی جای گرفته است و باقی این بخش را روزنه مخصوص بند گوشی به خود اختصاص داده است.

 

image
 
image

 

پنل پشتی HTC Smart هم لنز دوربین 3.15 مگاپیکسلی گوشی را در خود جای داده است . فلاش LED و اسپیکر smart هم در این بخش دیده می شوند.

 

image
 
image

 

با باز کردن کاور باتری گوشی ، باتری 1100 میلی آمپری آن نمایان می شود.زمان مکالمه با این باتری 7.5 ساعت و زمان آماده به کار آن 450 ساعت اعلام شده است. متاسفانه به دلیل زیاد بودن مشغله بررسی گوشی ها نتوانستیم کارکرد واقعی این باتری را در زندگی روزمره چک کنیم.

بهتر است نگاهی به سایر آیتم های موجود در زیر کاور باتری بیاندازیم. در کنار باتری اسلات کارت حافظه microSD قرار گرفته است. این اسلات از قابلیت تعویض سریع کارت حافظه هم برخوردار است اما برای دسترسی به آن باید کاور باتری را از جای خود خارج کنید.

 

image
 
image

 

image

 

به عقیده ما ، کیفیت ساخت گوشی تحسین برانگیز است .استفاده از HTC Smart بسیار آسان صورت می پذیرد . اندازه کوچک گوشی باعث می شود که Smart به آسانی در جیب جای گیرد و در کل ما هیچ شکایتی در مورد طراحی گوشی نداریم.

 

image

 

Brew Mobile وارد می شود
 

HTC Hero  پیشگام استفاده از  رابط کاربری Sense در گوشی های مبتنی بر آندروید بود. بعد از آن بود که این رابط بر روی گوشی های مبتنی بر ویندوز موبایل هم سوار شد و رابط TouchFLO 3D را توسعه داد.

Sense در حال حاضر محبوب ترین رابط کاربری گوشی های هوشمند است و شاید موفق ترین آن ها هم باشد. اما اعلام خبر احیای مجدد  پلت فرم Brew که به همراه Sense عرضه خواهد شد از سوی HTC بسیار غافلگیر کننده بود.

بهتر است نگاهی به Brew بیاندازیم. BREW مخفف Binary Runtime Environment For Wireless (محیط اجرایی دودویی ابزارهای بی سیم) که توسط Qualcomm توسعه داده شده است. اساسا Brew یک پلت فرم توسعه نرم افزاری است که در اصل ابزارهای CDMA را نشانه گرفته است اما امروزه از GSM هم پشتیبانی می کند.

Brew چیزی شبیه به یک نرم افزار اختصاصی موبایل با SDK خاص برای توسعه دیگر نرم افزارهاست و یک سیستم عامل واقعی گوشی های هوشمند نیست. این پلت فرم بیشتر مشابه نرم افزار ارتقا یافته گوشی های غیرهوشمند است.

در ابتدا عرضه نرم افزارهای Brew کار دشواری بود اما اکنون Qualcomm ، Plaza Retail را ساخته است که نوعی فروشگاه نرم افزاری به شمار می رود.متاسفانه این فروشگاه به شدت تحت محدودیت اپراتوری و منطقه ای است و HTC Smart در حال حاضر از آن پشتیبانی نمی کند.

برا ی جمع بندی مطالب بالا باید بگوییم که پلت فرم Brew Mobile یک سیستم عامل بسیار ساده است که با توجه به محدود بودن تعداد نرم افزارهای در دسترس آن از طریق فروشگاه های خاص اپراتور ها بیش از گوشی های هوشمند به گوشی های غیرهوشمند پیشرفته شبیه است. ما در نمونه بدون سیم کارتی که در اختیار ما قرار گرفته بود نمی توانستیم به هیچ نرم افزار دیگری غیر از نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی دست یابیم.

در مورد رابط کاربری گوشی هم باید اذعان داشت که ما به ندرت Brew Mobile را شبیه به این دیده بودیم. در HTC Smart همه چیز تحت پوشش رابط Sense قرار گرفته است. این گوشی Sense را زندگی کرده و تنفس می کند.

 

رابط کاربری Sense
 

رابط کاربری HTC Sense از صحنه ها یا Scenes تشکیل شده است که در  واقع سه نوع تنظیم سفارشی سازی شده صفحه اصلی است و از سه صحنه Work ، Life Style و Clean State   استفاده می کند. هر کدام از این صحنه ها عکس پس زمینه و ویدحت های روی صفحه را تغییر می دهند. برای مثال صحنه Work ویدجت بورس و صحنه Life Style ویدجت های سرویس های شبکه های اجتماعی را به نمایش در می آورند. صحنه Clean State هیچ نوع ویدجتی ندارد و خودتان می توانید آن را سفارشی سازی کنید. بعد از افزودن تمامی آیتم های مورد نیازتان می توانید صحنه سفارشی سازی شده را با نامی جدید ذخیره کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توانید با کشیدن انگشت تان از بالای صفحه اصلی به سمت پایین بین این صحنه ها جابجا شوید. سوییچ بین صحنه ها تنها به یک تا دو ثانیه زمان نیاز دارد .

همانند رابط Sense در گوشی های مبتنی بر ویندوز موبایل ،هر کدام از ویدجت ها صفحه اصلی را به تنهایی اشغال می کنند .می توانید از میان ده ویدجت موجود گزینه دلخواه تان را انتخاب کنید اما در آن واحد تنها امکان هفت عدد از آن ها را دارید. ویدجت های People ،mail ، Weather ، Internet ، Calendar ، Music ، Photos ، Messages و Freindstream به همراه ویدجت Home ، ده ویدجت موجود در HTC Smart هستند.

Home ساعت همیشگی HTC را به همراه سه میانبر در خود صفحه و شش میانبر دیگر در بخشی دیگر از آن عرضه می کند. در صفحه اصلی می توانید به منویی مفهومی دست یابید که امکان سفارشی سازی صحنه ها ، تغییر دادن عکس پس زمینه ، انتخاب صفحات اصلی دیگر و میانبری به تنظیمات را برای استفاده شما مهیا می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

صفحات اصلی Mail و Messages به عملکردهایی که بیشترین استفاده را دارند (مکالمه، پیام کوتاه و ایمیل) تخصیص یافته اندو انتخاب شما بر روی عکس مربوط به کاربر به نمایش در خواهد آمد.

 

image
 
image

 

به نظر می رسد صفحات اصلی Mail و Messages دقیقا همانند نمونه موجود در رابط Sense در آندروید عمل می کنند. آن ها همانند ویدجت ها تمامی ایمیل ها یا پیام های جدیدتان را در خود دارند. با کلیک کردن بر روی آن ها ، نرم افزار اختصاصی آن ها باز خواهد شد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

صفحات Weather و Calendar همانند نمونه های همتا در سایر پلت فرم ها هستند.صفحه Weather با به کارگیری جلوه های متحرک آب و هوا را نمایش می دهد و از چندین شهر به صورت همزمان هم پشتیبانی می کند. برای دسترسی به اطلاعات چندین نقطه باید نرم افزار Weather را تنها با کلیک بر روی ویدجت اختصاصی آن  اجرا کنید .Calendar به هیچ توضیحی نیاز ندارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

صفحات اصلی Photo  و Music بسیار ساده اند. گرچه در اینجا امکان جابجایی بین تصاویر را ندارید و با کلیک بر روی عکس ها  می توانید گالری را برای این منظور اجرا کنید.

در صفحه اصلی Music می توانید بین آهنگ ها جابجا شوید اما نمی توانید بدون دسترسی به نرم افزار اصلی پخش کننده موسیقی ، آلبوم در حال پخش را تغییر دهید.

 

image
 
image

 

صفحه Browser از یک میانبر بزرگ برای مرورگر وب استاندارد گوشی به نام OMIGO استفاده می کند . آیکون دیگری هم برای دسترسی به Bookmark ها در این قسمت تعبیه شده است.

 

image
 
image

 

در پایان به ویدجت Friendstream می رسیم که امکان دسترسی به سرویس های شبکه های اجتماعی را در HTC Smart مهیا می کند. این ویدجت آخرین وضعیت دوستان شما را در FaceBook و Twitter به نمایش در می آورد. برای استفاده از این ویدجت باید پروفایل تان را به FaceBook یا Twitter پیوند داده و دوستان تان را هم به مخاطبین همتای آن ها در دفترچه تلفن پیوند بزنید.بعد از انجام صحیح این کار ، آخرین وضعیت دوستان تان در اینجا یعنی ویدجت FriendStream به نمایش در خواهد آمد.

 

image
 
image

 

ناحیه یادآورها هم که در گوشی های هوشمند مبتنی بر آندروید آن را دیده بودیم ، در اینجا هم وجود دارد. این بخش تمامی هشدار ها یا رویدادهای از دست رفته را به نمایش می گذارد . به جای میانبرهایی به امکانات ارتباطی گوشی در این جا میانبری برای تغییر صحنه ها خواهید یافت.

 

image
 
image

 

منوی اصلی HTC Smart نسبتا ساده است. این منو در صفحاتی با نمایش مشبک 3*3 آیکن  ها سازمان دهی شده است. زیر منو ها به صورت لیست های متنی به نمایش در می آیند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این خلاصه ای از رابط کاربری Smart بود. اثری از Task Manager یا Task Switcher در آن به چشم نمی خورد.

 

دفترچه تلفن ساده اما پر قدرت
 

HTC دید خاص خود را در مورد یک دفترچه تلفن خوب دارد و علیرغم ساده بودن ، دفترچه تلفن HTC Smart از قدرت فوق العاده ای برخوردار است.

اصلی ترین ویژگی این دفترچه تلفن یکپارچگی بسیار عالی آن با سرویس های شبکه های اجتماعی FaceBook و Twitter است که در بسیاری از گوشی های مبتنی بر آندروید HTC از آن لذت برده ایم. اگر حساب های کاربری FaceBook و Twitter را بخوبی پیکربندی کرده باشید ، امکان همگام سازی آن ها با Smart هم وجود دارد. با این روش اسامی  تمامی دوستانتان  را در دفترچه تلفن ذخیره خواهید کرد. نگران نباشید ، HTC Smart این امکان را برای شما به وجود خواهد آورد که کدامیک از مخاطبین تان را در دفترچه تلفن ذخیره نمایید.

 

image
 
image

 

image

 

با درج نام مخاطب ، می توانید تمامی فعالیت های وی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. اگر مخاطب را در دفترچه تلفن تان ثبت کرده باشید ، اطلاعات مربوط به FaceBook و Twitter هم در آیتم ایجاد شده ادغام خواهند شد.

دفترچه تلفن بسیار ساده است ، و تمامی مخاطبین شما را به همراه تصاویر شان به نمایش در می آورد. این دفترچه تلفن از پیمایش حرکتی هم پشتیبانی می کند و گزینه ای هم برای جستجو در میان مخاطبین در منوی مفهومی آن جای داده شده است.

با باز کردن آیتم مربوط به یک مخاطب جزئیات وی ، شماره تلفن ها ، ایمیل ها و... به نمایش در می آیند. در بالای این صفحه سه شمارشگر به چشم می خورد که تعداد ایمیل ها ، پیام ها و تماس های برقرار شده با مخاطب را نمایش می دهند. با ضربه زدن بر روی هر کدام از آن ها ، گزارش مربوطه پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

قابلیت های تلفنی
 

کیفیت صدا در حین مکالمات بسیار خوب و بلندی صدای گوشی هم بسیار عالیست و نیازی نیست برای اینکه صدا بخوبی قابل شنیدن باشد ، بلندی آن را در حداکثر سطح خود تنظیم کنید. دریافت سیگنال ها هم بخوبی انجام می پذیرد.

شماره گیر لیستی از مخاطبین شما را نمایش می دهد و با درج رقمی توسط شما ، به لطف پشتیبانی گوشی از  شماره گیری هوشمند ، این لیست فیلتر می شود. می توانید صفحه کلید را پنهان کرده و به صورت مستقیم مخاطبین را پیمایش کنید. همه چیز در اینجا از تجربه بسیار خوب شماره گیر ویندوز موبایل کپی برداری شده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

به دلیل عدم تعبیه سنسور مجاورت در HTC Smart ، صفحه نمایش در حین مکالمات به صورت خودکار خاموش نمی شود. البته نبود هیچ کلید مجازی بر روی صفحه نمایش در حین مکالمات باعث می شود که طبعا هیچ کلیدی را به طور تصادفی نفشارید.عملکردهای قطع صدا و مکالمه در حالت بلندگو تنها قابلیت های در دسترس در این بخش هستند که از طریق منوی مفهومی می توانید به آن ها دست یابید.

متاسفانه HTC Smart از شماره گیری صوتی پشتیبانی نمی کند.

ما HTC Smart را هم با آزمون قدیمی بلندی صدا محک زدیم و HTC Smart عملکردی فوق العاده از خودش در این بخش نشان داد.

 

پیام رسانی

 

HTC Smart از ارسال و دریافت پیام های کوتاه ، ایمیل ها و پیام های چندرسانه ای پشتیبانی می کند. SMS و MMS از یک ویرایشگر مشترک استفاده می کنند. نرم افزار پیام رسانی هم تنها از حالت نمایش مکالمه برخوردار است که پیام های شما را با توجه به فرستنده آن ها مرتب می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در مورد ایمیل ها هم تنظیمات به آسانی در HTC Smart انجام می گیرد. برای مثال در مورد حساب های کاربری Gmail ، ما تنها باید فیلدهای نام کاربری و کلمه عبور را پر می کردیم و بقیه تنظیمات به صورت خودکار انجام می گرفت.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در مواردی که بخواهید ایمیل تان را به صورت دستی تنظیم کنید ؛ تنظیماتی در اختیار شما قرار داده می شود که می توانید آن ها را تغییر دهید. از پروتکل های POP3 و IMAP4 پشتیبانی می شود و می توانید گوشی را برای دانلود خودکار ایمیل ها تنظیم کنید. بخش ایمیل از SSL هم پشتیبانی به عمل می آورد.

HTC Smart از چندین حساب کاربری به صورت همزمان هم حمایت می کند و میتوانید هر وقت که بخواهید بین آن ها سوییچ کنید. متاسفانه از صندوق ورودی مشترک برای تمامی حساب های کاربری خبری نیست.

همانطور که مشاهده می کنید این بخش در کل ظاهر ساده ای دارد و کاملا با ویدجت جذاب و زیبایی که در صفحه اصلی وجود داشت ، متفاوت است.این بخش تمامی موارد ضروری را پوشش می دهد و به نظر نمی رسد که قابلیت مهمی در آن نادیده گرفته شده باشد.

 

گالری  ساده
 

گالری بسیار ساده است ، تمامی عکس ها و ویدیوها در پیش نمایش های کوچک نشان داده می شوند. هنگامی که فایلی را انتخاب کنید ؛ تنها در حالت افقی قادر به مشاهده آن خواهید بود. با کشیدن انگشت تان به سمت راست یا چپ و بر روی صفحه می توانید در میان عکس ها جابه جا شوید.

 

image

 

image
 
image
 

 

image

 

گالری از بزرگنمایی با ضربات دوگانه پشتیبانی می کند اما این عمل به کندی انجام می شود. یک نوار بزرگنمایی اضافی هم وجود دارد که تنها در حالت بزرگنمایی بر روی عکس پدیدار می شود. با استفاده از این نوار می توانید تا حد مشاهده پیکسل ها بر روی عکس ها زوم کنید .

 

image
 
image

 

پخش کننده موسیقی
 

پخش کننده موسیقی کارش را به خوبی انجام می دهد. می توانید آهنگ ها را بوسیله آلبوم ، نام خواننده یا لیست های پخش مرتب کرده و یا تمامی آن ها را به همراه هم در یک لیست مشاهده کنید.

پخش کننده موسیقی HTC Smart از رابط بسیار ساده ای استفاده می کند. بعد از انتخاب یک آهنگ ، نشان آلبوم آن (در صورت در دسترس بودن) به همراه کنترل های پخش موسیقی به شما نمایش داده می شود .میانبرهایی برای پخش تصادفی آهنگ ها و تکرار آن ها در نوار بالایی این نرم افزار به چشم می خورد.از اکولایزر یا گزینه های اکولایزر در اینجا خبری نیست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

پخش کننده ویدیویی
 

هیچ پخش کننده ای در منوی اصلی HTC Smart دیده نمی شود. با این حال شما می توانید ویدیوها را از طریق گالری یا File Manager مشاهده کنید.

 

image

 

تنها از فرمت های MP4 و 3GP در این نرم افزار و آن هم با رزولوشن QVGA پشتیبانی می شود. تقریبا رابطی در این بخش دیده نمی شود و تنها کلید های Play/pause و Stretch در این نرم افزار تعبیه شده است.

 

رادیو اف ام
 

HTC Smart به یک رادیو اف ام با RDS مجهز شده است. رابط این نرم افزار هم ساده است ، عقربه ای برای حرکت بین فرکانس ها در نظر گرفته شده است . شما می توانید تا شش ایستگاه را بعنوان ایستگاه های مورد علاقه تان ذخیره کنید. از طریق بلندگو هم می توانید به رادیو گوش فرادهید اما در این حالت هم باید هدست را به گوشی متصل کرده باشید.

 

image
 
image

 

کیفیت صدای بالای متوسط
 

سطح بلندی صدای HTC Smart جزو بهترین ها در میان گوشی های موجود است و کیفیت صدای خوبی را هم به کاربران عرضه می کند.

 

image

 

برش زدن فرکانس های بم تنها مشکلی است که در خروجی صدای Smart به چشم می خورد و بقیه مشخصه ها خوب هستند. در واقع سطح نویز ، دامنه پویا و سیگنال های مزاحم تنها فاصله کمی با حد عالی دارند.

 

دوربین کسل کننده
 

HTC Smart به یک دوربین 3.15 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت مجهز است که قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 1536*2048 پیکسل را ثبت نماید. یک فلاش LED هم این دوربین را همراهی می کند.

رابط دوربین بسیار ساده است و تنها کلید فلاش و یک کلید دیگر برای سوییچ بین حالت عکاسی و فیلمبرداری در آن دیده می شوند. با زدن کلید Menu شش کلید در نوار پایینی صفحه به نمایش در می آیند. سمت راست ترین میانبر شما را به منوی تنظیمات پیشرفته هدایت خواهد کرد. در این بخش می توانید به تنظیماتی چون جلوه های رنگی ، روشنایی و درخشندگی عکس ها ، تغییر زوم دیجیتال و منتقل شدن به گالری دست پیدا کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

HTC Smart عکس هایی با کیفیت پایین را تولید می کند. دوربین گوشی با نوردهی کم خود اغلب عکس ها را تیره کرده و ناحیه های تیره را بسیار بد ثبت می کند.میزان جزئیات ثبت شده بد نیست و رنگ به حد کافی خوب هستند اما خروجی واقعا رضایت بخش نیست.  

ضبط ویدیویی
 

HTC Smart قادر به ضبط تصاویر ویدیویی با رزولوشن QVGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه است که اصلا در حدی نیست که بشود چیزی در مورد آن نوشت. ویدیوهای ضبط شده توسط گوشی تنها برای ارسال توسط MMS مناسب هستند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

رابط دوربین فیلمبرداری بسیار شبیه به دوربین عکاسی است . این رابط تنظیماتی برای انتخاب از میان فرمت های MP4 و 3GP (H.263) در اختیار کاربر می گذارد که در اصل باید اجازه انتخاب بین ویدیوهایی با کیفیت پایین و کیفیت بالا را برای کاربر مهیا کند . در عمل ، رزولوشن پایین ویدیوها اطمینان می دهد که تفاوت زیادی میان این دو فرمت مشاهده نکنید.

 

امکانات ارتباطی  متوسط
 

HTC Smart با پشتیبانی چهاربانده از GSM در سراسر نقاط دنیا قابل استفاده است. این گوشی همچنین می تواند از شبکه های 3G در باند 2100 مگاهرتزی حمایت کند. با استفاده از HSDPA هم می توانید از امکان انتقال پرسرعت داده ها لذت ببرید.

بلوتوث هم در این گوشی عرضه شده است که از پروفایل A2DP پشتیبانی می کند. از دیگر امکانات ارتباطی گوشی می توان به پورت microUSB برای شارژ گوشی و انتقال داده و همین طور سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد اشاره کرد.

متاسفانه Wi-Fi به عنوان یکی از گزینه های ارتباطی در دسترس با HTC Smart مطرح نیست.

یک اسلات کارت حافظه microSD هم در Smart تعبیه شده است که از کارت های حافظه ای تا گنجایش 16 گیگابایت پشتیبانی به عمل می آورد. بعد از اتصال گوشی به کامپیوتر ، کارت حافظه  بعنوان یک درایو به نمایش در خواهد آمد.

اخیرا HTC نرم افزار به همگام سازی خود را هم به روز در آورده است و اکنون این نرم افزار با HTC Smart هم سازگار است. این تنها گزینه برای همگام سازی گوشی شما با کامپیوتر است و به شما توصیه می کنیم حتما این نرم افزار را از سایت HTC دانلود کنید.

 

مرورگر مایوس کننده
 

HTC Smart به مرورگر وب OMIGO مجهز است که یکی از نرم افزارهای ساخت خود شرکت به شمار می رود. تنها قابلیت ویژه این نرم افزار توانایی پشتیبانی آن از فایل های جاواست.

تنها یک روش برای بزرگنمایی در نظر گرفته شده است :ضربات دوگانه ؛ با زدن ضربات دوگانه بر روی بلوکی از متن یا عکس ، گوشی به طور خودکار بر روی آن قسمت زوم می کند. با وارد آوردن ضربه دوگانه دیگری بزرگنمایی به حالت اول خود باز می گردد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

متاسفانه مرورگر بسیار ضعیف است. پیمایش صفحات با استفاده از آن بسیار خوب انجام می شود اما دقت آن وحشتناک است.اگر بخواهید لینکی را دنبال کنید ، باید پیش از اینکه نرم افزار بتواند مقصود شما را تشخیص دهد ، حداقل پنج بار بر روی آن کلیک کنید.بدتر اینکه این مرورگر در بار کردن صفحات و انجام بزرگنمایی هم عملکرد بسیار کندی دارد و به همین دلیل برای استفاده از آن باید صبر ایوب داشته باشید.

خوب پس به این نتیجه رسیدیم که عملا استفاده از مرورگر وب ممکن نیست. به لطف پشتیبانی از Java MIDP 2.1 می توانید نرم افزار Opera Mini را هم نصب کنید که قطعا شما را از صرف زمانی طولانی برای پیمایش صفحات بی نیاز خواهد کرد.

 

سازمان دهنده ضعیف
 

بخش سازمان دهنده موجود در رابط کاربری HTC قابلیت هایی کمتر از حد انتظار ارائه می کند. تنها سه نرم افزار تقویم ، ماشین حساب و Alarm در این بخش تعبیه شده اند.هیچ راهی برای یادداشت برداری در گوشی وجود ندارد و هیچکدام از نرم افزار های مبدل واحدها ، مرورگر اسناد آفیس و حتی Voice Recorder هم دراین گوشی جایی ندارند.

تقویم از حالت های نمایش روزانه و ماهانه برخوردار است. اگر شما تاریخ و زمان یک رویداد را تعیین کنید ، می توانید برای آن یک زنگ هشدار هم بعنوان یادآور تخصیص دهید. رویدادهایی چون ملاقات ، سالگرد و... دراین نرم افزار در نظر گرفته شده اند. تمامی این رویدادها از یک شکل برخوردارند. در همه آن ها باید موضوع ، مکان ، تاریخ و ساعت ، یادداشت و در صورت نیاز یک زنگ هشدار را باید تنظیم کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یک حالت نمایش با عنوان Agenda View هم در این نرم افزار تعبیه شده است که به شما اجازه تماشای تمامی رویدادها را در یک لیست می دهد.

ماشین حساب تنها عملکردهای اساسی را تحت پوشش خود دارد و هیچ گزینه علمی یا پیشرفته ای در آن دیده نمی شود.

هشدارها کاملا قابل سفارشی سازی هستندمی توانید تا چهار هشدار را تنظیم نموده و هر کدام از آن ها را با صدای زنگ خاص ، میزان صدای معین ،الگوی تکرار و نام خاص سفارشی سازی کنید.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزارهای معدود
 

نرم افزارهای عرضه شده هم کاملا ناامید کننده هستند. تنها نرم افزارهای Weather و Flashlight به همراه این گوشی عرضه می شوند.

نرم افزار Weather تا پنج شهر را پشتیبانی کرده و پیش بینی آب و هوا را در پنج روز آینده در آن ها به نمایش در می آورد. ویدجت اختصاصی این نرم افزار همانطور که پیش از این بیان کردیم تنها یک شهر را نمایش می دهد و از هیچکدام از جلوه های چشمگیری که در ویندوز موبایل و آندروید استفاده شده بود ، در اینجا اثری دیده نمی شود.اما هنوز هم این نرم افزار بهتر است چیزی است که در بسیاری از گوشی های غیرهوشمند شاهد عرضه آن بوده ایم.

 

image
 
image

 

image

 

در آخر ، Flashlight  فلاش LED را خاموش و روشن می کند تا بتوانید از Smart به عنوان یک چراغ قوه بهره بگیرید.می توانید سه سطح مختلف برای روشنایی این فلاش LED تنظیم کنید.

 

image
 
image

 
image

 

 بازی ها
 

سه بازی پیش فرض Memory ، Rings و Whac'EM به همراه HTC Smart عرضه شده اند.

تمامی این سه بازی بسیار ساده هستند ، Memory به حافظه شما و تطابق دادن تصاویر مشابه روی کارت ها مربوط می شود ، در Rings حلقه هایی را به سوی اهداف پرتاب می کنید و در Whac'Em باید موش های کور را از مزرعه علف دور کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

قسمتی با عنوان java Manager هم در گوشی تعبیه شده است که امکان نصب و مدیریت نرم افزارهای مختلف جاوا را فراهم می کند. در واقع این تنها راه برای افزودن نرم افزارهای جدید در HTC Smart محسوب می شود.

 

image

 

سخن پایانی
 

HTC Smart نخستین تجربه HTC  در خارج از قلمروی آندروید و ویندوز موبایل بوده است. در واقع این نخستین تلاش آن ها برای ورود به دنیای گوشی های غیرهوشمند به شمار می رود.

مشابه سایر گوشی های HTC ، HTC Smart هم از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. این گوشی از پلاستیک های باکیفیتی استفاده می کند و اندازه کوچک آن باعث می شود که به آسانی در جیب جای گیرد.

متاسفانه پلت فرم نرم افزاری به کارگرفته شده در آن مایوس کننده است. Brew Mobile هوشمند ترین پلت فرم موجود نیست اما شاید پشتیبانی مناسب و توسعه خوب بتواند آن را به چیزی بیش از یک رابط پیشرفته مبدل کند.

رابط کاربری Sense که تمام Brew Mobile را تحت پوشش خود دارد شاید بهترین قسمت HTC Smart باشد. صفحات اصلی هم از جنبه های بصری و هم از جنبه های عملکردی مشابه نمونه های موجود در آندروید و ویندوز موبایل است .اما جلوه های بصری چشمگیر این رابط فدای بهبود عملکرد آن شده اند.

اما رابط کاربری Sense به ندرت در مورد منوهایی که تنها از متن استفاده می کنند و همین طور پس زمینه سیاه رنگ مشابه سیستم عامل Blackberry موثر واقع می شود. صفحه نمایش ضعیف QVGA هم باعث می شود که گرافیک Sense به طور شایسته ای به نمایش در نیاید و بسته محدود نرم افزاری گوشی هم تجربه استفاده از آن را خراب می کند.

برای نمونه مرورگر وب پیش فرض هنوز در نسخه Beta است ، و در بسیاری مواقع در بار کردن صفحات عملکرد بسیار کندی دارد. قابلیت های سازمان دهنده هم با توجه به وجود سه نرم افزار تقویم ؛ ماشین حساب و هشدارها بسیار محدود است.

شاید HTC  ، HTC Smart را هوشمند بداند اما این گوشی از چندوظیفه گی پشتیبانی نمی کند ، فروشگاه نرم افزاری ویژه ای ندارد و در زمینه انتخاب نرم افزارها در آن ، بسیار ضعیف عمل شده است.این موارد را با ظاهر ساده و قابلیت های این پلت فرم ترکیب کنید تا دریابید که Smart حتی به سختی می تواند با ساده ترین گوشی های غیرهوشمند برابری کند.

در حال حاضر HTC Smart قیمتی حدود 200 یورو دارد. اگر این گوشی را بعنوان نخستین گوشی ارزان و ساده لمسی HTC در نظر بگیریم ، احتمالا آن ها از کلمه ارزان برای تبلیغ محصولشان استفاده خواهند کرد. بهتر است نگاهی به سایر گزینه های در دسترس در این رده قیمتی بیاندازیم.

گوشی جوان HTC Tattoo با پنل ها قابل تعویض عرضه می شود ، امکانات ارتباطی کاملی دارد(3G ، Wi-Fi ، GPS)و به سیستم عامل آندروید مجهز است. این گوشی تقریبا همان قیمت و اندازه را دارد اما قابلیت های بیشتری از Smart ارائه می دهد.

LG Optimus دیگر گوشی مجهز به آندروید با قیمتی مشابه است که صفحه نمایشی بزرگتر و بهتر دارد  و از امکانات ارتباطی نظیر Wi-Fi بهره می برد. این گوشی قادر به پخش فرمت های ویدیویی DivX/XviD نیز هست.

Nokia 5800 XpressMusic  گوشی هوشمند دیگری است که در برابر بهای پرداختی برای آن به امکانات بسیار خوبی دست پیدا خواهید کرد. این گوشی مبتنی بر سیمبین به بسیاری از ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری مجهز است ، و علاوه بر آن نباید فراموش کرد که نوکیا با هر گوشی هوشمندی که به فروش می رساند امکان مقصدیابی رایگان ماهواره ای را هم عرضه می کند.

در پایان به گوشی های LG KM900 Arena و Samsung Jet  می رسیم که در زمره گوشی های غیرهوشمند قرار می گیرند.هر دوی این قهرمانان از امکانات غنی ارتباطی بهره می برند ، دوربینهای بسیار خوبی دارند و گوشی های لمسی توانمندی هستند. رابط های S-Class و TouchWiz  سرشار از قابلیت های چشمگیر هستند و از قدرت نرم افزاری بالایی هم برخوردارند.

HTC  نمی تواند در دفاع از نامش عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. نبود نرم افزارها ، فقدان بسیاری از قابلیت ها و استفاده از سیستم عاملی غیرهوشمند باعث خواهند شد تا Smart نتواند در برابر رقبا از خود مقاومت نشان دهد.

ما واقعا امیدواریم که HTC  فروشگاه نرم افزاری خاص خودش را راه اندازی نموده و از این سیستم عامل پشتیبانی نماید در غیر این صورت این گوشی نه چندان هوشمند به سرعت از دور خارج خواهد شد.کاهش قیمت به اضافه به روز رسانی نرم افزاری می تواند اوضاع را بر وفق مراد HTC کند و ما امیدواریم که HTC  از این امر آگاه باشد. با توجه به وضعیت امروز بازار گوشی های تلفن همراه ، HTC Smart مخصوصا با قیمت 200 یورویی خودش شانس زیادی برای اینکه گزینه اول کاربران باشد ، ندارد!

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱۰/۲۲
سلام، من htc smart دارم ولی تماسهام یکطرفه شده. کسی میتونه کمک کنه درستش کنم؟؟ ممنون

مهمان

۱۳۹۲/۹/۲۷
سلام. آیا شما روشی برای فارسی کردنش پیدا کردین؟ لاقل بشه پیامک فارسی رو خوند

مهمان

۱۳۹۲/۶/۲۰
گوشی خیلی خوبیه فقط اگه می شد فارسی نویس و فارسی خون میشد دیگه حرف نداشت

مهمان

۱۳۹۲/۶/۱۱
kheili ashghale bade farsi nadare zood kharab mishe har ki movafeghe++++++

مهمان

۱۳۹۲/۵/۱۰
سلام منم htc smart دارم برنامهای جاوا هم نصب کردم اجرا میکنه مشکل اسش هم به زودی حل میشه ...با فارسی ساز