خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی HTC HD2

بررسی تخصصی HTC HD2

الماس خاموش نامی است که HTC دوست دارد روی محصول جدیدش بگذارد و دلایل کافی هم برای انجام این کار ارائه داده است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۹/۷
 مروری بر گوشی HTC HD2

 

الماس خاموش نامی است که HTC دوست دارد روی محصول جدیدش بگذارد و دلایل کافی هم برای انجام این کار ارائه داده است. اما اجازه دهید ما با آنها مخالفت کنیم. این محصول HTC یک PocketPC تمام عیار است که سرو صدای زیادی در بازار به پا خواهد کرد.

ما در بررسی اولیه گوشی نگاهی اجمالی به این گوشی که مجهز به پردازنده قدرتمند Snapdragon است، انداختیم. زمان آن رسیده است که با جدیت بیشتری به بررسی آن بپردازیم و همچنان امیدوار باشیم که بتواند سرعت خود را انجام عملیات مختلف حفظ کند. HTC HD2 یا Leo اولین محصول HTC است که به پردازنده های Snapdragon مجهز شده است و اولین گوشی دارای Windows Mobile است که از صفحه نمایش لمسی خازنی استفاده می کند.

استفاده از صفحه نمایش های لمسی خازنی در PocketPC ها روز به روز افزایش خواهد یافت و بهتر است خودتان را به آن عادت دهید. شاید HD2 نخستین گوشی باشد که چنین امکانی ارائه می دهد اما مسلما تا عرضه گوشی های بعدی مدت زیادی باقی نیست. از همه مهم تر اینکه استفاده از صفحه نمایش خازنی باعث می شود که Windows Mobile  به طور بی همتایی کاربر پسند باشد و با سرعت بالایی به دستورات وی پاسخ دهد . با استفاده از صفحه نمایش بزرگ ، آیکن ها هم بزرگ هستند و کاربر می تواند براحتی در هر جای رابط و از جمله منوها از آن ها استفاده نماید.

 

image
 
image

 

image

 

پیش از این هم نگاهی به HD2 انداخته بودیم و به نظر می رسد که این گوشی بتواند در عمل قابلیت های خود را به خوبی نشان دهد. HD2 قابلیت هایی چشم گیر ارائه می دهد و مطمئنا از هیچ تلاشی برای راضی نگاه داشتن کاربر دریغ نمی کند.

 
ویژگی های کلیدی

 

صفحه نمایش لمسی خازنی  4.3 اینچی با قابلیت نمایش 65000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن WVGA

پشتیبانی از مالتی تاچ

سیستم عامل Windows Mobile 6.5 به همراه رابط کاربری Sense

پردازنده یک گیگا هرتزی Qualcomm Snapdragon QSD8250 و 448 مگابایت حافظه RAM

پشتیبانی چهاربانده از GSM

پشتیبانی از 3G و HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت در ثانیه

Wi-Fi

گیرنده GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS

رادیو FM استریو با RDS

دوربین 5 مگاپیکسلی با قابلیت هایی چون فوکوس خودکار ، فلاش LED دوگانه و فوکوس لمسی

فیلمبرداری با رزولوشن VGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه

اسلات کارت حافظه microSD

پورت استاندارد microUSB و بلوتوث نسخه 2.0 با A2DP

سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد

کیفیت صدای فوق العاده

ویرایشگر اسناد آفیس MS Office Mobile

مرورگر وب Opera 9.5

یکپارچگی با YouTube ، FaceBook و Twitter

کارآیی عالی در پخش ویدیو

عمر بالای باتری

 

نقاط ضعف اصلی

 

اندازه بزرگ تلفن

خوانایی ضعیف صفحه نمایش در برابر نور آفتاب

محدودیت صفحه نمایش در نمایش 65000 رنگ موجب نمایش گسسته گرادیانت ها و طیف های رنگی پیوسته می شود

قرار گرفتن اسلات کارت حافظه در زیر کاور باتری

کیفیت پایین عکس ها و ویدیو های ضبط شده

برچسب گذاری جغرافیایی محدود (که تنها در حالت Footprint در دسترس است)

نبود کلید اختصاصی دوربین و عدم وجود محافظ لنز دوربین

عدم پشتیبانی از پخش فرمت های ویدیویی DivX/XviD

نرم افزار مقصدیابی ماهواره ای CoPilot به صورت آزمایشی عرضه شده است

نبود دوربین ثانویه جهت تماس های ویدیویی

عدم پشتیبانی از شماره گیری صوتی

عدم پشتیبانی از تشخیص دست خط

پشتیبانی ضعیف از فایل های فلش

 

HTC HD2 شاید کمی از گوشی غول پیکر Toshiba TG01 کوچکتر باشد اما مطمئنا اصلا به گوشی های کوچک و فشرده شباهتی ندارد. این امر تنها یک دلیل دارد:صفحه نمایش 4/3 اینچی گوشی. صفحه لمسی بزرگ گوشی شاید امکان خارق العاده ای باشد اما تنها قابلیتی نیست که HD2 ارائه می کند. استفاده از HD2 در حالت افقی بسیار لذت بخش است اما خیلی راحت نمی توان از گوشی با یک دست استفاده کرد. اما اگر به ضخامت آن و به قابلیت هایی که ارائه می دهد نگاهی بیندازیم شاید چندان هم بزرگ به نظر نیاید. مسلما همانطور که بقیه افراد به استفاده از گوشی نه چندان کوچک iPhone عادت کردند شما هم می توانید به اندازه بزرگ گوشی عادت کنید.

 

image
 
image

 

البته نمی توان با مقایسه رو در روی دو گوشی ، اندازه آنرا نادیده گرفت. اگر منصفانه به این قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که اندازه این گوشی مناسب ترین اندازه ای نیست که در اختیار شما خواهد بود اما باید بدانید که به ازای این اندازه امکانات و قابلیت هایی فوق العاده هم به دست خواهید آورد. در برابر iPhone  ، HD2 صفحه نمایش بزرگتری دارد و از رزولوشن بالاتری پشتیبانی می کند ، پردازنده قدرتمندی دارد ، از چند وظیفه گی پشتیبانی می کند و به یک دوربین 5 مگاپیکسلی با فلاش LED دوگانه مجهز است. HTC کار زیادی انجام داده است تا TouchFLO را به رابط کاربری Sense تبدیل کند اما هنوز هم کمی با کاربرپسندی رابط iPhone فاصله دارد.

 

image
 
image

 

image

 

می توان با اطمینان گفت که HTC HD2 سعی دارد افق های PocketPC ها را گسترش دهد و رابط نامناسب گوشی های ویندوز موبایلی را به فراموشی بسپارد. تا به حال گوشی های معدودی را دیده ایم که قادر به انجام چنین کاری بوده اند. زمان آن رسیده است تا به سراغ جعبه HD2 برویم و محتویات آنرا که HTC به همراه گوشی عرضه می کند ، بررسی نماییم. بعد از باز کردن جعبه و بررسی طراحی سخت افزاری گوشی به این بحث در مورد رابط کاربری ادامه خواهیم داد.

 
محتویات جعبه

 

HTC همه جوانب را در هنگام قرار دادن لوازم جانبی در بسته HD2 در نظر گرفته است. غیر از خود گوشی ، یک شارژر USB ، یک کابل استاندارد microUSB ، یک CD محتوی نرم افزار و یک کتابچه راهنما عرضه می شود.

یک هدست به همراه کنترل های اختصاصی موسیقی هم عرضه می شود .این هدست یک تکه است و  در صورتی که علاقمند به موسیقی باشید ، این امر موجب می شود که در هنگام جایگزینی مناسب برای آن کمی دچار مشکل شوید. خوشبختانه HTC HD2 از سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد پشتیبانی می کند و این تنها گزینه ی در اختیار شما نیست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یک کارت حافظه microSD با گنجایش 2 گیگابایت و یک کیف شیک هم در این جعبه دیده می شوند. در حالیکه کیفیت این کیف بسیار عالی است اما گنجایش کم کارت حافظه، کمی ناامید کننده است.

صفحه نمایش این چنین بزرگی به هرحال اثرات خاص خودش را هم دارد. HD2 ابعادی معادل 11*67*120.5 میلی متر دارد . افزایش اندازه صفحه نمایش اثراتی هم بر قابلیت استفاده از گوشی می گذارد. اما هنوز هم کار کردن با  HD2  آسان است و گوشی از سرعت و پاسخدهی خوبی برخوردار است. واقعا انتخاب اینکه اندازه یا پاسخدهی صفحه نمایش کدامیک تاثیرگذاری بیشتری دارند ، کار سختی است. میانه گوشی باریک است و عرض و طول گوشی را کمی قابل قبول تر می سازد.

وزن 157 گرمی گوشی هم به دلیل پوشانده شدن صفحه نمایش از شیشه و کاور فلزی باتری  قابل قبول است. نمی توان وزن اضافی گوشی را به عنوان ضعف تلقی نمود. در کل گوشی استحکام و کیفیت ساخت خوبی دارد.

 

طراحی

 

HTC HD2 در برخورد اول تاثیر گذاری بیشتری از برادر پیشین خود یعنی HTC Touch HD دارد. شاید این تفاوت خیلی زیاد نباشد اما صفحه نمایش بزرگتر و عناصر با کیفیت تری که در ساخته گوشی استفاده شده اند ، تاثیر خود را نشان می دهند.

HD2 کمی متفاوت است و جای دادن صفحه نمایش چنین بزرگی در گوشی کار کمی دشواری است.

اما طرز قرارگیری کلید ها در زیر صفحه نمایش بهتر از Touch HD است .

 

image

 

تعداد کلیدهای سخت افزاری HTC HD2 نسبت به گوشی پیشین HTC افزایش یافته است. اکنون پنج کلید سخت افزاری در زیر صفحه نمایش به چشم می خورد. کلید Menu در این بخش تازه اضافه شده است .وجود این کلید در گوشی های ویندوز موبایلی از قبیل Touch2 که هفته پیش آنرا بررسی کردیم، ضروری است. تنها برای مقایسه باید بگویم که Touch HD تنها چهار کلید داشت که تمام آن ها هم حساس به لمس بودند. کلیدهای سخت افزاری اصلی در HD2 اندازه کوچکتری دارند اما هم به خوبی در زیر صفحه نمایش جای داده شده اند و هم بازخورد خوبی دارند.

البته مدتی زمان خواهد برد تا بتوانید به تفاوت کار کردن با کلیدهای سخت افزاری و صفحه نمایش لمسی حساس گوشی عادت کنید اما این کار چندان هم سخت نیست.

 

image

 

در کناره سمت چپ گوشی کلیدهای تنظیم صدا وجود دارند. این کلیدها به خوبی قابل لمس اند و واقعا هیچ چیزی برای شکایت در این قسمت وجود ندارد.

 

image

 

متاسفانه مثل Touch Diamond2 ، Touch Diamond  و Touch HD در کناره سمت راست هیچ کلید اختصاصی برای شاتر به چشم نمی خورد.کناره بالایی HTC HD2 هم کاملا خالی است.

 

image
 
image

 

در کناره پایینی گوشی پورت   MicroUSB ، میکروفون گوشی و  سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد قرار گرفته اند . این بار از قلم هم خبری نیست. این نخستین گوشی HTC است که به پورت استاندارد microUSB مجهز شده است ، گوشی های پیشین این شرکت به انواع پورت های miniUSB مجهز بوده اند.

 

image
 
image

 

در پشت  HTC HD2 ، لنز دوربین 5 مگاپیکسلی که بین فلاش های دوگانه LED و اسپیکر گوشی قرار گرفته است ، دیده می شود. قرار دادن فلاش دوگانه LED در این بخش برای بهبود عکس ها در شرایط کم نور تصمیم خوبی از سوی HTC بوده است اما ما تعبیه یک کلید اختصاصی دوربین را به آن ترجیح می دادیم.

لنز دوربین چندان در جای مناسبی قرار نگرفته است و انگشت اشاره در هنگام عکاسی در جلوی لنز قرار می گیرد. محافظت از لنز هم چندان خوب نیست و در صورتی که گوشی را در جیب تان قرار دهید ، حتما لنز دوربین دچار خراش می شود. اما کیفی که در جعبه این گوشی قرار داده شده است نه تنها از دوربین، که می تواند از صفحه نمایش هم به خوبی حفاظت کند.

 

image

 

با برداشتن کاور استیل باتری ، باتری 1230 میلی آمپری آن نمایان می گردد (گوشی قبلی با باتری 1350 میلی آمپری عرضه می شد). در این بخش کلید Reset را هم در کنار اسلات کارت حافظه می یابید. محل قرارگیری اسلات کارت حافظه microSD خبر چندان خوبی برای آنهایی که می خواهند از کارت حافظه برای انتقال داده استفاده کنند ، نیست. البته این بخش نکات مثبتی هم دارد. این اسلات از کارت های microSDHC هم پشتیبانی می کند و می تواند کارت هایی با گنجایش 16 گیگابایت را به راحتی اداره نماید.

عمر باتری هم بسیار خوب است. برای مثال باتری این گوشی با وجود اینکه HD2 از پردازنده سریع تری بهره می برد نسبت به Apple iPhone 3G که از پردازنده کندتری برخوردار است ، دوام بیشتری دارد. با روشن بودن دائمی  Wi-Fi ، گوش دادن به موسیقی و ثبت چندین عکس با دوربین گوشی ، HD2 تا 2/5 روز نیاز به شارژ مجدد نخواهد داشت. با این وجود ، اگر استفاده مداومی از Wi-Fi نداشته باشید و مکالمه چندانی هم با گوشی انجام ندهید ، براحتی می توانید دو تا سه روز بدون شارژ مجدد از گوشی استفاده کنید.

 

image
 
image

 

HD2 استحکام بسیار خوبی دارد. کاور استیل باتری و پلاستیک ضد جذب اثر انگشت حتما با استقبال کاربران مواجه خواهند گشت.

در بیشتر مواقع ، کارکردن با یک دست با گوشی نمی تواند چندان مشکل باشد. اگرچه در مواقعی که گوشی در دست راست تان قرار دارد ، دسترسی به گوشه های صفحه نمایش بدون حرکت دادن گوشی ، اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار است.

پس در استفاده از گوشی با یک دست ، طول آن و در حین مکالمات عرض گوشی کمی مشکل آفرین هستند. نمی توان این مشکلات را نادیده گرفت اما همچنان عقیده داریم که HTC HD2 ارزش تلاشی اضافی برای غلبه بر این مشکلات را دارد. صفحه نمایش خازنی و پردازنده قدرتمند گوشی موجب سرعت و پاسخ دهی خارق العاده آن می شود. اندازه صفحه نمایش هم مرور و مشاهده عکس ها و اسناد را  بسیار لذت بخش می کند.

 
image

 

صفحه نمایش

 

تقریبا تمام نمای جلویی گوشی با صفحه نمایش 4.3 اینچی فوق العاده HTC HD2 اشغال شده است.

با پشتیبانی از رزولوشن WVGA این صفحه نمایش به بزرگترین صفحه نمایشی بدل می شود که پیش از این در گوشی های موبایل دیده بودیم. (ابزارهای HTC Advantage را نمی توانیم در این بخش به عنوان گوشی های موبایل تلقی کنیم).

HTC HD2 اولین گوشی HTC است که از صفحه نمایش لمسی خازنی استفاده می کند که دقت و پاسخدهی به دستورات کاربر را در سطح بالاتری قرار می دهد. دیگر امکان استفاده از قلم به همراه این گوشی وجود ندارد اما رزولوشن WVGA موجب می شود که حتی کوچکترین عناصر رابط را بتوان با انگشت لمس کرد.

حساسیت صفحه نمایش HD2 بسیار خوب است و واقعا جای هیچ گله  ای در این مورد باقی نمی ماند . با حساسیت بالای صفحه نمایش این گوشی از گوشی های پیشین پاسخدهی بهتری دارد. به دلیل اینکه تا به حال از ترکیبی از پردازنده Snapdragon و صفحه نمایش خازنی استفاده نکرده بودیم ، شاید این نظر تنها یک حس شخصی باشد.

متاسفانه اندازه بزرگ صفحه نمایش به سادگی تحت تاثیر محدودیت آن در نمایش 65000 رنگ قرار می گیرد. رنگ ها در برخی از قسمت های رابط یا برخی از عکس های پس زمینه پیش فرض گسسته به نظر می آیند.

نکته منفی دیگر این است که خوانایی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب فاصله بسیاری تا سطوح خوب بازار دارد. استفاده از شیشه آینه ای مانند در روی صفحه نمایش و باقی ماندن اثر انگشت و لکه روی صفحه نمایش ، تشخیص تصویر را در محیط بیرون بسیار مشکل می سازد.

 

image

 

رابط کاربری Sense

 

PocketPC ها با رابط TouchFLO آشنا هستند. گرچه در HTC HD2 ، HTC پا را فراتر گذاشته و تصمیم به ارتقا این رابط کاربری گرفته است اما هنوز هم می توان اثراتی از TouchFLO 3D در رابط کاربری Sense که در HTC Hero هم دیده بودیم ، مشاهده کرد. نتیجه رابط کاربری جدید Sense است که مشابه رابط لبه ای شده TouchFLO است که محتویات بیشتری دارد و جلوه های چشم گیری نیز در آن به چشم می خورد.تنها چیزی که نسبت به HTC Hero در این گوشی دیده نمی شود Widget ها هستند که می شد آنها را به طور آزادانه در صفحه به حرکت در آورد اما در این جا به جای آن ها با رابط لبه ای مواجه هستیم.

صفحه نمایش بزرگ خازنی HD2 ، نخستین صفحه نمایش از این نوع است که در PocketPCها به کار گرفته شده است و HTC تلاش زیادی کرده است تا تجربه جدیدی از کار با رابط لمسی به کاربران ارائه کند.

تمامی قسمت های رابط و منوها به سرعت به ضربات و کشیدن انگشت شما بر روی صفحه بدون اینکه نیاز به وارد آوردن نیروی زیادی باشد ، پاسخ می دهند. جلوه های انتقالی سریع و روان هستند و از تصاویر متحرک خوبی در آنها بهره گرفته شده است. در حقیقت ، صفحه نمایش لمسی خازنی ، پردازنده Snapdragon و میزان زیاد حافظه RAM موجب شده اند که با سریع  ترین Windows Mobile موجود روبرو باشیم.

قابلیت جدیدی هم که برای اولین بار در Windows Mobile  دیده می شود ، عملکردهای مالتی تاچ است. می توانید از نیشگون گرفتن صفحه برای بزرگنمایی(Pinch Zooming) روی عکس ها ، صفحات وب و نقشه ها و یا بسیار جاهای دیگر مثل نمای درختی File Manager که ممکن است با فونت های کوچک روبرو شوید ، استفاده نمایید. بزرگنمایی بسیار روان و با سرعتی معادل سرعت iPhone در این بخش انجام می گیرد. با در نظر گرفتن پردازنده یک گیگاهرتزی Snapdragon نباید انتظاری جز این داشته باشیم.

صفحه اصلی Sense جدید انتخاب هایی از میان لبه هایی تمام صفحه را نمایش می دهد که گرافیک بالایی دارند. با کشیدن انگشت روی صفحه یا پیمایش نوار رنگارنگی که در پایین قرار داده شده است می توانید بین لبه ها حرکت کنید تا به بخشی که انتظار دارید دست یابید. این لیست به رابط TouchFLO 3D شباهت دارد اما تغییرات کوچکی هم در آن دیده می شود. شما به یک صفحه اصلی (با یک ساعت بزرگ ، اطلاعات آب و هوایی و جلوه های متحرک) ، مخاطبین مورد علاقه (favorite contacts) ، پیام های متنی ، ایمیل ، اینترنت ، تقویم ، بورس ، عکس و ویدیو ، ، موزیک ، آب و هوا ، Twitter ، footprint و تنظیمات دست پیدا می کنید.

 

image
 
image

 

لبه اصلی

 

اجازه دهید نگاهی نزدیک تر به این لبه ها بیندازیم.در لبه اصلی (Home) به تقویم ، ساعت جهانی و هشدارها دست پیدا خواهید نمود. ساعت آشنای HTC به همراه اطلاعات آب و هوایی در مرکز این قسمت قرار دارند.

HTC لبه Home را با افزودن اطلاعات آب و هوایی شهر مورد نظر که با همان جلوه های گرافیکی و متحرک که در لبه آب و هوا دیده می شود ، به نمایش در می آیند و امکان مشاهده وضع هوا را در صفحه اصلی فراهم می آورند ، به روز کرده است. امکان جدید دیگری که به لبه Home  افزوده شده است ، میانبرها هستند. می توانید نه اتصال سریع به هر نرم افزار یا تنظیماتی که مایل به استفاده از آن ها هستید ، در صفحه اصلی ایجاد نمایید.

لبه Home منوی مخصوص به خود را دارد  که در آن می توانید عکس پس زمینه صفحه اصلی را که می تواند متحرک یا غیر متحرک باشد را تغییر دهید و همین طور پس زمینه بخش آب و هوا را هم عوض کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

لبه people

 

لبه دوم لبه People است و هیچ چیز جدیدی در آن دیده نمی شود. گرچه این بار تغییرات کوچکی در ظاهر و عملکرد آن دیده می شود.امکان خوب این است که می توانید به هر مخاطب عملیاتی را که مکررا در مورد آنها انجام می دادید را تخصیص دهید و انتخاب شما در عکس مختص مخاطب نمایش داده شود.در حالیکه رابط های پیشین HTC اتصالاتی برای نمایش جزئیات مخاطبین ایجاد می نمودند در این گوشی می توانید با یک ضربه روی صفحه به برقراری تماس یا ارسال پیام به مخاطب موردنظرتان اقدام نمایید.این روش جدید بسیار مفید است.

 

image
 
image

 

لبه Messages

 

لبه Messages آخرین SMS ها و MMS ها را نمایش می دهد و با کشیدن انگشت تان روی صفحه می توانید بین پیام ها جا به جا شوید. یک میانبر کوچک در گوشه بالای سمت راست به طور خودکار یک SMS یا MMS جدید ایجاد می کند . کلیدهای مفهومی امکان دسترسی به صندوق ورودی پیام های Windows Mobile  را فراهم می کنند.

 

image
 
image

 
لبه Email

 

در لبه ایمیل ، ایمیل ها به طرز جالبی نسبت به نمایش قدیمی نمایش داده می شوند و در این بخش هم می توانید با ضربه زدن بین آن ها جا به جا شوید.

کلیدهای مفهومی اجازه دسترسی شما به صندوق ورودی ایمیل Windows Mobile  را فراهم می کنند و اجازه انجام اعمالی چون ارسال / دریافت ایمیل و یا مدیریت حساب های کاربری را فراهم می آورند.

 

image
 
image

 

لبه Internet

 

لبه اینترنت مرورگر وب Opera 9.5 را اجرا می کند. می توانید صفحات مورد علاقه تان (حداکثر ده عدد آن ها) را در این قسمت به صورت پیش نمایش هایی مشاهده کنید و از این قسمت به طور مستقیم صفحاتی را باز کنید.

اولین کلید مفهومی ، تمامی bookmark  های ذخیره شده در مرورگر و کلید دوم Favorite bookmarks را نشان می دهند. اگر میانبری به RSS reader یا Streaming Media player هم در این قسمت قرار داده می شد ، بسیار عالی بود.

حداقل گزینه ای در این بخش برای تغییر مرورگر پیش فرض گوشی قرار داده شده است. در تنظیمات Opera می توانید کادر مربوطه را از حالت انتخاب خارج کنید تا Internet Explorer 6 بعنوان مرورگر پیش فرض در اید و مستقیما از لبه اینترنت اجرا گردد. هنوز هم ما استفاده از Opera را ترجیح می دهیم اما در HD2 تنها IE امکان پشتیبانی از فایل های فلش را داراست.

 

image
 
image

 

لبه calendar

 

لبه بعدی بسیار اشناست و تقویم زیبایی را نمایش می دهد. این تقویم به خوبی با رابط لمسی سازگار شده است و عملکردهای خوبی هم ارائه می نماید. می توانید با کشیدن انگشت تان به سمت بالا یا پایین ماه را تغییر دهید و با انتخاب روزی خاص به حالت  نمایش قرار ملاقات برویم.

اگر روز انتخابی شما در میان پنج روز آینده باشد ، آنگاه پیش بینی وضع هوا هم برای آن روز نمایش داده میشود(البته این امکان تنها در صورتی در دسترس است که وضع هوا را در لبه Weather به روز کرده باشید).

 

image
 
image

 

image
 
image

 

لبه Stocks

 

با ادامه بررسی لبه های موجود در رابط Sense به لبه Stocks می رسیم. این لبه هم لبه آشنای دیگری در گوشی های HTC است. تنها یک کلید مفهومی در این بخش برای افزودن/ویرایش و حذف سهام هایی که پی گیر آن ها هستید ، وجود دارد.

 

image

 

لبه Photos and video

 

لبه Photos and Video هم همان شکل پیشین خود را داراست. در این لبه  میتوانید به گالری عکس و ویدئوها دسترسی پیدا کنید و با حرکات انگشت بین آن ها جا به جا شوید. علاوه بر این میانبرهایی به دوربین عکاسی و دوربین فیلمبرداری هم در این بخش به چشم می خورند.

یک حالت نمایش افقی هم در این بخش در نظر گرفته شده است که مشابه همان حالت عمودی است اما عکس های بیشتری را در خود جای می دهد.

 

image

 

image
 
image

 

image

 

لبه Music

 

لبه Music هم شاهد هیچ تغییری نبوده است. این لبه Album Art و کلیدهای Play/pause و Skip را نمایش می دهد. کلیدهای مفهومی اجازه دسترسی به کنترل های موسیقی و Library را فراهم می کنند که در آن می توانید با استفاده از فیلترها و البوم ها به مرتب کردن آهنگ ها بپردازید.

یک حالت نمایش افقی هم در این بخش دیده می شود که امکان چرخش اتوماتیک با چرخش خودکار گوشی را دارد و در آن می توانید به همان شیوه ای که امکان حرکت بین آلبوم ها با استفاده از کاور آلبوم صوتی می گرفت ، بین آلبوم های مختلف جا به جا شوید.

 

image

 

لبه Weather

 

لبه Weather با وجود گرافیک های خیره کننده خود همچنان سرگرم کننده است. می توانید وضع اب و هوا را در هفت محل مختلف بررسی نمایید و با کشیدن انگشت روی صفحه بین این مکان ها جا به جا شوید. می توانید با اولین کلید مفهومی به پیش بینی پنج روزه آب و هوا در این مکان ها دست یابید. دومین کلید مفهومی به شما اجازه می دهد که محل هایی را که می توانید به داده های آن دست یابید ، مدیریت نمایید.

به خاطر داشته باشید که اولین محل انتخاب شده پس از شروع نرم افزار دیگر قابل تغییر نیست. در حقیقت ، همانطوری که در شکل ملاحظه می کنید هشتمین شهر موجود در این لیست همواره ثابت است و هیچگاه تغییر نخواهد نمود.

 

image
 
image

 

image

 

لبه های Twitter و Footprints

 

دو لبه جدید ، لبه های Twitter و footprints هستند. این دو هم نیاز به معرفی ندارند چرا که هم Twitter و هم سرویس  HTC Footprint از پیش شناخته شده اند. Footprints عکس هایی با برچسب گذاری جغرافیایی هستند که با اطلاعات اضافی از قبیل یادداشت ، نام ، شماره تلفن و یا یک وب سایت ذخیره شده اند.

 

image
 
image

 

image

 

تنها روشی که HTC از طریق آن از برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر پشتیبانی می کند ، Footprints است.  امکان برچسب گذاری جغرافیایی هنوز هم در خود دوربین وجود ندارد. برای برچسب گذاری یک عکس با موقعیت دقیق ، به دو چیز نیاز دارید: نخست انتخاب برشی مربعی از  عکس (و نه همه آن) و بعد انتظار برای دریافت سیگنال GPS چرا که امکان استفاده از تقسیمات ناحیه ای سلولی در Footprints وجود ندارد. البته گزینه دیگری هم وجود دارد که در آن باید به صورت دستی محل دقیق عکس را روی نقشه مشخص سازید.

 

لبه Setting

 

آخرین لبه ، لبه Setting است که امکان تغییر گزینه های مختلف سیستمی را فراهم می آورد و جایگزین صفحه تنظیمات گیج کننده Windows Mobile می شود. لبه Setting نسبت به Diamond2 تغییراتی داشته است و اکنون گزینه های بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد. تمامی گزینه های سابق هم چنان در این بخش به چشم می خورند اما اسامی برخی از آن ها تغییر کرده است . گزینه های جدیدی چون سرویس های محلی ، امنیت ، نرم افزارها ، SD card و ذخیره سازی ، ساعت و تاریخ ، تنظیمات درج متن ، به روز رسانی و Other در این بخش دیده می شوند.

البته با ضربه زدن روی کلید All Setting می توانید به تنظیمات استاندارد Windows Mobile  هم دست پیدا کنید اما این بخش چندان کاربرپسند نیست.

 

image
 
image

 

image

 

تنظیمات عکس پس زمینه حالا با نام Personalize  هم شناخته می شود و به عنوان لبه Customize هم ارائه می گردد. Sound & Display شامل تنظیمات مربوط به نور پس زمینه و سنسور شتاب سنج گوشی هم هستند.

در این بخش می توانید کلید خاموش روشن برای حالت Pocket را مشاهده کنید. در حالت Pocket گوشی تشخیص می دهد که در جیب کاربر قرار دارد و به طور خودکار صدای زنگ را به بیشترین حالت خود تنظیم می کند تا هیچ گاه تماسی را از دست ندهید. شاید این ویژگی آنقدرها جذاب نباشد اما همانند قلم Active در HTC Touch Diamond ، باز هم باعث می شود که امکانات نوآورانه ای از HTC شاهد باشیم.حال در کنترل صدا هم HTC به یکی از نوآوران تبدیل می شود.

غیر از حالت Pocket ، گزینه Quiet ring on هم  وجود دارد که دقیقا کاری را انجام می دهد که عنوان آن نشان می دهد. اگر گوشی شما زنگ بخورد ، بعد از اینکه آنرا بردارید ، صدای آن کاهش قابل توجهی پیدا می کند که امکان قابل توجه دیگری است.

بخش بعد ، Wireless Controls است که نام جدیدی برای Communication Manager به شمار می رود . Data Services هم تمامی حساب های کاربری و گزینه های همگام سازی را نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یک صفحه جدید برای وضعیت سیستم هم در این بخش به چشم می خورد.هنگامی که آیکن های بالای صفحه اصلی را لمس کنید ، صفحه ای با عنوان notification area به شما نمایش داده می شود که در آن می توانید رویدادهای از دست رفته ، پیام های اپراتور ،اتصالات  Wi-Fi یا بلوتوث , عمر باتری و مانند این ها را ملاحظه کنید.

روش دیگر برای مشاهده رویدادهای از دست رفته ، پیام ها یا ایمیل های جدید و یا قرار ملاقات ها ، صفحه قفل گوشی است. در پایین ساعت قرار ملاقات ها نمایش داده می شوند و در پایین کلید باز کردن قفل ، یادآورها یا رویدادهای از دست رفته را ملاحظه می کنید.

 

image
 
image

 

HTC HD2 دومین PocketPC مورد بررسی ماست که به پردازنده یک گیگاهرتزی Snapdragon مجهز است. ما در مورد آن هم از تست SPB استفاده کردیم و آنرا رو در رو با Acer neoTouch مقایسه نمودیم.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Windows Mobile 6.5

 

با فشردن کلید Start در Touch2 به منویی مشابه آنچه در گوشی های غیر هوشمند دیده می شود ، دست پیدا خواهید کرد. در منوی اصلی تمام برنامه های نصب شده به همراه میانبرهایی به منوی تنظیمات نمایش داده می شوند.

منوی اصلی Windows Mobile 6.5 با الگوی کندوی زنبور عسل نمایش داده می شود که باعث می شود استفاده از کنترل های لمسی و حرکتی با اسانی بیشتری صورت گیرد.

مسلما استفاده از ساختار مسطح محض در منوی اصلی در هنگامی که آیکن های زیادی در منو قرار گیرند ، می تواند باعث به هم ریختگی و شلوغی منو شود. اما هنوز هم این طرح بندی منو به تجربه گیج کننده ای که اکثر کاربران جدید Windows mobile در رویارویی اولیه با آن مواجه می شدند ، می ارزید.

مرتب کردن و سازمان دهی آیکن های موجود در منوی اصلی بسیار اسان است . با فشردن و نگهداشتن انگشت تان روی صفحه آیکن هایی پرکاربرد به ردیف بالا انتقال پیدا می کنند.

 

image
 
image

 

بدون تردید ، Windows Mobile 6.5 کاربر پسندترین Windows Mobile ایست که تا به حال عرضه شده است. متاسفانه تغییرات صورت گرفته در آن نسبت به نسخه 6.1 آنقدر بزرگ نیستند که بتوان آنرا در قابلیت های کاربردی هم با سایر پلت فرم های امروزی مقایسه نمود. مسلما تغییراتی برای بهینه سازی این سیستم عامل برای کار با صفحات لمسی صورت داده شده است اما حقیقت این است که به جای این کار به پیاده سازی مجزا و جدیدی از آن نیاز است.

 

image
 
image

 

image

 

خوشحالیم که HTC در سراسر رابط کاربری و از جمله منوها به تغییراتی برای بهتر و زیباتر شدن رابط دست زده است.

 

مدیریت مخاطبین

 

مدیریت مخاطبین همیشه بعنوان یکی از قوی ترین نقاط Windows Mobile تلقی می شود. به لیستی نامحدود از مخاطبین دسترسی دارید و به علاوه می توانید به هر مخاطب تعداد نامحدودی فیلدهای اطلاعاتی و گزینه های همگام سازی دست پیدا کنید.

از زمان عرضه Diamond2 ، HTC  رابط جدیدی به این بخش افزوده است که از آیکن کوچکی بعنوان تصویر مخاطب با پس زمینه خاکستری با فونتی زیبا استفاده می کند. می توانید یکی از حروف الفبا را با استفاده از ستون حروف که در سمت راست قرار دارد ، انتخاب کنید.

همچنین امکان جستجوی مخاطبین با استفاده از تایپ تدریجی اسامی هم وجود دارد.

 

image
 
image

 

image

 

ویرایش استاندارد مخاطبین خوب است اما اگر بخواهید به طور پیشرفته به ویرایش آن ها بپردازید ، به اعماق Windows Mobile سابق باز می گردید. اما شما به تعداد زیادی از فیلدهای اطلاعاتی دسترسی دارید و اگر گزینه مورد نظرتان را نیافتید می توانید یکی از آنها را تغییر نام دهید.

 

image
 
image

 

image

 

مشاهده و مرور مخاطبین تجربه کاملا جدیدی به همراه داردپیاده سازی HTC از رابط کاربری بخش مخاطبین یکی از بهترین موردها در میان گوشی های هوشمند است و با امکاناتی که جدیدا به HD2 افزوده شده است ، به نظر نمی رسد بتوان رقیبی برای آن یافت.

نخست اینکه این رابط بسیار زیباست و جذابیت های بصری بسیاری دارد. اطلاعات مخاطبان به خوبی به بخش هایی چون اسامی ، عملکردها و اطلاعات تقسیم شده اند. پنج آیکن جزئیات ، پیام رسانی ، ایمیل ها ، رویدادها و تاریخچه تماس ها در نوار موجود در پایین دیده می شوند. می توانید به همان طریقی که در صفحه اصلی بین لبه ها جا به جا می شدید  و با کشیدن انگشت روی صفحه یا پیمایش نوار موجود در بالای صفحه ، بین لبه های گوناگون جا به جا شوید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توانید به طور مستقیم از لبه Message به ارسال SMS/MMS اقدام نمایید.

 

image

 

لبه Event هم جدید است و به سرویس های شبکه های اجتماعی اختصاص دارد. می توانید به هر مخاطب پروفایل Facebook وی را تخصیص دهید. با انجام این کار ، HD2 به طور خودکار تاریخ تولد را تنظیم می کند و از عکس موجود در پروفایل وی بعنوان عکس مخاطب (بدون در نظر گرفتن اینکه پیش از این عکسی بدان تخصیص داده شده است یا خیر) استفاده می کند. همین طور امکان دیدن به روز رسانی پروفایل های کاربری خاص در Facebook  وجود دارد. وضعیت آنها در FaceBook هم با نوشته ای زیر اسامی آن ها مشخص می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گزینه دیگری که در پیوند با FaceBook به آن دست پیدا می کنید، کلید Online Album در لبه General Information است. این کلید دسترسی کامل با استفاده از گالری متحول شده HTC Albums را به آلبوم های FaceBook مهیا می سازد.

این دفترچه تلفن جدید بسیار دوست داشتنی است و پیش از این هیچ گاه این بخش را با چنین عملکردهایی که به این گونه سازماندهی شده باشند هم مشاهده نکردیم. باید از HTC به سبب کار فوق العاده اش در این بخش تشکر کرد.

 

قابلیت های تلفنی

 

برقراری تماس ها همیشه جز اولویت های یک گوشی موبایل است. این نکته در مورد PocetPC ها و HD2 هم صادق است. و مانند سایر گوشی های اخیر HTC این قابلیت های در HD2 هم در بالاترین استاندارد خود قرار دارند.

این گوشی از قابلیت شماره گیری هوشمند برخوردار است و به همین دلیل به ندرت احتیاج پیدا خواهید کرد که به دفترچه تلفن گوشی مراجعه نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

وجود سنسور شتاب سنج باعث می شود که HD2 قابلیت آشنای دیگری هم ارائه نماید :می توانید با برگرداندن گوشی در هنگام دریافت تماس ها صدای آن را قطع کنید.اگر دوباره گوشی را برگردانید ، زنگ گوشی به طور خودکار به صدا نخواهد آمد.

اما نگران نباشید خیلی بعید است که صدای تماس ها به طور خودکار در جیب شما قطع گردد. این  قابلیت به این دلیل این گونه تنظیم شده است تا بدون دلیل شروع به کار نکند.

نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که اگر HD2 در هنگام دریافت تماس به صورت برعکس باشد ، این قابلیت در دسترس نخواهد بود.

HD2 در تست بلندی صدا هم بسیار خوب عمل کرد. این گوشی موفق به کسب امتیاز خیلی خوب شد.

 

 پیام رسانی

 

HTC Touch2 از SMS ، MMS و ایمیل پشتیبانی به عمل می آورد.SMS و MMS از یک صندوق ورودی و ویرایشگر مشترک استفاده می کنند و با استفاده از رابط کاربری Sense می توانید به پیمایش آسان تر صندوق های وروردی و پیام های طولانی تر امیدوار باشید.

لبه پیام ها رابط بسیار خوبی برای مدیریت پیام ها ارائه می دهد.با رابط کاربری خوب و بهینه سازی شدن آن ، تصور نمی کنیم تمایلی به استفاده از صندوق ورودی استاندارد Windows داشته باشید.

Threaded SMS(نمایش پیام ها در اشکالی حباب گونه) هم مثل گوشی های مجهز به نسخه 6.1 یا 6.5 در HD2 هم تعبیه شده است.

 

image
 
image

 

صندوق ورودی ایمیل ها هم در لبه صفحه اصلی با جلوه هایی خیره کننده در دسترس است. ویرایشگر ایمیل ها هیچ سورپرایزی برای کاربران مجرب Windows mobile ندارد.

انجام تنظیمات ایمیل ها هم مانند گوشی های پیشرفته یا متوسطی که اخیرا عرضه شده اند ، آسان است. تنها لازم است که ایمیل و کلمه عبور را وارد کنید و سایر تنظیمات به طور خودکار تنظیم خواهند شد.

 

image
 
image

 

شاید اکنون زمان آن فرارسیده باشد که در مورد گزینه های درج متن در HD2 سخن بگوییم. به دلیل مجهز نبودن گوشی به صفحه کلید سخت افزاری می توانید از مجموعه ای از صفحه کلیدهای مجازی موجود استفاده کنید.نخستین گزینه ، صفحه کلید معمولی گوشی است ، گزینه دیگر صفحه کلید کامل QWERTY گوشی است و آخرین این گزینه ها ، صفحه کلید QWERTY ویندوز موبایل است که برای استفاده با استفاده از قلم بهینه شده است. همانطور که شما هم ممکن است حدس زده باشید ، استفاده از قلم همراه با صفحه نمایش لمسی خازنی سوال برانگیز است و امیدواریم این آخرین باری باشد که شاهد عرضه این صفحه کلید هستیم.

مشکل بعدی – که شاید آنچنان مشکلی هم نباشد- این است که صفحه نمایش خازنی قابلیت تشخیص دست خط را ندارد. با وجود صفحه کلید بزرگ و صفحه نمایش بسیار حساس برای ما نبود این قابلیت مشکل بزرگی نبود. اما برخی از کاربران سابق PocketPC ها که به استفاده از HD2 روی آورده اند ، ممکن است این مورد را مشکلی جدی بدانند.

صفحه کلید کامل QWERTY در هر دو حالت افقی و عمودی در دسترس است و با توجه به اندازه بزرگ صفحه نمایش می توانیم این صفحه کلید را بهترین صفحه کلیدی بدانیم که تا به حال در گوشی های موبایل عرضه شده است. برای مشاهده این صفحه کلید در حالت افقی تنها لازم است که گوشی را بچرخانید.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مدیریت فایل ها

 

HTC HD2 حافظه داخلی کمی در حدود 180 مگابایت دارد. این مقدار حافظه به ندرت کافی خواهد بود و قطعا به یک کارت حافظه هم نیاز پیدا خواهید نمود. البته یک کارت حافظه دو گیگابایتی هم به همراه خود گوشی عرضه می شود.

 

image

 

File Manager گوشی همان File manager استاندارد Windows Mobile  است و مسلما چیزی برای شگفت زده کردن هیچ کس نخواهد داشت.خوشبختانه در مواقعی که با اندازه کوچک فونت ها در رابط روبرو باشید امکان استفاده از Pinch Zooming هم وجود دارد.

 

گالری عکس

 

HTC HD2 از مرورگر خوبی برای مرور پیش نمایش عکس ها به طور مستقیم از صفحه اصلی و لبه عکس ها و ویدئوها برخوردار است که پیش از این در بخش رابط کاربری آنرا بررسی کردیم.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

 گزینه دیگری هم برای مرور این موارد با عنوان نرم افزار Album وجود دارد که از طریق منوی موجود در صفحه اصلی یا منوی Programs قابل دست یابی است.

 

image
 
image

 

image

 

عکس به صورت خودکار در حالت افقی باز می شود و گزینه ای برای چرخاندن آن به صورت عمودی وجود ندارد.گرچه این امر به این دلیل که عکس ها بعد از ثبت شدن توسط دوربین به صورت تمام صفحه نمایش داده می شوند ، چندان هم بد نیست. با باز شدن عکس می توانید با استفاده از بزرگنمایی با نیشگون یا ضربات دوگانه روی قسمتی از آن زوم کنید یا با کشیدن انگشت تان روی صفحه بین عکس ها حرکت کنید.

 

image
 
image

 

همانطور که پیش از این ذکر شد ، بزرگنمایی در این گوشی براحتی می تواند با آیفون رقابت کند و حتی با در نظر گرفتن اینکه HD2 می تواند عکس های 5 مگاپیکسلی را هم براحتی اداره کند ، شاید بتواند از آیفون هم پیشی بگیرد.

 

پخش کننده موسیقی

 

مانند سایر گوشی های HTC ، HTC HD2 هم به پخش کننده ای مجهز است که استفاده خوبی از Album Art می کند. می توان به طور مستقیم از صفحه اصلی Sense به این پخش کننده موسیقی دست پیدا کرد. این نرم افزار از جلوه های متحرکی که در Cover Flow در آیفون استفاده می شد ، بهره می برد.

 

image

 

همانند گالری ، پخش کننده موسیقی هم می تواند در حالت افقی به طرزی زیبا اجرا شود. این بخش کاملا شبیه به Apple iPhone Cover Flow است و اجازه پیمایش البوم ها را برای کاربر فراهم می آورد. با انتخاب یک آلبوم ، لیستی نیمه شفاف از آهنگ ها در سمت راست به نمایش در می آیند و می توانید با استفاده از آن به مشاهده و پخش آهنگ ها اقدام نمایید . در نوار موجود در پایین صفحه کنترل های موسیقی هم دیده می شوند.

 

image
 
image

 

می توانید آهنگ ها را با استفاده از هر شرطی مانند عنوان البوم فیلتر کنید . میانبر Library شما را به پس زمینه پخش کننده می برد و در آنجا می توانید آهنگ ها را بوسیله نام خواننده ، سبک ، آهنگساز مرتب کنید و براحتی لیست های پخش جدید ایجاد نمایید .رابط این بخش از پخش کننده موسیقی بسیار روان است و به طرز وحشتناکی ما را یاد این بخش در پخش کننده موسیقی iPhone می اندازد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

حالت های اکولایزر مختلفی در صورت متصل کردن هدست در دسترس شما خواهند بود. این حالات جزئی از پخش کننده موسیقی به شمار نمی روند و در نرم افزاری جداگانه به نام Audio Booster قرار دارند. با تنظیم این نرم افزار اجازه استفاده از حالت های اکولایزر را در هنگام مشاهده ویدئوها یا گوشی کردن موسیقی خواهید یافت.

 

image
 
image

 

خوشبختانه ، HD2 به یک سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد مجهز است و به همین سبب مجبور نیست که از هدست هایی که به همراه خود گوشی عرضه می گردند استفاده کنید.

 

رادیو FM با RDS

 

همانند سایر گوشی ها ، برای فعال شدن رادیو HTC HD2 ، باید هدست گوشی را به آن متصل کنید.مثل اغلب بخش های چندرسانه ای گوشی ، این رادیو رابط بسیار خوبی دارد و می تواند تا بیست ایستگاه رادیویی را ذخیره نماید.

 

image
 
image

 

 از RDS هم در این گوشی پشتیبانی می شود و در کل HD2 پشتیبانی خوبی از رادیو به عمل می اورد.

 

کیفیت صدا

 

کیفیت صدای HTC HD2 غیر از تحریف  نامناسب سطوح بین فرکانسی بالا بسیار خوب است. گوشی در سایر بخش های تست بسیار خوب عمل کرد و توانست امتیازات بسیار خوبی کسب نماید.

پاسخدهی به فرکانس ها هم بسیار خوب است و تنها نقص در این مورد به برش فرکانس های زیر مربوط می شود. برای دیگر سطوح فرکانس ها ، تنها تفاوتی حدود 0.39 دسی بل از سطح اصلی به چشم می خورد.

سطح نویز ، دامنه پویا و مکالمه متقابل هم بسیار عالی هستند و با بهترین گوشی های این رده قابل مقایسه اند.

 

image

 

پخش کننده ویدیویی

 

HTC HD2 به همراه نرم افزار مشهور و متاسفانه ناکامل Windows Media Player عرضه می شود. این نرم افزار تنها قادر است که از فرمت های ویدیویی Mp4 و 3gp پشتیبانی کند و برای تماشای فرمت های DivX/XviD باید از نرم افزاری جداگانه استفاده کنید.

HTC HD2 به پخش کننده ویدیویی دیگری هم مجهز است اما این نرم افزار هم تنها قادر به پشتیبانی از کدک های ویدیویی و صوتی در دسترس برای Windows Mobile  است. برای پشتیبانی از  فرمت های ویدیویی دیگر مثل DivX یا XviD باید هزینه ای اصافی برای خرید نرم افزار بپردازید.

 

image
 
image

 

ما برای این منظور از نرم افزار مشهور Core Player استفاده کردیم که در این بخش بسیار عالی عمل کرد.متاسفانه این نرم افزار هم نتوانست ویدئوهای HD را پخش کند اما ویدئوهایی با رزولوشنی کمتر از 720p به راحتی و بدون از دست رفتن هیچ فریمی پخش شدند. HTC HD2 هم مشکلاتی همانند Acer neoTouch و حتی عملکردی بدتر از آن داشت. در حالیکه که neoTouch توانست ویدئوهایی با رزولوشن 720p را با نرخ 15-17 فریم بر ثانیه پخش کند ، HD2 تنها قادر به پخش ویدیویی با نرخ 12-13 فریم بر ثانیه است. هیچکدام از این ویدئوها قابل تماشا کردن نیستند اما می توانید قدرت دو گوشی را با توجه به این نکته بسنجید. به نظر می رسد که زیر سیستم گرافیکی Acer neotouch  تفاوت هایی نسبت به این بخش در HD2 دارد .پردازنده های این دو گوشی از نظر زمانبندی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

ما تست Core Player  را روی HTC HD2 هم انجام دادیم  و نتایج این تست را با نتایج Acer neoTouch مقایسه کردیم. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید در پخش ویدئوهای استاندارد ، این گوشی بسیار خوب و در سطحی تقریبا برابر با neoTouch  عمل کرد.

 

image

 

image

 

ویدیوی تبلیغاتی DivX از  28 Days later فیلمی با رزولوشن 640 x 272 و کیفیت DVDRip همانطور که حدس زده اید ویدئوها در صفحه نمایش HD2 که از رزولوشن WVGA پشتیبانی می کند ، بسیار عالی به نظر می رسند.

 

دوربین

 

HTC HD2 به دوربینی 5 مگاپیکسلی مجهز است که قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2592 x 1944 پیکسل ثبت نماید. این دوربین از رابط بسیار ساده ای برخوردار است و قادر به ثبت عکس در حالت افقی است.

باز هم نبود کلید اختصاصی دوربین جلب توجه می کند اما این بار فوکوس اتوماتیک به خوبی و به شکلی که در iPhone اداره می شد ، کنترل می شود. فوکوس اتوماتیک است و به هر جایی که دوربین حرکت داده شود ، حرکت می کند. با یکبار قفل شدن فوکوس می توانید با فشردن کلید مجازی شاتر به ثبت عکس بپردازید. عملکرد فوکوس لمسی هم در این گوشی تعبیه شده است اما باید آنرا ابتدا از طریق منوی تنظیمات فعال نمایید.

HD2 از فلاش LED دوگانه برخوردار است اما این فلاش هم نمی تواند تفاوت زیادی در شرایط کم نور یا مکان های تاریک برای عکاسی ایجاد نماید. امکان استفاده از این فلاش در هنگام فیلمبرداری هم وجود دارد اما نمی تواند خیلی روی کمک آن حساب باز کنید.

 

رابط و قابلیت ها

 

به طور پیش فرض رابط دوربین HD2 خالی از هرگونه کنترلی است . اما با لمس کلیدی که در زیر کلید اختصاصی شاتر «capture» قرار داده شده است ، می توانید آنها را نمایان کنید.

HTC HD2 قابلیت های معمولی چون سلف تایمر ، حالت های تراز سفیدی ، حساسیت به نور (تا ISO800)، جلوه های رنگی و خطوط راهنمای منظره یاب ارائه می دهد

 

image
 
image

 

image
 
image

 

احتمالا یکی از مهم ترین قابلیت هایی که دوربین HD2 آنرا نادیده گرفته است ، برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر است که دلیل تعبیه نشدن آن بر ما روشن نیست. همانطور که پیش از این هم اشاره شد ، این امکان در بخش Footprints در دسترس بود اما هنوز هم نمی تواند به خوبی انتظارات کاربر را پوشش دهد. اما تنها HD2 نیست که از داشتن چنین قابلیتی بی بهره است همه گوشی های پیشین گران قیمت HTC  هم فاقد این قابلیت بودند.

با دوربین HD2 و بدون نیاز به تغییر حالت عکاسی می توانید به عکاسی در حالت ماکرو بپردازید. گرچه فوکوس در فواصل نزدیک نسبتا سخت است و نوعی ازمون و خطاست. گاهی اوقات HD2 فوکوس را به خوبی انجام می دهد اما گاهی مواقع هم قادر به انجام این کار نیست.

 

کیفیت عکس

 

کیفیت عکس ها در کل با داشتن سطح جزئیات کافی و رنگ های طبیعی خوب است. در بسیاری از عکس ها با یک طیف رنگی صورتی به سفید مواجه هستیم. این طیف در اندازه پیش نمایش عکس ها بیشتر به چشم می خورد و مشخصا یکی از نقص های دوربین است اما مطمئن نیستیم که به تعداد معدودی از گوشی ها محدود شود(گوشی در اختیار ما هم یکی از گوشی های موجود در بازار بود و از نمونه های پیش تولید نبود). وضوح نیز در بعضی از نواحی بیش از حد است.

بزرگترین مشکل دوربین در رویارویی با صحنه های زرد رنگ پیش می آید.

 

فیلمبرداری ضعیف

 

کیفیت فیلمبرداری HD2 خوب است اما آنچنان که باید تاثیر گذار نیست. HD2 قادر است فیلم هایی با رزولوشن VGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. با توجه به قابلیت های پیشرفته گوشی و پردازنده قدرتمند یک گیگاهرتزی HD2 ما بیش از این از آن انتظار داشتیم(مثلا HD ). کیفیت ویدئوها تحسین برانگیز است اما فشرده سازی گاهی اوقات بیش از حد شدید است و ویدئوها می توانست از این هم بهتر باشد.

رابط کاربری دوربین فیلمبرداری هم شبیه به دوربین عکاسی است. در این بخش تنها می توانید تراز سفید ، رزولوشن و روشنایی را تنظیم کنید و جلوه های رنگی را به فیلم ها بیفزایید.

 

image
 
image

 

امکانات ارتباطی

 

HTC HD2 از نظر امکانات ارتباطی در سطح خوبی است و می تواند از HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه ، Wi-Fi ، بلوتوث استریو و EDR پشتیبانی نماید.این گوشی از استاندارد 802.11n پشتیبانی نمی کند اما هنوز هم می توان به آن اطمینان کرد.

HD2 از پشتیبانی چهاربانده از GSM و پشتیبانی دو بانده (900 و 2100  مگاهرتزی) برای اروپا و مانند آن برخوردار است. از USB 2.0 هم پشتیبانی به عمل می آید و این بار ، نخستین باری است که با پورت microUSB مواجه می شویم. در هنگام اتصال به کامپیوتر HD2 پیغامی مبنی بر انتخاب از میان حالت های ActiveSync ، Mass Storage و یا Modem به کاربر نمایش می دهد.

سوکت صوتی 3/5  میلی متری استاندارد  هم در دسترس است.

 

مرورگر وب

 

HTC HD2 همراه با آخرین نسخه مرورگر Opera  عرضه می شود. مرورگر IE Mobile 6 هم همراه با این گوشی عرضه می شود و به دلیل اینکه این بار تنها Internet Explorer از فایل های فلش پشتیبانی می کند ، انتخاب بین این مرورگر ها چندان هم ساده نیست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Opera بخوبی برای کار با رابط لمسی بهینه شده است و از عملکردهای مالتی تاچ هم پشتیبانی می کند . با توجه به سخت افزار قدرتمند HD2 و صفحه نمایش لمسی خازنی آن مرور صفحات وب در HD2 تجربه ای بی همتا به کاربر ارائه می دهد.

صفحات با سرعت بالایی بار می شوند و نمایش خوبی در صفحه نمایش بزرگ گوشی دارند. Pinch zooming هم به سرعت و روان و بدون کندی محسوسی انجام می شود. پیمایش صفحات به بالا و پایین هم بسیار سریع و وران است.

متاسفانه ، Opera از فایل های فلش پشتبانی نمی کند و با استفاده از آن نمی توانید به مشاهده محتویات و ویدئوهای فلش بپردازید. اما در سمت مقابل Internet Explorer پشتیبانی بی نقصی از فایل های فلش به عمل می آورد اما هنوز هم تماشای ویدئوهای فلش مشکل ساز است. ویدئوهای YouTube که در درون سایت های دیگر قرار داده شده اند ، به خوبی پخش می شوند اما بدون استفاده از لینک مستقیم نخواهید توانست به ویدئوهای نسخه دسکتاپ YouTube دست پیدا کنید.IE همیشه نسخه موبایل را باز می کند که در آن لینکی به نسخه اصلی ویدیو هم به چشم نمی خورد. بسیار عجیب است که IE قادر به اداره محتویات فلش سایت هایی چون Vimeo نیست.

البته بخشی مخصوص YouTube هم در HD2 وجود دارد که تماشای ویدئوها را از طریق نسخه موبایلی این سایت مهیا می سازد.

Internet Explorer رابطی مشابه رابط Opera دارد و کلیدهای مفهومی که در پایین آن قرار گرفته اند به طور خودکار مخفی می شوند. پنج تنظیم مختلف برای اندازه متن و حالت Mobile View در این بخش قرار دارند. با توجه به رزولوشن بالای صفحه نمایش استفاده از حالت نمایش Desktop به دلیل نمایش طبیعی تر صفحات وب ارجحیت دارد.

 

image
 
image

 

در مقایسه با Opera ،IE Mobile دو نقص عمده دارد: از فناوری مالتی تاچ در این مرورگر پشتیبانی نمی شود و بار شدن صفحات دو برابر کندتر از Opera صورت می پذیرد. انتخاب یکی از این دو مرورگر و در نظرگرفتن نقاط منفی آن ها به کاری که انجام می دهید ، بستگی پیدا خواهد کرد. ما می دانیم که همیشه از Opera  استفاده خواهیم کرد. به هر حال ، هر کاربری می تواند انتخاب خودش را داشته باشد و HD2 هم حتما آنرا برایش مهیا خواهد ساخت.

 

سازمان دهنده

 

Windows mobile  چندین قابلیت مدیریت زمان در اختیار کاربر می گذارد که همه آن ها به سادگی می توانند با Outlook همگام سازی شوند.در HD2 رابط استاندارد هنوز هم حفظ شده است و تنها هنگام ویرایش یا مشاهده قرار ملاقات ها متوجه تغییر صورت گرفته خواهید شد. صفحه اصلی تنها زمان و موضوع را نمایش می دهد.

نرم افزار تقویم از نماهای روزانه ، هفتگی و ماهانه پشتیبانی می کند. همه آنها در رابط کاربری Sense در دسترس هستند و دیگر لازم نیست که از رابط سفید Windows Mobile  استفاده کنید.کلید مفهومی سمت چپ امکان سوییچ بین نماهای روزانه و ماهانه را فراهم می آورد. برای دیگر نماها باید از منو استفاده کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

افزودن یک قرار ملاقات بسیار ساده است و با استفاده از یک کلید اختصاصی صورت می گیرد. فیلدهای اطلاعاتی متعدد ، یاد آورها و یادداشت ها از جمله امکانات این بخش هستند.تنظیمات زمان مشابه ساعت iPhone است که LG  هم در رابط سری S از آن ها استفاده کرده بود.

در هنگام مرور وظایف ، می توانید در صورتی که اطلاعات آب و هوای یک روز خاص در دسترس باشدبه آن هم دست پیدا کنید. رابط کاربری Sense با آخرین به روز رسانی می تواند پیش بینی آب و هوای پنج روز آینده را هم ذخیره کند.

 

image
 
image

 

image

 

می توانید کارهایتان را به لیست To-Do بیافزایید و آنها را اولویت بندی کنید. نرم افزاری هم برای ثبت یادداشت ها در این گوشی در نظر گرفته شده است.نرم افزارهایی چون Voice Recorder و ماشین حساب هم در این گوشی وجود دارند که نیازی به توضیح اضافه ندارند.

 

image

 

image
 
image

 

با استفاده ار نرم افزار Alarm Clock می توانید تا سه هشدار را تنظیم کنید. هر کدام از آنها می توانند الگوی تکرار خاص خودشان را داشته باشند. متاسفانه گزینه های محدودی در این نرم افزار برای سفارشی سازی وجود دارد ، توصیه می کنیم به جای این نرم افزار از دیگر نرم افزارهای رایگان موجود استفاده کنید.

 

image

 

ویرایشگر اسناد آفیس

 

یکی از نرم افزارهای عرضه شده با Windows Mobile نرم افزار Office Mobile است که امکان مشاهده و ویرایش فایل های Word، Excel و PowerPoint را فراهم می کند. همراه با آخرین نسخه این نرم افزار ، نرم افزار OneNote هم عرضه می شود.

 

image

 

image
 
image

 

این بار هم رزولوشن WVGA صفحه نمایش HD2 باعث می شود که  مخصوصا در حالت افقی محتویات بیشتری از فایل در صفحه جای بگیرند .

با توجه به وجود نرم افزار Adobe Reader LE می توانید فایل هایPDF را هم در این گوشی مرور کنید. در این بخش HD2 عملکردی رضایت بخش داشت .باز کردن و مرور فایل های PDF معمولا در سایر گوشی ها با سرعت کمتری انجام می گیرد.

 

image
 
image

 

نرم افزارها

 

به همراه HD2 تعداد زیادی از نرم افزارها عرضه می شوند. نرم افزارهایی از قبیل یک Rss reader ، Mp3 Trimmer ، HTC Peep ، FaceBook ، Bing ، Wi-fi Router ، World Card Mobile ، Jetcet Print ،YouTube و Streaming Media manager از جمله این نرم افزارها هستند.

نرم افزار RSS Hub دسترسی سریع به فیدهای RSS را برای کاربران مهیا می کند و می توانید با استفاده از آن همیشه از آخرین خبرها و به روز رسانی های سایت های مورد علاقه تان مطلع باشید.Streaming Media manager اجازه دستیابی به منابع دلخواه از ویدئوها یا اصوات را فراهم می آورد.

 

image
 
image

 

نرم افزارهای Facebook و Peep ، نرم افزارهای رسمی موبایل برای دسترسی به شبکه های اجتماعی محبوب Facebok و  Twitter هستند. تقریبا هر کاری چون تغییر وضعیت ، ارسال مطالب ، آپلود عکس ها  یا سازماندهی آلبوم ها ، متصل ماندن به سایر کاربران و سایر اعمال دیگر را می توانید با این نرم افزارها صورت دهید. همانطور که پیش از این ذکر شد دفترچه تلفن یکپارچگی بسیار خوبی با Facebook دارد. بعد از متصل کردن یک پروفایل Facebook به یک مخاطب می توانید Status message ، به روز رسانی ها و آلبوم های آنلاین وی را به طور مستقیم در Contact Manger مشاهده کنید.

 

image

 

image
 
image

 

HTC Peep به طور مستقیم در لبه Twitter کار می کند و نیازی نیست از منوی Start برای اجرای آن استفاده کنید.

Wi-Fi Router اجازه به اشتراک گذاری اتصالات HSDPAرا با سایر ابزارهای مجهز به Wi-Fi مانندلپ تاپ ها فراهم می آورد در حالیکه Jetcet Print اجازه چاپ بی سیم اسناد را به طور مستقیم از HD2 مهیا می سازد.

 

image

 

image
 
image

 

World Card Mobile اسکنری برای اسکن کارت های ویزیت است. می توانید عکس های کارت های ویزیت را ثبت کنید و سپس آن ها را ویرایش و ذخیره نمایید.

HTC HD2 با نرم افزار Mp3 Trimmer عرضه می شود که اجازه برش زدن فایل های Mp3 و ساخت آهنگ زنگ را از آنها فراهم می کند. نرم افزار دیگر Remote Desktop Mobile است که اجازه اتصال از راه دور را به  هر کامپیوتر دارای سیستم عامل Windows فراهم می کند.

 

image
 
image

 

image

 

چیز دیگری که به تدریج به جز اصلی گوشی های HTC تبدیل می شود بازی معروف Teeter  است . این بازی بسیار ساده است و با تکان دادن گوشی باید توپی را از میان مسیرهای مارپیچ هدایت کنید تا بدون اینکه به گودال بیافتد به مقصد برسد. گرافیک بازی بهبود یافته است و با هر بار برخورد توپ به دیوارها ، ویبره گوشی فعال می شود .

 

image

 

نرم افزار YouTube رابط روان و ساده ای دارد که حتی از نمونه آن در iPhone  هم بهتر است.

 

image
 
image

 

image

 
GPS

 

HTC HD2 به یک گیرنده داخلی GPS مجهز است که از فناوریAssisted-GPS هم پشتیبانی می کند که بعنوان AGPS هم شناخته می شود. با استفاده از این فناوری می توانید اطلاعات ماهواره ای را از طریق Wi-Fi یا شبکه های 2G یا 3G دانلود نمایید و بتوانید با سرعت بیشتری روی ماهواره های قفل شوید.

 

image

 

HD2 به همراه نسخه آزمایشی CoPilot Live 8 و Google Maps ارائه می شود. صفحه نمایش 4/3 اینچی HD2 تهدیدی جدی برای دستگاه های اختصاصی مقصدیابی ماهواره ای به شمار می رود. به هر حال 14 روز زمان برای ازمودن CoPilot Live در اختیار دارید و می توانید در مورد اینکه آیا این نرم افزار می تواند به عنوان یک مقصدیاب ماهواره ای کامل کار مورد نظر تان را انجام دهد یا خیر، تصمیم گیری کنید.

یکی از نکات خوب در مورد CoPilot Live 8 این است که اجازه دانلود جداگانه نقشه را به کاربر می دهد و بنابراین مجبور نیستید از طریق شبکه های بی سیم اقدام به دانلود این نقشه ها نمایید . اما خبر بدی هم وجود دارد و آن این است که نمی توانید نقشه های را روی کارت حافظه دانلود کنید و تنها فضای در اختیار شما برای ذخیره سازی نقشه ها میزان 180 مگابایت حافظه داخلی گوشی است. این میزان نمی تواند کمک زیادی به شما بکند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

حساسیت گیرنده HTC HD2 به طرز قابل ملاحظه ای بالاست و سرعت خوبی هم در قفل کردن روی ماهواره ها دارد. فناوری مالتی تاچ در هر دو نرم افزار CoPilot 8 و Google Maps پشتیبانی می شود اما بزرگنمایی در ضربات دوگانه تنها در GMaps پشتیبانی می گردد.

 

image
 
image

 

image

 

قطب نمای دیجیتال گوشی ، استفاده از نقشه های دیجیتال را لذت بخش تر از پیش می کند. این قطب نما در CoPilot کار می کند اما در GMaps امکان استفاده از آن وجود ندارد. البته پشتیبانی از این امکان برای یک نرم افزار مقصدیابی بسیار مهم است و به نظر می رسد که باید در آینده ای نزدیک شاهد افزوده شدن پشتیبانی از قطب نمای دیجیتال به Google Maps هم باشیم.

 

image

 

سخن پایانی

 

HTC HD2 هر آنچه برای برنده شدن لازم است را در خود دارد. سخت افزار فوق العاده قوی ، رابط کاربری ساده ، کارایی بالا و طراحی بسیار خوب از جمله ویژگی های آن هستند. HTC با عرضه HD2 در صدد تعدیل بازار است و مشخصا آنها می خواهند سهم بیشتری از سرمایه های موجود در بازار را به خود جلب کنند.

با استفاده از صفحه نمایش لمسی خازنی و پشتیبانی از فناوری مالتی تاچ HTC Sense , تجربه فوق العاده ای از کار با Windows Mobile  به کاربران عرضه می دارد. به نظر می رسد که پلت فرم Snapdragon زمینه مناسبی برای اجرای سیستم عامل Windows Mobile  فراهم می کند. اگر دو سال پیش چنین سخت افزاری موجود بود ، کسی عرضه آیفون را جدی نمی گرفت.

اما تصور نمی کنم که Snapdragon به پردازنده اصلی PocketPC ها تبدیل شود. اگر از دورنمایی وسیع تر به آن بنگریم در می یابیم Windows Mobile  می خواهد سهم بیشتری از گوشی های تمام لمسی هوشمند داشته باشد.

این Microsoft نیست که تجربه کار لذت بخش با گوشی HD2 را به کاربر عرضه می دارد ، بلکه  HTC این کار را انجام داده است. رابط های کاربری TouchFLO و Sense به خوبی با هم ترکیب شده اند و یکپارچگی بسیار خوبی با سرویس های شبکه های اجتماعی دارند.

با وجود قدرتمند بودن اما HTC HD2 نقاط ضعفی هم دارد. دوربین نسبتا ضعیف است ، کیفیت فیلم های ضبط شده با آن نامطلوب است ، اندازه حافظه داخلی گوشی محدود کننده است و مهم تر از همه آن ها اندازه گوشی است که مورد پسند هر کاربری نخواهد بود. اخرین مورد می تواند اغلب کاربران را از خرید گوشی منصرف کند.

علاوه بر این ، HD2 همانند پیشینیان خود است ، تنها به لفظ HD اکتفا نکنید. این گوشی نه قادر به ضبط ویدئوهای HD است و نه می تواند به پخش این ویدئوها بپردازد. Samsung Omnia HD با سخت افزاری ضعیف تر این کار را انجام می دهد. پس اگر به دنبال قابلیت های HD هستید تنها گزینه پیش روی شما Omnia HD خواهد بود.

پردازنده های Snapdragon در بازار موبایل بسیار نادر هستند و تا سال آینده تنها دو گوشی Toshiba TG01 و Acer neoTouch بعنوان رقبای HTC HD2 خودنمایی خواهند کرد. هر دوی این گوشی ها از رابط کاربری ساده تر ، صفحه نمایش لمسی مقاومتی و میزان RAM کمتر بهره مند هستند. اما شرایطی که بیشتر مساعد آنهاست این است که هردوی آنها قیمتی حدود 200 یورو پایین تر از قیمت 550 یورویی HD2 دارد. مسلما این امر به تنهایی اگر قصد استفاده از قابلیت های PocketPC ها را ندارید ، باعث می گردد که تمایل بیشتری به سمت آن ها ملاحظه شود. اما به هرحال ، HTC گام بزرگی در جهت افزایش قابلیت استفاده Windows Mobile  برداشته است و مسلما این محصول ارزش صرف هزینه ای بیشتر را خواهد داشت.

آخرین عاملی که موفقیت HD2 را در میدان Windows Mobile  تهدید می کند گوشی سبک وزن Samsung I8000 Omnia II است که قطعا انتخابی برای آنانی خواهد بود که اندازه بزرگ HD2 را بزرگترین عیب آن می دانند.

این گوشی از پردازنده پر قدرتی چون HD2 برخوردار نیست و میزان حافظ RAM کمتری دارد اما کارکردن با آن بسیار خوب است و پاسخ دهی آن به دستورات کاربر هم فوق العاده است. صفحه نمایش 3/7 اینچی AMOLED ، رابط کاربری کامل  ، حافظه داخلی بسیار زیاد ، پشتیبانی از DivX/XviD و بسته نرم افزاری بسیار خوب باعث می شود که حساب ویژه ای روی Samsung I8000 Omnia II باز کنیم. دوربین این گوشی هم بسیار پرقدرت و خوب است و قیمت آن هم حدود 150 یورو پایین تر از HD2 است.

هیچ کمبودی در گزینه ها و قابلیت های پیشنهادی HD2 مشاهده نمی شود. شاید در این زمان خرید آن چندان عاقلانه نباشد اما باید تایید کنیم که خرید گوشی ها به ندرت از سر منطق و اغلب از سر احساس صورت می گیرد.

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

farshad

۱۳۹۵/۸/۱۹
htc hd 2 بهتره D:

مهمان

۱۳۹۲/۶/۲۱
n900بهتره چون کار کردن باهاش راحت تره مودم اینترنت مبشه 32گیگ حافظه داره کیفیت دوربینش عالیه صدای استریو داره هم تاچه هم کلید داره و...خلاصه n900خیلی بهتره.

مهمان

۱۳۹۱/۱۱/۱۴
htc hd2

مهمان

۱۳۹۱/۸/۱۲
بچه ها بین nokia n900 و htc HD2 کدوم بهتره؟