HTC Tattoo

HTC Tattoo می خواهد مفهوم جدیدی از هوشمندی در دنیای گوشی های هوشمند عرضه کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۱/۶
بررسی گوشی HTC Tattoo  
 

HTC Tattoo   می خواهد مفهوم جدیدی از هوشمندی در دنیای گوشی های هوشمند عرضه کند.این گوشی جزو نخستین گوشی های ارزان قیمتی است که به دنیای آندروید پا می نهد. هر چند این گوشی در لیست مشخصاتش ویژگی خاصی ندارد اما گوشی جذابی است.HTC Tattoo   هر روز احساساتش را با ظاهری متفاوت بیان می کند .HTC در حال ساخت فروشگاهی اختصاصی برای این گوشی زیباست.

Android Market برای تمامی گوشی های آندرویدی مزیتی اساسی محسوب می شود.HTC Tattoo  علاوه بر آن فروشگاهی هم خاص خود دارد که در ادامه بیشتر راجع به آن خواهیم گفت.رزولوشن QVGA به Tattoo   اجازه نمی دهد که به بهترین گوشی مبتنی بر آندروید تبدیل شود.گرچه اوضاع در ماه های آینده و با عرضه تعداد بیشتری از گوشی های مبتنی بر آندروید و رزولوشن QVGA تغییر خواهد کرد.

 

image
 
image

 

image

 

بعید است HTC Tattoo   جزو گوشی هایی باشد که از کار با آن خسته شوید.علاوه بر کاورهای قابل تعویض ، این گوشی قابلیت ارتقا به نسخه    Éclair از سیستم عامل Android  را هم دارد که بسیار عالی است . در آینده ای نزدیک به بررسی این سیستم عامل هم خواهیم پرداخت.ابتدا به سراغ ویژگی های اصلی این گوشی می رویم:

 

ویژگی های کلیدی
 

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی از 3G با HSDPA با سرعت 7.2مگابیت بر ثانیه

قابل سفارشی سازی به وسیله کاور های قابل تعویض

سیستم عامل Android 1.6 (قابل ارتقا به v2.1 Éclair ) ، رابط کاربری Sense

صفحه نمایش تمام لمسی مقاومتی 2.8 اینچی با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن QVGA

پردازنده 528 مگاهرتزی Qualcomm MSM 7225  ، 256 مگابایت RAM و 512 مگابایت ROM

دوربین 3.15 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

Wi-Fi 802.11 b/g و گیرنده داخلی GPS

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه

پورت استاندارد miniUSB برای شارژ گوشی و همین طور انتقال داده

بلوتوث استریو(A2DP)

اسلات کارت حافظه microSD ، پشتیبانی تا گنجایش 8 گیگابایت (که خود گوشی با یک کارت دو گیگابایتی عرضه می شود)

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

دسترسی مستقیم به فروشگاه رسمی برنامه­های آندروید

شماره گیری هوشمند

رادیو اف ام استریو با RDS

 

نقاط ضعف اصلی
 

رزولوشن QVGA باعث می شود گرافیک Android یا Sense آنچنان که باید ، نباشد

نبود دوربین ثانویه

دوربین فاقد فوکوس خودکار و فلاش است و از رابط کاربری بسیار ساده ای برخوردار است

ضبط ویدیویی CIF با نرخ 15 فریم بر ثانیه 288*352  پیکسل خارج از استانداردهای موجود است

عدم پشتیبانی از شماره گیری صوتی

عدم پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX یا XviD و نبود هیچ نرم افزاری برای پخش این گونه فایل ها

عملکرد ضعیف در پخش فایل های MP4 – ویدیوهای با رزولوشن بالای QVGA به سختی پخش می شوند

عدم پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب

عدم امکان انتقال فایل از طریق بلوتوث

نبود خروجی تلویزیون

این کاورهای قابل سفارشی سازی هستند که HTC Tattoo   را به گوشی منحصر بفردی تبدیل می کنند ، گوشی تلفن همراهی برای کسانی که می خواهند متفاوت باشند.امکان سفارشی سازی شخصی شاید نکته ای است که یک گوشی هوشمند را برجسته می سازد و البته کاربران را هم برای به کارگیری سیستم عاملی جدید ترغیب می کند.

 

image
 
image

 

اگر امکانات ارتباطی خوب گوشی را کنار بگذاریم ، HTC Tattoo   به یک گوشی هوشمند معمول تبدیل می شود.این گوشی از نسل اول آندروید استفاده می کند که معایب خاص خود را هم دارد.اما بدتر از آن اینکه صفحه نمایش کوچکی با رزولوشن QVGA در اختیار شما قرار می گیرد.اگر به قیمت منطقی گوشی نگاه کنیم ، امکانات ارائه شده توسط Tattoo   را ارزشمند خواهیم دانست.

قابلیت های تلفنی Tattoo   هم بسیار خوب هستند .HTC Tattoo   زمانی طولانی را در انتظار گذرانده تا تجربه ای جدید برای کاربران به ارمغان بیاورد.بهتر است ببینیم این گوشی چه چیزهایی به همراه خود دارد.

 

محتویات جعبه
 

جعبه متوسط HTC Tattoo   علیرغم اینکه پر از لوازم جانبی نیست اما تمام لوازم ضروری را در خود جای داده است:در این جعبه یک شارژر، سی دی محتوی نرم افزار و کابل miniUSB که هم برای انتقال داده و هم برای شارژ گوشی به کار می رود ، قرار داده شده اند.

 

image
 
image

 

image

 

در این جعبه یک هدست یک تکه هم قرار داده شده است اما به دلیل پشتیبانی HTC Tattoo   از سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری مجبور نیستید که از این هدست استفاده نمایید و می توانید به دنبال جایگزینی برای آن باشید.هیچ کاور اضافه ای در این جعبه به چشم نمی خورد.تنها آیتم  قابل ذکر دیگر که به همراه این گوشی عرضه می شود ، یک کارت حافظه دو گیگابایتی است.

 

نمای 360 درجه ای از HTC Tattoo  
 

اندازه کاربرپسند گوشی را می توان مشخصه اصلی HTC Tattoo   دانست.این گوشی کوچک است و از احساس استحکام بسیار بالایی برای یک گوشی تمام پلاستیکی برخوردار است.با ابعادی معادل 14*55.2*106 میلی متر ، هیچ مشکلی در کار با این گوشی هوشمند و حمل آن نخواهید داشت.HTC Tattoo   وزنی معادل 113 گرم دارد.

 

طراحی
 

احتمالا ما نمونه ای از HTC‌ Tattoo را بررسی می کنیم که شباهت زیادی به HTC‌ Tattoo‌شما ندارد.اما پیش از اینکه به سراغ کاورهای قابل تعویض گوشی برویم اجازه دهید روند اصلی بررسی را پی بگیریم.این گوشی نخستین گوشی آندرویدی است که از کلیدهای سخت افزاری برای کار با رابط استفاده می کند و از کلیدهای سخت افزاری مکالمه هم برخوردار است.

صفحه نمایش لمسی 2.8 اینچی گوشی تقریبا کوچک است و Tattoo جزو معدود گوشی های مجهز به آندروید است که از فناوری مقاومتی در صفحه نمایش خود استفاده می کند.شاید طراحان به دلیل محدودیت های موجود در صفحه نمایش مجبور به استفاده از این فناوری شده باشند.

HTC‌ Tattoo  کوچک و فشرده است  و لبه های گرد گوشی حس و ظاهر دوستانه تری به آن می دهند.مسلما این گوشی برای مخاطبین جوان در نظر گرفته شده است اما نقش های گرافیکی موجود بر روی نمونه ای که ما در حال بررسی آن هستیم ، ظاهری مرتب و بالغ برای آن به همراه آورده است.این گوشی با ترکیب سایه های تیره و خاکستری روشن جلوه زیبایی به خود گرفته است.

 

image
 
image

 

کاورهای سفارشی سازی شده بسیار جالب  اند و خبر بهتر این  که تنها یک قسمت بدنه قابل تعویض نیست.این کاور ها سه تکه هستند و تمام جلو و پشت گوشی را پوشش می دهند.HTC قصد دارد از این طریق و با فروش این کاور درآمد زایی کند.می توانید از طریق اینترنت کاورهای از پیش طراحی شده را سفارش دهید یا اینکه با استفاده از ابزار موجود کاور خاص خودتان را ایجاد نمایید.

 

image
 
image

 

اگر تصمیم به استفاده از طراحی خودتان دارید ، گزینه های مختلفی از رنگ پس زمینه تا الگو ها و اشکال مختلف گرفته تا نمادها ، عکس ها و متون در دسترس شما هستند.کاورهای از پیش ساخته قیمتی معادل 11.99 یورو  و آن هایی که خودتان طراحی می کنید ، قیمتی معادل 14.99 یورو دارند.به هرحال این معامله پرسودی برای HTC خواهد بود.

به بررسی گوشی باز می گردیم.به نظر می رسد که پنل جلویی گوشی می توانسته است صفحه نمایش بزرگتری را در خود جای دهد اما کلیدهای سخت افزاری فضای زیادی را برای رشد در اختیار آن قرار نداده اند.یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی 2.8 اینچی با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن QVGA چیزی نیست که بخواهیم در مورد آن بنویسیم  اما تصور می کنیم در این رده قیمتی ، تنها گزینه پیش روی شما باشد.

HTC Tattoo   از قلم استفاده نمی کند(و اصلا آندروید هم برای کار با قلم طراحی نشده است) پس تنها مزیت صفحه نمایش مقاومتی برای شما این بار هم ، امکان کار با وجود دستکش و یا ناخن های بلند خواهد بود.صفحه نمایش های مقاومتی حساسیت نمونه های خازنی را ندارند و به همین دلیل برای ثبت دستورات به فشار بیشتری نسبت به آن ها نیازمندند.

صفحه نمایش HTC Tattoo   جز صفحه نمایش های کوچک بازار محسوب می شود Sony Ericsson XPERIA X10 mini صفحه نمایش کوچکتری نسبت به این گوشی دارد اما رابط کاربری خاصی هم برای اندازه صفحه آن طراحی شده است.حتی با وجود اینکه رابط کاربری Sense مجددا طراحی نشده است هم کارکردن با آن آسان است(گرچه کار با صفحه کلید QWERTY در حالت افقی کمی دشوار است).نکته دیگر اینکه حتی با ارتقای سیستم عامل گوشی به 2.1 Éclair ،HTC Tattoo   از مالتی تاچ پشتیبانی نمی کند.

 

image
 
image

 

image

 

کیفیت تصویر تحسین برانگیز است و حتی اگر QVGA  از ترکیب طیف های رنگی به خوبی پشتیبانی نکند ، اندازه کوچک صفحه نمایش موجب می شود که نتوان به راحتی به این نکته پی برد.

خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب بسیار ضعیف است و مسلما نمی توان Tattoo را بهترین گوشی برای کار در برابر تابش مستقیم نور آفتاب تلقی کرد.

بالای صفحه نمایش گوشی، خروجی صدای مخاطب که یک LED مخفی نشانگر وضعیت را در خود جای داده است ، دیده می شود.گوشی از سنسور محدود کننده نور و همین طور دوربین ثانویه برای تماس های ویدیویی بی بهره است.

 

image

 

شش کلید سخت افزاری و همین طور کلید چندجهته دایره ای شکل  با یک کلید مرکزی بزرگ در زیر صفحه نمایش قرار داده شده اند.کلید های بالایی که شامل کلیدهای Home ، Menu ،Back و Search هستند ، حالت جالب و کشیده ای دارند. کلیدهای اختصاصی مکالمه در زیر آن ها قرار گرفته اند و کلید چندجهته در مرکز است.

کلیدها باریک و کوچک هستند اما طراحی خوبی دارند و فشردن آن ها آسان است.می توانید از کلید چندجهته برای پیمایش افقی و عمودی استفاده نمایید اما به نظر نمی رسد در یک گوشی تمام لمسی این کلید کاربرد چندانی داشته باشد.

متاسفانه با  وجود اینکه این کلیدها ظاهری فلزی دارند اما از پلاستیک ساخته شده اند .برخی از کاربران این گوشی هم از بلند شدن این لایه فلز مانند از روی این کلیدها شکوه کرده اند.بگذارید امیدوار باشیم که این مشکل تنها به تعداد معدودی از گوشی ها ختم شود.

 

image
 
image

 

در کناره سمت چپ HTC Tattoo   تنها کلید تنظیم صدا جای داده شده است در حالیکه کناره سمت راست کاملا خالی است.بسیار خوب بود اگر کلید دوربین در این قسمت جای داده می شد.با توجه به اینکه دوربین این گوشی فوکوس خودکار ندارد و از فوکوس ثابت استفاده می کند ، قرار دادن این کلید ضروری نبوده است اما مسلما لطمه ای هم به گوشی وارد نمی کرده است.

 

image
 
image

 

image

 

در کناره بالایی HTC Tattoo   میتوانید سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری و درست در کنار آن روزنه مخصوص بند گوشی را بیابید.از هیچ پوشش محافظی بر روی سوکت صوتی استفاده نشده است اما نمی توان آن را مشکلی جدی دانست.تنها به یاد داشته باشید که هر چند وقت یکبار آن را تمیز کنید.

 

image
 
image

 

در کناره پایینی گوشی پورت miniUSB که برای انتقال داده و شارژ گوشی در نظر گرفته شده است ، دیده می شود و درست در کنار آن ، دهنی گوشی به چشم می خورد.

 

image
 
image

 

در پشت HTC Tattoo   لنز دوربین 3 مگاپیکسلی گوشی و اسپیکر آن دیده می شود.از فلاش هم در این بخش خبری نیست.

 

image
 
image

 

با برداشتن کاور پشت گوشی ، باتری 1100  میلی آمپری آن که از نوع Li-ion است نمایان می شود.مدت زمان مکالمه با Tattoo  ، حدود 7.5 ساعت و مدت زمان آماده به کار آن حدود 520 ساعت بیان شده است.در این قسمت اسلات کارت حافظه microSD را هم پیدا می کنید.

محل جای گیری این اسلات نمی تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که مکررا از کارت حافظه خود برای انتقال داده استفاده می کنند.

گرچه این بخش نکات مثبتی هم دارد:گوشی می تواند از microSDHC پشتیبانی نماید و به راحتی از پس اداره کارت های 16 گیگابایتی پر از فایل های گوناگون هم براید.

 

image

 

با توجه به کاورهای قابل تعویض ، گوشی از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و  هیچ نقطه ضعیفی در HTC Tattoo   دیده نمی شود.کاور ها به خوبی در جای خود محکم می شوند؛شاید این امر تعویض آن ها را کمی دشوار کند اما به جای آن مسلما بر استحکام گوشی خواهد افزود.

استفاده از Tattoo هم بسیار آسان است :گوشی کوچک است و به راحتی در جیب جای می گیرد.پنل سفارشی سازی شده گوشی می تواند درآمد فراوانی را برای HTC به ارمغان بیاورد.Tattoo گوشی کاملی برای مخاطبین جوان و همین طور یک گوشی هوشمند است.تصور می کنیم اغلب کاربران جوان این گوشی، بتوانند اندازه و وضوح صفحه نمایش را نادیده بگیرند.

 

image

 

رابط کاربری
 

HTC Tattoo   به سیستم عامل Android v1.6 مجهز است اما رابط کاربری Sense تفاوت عمده ای در تجربه کار با گوشی برای کاربر بوجود می آورد.غیر از یک تغییر ،این رابط دقیقا همان رابطی است که در محصول بسیار موفق HTC یعنی Hero به کار رفته بود.

رزولوشن QVGA نمی تواند رابط Tattoo   را آن طور که باید عرضه کند.نمی دانیم که مشکل از چیست اما به هر حال اوضاع آن چنان که باید ، نیست.

 

image
 
image

 

image

 

رزولوشن QVGA در صفحه نمایش های 2.8 اینچی حدود دو سال پیش و زمانیکه به سختی می توانستیم نمونه ای بهتر از آن بیابیم، قابل قبول بود.بعد از آن رزولوشن های VGA و WVGA رواج یافتند و دیگر به رزولوشن QVGA حداقل در نیمه بالایی بازار بهایی داده نشد.اما از آنجاییکه HTC Tattoo   هم در نیمه بالای بازار جایی ندارد بهتر است از صحبت بیش از حد در این مورد بپرهیزیم و به رابط کاربری واقعی گوشی بپردازیم.

کلید جهت نمایی که در  پایین صفحه نمایش ، پیش از این وجود داشت و  برای نمایش منوی اصلی به کار می رفت ، جای خود را به سه کلید مجازی و یک نوار پیمایش منحنی شکل داده است.کلید سمت چپ برای اجرای منوی اصلی به کار می رود(این بار نیازی به کشیدن منوی اصلی به سمت بیرون نیست و تنها ضربه زدن بر روی این کلید کفایت می کند، گرچه می توانید با کشیدن آن را به سر جای خود بازگردانید). کلید میانی، میانبری به نرم افزار Phone محسوب می شود و کلید سمت راست منوی Add To Home را به نمایش در می آورد.و البته می توان آیتم های دیگری هم به صفحه اصلی افزود که در ادامه در مورد آن ها هم سخن خواهیم گفت.

نوار پیمایش موجود در پایین تنها برای نشان دادن اینکه کدامیک از صفحات اصلی فعال است ، به کار می رود و کار واقعی پیمایش را صورت نمی دهد.HTC  تعداد صفحات اصلی را که پیش از این سه صفحه بود به هفت صفحه افزایش داده است.گرچه این تعداد زیاد به نظر می رسد ، اما با توجه به تعداد زیاد ویدجت ها (که همه آن ها هم مفید هستند)، حتی ممکن است با کمبود فضا مواجه شوید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یکی از مهم ترین نوآوری ها ، افزوده شدن تعدادی صحنه پیش فرض است (مجموعه ای از تنظیمات صفحه اصلی که قابل سفارشی سازی است-Work،Travel ،Social و...-).هر صحنه تصویر پس زمینه و ویدجت های موجود در صفحه اصلی را تغییر می دهد . برای مثال صحنه Work از ویدجت سهام استفاده می کند در حالیکه صحنه Social از ویدجت Twitter بهره می گیرد.

نمی توانید این صحنه ها را تغییر دهید اما اگر صفحه اصلی را تغییر دهید ، پیغامی برای ذخیره تغییرات صورت داده شده بعنوان صحنه ای جدید به شما نمایش داده خواهد شد.صحنه Clean Slate به شما اجازه می دهد که از یک صفحه کاملا خالی کارتان را آغاز نمایید .این بخش همان تنظیمات پیش فرض Android است که یک ساعت و چند میانبر به آن افزوده شده است.سوییچ بین صحنه ها به چند ثانیه زمان احتیاج دارد اما مطمئنا قابلیت های سفارشی سازی بسیاری در اختیار کاربران قرار می دهد.حالت های personal و Business که دیگر گوشی ها از آن استفاده می کنند ، در برابر این صحنه ها ، تنها راه حلی کوچک به حساب می آید.

تغییراتی که رابط Sense صورت داده است ، از صفحه اصلی فراتر می رود.برای نمونه ، منوی اصلی از نمای مشبک معمول استفاده می کند اما می توانید از نمای لیستی هم استفاده کنید (همانند رابط TouchFLO 3D که در حال حاضر تنها در گوشی های ویندوز موبایلی عرضه شده است).بدین وسیله می توانید از امکان پیمایش حرکتی یا پیمایش الفبایی که به یافتن نرم افزارها سرعت می بخشند ، هم استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

در هنگام افزودن یک ویدجت به صفحه اصلی ، دو گزینه به شما نمایش داده می شود:Android Widgets و HTC Widgets.مسلما HTC به آنچه انجام داده است (و البته با دلایل منطقی ) می بالد.برخی از ویدجت های آن ها نسخه های مختلفی دارند و می توانید نسخه ای که بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد را از میان آن ها ، برگزینید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نسخه های مختلف ، اندازه های مختلف ، ظاهر متفاوت (20 ساعت متفاوت در این گوشی وجود دارد،درست خواندید :20 ساعت)و برخی قابلیت های عملیاتی متفاوت دارند.

 

image
 
image

 

برای نمونه ، ویدجت Twitter را بررسی می کنیم:یک نسخه از آن به روز رسانی های افرادی را که دنبال می کنید ، نمایش می دهد اما نسخه دیگر تنها اجازه نوشتن مطلب را از صفحه اصلی به شما خواهد داد.هیچ چیزی نمی تواند مانع از استفاده از هردوی این ویدجت ها به طور همزمان شود.

ویدجت های HTC نسبت به ویدجت های Android تعامل بهتری با کاربر برقرار می کنند . ویدجت favorites لیستی از مخاطبین مورد علاقه شما را نگاهداری می کند و می توانید در میان آن ها به جستجو بپردازید. نیازی به پیمایش لیست مخاطبین وجود ندارد.

نحوه حرکت دادن ویدجت ها در صفحه نمایش هم تغییر کرده است .مستطیلی سبز رنگ ناحیه ای که ویدجت اشغال می کند را نشان می دهد ،در حالیکه باقی صفحه اصلی جلوه ای محو شده به خود می گیرد.اگر این بخش از صفحه اصلی پر شده باشد ،پیغامی به شما هشدار خواهد داد که ویدجت را به قسمت دیگری حرکت دهید.

رابط کاربری در کل به اندازه کافی سریع است اما به اندازه X10 Mini خوب نیست.گرچه این رابط اشکالاتی هم دارد اما این اشکالات آنقدر بد نیستند که تجربه کاربر از کار با گوشی را خراب کنند.

 

دفترچه تلفن
 

HTC نظر خود را در مورد اینکه یک دفترچه تلفن خوب چه باید باشد، دارد و به همین سبب ، نرم افزار پیش فرض آندروید را تغییر داده است و  با گرافیکی جذاب و  افزودن قابلیت های جدید،  آن را بهبود داده است.نتیجه واقعا رضایت بخش است.

با باز کردن جزئیات یک مخاطب ، اطلاعات شخصی وی که شامل نام ، عکس ، شماره ها و ایمیل ها و ... می شود، نمایش داده می شود.گرچه باید توجه داشته باشید که چیزی که شما مشاهده می کنید تنها یکی از پنج لبه ای است که در پایین این بخش قرار دارند.

 

image

 

لبه بعدی پیام های متنی را که از آن مخاطب دریافت کرده اید نمایش می دهد.بسیار بهتر می شد که این لبه تمامی پیام ها را در خود نگاه می داشت اما برای دسترسی به آن باید به بخش پیام رسانی بروید.

لبه سوم لیستی از ایمیل ها را نگاهداری می کند که به آن مخاطب ارسال نموده اید یا از طرف وی دریافت نموده اید.دو لبه بعدی بسیار جالب هستند و می توانند Tattoo   را به یک ابزار قدرتمند شبکه های اجتماعی تبدیل کنند.

نخستین لبه به روز رسانی های مخاطبین FaceBook را نگهداری می کند در حالیکه لبه بعد ،که Albums نام دارد تصاویر آلبوم هایی که آن مخاطبین در Flicker و FaceBook ایجاد کرده اند ، را در خود نگه داری می کند.

آخرین لبه تاریخچه تماس های مخاطب را در خود نگه می دارد.

تمام نرم افزار people (یا همان دفترچه تلفن) هم به صورت لبه ای است و تعداد لبه های آن از نرم افزار پیش فرض Android  بیشتر است . لبه های مخاطبین و مخاطبین مورد علاقه ، گزارش تماس ها ، گروه ها و «به روز رسانی و رویدادها» در آن دیده می شود.آخرین مورد به روز رسانی های تمام مخاطبین در FaceBook را هم نگهداری می کند.

صفحه ویرایش مخاطبین هم به طرزی زیبا آراسته شده است .هیچ کلید + مانندی برای افزودن جزئیاتی از یک نوع خاص وجود ندارد و تنها یک کلید حذف جزئیات در آن دیده می شود.این باعث می شود که مقداری در فضا صرفه جویی شود اما در هر بار که بخواهید جزئیات جدیدی به مخاطب بیافزایید باید به سمت پایین پیمایش کنید.

 

image
 
image

 

image

 

همانند معمول می توانید اطلاعات زیادی به هر مخاطب اضافه کنید .جستجوی دفترچه تلفن بسیار ساده است و تنها با فشردن کلید Search صورت می پذیرد.

 

قابلیت های تلفنی
 

کیفیت صدا در برقراری تماس ها با HTC Tattoo   خوب است و بلندی صدا هم در حین مکالمه بسیار عالیست و به نظر نمی رسد که نیازی به نگهداشتن صدا در بالاترین سطح خود داشته باشید.

شماره گیر یک صفحه کلید و  لیستی از مخاطبین را در زیر آن نمایش می  دهد (می توانید صفحه کلید را مخفی کنید) .HTC Tattoo   به شماره گیری هوشمند هم مجهز است که در میان گوشی های مبتنی بر آندروید به ندرت به چشم می خورد و به همین دلیل باید آنرا شایسته تمجید بدانیم.

 

image

 

با توجه به برخورداری گوشی از سنسور شتاب سنج می توانید از قابلیت Turn To Mute هم بهره بگیرید.

ما آزمون بلندی صدایمان را بر روی HTC Tattoo   هم صورت دادیم . این گوشی موفق به کسب امتیاز «خوب» شد و در نیمه بالایی جدول جا خوش کرد.

 

پیام رسانی
 

HTC Tattoo   می تواند به آسانی انواع رایج پیام ها ، SMS ، MMS و ایمیل را اداره نماید . پشتیبانی از ایمیل با توجه به توانایی گوشی در پشتیبانی از Exchange عالیست .با توجه به یکپارچگی خوب سرویس های شبکه های اجتماعی با این بخش ، حتما نوجوانان و جوانان علاقمند به شبکه های اجتماعی از به کارگیری آن احساس رضایت خواهند کرد.

همانند سایر گوشی های مبتنی بر آندروید، اگر تنها یک پیام کوتاه داشته باشید ، خطی در ناحیه یادآورها یا Notification Area نام فرستنده و بخشی از پیام را نمایش خواهد داد.اگر دو یا چند پیام کوتاه داشته باشید ، تنها تعداد پیام های دریافتی به شما نمایش داده می شود و با ضربه زدن بر روی آن به بخش پیام رسانی هدایت می شوید.

رابط بخش SMS و MMS بسیار ساده است .هیچ پوشه ای در این بخش وجود ندارد و تنها یک کلید پیام جدید در آن دیده می شود.

اما این وضع زیاد ادامه پیدا نمی کند ، در زیر این کلید لیستی از پیام های شما که به صورت حباب مانند نمایش داده می شوند ، به چشم می خورند.هر کدام از این حباب ها با نام های گیرندگان برچسب گذاری شده است و تعداد پیام ها و قسمتی از آخرین پیام هم در آن نمایش داده می شود.

ارسال یک پیام به دلیل اینکه کادر متنی حتی با مخفی کردن صفحه کلید ، تنها یک سطر از صفحه را اشغال می کند ، کمی مایوس کننده است چراکه فضای بسیار کمی برای کار در اختیار کاربر قرار می گیرد.

 

image
 
image

 

image

 

برای افزودن گیرندگان ، باید نام وی را تایپ نموده و یا وی را از میان مخاطبین انتخاب نمایید.گوشی به طور خودکار به پیشنهاد دادن اسامی می پردازد و به راحتی با کلیک بر روی آن ها می توانید یکی را برگزینید. Tattoo نام و شماره یا ایمیل هر کدام از آن ها را نمایش می دهد تا شماره اشتباهی را از میان اسامی پیشنهادی برنگزینید.

با فشردن و نگهداشتن کادر متنی می توانید به عملکردهایی چون Cut، Copy و Paste دست پیدا کنید.میتوانید متن کپی شده را در هر نرم افزاری که می خواهید همانند ایمیل ها ، یادداشت ها ، چت و ... Paste کنید.

تبدیل یک SMS به MMS  کاملا منطقی و آسان صورت می پذیرد. هنگامی که محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید، پیام به طور خودکار به MMS تبدیل می شود. می توانید تنها به افزودن عکس یا فایل های صوتی اکتفا کنید یا بنا بر نیازهای تان ،اگر خواستید می توانید از ویرایشگر اختصاصی MMS هم استفاده کنید.

 

image
 
image

 

image

 

Gmail از جمله بخش هایی است که نباید انتظار داشته باشید نسبت به سایر گوشی های آندروید تفاوت زیادی کرده باشد.HTC افزونه هایی به این بخش هم افزوده است اما هیچکدام از آن ها تغییر عمده ای حاصل نمی کنند.این قابلیت های اضافی ، امکاناتی چون گزارش اسپم و البته حالت نمایش مکالمه ای ایمیل را در بر می گیرند.

در هنگامی که به یک ایمیل پاسخ می گویید ،می توانید از میان Gmail و یا بخش دیگر ایمیل یکی را برگزینید. امکان تنظیم یکی از این گزینه ها ، بعنوان گزینه پیش فرض هم وجود دارد.دلیلی که اغلب گوشی های آندروید با دو بخش ایمیل عرضه می شوند ، پشتیبانی موثر از Exchange ActiveSync است.

نرم افزار استاندارد ایمیل ها هم کمی تقویت شده است.صندوق ورودی آخرین زمان همگام سازی ، نحوه مرتب شدن پیام ها ، حساب های ایمیل و البته پیام ها را نمایش می دهد.در پایین این بخش سه کلید مجازی وجود دارد ، که نمای Inbox را به حالت مکالمه و یا به حالتی تنظیم می کنند که تنها ایمیل هایی را نمایش می دهند که فایلی را ضمیمه خود دارند.

لبه مکالمه یاConversation  ، تقلیدی از نمایش حباب مانند Gmail است که در inbox  دیده نمی شد.

گزینه «تنها نمایش ایمیل های ضمیمه دار» هم اغلب بسیار خوب است.فایل های ضمیمه به صورت پیش فرض به طور خودکار دانلود نمی شوند.

مرتب کردن ایمیل ها(هم به صورت صعودی و هم به صورت نزولی) بر طبق تاریخ ، موضوع ، فرستنده و اندازه  امکانپذیر است .فیلتر انتخاب شده در  گوشه بالای سمت راست نمایش داده می شود.

صفحه کلید QWERTY مجازی در HTC Tattoo   هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی در دسترس است.کلیدها تقریبا کوچک هستند اما با توجه به اندازه صفحه نمایش گوشی نمی توان انتظاری بیش از این داشت .

 

image

 

image

 

یک نوع دیگر از صفحه کلید QWERTY هم که در آن هر کلید توسط دو حرف به اشتراک گذارده می شود و همین طور صفحه کلید معمولی هم در این گوشی وجود دارند.دلیلی نمی بینیم که کسی آنها را به صفحه کلید تمام QWERTY ترجیح دهد اما مشخصا داشتن آن ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

گالری عکس
 

گالری عکس HTC Tattoo   از یک حالت نمایش جدید لیست مانند که پیش نمایش تصاویر را در خود جای داده است ، به جای نمای مشبک قدیمی استفاده می کند.نرم افزار Album به طور خودکار و بدون در نظر گرفتن محل ذخیره شدن تصاویر و ویدیو ها ؛ آنها را می یابد. عکس ها و ویدیوهایی که در پوشه های جداگانه ذخیره شده اند در پوشه های مجزایی در گالری قرار می گیرند و به طور خودکار نام آنها  همنام با همان پوشه خودشان انتخاب می گردد . این امر کار کردن با گالری را بسیار اسان کرده و می توانید مانند File Manager با آن کار کنید.

 

image
 
image

 

متاسفانه گالری در هر بار باز کردن آن ، به فهرست نمودن مجدد محتویات خود می پردازد.این عمل حتی در مواقعی که یک عکس را باز کرده و مجددا به نمای پیش نمایش های تصاویر باز گردید ، هم انجام می شود.در مواقعی که کارت حافظه شما پر از فایل های گوناگون است ، باید زمان طولانی تری را منتظر بار شدن پیش نمایش ها بمانید که بسیار آزار دهنده است.

 

image
 
image

 

درست در کنار نام پوشه ها شمارشگری دیده می شود که تعداد عکس های ذخیره شده در آن را نشان می دهد.منوی نرم افزار Album تنها میانبری به منوی تنظیمات این نرم افزار دارد.هیچ اثری از میانبر خاص دوربین که در گالری HTC Magic به کار رفته بود و امکان دسترسی به دوربین را به طور مستقیم از طریق گالری مهیا می نمود ، دیده نمی شود.تنها هنگامی می توانید به آن دست یابید که شروع به مرور هر کدام از زیرپوشه ها کنید.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

در پایین آلبوم اصلی سه کلید مجازی قرار گرفته اند:یکی از آن ها امکان دسترسی به پوشه های واقعی تصاویر را مهیا می کند ، یکی برای FaceBook و آخرین کلید هم میانبری به Flicker  است.این دو میانبر آخر عکس های پست شده توسط هر حساب و یا ارسال شده توسط دوستان تان را نمایش می دهند.

هر جایی از گالری به غیر از آلبوم اصلی می توانید برای ثبت عکس و ضبط فیلم به دوربین دسترسی پیدا کرده و نتیجه را در سایت هایی چون Flicker ،FaceBook ، Peep ، Picasa و یا از طریق Gmail ، HTC mail و ... به اشتراک بگذارید.

ثبت عکس حتی در هنگام مرور عکس های FaceBook هم آسان است و علاوه بر آن آپلود مستقیم عکس ها نیز به FaceBook امکانپذیر است.

در حالیکه نمی توانید عکس ها را از پوشه ای به پوشه دیگر Copy/Paste کنید ، هنوز هم خواهید توانست چندین عکس را از آلبوم های مختلف انتخاب کرده و در FaceBook ، Gmail ، Flicker ، HTC Mail ، Picasa و... به اشتراک گذارید.

HTC Tattoo   از دو روش بزرگنمایی پشتیبانی می کند.می توانید از کنترل های مجازی بر روی صفحه برای این منظور استفاده کرده و یا با ضربات دوگانه بر روی صفحه به حالت نمایش 100% بروید.متاسفانه عمل بزرگنمایی و panning آنچنان سریع نیستند و این امر کمی ناامید کننده است.حتی هنگامی که با عکس های 3 مگاپیکسلی هم در حال کار کردن هستید ، بازهم باید چند

ثانیه ای را منتظر بمانید.

 

پخش ویدیویی
 

به دلیل اینکه هیچ میانبری در منوی اصلی برای دسترسی به نرم افزار پخش کننده ویدیویی در نظر نگرفته شده است ، باید از طریق آلبوم ها و زیرپوشه های آن ها به این ویدیوها دست یابید.

 

image
 
image

 

فایل های ویدیویی می توانند در نمای مشبک یا فیلم مانند نمایش داده شده و در Gmail، HTC Mail و YouTube به اشتراک گذارده شوند.

پخش کننده ویدیویی HTC Tattoo   همان نرم افزاری است که در HTC Hero  یافت می شد.این نرم افزار بسیار ساده است و با یک گوشی هوشمند مدرن تناسب چندانی ندارد.

همان گونه که انتظار داشتیم ، این نرم افزار تنها قادر به پخش فایل های 3GP و MP4 است که بدین معنی است که برای تماشای فایل های ویدیویی در HTC Tattoo   ابتدا باید آن ها را تبدیل کنید.

عملکرد پخش کننده ویدیویی در پخش فایل هایی با رزولوشن بالاتر از QVGA گهگاه با مشکل مواجه می شود.در کل Tattoo انتخاب مناسبی برای جایگزینی پخش کننده های ویدیویی همراه چه  از جنبه نرم افزاری و چه از جنبه سخت افزاری  به نظر  نمی آید.

 

پخش کننده موسیقی
 

همانند سایر بخش های چندرسانه ای گوشی ، پخش کننده موسیقی هم تحت تاثیر رابط کاربری Sense دگرگون شده است اما این بار از قابلیت های جدید خبری نیست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بخش استاندارد موسیقی با عنوان Artist Section مشخص شده است اما به آسانی می توانید به هر کدام از شش لبه موجود در زیر آن سوییچ کنید که عناوین Albums ، All Songs ، Playlists ، Genres ، Composers و Purchased را دارند.

رابط کاربری Now Playing گرچه زیباتر شده و کار کردن با آن هم آسان تر از پیش است اما قابلیت جدیدی فراهم نمی کند.

هنگامی که اثری از گزینه های جستجو در میان آهنگ ها و همین طور در میان موارد مرتبط در YouTube و Google نیافتیم ، بسیار ناامید شدیم.

یکی دیگر از نقاط ضعف پخش کننده موسیقی آندروید این است که نه از حالت های اکولایزر در آن ها خبری هست و نه پوسته های متفاوتی برای این نرم افزار در نظر گرفته شده است.

 

کیفیت صدای بسیار خوب
 

HTC Tattoo   با کیفیت بالای خروجی صدای خود که بهتر از Hero بود ما را شگفت زده کرد.سطح نویز ، دامنه پویا و مکالمه متقابل استریو نقاط قوت آن هستند. پاسخدهی به فرکانس ها هم عالیست.

سطوح تغییر شکل هم بهبود یافته اند و با وجود اینکه Tattoo   بهترین گوشی در این زمینه در کلاس خود نیست اما عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

image

 

دوربین بسیار ضعیف
 

HTC Tattoo   به یک دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس ثابت مجهز شده است که هیچ فلاشی را به همراه خود ندارد.با این حال باید توقعات تان را د ر سطح بسیار پایینی نگاه دارید اما باز هم Tattoo   شمار ا ناامید خواهد کرد.

رابط دوربین بسیار ساده است و کنترل ها و گزینه های کمی در آن دیده می شود.یک کلید برای تغییر از حالت عکاسی به فیلمبرداری یا برعکس و یک کلید گالری در این رابط در نظر گرفته شده اند.کلید مرکزی بعنوان کلید شاتر عمل می کند.به دلیل فقدان عملکرد فوکوس خودکار در دوربین ، نبود کلید اختصاصی شاتر، مشکلی پدید نمی آورد.

 

image
 
image

 

با ضربه زدن بر روی منظره یاب نوار زوم دیجیتال در سمت چپ نمایش داده می شود.با ضربه زدن بر روی Menu پنج کلید در لبه ای در پایین صفحه ظاهر می شود که آخرین گزینه آن ها کاربر را به منوی تنظیمات پیشرفته هدایت می کند.در آن جا می توان حالت فاصله یابی ، وضوح، اشباع و کنتراست عکس ها را تنظیم نموده و از خطوط راهنما در منظره یاب بهره گرفت.

تنظیمات سریعی که در منظره یاب در دسترس اند ، می توانند رزولوشن عکس ها، تراز سفیدی و روشنایی را تنظیم کنند.می توانید از این بخش سلف تایمر را (با وقفه های دو تا ده ثانیه ای) فعال نمایید.

همانطور که می توانید حدس بزنید، گزینه های در دسترس کاملا قدیمی و منسوخ هستند و هیچ علامتی از قابلیت هایی چون تشخیص لبخند یا تشخیص چهره ،پانورامای اتوماتیک ؛ حالت های عکاسی مدرن و یا دیگر امکاناتی که از مدت ها پیش بر روی محصولات دیگر تولیدکنندگان دیده می شود ، وجود ندارد.حداقل می توانید به برچسب گذاری جغرافیایی تصاویرتان امیدوار باشید.

برای اینکه اوضاع وخیم تر از پیش شود ، باید به کیفیت بسیار پایین عکس های HTC Tattoo   اشاره کنیم.گوشی بر روی  نوردهی کم پافشاری کرده و عکس هایی تیره ای تولید می کند. نباید از واضح سازی بیش از حد عکس ها هم غافل شویم که باعث افزودن شدن جزئیات مصنوعی به عکس ها می گردد.

میزان جزئیات بد نیست و رنگ ها به خوبی ثبت می شود اما در کل نتیجه اصلا خوب نیست.

 
ضبط ویدیویی
 

ویدیوهای ضبط شده توسط HTC Tattoo   هم چندان جالب توجه نیستند.گوشی می تواند ویدیوهایی با رزولوشن CIF و نرخ 15 فریم بر ثانیه ضبط کند که تقریبا به خوبی نبود ضبط ویدیویی بر روی گوشی است.با پایین آوردن رزولوشن ویدیوها تا QVGA نرخ فریم ها افزایش یافته و اوضاع را کمی بهتر می کند اما هنوز هم ویدیوها آن طور که ما دوست داشتیم روان نیستند.

 

image
 
image

 

image

 

رابط کاربری بخش فیلمبرداری تقریبا با رابط دوربین عکاسی یکسان است.این رابط تنظیماتی را برای انتخاب از میان فرمت های MP4 و 3GP یاH.263  در اختیار کاربر می گذارد که از لحاظ تئوری باید انتخابی بین فایل های کوچکتر و یا با کیفیت تر باشد.اما در عمل رزولوشن پایین باعث می شود که تفاوت ها چندان آشکار نباشد.

علاوه بر این تمامی تفسیرهای منفی ما در مورد عکس ها در این مورد هم صادق هستند و بنابراین در نهایت نباید انتظار داشته باشید که آن ها قابلیت استفاده چندانی داشته باشند.

 

امکانات ارتباطی
 

HTC Tattoo   امکانات ارتباطی بسیار خوبی را نسبت به قیمت خود ارائه می دهد. HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه ، Wi-Fi و بلوتوث v2.0 جز برجسته ترین این امکانات هستند اما گوشی از پشتیبانی چهاربانده از GSM و همین طور پشتیبانی از USB هم برخوردار است.

می توان با استفاده از منوی اصلی از طریق Wireless Controls که در زیر Setting قرار دارد به گزینه های ارتباطی دست یافت.

خوشبختانه با توجه به ویدجت های Sense که در HTC Tattoo   پیاده سازی شده اند ، می توانید از ویدجت هایی خاص برای فعال یا غیرفعال کردن بلوتوث و Wi-Fi در صفحه اصلی استفاده کنید.اگر تنظیمات شبکه های بی سیم را پیکربندی کرده و یا قبلا ابزارهایی را جفت کرده باشید، ارتباط به طور خودکار برقرار می شود.

پشتیبانی از Wi-Fi عالیست.دستیابی به آن آسان است و نیازی به رفتن به عمق منو ندارد.تنها لازم است شبکه را انتخاب کرده ، کلمه عبور را در صورت نیاز وارد نمایید و کارتان را آغاز کنید.

گرچه پشتیبانی از بلوتوث به این خوبی نیست.استفاده از هدست های بلوتوث محدود است و از انتقال فایل هم توسط بلوتوث پشتیبانی نمی شود.خوشبختانه از پروفایل A2DP حمایت می شود.

همگام سازی داده های شما نمی تواند کار چندان آسانی باشد –تنها در صورت استفاده از سرویس های گوگل می توانید این کار را به آسانی صورت دهید.برای آن هایی که همگام سازی دســکتاپ را با Outlook یا Outlook Express ترجیح می دهند ، HTC Sync مفید واقع خواهد شد.این نرم افزار کمک شایان توجهی در همگام سازی مخاطبین و رویدادهای موجود در تقویم با outlook کرده و با تمام گوشی های HTC مبتنی بر آندروید به خوبی کار می کند.

می توان از Tattoo   بعنوان مودم 3G در ویندوز استفاده کرد.برای اینکار باید HTC Sync را نصب کرده و گوشی را به کامپیوتر متصل کنید.بعد از این کار باید گزینه Mobile Network Sharing را در منوی USB To Pc فعال کنید.

 

مرورگر وب
 

HTC Tattoo   به همراه مرورگر وب جذاب آندروید عرضه میشود که رابط جذاب و سریعی هم دارد اما کارآیی خود را در رزولوشن QVGA از دست می دهد.با این تعداد پیکسل تنها می توانید روی نمایش قسمت کوچکی از صفحات وب در صفحه نمایش امیدوار باشید و به همین دلیل مطمئنا به پیمایش های افقی و عمودی بسیار برای مشاهده صفحات وب نیاز خواهید داشت.

هیچ پشتیبانی از فایل های فلش صورت نمی پذیرد.

اگر این مشکلات را کنار بگذاریم ، مرورگر Tattoo   سرعت قابل قبول(گرچه بهتر از آن را هم دیده ایم) و رابط مرتبی دارد.این نرم افزار بر مبنای همان پلت فرم WebKit شکل گرفته است که مطمئنا تجربه خوبی را برای کاربر به ارمغان خواهد آورد.صفحات به سرعت بار می شوند و صفحات به خوبی با انگشت ها قابل پیمایش هستند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

عملکرد پر کردن خودکار فرم ها و مدیریت کلمه عبور امتیاز دیگری برای مرورگر وب Tattoo   محسوب می شوند.این مرورگر اغلب صفحات را هم به خوبی رندر کرده و نتایجی رضایت بخش به همراه دارد.

در نهایت اینکه گزینه ای برای بازکردن چندین صفحه وب به صورت همزمان هم در اختیار کاربران است.اگر بر روی کلید Windows در منوی مرورگر وب کلیک کنید ، می توانید لیست تمام صفحات باز را مشاهده کرده و بر روی یکی از آنها برای نمایش کامل صفحه وب کلیک کنید.سوییچ از صفحه ای به صفحه دیگر با جلوه های انتقالی زیبایی صورت می پذیرد.

 

image

 

سازمان دهنده
 

HTC Tattoo   بدون مرورگر اسناد عرضه می شود و به همین دلیل سری به Android Market زدیم تا نرم افزاری برای این منظور بیابیم.تنها دو گزینه پیش روی ما بود که هر دوی آن ها هم به صورت آزمایشی عرضه شده بودند(دلیل این امر را می توانیم به کارگیری نسخه قدیمی تر آندروید در Tattoo   بدانیم).

ما نرم افزار OfficeSuite Viewer را انتخاب کردیم که می توانست تمامی اسناد آفیس (از جمله آفیس 2007) و همچنین PDF و ZIP را اداره کند .

 

image

]

image
 
image

 

image

 

بهترین قسمت این بخش ، یکپارچه شدن آن با Gmail است که باز کردن و مرور اسناد آفیسی را که بعنوان ضمیمه ایمیل ارسال شده اند را براحتی امکانپذیر می سازد. متاسفانه نمی توانید آنها را در حافظه گوشی ذخیره کنید. گمان می کنیم تنها عکس هایی را که بعنوان ضمیمه ارسال شده اند ، می توان در حافظه ذخیره نمود. الصاق تمامی انواع فایل ها به ایمیل ها امکان پذیر است.

تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید اسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یاداور تخصیص دهید. حالت نمایش صورت جلسه در HTC Tattoo   به شما اجازه می دهد که به مرور رویدادهای روزهای اخیر و یا آینده بپردازید.با استفاده از این حالت می توانید قرار ملاقات های چند روز آینده را چک کنید.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

HTC Tattoo   یک ماشین حساب هم دارد . کلیدهای این ماشین حساب بزرگ هستند و کار کردن با آنها هم راحت است.

از یک نرم افزار Alarm هم در این گوشی استفاده شده است که امکان تنظیم هشدارهای زیاد با زمان شروع و الگوی تکرار اختصاصی را فراهم می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار HTC Footprint اجازه برچسب گذاری جغرافیایی عکس ها را به شما و همین طور ذخیره کردن آن ها در دسته هایی از قبیل علاقمندی ها ، خرید، غذاخوری ها و ... می دهد و می توانید به آن ها یادداشتی هم بیافزایید.بعد از ثبت یک تصویر می توانید با استفاده از Google Maps مکان ثبت آن را بیابید.

 

image
 
image

 

و در آخر باید به نرم افزار YouTube اشاره کنیم که تا حدی فقدان قابلیت پشتیبانی از فایل های فلش را در مرورگر وب جبران می کند.این نرم افزار رابط ساده ای دارد تا به شما اجازه دهد آنچه را که به دنبالش هستید با سرعت هر چه بیشتر بیابید.

 

image
 
image

 

image

 

GPS


HTC Tattoo   به یک گیرنده GPS هم مجهز شده است که به سرعت روی ماهواره های قفل شده و حتی با نبود دیدی واضح از آسمان هم آن را از دست نمی دهد.

خوب مشخصا در این گوشی ، نرم افزار Google Maps به صورت پیش فرض نصب شده است اما متاسفانه امکان فعال کردن راهنمای صوتی این نرم افزار تنها در آمریکا وجود دارد.حتی بدون راهنمای مقصدیابی باز هم راهنماهایی در آن دیده می شود:مسیر شما و محل ف تان بر روی صفحه نمایش داده می  شود و برای یافتن مقصد به شما کمک می کند-البته اگر بتوانید نقشه ها را بخوانید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

به طور معمول ، این نرم افزار به حالت نمایش خیابانی هم مجهز است. احتمالا این حالت نمایش را می توان بهترین بخش نرم افزار Google Maps دانست. اگر در منطقه شما هم از این حالت نمایش پشتیبانی شود(آمریکای شمالی ، بخش هایی از آمریکای جنوبی ، بخش هایی از اروپا و دیگر مناطق) می توانید ازنمای 360 درجه منطقه تان نهایت لذت را ببرید.

 هنگامی که قطب نمای دیجیتال را فعال کنید ، این حالت نمایش مشابه تجربه  یک تور مجازی خواهد بود.با اینکه این قطب نما چندان دقیق نیست اما به خوبی از پس انجام کارش بر می آید.

 

image
 
image

 

image

 

Android Market گزینه های جایگزینی را هم برای این نرم افزار ارائه می دهد که برخی از آن ها به صورت رایگان عرضه می شوند.

در بررسی Nexus one ما دو نرم افزار Wisepilot  و AndNav!2 را که دو تا از گزینه های ممکن هستند ، آزمودیم.هر دوی این نرم افزارها می توانستند نقشه ها را به طور آنلاین دریافت کنند اما AndNav!2 گزینه ای برای انتقال آفلاین نقشه ها به گوشی هم داشت که مسلما گزینه بسیار خوبی به شمار می رود.

 

Android Market
 

رزولوشن QVGA ،HTC Tattoo   را در سازگاری با نرم افزارهای موجود در Android Market دچار مشکل می کند.ابن بخش از فیلتر گذاری خودکار بهره می برد و تنها نرم افزارهایی را به ما نمایش می دهد که با رزولوشن QVGA سازگار هستند.البته راهی برای تغییر این حالت وجود دارد که مستلزم دستکاری خود گوشی است.

به هرحال ، تعداد نرم افزارهای سازگار باید از زمان عرضه Tattoo   افزایش یافته باشد.در آینده هم باید به دلیل اینکه آندرویدی های دیگری هم با رزولوشن QVGA در راه هستند ، منتظر افزایش هر چه بیشتر آن ها باشیم.

بازی ها و نرم افزارها در دو لبه مجزا جای گرفته اند و هر لبه زیر دسته های خاص خود را دارد. در هر دسته می توانید بهترین نرم افزارهای رایگان یا نرم افزارهای تازه وارد را مشاهده نمایید.

لبه سومی هم با عنوان Downloads وجود دارد که نرم افزارهای دانلودی شما را نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

جستجو بسیار ساده و سریع انجام می گیرد ، تنها کافی است روی کلید Search کلیک کرده و نام چیزی را که در جستجوی آن هستید ، وارد کنید . انتخاب از میان نتایج نمایش داده شده هم بسیار آسان است ، رتبه بندی ، توصیفی کوتاه بوسیله سازنده ، نظرات کاربران و عکس ها شما را در این مسیر یاری می کنند.

نکته خوبی که در این بخش دیده می شود این است که اگر نرم افزاری بخواهد دسترسی غیرمجاز به داده های شخصی ، تنظیمات ارتباطی و ... داشته باشد ،پیغام هشداری به شما نمایش داده خواهد شد. این پیغام هشدار دقیقا نشان می دهد که نرم افزار در حال دسترسی به چه داده ای است و در صورت عدم تمایل می توانید عملیات دانلود را لغو نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزارهایی کاملا بدون کاربرد (مثل نرم افزاری که صفحه نمایش شما را به یک ابزار چشمک زن تبدیل می کند) تا نرم افزارهایی که یقینا مورد نیاز همه خواهند بود مثل پخش کننده های ویدیویی و File manager ها در این فروشگاه یافت می شوند.

 

سخن پایانی
 

HTC Tattoo   چشم به قسمت ارزان قیمت بازار گوشی های هوشمند دوخته است تا به آندروید نفسی تازه بخشد و راه را برای آن هموار کند.تنها چند وقت از عرضه آندروید گذشته است اما تعداد زیادی گوشی مبتنی بر این سیستم عامل راهی بازار شده اند .اندازه کوچک و قیمت منطقی ، HTC Tattoo   را به پرفروش ترین گوشی آندروید بدل خواهند کرد.

Tattoo   یقینا از موج جدیدی که برای به کارگیری رزولوشن QVGA در گوشی های آندرویدی شکل گرفته است ، سود خواهد برد.Android Market همواره شلوغ بوده است اما بدون تردید این بازار از عرضه نرم افزارهای بیشتر استقبال خواهد کرد.نباید از ویژگی جدید این گوشی که باعث می شود کاربران به دلخواه خود گوشی را تغییر دهند چشم پوشید .

گرچه همه چیز در باغچه Tattoo   به این خوش رنگ و بویی نیست.رزولوشن QVGA تنها چیزی است که می توانید در بازار آندروید با این رده قیمتی به آن دست یابید اما در بازار سیمبین با پرداخت چنین هزینه ای می توانید به گوشی هایی با رزولوشن nHD دست پیدا کنید.البته در اینجا موضوع اصلی انتخاب میان رابط لمسی یا سخت افزاری و قیمت خلاصه می شود.Nokia 5800 XpressMusic یکی از رقبای سیمبینی Tattoo   به حساب می آید.

نباید از Sony Ericsson XPERIA X10 mini هم که گوشی کوچک ، ارزان قیمت و مبتنی بر آندروید است ، به سادگی چشم بپوشیم.XPERIA کوچک شاید نتواند فاکتور قیمت ارزان را آنچنان که باید برآورده کند اما این گوشی از نظر اندازه واقعا کوچک است.X10 mini هم از قدرت عکاسی بهتر و هم از کارایی بهتری نسبت به Tattoo   برخوردار است.

اگر رزولوشن پایین صفحه نمایش را نمی پسندید ، می توانید نگاهی به Samsung I5700 Galaxy Spica بیاندازید.این گوشی با تمامی ویژگی های Tattoo   برابری می کند و از دو برابر تعداد پیکسل های آن در صفحه نمایش برخوردار است و خوب ،مسلما قیمت بالاتری هم دارد.

HTC Touch2 گزینه دیگری است که از آندروید استفاده نمی کند.با عرضه شدن به همراه رابط کاربری Sense ، تجربه ای آشنا برای کاربر به ارمغان می اورد.مسلما تعداد بسیاری از کاربران هستند که نمی توانند از قابلیت های این گوشی چشم بپوشند.

با تمامی این احوال ، به نظر نمی آید که HTC Tattoo   رقیب مستقیمی به معنای واقعی کلمه داشته باشد.هیچ گوشی دیگری را با همان قیمت و ویژگی های مشابه که انتخاب را سخت کند ، نمی توان پیدا کرد.یافتن یک گوشی منحصربفرد آن هم در قسمت میان قیمت های بازار ، همیشه لذت بخش خواهد بود.

حتی اگر این نکته را هم کنار بگذاریم ، HTC Tattoo   گوشی بسیار جذابی است:کاورهای قابل سفارشی سازی ، رابط خوب و زیبا (گرچه با رزولوشن QVGA)، کارآیی خوب و یک قیمت منطقی.یک گوشی هوشمند زیبا ، جذاب و کاربر پسند که نه از جانب گوشی های گرانقیمت بازار و نه از طرف گوشی های ارزان قیمت تر ، تهدیدی پیش روی خود نمی بیند!

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)