HTC Hero

در ابتدا G1 بود، اولین سرباز آندروید HTC، ‏G1 ی که به دلیل امکانات زیادش ارزش خریدن را داشت...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۷/۲
مروری بر گوشی HTC Hero

در ابتدا G1 بود، اولین سرباز آندروید HTC، G1ی که به دلیل امکانات زیادش ارزش خریدن را داشت. با آمدن G1 به نظر می­رسید که رویای رویا پردازان به حقیقت پیوسته بود و گوشی هوشمند دیگری به بازار عرضه شده است که با سیستم­عامل آندروید کار می­کند. G1 در واقع رقیبی برای آیفون صفحه لمسی بود اما وقتی HTC Hero پا به عرصه گوشیهای موبایل گذاشت از بالا دستی­های خود و حتی آیفون نیز جلو زد.

image
 
image

HTC Hero علاوه بر شرکت HTC به سیستم عامل آندروید نیز نمایی زیباتر و قویتر بخشید. این گوشی بسیار باریک تمام لمسی با صفحه کلید کامل مجازی QWERTY خود یکی از زیباترین گوشیهای سیستم­عامل دار است.

مشخصات اصلی

-          پشتیبانی از 4 باند GSM/ GPRS و پشتیبانی از  EDGE

-          مجهز به 3G با HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت در هر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت در هر ثانیه

-          قابل تنظیم و تغییر(هم در زمینه گرافیکی و هم کارایی)

-          سیستم عامل آندروید نسخه 1.5

-          نمایشگر لمسی 3.2 اینچ با رزولوشن HVGA

-          دارای پردازنده Qualcomm MSM7201A با سرعت 528 مگاهرتز و حافظه RAM 288 مگابایت

-          دوربین 5 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک و قابلیت ضبط تصویر

-          تراک بال موقعیت نما

-          گیرنده GPS و Wi-Fi 802 . 11 b/g

-          حسگر حرکتی برای افقی سازی صفحه و قطع کردن صدا به صورت اتوماتیک

-          قطب نمای دیجیتال برای مکان یابی از روی نقشه

-          بزرگنمایی چند لمسی در قسمت آلبوم عکسها و مرورگر وب

-          پورت استاندارد Mini USB برای شارژر و انتقال داده­ها

-          بلوتوث استریو (A2DP)

-          ورودی و جایگاه کارت حافظه Micro SD، پشتیبانی از کارت حافظه 8 گیگابایتی

-          ورودی هدفون 3.5 میلی­متری

-          دسترسی مستقیم به سایت رسمی آندروید

-          مرورگر وب با پشتیبانی کامل از سایتهای فلش

-          شماره­گیری هوشمند

 

معایب

-          عدم وجود دوربین برای تماسهای تصویری

-          عدم وجود رادیو FM

-          دوربین فلاش، کلید شاتر و پوشش لنز ندارد

-          قابلیتهای دوربین قدیمی است

-          فیلمبرداری با کیفیت CIF و سرعت 15 فریم در ثانیه با وضوح 288×352 پیکسل

-          خروجی تلویریون ندارد

-          عملکرد کند و ضعیف پخش تصویر

-          نرم­افزارهای زیادی را اجرا نمی­کند

-          از فرمتهای DivX و Xvid پشتیبانی نمی­کند

-          پخش ضعیف MP4- تصاویری که کیفیت بالاتر از QVGA دارند اصلا خوب دیده نمی­شوند.

-          عدم پشتیبانی از انتقال داده با بلوتوث

-          مدیریت فایل ضعیف

 

این گوشی در دو رنگ قهوه­ای و سفید در بازار موجود است. رنگ سفید این گوشی پوشش تفلون دارد که ابتدا قرار نیست روی آن آشپزی کنید. بلکه این رنگ باعث می­شود اثر انگشت روی آن نماند و زود هم کثیف نشود.

image
 
image

رنگ قهوه-ای دیگر پرداخت تفلون ندارد. مهم نیست کدام رنگ را انتخاب می­کنید چون فریم دور صفحه نمایش هر دوی آنها را با شفافیت و براق نشان می­دهد.

 
داخل جعبه بسته بندی

جعبه HTC Hero نیز همچون HTC Magic بسته­بندی شیک و زیبایی دارد. درون جعبه یک شارژر، کابل Mini USB و کارت حافظه Micro SD با ظرفیت 2 گیگابایت را می­توانید ببینید. علاوه بر اینها یک هدفون استریو و سوکت 3.5 میلی­متری هدفون نیز هست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image

شکل ظاهری گوشی

HTC Hero به شکل مستطیل از جنس آلومینیوم براق می­باشد. ابعاد این گوشی 14.4×56.2×112 میلی­متر است که زیاد جمع و جور و باریک نیست اما بزرگ هم نیست. کیفیت مواد بدنه­اش بسیار عالی است. وزن HTC Hero در حدود 135 گرم است که به راحتی در دست می­نشیند.

 

طراحی و ساختار

بدنه شیب­دار و زاویه دار رو به پایین HTC Hero بسیار زیباست و رنگ سفید آن نیز چشم­نواز و اغوا کننده است. این پوشش تفلونی سفید رنگ آنقدر جذاب هست که بتوان آن را در ردیف قابلیتهای عالی قرار داد. قاب گوشی پلاستیکی است اما از پلاستیک با کیفیت ساخته شده است.

نمایشگر گوشی بسیار صاف و صیقلی است که درست در وسط قاب قرار گرفته است.

image
 
image

این نمایشگر لمسی قابلیت نمایش 65 هزار رنگ با وضوح 480×320 پیکسل را دارد. این صفحه نمایش 3.2 اینچ، همچون دیگر گوشیهای آندروید HTC به صورت اریب ساخته شده است. عملکرد و قابلیتهای آن هم همچون مدلهای قبلی عالی است. از واکنش پذیری گرفته تا رنگ، کنتراست و روشنی تصویر.

این صفحه در برابر نور خورشید هم خوانایی خوبی دارد. کلا گوشیهای آندروید نسبت به گوشیهای ویندوزموبایل عملکردهای بهتری دارند.

در زیر صفحه نمایش چند کلید وجود دارد. اصولا ترک بال یا کلید چهارجهته در بیشتر صفحه لمسی­ها وجود ندارد اما HTC Hero و آندروید به آن مجهز هستند.

image
 
image

کار با ترک بال بسیار لذتبخش است. به نظر میرسد که این کلید هم مثل کلید چهارجهته بیشتر به درد بازی بخورد اما خوب است بدانید که در همه جا استفاده خوبی دارد. بسیار کامل و کاربردی. سرعت عملکرد این کلید مثل کلیدهای گوشیهای بلک بری است شاید حتی بهتر.

image
 
image

باقی کلیدها هم مثل HTC Magic چیده شده­اند و فرق خاصی ندارند فقط کمی ظاهرشان تغییر کرده است.

کلیدمنو اصولا برای باز کردن قفل صفحه­نمایش به کار می­رود. با کلید Home، کاربر به صفحه اصلی میرود و با نگه داشتن این کلید، دسترسی به مدیریت همزمان چند برنامه ممکن می­شود.

کلید Back هم که از نامش پیداست، به صفحات قبل برمیگردد. کلیدهای ارسال و اتمام را هم می­توانید در پایین نمایشگر ببینید. البته کلید End کار جالب دیگری میکند که قفل و خاموش کردن صفحه است. این کلید نقش کلید پاور گوشی را نیز بازی می­کند.

کلید Search عملکرد جالبی دارد. با وصل شدن به اینترنت و باز کردن موتور جستجوی گوگل، این کلید گزینه­های متفاوتی مرتبط به کلمه موردجستجوی کاربر ارائه میدهد. کاربر با این کلید می­تواند به جستجو در دفترچه تلفن، پیامهای الکترونیک، شماره تماسها، اسم خواننده، موزیک و حتی POI بر روی نقشه بپردازد.

در سمت راست قاب گوشی عملا کلید خاصی وجود ندارد. فقط ورودی کارت حافظه Micro SD آنجاست که در زیر قاب باتری مخفی شده است.

چیزی که نبودنش در سمت راست گوشی کاملا احساس می­شود کلید اختصاصی شاتر دوربین است. متاسفانه HTC Hero هم مثل Magic و Diamond برای دوربین کلیدی اختصاصی درنظر نگرفته است و کاربر باید از ترک بال برای گرفتن عکس استفاده کند. با اینکه این کلید بسیار کارآمد و واکنش پذیر است اما متاسفانه هیچ راهی برای نیمه نگه داشتن آن به منظور فوکوس کردن روی سوژه وجود ندارد. درنتیجه اگر سوژه را کادربندی کنید و کلید را فشار دهید فورا عکس گرفته می­شود و نمی­توانید –اگر کادر خوب نبود- آن را تغییر دهید.

image
 
image

در سمت چپ گوشی هم چیزی جز کلیدهای کنترل صدا وجود ندارد. برعکس کلیدهای Magic که باریک هستند، این کلید بسیار بزرگ و پلاستیکی است.

image

در پایین قاب گوشی، طبق روال اکثر گوشیها، پورت Mini USB برای شارژ گوشی، استفاده از هدست و کابل انتقال داده را می­توانید ببینید. در بالای قاب HTC Hero سوکت 3.5 میلی­متری هدفون است که به کاربر امکان می­دهد هر نوع هدفونی را که دوست دارد به گوشی خود وصل کند و از شنیدن موسیقی لذت ببرد.

image
 
image

 

image

دوربین 5 مگاپیکسل در پشت قاب گوشی است. متاسفانه این دوربین نه فلاش LED دارد نه زنون که بتوان در محیطهای کم نور از آن استفاده کرد. حتی لنز دوربین کاور هم ندارد. کاربر باید بسیار مراقب باشد تا لنز خراش برندارد.

image
 
image

در زیر درب باتری، یک باتری 1350 mAh Li-Ion هم دیده می­شود. طبق ادعای سازندگان Hero، این باتری تا 750 ساعت به صورت استندبای و 7 ساعت مکالمه عمر می­کند.

image

خوشبختانه بدنه این گوشی بسیار بادوام و زیبا است. نمی­توان گفت که Hero باریکترین گوشی موجود در بازار است اما بی انصافی است اگر باریک بودنش را نادیده بگیریم.

 

image

اینترفیس (رابط کاربری)

اینترفیس گوشیهای HTC همیشه Touch Flo بوده­اند اما اینترفیس HTC Hero، Sense است. Sense صفحه­ای بین Touch Flo و رابط کاربری آندروید است یعنی درواقع ادغامی از این دو صفحه است. برخی از تغییرات این صفحه مربوط به آرایش و چیدمان ویجت­هاست اما تغییرات اصلی مربوط به نحوه عملکرد و استفاده از گوشی است.

image
 
image

 

image
 
image

در پایین صفحه که از ردیفی از کلیدهای مجازی وجود داشت، الان با سه کلید مجازی که به صورت قوسی شکل هستند پر شده است.

کلید وسط که بزرگتر از دو کلید کناری است، میانبری برای تماسهاست. کلید سمت راست، میانبر منوی add to home است و با کمک کلید سمت چپ هم می­توان گزینه­هایی را به صفحه اصلی اضافه کرد.

HTC این بار به جای 3 پارتیشن، Hero را به 7 پارتیشن تقسیم­بندی کرده است. شاید در نگاه اول زیاد به نظر برسد اما در واقع با آن تعداد ویجتی که همه شان نیز کاربرد زیادی دارند اصلا زیاد نیست.

 

منوهای جدید

یکی از مهمترین تغییرات Hero اضافه شدن مواردی به منو است. در حال حاضر این گوشی 6 منوی تنظیمات دارد. ازجمله کار، سفر، اجتماع و ...

هرکدام از این منوها علاوه بر تغییر wallpaper، ویجتهای صفحه اصلی را نیز تغییر می­دهند. به عنوان مثال منوی کار شامل ویجت سهام است در حالی که منوی اجتماع شامل ویجت Twitter است .

کاربر امکان تغییر و اصلاح منوها را دارد اما به محض تغییر، پیغامی روی صفحه می­آید که نباید فورا تغییرات را به عنوان منوی جدید ذخیره کند.

از منویی به منوی دیگر رفتن چند ثانیه زمان می­برد اما همه آنها قابل تغییر و تنظیم هستند که با مودهای شخصی و کاری دیگر گوشی کاملا فرق دارد. در این سیستم دست کاربر برای شخصی سازی گوشی­اش بازتر است.

image
 
image

 

image

این منوها خیلی هم عالی نیستند. به عنوان مثال، منوی سفر ویجت HTC Foot print را دارد اما نقشه یا GPS ندارد. به علاوه کاربر امکان تغییر این منو را ندارد. تنها امکانی که هست این است که تغییراتی که دوست دارید بدهید منوی Travel را با یک اسم دیگر به نحوه دلخواه ذخیره کنید.

image
 
image

اینترفیس Sense که در این گوشی به کار گرفته شده است، قابل تغییر است. مثلا منوی اصلی این صفحه به صورت پیش فرض چرخشی تعیین شده است اما شما می­توانید آن را به صورت فهرست­وار دربیاورید. با این کار جستجو ... دسترسی به گزینه­های منو هم سریعتر است چون می­توان به ترتیب حروف الفبا آنها را تنظیم کرد.

image
 
image

 

image

ویجت­های صفحه اصلی قواعد بازی را عوض می­کنند!

با اضافه کردن یک ویجت به صفحه اصلی Hero، کاربر با دو گزینه روبرو خواهد شد؛ ویجت­های آندروید و ویجتهای HTC. ویجت­های HTC چیدمان بهتری نسبت به آندروید دارند. یکی از مزیت­های ویجت­های HTC این است که تنظیم آنها بسیار راحت و اصولی تر است. به عنوان مثال روشن و خاموش کردن گزینه­هایی همچون Wi-Fi، GPS یا بلوتوث بسیار راحت و خالی از اشکال است.

image
 
image

]

image

کاربر با انتخاب یک ویجت، ملزم به انتخاب نسخه­های متفاوت آن می­شود. به این معنی که بیشتر ویجت­ها، حداقل 2 نوع شکل متفاوت دارند. شکل و اندازه و حتی بعضی وقتها کاربردهای مختلفی از شکل یک ویجت وجود دارد که به کاربر اجازه می­دهد از میان آنها به دلخواه هرکدام را خواست انتخاب کند.

image
 
image

 

image
 
image

به عنوان مثال می­توان اشاره کرد که  گوشی 12 مدل مختلف ساعت در اختیار کاربر می­گذارد تا هرکدام را که می­خواهد انتخاب کند. بله! 12 مدل. ویجت Twitter نسخه­های مختلفی دارد. به طور مثال یکی از آنها به کاربر اجازه می­دهد تا افراد و دوستان خود را در این سایت به روز رسانی کند و نسخه دیگر فقط اجازه گشت­زنی در صفحه اصلی را به او می­دهد. البته خوب است درنظر داشته باشید که کاربر می­تواند از هر دوی آنها به صورت همزمان هم استفاده کند.

image
 
image

 واکنش­پذیری ویجتهای HTC خیلی بهتر از ویجتهای آندروید است. مثلا یک گزینه دارد به نام Favorites که به کاربر اجازه می­دهد یک لیست از تماسهایی را که بیشتر استفاده می­کند تهیه کند تا هر بار مجبور نباشد به صفحه شماره­تماسها برود و شماره موردنظرش را بیابد.

image

به کمک ویجت عکسها که در واقع انبار عسکها به شمار می­آید، کاربر با یک اشاره روی آنها می­تواند عکسهای بعدی را به صورت خطی مشاهده کند.

این کار جالب است اما یک بدی دارد و آن اینکه با هر عکسی که نشان می­دهد تا بخواهد به عکس بعدی برود زمانی طول می­کشد-چند ثانیه- تا عکس بعدی نمایش داده شود و اولش به صورت تار دیده می­شوند و وضوح آنها پایین است. عکسهای بزرگتر، دردسرهای بیشتری در این بخش دارند.

image

 ویجت­های پیام رسانی و ایمیل هم عملکرد مشابهی دارند فقط به جای عکس، پیغامها را یکی پس از دیگری می­توان دید که در اینجا دیگر مشکل وضوح تصویر هم مطرح نیست.

image
 
image

روش جابه­جا شدن ویجت­ها هم فرق کرده است. در HTC Hero وقتی ویجتی قرار است جابجا شود، جایگاهی که قرار است به آن منتقل شود با یک مربع سبز رنگ مشخص می­شود و بقیه صفحه تیره می­گردد. اگر آن قسمت قبلا پر شده باشد پیغامی مصرانه از شما می­خواهد که ویجت خود را به جای دیگری منتقل کنید.

image
 
image

عملکرد اینترفیس اصولا خوب و سریع است اما متاسفانه گاهی به طرز ناامیدکننده­ای کند و ضعیف عمل می­کند. مانند وقتی که از کارت حافظه Micro SD که مملو از فولدرهای عکس است استفاده می­کنید. البته این تاخیر در واکنش­پذیری خیلی هم زیاد نیست. اما خوب طول می­کشد به اشاره و کلیک­های شما پاسخ دهد و کمی حوصله آدم را سر می­برد.

برخی از تمهیداتی که رابط کاربری Sense اندیشیده خیلی هم خوب نیستند یعنی در اصل همه جا کاربرد ندارد. مثلا ترک بال Hero کلید خوبی است اما فقط به درد بالا و پایین کردن فهرست و گزینه­های منو می­خورد و نمی­توان با آن گزینه­ای را انتخاب کرد. یا مثلا اشاره کردن روی یک میانبر بسیار سریعتر از انتخاب آن به وسیله ترک بال است.

اگر باز هم بخواهیم از ایرادات این رابط نام ببریم اینکه برخی از نرم­افزارها بدون وارد کردن کارت حافظه Micro SD کار نمی­کنند. یا مثلا فید بک لرزشی صفحه فقط در قسمت صفحه کلید مجازی کامل گوشی عمل می­کند و در جاهای دیگر همچین بازخوردی اصلا وجود ندارد.

 

دفترچه تلفن

احتمالا چیزهایی درمورد WebOS جدید گوشیهای Palm به خصوص یکی از قابلیتهای بسیار جالب آن Synergy شنیده­اید خوب باید گفت که HTC هم از این ایده جالب الهاماتی گرفته و روش جدیدی برای صفحه نمایش شماره­های تماس ابداع کرده است. با باز کردن جزئیات شماره یک مخاطب، کاربر با اطلاعات اساسی و اولیه آن مخاطب روبرو خواهد شد. از اسم و عکس و شماره گرفته تا آدرس ایمیل و موارد این­چنینی. اما چیزی که نظر کاربر را جلب می­کند وجود 5 گزینه دیگر در پایین صفحه است.

image
 
image

 

image

دومین tab، تمام پیغامهای نوشتاری که از طرف آن مخاطب به کاربر رسیده را نمایش می­دهد که بسیار ایده جالبی است چون دیگر لازم نیست به صفحه پیام رسانی مراجعه شود. نوار سوم، تمام ایمیلهایی که بین مخاطب و کاربر رد و بدل شده را نگه می­دارد.

دو نوار آخر بسیار جالب تر هستند طوری که می­توانند Hero را در ردیف یکی از بهترین گوشیهای مجهز به امکانات ارتباطات و شبکه­های اجتماعی دانست.

اولین آنها که در واقع کلید چهارم است، مربوط به سایت Facebook کاربر است و گزینه­ای که Albums نامیده می­شود هم که مربوط به عکسهایی است که کاربر روی Flikr و Facebook ساخته به اشتراک گذاشته است.

image
 
image

 

image

نوار آخر تمام تماسهای دریافت و برقرا شده با آن مخاطب را فهرست می­کند.

برنامه People که همان دفتر تلفن HTC است، Tabهای بسیار بیشتری نسبت به آندروید دارد. شماره­های همه مخاطبین، مخاطبهای خاص، برقراری تماس، گروههای تماسی و نوار به روز رسانی رویدادها که درواقع همه تماسها و دوستان را در Face book در خود نگه می­دارد.

image
 
image

 

image
 
image

ظاهر صفحه ویرایش شماره­های تماس هم عوض شده است. در اینجا دیگر کلید اضافه کردن جزئیات جدید وجود ندارد و تنها کلید موجود، کلید حذف است. این مساله باعث شده فضای بیشتری در این صفحه وجود داشته باشد. اما برای اضافه کردن جزئیات دیگر هم کاربر می­تواند با رفتن به پایین صفحه، هر چیزی را که می­خواهد به آن مخاطب اضافه کند.

image
 
image

 

image

طبق معمول گوشیهای HTC، کاربر می­تواند اطلاعات زیادی درمورد مخاطب به حافظه گوشی بسپارد. جستجوی مخاطب هم کاربسیار راحتی است، فقط کافیست روی کلید جستجو اشاره کنید.

 

قابلیتهای تلفنی

 برای برقراری تماس،صفحه کلید مجازی روی صفحه نمایش ظاهر می­شود که در زیر آن نیز فهرست شماره­های تماس وجود دارند. کیفیت صدای تماس در Hero خوب است. کاربر امکان استفاده از شماره­گیری هوشمند را نیز دارد.

Hero مجهز به یک حسگر درونی هم هست که امکان ساکت و قطع کردن صدای زنگ را به کاربر می­دهد.

image
 
image

 

image

 این گوشی هم همچون HTC Magic در هنگام ایجاد تماس لرزش کوتاهی دارد که نظر کاربر را جلب می­کند. این ایده به نظر ما بسیار جالب است چون به جای اینکه گوشی را درگوش خود بگیرید تا ببینید آیا تماس برقرار شد و آیا طرف مقابل گوشی را برداشته یا نه با ویبره گوشی در دستانتان هم می­توانید آن را بفهمید. البته اگر گوشی نزدیک گوشتان باشد، مسلما کمی آزار دهنده خواهد بود. خیلی عالی میشد اگر گوشی مجهز به حسگری بود که خودش به طور اتومایک وقتی گوشی کنار گوش است لرزش آن را قطع کند اما متاسفانه چنین گزینه­ای وجود ندارد. یعنی اصلا راهی برای خاموش و قطع کردن این لرزه به صورت دستی هم وجود ندارد.

image

صفحه مربوط به Call log، تماسهای دریافتی، گرفته شده و از دست رفته را در یک صفحه به کاربر نشان می­دهد. HTC Hero قابلیت شماره­گیری صوتی وجود ندارد.

ارسال و دریافت پیام

انواع امکانات پیام رسانی از قبیل SMS,MMS و ایمیل در این گوشی وجود دارد.

به علاوه به Google Talk نیز برای ارسال و دریافت پیامهای فوری هم تجهیز شده است. صفحه­کلید QWERTY مجازی هم در حالت عمودی و هم در حالت افقی قابل استفاده است. فاصله بین کلیدهای این کیبورد مجازی خوب و واکنش پذیری آنها هم قابل قبول است.

image
 

image

 هم چون دیگر گوشیهای آندروید، اگر فقط یک پیام کوتاه نوشتاری برای کاربر بیاید، شماره ارسال کننده به اضافه بخشی از متن پیام به صورت خطی بر روی صفحه نمایش داده می­شود. اگر تعدادپیامها بیشتر باشد فقط تعداد آنها روی نمایشگر می­آید و برای خواندن آنها باید روی آیکن SMS کلیک کنید. قسمت پیام کوتاه و پیامهای رسانه­ای زیاد پیجیده نیست. البته هیچ فولدری برای این بخش به جز فولدر نوشتن پیام جدید وجود ندارد. تمام فعالیتهای مربوط به ارسال و دریافت پیام به صورت یک رشته بر روی صفحه نمایش داده می­شوند که هرکدام از این رشته­ها با شماره مخاطب نامگذاری شده­اند و تعداد پیامها را و البته  قسمتی از پیام آخر را نشان می­دهد.

image
 
image

با دیدن یک رشته، همیشه آخرین و جدیدترین پیغام در آخر آن لیست قرار گرفته است درست مثل آیفون.

در پایین نمایشگر یک جعبه برای نوشتن پیام و یک کلید مجازی ارسال وجود دارد. در سمت چپ صفحه هم یک شمارشگر وجود دارد که تعداد حروف باقی مانده را به شما نشان می­دهد مثلا 10 حرف باقی مانده تا یک صفحه پیغام پر شود- هر صفحه حداکثر 160 حرف جا می­گیرد.

نوشتن پیام کوتاه دردسرهای خاص خودش را دارد زیرا پنجره این بخش بسیار کوچک است مگر اینکه صفحه کلید مجازی را ببندید. در این صورت جای بیشتری وجود خواهد داشت..

برای وارد کردن شماره تماس کافیست شروع به تایپ اسم کنید و یا شماره را از دفتر تلفن انتخاب کنید. Hero بر عکس Magic اسم و شماره را با هم نشان نمی­دهد. یعنی نام مخاطبینی که در دفتر تلفن ذخیره شده­اند و شماره آنهایی که ذخیره نیستند را نمایش می­دهد.

البته روش Magic بهتر است، زیرا یک مخاطب شاید چندین شماره داشته باشد و به آن صورت شما می­توانید تشخیص دهید به کدامیک باید پاسخ بفرستید.

image
 
image

پیامهای خوانده نشده با یک علامت هشداردهنده مشخص می­شوند اما پیامهای ارسال نشده با علامت قرمز Draft در قسمت پیامهای کوتاه مشخص و مجزا می­شوند.

اگر بخواهید پیام خاصی که در تاریخچه پیامها ذخیره شده را تغییر دهید. باید روی آن کلیک کرده و نگه دارید تا گزینه­های حذف و ارسال و جزئیات پیام روی صفحه ظاهر شوند.

image
 
image

 

image
 
image

در هنگام دریافت یک پیام کوتاه جدید، تمام تاریخچه دریافت و ارسال پیام با آن شماره تماس روی منو ظاهر می­شود و اصلا محدودیت زمانی ندارد. یعنی مهم نیست که آخرین پیام کوتاهی که مخاطب برایتان فرستاده کی بوده، Hero به طور هوشمند آن را روی صفحه به شما نمایش خواهد داد.

با کلیک و نگه داشتن پنجره نوشتاری، کاربر امکان کپی، Cut و Paste متن را دارد. متن کپی شده را می­توان در هر نرم­افزار دیگری مثل ایمیل، نت، چت و ... و البته بالعکس، Paste کند.

image

تبدیل sms به mms بسیار راحت و بدون دردسر است. با اضافه کردن یک فایل مالتی­مدیا(چندرسانه­ای) به پیام، آن پیغام خود به خود تبدیل به mms می­شود.

image

ایمیل

HTC Hero مجهز به جی میل است که تفاوت چندانی با مدلهای قبل خود همچون Magic نکرده است. در این بخش کاربر امکان آرشیو و ذخیره سازی، برچسب دار کردن و یا حذف ایملهایش را دارد.

image
 
image

 

image
 
image

اینترفیس جی میل و ایمیل هردو با چندین آیکن پوشیده شده است. البته جی میل فولدر Spam و امکان نمایش گفتگو را نیز در اختیار کاربر می­گذارد. برای پاسخ دادن هر ایمیلی هم می­توانید از جی­میل استفاده کنید هم از HTC Mail.

کاربر بنا به سلیقه شخصی خود می­تواند جی­میل یا HTC Mail را به عنوان پیش فرض گوشی برای خود تعیین کند. اما کلا اینکه بگوییم کدامیک از آنها برای Hero مناسبتر است کار سختی است زیرا Gmail، ایمیل مخصوص سیستم­عامل آندروید است و HTC Mail هم که از نامش پیداست، ایمیل مناسب گوشی­های HTC است.

image
 
image

 

image

در Inbox ایمیل HTC، آخرین تاریخ اتصال و ایمل اکانت فو البته پیغامها را می­توان دید. در پایین صفحه، 3 کلید مجازی وجود دارند که می­توان به وسیله آنها فقط ایمیلها و ضمیمه­هایشان، مکالمات و صحبت­های دو مخاطب را مشاهده کرد. به جرات می­توان گفت ایمیل HTC از هر لحاظ کامل است و ایرادی نمی­توان به آن گرفت.

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

مالتی­مدیا

نمایش و پخش فیلم در HTC Magic بسیار سر و صدا کرد اما امروز HTC Hero مجهز به گالری عکسی است که آن را آلبوم نامیده است. منوی این آلبوم با قبلی­ها فرق دارد. خود آلبوم عکسها و فیلمها را دسته­بندی می­کند و آنها را مرتب می­نماید. فیلمها و عکسهایی که به صورت اتوماتیک از هر جای گوشی جمع­آوری و مرتب شده­اند درون فولدرهایی قرار می­گیرند که خود گوشی آنها را نامگذاری می­کند و به این ترتیب دسترسی به آنها بسیار ساده­تر می­شود. به این می­گویند یک مدیریت عالی برنامه!

درست در کنار اسم فولدرها، شمارشگری وجود دارد که تعداد عکس­های درون آن فولدر را نشان می­دهد. هر کدام از این فولدرها یک Thumbnail از آخرین عکس گرفته شده را دارد.

image
 
image

 

image

منوی آلبوم فقط یک میانبر به منوی تنظیمات دارد و برای دوربین ندارد. در زیر آلبوم اصلی، سه کلید وجود دارد یکی برای فهرست فولدرهای موجود، دیگری برای فیس بوک و آخرین کلید برای Flickr.

image

 

image
 
image

از هر قسمت از فولدر گالری به غیر از آلبوم اصلی، کاربر می­تواند به دوربین عکاسی یا فیلمبرداری برود و عکسهای جدید بگیرد و آنها را با دوستان خود در فیس بوک، Flickr، جی­میل، HTC Mail، پیام، peep و Picasa به اشتراک بگذارد.

image

 

image
 
image

 

image

نمایشگر HTC Hero چند لمسی است و کاربر می­تواند از این امتیاز در هنگام جستجوی عکسها بهره­مند گردد. بزرگنمایی و کوچک کردن عکسها هم همچون آیفون است. با دوبار کلیک کردن روی عکس می­توان آن را تا 100 درصد بزرگ کرد.

image
 
image

 

image
 
image

 

image

ویدئو

دستیابی به زیرفولدر ویدئو و فیلمها فقط از قسمت آلبوم امکان­پذیر است و متاسفانه منوی اصلی گزینه­ای مبنی بر پخش ویدئو ندارد. فیلمهای ویدئویی را نیز می­توان همچون عکس­ها در ایمیل-جی میل و HTC Mail – فیس بوک و یوتیوب به اشتراک گذاشت.

image

 

image

 

image
 
image

این ویدئوپلیر فقط امکان پخش تصاویر با فرمت MP4 و 3GP را دارد. این بدین معناست که شما باید اکثر فایلهای تصویری خود را به این فرمتها تبدیل کنید تا بتوانید در HTC Hero آنها را ببینید.

image

خوب است درنظر داشته باشید که تصاویر با کیفیت بالاتر از QVGA(25 فریم در ثانیه) عملا غیر قابل اجرا در این گوشی است.

 

 

موزیک­پلیر

در ادامه بحثمان در مورد فایلهای چند رسانه­ای، باید اشاره کنیم که طراحی موزیک­پلیر هم تغییراتی کرده است اما در اصل هیچ قابلیت جدیدی به آن اضافه نشده است.

image
 
image

 

image
 
image

موزیک­پلیر بخشهای مختلفی دارد ازجمله: خواننده، آلبوم، هم آهنگها، فهرست موزیک، آهنگساز و Genres.

image
 
image

 

image
 
image

اینترفیس ساده و راحت این بخش بدون تغییر باقی مانده است. بسیار ناامید شدیم وقتی دیدیم که Hero امکانی برای جستجوی یک آهنگ ندارد.

کیفیت صدای خوب

کیفیت صدای Hero خوب است اما به خوبی HTC Magic نمی­باشد. میزان کاهش نویز، پویایی صدا واستریو بودن آن از قابلیتهای این بخش است اما متاسفانه کیفیت اجرا و پخش آن خیلی خوب نیست.

 

image

دوربین 5 مگاپیکسل

 HTC Hero به دوربین 5 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک مجهز است. حداکثر رزولوشن عکسهای این دوربین 2560×1920 پیکسل است. متاسفانه فقدان وجود هرگونه فلاش باعث می­شود که در جاهای کم نور از خیر عکسبرداری با این دوربین بگذریم.

اینترفیس دوربین بسیار ساده است که در نگاه اول اینترفیس دوربین آیفون را یادآوری می­کند. در این قسمت یک کلید تغییر از روی دوربین عکاسی بر فیلمبرداری و یک آلبوم عکس وجود دارد.

کلید اختصاصی شاتر وجود ندارد و کاربر باید از ترک بال به عنوان شاتر استفاده کند.

با اشاره بر روی منظره­یاب یک نوار زوم دیجیتال در قسمت سمت چپ صفحه ظاهر می­شود.

image
 
image

 

image

دوربین Hero مجهز به منوی تظیمات بالانس نور سفید، وضوح تصویر وشفافیت آن است.کاربر می­تواند از گزینه تنظیم خودکار عکاسی نیز که بین 2 تا 10 ثانیه تاخیر دارد استفاده کند.

متاسفانه HTC Hero به هیچ کدام از قابلیتهای جدید که بیشتر گوشیهای دوربین­دار به آن مجهز هستند تجهیز نشده است. مثلا تشخیص لبخند، صورت، چشمک و ....

اما خوشبختانه قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی(Geo-Tagging) روی عکس را دارد.

کیفیت عکسهای این گوشی به نسبت 5 مگاپیکسل بودن خوب است. عکسها به خوبی جزئیات محیط را به تصویر می­کشند. کیفیت رنگها، شفافیت و زنده بودن آنها به خوبی احساس می­شود و کاربر بدون شک از آن لذت خواهد برد.

دوربین این گوشی بهترین دوربین 5 مگاپیکسل نیست اما به دلیل ایجاد شدن سایه­های بنفش که در اغلب عکسها دیده می­شود و از کیفیت آنها می­کاهد و شفافیت رنگها، می­توان گفت یکی از بهترینهاست.

وضوح تصویر

وضوح تصویر Hero در مقایسه با نوکیا N97 کمی ضعیف­تر است. متاسفانه عکسهای این گوشی آن کیفیتی که باید نسبت به N97 ندارد.

 

ضبط تصاویر

متاسفانه باید بگوییم که کیفیت ضبط تصویر Hero، CIF با سرعت 15 فریم در ثانیه است که اصلا خوب نیست. البته بهتر از آیفون و G1 است اما باز در مقایسه با داشتن چنین قابلیتهای خوبی تاحدی ناامیدکننده است.

اینترفیس و منوی ویدئوی این گوشی نیز مثل بخش عکاسی است. تنها فرمتهای قابل اجرا در این گوشی 3GP و MP4 هستند. فایلهای کوچکتر کیفیت تصویر بهتری دارند.

 

image
 
image

 

image

اتصالات

Hero مجهز به HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت در ثانیه، HSUPA با سرعت 2 مگابیت در ثانیه، Wi-Fi و بلوتوث نسخه 2 است. این گوشی از GSM سه بانده و USB نسخه 2 پشتیبانی می­کند.

منوی اتصالات؛ کاربر می­تواند از طریق منوی اصلی و بارجوع به گزینه تنظیمات وایرلس دسترسی پیدا کند.

به لطف اینترفیس جدید Sense که در Hero کار گذاشته شده است، روشن و خاموش کردن Wi-Fi و بلوتوث از طریق ویجتی که روی صفحه اصلی گوشی است بسیار سریع و راحت شده است.

image
 
image

 

image
 
image

استفاده از Wi-Fi بسیار ساده و بدون دردسر است. دیگر لازم نیست وارد منو شده و بخشهای مختلف را جستجو کنید. کافیست روی ویجت Wi-Fi کلیک کنید و رمز عبور خواسته شده را تایپ کنید و وارد برنامه­ای بشوید که می­خواهید.

HTC Hero بلوتوث ندارد یعنی درواقع بلوتوثی که مناسب انتقال داده باشد ندارد و فقط محدود به هدست بلوتوث می­شود. اما از A2DP پشتیبانی می­کند که امکان اجرا و پخش موزیک را در هدست بلوتوث استریو ممکن می­سازد. تطابق داده­ها هم کار ساده­ای نیست وکاربر حتما باید با سرویسهای گوگل خود را تطبیق دهد. آن دسته از کاربرانی که سینک کردن به وسیله Outlook را می­پسندند باید بگوییم که HTC Sync کارشان را بسیار راحت کرده است. این وسیله به سادگی به کاربر کمک می­کند تا برنامه­هایش را با Outlook کامپیوتر تطبیق دهد و به انتقال و تبادل اطلاعات بپردازد.

HTC Hero یک سوکت 3.5 میلی­متری هدفون هم دارد که کاربر می­توان هر هدفونی دوست دارد به گوشی وصل کند. متاسفانه خروجی تلویزیون ندارد.

از Hero می­توانید به عنوان مودم USB 3G هم استفاده کنید. برای این کار باید گوشی را به کامپیوتر وصل کنید و با برنامه HTC Sync آنها را با هم سینک کنید. با انجام این کار می­توانید برنامه تبادل شبکه موبایل را امتحان کنید.

برای فعال کردن آن باید از طریق منوی اتصالات وایرلس وارد شوید. خود سیستم­عامل بقیه کارها را خواهد کرد و شما آماده استفاده از HTC Hero به عنوان مودم 3G خواهید بود.

مرورگر تمام لمسی

HTC Hero اولین گوشی آندرویدی است که از فایلهای فلش به طور کامل پشتیبانی می­کند. مرورگرها می­توانند تمام بنرهای انیمیشنی، بازیهای فلش و باقی محتویات وب را همچون کامپیوتر اجرا کنند. حتی در این گوشی می­توان یوتیوب کامپیوتری را هم تماشا کرد. فقط کمی سرعت پخش و کیفیتش پایین است.

image
 
image

بزرگنمایی یا همان زوم کردن روی صفحه به صورت چندلمسی هم ممکن است و Hero آن را پشتیبانی می­کند. HTC Hero اولین گوشی آندرویدی نیست که فلش را ساپورت می­کند بلکه اولین گوشی آندرویدی است که تمام فلش چندلمسی را پشتیبانی می­کند.

image
 
image

 

image
 
image

مرورگر Hero بسیار سریع عمل می­کند و اینترفیس ساده­ای هم دارد. این برنامه بر اساس برخی پلت­فرم­های Open Source مثل موبایل سافاری و مرورگرهای S60 و مرورگر اخیر گوشیهای موبایل به نام S40 بنا شده است.

باز شدن صفحات وب بدون تاخیر صورت می­گیرد و حتی مکان­یابی روی نقشه­های اینترنتی نیز ساده و سریع است.

زوم کردن همچون مرورگر آیفون بسیار روان و تند است.

در آخر باید گفت که مرورگر این گوشی حتی امکان استفاده و باز کردن چند صفحه وب به طور همزمان را نیز برای کاربر ممکن ساخته است. Hero این قابلیت را دارد که کاربر به راحتی و بدون احساس خستگی از کندبودن گوشی، بین صفحات مختلف گشت بزند و از سرعت مرورگر لذت ببرد.

این برای اولین بار است که رقیب خوبی برای مرورگر سافاری آیفون می­بینیم. مرورگر وب Hero از هر لحاظ قابلیت رقابت با سافاری آیفون را دارد از چند لمسی بودن گرفته تا سرعت و واکنش­پذیری خوب و پشتیبانی از برنامه­های تمام فلش وب سایتها.

 

image
 
image

 

image

سازمان­دهنده

T-Mobile G1 همیشه به خاطر نداشتن قابلیت خواندن مستندات نوشتاری مورد سرزنش واقع می­شد. اما خوشبختانه Hero به این قابلیت تجهیز شده است.

HTC Hero امکان خواندن فایلهای PDF و مستندات آفیس که در حافظه گوشی یا در کارت حافظه Micro SD ذخیره شده است یا مستنداتی که از طریق ایمیل به کاربر رسیده را دارد. البته کاربر امکان ویرایش این فایلها را ندارد مگر تا زمانی که بخواهد آنها را برای سیستم عامل آندروید ارسال نماید.

image
 
image

 

image

با اینکه Hero به طور کامل از اجرای و نمایش متون پشتیبانی می­کند اما گاهی هم تا تمام شدن ایندکس باید کمی صبر کرد.

بر خلاف HTC Magic که نمی­توانست این متون را ذخیره کند، Hero امکان ذخیره همه آنها چه آفیس، چه PDF را دارد. حتی این گوشی به کاربر این امکان را هم می­دهد که فایلهای ضمیمه شده را نیز ذخیره کند.

تقویم گوشی 4 فرم مختلف دارد، روزانه، ماهانه، سالانه و امروز.

این تقویم امکان یادداشت رویدادهای روزانه را به کاربر می­دهد که بسیار ساده هم هست و البته می­توان برای یادآوری زنگ آلارم را هم در روز و تاریخ مشخصی فعال کرد.

image
 
image

 

image
 
image

ماشین­حساب هم از دیگر امکانات گوشی است کلیدهای آن بزرگ و استفاده از آنها راحت است.

image

 

image
 
image

Hero امکان ضبط صدا را هم دارد. منوی این بخش ساده است و ضبط صدا را کاری بسیار راحت و سریع کرده است. فایلهای صوتی با فرمت .amr ذخیره می­شوند. کاربر می­تواند فایلهای ضبط شده قبلی را بشنود، پاک کند و به دنبال آنها بگردد. ولی امکان ارسال این فایل مستقیما از این منو وجود ندارد.

image
 
image

 

image
 
image

در HTC Hero می­توان آلارم­های متعددی داشت که هرکدام تاریخ و زمان شروع و پایان خاص خود را داشته باشند.

image
 
image

 

image

کلید دسترسی به آلارم گوشی درست در سمت راست صفحه نمایش است دقیقا بالای ساعت. البته در آنجا ساعت شمار و کلید شمارش معکوس را هم خواهید دید. اگرچه Hero نرم­افزاری به نام To-Do ندارد اما کاربر این امکان را دارد که آن را دانلود کرده و روی گوشی نصب کند.

image
 
image

 

image
 
image

GPS

در HTC Hero تنها برنامه­ای که برای مسیریابی می­توان به آن اعتماد کرد Google map است. متاسفانه چند لمسی بودن نمایشگر در این نقشه کارایی ندارد. حتی کلیک دوگانه هم در اینجا به کار نمی­آید. برای بزرگنمایی باید از کلیدهای مجازی که  پایین صفحه نمایشی وجود دارند استفاده کرد.

این کلیدها وقتی مورد استفاده قرار نمی­گیرند محو می­شوند و دوباره در هنگام استفاده روی صفحه ظاهر می­شوند.

image
 
image

 

image
 
image

شاید در نگاه اول کاربر این اشتباه را بکند که گزینه Street View وجود ندارد چون در فهرست منوی این بخش نیست اما گزینه­ای روی صفحه هست که با اشاره و نگه داشتن آن این گزینه ظاهر می­شود.

کاربر با کمک ترک بال می­تواند تمام محیط اطراف را به صورت سه بعدی روی گوشی خود ببیند. عالیست!

image

 

image
 
image

نقشه گوگل در اینجا مجهز به هدایتگر صوتی نیست اما نوعی برنامه مکان­یابی روی گوشی نصب است که وقتی وارد محله­ای می­شوید آن را روی گوشی نشان می­دهد و می­توانید بفهمید که آیا به منطقه موردنظر رسیده­اید یا خیر.

برای نصب یک برنامه مسیریابی رایگان، بد نیست نگاهی به AndNav2 بیندازید. این برنامه هم مسیریابی صوتی دارد، هم تمام محله­ها را شامل می­شود.

 

فروشگاه اینترنتی آندروید

HTC Hero با کلی امکانات جالب توجه آمده است. از جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد: نقشه گوگل، Quick Office، نمایشگر PDF، یوتیوب، Google Talk، Peep، Stocks، HTC Footprint و پیشگویی وضع آب و هوا.

image
 
image

 

image
 
image

نرم­افزار HTC Footprint در واقع بر روی عکسها موقعیت جغرافیایی­شان را ثبت می­کند و آنها را در گروههای مجزا مثل خرید، شام، محبوبترین­ها و ...  دسته بندی می­کند.

این برنامه به این صورت کار می­کند که با گرفتن عکس، با کمک نقشه گوگل، موقعیت جغرافیایی آن در عکس ثبت می­شود و بعدا می­توان از آن استفاده کرد.

image
 
image

 

image
 
image

پیش­بینی وضعیت آب و هوا هم ویجت اختصاصی خود را دارد. اینترفیس این بخش علاوه بر جذاب بودن بسیار کارآمد و مفید هم هست.

image
 
image

 

image
 
image

تماشای برنامه­های یوتیوب شاید در خیلی از گوشیهایی که اخیرا ساخته شده­اند ممکن باشد، اما فرق Hero با آنها در این است که در این گوشی نسخه موبایل ویدئوهای یوتیوب را نمی­بینید بلکه نسخه اصلی آنها یعنی نسخه­ای که روی کامپیوتر نمایش داده می­شود را می­توان تماشا کرد.

image
 
image

 

image

در آخر خوب است به Android Market اشاره کنیم که در آن برنامه­های متعددی را می­توان پیدا کرد. در این بازار می­توان از طریق Wi-Fi برنامه­های موردنظر را مستقیما از طریق اینترنت روی گوشی دانلود کرد. اگر دوست دارید بدانید آندروید در این فروشگاه اینترنتی چه برنامه­هایی را دارد، می­توانید به Cyrket –کاتالوگ آنلاین- بروید و از جزئیات برنامه­های فروشی مطلع شوید. وقتی یک برنامه در حال دانلود شدن است، یک نوار وضعیت در بالای صفحه به نمایش در می­آید که کاربر می­تواند به کمک آن روند دانلود را مشاهده کند. فروشگاه اینترنتی آندروید شباهت بسیاری به سایت فروش برنامه­های اپل دارد. هم از لحاظ ساختار و هم ظاهر سایت.

image
 
image

 

image
 
image

برنامه­های این فروشگاه همیشه به روز است، کاربر هر چیزی که بخواهد در آن می­تواند بیابد و برای پیداکردن برنامه­های خاص هیچ مشکلی نخواهد داشت.

همه نوع برنامه از بی کاربردترین آنها تا پرکاربردترین­شان به صورت مجزا طبقه­بندی شده­اند. برنامه­هایی که وجودشان ضرورتی ندارد مثل اضافه  کردن نور شب به صفحه نمایش و برنامه­های مهمتر مثل مدیریت برنامه­ها و ویدئوپلیر همه در این سایت وجود دارند.

image
 
image

 

image
 
image

این فروشگاه بازیهای اینترنتی متنوعی نیز دارد که این مساله بسیار به نفع Hero است چون این گوشی تنها یک بازی به نام Teeter دارد که جالب هم هست.

image
 
image

سخن پایانی

متاسفانه اگر یکبار دیگر این بررسی را مرور کنید می­بینید که Hero عیوبی دارد که اصلا قابل باور نیست. از ضبط ویدئو گرفته تا کیفیت پایین پخش تصاویر ضبط شده. این گوشی بر خلاف نامش –Hero(قهرمان)- نشانی از قهرمانی در خود ندارد. زیرا علاوه بر ضعفها و اشکالاتش، قابلیت­هایی هستند که آنها را ندارد.

در مقایسه Hero و Magic مسلما Hero برنده است زیرا قابلیتهای هردو یکسان است اما قیمت این گوشی بهتر است. در ضمن اینترفیس آن نیز شفاف و زیباتر است و کار با آن بسیار ساده است و از همه مهمتر اینکه چندلمسی نیز می­باشد.

مقایسه اپل آیفون 3GS و HTC Hero:

Hero مجهز به جایگاه کارت حافظه Micro SD، باتری قابل تعویض، پشتیبانی از کارتهای حافظه با سرعت بالا و دوربین 5 مگاپیکسل است.

آیفون 3GS در عوض پردازشگر سریعتر، چیپ گرافیک اختصاصی، کیفیت صدای بهتر، پخش بهتر تصاویر و فروشگاه اینترنتی کامل­تری است.

اولین گوشی سامسونگ که مجهز به سیستم­عامل آندروید بود یعنی I7500 Galaxy، شباهت زیادی به Hero دارد. اما حافظه RAM آن ظرفیت کمتری نسبت به Hero دارد و صفحه­اش نیز چندلمسی نیست.

گوشی­ که آندروید باشد و قابلیت رقابت با Hero را نیز داشته باشد را تنها می­توان در خانواده خودش یعنی HTC Magic پیدا کرد.

در آخر باید بگوییم اگرچه HTC Hero یک اسمارت­فون خارق­العاده نیست اما یکی از بهترین گوشیهای هوشمندی است که سیستم‏عامل آندروید دارد. در ردیف گوشیهای HTC، علاوه بر Hero، Diamond2 را نیز باید جزو برترینها دانست.

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)