HTC Touch HD

HTC Touch HD یکی دیگر از گوشی­های ویندوزموبایل مطرح بازار موبایل است. با اینکه از لحاظ سایز و ابعاد کمی بزرگ و سنگین به نظر می­رسد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
 
مروری بر گوشی HTC Touch HD

 

Touch HD یکی دیگر از ویندوزموبایل­های برند HTC است که علاوه بر برخورداری از Touch Flo سه­بعدی، قابلیت­های مالتی مدیای بسیار قوی و صفحه نمایش فوق­العاده­ای دارد.

 

image
 

image
 
image
 

 

ویژگی­های کلیدی

 

-        صفحه­نمایش 3.8 اینچی با رزولوشن WVGA و نمایش 65 هزار رنگ

-        سیستم­عامل ویندوزموبایل نسخه 6.1

-        اینترفیس Touch Flo سه بعدی

-        Wi_Fi و گیرنده داخلی GPS

-        پردازنده Qual Comm MSM7201A با سرعت 528 مگاهرتز و حافظه 288 مگابایت DDR SDRAM

-        تراشه مخصوص پردازش گرافیکی(64 مگابایت RAM)

-        4 باند GSM و دو باند HSDPA

-        دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و کیفیت تصویر مناسب

-        اسلات کارت حافظه Micro SD

-        سنسور حرکتی جهت چرخش اتوماتیک صفحه و قطع صدای زنگ

-        عدم جذب اثر انگشت در پشت گوشی

-        رادیو FM استریو با RDS

-        دکمه­های لمسی با فیدبک لرزشی مناسب

-        جک صوتی 3.5 میلی­متری

-        اسلات Mini USB و بلوتوث نسخه 2 با A2DP

-        امکان ویرایش فایل­های MS Office

-        مرورگر وب Opera 9.5

-        وجود حافظه 8 گیگابایتی به همراه گوشی

 

معایب اصلی:

 

-        وزن زیاد

-        ضبط فیلم به صورت CIF با سرعت 30 فریم در ثانیه

-        عدم وجود دکمه مخصوص دوربین یا فلاش

-        عدم وجود کلید چهارجهته

-        عدم وجود پورت خروجی TV

 

HTC Touch HD یکی دیگر از گوشی­های ویندوزموبایل مطرح بازار موبایل است. با اینکه از لحاظ سایز و ابعاد کمی بزرگ و سنگین به نظر می­رسد اما وجود ویژگی­های متنوع و پرکاربرد باعث می­شود بزرگی آن زیاد نامناسب به نظر نرسد.

 

image
 
image

 

مهم­ترین رقیب این گوشی را در حال حاضر می­توان i900 Omnia سامسونگ درنظر گرفت. با اینکه صفحه­نمایش Omnia کوچکتر از HD است اما از لحاظ ویژگی­های ویندوزموبایلی بسیار نزدیک با این گوشی است. علاوه بر این ابعاد Omnia کمی کوچکتر بوده و ارزانتر است. در میان HTCها نیز می­توان Diamond را با ابعاد مناسب­تر و Touch Pro را با امکان صفحه­کلید QWERTY از دیگر رقبای HD دانست.

 

image
 
image

 

محتویات بسته خریداری شده

 

 برخلاف جعبه و بسته­بندی پر زرق و برق Diamond، بسته­بندی HD بسیار ساده است. با باز کردن درب جعبه اولین چیزی که جلب توجه می­کند گوشی HD است. در کنار آن هدست سیم­دار، کابل استاندارد USB، شارژر دو بخشی، کارت Micro SD 8 گیگابایتی، کیفیت مخصوص گوشی، 2 عدد CD مربوط به برنامه­ها و نیز راهنمای کاربر قرار دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

طراحی و ساختار

 

ابعاد این گوشی 12 × 62.8 × 115 میلی­متر و وزن آن 146 گرم می­باشد که شاید ضخامت آن ناچیز باشد اما از لحاظ عرض و وزن قابل توجه است. وجود صفحه­نمایش بسیار بزرگ و امکان انجام کلیه کارها از طریق ویژگی لمسی صفحه نمایش، فضای زیادی را برای خلاقیت و طرح­های جدید باقی نگذاشته است. از این لحاظ این گوشی بسیار شبیه به Apple i-Phone است.

در پانل جلویی، صفحه نمایش بزرگ 3.8 اینچی دیده می­شود که در سایت HTC حرفی از ضد خش بودن صفحه آن زده نشده است. برخی از کاربران در مورد صدای لق زدن نوار شیشه­ای مشکی که دور صفحه نمایش قرار گرفته بعد از چند ماه استفاده شکایت کرده­اند.

 

image
 
image

 

صفحه نمایش این گوشی فوق­العاده است و در مقایسه با دیگر ویندوزموبایل­ها قابلیت لمسی گوشی فوق­العاده بهتر و راحت­تر است. فقط تعداد اندکی دکمه­های کنترلی روی گوشی قرار دارند که عبارتند از 4 دکمه لمسی در زیر صفحه نمایش که 2 تا جهت مکالمه، یکی دکمه Home و دیگری Back می­باشد و همچنین هر فشار آنها، یک واکنش یا فیدبک لرزشی ایجاد می­کند. متأسفانه هیچگونه کلید چهارجهته یا دکمه چرخنده­ای جهت مرور راحت­تر فایل­ها وجود ندارد.

 

image
 
image
 

image

 

در بالای صفحه نمایش، لوگوی مخصوص HTC و دوربین دوم جهت مکالمات ویدئویی و نیز سنسور نوری قرار گرفته است.

 

image

 

 کناره زیرین گوشی محل پورت USB، محل اتصال میکروفون و جایگاه قلم Stylus است. خاصیت آهن­ربایی باعث می­شود تا این قلم در این محل به راحتی قرار بگیرد.

 

image
 
image

 

کناره بالایی شامل دکمه کوچک Power، جک صوتی 3.5 میلی­متری است.

 

image
 
image

 

 دکمه­های تنظیم ولوم در کناره سمت چپ گوشی قرار گرفته­اند.

 

image

 

در پشت گوشی لنز دوربین 5 مگاپیکسلی و در سمت چپ آن بلندگوهای گوشی وجود دارد. این دوربین فاقد فلاش LED است. متأسفانه بزرگترین نقص این بخش عدم وجود دکمه مخصوص دوربین است. اگر به یاد داشته باشید در گوشی i-Phone هم چنین نقصی وجود داشت که طراحان نرم­افزار را مجبور کرد برنامه­ای بنویسند که بتوان از دکمه­های دیگر گوشی مثل دکمه تنظیم ولوم جهت عکسبرداری استفاده کرد.

 

image
 
image

 

 اسلات کارت حافظه Micro SD در زیر درب باتری قرار دارد، اما برای تعویض آن لازم نیست باتری خارج شود. باتری گوشی از نوع لیتیومی با ظرفیت 1350 میلی­آمپر ساعت است که درصورتی که استفاده زیادی از آن بشود، تا 2 روز دوام می ‏آورد.

 

image
image

 

قابلیت­های لمسی

 

Touch HD دارای یک دکمه لمسی خاص در زیر صفحه نمایش است که با فشردن آن به راحتی وارد منوی Touch Flo می­شود. از دیگر دکمه­های لمسی این بخش دکمه Back است که در بیشتر ویندوزموبایل­ها این دکمه حذف شده است. وجود شتاب سنج موجب می­شود امکان چرخش اتوماتیک صفحه به هنگام چرخاندن گوشی فراهم شود. البته این قابلیت در گوشی HD فقط در برخی برنامه­ها مثل مرورگر عکس، فیلم، وب فعال است و جالب اینجاست که امکان غیر فعال کردن آن وجود ندارد مگر اینکه از برنامه‏های جانبی که از اینترنت می­توان دریافت کرد استفاده شود.

 

image

 

اینترفیس Touch Flo

 

تقریباً همه ویندوزموبایل بازها با اینترفیس Touch Flo که روی همه HTCها وجود دارد آشنا هستند. Touch HD از نسخه Touch Flo که روی Diamond وجود دارد برخوردار است که به صورت اینترفیس سه­بعدی است اما صفحه نمایش بزرگ این گوشی موجب می­شود تا فضای کافی برای ایجاد آیکن­ها و تب­های مختلف وجود داشته باشد.

در صفحه Home این بخش می­توان تب­های مختلف را به صورت تمام صفحه مشاهده کرد و برای مرور این تب­ها کافیست انگشت روی صفحه کشیده شود. در این تب­ها ساعت، تقویم، تماس­های مورد علاقه، ارسال پیام، ایمیل، اینترنت، عکس­ها، فیلم­ها موزیک­ها، آب و هوا، تنظیمات و ... دیده می­شود. در هر تب کلیدهای چند منظوره خاص آن تب وجود دارد اما نمی­توان آنها را تغییر داد که البته در این اینترفیس بهترین­ها درنظر گرفته شده­اند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در تب Home علاوه بر نمایش ساعت، امکان دسترسی به Call Log یا تاریخچه تماس­ها، برنامه ساعت جهانی، تقویم و ... وجود دارد. در تب دوم که People نام دارد، امکان دسترسی به Contactها به همراه عکس افراد و جزئیات اطلاعاتشان وجود دارد. در تب Messages امکان مشاهده پیام­ها، ایجاد پیام جدید و انجام کارهای مختلف روی آنها فراهم است. تب ایمیل هم جهت ارسال، دریافت و ایجاد ایمیل است.

 

image
 

image
 
image

 

در تب Internet امکان مرور صفحات وب از طریق مرورگر وب Opera 9.5 برقرار می­شود. در اینجا یک میانبر جهت RSS Reader وجود دارد اما نکته منفی اینجاست که نمی­توان آدرس پیش­فرض آن را تغییر داده و یا آدرسی را تایپ کرد. تب Stock اطلاعاتی را درمورد کمپانی­های دیگر نمایان می­کند.

 

image
 

image
 
image

 

تب Photo & Video دسترسی به عکس­ها و فیلم­ها را فراهم می­کند. متأسفانه دکمه سخت­افزاری جهت دوربین وجود ندارد اما از طریق یک دکمه چند منظوره نرم­افزاری در این تب این امکان فراهم است.

 

image

 

تب Music هم جهت دسترسی به فایل­های موزیک است.

 

image

 

 در تب Weather پیش­بینی وضعیت آب و هوای 5 روز آینده را می­توان دید. در تب Setting تنظیمات مربوط به گوشی را می­توان یافت.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

دفترچه تلفن

 

یکی از نقاط قوت ویندوزموبایل­ها امکان مدیریت پیام­هاست. همچنین در این­گونه گوشی­ها محدودیتی جهت ذخیره و نگهداری Contactها و جزئیاتشان وجود ندارد. جهت اسکرول کردن لیست تماس­ها کافیست انگشت را روی صفحه بکشید. جستجو از روی حروف الفبا هم میسر است. هنگام مشاهده یک Contact فیلدهایی که اطلاعات دارند فقط نمایش داده می­شوند.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

امکانات تلفنی

 

یکی از برتری­های هر گوشی موبایل، عدم وجود مشکل در هنگام برقراری ارتباط و تماس تلفنی است که خوشبختانه Touch HD در این زمینه هیچگونه مشکلی ندارد. از آنجا که در این گوشی امکان شماره­گیری هوشمند فراهم است، نیازی نیست که هر بار جهت برقراری تماس به لیست مخاطبان مراجعه شود. هنگام مکالمه صفحه نمایش گوشی جهت جلوگیری از تماسهای اتفاقی خاموش می­شود. برای این منظور در گوشی­، یک سنسور نوری درنظر گرفته شده است.

 

image

 

برای روشن کردن مجدد صفحه باید دکمه on/off را بزنید. با بیرون کشیدن قلم Stylus برنامه Note به طور اتوماتیک باز می­شود. برای بستن صدای زنگ در هنگام زنگ خوردن گوشی کافیست آن را چرخانده و به سمت پایین نگه دارید. البته اگر روی گوشی به سمت پایین باشد و گوشی زنگ بزند این قابلیت غیرفعال می­شود. هنگام reject کردن یک تماس، یک پیام به طور اتوماتیک برای تماس گیرنده ارسال می­گردد.

 

image
 
image

 

بخش Call log در این گوشی محدودیتی ندارد اما اینترفیس جالبی ندارد.

از لحاظ بلندی صدای هنگام زنگ خوردن گوشی نیز می­توان امتیاز "بسیار خوب" را به آن داد که نسبت به Diamond خیلی بهتر است.

 

ارسال پیام

 

این گوشی از انواع پیام­های SMS/ MMS/ ایمیل پشتیبانی می­کند که دو نوع اول یک inbox و ویرایشگر واحد دارند. با توجه به ویندوز نسخه 6.1 این گوشی امکانات بسیار جالبی جهت کار با پیامها وجود دارد. بخش ایمیل نیز کامل بوده و از انواع پروتکلها پشتیبانی می­کند. جهت ورود متن می­توان از صفحه­کلید QWERTY کامل و یا صفحه کلید استاندارد استفاده کرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گالری تصاویر

 

مستقیماً از طریق تب Photo & Video در صفحه اولیه Home می­توان به عکس­ها و فیلم­ها دسترسی داشت. اما یک برنامه جانبی دیگر به نام Album هم در نظر گرفته شده که از طریق منوی اصلی می­توان آن را یافت. هنگام باز شدن یک عکس با گرداندن گوشی می­توان از ویژگی چرخش اتوماتیک استفاده کرد و آن را در حالت افقی مشاهده کرد. امکان زوم روی عکس­ها با کشیدن انگشت­ها به صورت دایره­ای فراهم است. با کشیدن انگشت روی صفحه عکس بعدی نمایش داده می­شود. این گوشی قابلیت نمایش اسلایدی را هم دارد. با وجود صفحه نمایش بزرگ و رزولوشن WVGA، عکس­ها به خوبی و زیبایی بیشتری نمایان می­شوند.

 

image
 
image

 

image
 
image
 

 

پخش موزیک

 

پخش موزیک این گوشی بسیار شبیه گوشی Diamond است و به راحتی از طریق صفحه اصلی Touch Flo Home قابل دسترسی است. امکان فیلتر کردن فایل­های صوتی بر اساس نام خواننده، ژانر و ... وجود دارد. اینترفیس این بخش بسیار شبیه به اینترفیس iPhone است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

کیفیت پخش

 

اصولاً نمی­توان هیچ ویندوز موبایلی را پیدا کرد که کیفیت پخش صدای خوبی داشته باشد و این به دلیل هدف و نوع طراحی آنها و سیستم عاملشان است. اما به هر حال می­توان گفت HD در میان ویندوز موبایل­های دیگر دارای امکانات مالتی مدیای بیشتر و کیفیت صوتی بهتری است. همچنین امکانات مختلفی مثل Dynamic Range و Stereo Cross Talk در مورد پخش صدا وجود دارد. در جدول زیر می­توان قابلیت­های HD را در این زمینه با برخی گوشی­های دیگر مقایسه کرد.

 

 

Test

Frequency response

Noise level

Dynamic range

THD

IMD + Noise

Stereo crosstalk

HTC Touch HD

+0.20, -2.29

-86.7

89.2

0.024

0.253

-86.1

HTC Touch Pro

+0.35, -1.12

-85.3

87.9

0.027

0.267

-86.3

HTC Touch Diamond

+0.42, -2.46

-84.0

87.0

0.023

0.338

-85.6

Samsung i900 Omnia

+0.37, -1.15

-79.3

79.3

0.0039

0.027

-78.7

Asus P750

+0.55, -3.34

-86.3

86.2

0.0081

0.926

-76.2

LG KS20

+0.80, -3.60

-85.6

88.7

0.063

1.310

-86.7

Apple iPod

+0.41, -1.16

-91.6

91.8

0.0043

0.015

-83.6

 

 

رادیو

 

HD دارای یک رادیو FM داخلی است که برای کار با آن باید هدست به آن متصل باشد. به دلیل وجود جک صوتی 3.5 میلی­متری به راحتی می­توان از دیگر هدستهای دلخواه به جای هدست اورجینال گوشی استفاده کرد. مثل بسیاری دیگر از گوشی­های HTC، این رادیو اینترفیس خوبی دارد و نیز قابلیت ذخیره 20 ایستگاه رادیویی را داراست. همچنین امکان RDS را نیز دارد.

 

image

 

پخش فیلم

 

HD دارای یک پخش­کننده فیلم بسیار زیباست که فقط از پخش فیلم­های صوتی/تصویری قابل پخش توسط ویندوز پشتیبانی می­کند و برای مشاهده انواع دیگر فایل­ها مثل DivX یا XVid باید از یک پخش کننده دیگر استفاده کرد. مثلاً با استفاده از پخش‏کننده Core فیلم­های XVid، با رزولوشن WVGA به خوبی نمایش داده می­شود. در کل می­توان کارایی HD را نسبتاً ضعیف­تر از Diamond دانست، اما صفحه نمایش بزرگ گوشی دیدن فیلم را بسیار لذت­بخش می­کند.

 

image
 

image

 

دوربین

 

Touch HD دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی بسیار خوب با فوکوس اتوماتیک و ماکزیمم رزولوشن تصویر 2592×1944 پیکسل است. این گوشی فقط در حالت افقی عکس می­گیرد و هیچ­گونه دکمه خاصی جهت عکسبرداری و کار با دوربین وجود ندارد و برای این منظور باید از آیکن درنظرگرفته شده روی صفحه­نمایش بهره گرفت. متأسفانه یکی از نقایص این دوربین عدم وجود فلاش است که بنابراین امکان عکسبرداری در شب و تاریکی وجود ندارد.

هنگام عکسبرداری، کل صفحه نمایش به عنوان محدوده عکسبرداری درنظر گرفته نمی­شود بلکه بخشی از آن به صورت رزرو شده به عنوان View Finder است. از لحاظ قابلیت­ها نمی­توان HD را جزو بهترین 5 مگاپیکسلی­های بازار دانست، اما با این حال تایمر اتوماتیک، تنظیمات نور سفید، تنظیمات رنگ، افکت­ها و ... در اینجا نیز وجود دارند. فوکوس روی تصویر در هنگام عکس­گرفتن فقط با لمس صفحه صورت می­گیرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یکی دیگر از نواقص این دوربین عدم وجود Geotagging است اما این مورد را نیز می­توان توسط نرم­افزارهای جانبی موجود در بازار اصلاح کرد. امکان Macro و Panorama نیز وجود دارد. در حالت Panorama رزولوشن هر کدام از تصویرها 480×480 پیکسل است.

از لحاظ کیفیت می­توان تصویرهای این گوشی را با N89 نوکیا و یا i900 سامسونگ مقایسه کرد. در کل نمی­توان گفت کیفیت عکس­ها بسیار عالی است اما در میان ویندوزموبایل­های دیگر بازار عکس­های بسیار خوبی را تولید می­کند.

 

فیلم

 

ضبط فیلم با رزولوشن CIF(352×288 پیکسل) و سرعت 30 فریم در ثانیه انجام می­شود. البته نمی­توان گفت این نوع فیلمبرداری خیلی نامناسب است اما انتظار ما از یک گوشی با این دوربین و این قابلیت­ها خیلی بیشتر است. اینترفیس این بخش نیز شبیه اینترفیس عکسبرداری است.

 

قابلیت­های ارتباطی

 

مثل بسیاری دیگر از Pocket PCها، این گوشی نیز دارای امکانات ارتباطی گسترده­ای است که از جمله آنها HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت در ثانیه، Wi-Fi، بلوتوث نسخه 2 با EDR هستند.

از لحاظ شبکه­ای نیز چهار باند GSM,UMTS,3G فقط در برخی مناطق در دسترس هستند. همچنین USB نسخه 2 نیز هست که یکی از گزینه­های قابل تنظیم برای آن، حالت Modem Connection است که در گوشیهای قبلی HTC وجود نداشته است.

 
سرعت انتقال یا Copy/Paste در HD:

 

-        از کامپیوتر به گوشی HD: 10 mbps

-        از گوشی HD به کامپیوتر: 1.4 mbps

 

مرورگر وب

 

Touch HD مجهز به آخرین نسخه مرورگر وب Opera است. این مرورگر Opera 9.5 کارایی بسیار خوبی در حالت لمسی دارد که برگرفته از طراحی آن در مرورگر iPhone Safari است. در اینجا هم می­توان بزرگی و رزولوشن مناسب صفحه نمایش را یک نقطه قوت برای مرور صفحات وب دانست. همچنین این مرورگر از فایل­های Flash و Java پشتیبانی می­کند و دارای یک برنامه مدیرت دانلود و امکان Copy/Paste است. در این بخش نیز می­توان از خاصیت چرخش اتوماتیک صفحه بهره گرفت.

همچنین مرورگر وب تنها بخش این گوشی است که در آن می­توان از صفحه­کلید QWERTY بزرگ روی صفحه استفاده کرد. کنترل‏های مورد نیاز در هنگام کار توسط یک فرم کوچک در گوشه سمت راست پایین نمایانگر می­گردند.

 

image

 

Organizer

 

ویندوزموبایل، برنامه­های کاربردی مختلفی را جهت جلوگیری از اتلاف وقت و مدیریت کارها داراست که کلیه آنها توسط Outlook قابل به روز آوری است. از جمله این برنامه­ها تقویم ویندوزموبایل نسخه 6 با قابلیت نمایش روزانه، هفتگی، ماهیانه و امکان تخصیص رویدادهای مختلف است. لیست To-Do برای کارهایی است که باید در آینده انجام شوند. Note، ماشین حساب، ضبط صوت و ساعت بیداری و ... از دیگر برنامه­های این بخش است.

یکی از ویژگی­های فوق­العاده این گوشی امکان باز کردن و ویرایش فایل­های آفیس مثل Word, Excel و Power Point است. با توجه به وجود برنامه Adobe Reader، امکان کار با فایل­های pdf وجود دارد. همچنین نرم­افزار Search برای جستجوی کلیه فایل­ها و برنامه­ها وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم­افزار

 

مثل Diamond و Touch Pro، گوشی HD نیز دارای نرم­افزارهای گسترده و بسیار زیادی است. ازجمله آنها Task manager، RSS Reader، Streaming Media، MP3 Trimming ( جهت ویرایش یا بریدن موزیکها) ،  Remote Desktop(جهت اتصال بی­سیم به کامپیوتر ) و ... می­باشند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

GPS

 

Touch HD دارای یک گیرنده GPS داخلی است که دارای تراشه پردازنده Qual Comm GPS One که تحت پلات فورم 7201A کار می­کند می­باشد. از این تراشه در Diamond و Touch Pro هم استفاده شده است. HD نرم­افزار خاصی را جهت کار با GPS ندارد اما برنامه­های جانبی زیادی برای آن وجود دارد.

 

image

 

Tweaks & Modding

 

مدتی است بسیاری از Pocket PCها در صدد بکارگیری قابلیت­های خوب و جذاب برای کاربران هستند. ازجمله این قابلیت‏ها چرخش اتوماتیک صفحه نمایش در برخی برنامه­ها مثل مرورگر وب، گالری تصاویر و پخش فیلم است. یک قابلیت دیگر، حساسیت گوشی به حرکت است به طوری که هنگام زنگ خوردن گوشی، کافیست آن را از روی میز بردارید. همچنین می­توان گوشی را در حالتی تنظیم کرد تا با دریافت SMS روشن شود و یا Geotagging فعال شود و ...

 

کلام آخر

‏‏‏‏Touch HD ‏، با امکاناتی که دارد، دیدگاه بسیاری از موبایل­بازها را تغییر می­دهد. با توجه به سیستم­عامل ویندوزموبایل 6 و قابلیت‏­‏‏های گرافیکی و مالتی مدیا و همچنین دوربین قدرتمند از دیگر‏ پاکت پی سی ‏ها فراتر است.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)