خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی تلفن همراه Sony Ericsson Xperia active

بررسی تخصصی تلفن همراه Sony Ericsson Xperia active

میتوانید به این گوشی ضربه بزنید، لگد بزنید، پرتابش کنید، خیسش کنید، با آن drag and drop انجام دهید. Xperia active سونی اریکسون سالم می‌ماند..

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۸/۲۵

مقدمه

میتوانید به این گوشی ضربه بزنید، لگد بزنید، پرتابش کنید، خیسش کنید، با آن drag and drop انجام دهید. Xperia active سونی اریکسون سالم می‌ماند. این گوشی جان سخت، داری صفحه نمایش Bravia Reality و جلدهای قابل تعویض، پردازنده 1 گیگا هرتز، قابلیت ضبط ویدئوی HD، و تعداد زیادی برنامه‌های ورزشی است. Xperia active همه جا با شما می‌آید.گوشی‌های هوشمند با دوام، درحال پیدا کردن جایگاه ویژه‌ای در میان محصولات اندرویدی هستند. ولی به اعتقاد Xperia active یک گوشی با گواهینامه IP67 باید به جز پخش موزیک، جذابیت‌های دیگری هم داشته باشد.Xperia active یک گوشی کوچک و زیبا است، و می‌توان آن را همزاد Xperia mini دانست. این گوشی به قدری کوچک است که در هر جیبی جا می‌شود، با این حال از مزایای زیادی برخوردار است. 
image
image
Xperia active که دارای گواهینامه IP67 است. می‌تواند تا نیم ساعت در عمق یک متری آب باقی بماند. همچنین در برابر ضربه و گرد و خاک مقاوم است. ممکن است Xperia active در مقابل بعضی از گوشی‌های هوشمند بزرگ‌تر ضعیف به نظر برسد، ولی کوچک و اسپورت بودن این گوشی است که آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در شهر و در خشونت طبیعت تبدیل می‌کند.
image

ویژگی های اصلی :

- پشتیبانی از 4 باند GSM / GPRS / EDGE- 3G با HSDPA 2/7 مگابیت بر ثانیه و HSUPA 76/5 مگابیت بر ثانیه- صفحه نمایش لمسی خازنی 3 اینچی LCD با نور زمینه LED با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ با رزولوشن HVGA (480×320 پیکسل ) در تراکم 192 پیکسل در اینچ- استفاده از Bravia Mobile engine- ضد آب و ضد گرد و خاک- قابلیت کار با صفحه لمسی با انگشت خیس- طراحی دو درب در پشت گوشی برای افزایش محافظت- دارای کیف بازویی و بند مچی- سیستم عامل اندروید Gingerbread نسخه 3/2- پردازنده Snapdragon یک گیگا هرتزی MSM8255- رم 512 مگابایت- دوربین 5 مگاپیکسلی با قابلیت فکوس خودکار، فلاش تک LED، برچسب گذاری مکان، لرزشگیر، تشخیص لبخند، فکوس لمسی- فیلم برداری p 720 با سرعت 30 فریم بر ثانیه- Wi-Fi b/g/n، توانایی عملکرد به عنوان فرستنده Wi-Fi، و DLNA- GPS به همراه A-GPS، برنامه ناو بری Wisepilot- شیار کارت حافظه microSD (کارت همراه گوشی 2 گیگابایت، قابلیت ارتقاء تا 32 گیگابایت)- شتاب سنج و مجاورت سنج، LED نشان دهنده وضعیت- خروجی صدای استاندارد 3.5 میلیمتری- رادیو FM استریو با RDS- سیستم تشخیص موزیک TrackID- برنامه‌های مفید.- درگاه MicroUSB (محل شارژ گوشی) و بلوتوث استریو نسخه 1/2- پشتیبانی از Adobe Flash نسخه 3/10- باتری Li-Ion با ظرفیت1200 میلی آمپر ساعتضعف‌های اصلی:- فاقد دوربین دوم و نا ممکن بودن تماس تصویری- فاقد قابلیت شماره گیری هوشمند- عملکرد بلندگو ضعیف‌تر از حد متوسط است- مشکل بودن تایپ کردن روی صفحه نمایش کوچک- عدم پشتیبانی از DivX/XviD شکل و مشخصات Xperia active تا حد زیادی شبیه Xperia mini است. در کل، این گوشی یک گوشی هوشمند کامل است، که بعضی از اجزاءی آن، مثل Reality Display، پردازنده Snapdragon، و ویدئوی HD آن، در نوع خود بهترین هستند. این گوشی مناسب سبک زندگی پر جنب و جوش است و ظاهری مناسب و برنامه‌هایی کاربردی دارد. سونی اریکسون، در مورد تجهیزات جانبی همراه گوشی نیز خساست به خرج نداده است.
image
ظاهر Xperia active با بقیه گوشی‌های هوشمند مقاوم متفاوت است و دیگر از بدنه لاستیکی و زمخت خبری نیست. با این حال، یک گوشی کاملا اسپرت است و اندازه کوچکش، آن را به همراه همیشگی شما هنگام دوچرخه سواری و دویدن تبدیل می‌کند.
image
 سونی اریکسون که قصد دارد تمرکز بیشتری روی گوشی‌های هوشمند داشته باشد، می‌داند که باید تنوع بیشتری را وارد محصولات خود کند. گوشی های ویژه‌ای مانند Xperia active، محصول این سیاست هستند. بد نیست این مدل را با مدل‌هایی از تولید کننده‌های دیگر مقایسه کنیم. به نظر می‌رسد Xperia active از نظر قابلت ها، بین Galaxy S5690 Xcover سامسونگ و Defy+ موتورولا قرار می‌گیرد. و کوچک‌تر بودن آن از گوشی‌های هم رده خودش، لزوما چیزا بدی نیست.بنابراین، Xperia active یک گوشی بسیار فعال است. بیایید شروع کنیم و ببینیم این جان سخت اندرویدی چه چیزهایی دارد. 

محتویات جعبه

محتویات جعبه Xperia active واقعا رضایت بخش هستند. از چیزهای معمول موجود در جعبه، می‌توان به یک شارژر با کابل USB جدا شونده و نیز یک هدفون تو گوشی سیاه اشاره کرد. داخل گوشی، یک کارت حافظه MicroSD 2 گیگابایتی قرار داده شده.

image
image

درب پشت Xperia active قابل تعویض است و به همراه مدل سیاه، یک درب پشت سفید رنگ هم ارائه میشاود. 
image
image
یک بند مچی لاستیکی و یک کیف بازوویی و قلاب های نگه دارنده هد ست نیز درون جبه قرار دارند. هر چیزی که برای گوش کردن به موزیک یا ثبت فعالیت خود در حین دویدن یا نرمش کردن لازم دارید، در این جعبه پیدا می‌شود. 
image

Xperia active با آب مشکلی ندارد

از لحظه‌ای که این گوشی وارد دفتر ما شد، مشتاق امتحان کردن ضد آب بودن آن بودیم.طبیعتاً، تست کردن گوشی در آب کار بسیار جالبی است و ما خواستیم قابلیت کار با انگشت خیس که سونی اریکسون ادعا کرده را بررسی کنیم.ما از این تست فیلم گرفتیم، که شما هم بتوانید لذت ببرید.Xperia active این تست را با موفقیت کامل پشت سر گذاشت. حتی یک قطره آب هم به داخل آن نفوذ نکرد و هیچ اختلالی در کارکرد آن دیده نشد. همانطور که در ویدئو می‌بینید، کار کرد آن با انگشت خیس بسیار جالب است. صفحه نمایش، حتی در حالتی که کاملا خیس شده بود، دستورات لمسی را به خوبی دریافت می‌کرد.تنها نقاط حساس به آب در این گوشی، سه دکمه خازنی زیر صفحه نمایش هستند. این سه دکمه، به محض تماس با آب، آن را با یک فرمان اشتباه می‌گیرند و باعث باز شدن صفحه خانگی، رفتن به صفحه قبلی، و یا باز شدن صفحه منو می‌شوند. ولی در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند که در چنین شرایطی کاملا از کنترل خارج می‌شوند، این عملکرد زیاد هم ضعیف نیست.ما نمی‌خواستیم بدنه زیبای این گوشی خش بر دارد، برای همین مقاومت آن در برابر افتادن و ضربه خوردن را تست نکردیم. ولی به نظر می‌رسد در برابر سقوط 1 متری مقاوم باشد. بسیاری از گوشی‌های ضعیف‌تر هم در برابر چنین سقوطی مقاوم هستند. البته منظور ما کم کردن ارزش Xperia active نیست. عملکرد این گوشی در زیر آب، ما را تحت تأثیر قرار داد. 

دور تا دور Xperia active سونی اریکسون

Xperia active یک گوشی کوچک است. ممکن است ابعاد 92 در 55 در 5/16 میلیمتر باعث شوند که کمی چاق به نظر برسد، ولی باز هم مانند Xperia mini زیبا و جذاب است. وزن 8/110 گرمی آن نیز چیز آزار دهنده‌ای نیست و به نظر ما بیشتر “تو پر” است تا سنگین. برای مقایسه، وزن Xperia mini 99 گرم است. بدنه ضد آب و خاک این گوشی کمی به وزن آن اضافه کرده است. احتمالا درب دو لایه پشت گوشی بیشترین تأثیر را در اضافه وزن آن دارد. این گوشی به راحتی در جیب جا می‌شود و نگه داشتن آن ساده است. لمس کردن پشت لاستیکی Xperia active نیز بسیار لذت بخش است. 

طرح و ساخت

این گوشی ظاهری چشمگیر دارد. گوشه به شکل “در باز کن” آن، قسمت پایین گوشی را مشخص می‌کند، شکل چهار گوش بدنه را از بین می‌برد، و حالت اسپرت تری به گوشی می‌دهد. یک قاب فلزی دور قسمت روی بدنه را گرفته، و یک نوار لاستیکی نارنجی رنگ بین آن و پوشش باتری قرار گرفته. این خط نارنجی، بر روی قاب سیاه واقعا زیبا به نظر می‌رسد، ولی جذابیت آن در کنار قاب سفید کمتر است.
image
صفحه نمایش Xperia mini مانند Xperia mini، از نوع reality display است. یعنی یک LCD با نور زمینه LED که توسط Sony’s Bravia Mobile Engine تولید شده. این صفحه نمایش لمسی 3 اینچی HVGA، داری تراکم پیکسل 192 پیکسل در اینچ است.از نظر رنگ‌ها و روشنایی صفحه نمایش، این گوشی بسیار قوی است. در مورد چنین صفحه نمایش کوچکی، HVGA از حد نیاز هم بهتر است و تصویری کاملا شفاف و با کنتراست کافی ارائه می‌کند. خوانا بودن نوشته‌ها در نور خورشید، یکی از نقاط قوت این گوشی است که با توجه به کاربرد آن برای فضای باز، اهمیت زیادی دارد.یک ویژگی جالب صفحه نمایش Xperia active این است که حتی با انگشت خیس هم می‌شود با آن کار کرد. بنابراین زیر باران، یا در حالی که دستتان با عرق ناشی از تمرین خیس شده، می‌توانید از آن استفاده کنید.بالای صفحه نمایش، یک حسگر مجاورت سنج که صفحه لمسی را در حین مکالمه غیر فعال می‌کند و یک حسگر نور محیط قرار گرفته‌اند. یک LED نشانگر وضعیت هم در بالای صفحه نمایش قرار دارد. بر خلاف مدل Live with Walkman، Xperia active فاقد دوربین ثانویه برای انجام تماس‌های ویدئویی است.پایین صفحه نمایش، می‌توانید میکروفون اولیه و سه دکمه خازنی Back، Home و Menu را ببینید.بر روی پهلوی راست گوشی، دکمه‌های کنترل حجم صدا و کلید شاتر قرار دارند. کلید های کنترل صدا خیلی حساس هستند و به راحتی توسط تماس انگشت پیدا می‌شوند. دکمه شاتر خیلی نرم است و در حالت نیمه فشرده، باعث فکوس خودکار می‌شود. این دکمه‌ها، درون نوار نارنجی رنگ قرار گرفته‌اند.

image
image

روی کناره سمت چپ، فقط دکمه Power/Lock قرار گرفته.
image
بالای گوشی، چیزی وجود ندارد. درگاه های اتصال، هردو در پایین گوشی قرار گرفته‌اند، یعنی جایی که آب بندی آن‌ها ساده‌تر انجام می‌شود. در زیر درب‌های پلاستیکی و محکم پایین گوشی، درگاه خروجی 5/3 میلیمتری هدفون و درگاه USB قرار گرفته‌اند. طراحی ضد آب گوشی باعث شده که استفاده از این درگاه‌ها به سادگی بعضی از مدل‌های دیگر نباشد.
image
فلاش تک LED و لنز دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت دستگاه قرار گرفته‌اند، همینطور بلند گو و میکروفون ثانویه برای حذف صداهای مزاحم در طی مکالمه، در این قسمت قرار دارند. سطح لاستیکی پشت گوشی ضد اثر انگشت است. این قسمت در برابر خراش مقاوم به نظر می‌رسد، و روی آن هیچ چیز اضافی، مانند شیار یا قاب لاستیکی دیده نمی‌شود.
image
بعد از باز کردن درب پشت گوشی، دلیل ضد آب و خاک بودن این دستگاه مشخص می‌شود. در زیر این درب، یک لایه محافظ دیگر، به شکل یک درب پلاستیکی سخت قرار دارد که باتری و قسمت‌های داخلی را کاملا آب بند می‌کند. Xperia active دو درب پشتی دارد که داخل یکی از آن‌ها یک لایه لاستیکی وجود دارد که محکم روی بدنه فیت می‌شود و آب و غبار را از قسمت‌های حساس گوشی دور نگه می‌دارد.

image
image

در زیر این دو لایه محافظ، می‌توانید شیار کارت حافظه MicroSD، محفظه سیم کارت، و باتری 1200 میلی آمپر ساعتی را مشاهده کنید. محفظه کارت حافظه، بدون خارج کردن باتری قابل دسترسی است. البته با وجود دو درب پشتی که پیش از دسترسی به این قسمت باید برداشته شوند، در این زمینه مزیتی چندانی احساس نمی‌شود.
image
سونی اریکسون ادعا می‌کند که Xperia active باید به مدت 351/335 ساعت در حالت‌های آماده به کار (Stand By) 2G و 3G کار کند و زمان مکالمه آن 4:53/5:31 ساعت و توانایی پخش موزیک آن 25 ساعت است.نمونه ای که دست ما بود، در صورت استفاده زیاد باید هر روز شارژ می‌شد. به نظر ما، عملکرد باتری این مدل نسبت به مدل‌های Xperia mini و Live with Walkman که اخیرا امتحان کرده بودیم، بدتر بود. در حین تست باتری، از گوشی برای وب گردی و عکس گرفتن استفاده شد، در حالی که به صورت پیوسته به شبکه‌های به بیسیم و 3G وصل بود. شاید دستگاهی که در اختیار ما قرار داده شده بود قبلاً کار کرده بود، و یا باتری آن مشکل داشت.ما Xperia active را دوست داریم که این تا حد زیادی به خاطر علاقه ما به Xperia mini است. به نظر ما، این گوشی، برای طبیعت گردی انتخاب مناسبی است. ممکن است بعضی از مردم بگویند که یک گوشی با صفحه لمسی، نمیتواند واقعا مقاوم باشد. شاید تا حدی درست بگویند. ولی احتمالا این نظر آن‌ها، در مورد یک صفحه نمایش 3 اینچی، نسبت به صفحه نمایش 7/3 اینچی کمتر صدق می‌کند.خیلی از ما به دنبال یک گوشی اسپرت و با دوام هستیم که کوچک باشد. صفحه نمایش 3 اینچی Xperia active کارکرد خوبش را نشان داده است. اگرچه برای تایپ کردن زیاد راحت نیست، ولی در کل خیلی خوب است. این نمایشگر که reality display نیز هست، کیفیت تصویری بهتر از خیلی از مدل‌های دیگر گوشی‌های هوشمند دارد.

image
image

خلاصه اینکه، Xperia active ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های مقاوم را با هم دارد. میخواهیم به سراغ جنبه هوشمند بودن آن برویم، ولی اول جان سختی آن را ثابت کرده ایم.

رابط کاربری: چیزی بیش از یک آیتم در صفحه

سونی اریکسون Xperia active از اندروید Gingerbread نسخه 2.3 استفاده می‌کند و یک پوسته سفارشی و مجموعه‌ای از نرم افزارهای مفید دارد. در اینجا، باز هم همان صفحه خانگی Xperia mini با گوشه‌های شلوغ آن را داریم.

image
image
image
image

در صفحه خانگی خود، پنج قسمت برای قرار دادن ابزارها، میانبرها، و یا پوشه‌های خود در اختیار دارید و تک تک گوشه‌ها توسط آیتم ها اشغال شده‌اند. ولی یک استثنا وجود دارد. در صورتی که یک آیتم بیش از حد بزرگ باشد، (مثل آیتم People)، دو گوشه بالای صفحه را می‌پوشاند.

image
image
image

ما طرفدار چیدمان آیتم‌ها در صفحه خانگی سونی اریکسون اهستیم. با اشاره انگشت می‌توان هر یک از 5 قسمت صفحه خانگی را انتخاب کرد و وارد شدن قسمت‌های مختلف به صفحه، با یک جلوه جذاب انجام می‌شود. اگر فضای صفحه برای همه آیتم‌ها کافی نباشد، آنها به صورت شناور و روی یکدیگر ظاهر می‌شوند.حالت نمای کلی (Overview mode) شباهت زیادی به نمای جهشی (Leap view) در گوشی‌های HTC و یا نمایش آیتم‌ها در TouchWiz سامسونگ دارد. در هر صورت، آیتم‌ها در صفحه‌های کوچک چیده نمی‌شوند، و شما در دیدن آن‌ها مشکلی نخواهید داشت. در عوض، آن‌ها جایشان را به یکدیگر می‌دهند که بهتر بتوانید از فضا استفاده کنید. اندازه آن‌ها تا حد امکان بزرگ است که این باعث راحت‌تر شدن انتخاب آن‌ها روی صفحه می‌شود.

image
image

هر یک از چهار گوشه، می‌تواند چهار میانبر را در خود جای دهد، که مرتب کردن این میانبرها از طریق drag-and-drop انجام می‌شود. در صورتی که در گوشه‌ای تنها یک میانبر وجود داشته باشد، (مثلا شماره گیر)، برنامه مربوط به آن با یک اشاره اجرا می‌شود. ولی اگر تعداد میانبر های یک گوشه بیش از یکی باشد، آن تب بزرگ‌تر می‌شود که انتخاب ساده‌تر انجام شود. ولی نمیتوان فولدر ها را در آنجا قرار داد.

image
image
image

درون منوی اصلی، می‌توانید میانبرها را در گوشه‌های پایین مشاهده کنید. آنها به شما اجازه می‌دهند آیکن ها را مرتب کنید. می‌توانید حالت اتوماتیک (الفبایی، بر حسب دفعات استفاده، یا تاریخ نصب) را انتخاب کنید و یا ترتیب آن‌ها را به صورت دستی مشخص کنید.

image
image
image

در Xperia active سونی اریکسون می‌توان از تصاویر زمینه ثابت و یا متحرک استفاده کرد. بر روی گوشی 15 تصویر زمینه ثابت و یک تصویر متحرک (Maps) موجود است، ولی می‌توانید تصاویر بیشتری خریداری کنید و یا از گالری شخصی خودتان استفاده کنید.تغییر تم‌ها در Xperia mini، بسیار ساده انجام می‌شود: تم‌ها فقط تصویر زمینه و منوهای سیستم را تغییر می‌دهند. ولی یک نکته مثبت این است که اگر از تم موجی سونی اریکسون خوشتان می‌آید، ولی از دیدن رنگ آبی آن خسته شده‌اید، حالا می‌توانید آن را در رنگ‌های خیلی زیادی داشته باشید.

image
image

عملکرد رابط کاربری بسیار راضی کننده است. ظاهری پر انرژی دارد، که احتمالا به خاطر پایین‌تر بودن وضوح صفحه نمایش ( HVGA به جای VGA یا بالاتر) است. این رابط کاربری کاملا مناسب صفحه نمایش کوچک طراحی شده.مرورگر وب با داشتن Adobe Flash player نسخه 3/10 کاملا از فلش پشتیبانی می‌کند. ویدئو های You Tube در حالت p360 کاملا روان پخش می‌شوند. ولی پس از بارگذاری ویدئو، شما در حالت p720 نیز مشکلی نخواهید داشت. با Xperia active سونی اریکسون، اجرای بازی‌های فلش Kongregate نیز مشکل نخواهد بود. 

یک رابط کاربری با Timescape بهتر

timescape همه ارتباط‌های شما را در یک جا جمع می‌کند: یک نمای مرکب از SMS، MMS، ایمیل، تماس‌های قبلی، و آپدیت های فیسبوک و تویتر. به راحتی می‌توانید محتویات این قسمت را فیلتر کنید و اطلاعات مورد نظرتان را در یک جا جمع نمایید.

image
image
image
image

با Timescape علاوه بر دیدن آخرین فعالیت‌ها و آپدیت های مخاطب‌ها، می‌توانید status خودتان را هم به اشتراک بگذارید، به پیام‌های دریافت شده پاسخ دهید، یا با کسی که موفق به پاسخ دادن به تماسش نشده اید، تماس بگیرید.میتوانید Timescape را به عنوان یک آیتم صفحه خانگی قرار دهید. در Android Market برای کاربران سونی اریکسون افزونه های رایگان Timescape وجود دارد. در حل حاضر، می‌توانید Timescape خود را با فید های موزیک و عکس، و یا با Mixi، Foursquare، Orkut، و Gmail آپدیت کنید.
image
 

مقایسه

Xperia active سونی اریکسون از یک پردازنده Snapdragon یک گیگا هرتزی MSM8255 و یک رم 512 مگابایتی بهره می‌گیرد. با این ترکیب، برنامه‌ها کاملا روان بارگذاری می‌شوند. Gingerbread در این زمینه هم کمک می‌کند و وضوح تصویر HVGA به این معنی است که تعداد پیکسل‌هایی که توسط GPU پردازش می‌شوند، خیلی کمتر است.ما Xperia active را از جنبه‌های مختلف با رقیب‌هایش مقایسه کردیم. نتایج به صورت زیر هستند.این گوشی در Quadrant امتیاز خوب 1730 را به دست آورد، که از امتیاز بهترین اندروید های سال گذشته بالا تر است. در Neocore به 66.2 فریم بر ثانیه رسید، که موفقیت بزرگی است.

image
image
image

 AnTuTu گوشی Xperia active سونی اریکسون را در مقابل بهترین گوشی کلاس خود قرار می‌دهد و امتیاز 3113 آن، از گوشی‌های Nexus S و Desire HD بیشتر است.

image
image
image

گذشته از اعداد، Xperia active در زمینه عملکرد کاربر را نا امید نمی‌کند. این گوشی، یک گوشی هوشمند بسیار روان و کارآمد است و به سختی می‌توان نکته‌ای منفی در آن پیدا کرد. این که در مرورگر اینترنت، سرعت پخش فلش می‌تواند بون مشکل تا p 720 افزایش پیدا کند، نشان دهنده عملکرد خوب این گوشی است.

دفترچه تلفن

دفترچه تلفن Xperia active که تا حد زیادی بصری شده است، می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد مخاطب‌های شما ذخیره کند. لیست مخاطب‌ها را می‌توان بر اساس نام یا نام خانوادگی مرتب کرد.میتوانید دفتر چه تلفن خود را با چندین حساب هماهنگ سازی کنید، و به صورت انتخابی بعضی از مخاطب‌های هر حساب را پنهان کنید، یا این که کاری کنید که مخاطب‌ها با شماره آن‌ها نشان داده شوند.اگر مخاطبی در بیش از یک حساب وجود داشته باشد، می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را با هم جمع کنید. این قابلیت بسیار مفید خواهد بود، زیرا با آن می‌توانید در کنار اطلاعات معمولی هر مخاطب، اطلاعات فیسبوک، تویتر، و یا دیگر سرویس‌های او را نیز داشته باشید.قابلیت تماس سریع-با لمس کردن تصویر مخاطب، میانبرهایی برای برقرری تماس صوتی، فرستادن SMS و یا ایمیل به او ظاهر می‌شوند.

image
image
image
image

میتوانید برای هر مخاطب زمینه‌های مختلفی تعریف کنید(داشتن چند زمینه از یک نوع هم ممکن است). دکمه‌های مثبت و X به شما اجازه اضافه یا حذف زمینه‌ها را می‌دهند. این زمینه‌ها، می‌توانند شامل هر نوع اطلاعاتی از جمله نام(شامل یک زمینه برای وارد کردن تلفظ نام) تا آدرس و لقب و یادداشت باشند.میتوان کاری کرد که تماس‌ها مستقیما به پیام گیر صوتی وصل شوند. انتخاب زنگ مشخص برای هر مخاطب نیز امکان پذیر است.میتوانید با “ستاره دار” کردن یک مخاطب، او را در قسمت علاقه مندی ها قرار دهید. همچنین، در هر حساب جی-میل، یک گروه ویژه به اسم “ستاره دارها در اندروید” وجود دارد که این مخاطب‌ها به طور خودکار توی آن می‌روند.برای پیدا کردن یک مخاطب دو راه وجود دارد- یک روش املایی که قسمت مربوط به آن در بالای لیست مخاطب‌ها قرار دارد، و روش دیگری که بر اساس ترتیب الفبایی اسم‌ها کار می‌کند. 

تماس تلفنی

کیفیت صدا در هر دو طرف خط خوب است، صدای گوشی به اندازه کافی بلند است و هیچ تداخلی در انتقال صدا وجود ندارد. میکروفون ثانویه برای حذف صداهای اضافی به کار می‌رود، بنابراین حتی در محیط‌های پر سر و صدا، صدا ها واضح و رسا هستند. در رابطه با برقراری اتصال هم مشکلی مشاهده نشد.

image
image

متاسفانه، Xperia active فاقد قابلیت شماره گیری هوشمند است. البته قابلیت شماره صوتی گیری وجود دارد (سریع‌ترین راه فعال سازی این قسمت، آیتم آن در صفحه خانگی است).به لطف حسگر مجاورت سنج، صفحه لمسی در حین مکالمه غیر فعال می‌شود.مثل همیشه، دفتر چه تلفن، لیست تماس‌های قبلی، و قسمت شماره گیر همگی قسمت‌های مختلف یک برنامه هستند. لیست تماس‌های قبلی، شماره‌های گرفته شده و تماس‌های دریافت شده و از دست رفته را در یک لیست نشان می‌دهد.مثل همیشه، تست بلند گوی گوشی نیز انجام شد. سونی اریکسون به مدل Xperia active سیستم تقویت صدای xLOUD را نیز اضافه کرده. یک تست سریع این سیستم، عمیق‌تر شدن صدای با استفاده از آن را نشان می‌دهد، ولی ما از دستگاه سنجش صدا هم استفاده کردیم که نشان داد xLoud باعث می‌شود صدا به اندازه 5 دسیبل بلند تر شود. ولی این تقویت صدا به یک نسبت انجام نمی‌شود. فرکانس‌های پایین تر بیشتر تقویت می‌شوند، در حالی که فرکانس‌های بالا تر ( و زنگ‌هایی که از این فرکانس‌ها تشکیل شده‌اند) تقریباً تغیری نمی‌کنند.امتیاز Xperia active از نظر صدا، در حالت روشن بودن xLoud متوسط و در حالت خاموش بودن آن، زیر متوسط بود. در اینجا می‌توانید اطلاعات بیبشتری در باره تست بلندگوی ما، و همچنین نتایج تست‌های دیگر را ببینید.
image
 

دریافت و ارسال پیام

قسمت ارسال پیام اندروید، طراحی ساده‌ای دارد و استفاده از آن بسیار راحت است. همه SMS ها و MMS ها در نوارهای مختلف سازمان دهی شده‌اند.
image
هر یک از نوارها به صورت یک پیام چت نشان داده می‌شود و آخرین پیام در پایین قرار می‌گیرد. میتوانید تک تک پیام‌ها را مدیریت ( forward, copy, delete ) و یا حتی قفل کنید (در مقابل پاک شدن). میتوانید برای پیدا کردن پیام مورد نظرتان در بیین پیام‌ها، از search استفاده کنید.قابلیت Quick Contacts فقط درون هر یک از پیام‌ها قابل استفاده است، نه درون نوار پیام ها. همچنین، می‌توانید درخواست گزارش رسید ( delivery report ) کنید.نوشتن یک پیام، کمی مشکل است. زیرا جعبه متن ( text box ) از یک خط شروع می‌شود و حد اکثر تا 3 خط می‌رسد، که این کار کردن با متن‌های طولانی‌تر را مشکل می‌کند.میتوانید به پیام‌هایتان فایل های چند رسانه‌ای (عکس، ویدئو، صدا،...) اضافه کنید، که در این صورت پیامتان به MMS تبدیل می‌شود.

image
image
image

با وجود Gingerbread، انتخاب متن در رابط کاربری تغییر کرده است و با قرار دادن دو نشانگر بزرگ در دو طرف متن مشخص شده انجام می‌شود. سپس می‌توانید با جا به جا کردن هر یک از این نشانگرها محدوده انتخاب را تغییر دهید. واقعا از این ساده‌تر نمی‌شود.

image
image

در رابطه با ایمیل، برنامه جیمیل از عملیات گروهی پشتیبانی می‌کند، که با آن می‌توان چندین ایمیل را با هم آرشیو، برچسب دار، و یا حذف کرد. این برنامه می‌تواند از چندین حساب جیمیل پشتیبانی کند، ولی توانایی یکی کردن صندوق دریافت آن‌ها را ندارد.

image
image
image
image

همچنین، یک برنامه ایمیل کلی برای همه حساب‌های ایمیل شما وجود دارد و می‌تواند با چندین صندوق دریافت IMAP یا POP کار کند. میتوانید از طریق فولدر های اصلی که به صورت آنلاین به وجود می‌آیند، در کنار فولدر های استاندرد مثل inbox، drafts، و sent items به پیام‌های خود دسترسی پیدا کنید.

image
image
image

سونی اریکسون برای قسمت ایمیل یک قسمت پیش نمایش در نظر گرفته. میتوان آیتم‌های این قسمت را بسط داد، جمع کرد و با اسکرول کردن بین آن‌ها حرکت کرد. نکته مثبت این صفحه این است که درست به همان شکلی که آخرین بار رهایش کرده‌اید باقی می‌ماند و می‌تواند چند آیتم را برای شما ذخیره کند. برای دیدن طرز کار آن، می‌توانید راهنمای ویدئویی ما را ببینید.

image
image
image

ارسال و دریافت پیام‌های فوری ( Instant Messaging ) توسط Google Talk مدیریت می‌شود. شبکه GTalk با بسیاری از سرویس‌های پر طرفدار، مثل Pidgin، Kopete، iChat، و Ovi سازگار است.

وارد کردن متن- سه صفحه کلید مجازی

برای نوشتن متن، Xperia active صفحه کلید استاندارد را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد (عمودی و افقی) و در حالت عمودی، صفحه کلید می‌تواند به صورت عددی نیز باشد.

image
image
image

با لمس محل نوشتن، یک “دسته” ظاهر می‌شود که به نشانگر محل تایپ متصل است و با کمک آن اصلاح غلت های متن، ساده‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود. اگر لمس صفحه طولانی‌تر شود، گزینه‌های انتخاب-“انتخاب کلمه” و “انتخاب همه”- به همراه دو دسته برای تنظیم کردن ابتدا و انتهای محدوده انتخاب ظاهر خواهند شد. با یک تماس طولانی دیگر انگشت با صفحه، گزینه‌های copy و cut ظاهر می‌شوند.
image
 

گالری تصاویر

Xperia active از گالری همیشگی اندروید استفاده می‌کند، که در Gingerbread هم تغییر چندانی نکرده است. این گالری داری کارکرد خوب، ظاهر 3 بعدی جذاب، و جلوه‌های حرکتی زیبایی است، ولی متاسفانه تنها حالت کوچک شده عکس‌های شما را نشان می‌دهد.آلبوم ها و فولدر های مختلف به صورت توده‌هایی از عکس‌ها ظاهر می‌شوند، که پس از انتخاب شدن در صفحه مرتب می‌شوند. اگر در Picasa صاحب آلبوم‌های آنلاین هستید، آن‌ها نیز به صورت جدا نشان داده خواهند شد.

image
image

همچنین، به کمک دکمه‌ای که در گوشه بالا و سمت راست قرار دارد می‌توانید عکس‌های خود را بر حسب تاریخ مرتب کنید و از دو حالت نمایش چهار خانه و یا timeline یکی را انتخاب کنید.در حالت چهار خانه، یک نشانگر تاریخ وجود دارد، که می‌توان از آن برای پیدا کردن عکس‌هایی که در یک تاریخ مشخص گرفته شده‌اند استفاده کرد.گالری از حرکت افقی و اسکرول با انگشت پشتیبانی می‌کند و به این صورت می‌توانید بدون این که به نمایش پیشفرض باز گردید، تصاویر را رد کنید.در حالت تمام صفحه، برای نمایش عکس بعدی/قبلی کافی است با انگشت خود صفحه را به سمت چپ یا راست بکشید.به لطف پشتیبانی از سیستم لمس چند گانه (multi touch)، زوم کردن با دو انگشت هم امکان پذیر است.گالری اندروید تنها نسخه کوچک شده عکس‌ها را نشان می‌دهد، ولی اگر یکی از عکس‌ها را از آن ارسال کنید، گیرنده عکس با وضوح کامل را دریافت می‌کند.سونی اریکسون پشتیبانی از آلبوم‌های فیسبوک را نیز به این گوشی اضافه کرده است. آنها توسط یک لوگوی کوچک فیسبوک مشخص شده‌اند و هنگام نمایش عکس‌های این آلبوم‌ها، می‌توانید با استفاده از آیکن شصت که در گوشه بالا و سمت چپ قرار گرفته، آن‌ها را like بزنید.

image
image
image
image

در گالری، می‌توان مستقیما عکس‌ها را چرخاند یا crop کرد. همچنین به اشتراک گذاری سریع عکس‌ها از طریق برنامه‌های ایمیل، فیسبوک، بلوتوث یا MMS امکان پذیر است. 

ویدئو پلیر: پشتیبانی محدود از کدک ها

بر خلاف بیشتر گوشی‌های اندرویدی موجود، Xperia active فاقد یک برنامه ویدئو پلیر مخصوص است. میتوان گفت که یک محیط فانتزی برای پخش ویدئو چندان هم مهم نیست، و مهم‌ترین چیز توانایی پخش کردن و ویدئو است. ولی این جای کار هم مشکل دارد. ویدئو پلیر تنها از ویدئوهای 3GP و MP4 پشتیبانی می‌کند.Xperia active می‌تواند ویدئوهای MP4 p720 را پخش کند( که با توجه به توانایی فیلم برداری p720، جز این انتظار نمی‌رود). صفحه نمایش 3 اینچی HVGA Reality screen را نمی‌توان یک صفحه ایده آل برای دیدن فیلم دانست، ولی وظیفه خودش را انجام می‌دهد.

image
image

مسلماً می‌توانید از Android Market یک ویدئو پلیر دانلود و سادگی بیشتری را تجربه کنید. 

موزیک پلیر سبک والکمن

موزیک پلیر Xperia active ظاهر خیلی خوبی دارد. در این محیط، 4 تب برای انتخاب نوع دسته بندی وجود دارد که عبارتند از all artists، all tracks، playlists و albums. با این که این محصول از خانواده Xperia است، موزیک پلیر آن کاملا شبیه محصولات Walkman است.با لمس دکمه منو، گزینه‌های send و delete ظاهر می‌شوند. همچنین، یک نوار جستجو در بالای صفحه وجود دارد.

image
image
image

در صفحه Now Playing جز دکمه‌های استاندارد کنترل موزیک، میانبر به library، آلبوم در حال پخش، و کلید نامتناهی (infinite) که امکان جستجوی سریع یک آهنگ یا آلبوم روی You Tubeرا به شما می­دهد، چیزی وجود ندارد.طرفدار های موزیک، اکویلایزر این گوشی را دوست خواهند داشت، زیرا تعداد زیادی حالت پیشفرض در آن وجود دارد.

image
image
image
image

سیستم صوتی کمکی xLOUD به بلند تر شدن صدای بلند گو کمک می‌کند. این سیستم منحصر به Xperia active نیست. همه گوشی‌های هوشمند Xperia از آن استفاده می‌کنند. 
image

خروجی صدای تمیز

نتیجه تست خروجی صدار روی Xperia active سونی اریکسون بسیار خوب بود. البته قسمت اول آن. زیرا طراحی خاص محل فیش 5/3 میلیمتری به ما اجازه وصل کردن کابل تبدیل دو شاخه که برای قسمت دوم تست لازم بود را نداد. در هر صورت، می‌توان مطمئن بود که پردازش بیت‌های صوتی در Xperia active نیز مانند پسر عموی آن Live with Walkman است و می‌توان عملکرد این دو دستگاه در شرایط سخت را مانند هم در نظر گرفت.نتیجه وصل کردن Xperia active به یک آمپلی فایر خارجی، صدایی بسیار عالی بود. واکنش بسامدی آن کاملا دقیق بود، دیستُرشن ها کاملا تحت کنترل بودند و اثری از سیگنال‌های اضافی (crosstalk) دیده نشد. بنابراین در این قسمت مشکلی وجود ندارد.و با دیدن این نتایج، خودتان می‌توانید قضاوت کنید. 
image
 

رادیو FM

Xperia active سونی اریکسون به یک رادیوی FM نیز مجهز است که محیطی کاملا ساده و مرتب دارد. این رادیو به طور خودکار منطقه را برای پیدا کردن ایستگاه‌ها اسکن می‌کند و روی خط فرکانس علامت‌هایی می‌گذارد تا تغییر ایستگاه راحت‌تر انجام شود. همچنین می‌توانید بعضی از ایستگاه‌ها را به عنوان ایستگاه‌های مورد علاقه خود انتخاب کنید.

image
image
image

سرویس TrackID برای تشخیص آهنگ‌ها نیز در این گوشی وجود دارد و درون برنامه رادیو کار می‌کند. 

دوربین قابل قبول است

Xperia active مجهز به یک دوربین 5 مگا پیکسلی با فلش تک LED است. دکمه شاتر در جای خیلی خوبی قرار گرفته، درست مثل Live with Walkman و Xperia mini.رابط کاربری دوربین Xperia active کاملا ساده و سر راست است. در سمت راست، یک نوار با پنج میانبر به حالت‌های پر طرفدار عکاسی قرار دارد، در نوار سمت چپ آخرین عکس‌های گرفته شده را می‌بینید و کلید انتخاب حالت عکس برداری یا فیلم برداری در پایین صفحه جای دارد. میتوانید با اشاره انگشت، هر دو نوار را حذف کنید.میانبرهای 5 گزینه پر کاربرد، به شما اجازه می‌دهند که حالت عکس برداری را تغییر دهید، وضوح را تنظیم کنید، ثبت تصویر با تماس صفحه را فعال یا غیر فعال کنید، و فلش را خاموش و یا روشن کنید.

image
image
image

با لمس دکمه منو (یا کشیدن نوار سمت چپ به سمت راست) به گزینه‌های بیشتری برای تنظیم دسترسی پیدا می‌کنید. مانند نوع فکوس، ثبت تصویر با لمس صفحه، توازن سفیدی، تگ کردن مکان، و لرزش گیری. Xperia active به فناوری‌های تشخیص چهره و گرفتن عکس با لبخند زدن نیز مجهز است.کیفت عکس‌های گرفته شده با Xperia active خوب است. عکس ها داری باز سازی رنگ (color reproduction) خوبی هستند، ولی مقدار جزئیات ثبت شده در آن‌ها چندان خوب نیست. در قسمت‌های دور تر از مرکز عکس، جزئیات محو می‌شوند. درست مثل Live with Walkman.مانند همه مدل‌های دیگر ارائه شده در امسال، Xperia active نیز داری یک گزینه تهیه پانورما است. ولی نمونه‌ای که ما با استفاده از آن تهیه کردیم، ارزش نشان داده شدن در اینجا را ندارد.مقدار نویز خیلی کم است، ولی به خاطر نحوه کار الگوریتم کاهش نویز، خیلی از جزئیات از دست می‌روند. با استفاده از Xperia mini، چند کلوز آب نیز گرفتیم. همانطور که در عکس‌های زیر می‌توانید ببیید، نتیجه چندان چشمگیر نیست. 

مقایسه کیفیت عکس

ما مشخصات Xperia active سونی اریکسون را به پایگاه داده سیستم مقایسه عکس خودمان اضافه کردیم. صفحه این سیستم داری یک راهنمای سریع می‌باشد.Xperia active در مقابل رقیب‌هایی مثل Wildfire S و Motorola DEFY به خوبی عمل می‌کند، ولی در برابر مدل‌هایی مثل iPhone 4 یا Samsung Galaxy Ace شکست سختی می‌خورد. 

قابلیت فیلم برداری HD قوی نسیت

قابلیت فیلم برداری HD در مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند، به یک توانایی ضروری تبدیل شده است و Xperia active در این زمینه وارد میدانی پر از رقبای سرسخت شده است. سرعت فیلم برداری آن در حدود 30 فریم بر ثانبه است و فیلم گرفته شده کاملا روان است. مانند برخی از مدل‌های قبلی سونی اریکسون، Xperia active نیز تعدادی فریم تکراری را ثبت می‌کند، ولی تعداد آن‌ها آن قدر زیاد نیست که ویدئو را خراب کند.حالت فیلم برداری Xperia mini، داری قابلیت فکوس پیوسته خودکار است. عملکرد این سیستم مانند Xperia X10, Arc, Neo و... است. یعنی فکوس مجدد پس از تغییر شرایط فورا انجام نمی‌شود و چند ثانیه طول می‌کشد. مسلما ما هم همین عملکرد را می‌پسندیم.

image
image

همان طور که انتظار می‌رود، کیفیت ویدئو مشابه Live with Walkman است. ویدی گرفته شده پیوسته و روان است، ولی جزئیات ثبت شده کم هستند و در مرکز تصویر یک نقطه مایل به صورتی دیده می‌شود. از طرف دیگر، پرداخت رنگ‌ها بسیار دقیق است. ویدئو های HD گرفته شده برای پخش در صفحه نمایش گوشی خوب هستند، ولی برای صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر چندان مناسب نیستند.درست مانند نمونه ویدئوهای p720 گرفته شده با Live with Walkman و Xperia mini ویدئو تنها از نظر روان بودن قابل قبول است. میتوان حدس زد که حسگر دوربین در هر سه این مدل‌ها مشابه است، زیرا همه آن‌ها از مشکلات مشابهی در عکس برداری و ضبط ویدئو رنج می‌برند. در Xperia active جزئیات خیلی کم هستند و عناصری که در ویدئو دیده می‌شوند، به اندازه کافی واضح نیستند.نمونه ویدئو p720 که ما با Xperia active گرفته‌ایم را در اینجا ببینید.

  

قابلیت‌های ارتباطی

Xperia active سونی اریکسون از باند چهار تایی (850/900/1800/1900) شبکه GSM پشتیبانی می‌کند. باند های دو تایی 900/2100 و سه تایی 850/1900/2100 نیز بسته به منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. میتوانید روی سرعت دانلود تا 2/7 مگا بیت بر ثانیه حساب کنید. Wi-Fi منطبق بر استانداردهای b/g/n است و این مدل می‌تواند به عنوان فرستنده (hotspot) Wi-Fi عمل کند.بلوتوث 1/2 با A2DP و میکرو USB استاندارد نیز در لیست امکانات این گوشی هستند. مانند همه گوشی‌های هوشمند جدید Xperia، Xperia active از طریق LiveDock که به صورت جدا فروخته می‌شود، پشتیبانی خیلی خوبی از USB ارائه می‌دهد. 

مرورگر وب با فلش سازگار است

به لطف Gingerbread نسخه 3/2 اندروید و پشتیبانی از Adobe Flash نسخه 3/10، Xperia active مرورگر وب واقعا قدرتمندی دارد.در نگاه اول، محیط مرورگر خیلی ساده به نظر می‌رسد. پس از بارگذاری صفحه، تنها چیزهایی که می‌بینید نوار آدرس و دکمه بوکمارک هستند که روی یک خط در بالای صفحه قرار گرفته‌اند. با زوم کردن یا جا به جا شدن در صفحه، حتی همان نوار هم ناپدید می‌شود(برای برگشتن آن به سمت بالا اسکرول کنید یا دکمه منو را لمس کنید).

image
image
image

مرورگر از تطبیق متن (text reflow) پشتیبانی می‌کند، این عمل با دو ضربه ( double tap ) انجام می­شود. لحظه‌ای پس از تعیین مقدار زوم، روی صفحه دو ضربه بزنید تا ستون‌های متن با پهنای صفحه تنظیم شوند. بدون قابلیت تطبیق متن یا باید اندازه صفحه را کوچک کنید تا متن اندازه صفحه شود (که در این صورت متن بیش از حد کوچک خواهد شد) و یا برای خواندن هر سطر، به سمت چپ و راست اسکرول کنید.ممکن است صفحه نمایش 3 اینچی HVGA خیلی کوچک به نظر برسد، ولی به اندازه کافی بزرگ است و فضای لازم برای وب گردی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مرورگر Xperia active می‌توانید از دو بار ضربه متوالی به صفحه و نیز زوم با دو انگشت استفاده کنید، دکمه‌های مجازی زوم نیز برای کمک به شما آنجا هستند.محیط ساده این مرورگر واقعا قدرتمند است. با لمس دکمه منو، شش کلید ظاهر می‌شوند. میتوانید یک سربرگ (تب) جدید باز کنید، صفحه را دوباره بارگذاری کنید، به صفحه‌های قبل یا بعد بروید، و بوکمارک ها را باز کنید. با لمس آخرین دکمه، گزینه‌های بیشتری (کپی متن، پیدا کردن، و غیره) ظاهر می‌شوند.در لیست بوکمارک ها، یک تصویر کوچک از هر صفحه بوکمارک شده نشان داده می‌شود و علاوه بر history، یک لیست “پر بازدیدترین صفحه‌ها” نیز ارائه می‌شود.

image
image
image

مرورگر وب، با بهره گیری از Adobe Flash نسخه 3/10 (که به طور رایگان عرضه می‌شود) از فلش به طور کامل پشتیبانی می‌کند. ویدئو های You Tube در حالت p 360 به خوبی پخش می‌شوند، ولی پس از بارگذاری شدن ویدئو، با p 720 نیز مشکلی نخواهید داشت. در Xperia active سونی اریکسون انجام بازی‌های فلش Kongregate بدون هیچ مشکلی امکان پذیر است.

image
image
image

هنگام پخش ویدئوهای با کیفیت از You Tube و دیگر سایت‌های ارائه کننده ویدئوهای فلش، بعضی از فریم‌ها جا می‌افتند، ولی در کل عملکرد فلش بسیار خوب ارزیابی می‌شود. البته در صورت نیاز، می‌توان از برنامه You Tube که روی گوشی موجود است استفاده کرد. 

GPS و Google Maps

Xperia active داری گیرنده GPS است و از A-GPS پشتیبانی می‌کند. در حالت خاموش بودن A-GPS این گوشی توانست در کمتر از 2 دقیقه بر روی سیگنال ماهواره‌ها قفل کند. در حالت روشن بودن A-GPS که با دریافت مقداری اطلاعات از شبکه همراه است، قفل کردن روی ماهواره‌ها کمتر از 1 دقیقه طول می‌کشد.تامین نقشه‌های دقیق این گوشی، بر عهده Google Maps است. با Xperia active در بسیاری از کشورها می‌توان از سیستم ناوبری رایگان استفاده کرد.

image
image
image

Xperia active از سرویس Street View هم استفاده می‌کند، که با آن می‌توانید تصاویر 360 درجه محل‌های مورد علاقه خودتان را ببینید (البته در صورتی که محل مورد نظر شما تحت پوشش این سیستم باشد). در Street View می‌توانید با استفاده از دو انگشت زوم کنید و جهت یاب را برای حرکت خودکار تنظیم نمایید.

image
image
image

راهنمای صوتی جهت یابی که از سیستم ناو بری Google Maps استفاده می‌کند، تنها در بعضی از کشورها قابل استفاده است و در صورتی که خارج از آن کشورها هستید، بهترین کار این است که از پیش مسیر حرکت را مشخص کنید و در طی سفر، دائما موقعیت خود را چک کنید.

image
image

هنگام خرید Xperia mini، Maps 5 نیز همراه آن است که امکانات بسیار خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی از این امکانات، ارائه مسیر جدید در حالت آفلاین است. در صورتی که راه را اشتباه بروید، Maps بدون نیاز به اتصال اینترنت، مسیر جدیدی را به شما نشان می‌دهد. ولی نمی‌توانید بدون وصل بودن به اینترنت، مقصد را تغییر دهید. همچنین امکان نمایش سه بعدی ساختمان‌ها (در صورت موجود بودن)، چرخاندن صفحه با دو انگست، کج کردن زاویه دید، و غیره نیز وجود دارد.بسته به منطقه‌ای که در آن هستید، ممکن است Xperia active را در حالی بخرید که سیستم ناوبری Wisepilot روی آن نصب شده باشد، ولی در این صورت باید قیمت آن را بپردازید.

Xperia active مخصوص افراد ورزش دوست است

در ماه فبریه گذشته، سونی اریکسون اعلام کرد که با اضافه کردن پشتیبانی ANT+ به گوشی‌های هوشمند خود، گامی در جهت گسترش سلامتی بر داشته است. ANT+ یک تکنولوژی سیگنال بیسیم است که در بسیاری از دستگاه‌های ورزشی و پزشکی از آن استفاده شده و با استفاده از آن، دستگاه می‌تواند اطلاعات خود را به صورت بیسیم به یک صفحه نمایش یا سیستم ثبت مجهز به ANT+ ارسال کند.تصور کنید که در حل دویدن هستید و گوشی هوشمند شما که به ANT+ مجهز است، عملکرد اجزاءی سیستم حیاتی بدن شما را ذخیره می‌کند.Xperia active فقط برای دویدن نیست. همه دستگاه‌های ورزشی و بررسی وضعیت سلامتی، از جمله دستگاه‌های ثبت ضربان قلب و فشار خون، دوچرخه‌های ثابت، ترازوها، و غیره می‌توانند آمار و اطلاعات دریافتی را به یک موبایل مجهز به ANT+ ارسال کنند.این تکنولوژی، با استفاده از یک پروتکل شبکه بیسیم 4/2 گیگا هرتزی کار می‌کند و می‌تواند به طور همزمان با چند دستگاه در ارتباط باشد. ارتباط و جفت شدن دستگاه‌ها با یکدیگر، بسیار ساده است و با فشار دادن یک دکمه یا نگه داشتن دستگاه‌ها در کنار هم برای چند ثانیه انجام می‌شود.درون جعبه Xperia mini، هیچ وسیله مجهز به ANT+ ای وجود ندارد و باید یکی از آن‌ها را خریداری کنید(در صورتی که قبلاً نخریده اید).سونی اریکسون از قبل برنامه‌های WalkMate و iMapMyFITNESS+ را روی Xperia active نصب کرده است. WalkMate یک برنامه خیلی ساده است که با استفاده از شتاب سنج داخلی تلفن، تعداد قدم‌های شما را می‌شمارد. iMapMyFITNESS+ راهپیمایی های شما را توسط GPS دنبال می‌کند و مسافت، مسیر، و دیگر اطلاعات مربوط به آن را به حساب رایگان شما در mapmyfitness.com ثبت می‌کند که در آینده بتوانید آن‌ها را ببینید. این یک برنامه رایگان است که برای سیستم‌های عامل دیگر نیز قابل استفاده است. 

سازمان دهنده و برنامه‌ها

Xperia active سونی اریکسون همراه با یک سری برنامه سازمان دهنده عرضه می‌شود.از جمله این برنامه‌ها، می‌توان به برنامه یادداشت ( Notes ) و یاد آوری ( Reminders ) اشاره کرد. به لطف Office suite، نمایش اسناد نیز ممکن شده است. Word، Excel، PowerPoint و PDF پشتیبانی می‌شوند، همینطور نسخه‌های Office 2007 این برنامه‌ها. ویرایش کردن در Android Market برای شما حدود 10 دلار هزینه دارد.

image
image
image

برنامه های همیشگی نیز در این گوشی هستند:یک ساعت زنگ دار، ماشین حساب، و تقویم، که نسبت به گوشی‌های اندرویدی قبلی تغیری نکرده اند.

image
image

برنامه ساعت زنگ دار، داری یک ساعت رو میزی و حالت شب نیز می‌باشد. در حالت شب، نور صفحه کم می‌شود تا شما را ناراحت نکند.

image
image

TrackID یک سرویس تشخیص موزیک است که ابتدا توسط سونی اریکسون روی گوشی های سری Walkman ارائه شد. برنامه را باز کنید، مقداری از موزیکی که در حال گوش دادن به آن هستید را ضبط کنید و صبر کنید تا سرورهای Gracenote آن را پیدا کنند.

image
image

برنامه فیسبوک برای اندروید از پیش نصب شده است و همه چیزی که از آن انتظار دارید را در خود دارد: آپلود عکس، کامنت، فید های خبری، گروه‌ها و رویدادها.

image
image

البته با توجه به سازگاری بسیار خوب فیسبوک با مرورگر وب، ممکن است زیاد از این برنامه استفاده نکنید. مخاطب های فیسبوک شما در دفترچه تلفن هستند، در حالی که آلبوم‌های فیسبوک شما به گالری می‌روند. 

Android Market جدید عالی به نظر می‌رسد

Xperia active سونی اریکسون، آخرین نسخه Android Market را همراه خود دارد، که ظاهرآن تا حدی شبیه WP7 است. قسمت‌های جدیدی که در آن مشاهده می‌شوند عبارتند از Staff Picks، Editor’s Choice و یک قسمت ویژه سونی اریکسون..با اجرای برنامه Market وارد محیط آن می‌شوید. با کشیدن صفحه به سمت راست نمای گروه‌ها را مشاهده می‌کنید. گروه‌های Top Paid، Top Free، Top Grossing، Top New Paid، Top New Free، Trending(مواردی که محبوبیت آنها در حال افزایش است)، و سونی اریکسون را خواهید داشت.

image
image
image

در قسمت سونی اریکسون، می‌توانید برنامه‌های بهینه سازی شده توسط کمپانی را دریافت کنید. نکته ضعف چهره جدید Android Market این است که اگر بخواهید وارد یک گروه خاص شوید، باید مدت زیادی اسکرول کنید و یک منوی دسته بندی شده برای دسترسی سریع‌تر وجود ندارد.

image
image
image
image

فروشگاه سونی اریکسون که PlayNow نامیده می‌شود نیز در دسترس است. در آنجا، می‌توانید چیزهای رایگان زیادی برای تلفن خود تهیه کنید، از جمله تصاویر زمینه، بعضی از بازی‌ها و برنامه‌ها، و حتی ترک‌های موزیک.

نتیجه گیری

بنابراین، این یک Xperia mini است که لباس ضد آب پوشیده. Xperia active نمیتواند توجه بعضی از مردم را جلب کند. یعنی کسانی که کنترل تلویزیون در یک دستشان و پاکت چیپس در دست دیگرشان و واقعا تنبل هستند.از طرف دیگر، Xperia active نمی‌خواهد همیشه در شرایط بی خطر باشد. به خاطر آب و هوا در خانه نمی‌ماند.این اندروید مقاوم به آخر دوره آموزشی ما رسیده- عرق کرده، ولی نفس نفس نمی‌زند. ما تمام این مدت می‌دانستیم که درون این پوسته سخت یک گوشی هوشمند واقعی وجود دارد. با Xperia active می‌توان همه ویژگی‌های اندروید را تجربه کرد. این گوشی کوچک و زیبا، تقریباً همه چیز را به خوبی Xperia arc انجام می‌دهد.Xperia active یک گوشی خوش ساخت، با طراحی ویژه استفاده در فضای باز است. به عنوان اولین گوشی اندروید ضد آب و ضد گرد و خاک، مقاومت بسیار خوبی دارد. ولی عمر باتری آن خیلی زیاد نیست. این گوشی کاربردهای زیادی دارد، ولی نمی‌توانید چندین روز را در طبیعت با آن باشید. با این حال، اگر به دنبال یک گوشی هوشمند مقاوم هستید، Xperia active برای استفاده‌های شهری کاملا مناسب است.بنابراین در میان گوشی‌های هوشمند قوی، اندروید حرف اول را میزند. این گروه از تلفن‌های همراه هنوز زیاد شلوغ نیست، ولی خالی از رقابت هم نیست. یک رقیب قوی برای Xperia active، DEFY+ موتورولا است که بر پایه DEFY اولیه ساخته شده و دارای گواهی IP67 است. این مدل داری یک صفحه نمایش بزرگ‌تر و با وضوح بالاتر و یک باتری بهتر است. ما هنوز می‌خواهیم بدانیم که یک باتری Li-Po با ظرفیت 1700 میلی آمپر ساعت که انرژی مورد نیاز صفحه نمایش 7/3 اینچی WVGA را تامین می‌کند تا چه حد تفاوت ایجاد می‌کند. به جز باتری، بقیه ویژگی‌ها تقریبا مشابه هستند.
image
Galaxy Xcover سامسونگ یک گوشی اندرویدی تمام سایز است، ولی واضح است که به پیچیدگی Xperia active نیست. در صورت داشتن قیمت مناسب، این گوشی می‌توانست انتخاب خوبی باشد.
image
به نظر ما اندازه کوچک Xperia mini، برای آن یک مزیت است. حد اقل، این ویژگی Xperia active را از رقیب‌هایش متمایز می‌کند. و همه اجزای این مدل بر اساس سیستمی که کارکرد آن ثابت شده ساخته شده‌اند. در میان مدل‌های سری Xperia, mini مدلی است که بهتر است یک نسخه مقاوم از آن را داشته باشید. ویژگی های مدل‌های کوچک، بسیار جالب توجه هستند. اندازه صفحه نمایش، یکی از معدود مشکلات Xperia active است. این گوشی اندرویدی همه تلاش خود را برای کوچک بودن کرده، و کاهش بعضی از قابلیت‌ها را به جان خریده است.

GSMARENA
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

4391252406

۱۳۹۶/۵/۱۱
گوشی اکسپریا x10 عالی و خوش دست است فقط مصرف باتری زود خالی میشه ولی راضی هستم

مهمان

۱۳۹۳/۶/۵
سلام يك گوشي سوني اريكسون مدل اكسپرياX10 ميني دارم رمز عبورش رو فراموش كردم و چندبار تكرار شده حالا اصلاً‌ هيچكار نميشه باهاش بكنم . چطوري ميشه فلشش بزنم

مهمان

۱۳۹۲/۲/۱۳
این گوشی ضد همه چیزه

مهمان

۱۳۹۱/۹/۸
یعنی عکس ها را تمام صفحه نمایش نمیدهد؟

مهمان

۱۳۹۱/۸/۲۸
خیلی گوشی خوبی می استم بدونم دوربین جلو هم دارد