خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Sony Ericsson Xperia pro

بررسی تخصصی Sony Ericsson Xperia pro

سونی اریکسون می‌تواند تکیه دهد و ادعا کند کارش را خوب انجام داده. آخرین گوشی از سری Xperia به بازار آمده و دیدن صف مشتری‌ها ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۹/۱۲

بررسی تخصصی Sony Ericsson Xperia pro

مقدمه

سونی اریکسون می‌تواند تکیه دهد و ادعا کند کارش را خوب انجام داده. آخرین گوشی از سری Xperia به بازار آمده و دیدن صف مشتری‌ها برای خرید آن کافی است که طراحان این گوشی فقط در انتظار تعطیات خود باشند.آن‌ها مجموعه کاملی را در این گوشی جمع آوری کرده‌اند. سونی اریکسون Xperia Pro مجبور شد برای ارائه این گوشی چندین ماه منتظر بماند. این گوشی که تولید آن در فبریه اعلام شده بود، در انتهای صفی از گوشی‌ها که بعد از آن تولید شده بودند به بازار آمد. این صف نسبتا طولانی، از دو مدل arc، دو مدل neo، دو مدل mini، Play، Active، و Ray تشکیل شده بود.
image
image
بر اساس نظرهای خوانندگان وبسایت gsmarena بسیاری انتظار ورود این گوشی را کشیده‌اند. در مورد این تاخیر طولانی،هیچ توضیح رسمی‌ای ارائه نشده است. شاید برنامه سونی اریکسون از ابتدا همین بوده. شاید عقیده آن‌ها این بوده که کاربران آینده این گوشی، صبر زیادی خواهند داشت. شاید نمی‌خواسته اند دو گوشی که شباهت‌های زیادی با هم دارند با هم وارد بازار شوند تا قبل از ورود Pro، neo تا حد امکان به فروش برسد. و یا شاید، فقط خواسته‌اند محصول قوی‌تر را دیر تر ارائه کنند.
image
image
Pro یک صفحه کلید استاندارد کشویی را به بهترین گوشی سونی اریکسون اضافه کرده. نور زمینه LED، صفحه نمایش Reality با موتور Sony Mobile Bravia، حسکگر دوربین 8 مگا پیکسلی Exmor، قابلیت فیلم برداری p 720 با فکوس پیوسته خودکار، و آخرین نسخه آندروید 2.3.4.

ویژگی‌های اصلی

·         صفحه کلید استاندارد چهار ردیفی کشویی·         پشتیبانی از چهار باند GSM/ GPRS/ EDGE·         3G با HSDPA با سرعت دو مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 8/5 مگابیت بر ثانیه·         صفحه نمایش LCD لمسی خازنی 7 اینچی با وضوح FWVGA (480x584 پیکسل) با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و نور زمینه LED با موتور Mobile Bravia·         سیستم عامل اندروید نسخه2.3.4 Gingerbread·         CPU یک گیگاهرتزی Scorpion، Adreno 205 GPU، چیپست MSM8255 Qualcomm Snapdragon، رم 512 مگابایتی·         دوربین 8 مگا پیکسلی با فلاش LED و قابلیت‌های فکوس خودکار و تگ کردن جغرافیایی·         ضبط ویدئو به صورت p720 با فریمریت 30 فریم بر ثانیه و فکوس خودکار و صدای استریو·         دوربین VGA در جلوی گوشی برای چت تصویری·         Wi-Fi b/g/n و DLNA·         GPS همراه با A-GPS·         شیارحافظه microSD با قابلیت پشتیبانی از 32 گیگابایت (کارت 8 گیگابایتی همراه گوشی است)·         شتاب سنج و مجاورت سنج·         خروجی صدای استاندار 5/3 میلیمتری·         رادیو FM استریو با RDS·         درگاه micro USB (محل شارژ) و بلوتوث استریو نسخه 2.1·         شماره گیری صوتی·         پشتیبانی از Adobe Flash 11·         درگاه micro HDMI 

معایب اصلی

·         محدوده کم زاویه دید صفحا نمایش·         فاقد قابلیت شماره گیری هوشمند·         ممکن نبوددن تعویض کارت microSD هنگام روشن بودن گوشی·         مشکل بودن باز کردن درب باتری·         لقی صفحه کلیدکشویی·         باقی ماندن اثر انکشت روی بدنه سیاه گوشی  نمیتوان این گوشی را به خاطر دیرکردش سرزنش کرد. همچنین، تبرئه کردن این گوشی به خاطر کمبود هایش به این بهانه که قرار بود اوایل امسال به بازار بیاید هم درست به نظر نمیرسد. به نظر ما، داشتن یک پردازنده چند هسته‌ای، واقعا ویژگی مهمی به شمار می‌رود. می‌توان این گوشی را با Xperia arc S مقایسه کرد. همینطور می‌توان گفت که یک گوشی دوربین دار مثل Xperia neo بدون داشتن توانایی فیلم برداری p1080 چندان جالب به نظر نمی‌رسد.بنابراین، Xperia pro یک messenger کوچک است که در بین کاربرهای جوان و کاربرانی که مشغول تجارت هستند، محبوبیت زیادی دارد. درست است، این دو گروه تفاوت زیادی با هم دارند، ولی این نتیجه حرکت بازار به سمت همه گیر شدن اسمارت فون ها است. در هر صورت، مردم زیادی ممکن است Xperia pro را حتی با وجود نداشتن پردازنده چند هسته‌ای و قابلیت فیلمبرداری FULLHD مناسب نیازهای خودشان بدانند. مطمئنا این کاربران همان‌هایی هستند که نمی­خواهند یک گوشی خیلی بزرگ توی جیبشان باشد.
image
image
سونی اریکسون با Pro به نیاز آنها پاسخ داد، ولی به نظر میرسد در زمینه messenger ها رقابت شدیدی وجود ندارد. از زمان به بازار آمدن HTC Desire Z و Milestone 2، اتفاق خاصی در این گروه نیفتاده است. نزدیک‌ترین چیز یک مدل دیگر از سونی اریکسون است، یعنی Xperia mini Pro.
image
ما mini messenger را دوست داشتیم، ولی به نظر سونی اریکسون زمان یک کار بزرگ رسیده است. حالا می‌خواهیم بررسی سخت افزار این گوشی را شروع کنیم و راحتی‌های استفاده از آن را مرور کنیم. صفحه نمایش و صفحه کلید نسبتا بزگ این گوشی از وجه‌های تمایز آن هستند. 

محتویات جعبه Xperia Pro

داخل جعبه این گوشی، هیچ سورپریزی وجود ندارد. یک شارژر USB، یک کابل microUSB-to-USB (برای شارژ کردن و اتصال به کامپیوتر)، و یک هد ست in-ear.
image
image
نهایتا، چند دفترچه راهنما و یک کارت حافظه microSD 8 گیگابایتی نیز درون جعبه وجود دارند. تنها چیزی که کم است، یک کابل HDMI است. 

دورتا دورXperia Pro

این گوشی با بدنه تمام پلاستیکش 142 گرم وزن دارد و ابعاد آن 120x53x5/13میلیمتر هستند. بنابراین Xperia Pro تقربا ابعاد Xperia neo را دارد که برای آن موفقیت بزرگی است، مخصوصا با توجه به صفحه کلید کشویی که بدون افزودن به ضخامت در آن تعبیه شده. این گوشی یک messenger فشرده و خوشدست است و انحناهای رو به داخل قسمت عقب آن، باعث می شوند نازک تراز آنچه هست به نظر برسد. 

طرح و کیفیت

طرح Xperia Pro ترکیبی از طرح‌های Xperia neo و Xperia arc است. تشخیص neo و Pro از هم از روی نمای جلوی آنها تقریبا غیر ممکن است. مانند دو مدل Xperia arc، پشت این گوشی نیز به سمت داخل انحنا دارد که در این گوشی کمی واضح‌تر است. زیرا Pro به بلندی آن‌ها نیست.بنابر این ظاهر آن ویژگی جدیدی ندارد و فاقد هر گونه تزئینات اضافی است. یک نوار نقره‌ای رنگ دورتا دور بدنه گوشی کشیده شده که در پهلو های بدنه باریک‌تر و در بالا و پایین ضخیم‌تر است. گوشی که ما بررسی‌ها را روی آن انجام دادیم، قرمز رنگ بود. قرمز زیبا ترین رنگ این مدل نیست، ولی نسبت به مشکی خیلی بهتر است.Xperia Pro سطح براقی دارد و با گذشت زمان جلوه خودش را از دست نمی‌دهد. پاک کردن لکه‌ها از روی بدنه آن سخت است، ولی خوشبختانه روی بدنه مدل‌های قرمز و نقره‌ای لکه‌ها چندان واضح نیستند. ولی درمورد مول سیاه، وضع فرق دارد.
image
image
بیشتر سطح روی گوشی را صفحه نمایش LCD 7 اینچی با وضوح 854 در 480 پیکسل اشغال کرده. Xperia Pro از همان صفحه نمایش Reality استفاده شده در مدل‌های Xperia arc، neo، ray، و arc S بهره می‌برد که به Bravia Mobile Engene مجهز است. LCD با کیفیت این گوشی با نورزمینه LED رنگ‌های قابل قبولی را ارائه می‌دهد و در نور خورشید به راحتی قابل خواندن است. نقطه ضعف این صفحه نمایش زاویه دید آن است. با اریب شدن زاویه دید، کنتراست به سرعت از دست می‌رود و رنگ‌ها غیر قابل تشخیص می‌شوند.
image
با اینکه صفحه نمایش Reality برای SuperAMOLED سامسونگ گزینه مناسبی نبوده، از بهترین LCD ها به شمار میرود و ما بار ها اسمارت فون های جدید سونی اریکسون را به خاطر کیفیت تصویر و عملکرد در نور روز تحسین کرده ایم.و حالا تست صحفحه نمایش ما. در Xperia Pro، تست‌های صفحه نمایش را فقط در بیشترین حد روشنایی آن انجام دادیم، زیرا در حالت‌های دیگر، حسگر نور وارد عمل می‌شود و به طور خودکار روشنایی صفحه نمایش را کنترل می‌کند. و از آنجا که تست های صفحه نمایش در اتاق کاملا تاریک انجام می‌شوند، این موضوع باعث به وجود آمدن خطا در نتایج می‌شد.
image
در زیر صفحه نمایش، کلیدهای معمول کنترل قرار گرفته‌اند. دکمه‌های سخت افزاری Back، Home، و Menu کمی چسبیده به هم به نظر می‌رسند، ولی در مقایسه با Xperia arc، راحت‌تر هستند.
image
بالای صفحه نمایش نسبتا شلوغ است. بلند گوی گوشی،حسگر نور محیط، دوربین VGA، و مجاورت سنج در این قسمت قرار گرفته‌اند.در پهلوی چپ این گوشی خروجی 5/3 میلیمتری صدا و دکمه Locl/Power قرار گرفته‌اند. این دکمه به صورتی قرار گرفته است که اگر گوشی با دست راست نگه داشته شود، با انگشت اشاره به راحتی می‌توان آن را لمس کرد. ولی دکمه به قدری کوچک است که فشار دادن آن در این حالت تقریبا غیر ممکن است و برای مطمئن شدن از عملکرد آن، باید از ناخن برای فشار دادنش استفاده کرد.در سمت بالا و راست، دکمه کنترل حجم صدا و درگاه microHDMI در زیر یک درب لاستیکی قرار گرفته‌اند. کنار درگاه microHDMI می‌توان LED کوچک نشانگر وضعیت را دید. در انتهای دیگر این پهلوی گوشی، دکمه دو مرحله‌ای شاتر قرار گرفته. مانند دو مدل دیگر arc، در اینجا هم این دکمه کوچک و سفت است. چیزی که آن را بدتر می‌کند، این است که با فشار دادن شانر، کشوویی صفحه کلید حرکت می‌کند.
image
image
image
image
در مرکز لبه بالای گوشی، درگاه microUSBقرار گرفته است. در لبه پایین گوشی، تنها چیزی که دیده می‌شود محل وصل کردن بند است.
image
image
صفحه کلید استاندارد QWERTY این گوشی به صورت کشویی از زیر آن خارج می‌شود. تنظیماتی برای فعال کردن صفحه کلید هوشمند وجود دارد که به ادعای سونی اریکسون فورا عمل می‌کند، ولی در مورد دستگاهی که ما در اختیار داشتیم اینطور نبود. با بیرون آمدن صفحه کلید، قفل صفحه باز می‌شود. باید هشدار بدهیم که کشویی صفحه کلید کمی لق است، که ممکن است با گذشت زمان بدتر هم بشود.طرح صفحه کلید دقیقا شبیه Mini pro است، ولی کلیدها فاصله بیشتری با هم دارند و این استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. دکمه‌های صفحه کلید دارای سطحی مات و زیبا هستند و هنگام استفاده بسیار نرم عمل میکنند. در کل، این صفحه کلید بسیار زیبا است. هرکلید با یک نوار نورانی دور آن مشخص شده و کاراکترها هم به خوبی روشن می‌شوند.
image
در پشت Xperia Pro سونی اریکسون، دوربین 8 مگا پیکسلی با فلاش LED آن قرار گرفته است. لنز در یک تورفتگی قرار گرفته تا کمتر در خطر خراش و لک شدن قرار بگیرد. میکروفون ثانویه برای حذف نویز نیز در نزدیک دوربین دیده می‌شود.
image
بلند گوی گوشی، در پایین آن تعبیه شده است.
image
کارت حافظه microSD در پشت درب باتری و در انتهای محفظه باتری قرار می‌گیرد که این خارج کردن کارت حافظه بدون خاموش کردن گوشی را غیر ممکن می‌کند. باز کردن درب باتری برای ما خیلی مشکل بود. هیچ جایی برای گذاشتن انگشت و کشیدن درب در نظر گفته نشده. نهایتا، پس از خش برداشتن سطح درب توانستیم آن را باز کنیم. Xperia Pro تا 32 گیگابایت کارت حافظه را پشتیبانی می‌کند و هنگام خرید یک کارت 8 گیگابایتی روی آن است.محفظه سیم کارت هم در کنار شیار کارت حافظه قرار گرفته. نیروی Xperia Pro توسط یک باتری 1500 میلی آمپر ساعتی فراهم می‌شود، که باید برای سه روز کارکرد عادی این گوشی کافی باشد.
image
باتریXperia Pro سونی اریکسون در تست استاندارد باتری ما، امتیاز 37 ساعت را به دست آورد. البته نگه داشتن شارژبرای 37ساعت برای حالتی که روزانه از گوشی برای یک ساعت مکالمه 3G، یک ساعت پخش ویدئو و یک ساعت جستجو دراینترنت استفاده شود، قابل انتظار است. در واقع این عملکرد، در مقایسه با باتری بسیاری از اسمارت فون های امروزی بهتر است.Xperia Pro سونی اریکسون اندازه قابل قبولی دارد و حمل کردن و استفاده از آن راحت است. از نظر ابعاد تقریبا مانند Xperia neo است و صفحه کلید QWERTY به خوبی در آن تعبیه شده است. این صفحه کلید واقعا کاراست و نور پشت آن به زیبایی طراحی شده است. ترکیب صفحه کلید واقعی عالی و یک صفحه نمایش 7/3 اینچی این گوشی را به یک messenger کامل تبدیل کرده که نسبت به mini pro طرفداران بیشتری دارد.Xperia Pro به خوبی ساخته شده، اگرچه ما از آن اشکال هایی گرفتیم. این اشکال‌ها ارزش Xperia Pro را از بین نمی‌برند، ولی لازم است کاربران آینده این گوشی آن‌ها را بدانند. کشویی صفحه کلید لق است. گرچه این لقی زیاد نیست، ولی به هر حال یک مشکل است. باز کردن درب پشت بسیار مشکل است، ولی زیاد مجبور به این کار نخواهید شد. دکمه‌های Power و Shutter می‌توانستند بهتر از این باشند. بدنه پلاستیکی و ظاهر این گوشی قابل قبول است. این گوشی خوش ظاهر و خوش دست است، بدون اینکه یک تحول در طراحی به حساب آید. به خاطر حساسیت به اثر انگشت، به هیچ وجه رنگ سیاه این مدل را پیشنهاد نمی‌کنیم.
image
image
 

کنترل گوشی در دست اندروید 2.3.4

 Xperia Pro سونی اریکسون همراه با اندروید 2.3.4 عرضه می‌شود. ما قبلا این سیستم عامل را روی گوشی Xperia arc S بررسی کرده ایم، ولی دوباره ویژگیهای جدید آنرا مرور می‌کنیم. از جمله قابلیت هایی که توسط اندروید 2.3.4 ارائه شده‌اند، می‌توان به قابلیت عکس گرفتن از صفحه نمایش، سازگاری بیشتر با فیسبوک، وارد کردن متن از طریق swipe و USB on-the-go اشاره کرد. Xperia Proنیز مانند مدل‌های همرده خودش در صفحه خانگی دارای پنج قسمت است ( که می‌توانید آن‌ها را تغیر دهید)، همچنین چهار میانبر docked ( در هر طرف میانبر launcher دو تا). این میانبرها در هر پنج قسمت صفحه خانگی قابل مشاهده هستند و می‌توانند تنها یک آیکون، یا فولدر هایی شامل چندین آیکون باشند.
image
image
image
 صفحه خانگی از قابلیتی به نام حالت پیش نمایش (Overview mode) بهره می‌برد. در حالیکه در هر یک از پنج قسمت صفحه خانگی هستید، با دو انگشت zoom out کنید تا با جلوهای زیبا یک صفحه جدید باز شود. همه ابزارهای شما در این صفحه نمایش داده می‌شوند و می‌توانید با انتخاب هر یک از آنها به صفحه آن بروید. ازنظر عملکرد، این قابلیت مانند Leap View در HTC و یا TouchWIZسامسونگ است. ولی در اینجا ابزارها به شکل صفحه‌های کوچک و ناخوانا نیستند. هر یک از آن‌ها در یک صفحه جدید باز می‌شود و تا حد امکان از فضا استفاده کرده و بزرگ ظاهر می‌شود.
image
 Xperia Pro علاوه بر ابزارهای همیشکی، از تعدادی ابزار ویژه سونی اریکسون نیز بهره می‌برد. از جمله آن‌ها می‌توان به Timescape widget (و برنامه مخصوص آن) و یک ابزار شبیه Mediascape برای مدیریت عکس‌ها و ویدئوها اشاره کرد. در قسمت اجرای برنامه‌ها، میانبرها در گوشه‌های پایین صفحه قرار می‌گیرند. آن‌ها امکان مرتب کردن آیکون‌ها را به شما می‌دهند. می‌توانید از یکی از حالت‌های مرتب سازی خودکار (الفبایی، دفعات اجرا، تاریخ نصب) استفاده کنید یا به صورت دستی آن‌ها را مرتب نمایید.
image
image
image
 درست کردن فولدر ها با استفاده از منطق iOS ( و محیط نرم افزاری) به سادگی انجام می‌شود. کافی است یک آیکون را drag کنید و روی یک آیکون دیگر بیندازید، پنجره‌ای باز می‌شود و از شما می‌خواهد که برای فولدری که قصد تشکیلش را دارید نام و آیکون انتخاب کنید.
image
image
 حالت قفل شده صفحه نمایش مانند بقیه مدل‌های Xperia است و شما را از تحولات فیسبوکتان نیز باخبر می‌کند. البته notification های استاندارد و قابلیت task switching نیز وجود دارند و کاملا کاربردی هستند.
image
image
image
image
 مورد قابل ذکر دیگر، میانبر گرفتن عکس از صفحه نمایش است که می‌توان در قسمت تنظیمات power آن را فعال کرد و توسط دکمه Power/Lock از آن استفاده کرد. اگر سونی اریکسون برای این کار از ترکیبی از دو کلید استفاده می‌کرد (مثل ترکیب Home+Lock در iOS) نسبت به یک میانبر مجازی بهتر بود، ولی به هر حال وضعیت به این صورت است. 
image

 واسطه کاربری Timescale

 timescape همه ارتباطات شما رادر یک جا جمع می‌کند: از اینجا می‌توانید به SMSها، MMSها، ایمیل ها، تماس‌های قبلی، و آپدیت های تویتر و فیسبوک دسترسی پیدا کنید. timescape دارای چندین tab است که به شما اجازه می‌دهند موارد را بر حسب نوع آن‌ها فیلترکرده و اطلاعات را دسته بندی کنید.
image
image
image
image
 با timescape علاوه بردیدن آخرین فعالیت‌ها و آپدیت های مخاطبین خود، می‌توانید status خود را به اشتراک بگذارید، به پیام‌های دریافتی جواب دهید یا با شماره‌ای که با شما تماس گرفته تماس بگیرید.
image
 بهترین قسمت timescape جدید این است که می‌توانید آن را به عنوان یک homescreen widgetقرار دهید. به این صورت، همه آپدیت های شما به صورت مربع‌های کوچک نشان داده می‌شوند و دیگر نیازی به قربانی کردن فضای homescreen خود ندارید. اگر همه این عملکردها برای شما کافی نیستند، می‌توانید از Android Market افزونه های رایگان timescape برای کاربران سونی اریکسون را دانلود کنید. از جمله آن‌ها می‌توان به افزونه های mixi، Foursuare، Orkut، Gmail، موزیک و عکس اشاره کرد. 

 مقایسه Xperia Pro

 چیپست Snapdragon مدتی است که روی گوشی ها ارائه می‌شود و میدانیم از نظرعملکرد باید چه انتظاراتی از آن داشته باشیم. سونی اریکسون هم پیش از این در بیشتر اسمارت فون های جدید خود از این چیپست استفاده کرده است. همانطور که انتظار داشتیم، Xperia Pro از نظر synthetic نتایجی شبیه به Xperia rayرا ارائه داد. توانایی ضبط ویدئوی این دو گوشی نیز مشابه هم است.Sony Ericsson Xperia pro (1GHz CPU, 512MB RAM, Adreno 205, Android 2.3.4)
image
image
image
image
 Sony Ericsson Xperia ray (1GHz CPU, 512MB RAM, Adreno 205, Android 2.3)
image
image
image
image

 دفترچه تلفن اجتماعی

 دفترچه تلفن خوش ظاهر Xperia Pro می تواند اطلاعات گسترده‌ای را در مورد مخاطبان شما در خود ذخیره کند. برای هر مخاطب یک صفحه وجود دارد که اطلاعات تماس، تماس های اخیر، و اطلاعات دیگر او از شبکه‌های اجتماعی را در خود دارد.
image
image
image
image
 میتوان فهرست مخاطبان را بر حسب اسم بزرگ یا کوچک مرتب کرد. برای جستجو در میان مخاطبین دو حالت وجود دارد. یک نوار جستجو که در بالای لیست مخاطب‌ها قرار گرفته و نیز قابلیت جدا کردن اسم‌هایی که با یک حرف مشخص شروع می‌شوند. میتوانید اطلاعات خود را با چندین حساب مختلف از جمله Exchange و فیسبوک هماهنگ کنید، بعضی از مخاطبین هر حساب خود را به صورت انتخابی پنهان کنید، و یا دفترچه تلفن را به صورتی تنظیم کنیدکه مخاطبین را فقط با شماره تلفن آن‌ها نشان دهد. در صورتی که مخاطبی در چند سرویس مختلف دارای حساب کاربری باشد، می‌توانید اطلاعات مربوط به او را در یک جا جمع کنید. در فیسبوک، قسمت‌های عکس و interest در سربرگ‌های جدا گانه ای نمایش داده می‌شوند. عملیات سریع بر روی مخاطب‌ها نیز امکان پذیر است. با لمس تصویر هر مخاطب، میانبرهایی برای تماس و یا فرستادن SMS و یا ایمیل به او ظاهر می‌شوند. اطلاعات هر مخاطب را می‌توان تحت چندین فیلد طبقه بندی کردو با اسفاده از دکمه‌های مثبت و x می‌توان فیلدها را اضافه یا حذف نمود. فیلدها می‌توانند هر گونه اطلاعاتی را در بر گیرند، از اسم ( و حتی تلفظ اسم) گرفته تا آدرس، لقب، و یادداشت. میتوان کاری کرد که تماس‌ها مستقیما به پیغام گیرصوتی وصل شوند. اختصاص دادن زنگ‌های متفاوت به مخاطب‌ها نیز ممکن است. میتوانید با "ستاره دار" کردن یک مخاطب اورا به سربرگ علاقه مندی های خود اضافه کنید. همچنین، در هر حساب Gmail یک گروه به نام "ستاره دارهای اندروید (starred in android) " وجود دارند که مخاطب‌های ستاره دار شده مستقیما به آنجا خواهند رفت.
image
image
 

جای خالی شماره گیری هوشمند

 Xperia Pro در دریافت سیگنال‌ها قوی عمل میکند و هیچ یک از تماس‌هایی که ما با آن داشتیم قطع نشد. سطح صدا در هر دو طرف خط خوب است، صدای گوشی به اندازه کافی بلند است و هیچ اختلالی در صدا وجود ندرد. میکروفون ثانویه داخلی برای حذف پارازیت به کار می‌رود تا حتی در محیط‌های پر سر و صدا بتوان صدایی بلند و واضح را شنید. متاسفانه Xperia Pro نیز مانند مدل‌های دیگر سری Xperia از قابلیت شماره گیری هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. ولی شماره گیری صوتی امکان پذیر است ( سریع‌ترین راه استفاده کردن از این قابلیت، widget آن در homescreen است.
image
image
image
 مجاورت سنج کمک می‌کند که در حین مکالمه، صفحه نمایش لمسی به طور خود کار غیر فعال شود. مثل همیشه، دفترچه تلفن، لیست تماس‌ها، و شماره گیر هر سه در یک برنامه ارائه شده‌اند. در لیست تماس‌ها، همه تماس‌های گرفته شده، دریافت شده، و از دست رفته دیده می‌شوند. ما مثل همیشه تست بلند گو را نیز روی این گوشی انجام دادیم. امتیاز به دست آمده نسبتا خوب بود، ولی نسبت به خیلی از گوشی‌ها کمتر است و ممکن است گاهی صدای زنگ را نشنوید. در اینجا می‌توانی اطلاعات بیشتری در باره تست بلند گو و همچنین اطلاعات مفید دیگری را مشاهده کنید.
image
 در تنظیمات صدای این گوشی گزینه xLoud را می‌بینیم که ادعا شده می‌تواند صدای بلند گو را تقویت کند. یک تست سریع عمیق‌تر شدن صدا با استفاده از این سیستم را نشان می‌دهد، ولی ما از صدا سنج دیجیتال خودمان هم برای اندازه گیری صدا استفاده کردیم. در مجموع، با استفاده از xLoud صدا 5 دسیبل بلند تر می‌شود که امتیاز خوبی است. نکته دیگر این است که قرار دادن گوشی روی پشت آن، باعث کم شدن صدا نمیشود و برعکس، با این کار صدا چند دسیبل افزایش پیدا می‌کند.مدیریت بی نقص پیام ها هر SMS و MMS به صورت یک پیام چت در صفحه دیده می‌شود، پیام‌های جدید در پاین صفحه قرار می‌گیرند. می‌توانید هر یک از پیام‌ها را forward، copy، delete، و یا حتی قفل (در برابر پاک شدن) کنید. میتوانید برای پیدا کردن یک پیام خاص از search استفاده کنید. همچنین، می‌توانید delivery report را فعال کنید. با اضافه کردن مالتی مدیا (عکس، موزیک، غیره) به یک پیام، می‌توانید آن را به MMS تبدیل کنید. در مورد ایمیل، برنامه Gmail به شما اجازه می‌دهد چندین پیام را به طور همزمان آرشیو، مارک گذاری، و یا پاک کنید. با استفاده از این برنامه، می‌توان چندین حساب Gmail را باز نگه داشت، ولی برای دیگر سرویس‌های ایمیل نمیتوان صندوق های دریافت را با هم یکی کرد.
image
image
image
image
 ولی این کار با برنامه ایمیل عمومی ممکن است. این برنامه می‌تواند همزمان به چندین صندوق IMAP یا POP متصل باشد و شما می‌توانید پیام‌ها را در همان فولدر های اصلی آن‌ها مشاهده کنید.
image
image
image
 در حالت پیش نمایش صفحه دو نیم می‌شود، که در نیمی از آن ایمیل ها، و در نیمه دیگر ایمیل انتخاب شده نشان داده می‌شود. این نمایش در دو حالت عمودی و افقی ممکن است، و می‌توانید با جا به جا کردن خط بین دو قسمت، اندازه آن‌ها را تغییر دهید.
image
image
image
 قسمت Instant Messaging توسط Google Talk اداره می‌شود. شبکه GTalk با بسیاری از سرویس‌های پر طرفدار سازگار است، از جمله Pidgin، Kopete، iChat، و Ovi. برای وارد کرن متن، می‌توانید از یک صفحه کلید استاندارد QWERTY بر روی صفحه نمایش استفاده کنید. حتی در حالت عمودی، تایپ کردن بسیار راحت انجام می‌شود. کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند و از هم فاصله دارند.
image
image
 ولی با چرخاندن گوشی به حالت افقی، شرایط کاملا تغییر می‌کند. صفحه کلید مجازی بزرگ بیش از نیمی از صفحه را اشغال می‌کند و کلیدهایی بزرگ و راحت را در اختیارتان قرار می‌دهد. احتمالا Xperia Pro از نظر صفحه کلید مجازی بهترین چیزی است که می‌توانید داشته باشید. ولی با داشتن یک صفحه کلید واقعی استاندارد، چه نیازی به این صفحه کلیدهای مجزی دارید؟ در هر صورت، این صفحه کلید یکی از دلایل مهم انتخاب Xperia Pro است. همانطور که در قسمت سخت افزار اشاره کردیم، عملکرد این صفحه کلید فوق العاده است. استفاده از آن سریع ترین و احت ترین راه برای تایپ کردن است، و حتماً شما را راضی خواهد کرد. در قسمت نوشتن متن، یک دسته به نشانگر متصل است که کمک می‌کند اصلاح اشتباه‌ها راحت‌تر و با دقت بیشتری انجام شود. با tab and hold گزینه‌های انتخاب ظاهر میشوند- انتخاب کلمه (select word) و انتخاب همه(select all) - همراه با دو دسته که برای تنظیم کردن ابتدا و انتهای محدوده انتخاب به کار می‌روند. با یک tab and hold دیگر گزینه های copy و cut ظاهر می‌شوند.
image
و اما وارد کردن متن از طریق swype. این قابلیت در Xperia Pro مشابه بسیاری از گوشیهای Galaxy است. به جای لمس کردن کلید ها برای کردن حروف، شکل حرف را با انگشت روی صفحه کلید مجازی بکشید. حتی اگر قبلا از این قابلیت استفاده نکرده باشید، خیلی زود آن را یاد میگیرید و به آن عادت میکنید. همچنین میتوان تنظیماتی را اعمال کرد که پس از هر کلمه، فاصله گذاری به صورت خودکار انجام شود. به طورکلی میتوان گفت که این قابلیت بسار دقیق و کار آمد است.
image
image

 گالری تصاویر

 Xperia Pro از همان گالری همیشگی اندروید استفاده می‌کند که از زمان Gingerbread تغییر چندانی نرده است. این گالری عملکرد خوب، ظاهر سه بعدی جذاب، و جلوه‌هایی زیبا دارد، ولی متاسفانه عکس‌های شما را فقط به صورت کوچک شده نشان می‌دهد. آلبوم ها و فولدر های مختلف، به صورت توده‌هایی از عکس‌ها دیده می‌شوند که پس از انتخاب شدن، به صورت منظم چیده می‌شوند. اگر در Picasa لبوم آنلاین دارید، عکس‌های آن در گالری به صورت یک کپه ظاهر می‌شوند.
image
image
image
 باید متوجه دکمه 3D در بالای صفحه گالری شده باشید. این دکمه، بخش دیگری از گالری را باز می‌کند که فقط حاوی پانوراما های سه بعدی است. عکس‌های استاندارد دوربین و پانوراما ها در فولدر دوربین در گالری قرار گرفته‌اند.
image
image
 برای نمایش دادن پانوراما های سه بعدی، باید گوشی خود را به یک 3DTV مناسب وصل کنید. ما آن‌ها را با LG Optimus 3D امتحان کردیم، ولی دستگاه آن‌ها را نشناخت.
image
image
 سونی اریکسون به این گوشی قابلیت پشتیبانی از عکس‌های فیسبوک را نیز اضافه کرده. این عکس‌ها با یک لوگوی کوچک فیسبوک که در گوشه آن‌ها قرار می‌گیرد مشخص می‌شوند و هنگام دیدن آن‌ها، می‌توانید با استفاده از دکمه شصت در گوشه بالا و سمت راست تصویر، آن‌ها را like بزنید.
image
image
 میتوان با استفاده از دکمه‌ای که در گوشه بالا و سمت راست قرار گرفته، عکس‌ها را بر حسب تاریخ مرتب کرد و آن‌ها را در یکی از حالت‌های grid و timeline مشاهده کرد. گالری از اسکرول کردن با انگشت یا panning پشتیبانی می‌کند، به این صورت می‌توانید بدون این که مجبور باشید به صفحه قبل برگردید، عکس‌ها را رد کنید. مانند Xperia ray، در اینجا نیز می‌توانید با دو انگشت روی عکس‌ها زوم کنید (pinch zooming )، ولی برای این کار می‌توانید از دو بار ضربه پشت سر هم به صفحه و یا دکمه‌های + و – هم استفاده کنید. گالری اندروید هنوز فقط حالت کوچک عکس‌های شما را نشان می‌دهد. ولی با فرستادن هر عکس به یک دستگاه دیگر نسخه دریافت شده داری وضوح کامل است.
image
image
image
image
در گالری می‌توان عکس‌ها را مستقیما crop کرد و یا چرخاند. به اشتراک گذاری سریع عکس‌ها با استفاده از Picasa، ایمیل، فیسبوک، بلوتوe، و یا MMS نیز به سادگی انجام می‌شود. موتور BRAVIA کنتراست و رنگ‌ها را تقویت می‌کند، همچنین عکس را شفاف‌تر می‌کند و نویز آن را کاهش می‌دهد. این تغییرات معمولا با آثار نامطلوبی روی عکس همراه هستند، ولی صفحه فشرده Xperia Pro از دیده شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. می‌توانید BRAVIA را خاموش کنید، ولی پیشنهاد ما این است که بگذارید روشن بماند، زیرا کیفیت عکس‌ها را واقعا بهبود می‌بخشد. مانند بیشتر گوشی های اندرویدی، این مدل نیز فاقد یک برنامه ویژه پخش ویدئو است. البته شاید وجود یک برنامه فانتزی برای پخش ویدو چندان مهم نبشد و مهم‌ترین چیز پخش شدن خوب ویدئو باشد. ولی اینجای کار هم مشکل دارد، این گوشی فقط ویدئوهای 3GP و MP4 را پخش می‌کند. البته باید گفت که Xperia Pro ویدئوهای MP4 با وضوح p720 (و نه p1080) را به خوبی پخش کرد. صفحه نمایش 3/7 اینچی FWVGA Reality کیفیت تصویری فوق العاده (در اینجا هم موتور BRAVIA وارد عمل می‌شود) و نسبت ابعادی بسیار دقیقی را ارائه می‌کند. راه دیگر این است که از Amdroid Market یک ویدئو پلیر مناسب دانلود و کار خودتان را راحت کنید. به این صورت، می‌توان بر دیگر نقاط ضعف پخش ویدئو در Xperia Pro، مثل پشتیبانی نکردن از زیرنویس نیز غلبه کرد. 
image

 موزیک پلیر

 موزیک پلیر Xperia Pro مشابه برنامه‌های موجود روی Xperia ray و Xperia arc S است. The interface is laid out in four tabs for the available sorting options:, , and.. محیط این برنامه داری چهار سربرگ برای حالت‌های مختلف دسته بندی است: all artists، all tracks، playlists، و albums. با فشار دادن دکمه منو، میانبر گزینه‌های search، send، و delete ظاهر می‌شوند.
image
image
image
image
 در صفحه Now playnig دکمه‌های همیشگی کنترل موزیک را میبینید، همینطور یک میانبر به library و دکمه infinite. با infinite می‌توانید به سرعت روی YouTube به دنبال یک آهنگ بگردید و یا متن یک ترانه را جستجو کنید. طرفداران موسیقی، مجموعه کامل اکویلایزر های پیشفرض را دوست خواهند داشت. همچنین می‌توانید با فعال کردن silent mode همه صداهای دیگر به جز هشدارها را غیر فعال کنید، که این برای گوش کردن به موزیک بدون مزاحمت عالی است. 
image
image
image
 مانند گالری، موزیک پلیر نیز به شما، امکان می‌دهد آهنگ‌های مورد علاقه خود را “like” بزنید تا بهترین‌های آن‌ها روی wall شما قرار بگیرند. سپس، می‌توانید از طریق برنامه Friends’ music and video (که به آن media discovery هم گفته می‌شود) در باره آن‌ها با دوستانتان بحث کنید و همچنین، با استفاده از یک widget می‌توانید بفهمید دوستانتان در حال گوش دادن به چه چیزی هستند.

کیفیت خوب صدا

 Xperia Pro سونی اریکسون در تست خروجی صدا بسیار قوی ظاهر شد. در زمینه‌های مختلف امتیازهای خوبی به دست آورد و بلندی صدای آن قابل قبول است، برای همین بیشتر کاربران از آن راضی خواهند بود. مثل همیشه، مهم‌ترین امتیازها با وصل کردن خروجی صدای اسمارت فون به یک آمپلیفایر خارجی به دست می آیند. در این تست، Xperia Pro سونی اریکسون همه موارد مورد بررسی را با موفقیت پشت سر گذاشت. متاسفانه، وقتی یک هدفون استریو را به Xperia Pro وصل می‌کنید، تداخل استریو بیش از چیزی است که بتوان آن را خوب در نظر گرفت، همچنین مقداری دیستورشن قابل تشخیص است و فرکانس کمی نوسان دارد. سطح نویز و محدوده دینامیک ثابت می‌مانند، ولی درکل عملکرد این گوشی در قسمت دوم تست متوسط بود. در این جدول خودتان می‌توانید نتایج را ببینید.
image
 

 رادیو FM

 Xperia Pro سونی اریکسون به یک رادیوی FM هم مجهز است که در محیطی بسیار ساده و زیبا ارائه می‌شود. این رادیو به طور اتوماتیک منطقه را برای پیدا کردن ایستگاه‌های موجود اسکن می‌کند و برای ساده‌تر شدن بازگشت دوباره به هر ایستگاه، بر روی فرکانس آن یک علامت میگذارد. همچنین می‌توانید بعضی از آن‌ها را به عنوان موارد مورد علاقه خود مارک کنید. سرویس TrackID هم فعال است و در محیط برنامه ردیو کار می‌کند. 
image
image
image
image

دوربین 8 مگا پیکسلی با قابلیت تهیه پانورما

Xperia Pro داری یک دوربین 8 مگا پیکسلی است که به فلش تک LED مجهز میباشد. مانند Xperia ray، arc، و arc S، Xperia Pro ننیز از یک حسگر backlit Exmor R بهره میبرد که عملکرد قوی در نور کم را ممکن میسازد. تجربه ما با این حسگر ها نشان میدهد که آنها واقعا مقدار نویز را کاهش میدهند، ولی کیفیت عکس را چندان بهتر نمیکنند.در Xperia Pro گزینه های کنترل دوربین بر روی دو نوار ابزار در دو طرف منظره یاب قرار دارند. نوار سمت چپ، حاوی پنج میانبر به تنظیمات مختلف است و نوار سمت راست، پنج عکس آخری که گرفته شده را در اندازه کوچک نشان میدهد.میتوانید نوار های تنظیمات را بکشید تا بزرگ شوند یا فشار دهید تا از صحنه حذف شوند. این راه حل هوشمندانه به شما اجازه میدهد تعیین کنید که چه مقدار از تنظیمات دوربین در صفحه باشد. میتوان ترتیب میانبر های نوار سمت چپ را تغییر داده و یا آنها را با گزینه های دیگر موجود در منو جایگزین کرد.
image
image
image
image
میتوانید یکی از این 5 حالت را برای گرفتن عکس انتخاب کنید: معمولی، تشخیص صحنه، تشخیص چهره، پانوراما، پانورامای سه بعدی. در حالت معمولی خودتان صحنه را انتخاب میکنید، ولی در حالت انتخاب صحنه به Xperia Pro اجازه میدهید که حدس بزند کدام صحنه مناسب تر است (در این زمینه نسبتا خوب عمل میکند).
image
دو حالت ثبت پانوراما توسط اندروید 2.3.4 امکان پذیر شده است. قابلیت Sweep Panorama در بسیاری از دوربین های کوچک سونی وجود دارد و باید برای بعضی از شما آشنا باشد. به هر حال، گرفتن یک پانوراما خیلی ساده است. فقط باید یک slider را روی صفحه دنبال کنید و وقتی به انتهای آن برسید، پانورامای شما گرفته شده است. متاسفانه، نمیتوانید بلندی آن را تعیین کنید. باید تا تمام شدن slider به گرفتن تصاویر ادامه دهید. اگر بیش از حد کند یا سریع حرکت کنید، باید کار را تکرار کنید.
image
image
بسته به نوع پانورامایی که انتخاب کرده اید، میتوانید نتیجه کار را به صورت یک تصویر دو بعدی (4942 در 1080 پیکسل) در Xperia Pro خود و یا به صورت سه بعدی در یک 3D TV نگاه کنید.از جمله تنظیمات دیگر میتوان به تغییر دادن وضوح، فعال کردن دوربین جلو یا عقب، نور عکس، تگ کردن جغرافیایی، لرزش گیری عکس و نوع فکوس اشاره کرد. گزینه های دیگری که در دسترستان قرار دارند عبارتند از تایمر، صدای شاتر، تراز سفیدی، و تنظیمات فاصله سنجی.کیفیت تصویر خوب و مقدار نویز نسبتا کم است و سطح بالایی از جزئیات ظریف را میتوان در عکس ها دید، اگرچه در میان دوربین های 8 مگا پیکسلی، موارد بهتری هم وجود دارند. عکس ها از کنتراست خوبی برخوردار هستند و رنگ های آنها با وجود فوق اشباء بودن، خوب هستند.پانوراما ها با ابعاد 4912 در 1080 پیکسل ثبت میشوند و اگر برای گرفتن آنها از سه پایه استفاده کنید، بسیار دقیق سر هم میشوند.مقایسه کیفیت عکس ها.ما عکس های گرفته شده با Xperia Pro سونی اریکسون را در پایگاه داده مقایسه عکس خودمان قرار دادیم. صفحه این سیستم داری یک راهنمای سریع است.Xperia Pro در هر سه زمینه بسیار خوب ظاهر شد و جزئیات ظریف و رنگ های خوبی را در تصاویر ثبت کرد.

ضبط ویدئو های خوب P720

Xperia Pro سونی اریکسون قابلیت ضبط ویدئو های P720 با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد. تنظیمات حالت فیلم برداری دوربین نیز مانند حالت عکاسی هستند- نوع فکوسس، فاصله سنجی، مقدار نور دهی، و لرزش گیری، همگی قابل تنظیم هستند.ویژگی دیگر فیلم برداری این گوشی، فکوس پیوسته خود کار است. پس از تغییر کردن صحنه فکوس مجدد ممکن است چند ثانیه طول بکشد، ولی این بهتر از چندین بار تلاش برای قفل کردن فکوس است، که میتواند باعث خراب شدن ویدئو بشود.
image
image
image
image
ویدئو ها با فرمت MP4 ( بیتریت 6 مگابیت بر ثانیه) ذخیره میشوند و فریم ریت همواره 30 فریم بر ثانیه است. رنگ ها و نیز جزئیات ثبت شده در سطح بسیار خوب هستند. کنتراست هم خوب است.در تاریکی، سیستم کاهش نویز سعی میکند که ویدئو ها بدون نویز ضبط شوند و بنابراین سطح جزئیات کمی کاهش مییابد.

 مقایسه کیفیت ویدئو

ما Xperia Pro سونی اریکسون را وارد سیستم مقایسه ویدئو ی خودمان کردیم و در کنار گوشی های دیگر داری توانایی فیلم برداری p720 قرار دادیم. میبینید که این گوشی در سطح آخرین گوشی های آندرویدی HTC مجهز به Gingerbread و تک هسته ای سامسونگ و یا حتی قوی تر از آنها است. 

قابلیت اتصال خوب

Xperia Pro سونی اریکسون در زمینه گزینه های ارتباطی، تنوع خوبی دارد. مهم ترین آنها پشتیبانی از باند چهار تایی GSM/GPRS/EDGE و باند سه تایی HSPA با سرعت دنلود تا 2/7 مگا بیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 76/5 مگا بیت بر ثانیه است.این گوشی از Wi-Fi (b/g/n) و بلوتوث نسخه 2.1 برای وصل شدن به شبکه های بیسیم محلی پشتیبانی میکند. برنامه Connected devices گوشی شما را به یک سرور DLNA تبدیل میکند و به شما امکان پخش فیل های خود در دستگاه های مجهز به DLNA (مثل تلوزیون، یا PlayStation3) را میدهد.درگاه microUSB هم برای انتقال اطلاعات از طریق کابل و هم برای شارژ به کار میرود. Xperia Pro با داشتن اندوید 2.3.4 از USB on-the-go پشتیبانی میکند، ولی برای استفاده از آن باید Sony Ericsson Live Dock را خریداری کنید. میتوانید از این درگاه برای وصل کردن فلش مموری های USB، صفحه کلید، و ماوس به گوشی خود استفاده کنید.با برنامه LiveWare manager میتوانید چندین برنامه را برای اجرا شدن پس از وصل شدن یک وسیله جانبی انتخاب کنید، که این میتواند بسیار مفید باشد (مثلا اجرا شدن موزیک پلیر پس از وصل کردن هدفون و یا اجرا شدن مرور گر فایل ها پس از وصل کردن فلش مموری).حافظه داخلی گوشی فقط 240 مگابایت را در اختیار کاربر قرار میدهد، ولی میتوانید با استفاده از یک کارت microSD تا 32 گیگا بایت حافظه داشته باشید. این مدل همراه با یک کارت حافظه 8 گیگا بایتی عرضه میشود.با خروجی 5/3 میلیمتر ی صدا و درگاه micro HDMI لیست قابلیت های اتصال این گوشی به پایان میرسد. البته درون جعبه دستگاه، کابل micro HDMI قرار داده نشده است. 

مرور گر وب کاربر پسند

مرورگر وب این گوشی محیط ساده ای دارد و در حالت پیشفرض، تقریباً هیچ گزینه اضافی ای در آن نیست. پس از بارگذاری صفحه، تنها چیز هائی که میبینید نوار آدرس و دکمه bookmark هستند که در بالای صفحه قرار گرفته اند. البته با زوم کردن و جا به جا شدن در صفحه، آن هم ناپدید میشود (برای باز گرداندن آن به سمت بالای صفحه اسکرول کنید یا منو را فشار دهید).
image
image
image
image
به این صورت، میتوانید از همه صفحه نمایش 7/3 اینچی برای وب گردی استفاده کنید. مرورگر اینترنت Xperia Pro به شما امکان زوم کردن با دو ضربه پشت سر هم و یا با دو انگشت را میدهد، البته میتوانید از دکمه های مجازی زوم هم استفاده کنید. ویژگی text reflow آرایش متن را متناسب با ابعاد صفحه تنظیم میکند.عملکرد مرورگر وب عالی است- زوم کردن و حرکت دادن صفحه و text reflow با سرعت خیلی خوبی انجام میشوند. مرورگر وب Xperia Pro از نظر ظاهر و عملکرد، برای مرور گر های گوشی های موبایل یک سرمشق است.محیط آن با وجود سادگی بسیار قدرتمند است. با لمس منو شش گزینه ظاهر میشوند. میتوانید یک سربرگ جدید باز کنید، بین تب ها حرکت کنید، صفحه را مجددا بارگذاری کنید، به جلو حرکت کنید، و bookmaark ها را باز کنید. با لمس آخرین دکمه، گزینه های بیشتری ظاهر میشوند (کپی متن، جستجو در صفحه، و غیره).یکی از ویژگی های مهم مرورگر وب پشتیبانی از فلش 11 است. ویدئو های YouTube در حالت های p360، p480، و حتی p720 کاملا روان و بدون حذف فریم و یا عقب افتادن صدا پخش شدند. به نظر میرسد که نسخع 11 فلش نسبت به نسخه های 10 آن پیشرفت زیادی داشته است. بازی های فلش نیز بدون مشکل اجرا میشوند.
image
image
 

ابزار های سازمان دهی عالی

Xperia Pro سونی اریکسون چندین قسمت برای سازمان دهی دارد، از جمله یک  OfficeSuite است که میتواند فایل های آفیس و پروزنده های شامل PDF را ویرایش و نمایش دهد .خواندن اسناد بر روی صفحه نمایش با کیفیت این گوشی بسیار راحت و جا به جا کردن متن نیز بسیار سریع انجام میشود.
image
image
image
image
Office Suite به شما اجازه میدهد بر روی Xperia Pro، اسناد Office را نمایش دهید، و یا تولید و ویرایش کنید.
image
image
image
image
این برنامه با برنامه های Gmail و ایمیل ادغام میشود و کار باز کردن اسناد را خیلی ساده میکند. برنامه ایمیل Xperia Pro به شما اجازه دانلود پیوست ها را نیز میدهد.تقویم سه حالت نمایش مختلف دارد: روزانه، هفتگی، و ماهیانه. قسمت پایین صفحه، برای یادداشت رویداد های مهم روز های آینده اختصاص داده شده است. اضافه کردن یک آیتم جدید به این قسمت راحت و سریع انجام میشود، و میتوانید برای یاد آوری آن، از یک هشدار استفاده کنید.
image
image
image
image
برنامه تقویم میتواند رویداد های مهم روز های آینده را از حساب فیسبوک شما استخراج کرده و نمایش دهد. ظاهر این رویدد ها مثل بقیه است، ولی نمیتوانید آنها را ویرایش کنید.در میا برنامه ها، یک ماشین حساب هم دیده میشود. طراحی آن ویژه استفاده به صورت لمسی است، دکمه ها بزرگ و کار با آن ساده است. میتوانید از منوی آن، توابع پیشرفته (لگاریتم، مثلثات) را نیز به آن اضافه کنید.
image
image
برنامه ساعت زنگ دار به شما اجازه میدهد چندین هشدار را تنظیم کنید و برای هر کدام زمان شروع و پایان خاص خودش را مشخص کنید. این برنامه میتواند نقش ساعت رومیزی را نیز بازی کند.در محیط آن میتوانید روشنایی صفحه را تغییر دهید، اطلاعات آب و هوا را مشاهده کنید، و یا از طریق میانبر های موجود به قسمت موزیک پلیر یا نمایش عکس های گالری خود به صورت اسلاید شو بروید.  متاسفانه این ساعت فاقد حالت های Stopwatch، Timer، World Clock است. برنامه ضبط صدا هم روی این مدل وجود ندارد. ولی میتوانید بسیاری از این برنامه ها را در Android Market پیدا کنید. 
image
image
image
image

ناوبری: Google Maps و Wisepilot

Xperia Pro سونی اریکسون به یک گیرنده GPS مجهز است که کمتر از 3 دقیقه پس از شروع، میتواند روی ماهواره ها قفل کند. میتوانید برای قفل کردن سریع GPS از قابلیت A-GPS استفاده کنید یا برای فهمیدن مکان تقریبی خود، از network positioning بهره ببرید. دستگاهی که به دست ما رسید، Maps 5.6.2 را همراه خود داشت، که قابلیت های بسیار خوبی دارد. یکی از آنها مسیر یابی به صورت آفلاین است. اگر از راه منحرف شوید، Maps بدون نیاز به اتصال اینترنت مسیر جدید را برای شما پیدا خواهد کرد. ولی بدون اتصال به اینترنت نمیتوانید مقصد را تغییر دهید. از جمله قابلیت های دیگر میتوان به نمایش سه بعدی ساختمان ها، چرخاندن نقشه با دو انگشت و تغییر زاویه دید استفاده کرد.
image
image
image
image
البته برخی از این قابلیت ها همه جا فعال نیستند. فقط در بزرگترین شهر های دنیا میتوان ساختمان ها را به صورت سه بعدی دید.سیستم ناوبری صوتی Google Maps فقط در بعضی از کشور ها فعال است و در صورتی که شما در یکی از این کشور ها نیستید، بهتر است پیش از حرکت مسیر خود را انتخاب کنید و در حین سفر هر از چند گاهی نگاهی به نقشه بیندازید.مثل همیشه، StreetView همراه گوشی است و به شما امکان دیدن پانوراما از محل های تحت پوشش را میدهد. با فعال بودن حالت compass احساس میکنید که در یک تور مجازی از آن محل هستید.روی دستگاه ما Wiseplot به همراه با قابلیت کامل ناوبری نصب شد بود. در حالت های مختلف تنظیمات GPS، قفل شدان GPS این گوشی مدت واقعا زیادی طول کشید، ولی پس از آن سیستم ناوبری ماهوره ای به خوبی عمل میکند (همراه با راهنمای صوتی). اطلاعات مربوط به آب و هوا و ترافیک هم در آن نشان داده میشد.
image
image
image
image
ما نمیتونیم به شما قول بدهیمم که Xperia Pro شما همراه با یک Wisepilot licence خواهد بود، ممکن است این قابلیت برای شما رایگان نبشد.

برنامه های بیشتر در Android Market

Xperia Pro از آخرین نسخه اندروید استفاده میکند و داری یک صفحه نمایش FWVGA است که دسترسی شما به Android Market را ممکن میسازد. چیپست MSM8255 باید بتوند بیشتر برنامه های موجود در آن را اجرا کند.اخیرا، Android Market دوباره از نظر ظاهر و محیط تغیراتی کرد. حالا چند سربرگ دارید که عبلرنند از : categories، featured، top paid، top free، top grossingوtop new free که میتوانید با اسکرول بین آنها حرکت کنید. این شرکت شباهت هایی به Apple’s App Store دارد.ولی بخش in-app تغیری نکرده و به نظر ما اصلاً جذاب نیست. در Android Market میتوانید هر نوع برنامه ای را پیدا کنید. 
image
image
image
image

نتیجه گیری

با ورود این گوشی با صفحه کلید QWERTY مجموعه گوشی های اندرویدی سونی اریکسون کامل شده است. این گوشی، در بین تاجر ها و نیز طرفداران شبکه های اجتماعی محبوبیت زیادی پیدا خواهد کرد. های Xperia Pro آماده بودند که اندروید را به کابران ارائه کنند. خیرن گفته شده بود که سمارت فون های جدید این شرکت، آپدیت Ice-cream Sandwich را همراه خود خواهند داشت.احتمالا قدم بعدی سونی اریکسون، تمرکز روی سخت افزار گوشی های خود باشد. با این که هنوز در حد شایعه است، ولی گفته میشود سونی اریکسون در حال کار کردن روی گوشی های داری پردازنده دو هسته ای و صفحه HD است. و شاید هم شاهکار بعدی کار سونی باشد و اریکسون در آن نقشی نداشته باشد. ولی حالا نمیتوان چیزی را پیشبینی کرد.از تبلیغات و حرف ها که بگذریم، به هر حال Xperia Pro وارد بازر شده و برای گروه های خاصی از کاربران بسیار مناسب است. اندازه صفحه و وضوح آن بسیار خوب است و صفحه کلید QWERTY عالی طراحی شده. از جمله برنامه های همراه این گوشی میتوان به Office و سازمان دهنده اشاره کرد، و Android Market راهی برای تهیه برنامه های دیگر است. قابلیت تصویر برداری و کار با شبکه های اجتماعیی بعد دیگری به این گوشی اضافه میکنند. Xperia Pro حتی بدون داشتن پردازنده دو هسته ای به هیچ وجه ضعیف به شمار نمی آید. باتری 1500 میلی آمپر ساعتی این گوشی کارکرد خوبی دارد.به نظر میرسید که گوشی های داری صفحه کلید QWERTY از دور خارج شده باشند، ولی سونی اریکسون خلاف این را ثابت کرد. سونی اریکسون دو مدل مختلف از این گوشیها را تولید کرد که تفاوت های زیادی با هم دارند.
image
اگر در اوپا هستید و به دنبال یک رقابت با معنی هستید، باید کمی عقب برگردید تا به Desire Z و Milestone 2 برسید.هر دوی آنها از اندروید 2.3 Gngerbread استفاده میکنند و گوشی جدید موتورولا، MILESTONE 2 از نظر قدرت پردازنده و وضوح صفحه مشابه Pro است. Xperia Pro بدنه آلومینیمی Desire Z و یا حالت خشن Milestone را ندارد. در عوض، به یک دوربین 8 مگاپیکسلی مجهز است. آپشن دیگر نوکیا E7 می باشد که از سیستم عامل سیمبین Belle بهره می برد .
image
image
image
اگر به دنبال یک گوشی با صفحه کلید QWERTY هستید، سونی اریکسون آخرین مدل ها را عرضه کرده. به نظر میرسد در این سبک گوشی رقابت چندانی وجود ندارد. و استایل متفاوت این گوشی، نشان دهنده تغییر سلیقه بازار است. Xperia Pro برای استفاده های تجاری مناسب است، ولی ظاهر آن رسمی نیست. GSMARENA
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۵/۱۹
اگه پرو خوبه + اگه نیست -

مهمان

۱۳۹۲/۳/۶
pro بهتره یا ray?