SonyEricsson Elm

به نظر نمی رسد که نسل گوشی های قدیمی که کلیدهایی سخت افزاری داشتند از بین رفته باشد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۲/۱۱
بررسی تخصصی Sony Ericsson Elm :ریشه های سبز
مقدمه

به نظر نمی رسد که نسل گوشی های قدیمی که کلیدهایی سخت افزاری داشتند از بین رفته باشد ، آن ها همچنان برای تولیدکنندگان شان درآمدزا هستند. اما برای گوشی هایی چون Sony Ericsson Elm جلب توجه عمومی کار بسیار دشواری خواهد بود. گوشی های مبتنی بر آندروید ، سیمبین ، iPhone ها و گوشی های لمسی هوشمند و غیر هوشمند همگی از آن ها محبوب تر هستند.

CyberShot و Walkman دو سری مشهور سونی اریکسون هستند و شاید برخی عقیده داشته باشند که سری GreenHeart هیچگاه نمی تواند به اندازه آن ها قد بلند کند. بازار این گوشی ها از همدیگر کاملا متفاوت است . گوشی های مبتنی بر بازی چون K750 و W880 اصلا با این گوشی قابل مقایسه نیستند. ما هم در Sony Ericsson Elm به دنبال چیزی نیستیم که عادت داشتیم ببینیم. تمامی قوانین بازار فرا گوشی های لمسی تعیین می کنند و  گوشی های چون Sony Ericsson Elm به دلیل تلاش شان برای دستیابی به جایگاهی در این بازار شایسته تمجیدند.

Sony Ericsson Elm و برادر دیگرش Hazel با داشتن پرچمی سبز در دست ، از جمله گوشی های پیشتاز سری جدید سونی اریکسون هستند. ما نگاه مختصری به این دو گوشی انداختیم اما بار دیگر Sony Ericsson Elm به اینجا باز گشته است تا این بار از نزدیک تر به بررسی آن بپردازیم.

Elm همانند سایر گوشی های سونی اریکسون  می داند که اگر می خواهد در میدان رقابت بازنده نباشد ، باید ویژگی ها و قابلیت های پیشرفته ای ارائه کند.از همه مهم تر اینکه  Sony Ericsson Elm قابلیت هایش را فدای پایین نگهداشتن قیمتش نمی کند.

image
 
image

image

این گوشی از تمامی مشخصه های پیشرفته امروزی بهره می برد –پشتیبانی از 3G با امکان انتقال پرسرعت داده ، Wi-Fi به همراه DLNA ، گیرنده GPS و اسلات کارت حافظه microSD از جمله ویژگی های آن هستند. همانند پیشروی سری GreenHeart C901  ، Elm هم از یک دوربین پنج مگاپیکسلی خوب برخوردار است که به راحتی می توان آن را جزو برترین دوربین های پنج مگاپیکسلی بازار جای داد. ارتقای صورت پذیرفته که امکان ضبط ویدیویی VGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه را برای این گوشی به ارمغان آورده است ، اوضاع را بیش از پیش بر وفق Elm می کند.

در اینجا لیست کاملی از مشخصات گوشی قرار داده شده است :

ویژگی های کلیدی

صفحه نمایش 2.2 اینچی TFT با قابلیت نمایش 256000 رنگ وپشتیبانی از رزولوشن 240 x 320 پیکسل

پشتیبانی چهاربانده از GSM

پشتیبانی دو بانده از 3G ، HSPDA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

دوربین پنج مگاپیکسلی با امکان فوکوس خودکار و فلاش LED ، قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر ، تشخیص چهره و ضبط ویدیویی VGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه

گیرنده GPS با عملکرد AGPS و نسخه آزمایشی نرم افزار مقصدیابی Wisepilot

Wi-Fi با DLNA

رادیو اف ام با RDS

بلوتوث استریو نسخه 2.1

اسلات کارت حافظه microSD ، حافظه داخلی 280 مگابایتی

استفاده از عناصر سازگار با محیط زیست در بسته بندی گوشی

یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی ، رابط مجهز به ویدجت

مرورگر وب NetFront 3.5 با امکان پشتیبانی کامل از فایل های فلش

بدنه ضد خش

خنثی ساز نویز

کیفیت صدای عالی

نقاط ضعف اصلی

نبود پورت استاندارد USB

عدم ارائه کابل انتقال داده یا کارت حافظه به همراه گوشی

تعبیه نشدن سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

برد کم گیرنده Wi-Fi

عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD

نبود مرورگر اسناد آفیس

عدم تعبیه فلاش زنون

نبود محافظ برای لنز دوربین

بلندگوهای ضعیف

هزینه بالای مقصدیابی بعد از اتمام مدت زمان نسخه آزمایشی

نواقص گوشی بسیار جزئی هستند و اغلب کاربران حتی نبود آن ها را حس نخواهند کرد. یکپارچگی پیشرفته با سرویس های شبکه های اجتماعی شاید بخشی از این نواقص را جبران نماید. عمر بالای باتری ، سطح ضد خش بدنه و طراحی انحناوار آن Elm را بسیار جذاب می کنند.

image
 
image

image
 
image

بنابراین Elm از قدرت کافی برخوردار است و قیمت آن هم بسیار منطقی است. تصور می کنم همین فاکتور برای جلب نظر شما و بسیاری دیگر از خریداران کافی باشد. خوشحال می شویم در بررسی نقاط ضعف و قوت این گوشی همراه ما باشید.

محتویات جعبه

جعبه محتوی Sony Ericsson Elm می خواهد به شما بفهماند که این گوشی واقعا سازگار با محیط زیست است. این جعبه بسیار کوچک است و از کاغذهای بازیافتی تولید شده است. یک شارژ و یک هدست ساده از جمله لوازم موجود در آن هستند. Elm برای اتصال به کامپیوتر و همین طور اتصال هدست به گوشی از پورت اختصاصی سونی اریکسون  یعنی FastPort استفاده می کند که استفاده از آن چندان هم خوشایند نیست. خبر بدتر اینکه کابل انتقال داده هم به همراه گوشی به شما تحویل داده نخواهد شد.

image
 
image

نمای 360 درجه ای از Sony Ericsson Elm

Sony Ericsson Elm گوشی ساده و کوچکی است که ابعادی معادل 14*45*110 میلی متر دارد . اما گوشی به تمام معنا و لفظ واقعی کلمه ساده نیست. Elm در کناره پشتی خود انحنای بسیار جالبی دارد که نیمرخ آن را منحصربفرد می کند و باعث می شود که بتوان گوشی را به خوبی و با اطمینان در دست جای داد. گوشی به اندازه کافی کوچک است تا به آسانی در جیب شما جای گیرد . وزن 90 گرمی گوشی را هم احتمالا تمامی کاربران آن دوست خواهند داشت.

با اینکه گوشی از وزن کمی برخوردار است اما به دلیل استفاده از مواد با کیفیت در  ساخت آن ، این گوشی احساس بسیار خوبی در هنگام در دست گرفتن آن به کاربران می بخشد. علاوه بر این بخش اعظمی از وزن گوشی در پایین آن متمرکز شده است تا بتوان آن را راحت تر در دست گرفته و تایپ با آن هم آسان تر باشد.

طراحی

Elm محصول دیگری از خط تولید قلب سبز یا GreenHeart سونی اریکسون  است که از پلاستیک های بازیافت شده ساخته شده و استفاده از مواد پرخطر در ساخت آن به حداقل رسیده است و علاوه بر آن برای ساخت جعبه هم کاملا از مواد سازگار با محیط زیست استفاده شده است.با اینکه هدف گوشی کاملا مشخص است اما Elm قابلیت ها یا ظاهرش را فدای آن نکرده است.

گوشی از پلاستیک های مات ضد اثر انگشت و آلومینیوم در یک الگوی متقارن استفاده می کند و آن ها را در کنار شکل انحناوار غیر معمولش به کار می گیرد. Sony Ericsson Elm در دو رنگ به مشکی و صورتی به بازار عرضه خواهد شد.

شکل نا معمول گوشی (که Human Curvature نام دارد) شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد اما کارش را بخوبی انجام می دهد. توازن گوشی بسیار عالی است ، صفحه کلید Elm به خوبی در دست جای می گیرد و برگشتن گوشی رو به عقب را نزدیک به صفر می کند.

در اطراف کلید شاتر Elm یکی دیگر از جنبه های زیبایش را به نمایش در می آورد. در کل و با در نظر گرفتن تمامی این موارد ، شکل غیر معمول گوشی بسیار به کمک آن می آید و باعث جلب توجه خریداران به آن خواهد شد اما ارگونومی گوشی هم عالیست.

Sony Ericsson Elm به یک صفحه نمایش 2.2 اینچی TFT مجهز است که قابلیت نمایش 256000 رنگ را دارد و علاوه بر آن از رزولوشن QVGA پشتیبانی می کند. چیزی که در اینجا فقدان آن حس می شود شفافیت و درخشندگی خارق العاده C901  است. گرچه صفحه نمایش Elm هم فاصله چندانی با آن ندارد و خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب و همین طور درخشندگی صفحه نمایش شما را مایوس نخواهند کرد. اما آن ها به اندازه کافی برای برابری با C901 ، خوب نیستند.

image
 
image

در زیر صفحه نمایش همان کلیدهای معمول گوشی های سونی اریکسون  دیده می شوند که این بار طراحان شکل و نحوه جایگیری آن ها را کمی تغییر داده اند. با استفاده از Elm مسلما به یکی از راحت ترین و قابل دسترس ترین روش های جایگیری کلیدها دست خواهید یافت. فشردن این کلید ها هم به آسانی  صورت می گیرد.

کلید چند جهته بسیار عالیست :فشردن آن در تمامی جهات به آسانی صورت می گیرد و کلید مرکزی هم بسیار بزرگ در نظر گرفته شده است. قاب فلزی اطراف این کلید به خوبی با پشت آلومینیومی آن سازگار است و همخوانی دارد.

image
 
image

صفحه کلید گوشی هم از همان پلاستیک لاستیک مانندی که برای ساخت کلیدچندجهته و کنترل های اطراف آن به کار گرفته شده بود ، استفاده می کند. کلیدهای این صفحه کلید بزرگ هستند و به صورت محدب قرار گرفته اند تا لمس آن ها آسانتر باشد.

فشردن کلید ها بازخورد خوبی دارد  و تایپ هم با سرعت و آسانی صورت می گیرد. نور پس زمینه سفید صفحه کلید بسیار قوی و یکنواخت است. صفحه کلید کمی به شکل داخل خمیده شده است تا دست یافتن انگشت ها به آن از پیش هم آسان تر شود . توزیع وزن عالی بدنه گوشی هم از دیگر نکاتی است که در دست گرفتن و تایپ با آن را  آسان تر می سازد.

کنار سمت چپ Sony Ericsson Elm چیزی جز پورت اختصاصی سونی اریکسون  یعنی FastPort را در خود جای نداده است. مثل همیشه این پورت اختصاصی از هیچ پوششی برای پنهان کردن رابط و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار در آن ، استفاده نمی کند .

image
 
image

کناره سمت راست گوشی میزبان کلیدهای تنظیم صداست که فرم خوبی دارند و در هنگام مرور عکس ها هم برای انجام بزرگنمایی بر روی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. کلید شاتر هم در پایین این سمت و در ضخیم ترین بخش بدنه گوشی جای گرفته است .این کلید کوچک پاسخ دهی بسیار خوبی دارد .

image
 
image

image
 
image

کناره پشتی گوشی لنز دوربین پنج مگاپیکسلی ، فلاش LED و اسپیکر آن را در خود جای داده است. کاور باتری از آلومینیوم ساخته شده است و نشان سونی اریکسون  هم بر روی آن حک شده است. غیر از برآمدگی اطراف لنز دوربین ، هیچ محافظ دیگری برای آن در نظر نگرفته شده است.

image
 
image

image

با برداشتن کاور باتری (با استفاده از اهرم کوچکی که در بالای آن جای گرفته است) ، باتری استاندارد Sony Ericsson BST-43 Li-Po با گنجایش 1000 میلی آمپر دیده خواهد شد.

تولید کننده این باتری ادعا می کند که در شبکه های GSM این باتری تا 9.5 ساعت در حالت مکالمه و تا 430 ساعت درحالت آماده به کار دوام خواهد آورد.

در واقعیت و با متمرکز شدن بر روی کارکردهای چندرسانه ای گوشی ، Sony Ericsson Elm توانست تا شش روز با یک بار شارژ گوشی همچنان روشن بماند.

در زیر کاور باتری اسلات کارت حافظه microSD هم دیده می شود. این اسلات از قابلیت تعویض سریع کارت حافظه برخوردار است اما برای رسیدن به آن باید کاور باتری را از جای خود خارج کنید. هیچ مکانیزم خاصی برای خارج کردن کارت حافظه از ان اسلات تعبیه نشده است و بهتر است که از قدرت ناخن های تان به این منظور استفاده کنید.

Sony Ericsson Elm گوشی کوچک و ساده ای است و شکل غیرمعمول و منحنی وار  آن هم بسیار جذاب است. گوشی به خوبی می تواند در برخورد اول با کاربران تاثیر خود را بر روی آن ها بگذارد اما بدون تردید کاربران از ارگونومی خوبی گوشی هم تمجید خواهند کرد. استفاده از کلیدها بسیار آسان است و صفحه کلید گوشی هم بسیار عالیست. با توجه به انحنای آن به سمت داخل ، کلیدهای محدب و جلوه لاستیک مانند آن ها ، تایپ کردن بسیار لذت بخش خواهد بود.

image
 
image

Sony Ericsson Elm احساس گرانقیمت بودن یا ظاهری استثنایی را ندارد اما بسیار سبک وزن و کوچک است. مواد به کار رفته در ساخت گوشی هم بسیار خوب هستند و باعث می شوند Elm به یک گوشی مطمئن و خوش ساخت بدل شود.

رابط کاربری این بار با ویدجت ها

رابط کاربری به کار رفته در Sony Ericsson Elm همان رابط کاربری معمول این شرکت  است که در بیشتر گوشی های پیشرفته آن ها به کار رفته است و هنوز هم به کار می رود.

صفحه اصلی گوشی در همان حالت همیشگی سازماندهی شده است و همان اطلاعات را هم که شامل قدرت سیگنال ها ، شبکه در حال استفاده و وضعیت باتری هستند ،را به شما نمایش می دهد. درست در پایین صفحه نمایش ، عناوین مرتبط با کلیدهای کنترلی گوشی نگاشته شده اند.

طرح بندی های صفحه اصلی همان طرح بندی های همیشگی و استاندارد چهارتایی شامل theme dependent (وابسته به تم)، طرح مشبک 3x4 ، طرح چرخشی و نمایش تکی آیکن ها است.

image
 
image

image
 
image

در حالت چرخشی ، سه آیکن در صفحه نمایش ، نشان داده می شوند و آیکن میانی آیکن فعال و انتخاب شده به شمار می رود. آیکن های کناری نیمه پنهان هستند و فقط برای نمایش مورد بعدی به کار گرفته شده اند. پنج آیکن منوی دیگر در پس زمینه به شکل مبهم و تیره نمایش داده می شوند.

image
 
image

در حالت نمایش تک آیکن ، یک آیکن بزرگ در هر بار در مرکز صفحه نمایش داده می شود و یک نوار عمودی در کنار صفحه سایر آیکن ها را در خود نگه میدارد. هیچ یک از این حالت ها با کلیدهای میانبر کار نمی کنند.  تنها حالت مشبک اجازه استفاده از میانبر های صفحه کلید را به شما می دهد.

منوی معروف عملکرد(Activity Menu) اجازه دستیابی سریع به لیستی از علاقمندی های کاربر، وب ، رویدادهای اخیر و البته نرم افزارهای در حال اجرا را می دهد .این قابلیت اخیر باعث می شود که Elm از چند وظیفه گی پشتیبانی کند.

image
 
image

image
 
image

در حین دریافت فایل با بلوتوث می توانید صفحه ای که نشان دهنده میزان اطلاعات دریافت شده است  را پنهان کنید. اما نمی توانید هیچ کار دیگری را به صورت همزمان انجام دهید.

حالت پرواز(Flight Mode)  می تواند تنها با سیم کارت کار کند و برای فعال کردن این حالت باید گوشی را ریستارت نمایید.

ظاهر رابط کاربری جذاب و زیباست.  چرخش خودکار صفحه در Media Center   فعال است و پاسخ دهی نسبتا سریعی دارد.

یکی از مهمترین ارتقاهای انجام شده در این رابط ، ویدجت های افزوده شده به صفحه اصلی است. سونی اریکسون  در C901 این امکان را آزمود. در آن گوشی نرم افزار Facebook میانبر بسیار خوبی در صفحه اصلی داشت به طور مستقیم به روز رسانی ها را منعکس می کرد.

در حال حاضر پنج ویدجت در صفحه اصلی وجود دارند:Calendar ، Walk Mate  ، FaceBook ، Twitter و MySpace . هر کدام از آن ها تقریبا تمام فضای صفحه اصلی را اشغال می کنند و به همین دلیل در یک زمان تنها می توانید یکی از آن ها را مشاهده کنید. اما همه آن ها می توانند به صورت همزمان فعال باشند و با استفاده از کلید چند جهته گوشی بین آن ها سوییچ کنید.

می توانید ویدجت هایی که می خواهید فعال باشند را انتخاب نمایید و امکان انتخاب همه آن ها هم به صورت همزمان وجود دارد. با فشردن جهت نمای بالا در کلید چندجهته می توانید ویدجت ها را مدیریت کرده و نوع رفتار آن ها را تنظیم نمایید.

ویدجت Calendar یا تقویم ، نسخه مختصرتری از  خود این نرم افزار است و رویدادهای پیش رو را نمایش می دهد.

Walk Mate باید برای کاربران سونی اریکسون  آشنا باشد . یک گام شمار ساده که در پس زمینه کار می کند. این بار این نرم افزار هم به سبزی گراییده و نام Walk mate Eco را به یدک می کشد و تعداد گام های تان را به مقادیری از دی اکسید کربن تبدیل می کند که در صورت طی این مسافت با اتومبیل تولید می کردید. که مشخصا تنها در پیاده روی های شما در فضای باز معنادار خواهد بود.

image
 
image
image

سه ویدجت سرویسهای اجتماعی هم میانبرهایی به نرم افزارهای FaceBook ، Twitter و MySpace هستند و به روز رسانی های آن را در صفحه اصلی منعکس می کنند. آن ها دقیقا همانند ویدجت FaceBook در C901 ، عکس های پروفایل دوستان تان را به همراه آخرین فعالیت هایشان نمایش می دهند .

image
 
image
image

دفترچه تلفن قدیمی

دفترچه تلفن فضایی برای ذخیره 1000 مخاطب و 7000 شماره تلفن در اختیار ما می گذارد. شما می توانید از میان مخاطبان موجود در سیم کارت یا حافظه تلفن یکی را برای مشاهده انتخاب نمایید اما امکان دیدن هر دوی شماره های ذخیره شده در سیم کارت و حافظه تلفن به طور همزمان وجود ندارد.

image
 
image

image
 
image

امکان تنظیم دفترچه تلفن برای ذخیره مخاطبان جدید در سیم کارت نیز وجود دارد. می توان از تمامی مخاطبان موجود یک فایل پشتیبان تهیه نموده و آنرا در کارت حافظه ذخیره کرد.مسلما امکان بازیابی این مخاطبان از فایل پشتیبان نیز وجود دارد.

ویرایش مخاطبان از طریق یک رابط چند لبه (tabbed) که در سالیان پیش همواره در گوشی های سونی اریکسون  به کار گرفته شده است ،صورت می گیرد. پنج لبه در این بخش وجود دارند و جزئیات مرتبط به هم را دسته بندی می کنند.  لبه اول برای اسامی و شماره های آنهاست و لبه بعد ادرس های وب مانند Email ها و آدرسهای صفحات شخصی را ذخیره می کند. لبه سوم برای اختصاص یک عکس ، زنگ خاص ، گروه ، فرمان صوتی و صدای هشدار پیام به مخاطب کار می رود.  لبه چهارم اطلاعات پستی و در نهایت لبه پنجم فیلد هایی برای ثبت تاریخ تولد و یادداشت های مرتبط با مخاطب در اختیار کاربر قرار می دهد.

نام مخاطبان تنها در یک فیلد نوشته می شوند اما هنوز شما گزینه ای برای مرتب کردن مخاطبان بر حسب نام کوچک یا نام فامیلی را دارید. بعد از وارد کردن نام مخاطبان ، گوشی تشخیص می دهد که کدام یک نام کوچک و کدامیک نام فامیلی است و این کار را خیلی خوب انجام می دهد.مثل همیشه امکان جستجو بوسیله تایپ تدریجی اسامی نیز وجود دارد.

image
 
image

image

 

قابلیت های تلفنی

مدیریت تماس های صوتی در گوشی Sony Ericsson Elm واقعا عالی است و ما در هنگام این کار به هیچ مشکلی که با کیفیت صدا یا آنتن دهی مرتبط باشد، برنخوردیم.صدا ها هم از طریق گوشی مخصوص صدای مخاطب و هم از طریق اسپیکر گوشی به اندازه کافی واضح است

Sony Ericsson Elm از نخستین محصولات شرکت است که از فناوری محافظت در برابر نویز آن ها که در واقع یک خنثی ساز نویز است ، استفاده می کند. گزینه ای که برای فعال و غیرفعال کردن آن به کار می رود تنها در حین مکالمات در دسترس است.

این قابلیت به خوبی از پس انجام کاری که به آن سپرده شده است ، بر می آید. اگر در ترافیک و یا خیابان های شلوغ باشید ، این قابلیت می تواند صدای اطراف را تا 60 الی 70 درصد کاهش داده و صدای شما را همچنان واضح حفظ نماید. واقعا عالیست!

قابلیت جستجوی هوشمند ، باعث ارتقا امکانات این بخش می شود. این قابلیت، به ارقام یا حروف تایپ شده توسط کاربر توجه کرده و براساس آن ها مخاطبانی که شماره تلفن شان دارای ارقام مورد نظر باشد یا نام شان با حروف تایپ شده آغاز گردد ، را به وی نمایش می دهد.

اگر از گوشی های سونی اریکسون  استفاده کرده باشید، بخش گزارش تماس های چندلبه ای آن برای شما آشنا خواهد بود. در این بخش چهار لبه قرار دارند و تماس های دریافتی ، تماس های گرفته شده و تماس های بی پاسخ را نمایش می دهند.  هنگامی که چندین تماس با یک مخاطب خاص برقرار شده باشد یا از او دریافت شده باشد ، فقط آخرین تماس نمایش داده می شود.

ما آزمون قدیمی بلندی صدایمان را هم بر روی Sony Ericsson Elm انجام دادیم . به هرحال حداکثر اندازه بلندی صدا ناامید کننده بود و Elm تنها به امتیاز متوسط دست پیدا کرد.

پیام رسانی

همانند گوشی های اخیر سونی اریکسون  Elm هم به نمایش حباب وار پیام ا یا Threaded Messaging مجهز است. SMS هایی که به یک مخاطب خاص ارسال کرده و یا از وی دریافت نموده اید همانند پیام رسانی های فوری در اشکال حباب مانند به نمایش در می آیند.سوییچ بین نمایش حباب وار پیام ها و صندوق دریافت عادی پیام ها ، به آسانی سوییچ بین دو لبه انجام می گیرد.

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد نمای حالت مکالمه ذکر کنیم این است که اگر در حالیکه مشغول خواندن پیام ها باشید و پیام جدیدی دریافت کنید ،به جای نمایش پیغامی بر روی صفحه اصلی ، همانند زمانیکه در حال چت هستید ، این پیام هم به مکالمه شما افزوده خواهد شد.

image
 
image

image

در کنار عملکرد استاندارد پیام رسانی ، Sony Ericsson Elm از یک قابلیت اختصاصی مدیریت تماس ها هم استفاده می کند که تنظیمات مختلفی برای حساب های کاربری و گزینه های برای دسته بندی کردن پیام ها در اختیار کاربر قرار می دهد.

  پیام ها می توانند در کارت حافظه یا حافظه تلفن ذخیره شوند و بوسیله ویژگی هایی چون مخاطب ، دسته ، تاریخ و اندازه مرتب شوند.امکان دسته بندی پیام ها هم به شما اجازه می دهد که پیام های تان را در درون پوشه هایی مجزا سازمان دهی کنید.

این بخش از قابلیت تایپ پیشگویانه هم برخوردار است. پیام های SMS و MMS از یک ویرایشگر استفاده می کنند در هنگام ارسال پیام ها به آسانی می توانید با استفاده از منوی موجود در پایین صفحه، به الصاق عکس ، ویدیو ، صدا و انیمیشن به آن پرداخته و آن را به MMS تبدیل کنید.

image
 
image

image

تنظیمات Gmail به طور خودکار توسط گوشی دانلود می شوند.  گزینه های مشاهده پیام ها به صورت تمام صفحه و تغییر اندازه فونت ها ، امکان مشاهده میزان زیادی از متن را در یک صفحه فراهم می کند. حتی در حالت کوچکترین تنظیمات ، بازهم فونت ها قابل خواندن باقی می مانند.

image
 
image

image
 
image

برای ایمیل ها امکان استفاده از قابلیت مدیریت ایمیل ها وجود دارد که همانند همین قابلیت در بخش پیام ها کار می کند.  ذخیره ضمایم ایمیل های ، حتی اگر نوع فایل قابل تشخیص نباشد ، به راحتی انجام می پذیرد.

متاسفانه به دلیل عدم وجود نرم افزار مرورگر فایل های آفیس ، گوشی امکان باز کردن هیچ کدام از اسنادی که به ایمیل ها ضمیمه شده است را ندارد (مثل Xls ، doc یا pdf) .

Media Center

Sony Ericsson Elm از یک Media Center مبتنی بر فلش برای گرد هم آوردن تمامی محتوای چندرسانه ای گوشی شما (عکس ها ، موسیقی ، ویدیوها ، بازی ها و فیدهای RSS) در کنار هم استفاده می کند. منوی تنظیمات Media Center بسیار ساده است و می توانید از حالت های نمایش عمودی ، افقی و یا چرخش خودکار صفحه استفاده کنید.

image

پخش کننده موسیقی

Elm از آخرین نسخه Walkman به عنوان نرم افزار پخش کننده موسیقی خود بهره می گیرد. در منوهای Media Center میتوانید از امکان چرخش خودکار صفحات هم لذت ببرید. پخش کننده موسیقی Elm از فرمت های صوتی بسیاری چون Mp3، WAV ، WMA ، M4A و E-AAC پشتیبانی کرده و علاوه بر آن از حالت های اکولایزر MegaBass و استریو هم برخوردار است. می توانید این نرم افزار را برای پخش در پس زمینه هم تنظیم کنید.

رنگ های رابط Media center بسته به تم های مختلف تغییر می کنند. پخش کننده Walkman از پوسته های جالبی برخوردار است و می توانید برای تنوع از آن ها هم استفاده کنید.

image
 
image
image

علیرغم به کارگیری سنسور شتاب سنج در این گوشی از کنترل های حرکتی در آن خبری نیست.

image
 
image

image
 
image

قابلیت Sense ME که در دیگر گوشی های سونی اریکسون  هم شاهد به کارگیری آن بوده ایم ، روش متفاوتی را برای ایجاد یک لیست پخش در اختیار شما قرار می دهد. این قابلیت لیست های پخش را به صورت خودکار و بر اساس گام و حسی که دوست دارید (تند یا ملایم ، شاد یا غمگین ) ایجاد می کند. باید آهنگ های تان را بدین منظور با استفاده از نرم افزار Sony Ericsson PC Suite برچسب گذاری کنید.

image

قابلیت Tarck ID هم در این نرم افزار تعبیه شده است . این قابلیت می تواند صدا را از طریق میکروفن ضبط کرده و نام آهنگ و خواننده آن را برای شما مشخص کند.

پخش کننده ویدیویی

پخش کننده ویدیویی W902 ، از حرکت سریع روبه جلو و رو به عقب فیلم ها پشتیبانی می کند و رابط ساده و زیبایی دارد. این پخش کننده ، می توان از طریق File Manager هم به ویدیوها دست یافت . قابلیت های دیگر به حالت نمایش تمام صفحه و همین طور ثبت عکس از فیلم در حال پخش مربوط می شود . این قابلیت به شما اجازه می دهد تا یک فریم از فیلم را بعنوان عکس ذخیره کرده و آنرا به گالری بیافزایید.

image
 
image

image
 
image

البته از فرمت های ویدیویی DivX/XviD در این نرم افزار پشتیبانی نمی شود . سونی اریکسون تاکید دارد که برای انتقال ویدیوها از کامپیوتر به گوشی تان از نرم افزار MediaGo استفاده کنید تا ویدیوها به فرمت و رزولوشنی قابل پخش در گوشی تبدیل شوند.

بررسی ما از نرم افزار های خاص رایانه های شخصی نشان از آن دارد که این نرم افزار به خوبی از عهده انجام کارش بر می آید اما همیشه می شود انتظار بهبود را هم داشت.

بخش ویدیویی Media Center ، نرم افزار از پیش نصب شده YouTube را هم در خود جای داده است. این نرم افزار دسترسی کاملی را به کلیپ ها ، آپلود ویدیوها ، افزودن آن ها به لیست علاقمندی ها و مانند این ها فراهم می کند.

گالری عکس

گالری عکس ، عکس هایی را که ثبت کرده اید به همراه عکس هایی که به طور پیش فرض در گوشی قرار گرفته اند در خود  نگه می دارد و گزینه هایی چون افزودن به علاقمندی ها هم در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از امکان Latest Photo  می توانید به آخرین عکس ها دست پیدا کنید

.آلبوم مخصوص دوربین ، یک پوشه برای هر ماه سال ایجاد می کند و عکس های درون پوشه ها را با نمایشی مشبک 3 x 4 نشان می دهد.با پیمایش این بخش عکس های گرفته شده در ماه مربوطه برای بهتر دیده شدن به صورتی بزرگتر نمایش داده می شوند.

قسمت Pictures عکس هایی غیر از عکس های ثبت شده با دوربین مثل عکس های پیش فرض موجود در گوشی را با نمایی مشبک 3 x 4 نمایش می دهد. هنگام خروج  از حالت تمام صفحه با جلوه ی جالبی از بزرگ نمایی عکس ها کاسته می شود.

متاسفانه گالری عکس هنگامی که تعداد عکس هایی که در آن قرار دارد ، زیاد می شود ، بسیار کند عمل می کند. و گاهی این کندی آنچنان طولانی می شود که گوشی برای چند ثانیه کاملا از کار می افتد.

image
 
image

image
 
image

در کل ، گالری عکس امکانات زیادی را برای مدیریت مجموعه تصاویرتان در اختیار شما قرار می دهد  و قابلیت های سفارشی سازی زیادی هم در خود دارد. Photo Tags آخرین عکس هایی را که بعنوان علاقمندی ها نشانه گذاری شده اند نمایش می دهد. امکان ارسال عکس ها گزینه های متفاوتی از قبیل ارسال عکس با پیام ، ایمیل ، ارسال به بلاگ ها ، ارسال با بلوتوث و یا آلبوم های تحت وب (Picasa، Flicker و یا Blogger) را در اختیار کاربر قرار می دهد.

غیر از این ها ، امکان تنظیم عکس ها بعنوان عکس پس زمینه ، اسکرین سیور ، صفحه شروع و تخصیص عکس به مخاطبان به طور مستقیم از گالری وجود دارد. امکانات دیگری چون Pannig و بزرگنمایی و اسلاید شو هم در این گالری تعبیه شده است.

Sony Ericsson Aino می تواند مختصات جغرافیایی را با استفاده از گیرنده GPS در عکس ها ثبت کند. در هنگام مرور عکس های برچسب گذاری شده در گالری ،  گزینه View On Map مکان ثبت عکس ها را به طور مستقیم بر روی نقشه با استفاده از نرم افزار Google Maps نشان می دهد.

image
 
image

مثل همیشه ، مرور عکس ها با استفاده از File Manager کلاسیک گوشی هم امکانپذیر است . گرچه مطمئنا کاربران کمی از این امکان استفاده خواهند کرد.

image
 
image
image

رادیو اف ام با RDS و TrackID

رادیوی به کار رفته در Sony Ericsson Elm امکان ذخیره 20 ایستگاه را دارد و از RDS هم پشتیبانی می کند. این نرم افزار رابط خوبی دارد و از سرویس شناسایی موسیقی سونی اریکسون  یعنی TrackID هم بهره مند است. رادیو هم مانند پخش کننده موسیقی امکان پخش در پس زمینه را دارد اما هیچ جلوه تصویری خاصی ارائه نمی دهد.

image
 
image

TrackID از طریق میانبر اختصاصی آن در بخش سرگرمی نیز قابل دسترسی است.این قابلیت امکان جستجو را هم در اختیار شما قرار می دهد . با استفاده از آن می توانید در تمامی پایگاه های داده هنرمندان ، آلبوم ها ، عناوین و اشعار به جستجو بپردازید.

کیفیت صدای عالی

کیفیت صدای Sony Ericsson Elm بسیار خوب است. گوشی در تمامی قسمت های آزمون ما عملکردی عالی دارد و بهترین نتایجی را که تا به حال با آن روبرو بوده ایم ثبت می کند.

پاسخ دهی به فرکانس ها در تمامی محدوده قابل شنوایی عالیست . حتی ثبت کوچکترین انحرافات در شرایط آزمایشگاهی هم کار بسیار دشواری است. نسبت سیگنال به نویز هم همانند دامنه پویا و درصد سیگنال های ناخواسته فوق العاده است .

تغییر شکل سیگنال ها به خوبی تحت کنترل نگاهداشته می شود . در کل کیفیت صدای گوشی آنقدر عالیست که می توانیم بدون تردید آنرا به عنوان یک پخش کننده موسیقی عالی به شما معرفی کنیم.

دوربین پنج مگاپیکسلی بسیار خوب

Sony Ericsson Elm به یک دوربین 5 مگاپیسکسلی با فوکوس خودکار مجهز است که قابلیت ثبت عکس هایی با ماکزیمم رزولوشن 1944*2592 پیکسل را داراست.یک فلاش LED در  ثبت تصاویر در فضاهای کم نور به این دوربین کمک می کند.

این دوربین پنج مگاپیکسلی از قابلیت هایی چون تشخیص لبخند ، تشخیص چهره ، چرخش خودکار صفحه، حالت ماکرو ، فاصله یابی ناحیه ای ، برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر و ... پشتیبانی می کند.

image
 
image

image
 
image

نوار ابزار دوربین در پایین صفحه امکان دسترسی به حالت عکاسی ، اندازه تصاویر ، فوکوس ، فلاش ، تایمر ، حالت فاصله یابی تراز سفیدی ، جلوه های متنوع و منوی تنظیمات پیشرفته را فراهم می کند. Elm از قابلیت تنظیم دستی ISO برخوردار نیست.

حالت فوکوس یک قابلیت اضافی هم دارد:تشخیص چهره .

سیستم تشخیص چهره به شما اجازه می دهد که به صورت همزمان تا سه چهره را ردیابی کنید اما فوکوس بر روی چهره ای که کمترین فاصله را تا دوربین دارد ، قفل خواهد شد.

استفاده از قابلیت تشخیص لبخند بسیار آسان است . برای فعال کردن آن کلید دوربین را تا آخر فشرده و آنرا رها می کنید. یک آیکن زرد رنگ کوچک شروع به چشمک زدن کرده و به محض آنکه دوربین با چهره ای خندان روبرو شود ، عکس وی را ثبت خواهد کرد.

امکان برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر هم در دسترس است . اما باید به یاد داشت باشید که در این بخش از AGPS هم استفاده خواهد شد که مستلزم دسترسی به اینترنت است.

حالت اختصاصی ماکرو در Elm به شما اجازه می دهد که تصاویری از فاصله 10 سانتی متری ثبت نمایید.

کیفیت عکس ها

دوربین Sony Ericsson Elm واقعا خوب است. کیفیت عکس ها هم خوب است و میتوان دوربین Elm را به آسانی یکی از برترین دوربین های پنج مگاپیکسلی بازار دانست. عکس ها رنگ های خوب و درخشندگی بالایی دارند و سطح نویز هم به خوبی تحت کنترل نگهداشته می شود. میزان جزئیات عکس ها هم عالی و قابل مقایسه با برترین گوشی های این رده یعنی Sony Ericsson C901 و Nokia 6700 Classic است.

ضبط ویدیویی

همانند عملکرد عالی Elm در ثبت عکس ، این گوشی عملکرد خوبی در ضبط تصاویر ویدیویی از خود نشان می دهد. Elm ویدیوهایی با رزولوشن VGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط می کند. میتوانید از فلاش LED در هنگام ضبط تصاویر ویدیویی هم استفاده کنید. کلیپ ها با فرمت Mp4 ضبط می شوند و هر دقیقه از آن ها به فضایی معادل 7 مگابایت نیازمند است.

کیفیت ویدیوها و سطح جزئیات آن ها بسیار خوب به نظر می رسد اما فشرده سازی آن ها گاهی بیش از حد شدید است. هنوز هم اغلب ویدیوهای ضبط شده رضایت بخش هستند و در حدی هستند که ما از گوشی های پیشرفته سونی اریکسون  انتظار داریم.

امکانات ارتباطی تقریبا کامل

با اینکه Sony Ericsson Elm از گوشی های متمرکز بر کارکردهای اینترنتی نیست اما در بخش امکانات ارتباطی عالی عمل می کند. پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE و 3G امکان استفاده از گوشی را در سراسر دنیا فراهم می کنند. HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه در دسترس هستند.

علاوه بر امکانات ارتباط تحت شبکه ، Sony Ericsson Elm به امکانات معمول بلوتوث 2.1 و USB هم مجهز است. بلوتوث این گوشی از پروفایل AD2P هم پشتیبانی می کند و می توانید با استفاده از هدست های بلوتوث به موسیقی هم گوشی کنید. یک اسلات کارت حافظه microSD هم در این گوشی و در زیر کاور باتری تعبیه شده است که اغلب سریعترین راه ممکن را برای انتقال داده به گوشی در اختیار شما قرار می دهد.

image
 
image

image
 
image

Elm از همگام سازی محلی و از راه دور مخاطبین و رویدادهای تقویم هم حمایت می کند. متاسفانه Elm از رابط قدیمی FastPort استفاده می کند و هیچ کابلی برای استفاده از آن در بین محتویات جعبه قرار داده نشده است . به همین دلیل مجبور به صورت جداگانه این کابل را خریداری کنید.

علیرغم عملکرد مایوس کننده گوشی در بخش USB می توانید گوشی تان را با برخی از مشهورترین سرویس های همگام سازی چون Google همزمان سازی کنید. ما به آسانی توانستیم گوشی با Google همگام سازی کرده و تمامی مخاطبین ، رویدادها و تنظیمات Gmail را در کنار برخی تنظیمات دیگر از آن دریافت کنیم. امکان همگام سازی روز های تولد و تصاویر مخاطبین وجود ندارد. گمان می کنیم باید به طور دستی آن ها را اضافه کنید.

Sony Ericsson Elm از قابلیت های پیشرفته ای چون گیرنده GPS و Wi-Fi هم برخوردار است. متاسفانه عملکرد Wi-Fi نسبت به گوشی های دیگری که تا به حال آزموده ایم ، کمی مایوس کننده است. علاوه بر این برای استفاده از یک اتصال Wi-Fi باید ابتدا به پیکربندی و تنظیم یک حساب کاربری بپردازید.

علیرغم اولویت بالاتر Wi-Fi ، اولین کاری که Elm برای اتصال به اینترنت انجام می دهد بررسی در دسترس بودن یک حساب کاربری است . شاید عملکرد گوشی ناامیدکننده به نظر بیاید اما می توانید هر نام را برای APN تان انتخاب کنید. نیازی نیست که حساب کاربری ایجاد شده کار کند تنها درج نامی در آن کافی خواهد بود.

متاسفانه Sony Ericsson Elm تنها به شما اجازه می دهد که از طریق EDGE یا 3G به تماشای ویدیوهای آنلاین بپردازید (و گرچه Wi-Fi هم بعنوان گزینه ای در دسترس در اینجا دیده می شود اما امکان استفاده از آن وجود ندارد). بنابراین امکان تماشای ویدیو ها (همانند YouTube)از طریق Wi-Fi وجود نخواهد داشت.

و در آخر باید به پشتیبانی Media Home از قابلیت های DLNA اشاره کنیم که اجازه به اشتراک گذاری فایل های Aino را با وسایل دیگر مجهز به DLNA نظیر تلفن ها ، پخش کننده های خانگی و تلوزیون را از طریقWi-Fi فراهم می کند.

مرورگر وب عالی ، صفحه نمایش کوچک

مرورگر نصب شده بر روی Elm همان مرورگری است که در Yari  از آن استفاده شده بود-نسخه به روز رسانی شده ای از مرورگر محبوب NetFront 3.5 .این مرورگر نسبت به قبل عملکرد بسیار بهتری دارد و صفحات را سریعتر از پیش رندر می کند. حتی هر بار این مرورگر میزان بزرگنمایی را هم برای خوانده شدن بهتر صفحات تنظیم می کند.

میانبرهای بسیاری در یک ساختار درختی در صفحه اصلی و در زیر نوارهای جستجو و آدرس قرار داده شده اند .با استفاده از این آیکن ها امکان دستیابی به محتویات رایگانی چون ویدیو کلیپ ها ، اهنگ ها و بازی ها در سایت سونی اریکسون، و راهنمایی گام به گام برای انجام تنظیمات ایمیل ها یا اتصالات اینترنتی فراهم می شود. رنگ تم ظاهری مرورگر نیز با هر بار شروع  مجددا آن تغییر می کند.

image

Net Front 3.5 به اشاره گری مجازی هم مجهز است و همیشه در حالت تمام صفحه نمایش داده می شود . در این حالت چهار قابلیت اصلی از طریق نوار ابزار در دسترس هستند :Mini map  ، درج ادرس ها ، علاقمندی ها و دانلودها.

بعلاوه گزینه های دیگری چون انتخاب کردن و کپی کردن هم در این نرم افزار تعبیه شده است که امکان کپی متن را از صفحات وب فراهم می آورد.

image
 
image

image
 
image

یک RSS  یاب خودکار هم در این گوشی وجود دارد. اگر در حال مرور سایتی مجهز به RSS باشید ، آیکن کوچک RSS نشان داده می شود و با کلیک بر روی آن می توانید به تمامی ادرس های RSS دست یابید.

این مرورگر به پشتیبانی کامل از فایل های فلش هم مجهز است ، گرچه تمامی ویدیوهای YouTube در نرم افزار خاص آن باز می شوند. البته در صورتی که به وب سایت های دیگری هم مراجعه کنید که ویدیوهای فلش در اختیار شما می گذارند می توانید آن ها را در خود صفحه وب مشاهده کنید.

تمامی محتویات فلش به سادگی و بدون هیچ مشکلی اجرا می شوند اما برای مشاهده تمامی ویدیو ها (هم فلش ها و هم خود نرم افزار YouTube)باید از 3G استفاده کنید.

همانطور که پیش ازاین هم ذکر کردیم مشاهده ویدیوهای آنلاین تنها با استفاده از EDGE یا 3G امکانپذیر است.

سازمان دهنده

Sony Ericsson Elm  با شماری از ابزارهای مدیریت زمان که در این رده عادی به شمار می آیند عرضه می شود. آیکن مربوط به سازمان دهنده(Organizer) گوشی در منوی اصلی قرار گرفته است و شما را به این بخش راهنمایی می کند . این سازمان دهنده بخش هایی چون File manager ، نرم افزارهای جاوا ، تماس تصویری ، وظایف (Tasks)، یادداشت ها، همگام سازی ، تایمر، کرنومتر ، ماشین حساب در اختیارتان قرار میدهد.

تقویم سه حالت نمایش روزانه ، هفتگی و ماهانه دارد . با افزودن یک تاریخ تولد در دفترچه تلفن ، گوشی از شما در مورد افزودن آن به تقویم سوال می کند.  تنها می توانید یک نوع رویداد در این تقویم تعریف کنید . نوشتن یادداشت ها همانند پیام های کوتاه صورت می گیرد و امکان استفاده از T9 هم در نوشتن آنها وجود دارد.

نرم افزار Alarms از طریق منوی اصلی قابل دسترسی است. در این نرم افزار امکان تنظیم 5 نوع مختلف از هشدارها وجود دارد . در هر کدام امکانات مختلفی در اختیار کاربر قرار می گیرد و می توانید برای هر یک از آنها الگوی تکرار روزانه یا هفتگی متفاوتی تنظیم کنید.

image
 
image

image
 
image

ماشین حساب موجود در این گوشی هم همان نرم افزار همیشگی عرضه شده در گوشی های سونی اریکسون  است و تنها همان عملکردهای معمول را تحت پوشش قرار می دهد تنها امکان افزوده شده به آن این است که می توانید به صورت مستقیم از ماشین حساب به مبدل هم دست پیدا کنید. کرونومتر و تایمر هم نرم افزارهای بسیار آشنایی هستند. نرم افزار Voice Recorder در ضبط صداها هیچ محدودیتی ندارد و میتوانید تا پر شدن حافظه تان به این کار ادامه دهید.

image
 
image

image
 
image

نرم افزارها

چند نرم افزار اضافی دیگر هم به همراه Sony Ericsson Elm عرضه می شوند. این نرم افزارها شامل نرم افزارهای AccuWeather ، Calendar Wallpaper ، Checkbook ، EcoMate ، GreenCalculator ، Grocery List ، Neo Reader ، Standby World 3D ، Tracker و YouTube هستند.

نرم افزار AccuWeather اطلاعات به هنگام شده ای از وضعیت هوای نقاط مورد علاقه شما فراهم می کند. اطلاعات تامین شده توسط این نرم افزار شامل اطلاعاتی در مورد شرایط هوا در ناحیه انتخاب شده و پیش بینی هوای سه روز بعد است. برای استفاده از این نرم افزار باید به اینترنت دسترسی داشته باشید.البته هیچ راه دیگری برای کارکرد این نرم افزار وجود ندارد اما وظیفه خود دانستیم در این مورد به شما هشدار دهیم.

image
 
image

image
 
image

Calendar Wallpaper یک ساعت آنالوگ را بر روی عکس پس زمینه شما قرار می دهد. با استفاده از سنسور شتاب سنج ، می توانید از نماهای دیگر یعنی تقویم ، لیست وظایف  و آخرین عکس ثبت شده هم استفاده کنید.

image
 
image

image
 
image

Checkbook(دفترچه چک) اجازه ساخت حساب های متفاوت را به شما می دهد و می توانید بالانس حساب ها (درآمد ها و هزینه ها) را وارد کرده و آن ها را اداره کنید.یک نمودار گرافیکی برای ردیابی آسان تراکنش های شما هم در این نرم افزار تعبیه شده است.

image
 
image
image

EcoMate یک نرم افزار آموزشی است . یک حیوان خانگی (در این مورد یک پاندا)در اختیار شما قرار می گیرد و باید به سوالاتی در مورد آن پاسخ بگویید.

image
 
image

image
 
image

GreenCalculator و Grocerylist به خودی خود گویا هستند و Neoreader برای اسکن بار کدها به کار می رود.

image
 
image
image
 
image

نرم افزار Standby World 3D نرم افزار جالبی است و در آن واحد می تواند زمان را در سه منطقه مختلف دنیا نمایش دهد. پس زمینه این نرم افزار با توجه به تغییر روز و شب در ناحیه های انتخاب شده ، تغییر می کند.

image

آخرین نرم افزار این بخشTracker  است که به داده های GPS نیاز دارد و در واقع تمرینات شما را پیگیری می کند –پیاده روی ، دویدن و یا دوچرخه سواری. می توانید مسیرهایی که پیموده اید به همراه چیز هایی چون کل مسیر ، متوسط مسافت طی شده و یا بهترین زمان را مشاهده کنید.

image
 
image
image

GPS

Sony Ericsson Elm از یک گیرنده GPS هم برخوردار است . این گیرنده از حساسیت بالایی برخوردار است و با فعال بودن AGPS ، به سرعت بر روی ماهواره ها قفل می شود.

Elm به نرم افزار مقصد یابی Wisepilot مجهز است و تمامی امکاناتی که از یک نرم افزار مقصدیابی انتظار می رود ، ارائه می دهد. این نرم افزار از مقصدیابی در حین رانندگی و پیاده روی برخوردار است ، نقشه های آن مربوط به NAVTEQ  است ، نمای سه بعدی در این نرم افزار پشتیبانی می شود ، تنظیمات فراوانی برای الگوریتم های مسیریابی دارد ، و از امکاناتی چون هشدار سرعت ، POI و آب و هوا هم برخوردار است .

image
 
image
image
 

نکته منفی این نرم افزار این است که نقشه های آن به صورت محلی روی گوشی قرار نگرفته اند و آنها را باید دانلود کرد. دانلود شدن حدود یک مگابایت داده برای مقصدیابی 600 کیلومتر کافی خواهد بود. اما هنوز هم باید از نداشتن یک دانلود کننده نقشه ها مثل نسخه ای که همراه با Nokia Maps ارائه می شود  و هزینه های انتقال داده  را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد ، ناراضی بود.

همین طور امیدوار بودیم که این  گوشی مانند بسیاری از رقبای خود از قطب نمای دیجیتال هم برای تسهیل مقصد یابی برخوردار باشد.

WisePilot For Sony Ericsson با مجوز سی روزه عرضه می شود و این مدت بعد از شروع نرم افزار برای نخستین بار آغاز می گردد. بعد از پایان این مدت یک ماهه باید هزینه ای برای خرید نرم افزار بپردازید.مجوز استفاده سه ماهه از این نرم افزار در اروپا 27.95 یورو و در آمریکای شمالی 27.95 دلار آمریکا قیمت دارد.

بعد از نوکیا نرم افزار مقصدیابی Ovi Maps را با راهنمای صوتی به صورت رایگان عرضه کرد ، این نرم افزار بسیار گران قیمت به نظر می آید. برای تقریبا سی یورو برای سه ماه انتظار داشتیم که امکان دانلود نقشه ها هم وجود داشته باشد اما پرداخت هزینه ای جداگانه برای دریافت نقشه ها از طریق اینترنت اصلا جالب نیست.

Google Maps هم به همراه این گوشی عرضه می شود و اگر بخواهید می توانید از آن استفاده کنید.

image
 
image

image
 
image

بازی ها

Sony Ericsson Elm تنها با یک بازی پیش فرض عرضه می شود :Quadrapop . این بازی نسخه دیگری از Tetris است و این بار به جای آجرها از مخلوقات رنگارنگی در آن استفاده شده است.

image
 
image

سخن پایانی

واضح است که Sony Ericsson Elm گوشی بسیار جذابیست. عملکردهای غنی گوشی در کنار رابط کاربری بسیار خوب هم قطعا مورد توجه خواهند بود. اگر طراحی منحنی وار گوشی را هم دوست داشته باشید ، اوضاع از قبل هم بهتر خواهد شد. ارگونومی گوشی بسیار عالیست.

بنابراین اگر هنوز جو گوشی های لمسی شما را نگرفته است Sony Ericsson Elm یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما خواهد بود. یکپارچگی خوب گوشی با سرویس های شبکه های اجتماعی و امکانات ارتباطی عالی گرچه آنرا هوشمند نمی سازند اما قطعا داشتن آن ها در کنار هم بسیار لذت بخش خواهد بود. قابلیت های عکاسی گوشی هم بسیار عالی هستند و به Elm اجازه می دهند تا از مزیت های CyberShot هم تا حدی بهره ببرد.

برای اینکه ایده بهتری از ارزش این گوشی در برابر بهای پرداختی آن داشته باشید ، نگاهی به برخی از رقبای دیگر آن می اندازیم .

Nokia 6700 Classic یکی از تهدیدهای جدی برای Elm محسوب می شود. این گوشی با بدنه فلزی خودش در بخش عکاسی بسیار نزدیک به Elm عمل می کند اما در مورد امکانات ارتباطی قابلیت پشتیبانی از Wi-Fi را ندارد. از طرف دیگر اگر به دنبال گوشی های هوشمند هستید ، Nokia N79 که یک گوشی هوشمند مبتنی بر Symbian S60 3rd است می تواند نظر شما را به خود جلب کند.

البته اگر از Sony Ericsson Elm راضی هستید و تنها صفحه نمایش بزرگتری می خواهید می توانید نگاهی به Sony Ericsson Hazel بیاندازید که همزاد کشویی این گوشی است و فضای بیشتری در آن برای صفحه نمایش تخصیص داده شده است. گرچه این تغییر ممکن است به افزایش بهای گوشی منجر شود.

در نهایت اینکه اگر هنوز به دنبال یک گوشی لمسی هستید ، چند گوشی ارزان قیمت هوشمند بازار می توانند گزینه های خوبی برای شما باشند. Nokia 5800 XpressMusic و HTC Tattoo  بهای نسبتا بالاتری نسبت به Elm دارند و البته دوربین آن ها با Sony Ericsson Elm قابل مقایسه نیست اما از صفحه نمایش برزگتر و تمام لمسی برخوردارند (نیازی به ذکر سایر قابلیت های گوشی های هوشمند نیست).

همانطور که می بینید Sony Ericsson Elm یکی از بهترین گوشی هایی است که می توانید با پرداخت چنین هزینه ای به آن دست پیدا کنید . این گوشی از توانایی های بسیاری برخوردار است که می توانند آن را در میدان رقابت سرفراز کنند. علاوه بر این لوگوی GreenHeart بر روی این گوشی خودنمایی می کند و سازگاری گوشی با محیط زیست می تواند احساس گرمی به شما ببخشد. GreenHeart هنوز راه بسیاری را تا رسیدن به CyberShot و Walkman پیش رو دارد اما Step گام بلندی در این راه برداشته است.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۱/۲۲
گوشی ELM من چند بار زمین(سنگ - آسفالت) خورد اما کاریش نشد ! ارزش خرید داره خیلی بهتر از گوشی لمسی بی امکانات حساس به ضربه و خش است من با دوربینش از متون روزنامه و کتاب عکس میگیرم ( متون کاملا خوانا) و همچنین باطری لیتیم یون نیست (مثل بقیه گوشی ها بازار) بلکه لیتیم - یون پلیمیر است (Li-Polymer) و واقعا دو هفته یا حتی بیشتر شاررژ نگه میداره!!!!!!! در یک کلام با این قیمت این گوشی عالی است