خانهبررسی‌ها
Sony Ericsson C901

Sony Ericsson C901

در ابتدا شاید تصور کنید که گوشی Sony Ericsson C901 تنها یک گوشی مجهز به دوربین 5 مگاپیکسلی است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۷/۲۳
 

در ابتدا شاید تصور کنید که گوشی Sony Ericsson C901 تنها یک گوشی مجهز به دوربین 5 مگاپیکسلی است که در بین گوشی های 8 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی بازار، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اما کاملا در اشتباهید . دلیل ساده ای برای این مدعا وجود دارد و آن این است که Sony Ericsson C901 از معدود گوشی های موجود در بازار است که به فلاش زنون مجهز هستند. این ویژگی می تواند به Sony Ericsson C901 کمک کند تا رتبه ای خوب در بین گوشی های دوربین دار برای خود دست و پا کند.

نسخه سازگار با محیط زیست این گوشی با نام  GreenHeart هم عرضه شده است که بسیار جالب توجه است و کاملا از مواد قابل بازیافت ساخته شده است .  

 

image
 
image

 

image
 
image

 

حتی بعد از خواندن مطالب فوق هم ممکن است عده ای همچنان عقیده داشته باشند که C901 هیچ قابلیت ویژه ای ندارد ،مخصوصا این که در تمامی نقاط دنیا هم به فروش گذارده نمی شود. ما بررسی این گوشی را تنها برای پاسخ به سیل تقاضاهایی که در این مورد مطرح شد انجام دادیم چراکه تنها هدف ما راضی نگهداشتن مخاطبان وفادارمان است.

 

ویژگی های کلیدی
 
دوربین 5 مگاپیکسلی مجهز به فلاش زنون و LED کنترل های اختصاصی متعدد  ویژه دوربین محافظ خوب لنز دوربین پشتیبانی چهاربانده از GSM پشتیبانی از 3G با HSPDA با سرعت 3/6 مگابیت در ثانیه صفحه نمایش 2/2 اینچی با قابلیت نمایش 262 هزار رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA حافظه داخلی 110 مگابایتی و اسلات کارت حافظه M2 که تا 8 گیگابایت حافظه را پشتیبانی می کند. بلوتوث نسخه 2 با A2DP رادیو FM استریو با RDS بازی های مبتنی بر کنترل های حرکتی پشتیبانی از چند وظیفه گی( Multi Tasking ) و task manager شماره گیری هوشمند
نقاط ضعف اصلی
ضبط ویدیویی با حداکثر رزولوشن QVGA و نرخ 30 فریم در ثانیه نبود نرم افزاری برای مرور اسناد آفیس قرار گرفتن اسلات کارت حافظه در زیر کاور باتری لوازم جانبی محدود همراه گوشی

image
 
image

 

image

عکس های ثبت شده توسط Sony Ericsson C901 از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند.نگاه کردن به تصاویر ثبت شده با این گوشی ما را یاد ایامی می اندازد که گوشی های دوربین دار سونی اریکسون در بازار حرف اول را می زدند و باقی شرکت ها تنها به مقلدی از آن تبدیل شده بودند.

غیر از قابلیت های خوب عکاسی ، C901 یک گوشی معمولی است. اما گوشی بدی نیست و کارش را بخوبی انجام می دهد. گرچه مشکلات زیادی ندارد اما قابلیت های فوق العاده و هیجان انگیزی هم ارائه نمی دهد.

به هر حال زمان آن رسیده است که جعبه محتوی این گوشی را باز کنیم و به بررسی محتویات آن بپردازیم. در قسمت بعد در مورد لوازم همراه گوشی و طراحی و سخت افزار Sony Ericsson C901 صحبت خواهیم کرد.

 

محتویات جعبه ی خریداری شده
 

این که C901 گوشی پیشرفته و گران قیمتی نیست جای هیچ بحثی ندارد اما با اینحال این گوشی جز ارزان ترین گوشی های کلاس خود هم به شمار نمی رود. بنابراین ارائه لوازم محدود همراه گوشی واقعا می تواند مایوس کننده باشد. خودتان را برای یکی از کوتاه ترین لیست های لوازم جانبی که تا به حال دیده اید ، آماده کنید.

به همراه خود گوشی یک شارژر ، یک کتابچه راهنما و یک هدست ساده عرضه می شوند. گرچه Sony Ericsson C901 یک گوشی موسقیایی نیست اما کیفیت صدای خوبی دارد و فقدان سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد  می تواند توسط سونی اریکسون با ارائه مبدل ویژه ای بدین منظور حل گردد.

لوازم دیگری در جعبه این گوشی وجود ندارد و این ها تمامی لوازم موجود در جعبه این گوشی بود. نه از کارت حافظه خبری هست ، نه از کابل انتقال داده و نه از سی دی محتوی نرم افزار.

نسخه سازگار با محیط زیست این گوشی یعنی Sony Ericsson C901 GreenHeart با نسخه الکترونیکی کتابچه راهنما عرضه می شود تا در مصرف کاغذ هم صرفه جویی شده باشد. جعبه محتوی این گوشی نیز به اندازه ای کوچک هست که اثرات محیط زیستی حمل و نقل آنرا به حداقل برساند.

 

image
 
image

 

image

 

در کنار گوشی Sony Ericsson C901 GreenHeart هدستی هم به شما عرضه می شود که کاملا از پلاستیک قابل بازیافت ساخته شده است.

گوشی Sony Ericsson C901 گوشی ساده و کوچکی است که ابعادی معادل 13*45*103  میلی متر دارد که باعث می شود براحتی در هر جیبی جای بگیرد. علیرغم اندازه و وزن آن که معادل 107 گرم است ، مواد خوب استفاده شده در ساخت این گوشی آنرا مستحکم جلوه می دهند.

 

طراحی
 

Sony Ericsson C901 کاملا از پلاستیک مات ساخته شده است که هم ظاهر خوبی به آن می دهد و هم باعث می شود کاربر احساس خوبی در هنگام کار با گوشی داشته باشد. شاید به اندازه کلید های سیاه پیانو صیقلی نباشد اما لااقل بعنوان یک جذب کننده بالقوه  اثر انگشت نیز عمل نمی کند. محافظ لنز دوربین بهتر ازسایر بخش ها ساخته شده است  اما در مورد آن بعدا بحث خواهیم کرد.

در حال که نسخه معمولی Sony Ericsson C901 در سه رنگ مشکی ، نقره ای و صورتی عرضه می شود ، نسخه GreenHeart این گوشی تنها در یک رنگ سفید در دسترس خواهد بود. اما مشخص نیست که این گوشی در کشور و منطقه شما هم به فروش برسد چراکه سونی اریکسون  این گوشی را برای بازارهای خاصی در نظر گرفته است.

Sony Ericsson C901 از یک صفحه نمایش TFT با اندازه 2.2 اینچی و قابلیت نمایش 262 هزار رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA استفاده می کند. چیزی که واقعا نمی توان از آن به سادگی صرفنظر کرد درخشندگی و وضوح فوق العاده صفحه نمایش است.

 

image
 
image

 

 خوانایی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب و حتی در برابر تابش مستقیم نور هم عالی است . ما در خواندن صفحه نمایش یا تایپ کردن چه در استفاده از تم های روشن و چه در استفاده از تم های تیره تر به مشکلی برنخوردیم.

در بالای صفحه نمایش، خروجی صدای مخاطب که در مرکز قرار دارد و سنسور محدود کننده نور که در سمت چپ آن قرار گرفته است ، مشاهده می شوند.

زیر این صفحه نمایش شش کلید استاندارد  که شامل دو کلید کنترلی ، کلید منو و کلید c ، کلید های آغاز و پایان مکالمه و کلید 4 جهته هستند ، قرار گرفته اند. طراحی و مکان قرارگیری این کلید ها همان جای همیشگی این کلیدها در  گوشی های سونی اریکسون  است اما به دلیل کوچک بودن خود گوشی فضای زیادی برای این کلیدها وجود نداشته است.

طراحان سعی کرده اند این مشکل را با تغییر شکل کلیدها حل کنند. مطمئن نیستیم که این مشکل در طراحی کلیدها بوجود آمده یا در پیاده سازی آنها ، اما هرچه که بوده نتیجه ای جز کلید هایی که کار کردن با آنها دشوار است، در برنداشته است (مخصوصا دو کلید کنترلی).خوشبختانه کار کردن با کلید 4 جهته بسیار راحت است و به همین دلیل مرور منوها به سرعت انجام می گیرد.

 

image
 
image

 

در حالت دوربین ، کلید چندجهته عملکردهای دیگری هم دارد . در این حالت کلیدهایی برای انجام عملی در حین عکاسی به کار می روند ، با نور پس زمینه آبی رنگ مشخص می شوند. از جهت های بالا و پایین برای تنظیم روشنایی در هنگام عکاسی استفاده می شود. برخی از کلیدهای صفحه کلید مثل 3 ، 6 ، 9 و # هم برای عکاسی به کار گرفته می شوند. از این کلیدها برای تغییر حالت عکاسی و منظره ، فعال و غیر فعال کردن سلف تایمر و فلاش زنون استفاده می شود.

 

 

image
 
image

 

image

 

صفحه کلید از همان پلاستیک شبه لاستیکی ساخته شده است که در ساخت کلیدهای کنترلی و کلید4 جهته به کار رفته بود. این کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند و احتمالا در تایپ به مشکلی نخواهید خورد. فشار کلیدها بخوبی بوسیله کاربر حس می شوند و تایپ کردن هم آسان و سریع صورت می گیرد.

 

image
 
image

 

image

 

نور پس زمینه کلیدها سفید رنگ ، قوی و یکنواخت است. نور پس زمینه کلید چندجهته مایل به ابی است و کلیدهای کنترلی هم نور پس زمینه سفید رنگ و یکنواختی دارند.

 

image

 

در کناره سمت چپ Sony Ericsson C901 غیر از روزنه مخصوص بند گوشی و پورت انتقال داده چیزی به چشم نمی خورد. متاسفانه این پورت همانطور که انتظار می رفت محافظی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل خود ندارد.

 

image
 
image

 

کناره سمت راست گوشی مشابه کناره بالایی دوربین های دیجیتال عمل می کند. در این بخش کلیدهای تنظیم صدا که در هنگام ثبت عکس ها یا مرور تصاویر برای تنظیم بزرگنمایی به کار گرفته می شوند به همراه سایر کلیدهای دوربین قرار دارند.  یک کلید شاتر هم در این قسمت قرار دارد که به صورت دومرحله ای عمل می کند و کار کردن با آن هم بسیار راحت است.

در سمت راست گوشی کنترل های دیگری هم مخصوص کار با دوربین در نظر گرفته شده اند. این کلیدها بصورت کلیدهای تنظیم صدا در نظر گرفته شده اند و یکی از آنها برای تغییر حالت دوربین و دیگری برای دستیابی به گالری استفاده می شود.

 

image
 
image

 

در کناره بالایی گوشی تنها اهرم مربوط به کاور باتری گوشی قرار دارد که بسیار خوب عمل می کند.

 

image
 
image

 

قسمت منحصر بفرد بدنه این گوشی ، پشت آن است. لنز دوربین و  فلاش زنون با لغزاندن کاور اختصاصی دوربین آشکار می شوند. این مکانیزم کشویی بخوبی کار می کند و به سرعت رابط کاربری دوربین را اجرا می نماید. در ابتدا لغزش کمی با مقاومت مواجه می شود اما پس از رسیدن به نقطه میانی ، کاور به راحتی به جای خود می لغزد. در اینجا C901 هم در ظاهر و هم در کارآیی نمره قبولی می گیرد.

اسپیکر گوشی هم در بالای لوگوی سونی اریکسون در پشت گوشی قرار دارد.

 

image
 
image

 

با برداشتن کاور باتری (با استفاده از اهرم مخصوص در کناره بالایی گوشی) ، باتری استاندارد Sony Ericsson BST-33 Li-Po با قدرت 950 میلی آمپر نمایان می شود. این باتری در بسیاری دیگر از گوشی سونی اریکسون هم به کار رفته است.

سازنده این باتری ادعا کرده است که این باتری تا 430 ساعت در حالت آماده به کار و 9/5 ساعت در حالت مکالمه در شبکه های GSM دوام خواهد آورد.

در زندگی روزمره ، این باتری با یکبار شارژ بین دو تا پنج روز بسته به میزان استفاده از امکانات چندرسانه ای گوشی دوام می آورد.

در زیر کاور باتری اسلات کارت حافظه M2 نیز به چشم می خورد. قابلیت تعویض سریع کارت حافظه وجود دارد اما برای این منظور شما باید کاور باتری را برای دست یافتن به اسلات آن بردارید. هیچ مکانیزم مخصوصی برای بیرون آوردن کارت حافظه در نظرگرفته نشده است پس بهتر است در این مورد تنها به ناخن هایتان اتکا کنید.

 

image
 
image

 

image

 

Sony Ericsson C901 گوشی ای ساده ، کوچک و زیباست. مشکلاتی که در چند خط بالاتر ذکر شدند، مشکل عمده ای نیستند و هنگامی که با گوشی به عکاسی که کار اصلی C901 هم هست مشغول می شویم ، ارگونومی خوب گوشی به شدت خودنمایی می کند.

 

image

 

رابط کاربری
 

رابط کاربری Sony Ericsson C901 همان رابطی است که در بسیاری از گوشی های پیشرفته سونی اریکسون  شاهد به کارگیری آن بوده ایم. باید صریحا بگوییم که C901 غیر از چندین بهبود در گرافیک رابط کاربری و به کارگیری threaded Messaging تغییر دیگری نسبت به C902 نداشته است. همین طور این گوشی نسبت به رابط کاربری بهترین گوشی سری Cybershot یعنی C905 هم ، چیزی کم ندارد.

صفحه اصلی مثل همیشه سازماندهی شده است و در بالای آن اطلاعاتی چون قدرت آنتن دهی ، شبکه در حال استفاده و وضعیت باتری نمایش داده می شود.  در پایین صفحه نمایش و بالای کلیدهای مفهومی (کنترلی ) عناوین مرتبط با  آنها قرار گرفته است.

 

image
 
image

 

طرح بندی های صفحه اصلی همان طرح بندی های همیشگی و استاندارد چهارتایی شامل theme dependent (وابسته به تم)، طرح مشبک 3x4 ، طرح چرخشی و نمایش تکی آیکن هاست.

 

image
 
image

 

image

 

در حالت چرخشی ، سه آیکن در صفحه نمایش ، نشان داده می شوند و آیکن میانی آیکن فعال و انتخاب شده به شمار می رود. آیکن های کناری نیمه پنهان هستند و فقط برای نمایش مورد بعدی به کار گرفته شده اند. پنج آیکن منوی دیگر در پس زمینه به شکل مبهم و تیره نمایش داده می شوند.

در حالت نمایش تک آیکن ، یک آیکن بزرگ در هر بار در مرکز صفحه نمایش داده می شود و یک نوار عمودی در کنار صفحه سایر آیکن ها را در خود نگه میدارد. هیچ یک از این حالت ها با کلیدهای میانبر کار نمی کنند.  تنها حالت مشبک اجازه استفاده از میانبر های صفحه کلید را به شما می دهد.

 

image
 
image

 

منوی معروف عملکرد(Activity Menu) اجازه دستیابی سریع به لیستی از علاقمندی های کاربر، وب ، رویدادهای اخیر و البته نرم افزارهای در حال اجرا را می دهد .این قابلیت اخیر باعث می شود که C901 از چند وظیفه گی پشتیبانی کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در حین دریافت فایل با بلوتوث می توانید صفحه ای که نشان دهنده میزان اطلاعات دریافت شده است  را پنهان کنید اما این کار در ارسال اطلاعات با بلوتوث امکانپذیر نیست.

حالت پرواز(Flight Mode) می تواند تنها با وجود  یک سیم کارت کار کند . برای فعال کردن این حالت باید گوشی را مجددا راه اندازی کنید.

ظاهر رابط کاربری جذاب و زیباست.  چرخش خودکار صفحه در Media Center   فعال است و پاسخ دهی نسبتا سریعی دارد. گاهی اوقات چرخش صفحه با تاخیر و کندی انجام می گیرد اما به هرحال تصور میکنم از یک سنسور حساس که دائما بین حالت های افقی و عمودی تغییر حالت دهد ، بهتر است.

Sony Ericsson C901 از تم های Flash Lite هم استفاده می کند که می توانند رنگ بندی و عکس پس زمینه را تغییر دهند. گوشی ای که در اختیار ما قرار گرفته است ، دارای چهار تم از پیش نصب شده است : تم های Clarity ، Cyber Shot ، Peach و Wink.تم Cyber Shot از تم های دیگر جذابتر است و در واقع اسلایدشویی از عکس های پیش فرض را در صفحه اصلی نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

یک امکان جالب در گوشی های سونی اریکسون  این است که شما می توانید از یک نرم افزار به جای یک عکس بعنوان پس زمینه استفاده نمایید. البته شما مجاز به استفاده از هر نرم افزاری نیستید و انتخاب هایتان به چند نرم افزار ختم می شود. نرم افزارهایی که می توانید برای این کار از آنها استفاده کنید ، نرم افزارهایی چون WalkMate ، Standby World Clock Application ، Slideshow Wall و PIM Wallpaper هستند. نرم افزار گام شمار WalkMate و نرم افزار PIM Wallpaper تنها نرم افزارهای کاربردی ای هستند که در  میان آنها به چشم می خورند.

 

دفترچه تلفن
 

دفترچه تلفن فضایی برای ذخیره 1000 مخاطب و 7000 شماره تلفن در اختیار ما می گذارد. شما می توانید از میان مخاطبان موجود در سیم کارت یا حافظه تلفن یکی را برای مشاهده انتخاب نمایید اما امکان دیدن هر دوی شماره های ذخیره شده در سیم کارت و حافظه تلفن به طور همزمان وجود ندارد.

امکان تنظیم دفترچه تلفن برای ذخیره مخاطبان جدید در سیم کارت نیز وجود دارد. می توان از تمامی مخاطبان موجود یک فایل پشتیبان تهیه نموده و آنرا در کارت حافظه ذخیره کرد.مسلما امکان بازیابی این مخاطبان از فایل پشتیبان هم وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ویرایش مخاطبان از طریق یک رابط چند لبه (tabbed) که در سالیان پیش همواره در گوشی های سونی اریکسون  به کار گرفته شده است ،صورت می گیرد. پنج لبه در این بخش وجود دارند و جزئیات مرتبط به هم را دسته بندی می کنند.  لبه اول برای اسامی و شماره های آنهاست و لبه بعد آدرس های وب مانند Email ها و آدرسهای صفحات شخصی را ذخیره می کند. لبه سوم برای اختصاص یک عکس ، زنگ خاص ، گروه ، فرمان صوتی و صدای هشدار پیام به مخاطب کار می رود.  لبه چهارم اطلاعات پستی و در نهایت لبه پنجم فیلد هایی برای ثبت تاریخ تولد و یادداشت های مرتبط با مخاطب را در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نام مخاطبان تنها در یک فیلد نوشته می شوند اما هنوز شما گزینه ای برای مرتب کردن مخاطبان بر حسب نام کوچک یا نام فامیلی را دارید. بعد از وارد کردن نام مخاطبان ، گوشی تشخیص می دهد که کدام یک نام کوچک و کدامیک نام فامیلی است و این کار را هم خیلی خوب انجام می دهد.مثل همیشه امکان جستجو بوسیله تایپ تدریجی اسامی نیز وجود دارد.

 

قابلیت های تلفنی
 

مدیریت تماس های صوتی در گوشی Sony Ericsson C901 واقعا عالی است و ما در هنگام این کار به هیچ مشکلی که با کیفیت صدا یا آنتن دهی مرتبط باشد، برنخوردیم.صدا ها هم از طریق گوشی مخصوص صدای مخاطب و هم از طریق اسپیکر گوشی به اندازه کافی واضح هستند.

قابلیت جستجوی هوشمند ، باعث ارتقا امکانات این بخش می شود. این قابلیت، به ارقام یا حروف تایپ شده توسط کاربر توجه کرده و براساس آن ها مخاطبانی که شماره تلفن شان دارای ارقام مورد نظر باشد یا نام شان با حروف تایپ شده آغاز گردد ، را به وی نمایش می دهد.

 

image

 

اگر از گوشی های سونی اریکسون  استفاده کرده باشید، بخش گزارش تماس های چندلبه ای آن برای شما آشنا خواهد بود. در این بخش چهار لبه قرار دارند و تماس های دریافتی ، تماس های گرفته شده و تماس های بی پاسخ را نمایش می دهند.  هنگامی که چندین تماس با یک مخاطب خاص برقرار شده باشد یا از او دریافت شده باشد ، فقط آخرین تماس نمایش داده می شود.

در هنگام انجام تست قدیمی اسپیکرمان روی Sony Ericsson C901 فهمیدیم که چند آهنگ زنگ جدید هم به این گوشی افزوده شده است  که واقعا لذت بخش بودند. گرچه بلندی صدای گوشی کمی مایوس کننده بود و گوشی نمره ای بهتر از متوسط به دست نیاورد.

 

پیام رسانی
 

مثل سایر گوشی های جدید سونی اریکسون  C901 هم از قابلیت نمایش پیام ها به صورت threaded یا حباب مانند برخوردار است. ارتباطات SMS با یک مخاطب خاص در اشکال جباب مانند خاصی مثل  یک برنامه پیام رسانی فوری (IM) نمایش داده می شوند.

سوییچ بین این حالت و نمای معمولی inbox تنها با یک کلیک امکانپذیر است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

امکان جالب دیگر این است که شما اگر هنوز در حال مشاهده پیام ها به صورت threaded باشید و پیام جدیدی دریافت شود گوشی به جای نمایش هشدار دریافت پیام ، به طور خودکار آنرا به ادامه پیام ها می افزاید. Sony Ericsson C901 از قابلیت اختصاصی مدیریت پیام ها نیز استفاده می کند که تنظیمات مختلفی برای حساب های کاربری و گزینه های برای دسته بندی کردن پیام ها در اختیار کاربر قرار می دهد. 

نرم افزار manage Messages اداره کردن پیام ها را ساده تر می کند. پیام ها را می توان به کارت حافظه یا حافظه تلفن انتقال داد و آنها را با استفاده از تاریخ ، اندازه ، مخاطب و دسته بندی مرتب نمود.  با استفاده از دسته بندی می توان پیام ها را به راحتی در فولدرهایی جداگانه قرار داد.

C901 از یک فهرست کامل لغات T9 هم برخوردار است. SMS و MMS از یک ویرایشگر مشترک استفاده می کنند. در هنگام تایپ SMS می توانید به سادگی و با وارد کردن محتوای چندرسانه ای پیام تان را به MMS تبدیل کنید.  افزودن محتوای چندرسانه ای به پیام ها با استفاده از نوار منویی که در پایین کادر متن تعبیه شده است ، انجام می گیرد . و شما می توانید در MMS ها از عکس ، صدا ، تصاویر متحرک و یا تصاویر ویدیویی استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

image

 

تنظیمات Gmail به طور خودکار توسط گوشی دانلود می شوند.  گزینه های مشاهده پیام ها به صورت تمام صفحه و تغییر اندازه فونت ها ، امکان مشاهده میزان زیادی از متن را در یک صفحه فراهم می کند. حتی در حالت کوچکترین تنظیمات ، بازهم فونت ها قابل خواندن باقی می مانند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

برای ایمیل ها امکان استفاده از قابلیت مدیریت ایمیل ها وجود دارد که همانند همین قابلیت در بخش پیام ها کار می کند.  ذخیره ضمایم ایمیل های ، حتی اگر نوع فایل قابل تشخیص نباشد ، به راحتی انجام می پذیرد.

متاسفانه به دلیل عدم وجود نرم افزار مرورگر فایل های آفیس ، گوشی امکان باز کردن هیچ کدام از اسنادی که به ایمیل ها ضمیمه شده است را ندارد (مثل Xls ، doc یا pdf) .

 

 Media center
 

سونی اریکسون  در گوشی C901 از یک Media Center مبتنی بر فلش استفاده کرده است. در منوی این بخش ، عکس ها ، آهنگ ها ، ویدیو ها ، بازی ها و فیدهای RSS به همراه تنظیمات آن ها یافت می شوند. در این جا هم سنسور شتاب سنج کار می کند و با چرخش گوشی ، صفحه را می چرخاند.

 

پخش کننده موسیقی
 

پخش کننده موسیقی Sony Ericsson C901 نسخه سوم این نرم افزار است که می شود آنرا نرم افزار خلاصه شده ای از Wlakman 3.0 تصور کرد. در منوهای Media Center امکان استفاده از چرخش اتوماتیک صفحه نیز وجود دارد. این نرم افزار از فرمت های متعددی چون WAV ، WMA ،M4A و E-AAC پشتیبانی می کند و چندین حالت پیش فرض اکولایزر از جمله   MegaBass هم  ارائه می دهد. مثل همیشه امکان Minimize کردن این نرم افزار برای پخش موسیقی در پس زمینه نیز وجود دارد.

رنگ های استفاده شده در Media center بنا به تم استفاده شده تغییر می کنند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

پخش کننده ویدیویی
 

پخش کننده ویدیویی موجود در Media Center از حرکت سریع روبه جلو و رو به عقب فیلم ها پشتیبانی می کند و رابط زیبا و ساده ای دارد. دسترسی به فایل های ویدیویی از طریق file manager نیز امکانپذیر است .حالت نمایش با چرخش خودکار صفحه می تواند به حالت تمام صفحه تغییر نماید.گزینه ای در این بخش تعبیه شده است که امکان ثبت عکس از ویدیو و ذخیره آن در گالری را برای کاربر مهیا می کند.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

از فرمت های DivX/XviD  پشتیبانی صورت نمی گیرد. اما مثل اکثر گوشی های سونی اریکسون  امکان استفاده از نرم افزار MediaGo برای انتقال ویدیو ها از کامپیوتر به گوشی و تبدیل آنها به فرمت و رزولوشن سازگار با گوشی وجود دارد.

در این بخش همچنین یک بخش اختصاصی مربوط به YouTube وجود دارد که به شما اجازه دسترسی به کلیپ های این سایت ، آپلود ویدیو ،دسترسی به کلیپ های مورد علاقه و مانند این ها را می دهد.

 

image

 

image
 
image

 

گالری عکس
 

گالری عکس ، عکس هایی را که ثبت کرده اید به همراه عکس هایی که به طور پیش فرض در گوشی قرار گرفته اند یا به آن انتقال داده شده اند را نمایش می دهد و گزینه هایی مانند افزودن به علاقمندی ها را هم ارائه می کند. با استفاده از امکان Latest Photo  می توانید به آخرین عکس ها دست پیدا کنید .آلبوم مخصوص دوربین ، یک پوشه برای هر ماه سال ایجاد می کند و عکس های درون پوشه ها را با نمایشی مشبک نشان می دهد.با پیمایش این بخش عکس های گرفته شده در ماه مربوطه برای بهتر دیده شدن به صورتی بزرگتر نمایش داده می شوند.

قسمت Pictures عکس هایی غیر از عکس های ثبت شده با دوربین مثل عکس های پیش فرض موجود در گوشی را با نمایی مشبک نمایش می دهد. هنگام خروج  از حالت تمام صفحه با جلوه ی جالبی از بزرگنمایی عکس ها کاسته می شود.

در کل گالری عکس امکانات خوبی برای مدیریت مجموعه عکس ها ارائه میدهد. Photo Tags آخرین عکس هایی را که بعنوان علاقمندی ها نشانه گذاری شده اند نمایش می دهد. امکان ارسال عکس ها گزینه های متفاوتی از قبیل ارسال عکس با پیام ، ایمیل ، ارسال به بلاگ ها ، ارسال با بلوتوث و حتی ارسال به FaceBook در اختیار کاربر قرار می دهد. آپلود عکس ها به FaceBook براحتی و در سه مرحله انجام می گیرد.

 

image

 

image

 

image
 
image

 

غیر از این ها ، امکان تنظیم عکس ها بعنوان عکس پس زمینه ، اسکرین سیور ، صفحه شروع و تخصیص عکس به مخاطبان به طور مستقیم از گالری وجود دارد. امکانات دیگری چون Pannig و بزرگنمایی و اسلاید شو هم در این گالری تعبیه شده است.

Sony Ericsson C901 می تواند مختصات GPS را با استفاده از Cell-ID در عکس ها ثبت کند. در هنگام مرور عکس های برچسب گذاری شده در گالری ،  گزینه View On Map مکان ثبت عکس ها را به طور مستقیم بر روی نقشه با استفاده از نرم افزار Google Maps نشان می دهد.

 

image
 
image

 

مثل همیشه ، مرور عکس ها با استفاده از File Manager کلاسیک گوشی هم امکانپذیر است . گرچه مطمئنا کاربران کمی از این امکان استفاده خواهند کرد.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزارهای PhotoDJ ، VideoDJ و MusicDJ دیگر به نشانی از گوشی های سونی اریکسون  تبدیل شده اند و بالطبع در C901 هم به کار گرفته شده اند.

می توانید روی تصاویر تا اندازه واقعی آنها یا حتی بیش از آن زوم نمایید. گرچه پس از گذشتن از اندازه طبیعی عکس ها عمل بزرگنمایی دیگر به خوبی قبل انجام نمی شود.در مشاهده عکس های 5 مگاپیکسلی با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد اما بزرگنمایی در این عکس ها کمی به زمان نیاز دارد. ابتدا قسمتی از تصویر که روی آن زوم شده است با کیفیت پایین نمایش داده می شود و پس از لحظاتی عکس در رزولوشن واقعی خود نمایش داده می شود.

 

کیفیت صدا
 

کیفیت صدای گوشی Sony Ericsson C901 همانند سایر گوشی های میان قیمت این برند ، ویژگی های خاصی دارد. به این معنی که در اکثر آزمون ها امتیازات خوبی کسب می کند اما در پاسخ دهی به برخی فرکانس ها به طور قابل ملاحظه ای با مشکل مواجه است.

پاسخ دهی به فرکانس ها نسبت به قوانین موجود ،انحرافات قابل توجهی نشان می دهند. صدای بم در این گوشی به شدت تقویت می شود اما در فرکانس های میانی این گوشی با مشکل مواجه می شود. چه در حالت استفاده از اکولایزر و چه در حالت عدم استفاده از آن ، نمودار تغییرچندانی نمی کند. و تشخیص تغییرات در هنگام استفاده از اکولایزر مشکل است.

اما از طرف دیگر پاسخ دهی به سایر فرکانس ها خیلی خوب است. مکالمه متقابل استریو ، سطح نویز و کنترل دامنه پویا چیزی از عالی ترین سطح کم ندارد. پاسخ دهی به فرکانس ها در Sony Ericsson C901 مثل گوشی های موسیقیایی این شرکت است . همچنین می توانید متوجه تشابه این این گوشی با سایر گوشی های سونی اریکسون که اخیرا در اینجا بررسی شده اند ، بشوید.

 

image

 

رادیو FM با RDS و TrackID
 

رادیو FMی که به همراه Sony Ericsson C901 عرضه شده است ، امکان ذخیره 20 ایستگاه را دارد و از RDS هم پشتیبانی می کند.این رادیو رابط کاربری ساده ای دارد و امکان استفاده از سیستم شناسایی موزیک Track ID را نیز فراهم می کند. رادیو هم مانند پخش کننده موسیقی امکان پخش در پس زمینه را دارد اما هیچ جلوه تصویری خاصی ارائه نمی دهد.

 

image
 
image

 

TrackID از طریق میانبر اختصاصی آن در بخش سرگرمی نیز قابل دسترسی است. رابط کاربری این بخش از گوشی بسیار مشابه چیزی است که پیش از این در گوشی C902 دیدیم. این سرویس قابلیت هایی چون Find Similar Music (یافتن آهنگ های مشابه)، Send Music Info Via Bluetooth ، TrackID Charts و یک بخش جالب اطلاعات هنرمندان را ارائه می کند.

TrackID از قابلیت جستجوی آنلاین هم برخوردار است. این قابلیت امکان جستجوی سریع در مورد نام خواننده ، عنوان آلبوم ، نام آهنگ و اشعار را فراهم می کند.

 

دوربین 5 مگاپیکسلی
 

همانطور که می دانید Sony Ericsson C901 به یک دوربین 5 مگاپیکسلی مجهز است که می تواند عکس هایی با ماکزیمم رزولوشن 2592 x 1944 پیکسل ثبت نماید. این دوربین به یک فلاش زنون و یک فلاش LED برای کمک به دوربین برای فوکوس در جاهای کم نور مجهز شده است.  فلاش زنون به اندازه کافی قوی هست و مسلما در شرایط کم نور و تاریک به کمک کاربر خواهد آمد. در این مورد بعدا بحث خواهیم کرد.

این دوربین 5 مگاپیکسلی قابلیت هایی چون فوکوس خودکار ، تشخیص لبخند ، تشخیص چهره ، BestPic ، چرخش خودکار ، حالت ماکرو ، فوکوس نقطه ای ، برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر و ... دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این دوربین از رابط کاربری آشنایی استفاده میکند. زیر منو ها و آیکن ها و منوهای چندگانه همگی برای راحتی کاربر در این قسمت در نظر گرفته شده اند.

ابزارهای موجود در این بخش امکان دسترسی به حالت عکاسی ، صحنه ها ، اندازه تصاویر ، فوکوس ، سلف تایمر ، تراز سفیدی ، افکت ها و منوهای تنظمیات را فراهم می کند. تنظیمات ISO در گوشی C901 در دسترس نیستند.

حالت فوکوس یک امکان ویژه هم دارد:تشخیص چهره. این قابلیت می تواند تا سه چهره را به طور همزمان تشخیص دهد اما فوکوس روی چهره فردی قرار می گیرد که از همه به دوربین نزدیک تر بوده است.

پنج حالت مختلف عکاسی در این گوشی وجود دارد که دوتا از آنها بیشتر شایسته توجه است . یکی از این حالت ها حالت مشهور BestPic است  و حالت دیگر که برای اولین بار در نسخه به روزرسانی میان افزار گوشی Sony Ericsson C905 ارائه شده بود ، حالت Smile Shutter  است.

استفاده از این حالت بسیار ساده است. تنها کافی است که کلید شاتر را به طور کامل برای فعال شدن آن بفشارید. یک آیکن زرد رنگ در گوشه بالای سمت راست منظره یاب ظاهر می شود که نشان دهنده فعال بودن Smile Shutter است . به محض قرار گرفتن یک چهره خندان در جلوی دوربین عکس ثبت خواهد شد.

حالت عکاسی سریع BestPic دو نوع متفاوت کند و سریع دارد. در حالت سریع 9 عکس 5 مگاپیکسلی درحدود دو ثانیه ثبت می شود و هر کدام از آنها اندازه ای حدود یک مگابایت دارد. در حالت کند هم نه عکس اما در فاصله زمانی طولانی تری یعنی 3/5 ثانیه ثبت می گردند. متاسفانه در حالت BestPic امکان استفاده از هیچ یک از فلاش ها وجود ندارد.در مورد فلاش زنون این موضوع قابل قبول است چراکه فلاش زنون برای شارژ مجدد به زمان نیاز دارد اما نمی توان دلیل قانع کننده ای برای عدم استفاده از فلاش LED یافت. اگر استفاده از این امکان ممکن بود ، عکاسی با این حالت لذت بخش تر هم می شد.

Sony Ericsson C901 می تواند با استفاده از قابلیت Cell-ID مختصات GPS را در عکس ها قرار دهد. می توانید برچسب گذاری جغرافیایی عکس ها را از منوی تنظیمات فعال نمایید.یک نشانگر به صورت پرچم در پایین صفحه نمایش فعال بودن این امکان را نشان خواهد داد. به خاطر داشته باشید که استفاده از برچسب گذاری Cell-ID می تواند در صورتحساب تان تاثیر کوچکی داشته باشد.

حالت اختصاصی ماکرو در C901 اجازه ثبت عکس هایی از فاصله ده سانتی متری از سوژه را مهیا می سازد.

با استفاده از سنسور شتاب سنج ، دوربین می تواند در حالت ارائه پیش نمایش تصاویر ثبت شده به طور خودکار هنگام چرخش گوشی ، صفحه را هم بچرخاند.

یک نقص کوچک در رابط کاربری دوربین وجود دارد . برای دست یافتن به منوهای چندگانه باید تمام تنظیمات موجود در جعبه ابزار را پیمایش کنید . این گزینه آخرین موردی است که در این بخش قرار می گیرد. مرور آیتم های موجود در جعبه ابزار باعث می شود که رابط کاربری این دوربین را جز بهترین رابط های کاربری بخش دوربین گوشی های موجود در بازار بدانیم.

 

کیفیت عکس
 

Sony Ericsson C901 واقعا از دوربین توانمندی برخوردار است.  کیفیت عکس های C901 آنقدر خوب هست که آنرا براحتی در بین بهترین دوربین های 5 مگاپیکسلی بازار قرار دهد. عکس ها از رنگ و درخشندگی مناسبی برخوردارند و سطح نویز بخوبی قابل کنترل است.  سطح جزئیات عکس های ثبت شده با دوربین C901 واقعا عالی هستند و از این جهت می توان آنرا با برترین دوربین 5 مگاپیکسلی بازار که در اختیار Nokia 6700 Classic است، مقایسه نمود.

در برخی مواقع سطح نویزها کمی بالاست اما این موقعیت ها بسیار نادرند. احتمالا تغییراتی در الگوریتم پردازش عکس ها نسبت به سایر گوشی های Cyber Shot صورت گرفته است.

عملکرد فلاش زنون در Sony Ericsson C901 با عملکرد فلاش زنون به کار رفته در C905 قابل مقایسه است اما عکس های ثبت شده توسط این گوشی نسبت به عکس های ثبت شده توسط C905 در شرایط کم نور از جزئیات کمتری برخوردار هستند.

 

ضبط ویدیویی
 

مسلما C901 قادر به ضبط تصاویر ویدیویی هم هست حتی اگر این تصاویر با رزولوشن QVGA و نرخ 30 فریم در ثانیه باشد.در فیلمبرداری با این گوشی می توانید از فلاش LED هم استفاده کنید. کلیپ ها در فرمت Mp4 ضبط می شوند و هر دقیقه از این فیلم هاحجمی معادل سه مگابایت اشغال می کنند.

 

امکانات ارتباطی
 

Sony Ericsson C901 در زمینه امکانات ارتباطی کارکرد خوبی از خود به جای می گذارد. پشتیبانی چهاربانده از SM/GPRS/EDGE و 3G امکان استفاده از گوشی را در سراسر دنیا فراهم می کنند. همچنین در این گوشی از HSDPA با سرعت 3.6 مگابیت و HSUPA  نیز پشتیبانی صورت می گیرد.

علاوه بر امکانات ارتباطی تحت شبکه ، Sony Ericsson C901 از بلوتوث و USB هم حمایت می کند . در این گوشی از پروفایل A2DP هم پشتیبانی صورت می گیرد که امکان گوش کردن به موسیقی از طریق هدست های بلوتوث را مهیا می سازد. و در آخر باید به اسلات کارت حافظه M2 اشاره کنیم که اغلب مواقع سریعترین راه را برای انتقال داده ها در اختیار کاربر می گذارد.

C901 از همگام سازی محلی و از راه دور مخاطبان و رویدادهای تقویم نیز پشتیبانی می کند. متاسفانه کابل USB در بین محتویات جعبه این گوشی وجود ندارد و مجبورید که این کابل را جداگانه تهیه نمایید.

از امکانات ارتباطی پیشرفته ای چون Wi-Fi ، GPS  یا حتی سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد پشتیبانی صورت نمی گیرد . البته با توجه به کارکرد خاص این گوشی و قیمت نسبتا ارزان آن این امر نسبتا طبیعی به نظر می رسد.

 

مرورگر وب
 

Sony Ericsson C901 به همراه مرورگر NetFront 3.4 عرضه می شود که صفحه اصلی آن همانند سایر گوشی های جدید سونی اریکسون چون C903 ، C905 ، T700 و G705 مجهزتر شده است. درست در پایین نوار آدرس و جستجو تعداد زیادی آیکن در سه بخش لیست شده اند .این آیکن ها امکان دستیابی به محتویات رایگانی چون ویدیو کلیپ ها ، اهنگ ها و بازی ها در سایت سونی اریکسون، و راهنمایی گام به گام برای انجام تنظیمات ایمیل ها یا اتصالات اینترنتی را فراهم می نمایند. رنگ تم ظاهری مرورگر نیز با هر بار شروع  مجددا آن تغییر می کند.

 

image

 

صفحات با جزئیات زیاد هم به خوبی رندر می شوند. در این مرورگر تنظیمات پیکربندی زیادی در نظر گرفته شده اند.حالت تمام صفحه با امکان چرخش خودکار صفحات جایگزین شده است که در واقع همان کار را انجام می دهد. حالت های مشاهده ای همچون Text Only  ، Pan and Zoom و zoom page  هر برای راحتی کاربر در نظر گرفته شده اند. سرعت پیمایش و panning صفحات در حد استاندارد است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مرورگر وب گوشی Sony Ericsson C901 از یک اشاره گر مجازی هم استفاده می کند که کار پیمایش صفحات را آسان می کند. گزینه جالب توجه دیگری که در مرورگر تعبیه شده امکان جستجو در یک صفحه یا Find on page است.این گزینه در درون صفحات وب جستجو می کند اما نتایج اولیه نمایش داده نمی شوند و برای مشاهده آنها باید کلید پایان را بفشارید.

اگر هنوز هم از امکانات این مرورگر راضی نیستید می توانید از مرورگر فوق العاده و رایگان OperaMini به جای آن استفاده کنید.

 

سازمان دهنده
 

Sony Ericsson C901 با طیف گسترده ای از ابزارهای مدیریت زمان عرضه می شود. تقویم سه حالت نمایش روزانه ، هفتگی و ماهانه دارد . با افزودن یک تاریخ تولد در دفترچه تلفن ، گوشی از شما در مورد افزودن آن به تقویم سوال می کند.  To do می تواند وظایف را از دو نوع تنظیم کند : وظایف معمول و تماس های تلفنی .  نوشتن یادداشت ها همانند پیام های کوتاه صورت می گیرد و امکان استفاده از T9 هم در نوشتن آنها وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار Alarms از طریق منوی اصلی قابل دسترسی است. در این نرم افزار امکان تنظیم پنج نوع مختلف از هشدارها وجود دارد . در هر کدام امکانات مختلفی در اختیار کاربر قرار می گیرد و می توانید برای هر یک از آنها الگوی تکرار روزانه یا هفتگی متفاوتی تنظیم کنید.امکان افزودن متن و عکس هم به هشدار ها وجود دارد. علاوه بر این ، امکان فعال کردن هشدارها حتی در حالت Silent یا سکوت هم وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ماشین حساب C901 مشابه ماشین حساب های عادی است  و محاسبات پایه ای را پشتیبانی میکند. هیچ امکان جدید در این بخش وجود ندارد جز اینکه امکان اجرای مبدل (Converter) مستقیما از این بخش بدان افزوده شده است.  کورنومتر و  تایمر هم نرم افزارهای آشنایی هستند .

نرم افزار Voice recorder  محددیتی در ضبط صدا ندارد و طول صداهای ضبط شده توسط آن به فضای خالی موجود در حافظه محدود میشود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

 بعنوان نرم افزارهای اضافی در این گوشی ، نرم افزارهای AccuWeather ، Music Mate 5 ، FaceBook ، Walk Mate ، Youtube ، Stanby Wrld 3D ، Photo Mate ، PIM Wallpaper ، Slideshow Wall و World Clock 3D عرضه می شوند .

Photo Mate نکاتی کاربردی را برای استفاده بهتر از دوربین گوشی بیان می کند.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار Slideshow Wall نرم افزار ساده ای است که عکس ها را با جلوه هایی متحرک به نمایش می گذارد. هدف اصلی از ارائه این نرم افزار به کارگیری آن بعنوان تصویر پس زمینه بوده است چراکه در غیر اینصورت ارائه آن کاملا بی هدف می نماید.

نرم افزار WalkMate یک گام شمار ساده است که در پس زمینه اجرا می شود و اطلاعات مورد نیازش را از طریق سنسور شتاب سنج داخلی گوشی تامین می کند. از این نرم افزار هم می توان بعنوان عکس پس زمینه صفحه اصلی استفاده کرد.

 

image
 
image

 

نرم افزار AccuWeather اطلاعات به روزی را از وضعیت هوای مکان های مورد علاقه تان در اختیار شما قرار می دهد. مرور شرایط موجود هوایی و پیش بینی هوا در سه روز آینده از امکاناتی است که این نرم افزار در اختیار کاربر می گذارد. در این مورد هم اطلاعات مورد نیاز از اینترنت دانلود می شوند وبالطبع هزینه ای هم در بر خواهند داشت. درست است که راه دیگری برای دریافت اطلاعات وجود ندارد اما وظیفه خودمان دانستیم که این مورد را هم به شما خاطرنشان کنیم.

 

image
 
image

 

نرم افزار Standby World 3D نرم افزار جالبی است که می تواند زمان را در حداکثر سه منطقه مختلف دنیا نشان دهد. پس زمینه این نرم افزار هم با تغییر روز وشب ، تغییر می کند. می توان از این نرم افزار هم بعنوان پس زمینه صفحه اصلی استفاده نمود.

نرم افزار PIM Wallpaper قرار ملاقات های دو روز آینده را در یک طرح بندی نسبتا کسل کننده نمایش می دهد. اما این نرم افزار را هم می توان بعنوان پس زمینه صفحه اصلی تنظیم کرد که گاهی اوقات مفید واقع می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار FaceBook اجازه ورود به حساب کاربری FaceBook و مشاهده آخرین اطلاعات و اخبار از دوستان تان را برای شما فراهم می کند. بیش از این نمی توانید کاری با این نرم افزار انجام دهید اما تا همین جا هم نیازهای اصلی شما را برطرف خواهد نمود. اگر این نرم افزار را Minimize کنید ، دوستان تان با نمایشی کوچک از عکس مربوطه شان در صفحه اصلی نمایش داده خواهند شد. این قابلیت بسیار جالب توجه است : عکس ها نیمه شفاف هستند و هر سه ثانیه یکبار تغییر می کنند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

و در آخر باید به نرم افزار World Clock 3D اشاره کنیم  که در آن کاربر برای مشاهده زمان در نقاط مختلف کره زمین ، باید کره ای سه بعدی را بچرخاند. امکان بزرگنمایی هم در این نرم افزارتعبیه شده است . همچنین جستجوی شهرها با اسامی آنها نیز ممکن است.

 

image
 
image

 

بازی ها
 

Sony Ericsson C901  شش بازی از پیش نصب شده به همراه خود دارد:Bowling ، brain Challenge ، brick breaker ، Bubble Town  ، kasparov Chess و Sudoku .

Bowling  بازی کوچک و جالبی است که بوسیله کنترل های حرکتی هدایت می شود. موقعیت خودتان و جهت توپ را انتخاب کنید و سپس گوشی را تاب دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. این بازی سرگرمی خیلی خوبی است و حتی می توانید در جمع دوستان تان هم از آن بعنوان یک بازی گروهی استفاده کنید.

بازی بعدی ، بازی Bubble Town است.  این بازی یک بازی بسیار ساده است و در آن شما با قرار دادن سه حباب مشابه یا بیشتر در کنار هم آنها را آنها را حذف می کنید.

بازی Brain Challenge هم بازی بسیار سرگرم کننده ای است و در آن به حل معماهای ریاضی ، بازی های فکری و تشخیص مسیر می پردازید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Kasparov Chess بازی دیگری است که بهمراه C901 عرضه می شود  و نیاز به هیچ توضیحی ندارد. همانطور که از نام آن بر می آید این بازی یک بازی شطرنج است که به نام شطرنج باز معروف روسی گری کاسپاروف نامگذاری شده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Brick Breaker هم نسخه بازسازی شده بازی قدیمی ای به همین نام است.

آخرین بازی ، بازی جاوایی از بازی معروف ژاپنی ها سودوکو است. این بازی از رابط خوبی برخوردار است و سطح بازی را می توان در سطوح مختلف تنظیم نمود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

سخن پایانی
 

Sony Ericsson C901 از دسته گوشی های معمولی که این روزها شاهد عرضه آنها هستیم ، نیست.  درست است که این بررسی خیلی به موقع صورت نگرفت اما C901 می تواند نفس تازه ای به گوشی های سری Cyber Shot سونی اریکسون  پیش از عرضه گوشی های Satio  و Aino ببخشد. گرچه این گوشی ها می توانند جایگاه ویژه ای در کارنامه سونی اریکسون برای خود دست و پا کنند ، اما گوشی های قدیمی هنوز هم جذاب هستند . تنها نام Sony Ericsson C901 باعث نمی شود که آنرا از گوشی های سری Cybershot بدانیم.

گرچه قرار گرفتن قابلیت های استاندارد و متوسط در گوشی به آن ویژگی خاصی نمی دهد اما قطعا دوربین عالی آن این کار را به نحو احسن انجام خواهد داد. الگوریتم فوق العاده خوب پردازش عکس ها که با فلاش زنون و محافظ خوب لنز دوربین همراه شده است باعث می شود که آنرا جز بهترین های سری Cybershot بدانیم. گرچه رابط کاربری سونی اریکسون  که با Flash Media Center ترکیب شده است تغییری نکرده است اما باز هم با رنگ های زنده و انیمیشن های جذابش کاربر را راضی نگه می دارد.

اولین رقبای این گوشی که در برابر خریداران خودنمایی خواهند کرد ، گوشی های Sony Ericsson C902 و Sony Ericsson W902 هستند . هر دوی این گوشی ها در فاکتور قیمت می توانند با C901 رقابت کنند اما عدم وجود فلاش زنون در این گوشی ها باعث می شود که نتوانند کارآیی C901 را از خود نشان دهند.

با هفتاد یورو بیشتر می توانید C905 را بخرید که کم کم بر سنش افزوده می شود و قیمت آن هم کاهش می یابد. دوربین 8 مگاپیکسلی مجهز به فلاش زنون با امکانات پیشرفته دیگری چون Wi-Fi ، GPS ، صفحه نمایش بزرگتر و... قابلیت هایی هستند که به ازای پرداخت هزینه بیشتر دریافت می کنید. با اینکه قیمت های این دو گوشی خیلی نزدیک به هم نیست موافقیم اما هنوز هم می شود C905 را رقیبی جدی برای C901 در نظر گرفت.

گوشی Samsung S7220 Ultra b در بسیاری از ویژگی های کلیدی با Sony Ericsson C901 برابری می کند و قابلیت های دیگری چون مرورگر اسناد آفیس و GPS هم ارائه می دهد. گرچه ، این گوشی هم از فلاش زنون برخوردار نیست . با طراحی ظاهری زیبا و شیک ، می توان این گوشی سامسونگ را هم جز رقبای سرسخت C901 به حساب آورد.

گوشی Nokia 6700 Classic نیز از دیگر گوشی های قابل مقایسه است . دوربین این گوشی را می توان از بهترین دوربین های پنج مگا پیکسلی موجود در بازار دانست . این گوشی از ظاهر جذابی هم برخوردار است. با پرداخت چهل یورو بیشتر از C901 شما امکاناتی چون کیفیت عالی تصویر ، گیرنده داخلی GPS  ، نرم افزار Nokia Maps و رابط کاربری به روز شده سری 40 را در اختیار خواهید داشت. اگر هنوز هم حس می کنید که نیاز چندانی به فلاش ندارید ، مطمئنا این گوشی انتخاب باارزشی برای شما خواهد بود.

دقیقا با چنین قیمتی می توانید گوشی های Cybershot K850 و Samsung F480 Tocco را خریداری کنید. K850 با امکانات سخت افزاری و دوربین مشابهی عرضه می شود و در آن به جای اسلات M2 از اسلات کارت حافظه microSD استفاده شده است. F480 از سری گوشی های fashion شرکت سامسونگ است که تقریبا در ویژگی ها با C901 برابری می کند و حتی از صفحه نمایش 2/8 اینچی تمام لمسی نیز استفاده می کند. گرچه ، این گوشی هم از فلاش زنون استفاده نمی کند.

از آنجاییکه Nokia 6220 Classic هم از دوربین مشابهی با فلاش زنون برخوردار است که کیفیت عالی عکس ها را بهمراه دارد ، این گوشی را هم می توان از سایر گزینه های قابل بررسی به شمار آورد. 6220 هم قیمت ارزانتری دارد و هم با امکاناتی چون صفحه نمایش بهتر ، دوربین مخصوص تماس های ویدیویی ، GPS ، خروجی تلویزیون و سوکت صوتی 3/5  میلی متری استاندارد عرضه می شود. نکته بعد اینکه 6220 به سیستم عامل سیمبین هم مجهز است که باعث می شود در این مقایسه اوضاع کمی بر وفق مراد فنلاندی ها باشد. Sony Ericsson C901 از طراحی زیباتری نسبت به آن برخوردار است و علاوه بر آن از یک فلاش LED اضافی نیز استفاده می کند.

آخرین گوشی این قسمت Motorola ZN5 است. این گوشی از دوربینی 5 مگاپیکسلی که با سنسورهای کداک خود را به رخ می کشد و فلاش زنون عرضه شده است. این گوشی از نسخه موبایلی سیستم عامل لینوکس استفاده می کند که در میان گوشی های موبایل چندان رایج نیست اما تنها 140 یورو قیمت دارد.

Sony Ericsson C901 ظاهری خوب ، دوربینی فوق العاده و امکاناتی متوسط دارد. با قیمتی که این گوشی دارد پیدا کردن چیزی که زیاد جالب نباشد واقعا سخت است. گرچه رقبای زیادی برای بیرون کردن C901 از میدان رقابت تلاش می کنند اما مطمئنا C901 می تواند به بهترین نحو از پس این مبارزه برآید.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

حسین ج

۱۴۰۱/۱۱/۱۹
یادشون بخیر سونی اریکسون چه زمانی بود و دیگه گذشت?