Xperia X1

Xperia X1 یکی از Pocket PC های خوش ­ساخت و شیک سونی ­اریکسون است که این روزها توجه بسیاری از طرفداران ویندوزموبایل را به خود جلب کرده است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۳/۲
مروری بر گوشی Sony Ericsson Xperia X1
 

Xperia X1 یکی از Pocket PC های خوش­ساخت و شیک سونی­اریکسون است که این روزها توجه بسیاری از طرفداران ویندوزموبایل را به خود جلب کرده است. ساخت فلزی بدنه، صفحه نمایش بزرگ و سیستم­عامل ویندوزموبایل ازجمله ویژگی­های بارز آن است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ویژگی­های کلیدی

 

-          پشتیبانی از 4 باند EDGE / GPRS / GSM به همراه HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت در ثانیه

-          صفحه­نمایش 3 اینچی لمسی WVGA با قابلیت نمایش 65 هزار رنگ

-          پردازنده MSM 7200 با سرعت 528 مگاهرتز و 256 مگابایت DDR SD RAM

-          دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و ضبط فیلم VGA

-          صفحه­کلید کشویی QWERTY

-          Wi-Fi و گیرنده GPS به همراه A-GPS

-          اینترفیس X-Panels

-          بدنه فلزی

-          پورت استاندارد Mini USB و بلوتوث نسخه 2 با A2DP

-          اسلات حافظه Micro SD

-          رادیو FM با RDS

-          جک صوتی 3.5 میلی­متری

-          امکان ویرایش فایل­های آفیس

-          مرورگر وب Opera 9.5

-          پخش بسیار خوب فیلم

-          کیفیت پخش صدای عالی

 

معایب اصلی

-          سایز بزرگ

-          کارایی متوسط دوربین

-          عدم وجود شتاب­سنج داخلی

-          وضوح نامناسب صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید

-          ضبط فیلم با کیفیت پایین و 3GP ذخیره می­گردد.

-          عدم وجود پورت خروجی TV

-          عدم پشتیبانی کامل از پخش فایل­های Flash در مرورگر وب

 

Xperia X1 یکی از بهترین و با قابلیت­ترین ویندوزموبایل­هایی است که تا به حال در بازار دیده­ایم. یک Pocket PC کامل با صفحه­کلید QWERTY و صفحه­نمایش 3 اینچی و پردازنده مناسب که تنها رقیبش را می­توان HTC درنظر گرفت. HTC Touch Pro را به راحتی می­توان به­عنوان یک جایگزین مناسب برای X1 درنظر گرفت که هر دو دارای صفحه­نمایش مشابه هستند اما Touch Pro ابعاد بزرگتری داشته و صفحه­کلید مناسب­تری دارد و همچنین قابلیت ­شتاب­سنج داخلی را نیز دارد.

 

 

image
 
image
 

image

 

محتویات بسته خریداری شده

متأسفانه بسته خریداری شده X1 زیاد هم خوشحال­کننده نیست و برخی اقلام معمول در آن قرار دارد. از جمله اقلام این بسته کابل، شارژر/ انتقال دیتا، قلم مخصوص، هدست، CD نرم­افزارها، کارت حافظه و دفترچه راهنمای کاربر می­باشد.

 

image
 
image
 

image

 

طراحی وساختار

ابعاد Xperia X1  17 × 52.6 × 110.5 میلی­متر و وزن آن 145 گرم است. X1 دارای ظاهر شیک و زیبایی در هر دو طرح رنگ مشکی براق و نقره­ای استیل است. بیشتر فضای پانل جلویی این گوشی توسط صفحه­نمایش 3 اینچی لمسی آن اشغال شده است. فریم جلویی گوشی و درب باتری آن از استیل ضد زنگ پوشیده شده و بقیه جاهای آن از پلاستیک محکم فلزمانند است که اثر انگشت و چربی را جذب نمی­کند.

 

image
 
image

 

 در بالای صفحه­نمایش دوربین دوم مکالمات ویدئویی و نیز سنسور نوری دیده می­شود و در زیر صفحه­نمایش دکمه­های حرکتی به شکل X قرار دارند که از میان آنها نور سفید پس­زمینه بیرون می­تابد. همچنین دکمه­های چندمنظوره، دکمه OK و X-Pannel در اینجا قرار دارد.

 

 

image
   
image
 

image

 

 صفحه­کلید QWERTY این گوشی دارای 4 ردیف دکمه بزرگ و مناسب بوده که به سرعت توجه را جلب می­کند اما پس از کمی کار با آن متوجه می­شوید که صفحه­کلید QWERTY با 5 ردیف دکمه که در Touch Pro به کار گرفته شده بسیار مناسب و راحت­تر است. با باز شدن صفحه­کلید صفحه­نمایش به طور اتوماتیک در حالت Land Scape قرار می­گیرد.

 

image
 
image

 

در کناره سمت راست گوشی دکمه­های تنظیم ولوم و دکمه مخصوص دوربین با ابعاد مناسب قرار دارند.

 

 

image
   
image
 

image

 

 در کناره سمت چپ نیز پورت  Mini USB (جهت شارژر و اتصال کابل دیتا) قرار دارد.

 

image

 

 در کناره بالایی گوشی دکمه Power، جک صوتی 3.5 میلی­متری و محل قرارگیری قلم مخصوص گوشی قرار دارند. در چهار گوشه گوشی 4 چراغ LED قرار دارد که هر کدام در مواقع خاصی روشن می­شوند.

 

 

image
   
image

 

image
 
image

 

باتری گوشی از نوع لیتیومی با ظرفیت 1500 mAh است که با استفاده از متوسط تا 2 روز شارژ دارد. کارت حافظه گوشی نیز در زیر درب باتری قرار دارد. در پشت گوشی دوربین 3.2 مگاپیکسلی و نیز فلاش LED در یک قاب 6 گوش قرار گرفته­اند.

 

image
 
image
 

image

 

صفحه­نمایش

صفحه­نمایش این گوشی، 3 اینچی با رزولوشن 480×800 پیکسل است که 0.2 اینچ از Touch Pro بزرگتر است. کیفیت تصاویر در این صفحه­نمایش فوق­العاده خوب است بخصوص که پردازش نور و روشنایی و رنگ آن بسیار عالی است. البته مثل بسیاری از ویندوزموبایل­ها خوانایی صفحه­نمایش در زیر نور مستقیم خورسید بسیار ضعیف است.

 

 

image
   
image
 

image

 

متأسفانه آیکن­هایی از صفحه­نمایش مثل منوی Start و یا دکمه­های مربوط به اسکرول آنقدر کوچک هستند که برای کار با آنها باید از قلم مخصوص استفاده کرد و اگر از انگشت استفاده شود خطا پیش خواهد آمد.

قابلیت پاسخگویی و دقت صفحه­نمایش لمسی بهتر از گوشی­های لمسی دیگر است.

 

برتری­های X1 بر Touch Pro

-          صفحه­نمایش WVGA با سایز 3 اینچ

-          اینترفیس X-Panels

-          Optical Track Pad

-          باتری با ظرفیت 1500 mAh

-          به اندازه 20 گرم وزن سبکتر

 

برتری­های Touch Pro بر X1

 

-          صفحه­کلید با 5 ردیف دکمه

-          اینترفیس Touch Flo 3D

-          خروجی TV

-          قلم مغناطیسی فعال

-          شتاب­سنج داخلی جهت چرخش اتوماتیک

-          سنسور نوری

-          پشتیبانی از Flash Light 3 و You tube  در مرورگر وب

-          ساختار جمع و جورتر

image
 

 

X-Pannel در Xperia

 

یک وجه تمایز Xperia با دیگر Pocket PC ها در بکار گیری اینترفیس X-Pannel آن است. البته این روزها برخی تولیدکنندگان گوشی­های هوشمند درصدد طراحی اینترفیس خاص خود باقابلیت­های خاص خود با قابلیت­های لمسی هستند. با استفاده از این اینترفیس انواع مختلفی از طراحی­های صفحات اصلی در دسترس قرار می­گیرد که قابل تغییر و انتخاب است. تنظیمات و کار با این بخش توسط دکمه مخصوص X-Pannels در صفحه­کلید انجام می­شود. با دکمه سمت چپ امکان انتخاب بین مشاهده شبکه­ای 3×3 و آیکنی را فراهم می­کند و دکمه سمت راست منوی تنظیمات X-Pannels را باز می­کند. 9 Pannel مختلف روی گوشی قرار دارند که هرکدام تنظیمات خاص خود را می­توانند داشته باشند.

امکان چرخش صفحه و مشاهده صفحه در بخش Pannelها بسته به اینکه کشوی صفحه کلید باز یا بسته باشد وجود دارد. اولین Pannel گوشی صفحه Windows Today مخصوص Xperia است که برای افرادی که به ویندوزموبایل­ها عادت کرده­اند مناسب است. از طریق صفحه اول دسترسی به منوهای اصلی مثل مخاطبان، تقویم، SMS و ... وجود دارد. یک ردیف دکمه میانبر جهت برنامه‏هایی مثل Flight mode، WLAN، بلوتوث و ... وجود دارد. یکی از Pannelهای سرگرم کننده و جالب این گوشی Fish Pannel است. Media Pannel جهت دسترسی به گالری تصاویر، موزیک، فیلم و ... است. FM Radio Pannel جهت استفاده از رادیوی داخلی گوشی است.

امکان دانلود و استفاده از Pannelهای متنوع دیگر از سایت سونی­اریکسون وجود دارد. البته نمی­توان از این پانل­ها روی گوشی­های دیگر استفاده کرد. برخی پانل­های گوشی جهت ارتباط با برخی سایتها و یا برنامه­های معروف مثل Windows Live و یا Face book هستند. Spb Mobile Shell یک اینترفیس کاربری معروف از ویندوز است که بدون هیچگونه هزینه­ای روی این گوشی نصب شده و قابل استفاده است. کار با این بخش شبیه به Touch Flo 3D در گوشی­های HTC است.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
  
image

image
 
image
  

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

image
  
image

 

image
 
image

image
   
image

 

image
 
image

image
  
image

 

image
 
image

 

image

 

image
 
image
 

 

دفترچه تلفن و مدیریت آن

 

خوشبختانه یکی از نقاط قوت همه ویندوزموبایل­ها بخش دفترچه تلفن و امکانات مدیریتی آن است. به طوری­که می­توان به طور نامحدودی ورودی­های جدیدی در این دفترچه تعریف کرده و برای هرکدام طیف گسترده­ای از اطلاعات جانبی را ذخیره کرد. امکان مرور شماره­ها یا نام­ها توسط کشیدن انگشت روی صفحه مهیا می­شود. همچنین می­توان از منوی الفبایی کنار صفحه جهت انتخاب یک حرف استفاده نمود و یا با تایپ تدریجی، نام فرد را انتخاب کرد. پیشنهاد می­کنیم برای کار با دفترچه تلفن از Media Pannel استفاده کنید چون خیلی جالب­تر است.

 

image
 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مدیریت تماس­ها و مکالمات
 

با استفاده از قابلیت شماره­گیری هوشمند به راحتی می­توان به شماره­تلفن­ها دسترسی داشت. بطوری­که با تایپ تدریجی نامها یا شماره­ها جستجو انجام می­شود. هنگام مکالمه می­توان از قابلیت Mute کردن صدا و یا استفاده از بلندگو استفاده کرد. متأسفانه این گوشی دارای سنسور نوری جهت خاموشی شدن اتوماتیک صفحه­نمایش در هنگام مکالمه نیست. قلم Stylus گوشی امکان جذب مغناطیسی را ندارد و نیز با خارج کردن آن برنامه Note به طور اتوماتیک فعال نمی­شود. در هنگام مکالمه یک دکمه مربوط به برنامه Note روی صفحه نمایش داده می­شود که می­توان از آن برای یادداشت در حین مکالمه استفاده نمود. همچنین به دلیل عدم وجود شتاب­سنج، امکان Turn-to-mute یا قطع صدای زنگ با تکان دادن گوشی وجود ندارد. تماس­های از دست رفته روی صفحه­نمایش داده شده و نیز چراغ­های LED نیز روشن می­شوند. بخش Call log بدون محدودیت است. از لحاظ بلندی صدای زنگ گوشی در سطح بالاتری از Touch Pro بوده و مطمئناً تماسی را از دست نخواهید داد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ارسال پیام

 

Xperia از انواع پیام­های SMS, MMS و ایمیل پشتیبانی می­کند که 2 نوع اول از یک Inbox و Editor مشترک استفاده می­کنند. مثل دیگر ویندوز موبایل­های نسخه 6.1 در اینجا هم امکان مشاهده SMSها به صورت زنجیره­وار وجود دارد. بخش ایمیل هم مثل دیگر ویندوزموبایل­ها کامل و بدون مشکل است. برای ورود اطلاعات می­توان از صفحه­کلید QWERTY سخت­افزاری یا از صفحه­کلید استاندارد نرم­افزاری گوشی استفاده نمود که برای استفاده از آن بهتر است از قلم Stylus استفاده شود. البته از قابلیت تشخیص دست­خط هم می­توان برای تایپ استفاده کرد.

 

image
 

image
 
image

 

گالری تصاویر

 

X1 دارای موزیک­پلیر استاندارد ویندوز است. این پلیر فقط فرمت­های فیلم MP4 و 3GP را اجرا کرده و برای مشاهده فیلم‏های XVid و Divx باید از برنامه­های جانبی استفاده نمود. این پلیر استاندارد ویندوز، کارایی مناسبی در زمینه پخش موزیک نیز دارد. کار با این بخش کاملاً مثل ویندوز است. البته برای فایل­های موسیقی و فیلم می­توان از پانل Media  نیز استفاده نمود. برای Xvid و DivX بهتر است از برنامه Core Player استفاده کرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

کیفیت صوتی

 

تا چندی پیش ویندوز موبایل­ها کیفیت صوتی بسیار ضعیفی داشتند و تنها رسالتشان که فراهم کردن امکانات بیزنس و کاری را فراهم می­کرد را پشتیبانی می­کردند. اما پس از حضور گوشی­های اخیر HTC ویندوز موبایل نیز به سمت ارتقای کیفیت صوتی گرایش یافتند. با این حال Xperia نیز از ویندوز موبایل­های نسبتاً قوی در این زمینه بوده و کیفیت خوبی و حتی بهتر از Touch Pro دارد.

 

image

 

دوربین

 

X1 دارای یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و ماکزیمم رزولوشن عکس 1536 × 2048 پیکسل است. این دوربین دارای فلاش LED با قدرت متوسط است. این دوربین دارای اینترفیس بسیار ساده­ای است. بطوری­که با وارد شدن به این بخش دو آیکن بزرگ برای انتخاب دوربین عکس یا فیلم نمایش داده می­شود. کنترل­های مربوط به این بخش در بخش­های مجزا و منوهای مربوطه قرار دارند که کار با آنها بسیار راحت بوده و می­توان از کنترل­ها به صورت لمسی نیز استفاده نمود. دکمه منوی تنظیمات در سمت پایین صفحه است که با انتخاب آن 4 زیرمنوی Scenes، Focus و Shoot قرار دارد و با انتخاب هر کدام منوی تنظیمات مربوطه باز می­شود. امکان Focus با یک نیمه فشار روی دکمه شاتر انجام می­گردد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

کیفیت تصاویر

 

کیفیت تصاویر این گوشی به اندازه­ای که انتظار می­رفت نیست و به­دلیل ضعف دوربین در زمینه dynamic range و نیز نمایش جزئیات تصویر، کیفیت تصویر کمی پایین و تار است. همچنین مقدار زیادی نویز در تصاویر دیده می­شود.

 

فیلمبرداری

 

کیفیت فیلمبرداری X1 بهتر از عکسبرداری آن است. فیلم با رزولوشن VGA با سرعت 30 فریم در ثانیه صورت می­گیرد که نسبت به دیگر Pocket PCها قابلیت و کیفیت بسیار بهتری دارد. متأسفانه فیلم­های این گوشی با فرمت 3gp ذخیره می­گردند.

 

image

 

امکانات ارتباطی

 

امکانات ارتباطی بسیار خوبی مثل HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت در ثانیه، Wi-Fi، بلوتوث نسخه 2 به همراه A2DP، پشتیبانی از 4 باند GSM و USB نسخه 2 می­باشد. همچنین از کارت حافظه نیز می­توان به عنوان وسیله ارتباطی جهت انتقال اطلاعات استفاده نمود. متأسفانه کارت حافظه در زیر درب باتری قرار دارد.

 

مرورگر وب

 

Xperia X1 دارای مرورگر وب Opera 9.5 و نیز Internet Explorer است که Opera کاربرد بیشتری دارد. صفحه‏نمایش این گوشی با کیفیت WVGA و ابعاد بزرگ کار با مرورگر وب را بسیار راحت و جذاب­تر می­کند. Opera 9.5 شبیه به Safari از امکانات لمسی بسیار خوب و کاملی برخوردار است.

امانات Copy / Paste کردن متن و بهره­گیری از مدیریت دانلود وجود دارد اما برای Flash محدودیت­هایی وجود دارد. می­توان صفحات وب را به طور تمام صفحه مشاهده کرد. در پایین صفحه یک سری آیکن برای حرکت بین صفحات و یا ورود به Book markها وجود دارد.

 

Organizer

 

چندین برنامه کاربردی جهت مدیریت کارها و زمان وجود دارد که می­توان آنها را با برنامه MS Outlook به راحتی تطبیق و همزمان ساخت. تقویم گوشی قابلیت نمایش روزانه، هفتگی و ماهیانه با امکان تخصیص رویدادهای مختلف به هر روز را دارد. برنامه To-do برای ثبت کارها، Note جهت یادداشت­ها، ضبط صوت، ماشین­حساب و ساعت بیداری از دیگر برنامه­های این بخش هستند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Office

 

امکان مشاهده و ویرایش فایل­های Word، Excel و Power Point با آخرین نسخه آفیس موبایل وجود دارد. در اینجا هم وجود صفحه نمایش بزرگ و با رزولوشن زیاد به کار با آفیس کمک می­کند. امکان مشاهده فایل­های PDF نیز وجود دارد. نرم­افزار Search هم جهت جستجوی محتوای گوشی وجود دارد.

 

image
 

image
 
image

 

GPS

 

Xperia X1 دارای یک گیرنده GPS داخلی با تراشه Qualcomm gps One که در گوشی­های HTC هم استفاده می‏شود می­باشد. همچنین A-GPS نیز برای دانلود اطلاعات از طریق Wi-Fi وجود دارد. متأسفانه نرم­افزار خاصی برای استفاده از GPS روی گوشی وجود ندارد و باید دانلود شود. کیفیت کار با GPS و سرعت آن با توجه به پردازنده قوی مربوطه­­ی آن بسیار خوب است.

 

image
 
image

 

کلام آخر

 

Xperia X1 یکی از جدیدترین و بهترین و باکیفیت­ترین گوشی­های ویندوزموبایل بازار است که دارای قابلیت­های بسیار خوبی است. ازجمله آنها صفحه­نمایش بزرگ با رزولوشن بالا و صفحه­کلید QWERTY است. همچنین اینترفیس Xpanels نیز از جمله جذابیت­های این گوشی است.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

علیرضا

۱۳۹۵/۱۲/۷
سلام من یه گوشی اکسپریا x1 دارم ولی زبان فارسی نداره و سیستم عاملش به روز نیست چیکار کنم

مهمان

۱۳۹۲/۴/۱۹
گوشیه عالی هستش واسه من آی سیه شارژش خراب شد مجبور شدم بفروشمش هنوزم دوست دارم یکی در حد نو رو داشته باشم اگه کسی داره بگه