خانهبررسی‌ها
SonyEricsson W760

SonyEricsson W760

W760 به عنوان اولین گوشی سونی اریکسون مجهز به گیرنده داخلی GPS معرفی شده است. صفحه نمایش بزرگ QVGA ، بلندگوی استریو، دوربین 3.2مگاپیکسلی...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
                                  

 

Sony Ericsson W760  مروری بر

 

W760 به عنوان اولین گوشی سونی اریکسون مجهز به گیرنده داخلی GPS معرفی شده است. صفحه نمایش بزرگ QVGA ، بلندگوی استریو، دوربین 3.2مگاپیکسلی و قابلیت های پخش مولتی مدیا ویژگیهایی هستند که این گوشی کشویی شیک را جزو پرفروش های سونی اریکسون قرار خواهند داد.

ویژگی های اصلی

 

- پشتیبانی از 4 باند GSM و سه باند HSDPA

- گیرنده داخلی GPS

- دوربین 3.2 مگاپیکسلی

- پخش کننده مولتی مدیا واکمن با حسگر حرکتی

- بلندگوهای استریو

- رادیو FM به همراه RDS

- صفحه نمایش2.2TFT اینچی

- اسلات کارت حافظه M2 ( به همراه کارت 1 گیگابایتی )

- بلوتوث استریو

 معایب

- دوربین دوم جهت مکالمه ویدئویی وجود ندارد.

- اینترفیس دوربین بصورت عمودی ( Portrait ) است و فوکوس اتوماتیک ندارد.

- صفحه نمایش زیر نور مستقیم ناخوانا می شود.

- بلند گوهای استریو کیفیت پخش خوبی ندارند.

احتمالاً حضور W760 در فصل دوم 2008 تابستان را پرحرارت تر خواهد کرد. در نگاه اول W760 بسیار شبیه به W850 به نظر می رسد و می توان آن را نسخه ی جدید W850 دانست. علاوه براین وجودگیرنده داخلی GPS امکانات بسیار زیادی را مثل مسیریابی، استفاده از آن در عکسبرداری و ... فراهم می کند.

image

image
 
image

W760 درسه رنگ نقره ای سنگی، قرمز و مشکی عرضه می شود. با اینکه در بسته بندی اکثرگوشی های واکمن کارت حافظه 2 گیگابایتی وجود دارد اما W760 به همراه کارت 1 گیگابایتی عرضه می شود.

image
 

image
 
image

ابعاد این گوشی 15×48×103 میلی متر است. مطمئناً با این سایز جزو گوشی های کوچک و لاغر قرار نمی گیرد اما سایز آن قابل مقایسه با W850  است.

طراحی و ساختار

صفحه نمایش گوشی TFT، باسایز 2.2 اینچ و قابلیت نمایش 262 هزاررنگ است که دارای رزولوشن QVGA است. این صفحه نمایش از صفحه نمایش W910 سونی اریکسون کوچکتر است اما برای یک گوشی با این قابلیت ها کفایت می کند.

image

در بالای صفحه نمایش دو دکمه کوچک وجود دارد که سونی اریکسون آن ها را " دکمه های بازی " نام نهاده است که هنگام بازی با گوشی در حالت افقی کاربرد زیادی دارند. در حالت عادی دکمه سمت راست آلبوم تصاویر و دکمه سمت چپ آخرین عکسی که با گوشی گرفته شده را نمایش می دهد. درزیر صفحه نمایش نیز یک حسگرکوچک برای تنظیم نور پس زمینه دیده می شود.

 

image
 
image

دکمه های کنترلی و جهتی و بلندگوی گوشی نیز در زیر صفحه نمایش قرار دارند که طراحی بسیار شیک زیبایی دارند. در کنار آن ها دکمه C و دکمه ورود به منوی اصلی نیز وجود دارند.دکمه های کنترلی توسط خطوطی محدود مشخص شده اند.

 

image
 
image

کلیدهای کنترل پخش موسیقی روی کلیدچهارطرفه قرار دارند که از آن ها می توان به عنوان کنترل پخش موسیقی وجلو وعقب زدن آهنگ ها استفاده کرد. جهت بالای کلید چهارطرفه منوی سرویس های محلی یا ( Location Service ) را باز می کند.

 

image
 
image

برای باز کردن کشوی گوشی باید محل قرارگیری انگشت که دربالای کلیدها تعبیه شده را لمس کنید.

image

با بازشدن کشویی گوشی دکمه های شماره گیری مشاهده می شوند. این کلیدها سایزهای متناسب دارند و کار با آن ها بسیار راحت است .

image

در کناره سمت راست گوشی، دکمه های تنظیم ولوم وجود دارد و دکمه مخصوص دوربین که در گوشی های سونی اریکسون وجود دارد در اینجا دیده نمی شود و دلیل آن هم این است که عکسبرداری فقط در حالت عمودی Portrait امکان پذیر است.

 

image
   
image
   

image
 

درکناره سمت چپ پورت اتصال گوشی برای کابل USB و یا شارژر و نیز دکمه مخصوص واکمن وجود دارد. از این دکمه برای ورود مستقیم به برنامه پخش واکمن استفاده می شود و در این حالت با تکان دادن گوشی حسگر حرکتی فعال شده و می توان موزیک ها را جلو و یا عقب زد و در انتها نیز محل اتصال بند وجود دارد.

 

image
   
image
 

  

image
 
image

در بالای W760 اسلات کارت حافظه M2 درزیر پوشش لاستیکی وجود دارد. در پایین گوشی نیز فقط میکروفون گوشی قرار دارد. در بخش وسط پشت گوشی لوگوی واکمن دیده می شود که در هنگام باز شدن کشوی گوشی روشن شده و هنگام پخش موسیقی توسط واکمن چشمک می زند.

image
 

  

image
   
image

لنز دوربین پس از باز شدن کشوی گوشی نمایان می شود.

image

درب باتری گوشی مثل خیلی از گوشی های سونی اریکسون محکم بوده و به این راحتی ها باز نمی شود تنها چیزی که موجب خالی شدن سریع این باتری می شود استفاده از GPS است. در غیر اینصورت باتری گوشی تا 3-4 روز دوام می آورد و تا 400 ساعت در حالت آماده به کار باقی می ماند.

 

image
       
image

image
 

صفحه نمایش TFT این گوشی در تاریکی بسیار خوب عمل می کند و بسیار واضح و روشن است اما متأسفانه نور مستقیم خورشید آن را کمی تار کرده و خوانایی را از بین می برد. صفحه کلید نیز با نور سفید روشن می شود.

image
 
image
 

image
 
image

 منو

منوی W760 همان منوی معروف و شناخته شده گوشی های واکمن سونی اریکسون است که چند ویژگی جالب توجه به آن اضافه شده است.

image
 

image
 
image

اولین نکته تغییراتی در منوی اصلی است بجز چیدمان ماتریس 3×4 ، می توان منو را روی حالت آیکن های چرخان تنظیم کرد. نکته دیگر تغییر شکل های انیمیشنی آیکن هاست که با تغییر تم های استاندارد سونی اریکسون این آیکن ها نیز تغییر می کنند. همچنین افکت های متعدد و زیبایی در هنگام باز شدن زیر منو ها و برنامه های مختلف وجود دارد.

از طریق منوی Activity می توان دسترسی سریع به برنامه های خاصی داشت. یک منو هم مخصوص برنامه های در حال اجرا وجود دارد که نشان دهنده قابلیت اجرای چند برنامه بطور همزمان در این گوشی است. دسترسی به آخرین رویدادها و پیام ها نیز از همین منوی Activity صورت می گیرد. W760 یک حالت مخصوص Mode Flight دارد که برای فعال کردن آن وجود سیم کارت درون گوشی لازم است.

 دفترچه تلفن

تعداد آیتم های دفترچه تلفن تا 1000 مخاطب و تا 7000 شماره تلفن مختلف می تواند باشد. می توان شماره های روی سیم کارت و یا روی گوشی را بصورت پیش فرض نمایش داد اما دیدن همه شماره ها روی گوشی و سیم کارت بطور همزمان غیرممکن است. مخاطب ها را می توان بر اساس نام یا نام خانوادگی مرتب کرد. برای هر مخاطب 7 شماره تلفن مختلف می توان ذخیره کرد. همچنین می توان اطلاعات دیگری مثل تاریخ تولد، آدرس، عکس، موزیک خاص و ... را به هر مخاطب نسبت داد. تاریخ تولد افراد در تقویم ثبت می شود.

image
 
image

 مدیریت تماس ها

در هنگام انجام مکالمه تلفنی می توان از تکنیک جستجوی هوشمند گوشی استفاده کرد که تماس هایی که با حروف تایپ شده شما شروع می شوند را لیست می کند. می توان این جستجو را روی نام ها و یا روی شماره تلفن ها انجام داد و کافیست چند کاراکتر ابتدای نام یا شماره تلفن تایپ شود.

image
 

image
 
image

در بخش Call log که نگهدارنده آخرین تماس هاست 4 تب مختلف وجود دارد که شماره های گرفته شده، شماره های دریافت شده، تماس های از دست رفته و کلیه تماس های اخیر را شامل می شوند. در جدول زیر میزان دریافت سیگنال صوتی کیفیت و پخش و بلندی صدا از طریق بلندگوی گوشی های مختلف مورد بررسی قرارگرفته اند که در این میان W760 در حد متوسط ارزیابی شده است:

Speakerphone test

Voice, dB

Pink noise/ Music, dB

Ringing phone, dB

Overall score

Sony Ericsson W910

77.5

70.7

82.7

Excellent

Sony Ericsson W960

72.3

73.5

76.7

Very Good

Nokia N81

68.8

67.8

75.7

Good

Samsung G600

66.3

65.7

77.5

Good

Sony Ericsson W760

67.8

65.3

73.5

Average

Apple iPhone

67.2

60.2

66.6

Below Average

 

 ارسال پیام

 

علاوه بر قابلیت های استاندارد ارسال پیام های مختلف که در همه گوشی های سونی اریکسون وجود دارند، برخی امکانات جدید برای مدیریت پیام کوتاه و ایمیل ها در نظر گرفته شده اند. برنامه Manage Message امکان تغییر مکان پیام ها به حافظه کارت یا حافظه گوشی و طبقه بندی و مرتب کردن پیام ها بر اساس تاریخ، موضوع، سایز و ... را فراهم می کند. انواع مختلف پیام ها غیر از email ، از یک صندوق استفاده می کنند و در یک مکان ذخیره می شوند.

image
 
image

دیکشنری T9 و امکان دریافت اخبار ازطریق RSS ازدیگر ویژگی های این بخش هستند.بسیاری از پروتکل های ایمیل و کد گذاری های وب توسط این گوشی پشتیبانی می شوند.

هنوز امکان باز کردن و استفاده کردن از فایل های آفیس مثل Word و Excel ونیز PDF توسط گوشی های سونی اریکسون وجود ندارد.به نظر می رسد سونی اریکسون باید هرچه زودتر در این مورد تصمیم بگیرد چون روز به روز از رقبای خود عقب می افتد چرا که برندهای دیگر مثل LG از این امکان برخوردارند.

امکان نمایش پیام ها در حالت تمام صفحه و نیز تغییر سایز فونت نوشته ها به سادگی صورت می گیرد.

پخش مولتی مدیا

با فشردن یک دکمه به راحتی می توانید یه تصاویر، ویدئوها و موزیک ها و بازی ها دسترسی پیدا کنید . W760 دارای یک شتاب سنج است که هنگام چرخش و تغییر وضعیت گوشی منوی مولتی مدیا را نیز می چرخاند.

گالری تصاویر W760 یکی از کاملترین و پیشرفته ترین گالری هاست. به راحتی می توان به آخرین تصاویر گرفته شده دوربین دسترسی داشت. آلبوم تصاویر دارای نوار زمانی است و می توان تصاویر را براساس زمانبندی روزها ، ماه ها و یا سال ها فیلتر کرد. هنگام دیدن تصاویر در حالت تمام صفحه برای دیدن عکس های بعدی یا قبلی پردازش تصویر به کندی انجام می شود و کمی تاخیر در پخش آن وجود دارد. امکان زوم روی تصاویر وجود دارد. نمایش تصاویر در حالت Slide Show نیز بسیار خوب انجام می شود و تنها نقص آن این است که امکان تبدیل این تصاویر به فایل ویدئویی و یا اضافه کردن موزیک به آن ها وجود ندارد.

پخش موسیقی

W760 دارای نسخه 3.0 نرم افزار واکمن با قابلیت Sens Me است که از انواع مختلف موسیقی پشتیبانی می کند. برای اجرا ی برنامه مولتی مدیا می توان از طریق دکمه مخصوص واکمن و یا از طریق آیکن واکمن در منوی اصلی استفاده کرد.اینترفیس این برنامه بسیار ساده است. امکان پخش موسیقی در پس زمینه گوشی یا همان Minimize کردن برنامه نیز وجود دارد. اکولایزر این گوشی از طرح های گرافیکی بسیار جالبی برخوردار است.

 کنترل حرکتی از ویژگی های خاص واکمن هاست که اولین بار در W580 دیده شده با استفاده از این کنترل بایک تلنگر کوچک می توان موزیک را عوض کرد.

Sens Me یک ویژگی جالب دیگر در این گوشی است که با استفاده از آن می توان به جای انتخاب موسیقی از روی خواننده یا آلبوم، موزیکی را که مناسب حال تان است را انتخاب کنید.

اینترفیس این قابلیت بسیار جالب و زیباست تراک های موسیقی بصورت نقطه هایی در کنار خطوط افقی یا عمودی دیده می شوند که می توان از روی آن ها یک Play List ایجاد کرد. متاسفانه نمی توان حال خاصی را خودتان تعریف کنید.

برای استفاده از قابلیت SenSme باید از موزیک ها را از طریق نرم افزارکامپیوتری سونی اریکسون روی گوشی آپلود کنید و نیز در برنامه Media Manager باید گزینه SenSme را تیک کنید. البته این کار کمی سرعت انتقال فایل ها را از کامپیوتر به گوشی کند می کند.

رادیو

رادیو FM این گوشی دارای حافظه برای ذخیره 20 کانال رادیویی است. همچنین از قابلیت RDS و امکان Track ID پشتیبانی می شود. می توان رادیو را در پس زمینه اجرا کرداما نمایش اکولایزر در این حالت وجود ندارد ( برخلاف مدیاپلیر )

image
 
image

 پخش ویدئو

امکاناتی نظیر جلو زدن، عقب زدن، پخش آهسته و پخش مجدد فیلم ها وجود دارد و نیز می توان از صحنه های فیلم عکس گرفت.

image
 
image

دوربین

دوربین 3.2 مگاپیکسلی گوشی امکان عکسبرداری با ماکزیمم رزولوشن 1536×2048 پیکسل راداراست. متاسفانه  W760 اینترفیس جالبی برای دوربین ندارد و اینترفیس آن بسیار شبیه به W380 با دوربین 1.3 مگاپیکسلی اش است.

image
 
image

از جمله نولقص دوربین عدم وجود فوکوس اتوماتیک، نمایش عکس ها فقط در حالت پرتره ( عمودی ) و عدم وجود یک دکمه مخصوص عکسبرداری است. تنظیمات دوربین مثل بسیاری از دوربین های معمولی دیگر است و گزینه های نظیر Mode Night ، Timer - Self و... را می توان تنظیم کرد. وجود GPS در این گوشی کمک می کند تا محل جغرافیایی تصاویری که گرفته می شود ثبت شود تا در صورت لزوم بتوان از این اطلاعات استفاده کرد.

ضبط فیلم ویدئویی با رزولوشن QVGA  و با سرعت 15 فریم در ثانیه انجام می شود و فایل های ویدئویی با فرمت MPEG 4 و صدای AAC ذخیره می شوند.

علاوه بر امکاناتی نظیر HSDPA ، UMTS ، EDGE ، GPRS برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا ، W760 قابلیت های استاندارد ارتباطی مثل USB و بلوتوث مجهز به A2DP را داراست.

بلوتوث گوشی نسخه 2.0 بوده و دارای پروفایل HID است که امکان استفاده از گوشی را به عنوان کنترل راه دور PC یا وسایل مجهز به بلوتوث دیگر فراهم می کند.

همچنین می توان از W760 به عنوان یک مودم برای اتصال به اینترنت از طریق PC یا نوت بوک استفاده کرد. بلوتوث W760 از پروفایل A2DP که امکان پخش موسیقی از طریق هدست استریو بلوتوث را فراهم می کند نیز برخورداراست.

سونی اریکسون از آخرین نسخه جستجوگر وب 3.4 Net Front برای نمایش صفحات HTML استفاده می کند. در این مرورگر وب یک موس مجازی وجود دارد که کار در صفحات وب را بسیار جذاب می کند.

مسیریابی با GPS

قبل از پرداختن به سخت افزار و نرم افزار GPS بکارگرفته شده در این گوشی کمی باید در مورد سرویس مکان یابی یا همان سرویس Location بگوییم: این سرویس امکانات مختلفی نظیر پیدا کردن مسیرهای مختلف، دریافت اطلاعات در مورد موقعیت جاری که در آن قرار گرفته اید و نگهداری و ثبت برخی مکان ها و موقعیت های دلخواه را فراهم می کند. گیرنده داخلی GPS به همراه این سرویس قابلیت ها و کارایی های زیادی را فراهم می کند مثلاً می توان از طریق ماهواره ها جهت یابی کرده نقشه ها را دید و قدم به قدم از راهنماها استفاده کرد.

image
 
image

نرم افزار Google Maps بصورت رایگان برای گوشی های GPS دار عرضه می شود که البته روی این گوشی به صورت از پیش نصب شده وجود دارد. یک نسخه Trial از برنامه Way Finder نیز روی گوشی وجود دارد که فقط 3 ماه اعتبار رایگان دارد و پس از آن در صورت استفاده کردن باید آن را خریداری کنید.

منوی سرویس Location یک برنامه کاربردی دیگر به نام Tracker را نیز ارایه می دهد این برنامه یک پروفایل بر اساس جنسیت، سن، قد و وزن کاربر ایجاد می کند و فعالیت های ورزشی وی را تحت کنترل می گیرد مثلاً می تواند سرعت، مسافت، زمان و میزان کالری مصرف شده در حرکات ورزشی را اندازه گیری کند.

متاسفانه استفاده از GPS از ویژگی های برتر گوشی های 2008 است و البته امکاناتی نظیر Finder Way و یا Tracker به برترهای این گوشی ها می افزاید.

مدیریت فایل ها و برنامه ریزی

ویژگی های استاندارد گوشی های سونی اریکسون مثل File Manager ( مدیریت فایل ها ) ، Alarms ( زنگ بیداری) ، Calendar ( تقویم ) ، Tasks ( وظایف ) ، Notes ( یادداشت ها ) ، Timer ( تایمر ) ، Stop Watch ( کرونومتر ) و Calulator ( ماشین حساب ) در این گوشی وجود دارند.

image
 
image

 

image
 
image
 

image

 

image
 
image

تقویم را می توان بصورت ماهیانه، هفتگی و یا روزانه به نمایش در آورد. هنگامیکه در دفترچه تلفن یک تاریخ تولد وارد می شود. این تاریخ به تقویم اضافه می شود و در موعد آن تاریخ زنگ گوشی به صدا در می آید.

Task ها دو دسته اند یا و ظایف معمولی هستند که خودمان تعریف می کنیم و یا تماس های تلفنی اند. ضبط صوت گوشی بدون محدودیت زمانی صدا را ضبط می کند. یک برنامه Accu Weather Lite وجود دارد که بصورت آنلاین آب و هوای مناطق مورد علاقه شما را از اینترنت دانلود کرده و نمایش می دهد.

برنامه Converter که یک برنامه جاوا است امکان تبدیل واحدهای مختلف مثل دما، حجم، سرعت و ... را فراهم می کند.

برنامه سه بعدیClock  World معروف هم برای جستجوی زمان در مکان های مختلف دنیا کاربرد دارد. W760 دارای دو بازی از پیش نصب شده اند که یکی Need For Speed Pro Street که تحت شتاب سنج گوشی عمل می کند و دیگر بازی Roller Coaster Rush است که هر دو از بازی های سه بعدی اند که هم می توان برای بازی با آن ها از شتاب سنج استفاده کرد و هم می توان از کلید های D-pad استفاده کرد.

در نهایت

W760 را می توان یک همه کاره کشویی نامیده که بسیاری از قابلیت های برتر گوشی هارا در همه آن ها کیفیت و کارایی خوبی دارد. ویژگی هایی مثل کنترل حرکتی و حسگر حرکتی که برمبنای شتاب سنج داخلی آن کار می کند به کارایی این گوشی می افزایند.

W760 از خیلی جهات شبیه به W910 است و شاید انتخاب بین این دو گوشی کار سختی باشد. امااگر امکان GPS و 2/3 مگاپیکسلی بودن گوشی برایتان اهمیت زیادی دارد مطمئناً W760 را انتخاب می کنید.

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)