خانهبررسی‌ها
SonyEricsson K530

SonyEricsson K530

این گوشی مجهز به فناوری 3G برای تماس های ویدیویی، این گوشی در رده ی متوسط قرا دارد و طراحی آن مانند مدل های قدیمی سونی اریکسون می باشد ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
                                  

 

 

                                   مروری بر گوشی K530i سونی اریکسون

 

 

 

 

این گوشی مجهز به فناوری 3G برای تماس های ویدیویی، این گوشی در رده ی متوسط قرا دارد و طراحی آن مانند مدل های قدیمی سونی اریکسون می باشد  و محصولی جدید از سری K سونی اریکسون می باشد.

 

مشخصات اصلی

-          طراحی سنتی

-          صفحه کلید راحت

-          فناوری 3G

-          در گاه کارت حافظه Memory Stick Micro( M2 )

-          دوربین 2 مگاپیکسل

-          قابلیت Blog

-          مجهز به بلوتوث با قابلیت پخش استریو A2DP

-          پخش موسیقی و رادیو مجهز به RDS

-          جستجوگر Net Front

-          برنامه جاوا برای پیش بینی وضعیت هوا

 

معایب اصلی

 

-          تغییرات اندک در مقایسه با K610

-          صفحه نمایش QVGA ندارد .

-          حافظه ی داخلی 16 مگابایتی

-          در بسته خریداری شده کارت حافظه موجود نیست .

-          گوشی بدون سیم کارت روشن نمی شود.

-          سیستم EDGE وجود ندارد

-          تنظیمات ابتدایی دوربین و فقدان LED

-          کیفیت پایین فیلم برداری

-          فقدان نمایش تماس های ناموفق

-          جایگاه نامناسب سیم کارت

 

image
 

image
 
image

 

این مدل در ماه ژوئن ارائه شد و با ظاهری زیبا مخصوص طرفداران طرح های کلاسیک و در رده ی متوسط قرار گرفته است.

 

image
 
image
 

image
 
image

 

 

طراحی

 

تغییرات در طراحی و عملکرد K530 بسیار ناچیز و نسبت به مدل های پیش از خود اندکی زیباتر شده است.

 

image
 
image
 

ابعاد 14×46×102 میلی متر و وزن 92 گرم از گوشی K530 قابی مستطیل شکل با گوشه های منحنی بوجود آورده است. جنس آن از پلاستیک می باشد که در استحکام و راحتی گوشی تأثیر منفی ندارد. حتی در مقابل فشارهای شدید نیز آسیب جدی نمی بیند. رنگ های نقره ای و مشکی از این گوشی به بازار ارائه شده است.

 

image
 
image
 

image
 
image
 

خط کناری قاب جلو درست بالای صفحه کلید به پایان می رسد و موجب می شود تا صفحه نمایش کمی برجسته تر از قاب به نظر برسد .  

در کناره ی سمت راست آن دکمه های عکس برداری و تنظیم صدا و در سمت چپ جایگاه کارت حافظه قرار گرفته است. در بالا دکمه ی power و در پایین محل اتصال Fast port و بند گردن آویز قرار دارد.

 

image
 
image
 

image
 

تقریباً نیمی از پشت گوشی را پوشش روی باتری فرا گرفته و لوگوی سونی اریکسون بر آن حک شده است. در امتداد خروجی مشبک بلندگو ها و رابط آنتن خارجی آن و لنز دوربین 2 مگاپیکسلی آن قرار دارد و فقدان پوشش محافظ برای لنز و یا فلش LED نکاتی است که باید در نظر گرفته شوند.

 

image
 

image
 
image

 

باتری Li-Po با قدرت 930mAh در زیر قاب پشت گوشی قرار دارد. که قابلیت 540 دقیقه مکالمه و 395 ساعت استندبای را فراهم می کند. مدت زمان تماس های ویدئویی نیز تا 2 ساعت می باشد. سیم کارت زیر باتری جاسازی شده است.

 

 

صفحه کلید

 

D-Pad همان دکمه ی جهت نمای متحرک می باشد و به قدر کافی پهن و بلندتر از سایر دکمه ها می باشد. در اطراف این کلید ، کلید های دسترسی سریع به همراه کلید های Back و C مشاهده می شود . همچنین دکمه های Activity Menu و Internet از دکمه های کنترلی آن می باشد . نور پس زمینه صفحه کلید سفید است.

 

image
 
image

 

 

 

صفحه نمایش

 

صفحه نمایش K530 با وضوح 220×176 پیکسل و اندازه ی 39×31 میلی متر چندان مرغوب نمی باشد. صفحه نمایش در قابی مشکی قرار گرفته که باعث می شود بزرگتر به نظر برسد. وضوح QVGA یقیناً در کیفیت این گوشی تأثیر گذار بود که سونی اریکسون آنرا در نظر نگرفته است . 262 هزار رنگ با کیفیت بالا نمایش داده می شود و میزان درخشندگی صفحه قابل تنظیم است. دوربین کوچک تماس های ویدیویی در بالای صفحه نمایش قرار دارد.

 

image

 

همچنین در حالت خاموش بودن صفحه، زمان به طور مداوم نمایش داده نمی شود. و اگر برای مدتی از گوشی استفاده نکنید صفحه نمایش کاملاً خاموش می شود که برای چک کردن رویدادهای ناموفق باید آنرا روشن کنید .

 

 

ساختار منو

 

صفحه نمایش K530 هیچ تغییری نسبت به مدل های پیش از خود پیدا نکرده است. تنها سایز فونت نمایش ساعت بزرگتر شده است.

 

image
 
image

 

آیکن های صفحه نمایش به صورت جدول 12 خانه ای قرار گرفته اند و با تغییر دادن تم ها شکل آن ها تغییر پیدا نمی کند. جزئیات بیشتر منو به صورت متن نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

با فشار کلید 4 طرفه و یا دکمه ی سمت راست دسترسی سریع، منوی اصلی باز می شود. دکمه ی دسترسی سریع سمت چپ لیست تماس های اخیر را نشان می دهد. می توان برای 4 جهت دکمه 4 طرفه، میان بر تعریف کرد.

همچنین می توان بیشترین برنامه های مورد استفاده را در قسمت میان برهای دکمه ی Activity Menu بصورت میان بر تعریف نمود. سه بخش دیگر Activity Menu شامل: رویدادهای اخیر، برنامه های در حال اجرا و اینترنت می باشد.

 

image
 
image

  

دوربین:

 

یکی از نقاط ضعف دوربین گوشی K530 فقدان لنز Cyber-shot می باشد. دوربین 2 مگاپیکسل آن بدون قابلیت auto Focus و پوشش محافظ لنز و فلاش طراحی شده است.

 

image
 
image
 

image
 
image

 

در زمان عکس برداری باید گوشی را به حالت افقی در دست بگیرید . دکمه ی دوربین در سمت راست گوشی می باشد . حداکثر سایز عکس 1200×1600 پیکسل می باشد. کیفیت آن ها چندان بالا نیست. تراکم بالا نیز جزئیات تصاویر را از بین می برد. بطور مثال در تصویر سبزه زار، پیکسل های عکس کامل قابل مشاهده می باشد اما از کیفیت رنگ ها نباید غافل ماند. در حالت macro shot قابلیت auto Focus وجود ندارد.

تنظیمات دوربین در نوار ابزار پایین صفحه نمایش قرار دارد. در منوی دوربین قابلیت های تنظیم سایز عکس، تنظیمات نور، ، کیفیت عکس ،Self Timer ( زمان عکس برداری)، عکس برداری در شب،قطع صدای عکس برداری، effect و حالت عکس برداری متوالی وجود دارد. در حالت عکس برداری پانوراما قابلیت تلفیق 3 عکس در 1 عکس وجود دارد.

قابلیت زوم 2.2 برابر تنها برای عکس های سایز VGA وجود دارد. عکس ها می توانند شامل اطلاعات زمان و تاریخ باشند . عکس ها در حافظ  گوشی یا کارت حافظه ذخیره می شوند و قابل ارسال از طریق بلوتوث، ایمیل و MMS می باشند. قابلیت ارسال عکس ها به وبلاگ و یا پرینت مستقیم آن ها در دستگاه های Pict Bridge از دیگر مزیت های آن می باشد. حافظه داخلی گوشی 16 مگابایت است.

تصاویر ویدئویی تغییری پیدا نکرده و همچنین با فرمت 3GP ذخیره می شوند . حجم ویدئو کلیپ نامحدود و بستگی به حافظه ی خالی گوشی دارد. وضوح 144× 176 پیکسل برای تصاویر و قابلیت زوم و تنظیم نور نیز وجود دارد.

 

image
 
image

 

گالری تصاویر در قسمت File manager قرار دارد. بر حسب انتخاب کاربر 4 تا 9 تصویر کوچک و یا لیست عکس ها به همراه جزئیاتشان در صفحه نمایش داده می شود. می توان عکس ها را بصورت کاملاً بزرگ Full Screen)) و یا نمایش اسلاید به اسلاید (Slideshow) مشاهده کرد.

 

 

قابلیت های تلفن

 

تغییرات چندانی بوجود نیامده است. قابلیت 1000 نام و حدود 2500 شماره تماس به همراه ثبت 5 شماره تلفن، 3 آدرس ایمیل، آدرس وب سایت، آدرس پستی، یادداشت، تاریخ تولد، زنگ، عکس کوچک و یا تصاویر ویدئویی حین تماس دریافتی وجود دارد.

 

image
 
image
 

image
 
image

 

شماره ها بر اساس نام یا نام خانوادگی مرتب می شوند که در سیم کارت و یا حافظه گوشی ذخیره می شود. امکان نمایش شماره های سیم کارت و کارت حافظه بطور همزمان وجود ندارد.

با تایپ یک به یک حروف نام ، شماره ها در پیش رویتان ظاهر می شوند هندزفری داخلی ، امکان ضبط مکالمات و شماره گیری صوتی نیز فراهم می باشد. K530 دارای سه باند 900/1800/1900 مگا هرتز می باشد . این گوشی از شبکه UMTS و مکالمه تصویری نیز پشتیبانی می کند .  

 

image

 

در قسمت پروفایل زنگ ها، امکان تنظیم صدا وجود دارد. انتخاب زنگ SMS و زنگ گوشی در پروفایل دیگر می باشد. به غیر از  40 زنگ پلی فونیک که در گوشی موجود است، فایل های MP3، WMA، AAC، AMR می توانند به عنوان زنگ گوشی و یا زنگ SMS انتخاب شوند.

 

پیام ها (Messages)

 

تمام قابلیت های پیام های متنی و یا مولتی مدیا، ارسال email و قابلیت RSS فراهم می باشند.

 

image
 
image
 

image
 
image

 

پیام ها در 8 خط روی صفحه نمایش دیده می شوند. ولی متأسفانه ویرایشگر SMS گزینه ای برای تنظیم سایز فونت ندارد . دیکشنری T9 نیز وجود دارد. یک پیام طولانی به 10 قسمت تقسیم می شود. حجم زیادی از متن را می توان به راحتی در یک پیام چند رسانه ای وارد کرد .  

قابلیت EMS امکان قرار دادن تصاویر کوچک در متن را فراهم می سازد . ویرایشگر EMS که برای اولین بار در گوشی K800 سونی اریکسون ارائه شد نیز وجود دارد . حالت پیش مشاهده ی MMS امکان کنترل آسان موارد اضافه شده به MMS را می دهد . حداکثر سایز هر MMS، حدود 300 کیلوبایت است.

 

image
 
image

 

امکان تنظیم چند ایمیل وجود دارد اما نمی تواند به طور همزمان به تمامی آن ها دسترسی داشت.

انتخاب زنگ دریافت ایمیل، کنترل خودکار ایمیل ها، و دانلود کردن تیتر پیام ها همگی قابل تنظیم می باشند. می توان عکس ها را نیز به طور کامل ضمیمه ی یک ایمیل فرستاد.

دسترسی به RSS از طریق منوی اصلی است. امکان به روز کردن صفحات می تواند خودکار یا دستی انجام گیرد. با کلیک بر روی یک پیام، جستجوی اینترنتی شروع می شود.

 

 

برنامه ی پیش بینی وضع هوا و کتاب خوانی

 

برنامه ی AccuWeather امکان پیش بینی وضع فهوا و سه روز آینده را فراهم می سازد.

این سرویس رایگان اما هزینه ی ارسال اطلاعات توسط اپراتور محاسبه می شود .

 

image
 
image
 

image

K530 دارای نرم افزار Audible است که امکان دانلود کتاب های صوتی دیجیتال را فراهم می کند و کاربر می تواند بیش از 35000 عنوان را از پایگاه  Audible.com انتخاب کند . این سرویس نیازمند ثبت و پرداخت هزینه عضویت است .

 

image
 
image

 

امکان یادداشت و لیست کارها در قسمت ارگانایزر وجود دارد . می توان زنگ هشدار و یادآوری را برای آن فعال نمود. امکان ذخیره کردن یادداشت ها وجود دارد.

زنگ بیداری با قابلیت تنظیم 5 زنگ در دسترس است. در قسمت سازماندهنده، ساعت زمان سنج، ماشین حساب و تایمر وجود دارد. ضبط صوت در قسمت سرگرمی ها قرار دارد. برنامه های پخش موسیقی، رادیو FM و بازی های مبتنی بر جاوا نیز در این جا می باشند. فایل های صوتی MP3، WMA، AAC، AAC+، eAAC+ اجرا می شوند. کاربر می تواند لیست دلخواه موسیقی خود را ایجاد نماید و قابلیت بازگشت به اول و پخش تصادفی آهنگ ها فراهم می باشد. اکولایزر شامل تنظیمات اولیه و دستی می باشد.

 

image
 
image
 

image

 

موسیقی از طریق هدفون که در داخل جعبه وجود دارد  و یا بلندگوهای گوشی قابل پخش می باشد. هدفون K530 بسیار ساده است و مانند هدفون های گوشی واکمن نمی باشد. میکروفون آن در میانه های سیم هدفون قرار دارد. پروفایل A2DP امکان استفاده ی استریو از موسیقی را می دهد. کاربر می تواند از هدست HGE100 که با گیرنده GPS می باشد نیز استفاده کند . K530 اولین گوشی است که با پشتیبانی از این هدست عرضه شده است .

 

image
 
image

 

رادیو FM با قابلیت RDS  در قسمت سرگرمی ها قرار دارد و بطور خودکار 20 ایستگاه رادیویی را جستجو کرده و در حافظه ذخیره می سازد. رادیو را می توان در سایز کوچک و از طریق هدفون مورد استفاده قرار داد. قابلیت Track ID نیز وجود دارد.

 

image

 

فرمت های 3GP و MP4 برای فایل های ویدئویی می باشند. ضبط ویدئویی به صورت صفحه گسترده قابل مشاهده می باشد. 2 بازی که یکی مربوط به یافتن سرنخ های کارآگاهی و دیگری همان بازی تنیس است نیز وجود دارد . برنامه های Music DJ، Photo DJ، Video DJ قابلیت کاربرد تصاویر و ساخت زنگ های ترکیبی را به کاربر می دهد.

 

 

نتایج تست jBenchmark

 

 

JBenchmark 1.0:11 080 points

JBenchmark 2.0:1728 points

 

این گوشی دارای سیستم EDGE نمی باشد . همچنین GPRS نسخه ی 10 نیز آن در این گوشی قرار ندارد .برای انتقال اطلاعات در فواصل کوتاه بوسیله ی بلوتوث و جایگاه Fast port صورت می گیرد. پس از اتصال به کامپیوتر باید یکی از سه حالت زیر را انتخاب کنید.

 

Phone mode       وضعیت گوشی

File Transfer      انتقال فایل

Print                   پرینت

 

 

که پرینت بوسیله ی Pictbridge صورت می گیرد. نیازی به نصب درایو خاص وجود ندارد و گوشی در حالت انتقال فایل قادر به دریافت تماس نمی باشد .

 

image
 

در پایان

 

باید گفت که K530 تا حدودی به K610 شبیه است. از لحاظ اینترفیس و عملکرد می توان گفت که چیز تازه ای به چشم نمی آید و تنها قابلیت های رادیو FM، A2DP بلوتوث و Track ID به امکانات آن افزوده شده است.

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مسلم

۱۳۹۴/۴/۱۰
قاب کامل گوشی سونی اریکسون مدل k530i رو میخام