SonyEricsson P1

این گوشی از نظر شکل ظاهری و فلسفه ی وجودی و فرم بسیار شبیه به گوشی سونی اریکسون M600i است. M600i یکی از اولین محصولات مجهز به...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
 
 
محتویات بسته ی فروش

 

-          گوشی

-        باتری لیتیوم پلیمر 1120 میلی آمپر ساعت

-          پایه ی رومیزی مدل CDS-65

-          شارژر مسافرتی

-          کارت حافظه 512 مگابایت M2

-           کابل USB

-          هندزفری استریو با سیم HPM-62

-          قلم یدکی

-          کیف نگه داری

-          دفترچه راهنما

-          CD نرم افزاری

 

این گوشی از نظر شکل ظاهری  و فلسفه ی وجودی و فرم بسیار شبیه به گوشی سونی اریکسون M600i است. M600i یکی از اولین محصولات مجهز به سیستم عامل UIQ 3.0 است که با وجود حجم محدود RAM، داشتن سیستم عامل نوین وWiFi  موقعیت خوبی برای آن ایجاد شد. اما این گوشی دارای اشکالات بسیاری بود که موجب صلب اطمینان از سری M گردید. پس از آن گوشی های P990i حتی خطاهای بیشتری داشتند اما وجود دوربین ، WiFi ، رادیو و جذابیت سری P،  وجهه و میزان فروش آن ها را از خطر نجات داد و ارتقا بخشید. در کل این گوشی به نوبه ی خود بسیار موفق بوده است.

 

 

image
 

 

 

هدف سونی اریکسون توسعه ی گوشی های هوشمند UIQ بود که در سال 2006 سه مدل P990i,M600i,W950i  را تولید کرد. در سال 2007 نیز قرار است 7 مدل دیگر تولید شود. درسال 2006 سونی اریکسون برای خرید تکنولوژی UIQ از سیمبین(symbian) تلاش زیادی کرد. در همین زمان اصلی ترین رقیب سونی اریکسون یعنی نوکیا بزرگترین سهامدار سیمبین بود. این امر رقابتی شدید میان S60, UIQ ایجاد کرد اما به کارگیری UIQ با محدودیت مالی مواجه شد. در اواسط سال 2007 نیز برنامه ی SIP جزء استاندارد Java در JP-8 خواهد شد که سونی اریکسون Z750 اولین نمونه ی آن است. با موافقت شرکت با خرید تکنولوژی UIQ در ماه نوامبر سونی اریکسون در اهداف آینده ی خود تجدید نظر کرد، اما پیشرفت پایدار و ترکیب ویژگی های جدید نیاز به زمان دارد، بنابراین تولید گوشی های جدید بر این منوال احتمالاً تا آخر سال 2008 طول می کشد. در شش ماهه اول 2007 کمپانی 2 گوشی P700i,M610i را در دست تولید دارد. طراحی  M610i شبیه به p1 است، ولی دوربین ندارد و تولید آن به دلایلی از جمله محبوبیت کم، متوقف گردید. با وجود 70 تا 100 یورو اختلاف قیمت مدل قبلی نتوانست رکورد فروش را بشکند.

 

 

 

image
 

 

از همان ابتدا معلوم شد که P1 به هیچ وجه نمی تواند جایگزین موفقی برای P990i باشد و از نظر موقعیت بین M600i و P990i قرار دارد. شاید اگر شرکت سازنده این سه گوشی را برای مدتی به طور همزمان تولید می کرد می توانست فروش P1 را افزایش دهد. P1 نسل پنجم گوشی های سری P با عملکرد بسیار بالاست که پیش از آن P800i ,P900i, P910i, P990i   به بازار آمده بودند.

 

 

image

 

 

این گام بلند در تولید P1 به عنوان جایگزینی برای P990i، واقعیت های زیر را در بر دارد :

 

-     مدل P1 خط تولید سری P را فعال نگه می دارد، اما اگر مدل های ساده شده ی آن به بازار بیاید، فروشنده به مدل های دیگری مثل M روی می آورد.

-     تاریخ به بازار آمدن جایگزین واقعی P990i به اواخر 2007 موکول شده که حافظه ی  RAM این گوشی مثل P1 است ولی سرعت CPU آن افزایش یافته و شکل ظاهری آن نیز شبیه گوشی قبلی می باشد که دارای درب است.

-     UIQ3.1 یک نسخه میانی می باشد که حدفاصل نسخه های قدیم و سری جدید این سیستم عامل است که امکان ارتقاء گوشی های قبلی به این نسخه وجود ندارد. دوره ی تولید P1 حداقل 12 ماه خواهد بود.

-          دوره ی تولید و پخش گوشی P1 حداقل 12 ماه خواهد بود.

 

 

طراحی
 

image
 

 

طراحی این مدل در ادامه ی طراحی M600 است و این 2 مدل از نظر ظاهری به هم شبیه هستند.

 

 

image
 

 

 

 

image

 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

 

image

 

 

 

 

 

اما این دو مدل فقط در نگاه اول شبیه به هم هستند، در حالیکه تفاوت های زیادی دارند- برخلاف M600، پوشش پانل جلویی از فلز است که جلوه ی خاصی به آن می بخشد. نوکیا E61,E61i از این نظر شبیه به P1 هستند و درب باتری آن ها  فلزی می باشد. درسیاستهای امسال قرار است بیشتر بخش های قاب گوشی از فلز ساخته شوند. سایز این گوشی ، 17×55×106 میلی متر می باشد که ضخامت آن 2 میلی متر نسبت به  M600 بیشتر است. تنها رنگ موجود برای این گوشی نقره ای – مشکی است.

 

 

image
 

 

 

نکته دیگر در مورد گوشی های سونی اریکسون طراحی کلیدهای رنگی است. رنگ داخلی صفحه کلید، بلند گو و قلم نوری مدل M600i آبی، و مدل  W950i نارنجی است چرا که از گروه Walkman می باشد، ولی رنگ داخلی P1 قرمز است. استفاده از فلز و پلاستیک در کنار یکدیگر یکی از وجوه تمایز این مدل های پیشرفته است. درعین حال وجود پلاستیک در لبه ی زیرین گوشی شبیه K790,K800 است. این پلاستیک کدردر P1i، آن را در جای خود در دست کاربر محکم نگه می دارد و آن را از سر خوردن در امان می دارد. در پشت گوشی زیر محفظه ی کرومی، بلند گو درست در کنار دوربین تعبیه شده است.

 

 

image
 

 

 

کنترل ها
 
 

 

 

 

این گوشی درهر دو دست قابل استفاده است ولی بیشتر برای راست دست ها کاربرد دارد. اگر گوشی را در دست چپ خود بگیرید انگشت شصت شما روی Jog Dial قرار می گیرد که می توانید آن را بچرخانید یا فشار دهید. در زیر آن کلیدی است که برای بازگشت به صفحه ی قبلی منو و یا رفتن به صفحه ی stand by به کار می رود.

 

 

image
 

 

 

 

image

 

 

یکی از پیشرفت های این گوشی نسبت به M600i  نداشتن زائده پلاستیکی کنار دکمه چرخشی  Jog Dialاست. البته چرخش آن سفت تر شده است. در کناره ی سمت چپ محل نصب بند گوشی می باشد که از جای قبلی آن یعنی در لبه ی پایینی بهتر است.

 

 

image
 

 

 

 

در سمت راست دکمه ی مخصوص دوربین و در بالای آن کلید کاوش گر اینترنت وجود دارد که می توان برای آن وظیفه ی دیگری نیز تعیین کرد.

 

 

image
 

 

 

محل قرار گرفتن سیم کارت در زیر باتری است.

 

 

صفحه نمایشگر

در واقع صفحه نمایش  M600iو  P1iتقریباً شبیه به هم می باشند. وضوح آن QVGA (با رزولوشن320×240پیکسل) و دارای قابلیت تفکیک 262144رنگ از هم می باشد و  قطر آن نیز 2,6 اینچ می باشد. مقایسه ی یک عکس یکسان در این دو گوشی نشان می دهد که شفافیت و کنتراست هر دو یکسان است.

 

image

 

 

image
 

 

 

تصویر صفحه ی P1i در زیر نور آفتاب کاملاً قابل دیدن است در حالیکه در M600i،  تصویر را به هیچ وجه نمی توان زیر نور آفتاب دید. این تفاوت در استفاده ی طولانی مدت محسوس است. صفحه نمایش گوشی به راحتی چربی انگشتان و گوش ها را به خود جذب می کند. یک راه حل، استفاده از پوشش محافظ است که صفحه را از خراب شدن مصون می دارد. صفحه نمایش می تواند 14 خط متن و 3 خط اطلاعات سرویس را به طور کاملاً واضح با اندازه ی فونت قابل تغییر نشان دهد ولی در مقایسه با گوشی هایی که صفحه ی نمایشگر کوچکتری دارند کیفیت عکس های نمایش داده شده در این گوشی پایین تر است.

 

 

صفحه کلید

سایز کلید های گوشی کمی با بقیه‏ی محصولات مشابه متفاوت است و حتی با یک دست هم می توان از کلید ها استفاده کرد. بر خلاف  M600i که کلید های ردیف آخر آن کوچک تر است، کلیدهای P1i  همگی یک اندازه هستند.

 

 

image

 

 

با وجود اندازه ی کوچک کلیدها، فاصله ی آنها از هم زیاد است بطوریکه امکان زدن چند کلید با هم را به طور اشتباهی کم می کند. صفحه کلید QWERTY این گوشی کمی با دیگر مدل ها تمایز دارد و کسی که قبلاً با گوشی دارای صفحه کلید های کامل کار نکرده خیلی زود به آن عادت می کند. کلیدهای شماره گیری با رنگ قرمز در وسط صفحه کلید قرار گرفته اند و برای تعویض نوع استفاده از حروف باید کلید Alt را فشار دهیم و سرعت عملکرد آنها نیز بالاست. گذشته از خود صفحه کلید، می توانید از صفحه کلید نرم افزاری روی صفحه نمایش و یا از گزینه ی تشخیص دست خط استفاده کنید. در صفحه کلید این گوشی حروف سه زبان با تمام ویژگیهای مختص خود وجود خواهند داشت. نور زمینه ی کلیدها سفید است که در تمام شرایط مشاهده می شود.

 

 

باتری

باتری این گوشی از نوع  Li-Ionبا ظرفیت 1120میلی آمپر ساعت می باشد. درب محفظه ی باتری  گوشی های P990i محکم نبود زیرا فضای خالی داخل محفظه بیش از حجم خود باتری است، ولی باتری P1i در جای خود محکم است. با استفاده از این باتری 5 تا10ساعت مکالمه و440 ساعت فعالیت در حالت استند بای امکان پذیر می شود و شارژ آن نیز 2 ساعت طول می کشد. طول عمر این باتری  با باتری های M600i  تفاوتی ندارد. اگر از گوشی به صورت فشرده استفاده شود یک روز شارژ خواهد داشت ودر طول این مدت می توان بدون وقفه موسیقی گوش داد ودر عین حال به بررسی ایمیل های رسیده پرداخت  واینترنت را جستجو کرد. از آنجا که عده ی بسیاری از مردم از این امکانات استفاده نمی کنند، این گوشی به مدت 2 الی 3 روز شارژ خواهد داشت. گوشی دارای شارژر دسک تاپ (رومیزی) CDS-65 نیز می باشد.

 

 

image
 

 

 

USB، بلوتوث، اینفرارد، Wi-Fi
 
 
USB

از طریق USB نسخه ی Full speed 2.0 میتوان فایل ها را انتقال داد. با اتصال USB می توان از این تلفن همراه هوشمند به عنوان مودم نیز استفاده کرد.

 
 
اینفرارد

با استفاده از اینفرارد می توان اطلاعات را با دستگاه های دیگر رد وبدل کرد. اگر گوشی به عنوان مودم GPRS عمل کند این قابلیت به عنوان لینک ارتباطی کار می کند. سرعت آن 9.6 تا 115.2 کیلو بیت در ثانیه است وپروتکل های  IrOBEX 1/2وIRCOMM 1/0 و IrTRANP 1.0 را پشتیبانی می نماید.

 

 

 

 

 

بلوتوث

P1i دارای بلوتوث نسخه ی 2و دارای EDR  است و می تواند 16دستگاه را در لیست خود نگه دارد. پروفایل های زیر از طریق این قابلیت پشتیبانی می شوند:

         -Dial up networking

       -Generic Access profile

        -Generic object exchange

          -Object push

          -serial port

         -hands free

       -headset

          -synchronization

        -Basic image

          -File transfer

         -HID (host)

    -Stereo advanced audio distribution

          -advanced audio /video remote conference
 
 
WiFi

گوشی قابلیت پشتیبانی از استاندارد 802.11b را داشته ( با سرعت 11 مگابیت در ثانیه ) وشما را قادر می سازد به دو دستگاه فرستنده ی ارتباطی بی سیم((Access point ونیز Hotspot ها متصل شوید. در هنگام ارتباط با اینترنت از طریق WiFi تمام برنامه های مربوط به اینترنت قادر به فعالیت می باشند و WiFi، بررسی ایمیل و استفاده از اینترنت را امکان پذیر می کند. این گوشی در صورتیکه از طریق بلوتوث، اینفرارد یا کابل به سایر دستگاهها متصل باشد می تواند از اینترنت آنها استفاده کند.

 WiFi پروفایل های زیر را پشتیبانی می کند:

          -WEP

         -Shared WEP

          -Dynamic WEP

          -WPA personal ,  WPA2   personal

        -WPA enterprise, WPA2  enterprise

 
 
 
 
 
 
 
VOIP

سونی اریکسون هنوز مدل استانداردی از  VOIP را ارائه نداده است ولی شرایط را برای یک شرکت سوم برای توسعه ی این قابلیت ایجاد نموده است. این گوشی برای تماس های  VOIPاز WiFi استفاده می کند.

 

 

کارت حافظه

در بسته ی فروش، کارت حافظه ی 512 مگا بایتی از نوع M2 موجود است و می توان حافظه را تا4 گیگا بایت ارتقاء داد. محل قرار گرفتن کارت حافظه سمت راست گوشی است که با یک درپوش پلاستیکی پوشیده شده است و قابلیت تعویض سریع (hot swap) را نیز داراست.

 

 

عملکرد

سخت افزار این مدل نیز مانند سایر گوشی های سونی اریکسون یعنی پردازشگر ARM9 با فرکانس 220 مگا هرتز است. در حقیقت CPU مشکل اصلی سیستم است که مانع عملکرد خوب آن می شود ولی این بدین معنا نیست که P1i گوشی نامرغوبی است. ورود به هر برنامه 1تا2 ثانیه طول می کشد که این سرعت در  P1iو M600i تفاوتی ندارد.

 

 

image
 

 

 

 

image

 

 

 

image

 

 

image

 

 

   ویژگی های فنی سخت افزار

-          نام کد: Elena

-          سیستم عامل : UIQ3، سیمبین 9.1

-     پردازنده:220 مگاهرتز( فرکانس حقیقی: 180 مگا هرتز)  ARM9

-       128RAM مگابایت، حدود 70 مگابایت قابل دسترسی کاربر

-        256:Flash memory   مگابایت ( 95 مگابایت توسط سیستم پر شده و160 مگا بایت برای اطلاعات کاربر در دسترس است.)

-          کارت های حافظه ی M2 با قابلیت ارتقاء تا 4 گیگا بایت

 

 

 

 

 

 

کارت حافظه برای حجم اطلاعات محدودیت های زیر را قائل است:

- ( شماره تلفن)                    2000عدد

- ورودی های تقویم                1000عدد

- یادداشت                            500 عدد

- وظایف                               500 عدد

- e-mail            تا               1000 حرف

- Book mark        تا               500 عدد

 

 

 

image

 

 

 

مقایسه ی P1i  با P990i

P1i نسل پنجم سری P است واین تنها نکته ی قابل ذکر این گوشی است. در گوشی جدید کلید مخصوص پخش موسیقی وجود ندارد. همچنین صفحه کلید مثل P990i با استفاده از کلید کشویی مخصوص قفل نمی شود، بلکه با یک بار فشار دادن و نگه داشتن کلید بازگشت می توان آن را قفل کرد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

 

image

 

 

 

مقایسه ی P1i  با M600i

اکنون که مشخص شد P1i بعد از M600i  تولید شده است، خوب است که این دو گوشی را در کنار هم مقایسه کنیم:

 

 

Sony Ericsson M600i

Sony Ericsson P1i

Size, weight (mm, g)

107x57x15, 112

106x55x17, 125

Service indicator

No

Yes

WiFi

No

Yes

RAM

32 Mb

128 Mb

Flash memory

60 Mb

160 Mb

OS

UIQ 3.0/Symbian 9.1

UIQ 3.0/Symbian 9.1

VPN-client

Yes, not preinstalled

Preinstalled

Push Mail

Yes, not preinstalled

Preinstalled

Enhanced on-screen keyboard swapping

Third-party applications

Built-in (Rus/Eng)

UMTS

No

Yes

Display

QVGA, 262K, touch, TFT

QVGA, 262K, touch, TFT (plus more sun-resistant)

Camera

No

3.2 Mpix, CMOS

Bluetooth

1.2 (A2DP)

2.0 (A2DP, EDR)

FM-radio

No

Yes, RDS

Metal details

No

Yes, front panel

VoIP

No

Yes, third-party software

Shortcuts in standby

5

15

QWERTY-keypbard

Yes

Yes, improved

OMA DRM

1.0

1.0

 

 

 

 

 

تفاوت های زیاد این گوشی ها نشان می دهد که P1i به طور قطع گوشی پیشرفته تری است.

 

 

ویژگیهای منطقه ای

در مورد UIQ امکان بارگذاری زبانهای مختلف از روی PC وجود دارد ولی از زمان تولید M600i  تا کنون متاسفانه چنین امکاناتی فراهم نشده است. زبان صفحه کلید مجازی نمایش را می توان به راحتی بین دو زبان مختلف سوئیچ کرد که از ابتدای تولید سری P درباره ی این قابلیت آن صحبت می شد.

 

 

 

 

 

اینترفیس(Interface)

در قسمت بالای صفحه، کلمه ی Today نوشته شده ودر کنار آن یک علامت (+) است که تنها با فشار دادن Jog Dial وبدون نیاز به استفاده از صفحه نمایش لمسی یا صفحه کلید می توانید ایمیل های باز نشده ، SMS های جدید، وظایف روزانه وغیره را از این طریق ببینید.

 

image
     
image

 

 

 

ردیف shortcut با 5 گزینه به علاوه ی دو ردیف دیگر که در حالت عادی مخفی هستند، در پایین صفحه است که می توان برای هر یک برنامه، فایل، شماره تلفن یا هر چیز دیگر تعیین کرد.

 

 

       

 

 
مدیریت برنامه(Task manager )

در گوشه ی بالای سمت راست دو فلش روبروی هم دیده می شود که همان  task manager  است. با استفاده از آن می توانید لیست برنامه های در حال اجرا و یا اجرا شده را ببینید و دوباره به کار ببرید. این قابلیت در مدل های قبلی با نسخه ی قدیمی UIQ وجود نداشت.

 

 

image
     
image
 

 

 

 

نوشتن متن و نمایش آن :

برای نوشتن متن سه راه وجود دارد. راه اول از طریق تشخیص حروف دست نویس است که در سایر گوشی های سری P نیز وجود داشت. راه دوم استفاده از صفحه کلید مجازی روی صفحه نمایش است. راه سوم استفاده از صفحه کلید اصلی (سخت افزاری ) است که از طریق آن می توانید از سیستم تایپ هوشمند T9 نیز بهره بگیرید.

متن نوشته شده قابلیت بزرگ نمایی و کوچک نمایی نیز دارد وP1i   می تواند خطوط بیشتری را در صفحه جای دهد.

 
 
 
پخش موسیقی

برنامه ی پخش موسیقی P1i نیز شبیه به P990i است ولی از آنجا که پخش موسیقی قابلیت اصلی آن نیست شباهتی به W950i ندارد. این گوشی از فرمت های MP3,AAC,AAC+,E-AAC+,WAV,m4a پشتیبانی می کند. همچنین می توانید موسیقی های دکده شده بر مبنای VBR را نیز پخش کنید. پخش موسیقی این گوشی در حد تلفن های سری  Walkmanاست.

 

 

image
       
image

 

 

image
     
image

 

 

image
     
image

 

 

image
     
image

 

در بسته ی فروش  P1i هدفون HPM-62 با رابط Fast port  وجود دارد که کیفیت آن متوسط است. نکته ی مثبت این گوشی داشتن بلوتوث با پروفایل A2DP که ارتباط بین تلفن وهندزفری بی سیم را برقرار می کند.بسته این گوشی دارای ریموت نیست وهندزفری بلوتوث کار آن را انجام می دهد ( برای پخش یا توقف آهنگ، کنترل میزان صدا ). P1i همچنین قابلیت استفاده از سایر هندزفری ها را نیز دارد.

 
 
رادیو FM

رادیو FM تنها زمانی کار می کند که هدفون را به گوشی وصل کنیم. صدای آن استریو است وطول موج 20 ایستگاه رادیویی را می توان در حافظه ‏ی آن ذخیره کرد. از نظر کیفیت طراحی، شبیه به رادیوی P990i بوده و دارای RDS نیز می باشد. رادیوی این گوشی در دامنه ی فرکانسی 100 مگاهرتز می تواند تا 20 کانال را پیدا کند در حالیکه بقیه ی گوشی ها بین 10 تا 15 کانال را ردیابی می کنند.

 

 

       

 

 

image

 

 
سرویس Tack ID

این سرویس به شما این امکان را می دهد که یک کلیپ کوتاه از موسیقی را ضبط کرده سپس با استفاده از سرویس Tack ID نام آهنگ وخواننده‏ی آن را پیدا کنید. این قابلیت در گوشی های قبلی سونی اریکسون نیز وجود داشت.

 

 
بازی

در P1i یک بازی به نام Vijay Singh pro golf 3D توسط کمپانی نصب شده است.

 
 
  
دوربین

کیفیت دوربین P1i نسبت به گوشی های قبلی پیشرفت قابل توجهی کرده است. سازنده ی این دوربین، گروه سایبرشات (Cybershot) نخواهد بود، با این حال کیفیت آن 3.2 مگاپیکسل است و قابلیت فوکوس اتوماتیک و فلاش LED دارد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

با وضوح زیر می توان عکس برداری کرد:

 

   - QXGA      1536×2048

        - UXGA   1200×1600

          - SXGA    960×1280

          - VGA      480×640

 

سه کیفیت برای عکس ها وجود دارد(عمق رنگ همه ی عکس ها 18 بایت است):

 

-          خوب

-          نرمال

-          حداقل

 

image
 

 

 

فاصله ی مناسب برای حالت ماکرو 10 تا 15 سانتیمتر است. همچنین می توانید افکت هایی مثل سیاه و سفید، سپیا وغیره را هنگام عکس برداری استفاده کنید.

 
 
ویدئو

ضبط فیلم با  P1i وضوح تصویر متفاوتی دارد که در جدول زیر مشاهده می نمائید.

 

 

image

 

 

 

کیفیت تصویربرداری این گوشی به پای مدل های نوکیا نمی رسد و اگر به دنبال یک گوشی دارای قابلیت تأکید شده ی تصویر برداری هستید بهتر است این گوشی را انتخاب نکنید. P1i دارای اسکنر کارت ویزیت نیز می باشد که این برنامه اطلاعات موجود روی کارت ویزیت را دریافت ((Scan کرده و آن را به لیست شماره تلفن ها انتقال می دهد.

 
 
 
تماس ها

تقریباً مورد جدیدی در این قسمت قرار ندارد و همه ی موارد آشنا به نظر می رسند. تلفن هایی که روی کارت های SIM یاUSIM هستند در لیست Contact وجود ندارند و از آنجایی که می توانید روی کارت حافظه ی جانبی نیز ورودی را ذخیره کنید نیازی به ذخیره ی آن ها در سیم کارت نیست.

 

 

image
     
image

 

 

image
     
image

 

 

هریک از نام های دفتر تلفن می تواند تعداد زیادی شماره تلفن را در خود جای دهد و در قسمت جزئیات می توانید مواردی نظیر آدرس، ایمیل وغیره را وارد کنید. برای هر نام ثبت شده در دفتر تلفن چهار بخش وجود دارد، که در گوشی های قبلی سه بخش بود. تنها قسمت اضافه شده به آن امکان نوشتن یک متن درباره ی فرد است. با انتخاب یک نام، شماره تلفن او را مشاهده می کنید و می توانید SMS یا MMS و در صورت وجود آدرس ایمیل، به او ایمیل بزنید. می توانید از طریق IrDA یا بلوتوث یک نام را به همراه تمام جزئیات به دستگاه های دیگر بفرستید. با استفاده از SyncML  یا  OMA DataSync می توانید اطلاعات را به کامپیوتر یا موبایل بفرستید. همچنین می توانید 9 شماره ی دلخواه را به حافظه بدهید و با استفاده از قابلیت Speed dialing با فشار دادن شماره های 1 تا 9 سریعاً اقدام شماره گیری کنید.

 
 
ارسال پیام

تمام پیام ها حتی آن هایی که از طریق IrDA وبلوتوث فرستاده شده اند به جز ایمیل ها وارد inbox می شود و می توان بعداً آن ها را در قسمت های مختلف گوشی ذخیره کرد. در این قسمت همچنین می توانید پوشه های ( Folder ) جدیدتری نیز اضافه کنید.

 

 

image
     
image
 

 

 

image
     
image

 

 

 

در زیر گزینه ی inbox ، لیست account ایمیل های دریافتی به ترتیب تاریخ ایجاد وجود دارد. در inbox  نوع پیام نیز مشخص می شود (SMS,MMS,Beam یا غیره). برای نوشتن پیام باید نوع آن یعنی SMS یا MMS را تعیین کنید. در زیر قسمت SMS ، گزینه ی EMS ، را نیز می بینید. اگر پیام فقط متن باشد به صورت SMS فرستاده می شود و اگر عکس، زنگ وغیره نیز باشد به صورت MMS فرستاده می شود. این گوشی مجهز به سیستم T9 (تایپ هوشمند) نیز می باشد که با نوشتن اولین حروف یک کلمه، کلمات احتمالی را ارائه می دهد و شما می توانید از میان آن ها کلمه‏ی مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین می توانید یک پیام را برای چندین نفر بفرستید. با استفاده از سرویس MMS، می توانید علاوه بر فایل های استاندارد مثل عکس، موسیقی وغیره، دست نوشته هایی که با صفحه نمایش لمسی نوشته اید را نیزبفرستید. در مورد ایمیل ها هیچ محدودیتی برای سایز پیام ایمیل وجود ندارد. گوشی قابلیت دریافت تنظیمات MMS  Mail client,GPRS, را به صورت OTA نیز دارد.

 
 
سرویس ایمیل(mail client  )

در این مورد P1i تفاوت خاصی با P990i ندارد، و اکثر استانداردهای جهانی در آن رعایت شده اند، نظیر:

 - POP3

 - IMAP( IMAP Idle, IMAP remote folders )

- SMTP

 - MIME

 - MHTML

 - Push mail

 

در تنظیمات آن می توانید مشخص کنید که تمام پیام یا فقط سرفصل ها ویا بخش خاصی از پیام دریافت شود. تمام فایل های الصاقی به راحتی دانلود و ذخیره می شوند و محدودیتی برای سایز ایمیل ها وجود ندارد.

 
 
Organizer

در این گوشی علاوه بر نمایش تقویم به صورت روزانه وماهانه، نمایش تقویم به صورت هفتگی نیز وجود دارد. وقایع به چهار دسته ی ملاقات ها، یادآوری، سالگرد ها ووقایع روزانه تقسیم می شود وبرای هر یک می توانید زنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.  Organizerدارای قابلیت پشتیبانی از استاندارد  Vcalendarنسخه ی 1.0 است که از طریق آن می توانید با استفاده از mail client از فردی درخواست ملاقات کنید. با وجودی که این برنامه جدید است، خیلی زود مورد توجه کارخانه های بزرگ و توسعه دهندگان صنعت موبایل قرار خواهد گرفت. همچنین می توانید وقایع موجود در تقویم را از طریق اینفرارد یا بلوتوث برای دیگر دستگاه ها بفرستید.

 

 

       
 
 
 
لیست وظایف(To-Do list )

تمام موارد موجود در لیست وظایف یا organizer را می توان از یکی به دیگری انتقال داد. می توانید تمام موارد لیست وظایف را روی کارت حافظه ی جانبی نیز ذخیره کنید. همچنین می توانید آن ها را در گروه های مختلف قرار دهید، برای آن ها اولویت، تاریخ و زنگ تعیین کنید. این برنامه نیز مجهز به Sync ML است و می توان آن را با MS Outlook به اشتراک گذاشت. موارد موجود در این لیست را نیز می توان ازطریق SMS، اینفرارد یا بلوتوث برای دیگران فرستاد.

 
 
ساعت

این بخش نیز دقیقاً مثل مدل های قبلی است- می توانید آن را برای زمان هایی متعدد یا روز های خاص تنظیم کنید و زنگ دلخواه برای آن ها انتخاب نمایید.

 
 
Flight mode ( حالت پرواز )

مثل بقیه ی اسمارت فون ها، این گوشی نیز می تواند ارتباط با شبکه مخابراتی را غیر فعال کند- دراین حالت بلوتوث نیز غیر قابل استفاده خواهد شد. متاسفانه در  P1i  کار کردن بدون سیم کارت با گوشی امکان پذیر نیست.

 

 

مدیریت ارتباط (Connection manager)

یکی از مشخصه های UIQ3.0  این است که این گوشی می تواند ارتباط های متعددی را به طور همزمان با به کار گیری سرویس های مختاف شبکه انجام دهد. برای این منظور قابلیت های زیر مورد نیاز است: CSD و HSCSD و GPRSو بلوتوث و WLAN با استفاده از منو می توانید زمان برقراری ارتباط، میزان اطلاعات ردوبدل شده ، وضعیت کنونی ارتباط وتعداد برنامه ها را کنترل نمائید. در مواردی که فرد تلاش می کند برنامه ها ی متعددی را با سرعت بالا به کار بگیرد ممکن است سیستم دچار نقص شود یا سرعت دستگاه پایین بیاید. در گوشی اولویت های از پیش تعیین شده ای برای برنامه های مختلف وجود دارد.

 
برنامه های Office

در این بخش تمام برنامه های Office وجود دارد. اولین برنامه، Notes است که می تواند به صورت متن یا دست نوشته باشد.

 

 

image
 

 

 

برنامه ی دوم، PDF+ است که فایل های PDF را می خواند.

 

 

       
 
 
 
Quick Office

این برنامه یک ویرایشگر است که می تواند فایل های ایجاد شده توسط برنامه های MS Word،Excel،Power point  را خوانده و یا اصلاح کند. در P1i نسخه ی سوم این برنامه موجود است. این برنامه در گوشی های تلفن همراه محدودیت هایی دارد و فرمت های پیچیده ای که در کامپیوترهای  رومیزی هست طبیعتاً در هیچ یک از اسمارت فون ها وجود ندارد.

 

 

 

 

 
برخی ویژگی های دیگر، تم ها و جستجوگر وب

ماشین حساب – از این جهت تفاوت خاصی با سایر گوشی ها ندارد و کارایی های آن استاندارد می باشد.

Voice- یک برنامه ی ضبط صداست که به وسیله ی آن می توان در حالت استندبای صدا را ضبط کرد. در این برنامه می توانید فرمت فایل های های ضبط شده را نیز تعیین کنید و از نظر ذخیره تنها محدود به مقدار حافظه ی گوشی است.

 

 

گالری عکس(Picture gallery)

 دراین برنامه عکس ها در اندازه ی کوچک در کنار هم دیده می شوند و می توان به سرعت عکس بزرگ شده ی آن ها رامشاهده کرد. تنها تفاوت این برنامه درP1i با سایر گوشی ها این است که می توانید عکسی را که مشاهده می کنید از طریق MMS برای دیگران بفرستید.

 

 

ویرایشگر عکس(Picture editor)

 از طریق آن می توانید برخی عملیات و یا ویرایش های ساده را در عکس ها ایجاد کنید.

 

 

Music DJ
  با استفاده از آن می توانید برخی از آهنگ ها را میکس کنید.

 

 

Unit Converter
  در این بخش واحد های اندازه گیری را می توان به یکدیگر تبدیل کرد.

 

 

 

Countdown

با استفاده از این برنامه، زمان خاصی تعیین می شود و با سپری شدن زمان مشخص شده زنگ گوشی به صدا در می آید.

 

 

Themes

یکی از بخش های مهم UIQ تم ها هستند که با استفاده از آن ها نه تنها رنگ ها وعکس های صفحه، بلکه منوها و آیکون ها و نیز برخی از صداها و زنگ ها را می توان تغییر داد. برنامه ی کاوش گر اینترنت این گوشی ، Opera8 است که در حال حاضر بهترین جستجوگر موجود در گوشی هاست. تنها همتای آن جستجوگر نسخه ی دوم گوشی های S60 است.

 

 

Storage wizard

برنامه ای است که از طریق آن می توان میزان حافظه ی خالی و نیز میزان حافظه ای که هر برنامه اشغال می کند را مشاهده کرد. با استفاده از File manager  می توانید فایل های خود را ببینید، یک یا چند فایل را به طور همزمان انتخاب کنید، فایل ها را پاک کنید یا کپی نمائید؛ همچنین می توانید آن ها را از طریق بلوتوث یا اینفرارد برای دیگران بفرستید.

 

 

RSS Feeds : یک برنامه‏ی خبرخوان RSS است که به راحتی می توان RSS های آن را به روز کرد.

 

 

رقابت  P1i با نوکیا E61i

در میان گوشی های سونی اریکسون،  P990i وM600i  رقیبان اصلی P1i هستند.

 

image

 

 

 

 

image

 

 

 

 

در عین حال در میان سایر برند ها، نوکیا E61i رقیب سرسخت P1i است. کسانی که به مد اهمیت می دهند سونی اریکسون P1i و یا مدل های دیگر نوکیا را انتخاب می کنند.

در جدول زیر ویژگی های هر یک از این دو گوشی و معایب و محاسن آن ها نشان داده شده است :

 

 

 

Sony Ericsson P1i

Nokia E61i

Dimensions, weight (mm, g)

106x55x17, 125

117x70x13.9, 150

Metal details

Front panel

Front and back panel

UMTS

Yes, front camera

Yes, no front camera

EDGE

No

Yes

Display

QVGA, 262K, touch, TFT ( plus more sun-resistant ) 240x320

QVGA, 16 mln colors, TFT (plus more sun-resistant) 320x240

Camera

3.2 Mpix, flash, video record QVGA

2 Mpix, video record CIF

Bluetooth

2.0, A2DP

1.2, no A2DP

FM-radio

Yes, RDS

No

VoIP

Yes, third-party software

Built in client

Shortcuts in standby

15

7

QWERTY-keypad

Yes

Yes, better due to stand-alone keys

WiFi

Yes

Yes

RAM

128 Mb

128 Mb

Flash memory

160 Mb

60 Mb

Application for documents view and editing

QuickOffice, PDF+

QuickOffice, PDF+, ZIP

Support for Intellisync, RoadSync, Blackberry

Yes

Yes

 

 

 

 

 

این دو گوشی ویژگی های مشترکی دارند ولی از نظر صفحه کلید و نیز مجموعه برنامه های  جانبی، نوکیا E61i بهتر است ولی از نظر مجهز بودن به صفحه نمایش لمسی و نیز ابعاد و وزن، P1i گوی سبقت را از نوکیا E61iربوده است. اما از نظر عملکرد هر دو یکسان هستند. علاوه بر این، قیمت P1i بالاتر از E61i می باشد.

 

 

درنهایت

صدای زنگ گوشی 40 کورد است و در بیشتر موارد به راحتی شنیده می شود. قدرت لرزاننده یا ویبره ی دستگاه متوسط است. با توجه به ضخامت گوشی لرزش گوشی هنگام زنگ خوردن کاملاً احساس می شود. صدای هدفون و هندزفری نسبت به M600i کمتر بوده و به خصوص در مناطق پر سر و صدا پائین تر از استاندارد است. مزایای P1i داشتن صفحه نمایش لمسی، دوربین با کیفیت بالا و تمام سرویس های ارتباطی ای است که یک گوشی می تواند داشته باشد. البته ابعاد آن نیز کوچک است. همچنین حافظه ی P1i نسبت به گوشی های قبلی افزایش یافته است. سونی اریکسون P1i در سپتامبر 2007 به قیمت 650 یورو به بازار عرضه شد و مدل بعدی آن نیز در اوایل 2008 به بازار خواهد آمد. قیمت این گوشی پائین تر نخواهد آمد و در مناطق زیادی نیز توزیع نخواهد گردید

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)