خانهبررسی‌ها
LG E900 Optimus 7

LG E900 Optimus 7

Windows Phone 7  قلمروی جدیدی است که LG به فتح آن می اندیشد و LG E900 Optimus 7 نخستین سرباز آن ها برای انجام این کار است....

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۹/۱۱
بررسی تخصصی LG E900 Optimus 7 : هفتِ خوش شانس!
مقدمه

Windows Phone 7  قلمروی جدیدی است که LG به فتح آن می اندیشد و LG E900 Optimus 7 نخستین سرباز آن ها برای انجام این کار است. گرچه کلمه سرباز چندان برای شرح ویژگی های این گوشی مناسب نیست. LG بهترین تلاشش را در Optimus 7  به کار گرفته است تا با ساختی عالی و قابلیت های نرم افزاری مناسب آن را از سایر گوشی ها متمایز کند. با توجه به محدودیت های سخت افزاری تحمیل شده توسط مایکروسافت ، ساختن گوشی تلفن همراهی که بتواندخود را به رخ رقبا بکشد دشوار است اما LG امیداور است که در این کار موفق شود.

 

image
 
image

image
 
image

 

تا به حال باید قوانین سخت و شدید ردموندی ها را برای تعیین حداقل نیازمندی های سخت افزاری برای اجرای سیستم عامل جدیدشان شنیده باشید. البته تقاضای بهترین ها اصلا بد نیست اما سازندگان گوشی های تلفن همراه کار دشواری را برای منحصر بفرد نگاه داشتن محصول شان و همین طور رعایت حداقل های مایکروسافت پیش رو دارند.

همانند هر گوشی مبتنی بر Windows Phone 7  دیگری ، مشخصه های LG E900 Optimus 7 کوچکترین تردیدی در مورد پیشرفته بودن آن باقی نمی گذارند. اما با اینکه مشخصات سخت افزاری گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل عالیست ، محدودیت های تحمیل شده توسط پلت فرم شاید سبب شود که بسیاری از کاربران از رفتن به سمت این گوشی ها ، سر باز زنند.

در اینجا لیستی از نقاط ضعف و قوت LG E900 Optimus 7 قرار داده شده است که تا حدی می تواند تلاش کره ای ها را برای رسیدن به هدف شان نشان دهد:

 

ویژگی های کلیدی
صفحه نمایش تمام لمسی خازنی از نوع TFT با قطر 3.8 اینچ و پشتیبانی از رزولوشن WVGA   پیکسل پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE 3G با پشتیبانی از HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابیت بر ثانیه سیستم عامل Windows Phone 7 پردازنده یک گیگاهرتزی Snapdragon ، 512 مگابایت حافظه RAM دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و قابلیت هایی چون برچسب گذاری جغرافیایی و فلاش LED ، ثبت عکس های پانوراما توسط نرم افزار Panorama Shot ضبط ویدیویی 720p با نرخ 24 فریم در هر ثانیه حافظه داخلی 16 گیگابایتی سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد پورت MicroUSB با امکان شارژ گوشی از طریق این پورت پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 b/g/n بلوتوث v2.1 به همراه پشتیبانی از A2DP سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه صفحه کلید QWERTY مجازی رادیو اف ام به همراه RDS ویرایشگر اسناد آفیس یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی گیرنده GPS داخلی با پشتیبانی از AGPS امکان انتخاب نرم افزارهای رایگان از LG AppStore قابلیت تبدیل صدا به متن نرم افزار ScanSearch
نقاط ضعف اصلی
عدم امکان توسعه دادن حافظه در دسترس کیفیت متوسط صفحه نمایش عدم تعبیه اسپیکرهای استریو عدم تعبیه محافظ برای  لنز کیفیت صدای نه چندان خوب
محدودیت های خاص WP7
نبود یک File Manager عمومی عدم امکان انتقال فایل بوسیله بلوتوث عدم تعبیه حالت Mass Storage در هنگام اتصال به رایانه تعداد محدود نرم افزارهای در دسترس عدم پشتیبانی از فایل های فلش یا Silverlight در مرورگر وب وابستگی بسیار زیاد به نرم افزار Zune برای مدیریت فایل ها توسط رایانه و همگام سازی عدم تعبیه قابلیت تماس تصویری عدم وجود صداهای زنگ قابل سفارشی سازی عدم تعبیه حالت های اکولایزر در پخش کننده موسیقی پشتیبانی نکردن از چند وظیفه گی عدم امکان Copy/paste عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD نبود هیچ نشانه ای از قابلیت های مسیر یابی Bing Maps نبود امکان گشت و گذار در اینترنت با اتصال گوشی به رایانه نبود امکان تشخیص دست خط یکپارچه نشدن نرم افزار Twitter با دفترچه تلفن گوشی

LG نرم افزارهای مفیدی به گوشی افزوده است که به نخستین محصول مبتنی بر Windows Phone 7  آن ها، قابلیت های منحصربفردی می افزاید. نخست باید به نرم افزار PlayTo اشاره کرد که قابلیت های DLNA را در گوشی فعال می کند که  به حال در دنیای WP7 بی نظیر است. نرم افزار Panorama Shot قابلیت مفیدی به دوربین WP7 می افزاید. و در آخر نرم افزار ScanSearch قرار دارد که شما را در پیش بینی وضع آب و هوا و یافتن نزدیک ترین رستوران ها (با استفاده از منظره یاب گوشی به عنوان راهنما ) یاری خواهد کرد.

LG E900 Optimus 7 نسبت به گوشی های برتر مبتنی بر Windows Phone 7  از صفحه نمایش کوچکتری برخوردار است اما سعی می کند این مشکل را با کاهش دادن قیمت جبران کند. علاوه بر این قطر 3.8 اینچی صفحه نمایش سبب افزایش قابلیت به کارگیری گوشی می شود.

قیمت گوشی همیشه از فاکتورهای تعیین کننده است اما در Windows Phone 7  یک تفاوت اساسی وجود دارد. با توجه به کفِ نیازمندیهای سخت افزاری ، نمی توانید انتظار داشته باشید که هیچکدام از گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل را با قیمت پایینی خریداری کنید. در بیشتر موارد هم مشخصات سخت افزاری گوشی ها مشابه است.

 

image
 
image

image

 

پس از بررسی یک گوشی مبتنی بر Windows Phone 7  پیش از این ، می دانیم که چه چیزی در دومین بسته انتظار ما را می کشد. در قسمت بعد هم همراه ما باشید تا ببینیم چه چیزی LG E900 Optimus 7 را از سایر گوشی های این رده متمایز می کند.

 

محتویات جعبه

جعبه LG E900 Optimus 7 تنها لوازم اساسی و ضروری را در خود جای داده و هیچ آیتم اضافی در درون آن به چشم نمی خورد. یک کابل microUSB ، یک شارژر (که با استفاده از کابل microUSB کار می کند)  و یک هدست یک تکه از جمله محتویات جعبه گوشی هستند.

 

image
 
image

 

مجموعه ای معمول از کتابچه های راهنما هم در درون جعبه گوشی جای داده شده است. E900 Optimus 7 از 16 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است که به ارزش گوشی می افزاید.

 

نمای 360 درجه LG E900 Optimus 7

LG E900 Optimus 7 ابعادی معادل 11.5*59.8*125 میلی متر و وزنی معادل 157 گرم دارد . این گوشی اصلا کوچک نیست اما با این حال از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. این همان چیزی است که بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند.

 

طراحی

ما همیشه استفاده از بدنه فلزی در گوشی های موبایل را ستوده ایم و LG E900 Optimus 7 هم به همین دلیل ستودنی است. در طراحی گوشی هم از گوشه های گرد و هم زاویه دار بهره گرفته شده است که آن را زیبا و جذاب می سازد.

 

image
 
image

image

 

 

صفحه نمایش LG E900 Optimus 7 قطری 3.8 اینچی دارد و از رزولوشن WVGA بهره می برد. این مسئله آن را در نیمه پایینی جدول رده بندی صفحه نمایش گوشی های مبتنی بر WP7 جای می دهد. در حال حاضر کوچکترین صفحه نمایش گوشی های این نسل قطری 3.6  اینچی و بزرگترین آن ها قطری 4.3 اینچی دارد. اما در میان تمامی گوشی های لمسی ، Optimus 7  را می توان بالاتر از حد متوسط رده بندی کرد.

صفحه نمایش از نوع TFT LCD است  و از مشکلات معمول LCD ها ، یعنی نمایش هاله دار رنگ های تیره و کیفیت کم تصاویر در هنگام مشاهده آن ها از زوایای واید ،رنج می برد. با این حال ، این صفحه نمایش علاوه بر رزولوشن بالا، رنگ های خوشایندی در اختیار کاربران قرار می دهد و از پاسخدهی خوبی هم برخوردار است.

 

image

 

خوانایی صفحه نمایش در برابر تابش مستقیم نور آفتاب هم در حد متوسط است ، مشکل اصلی این است که صفحه نمایش بیش از حد به بازتاباندن نور می پردازد و همین امر اغلب سبب رنگ و رو رفته دیده شدن تصاویر می شود.

در کنار صفحه نمایش لمسی گوشی ، پنل جلویی آن،  خروجی صدای مخاطب که بعنوان اسپیکر هم عمل می کند و همین طور سنسور مجاورت را هم در خود جای داده است.

 

image
 
image

 

در زیر صفحه نمایش سه کلید کنترلی مخصوص Windows Phone 7 یعنی کلید های Windows ، Back و Search جای گرفته اند.کلید Windows مقداری برجسته شده است و کمی ارزان قیمت به نظر می رسد اما دو کلید دیگر بهتر هستند و از پلاستیک مات ساخته شده اند.هر سه کلید به اندازه کافی بزرگ هستند و استفاده از آن ها آسان است.

کناره سمت چپ LG E900 Optimus 7 تنها میزبان کلیدهای تنظیم صداست که استفاده از آن ها چندان آسان نیست. در کناره سمت راست گوشی ، پورت microUSB که با پوشش محافظی پوشانده شده است و کلید شاتر دوربین توجه ما را به خود جلب می کنند. از پورت microUSB هم برای شارژ گوشی و هم برای انتقال داده استفاده می شود.

 

image
 
image

image
 
image

 

کناره بالایی میزبان سوکت 3.5 میلی متری استاندارد صوتی و کلید روشن/خاموش/قفل گوشی است. کلید روشن/خاموش تا حدی برجسته شده است . با اینحال استفاده از آن آسان است و فشرده شدن تصادفی آن هم بعید به نظر می رسد. علاوه بر این اگر می خواهید سریع عمل کرده و هیچ لحظه ای را از دست ندهید،می توانید کلید شاتر را برای باز کردن قفل گوشی و اجرای دوربین به صورت همزمان ، بفشارید.

 

image
 
image

image

 

تنها آیتمی که در کناره پایینی گوشی به چشم می خورد ، دهنی آن است.

در کناره پشتی گوشی لنز دوربین پنج مگاپیکسلی آن که امکان فوکوس خودکار را هم دارد، در کنار فلاش LED و آینه سلف پرتره جای داده شده است. لنز دوربین کمی در بدنه گوشی  فرورفته است و این تنها مکانیزم محافظت از آن در برابر خراش ها محسوب می شود. در پایین کناره پشتی هم اهرمی برای باز کردن کاور باتری قرار گرفته است.

 

image
 
image

image

 

با فشردن این اهرم ، کاور باتری که از بافت فلزی جالبی استفاده می کند ؛ از جای خود خارج می شود. در زیر این کاور ، باتری 1500 میلی آمپری Li-Ion جای داده شده است. LG زمان خاصی برای حالت آماده به کار و مکالمه برای Optimus 7  اعلام نکرده است اما طبق تجربه ما باتری باید عملکرد خوبی داشته باشد ، ما حدود دو روز تحت استفاده نسبتا شدید با آن سر کردیم. درست در بالای باتری ، شیار مخصوص سیم کارت تعبیه شده است.

 

image

 

کاور پشتی گوشی از فلز ساخته شده است و از ورقه نازکی هم بدین منظور بهره گرفته نشده است. بقیه قسمت های گوشی هم با در نظر گرفتن دوام ، مانایی و سهولت استفاده ساخته شده اند. این امر سبب افزایش وزن کلی گوشی می شود اما به هر حال در گوشی تلفن همراهی چون LG E900 Optimus 7 باید طراحی ظاهری متناسبی ایجاد کرد.

 

image
 
image

 

با اینکه گوشی برای جای دادن در جیب تا حدی بزرگ  و سنگین است اما انحنای خوب بدنه گوشی سبب می شود در دست گرفتن آن آسان باشد. پلاستیک مات به کار رفته در پنل جلویی و فلز به کار گرفته شده در کناره پشتی در مخفی کردن اثرات انگشت عملکرد فوق العاده ای دارند. تنها کلید Windows است که به نظر می رسد تحت استفاده روزانه  دچار مشکل شود.

 

سنگفرش صفحه اصلی با کاشی های Live

LG E900 Optimus 7 دومین گوشی مبتنی بر Windows Phone 7  است که برای بررسی در اختیار ما قرار داده میشود و ما پیش از این، خود سیستم عامل را هم بررسی کرده ایم. بنابراین اگر بیشتر در مورد این سیستم عامل کنجکاو هستید تا گوشی خاصی ، می توانید به آن مراجعه کنید. اگر هر دو بررسی پیشین را خوانده باشید ، حتما متوجه خواهید شد که قسمت های بسیاری از این بررسی را از آن دو به امانت گرفته ایم . تجربه کاربری Windows Phone 7  تقریبا همیشه یکسان است و بستگی چندانی به گوشی ندارد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

این استراتژی خوبی است ، مایکروسافت تصمیم گرفته است که هر گوشی مبتنی بر Windows Phone 7  ، بدون توجه به شرکت تولید کننده ؛ به سایر گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل بسیار شبیه باشد.نرم افزارهای پایه و رابط کاربری ثابت هستند و هر تولید کننده می تواند در صورت تمایل نرم افزارهایی اضافی به سیستم عامل بیافزاید.

در مورد Optimus 7  ، این نرم افزارها شامل Panorama Shooting و امکان استفاده از DLNA می شوند. بقیه قابلیت ها تقریبا به همان گونه ای که انتظار دارید ، باقی مانده اند(گرچه Marketplace همان طور که در ادامه خواهید خواند ما را شگفت زده می کند) . نرم افزار دوربین هم از قابلیت های Intelligent Shot وBeauty Shot بهره می برد.

 

image
 
image

 

صفحه اصلی Today از میان برداشته شده و جای خود را به صفحه اصلی جدیدی داده است که یکی از منعطف ترین نمونه هایی است که تا به حال دیده ایم. با ادامه دادن به مطالعه این بررسی خواهید دید چه چیزهایی را می توانید بر روی این صفحه اصلی جای دهید. دیگر نشانی از منوی Start و همین طور خانه های شش ضلعی دیده نمی شود.

رابط کاربری Metro در Windows Phone 7  دو بخش اصلی دارد که در کنار هم هستند : صفحه اصلی و منوی اصلی . می توانید با استفاده از کشیدن انگشت تان بر روی صفحه نمایش یا استفاده از کلید جهت نما بین این دو بخش جا به جا شوید.

 صفحه اصلی نمایی مشبک از اجزای پویا یا Live Tiles را به نمایش می گذارد. آنها در کل همان ویجت ها هستند اما بر خلاف ویجت های رایج ، متحدالشکل هستند و برچسبی بر روی آن ها قرار گرفته است که عملکرد آن ها را مشخص می کند. آن ها اطلاعات مختصری چون تعداد پیام ها و تاریخ را هم نمایش می دهند اما به عنوان میانبرهای صفحه اصلی Windows Phone 7  هم عمل می کنند.

تم رنگی رابط قابل سفارشی سازی است ، پس زمینه می تواند به رنگ تیره یا روشن باشد و رنگ عناصر دیگر هم می تواند یکی از رنگ های موجود ارائه شده باشد.

منوی اصلی در واقع یک لیست است. اینجا جایی است که تمامی هاب ها و نرم افزارهای نصب شده فهرست بندی شده اند. با فشردن و نگاه داشتن آن ها ، می توانید آن ها را به صفحه اصلی الصاق کرده ، آن ها را حذف کنید و یا به رتبه بندی و بررسی آن ها بپردازید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

هیچ پوشه ای در منوی اصلی دیده نمی شود و بنابراین با افزایش تعداد نرم افزارهای نصب شده ، این لیست هم طولانی تر می شود. بدین شکل ممکن است یافتن نرم افزارهایی که به ندرت از آن ها استفاده می شود ، بسیار دشوار شود.

رابط کاربری کاملا ساده است ، با کشیدن انگشت تان به طرفین بر روی صفحه ، به نوعی رابط لبه ای را مدیریت کرده و می توانید از کلیدهای مجازی هم بدین منظور کمک بگیرید. به این شکل ، رایج ترین قابلیت ها پوشش داده می شوند اما برای دستیابی به قابلیت های پیشرفته تر باید را بفشارید.

 

image
 
image

 

با این کار یک منوی مفهومی دیگر باز می شود و اگر آیکنی به اندازه کافی واضح نباشد ، برچسب هایی هم در زیر آن قرار می گیرد. با فشردن و نگه داشتن یک آیتم منویی نمایان می شود که اجازه دستکاری آن آیتم را فراهم می آورد.

امکانی که به نسبت نسخه ششم ویندوز موبایل در Windows Phone 7  نادیده گرفته شده است ، قابلیت چندوظیفه گی است که این بار در این سیستم عامل بسیار مشابه به iOS 4 کار می کند. کلید Start شما را از نرم افزار خارج کرده و به صفحه اصلی هدایت می کند. میتوانید با فشردن کلید Back از نرم افزار خارج شوید. این کلید شما را به نرم افزاری که آخرین بار از آن استفاده کرده اید، باز خواهد گرداند.

آخرین نرم افزار درست از همان جایی که آن را رها کرده اید ، اجرا خواهد شد . با ضربه زدن بر روی Live tile یا میانبر مربوطه از منوی اصلی و یا با استفاده از کلید Back که شما را به آخرین صفحه ای که دیده اید باز می گرداند ، می توانید به نرم افزارها باز گردید.

هیچ نوع لیستی که آیتم هایی که اخیرا استفاده کرده اید را در خود جای داده باشد ،در این رابط دیده نمی شود و بنابراین باید از منوی اصلی یا Back برای بازگشت آسان تر استفاده کنید. اما نمی توان استفاده از گوشی را هم با گوشی هایی که از چندوظیفه گی واقعی برخوردارند ، مقایسه کرد.

گرچه نبود قابلیت چند وظیفه گی به این معناست که برای مثال امکان اجرای نرم افزارهایی به غیر از نرم افزارهای اصلی گوشی ، چون یک پخش کننده موسیقی ، را در پس زمینه نخواهید داشت.نکته عجیبی که در این بخش دیده می شود این است که حتی بعد از قفل کردن گوشی این نرم افزارها (کلا و نه فقط پخش کننده موسیقی) به اجرای خود ادامه می دهند اما شما باید اجازه این کار را به آن بدهید. نخستین باری که نرم افزار را اجرا می کنید ، گوشی از شما می خواهد که این اجازه را به نرم افزار بدهید . امکان تغییر این حالت از منوی تنظیمات نرم افزار وجود دارد.

مایکروسافت این محدودیت را تنها برای نرم افزارهایی که ثابت کنند باتری را بیش از حد مصرف نخواهند کرد ، از میان برخواهد داشت. برای تایید شدن توسط مایکروسافت ، در صورتی که نرم افزار مورد نظر

یک پخش کننده موسیقی باشد ، گوشی باید با اجرای آن تا  شش ساعت و در صورتی که از انواع نرم افزارهای دیگر باشد تا 120 ساعت دوام بیاورد. گرچه آن ها مشخص نکرده اند که گوشی تلفن همراهی که برای تست مورد استفاده قرار خواهد گرفت چه خواهد بود و یا حتی از چه باتری استفاده خواهد کرد.

با اینحال ، با قفل کردن گوشی ،دیگر نرم افزار ها به صورت معلق در می آیند و باز کردن قفل گوشی سبب می شود که اجرای  بازی یا نرم افزار از سر گرفته شود که گاهی بسیار کند است و سبب می شود تا روند و جریان کار از دست تان خارج شود.این موضوع برای گیــــمر ها بسیار آزار دهنده است.

 

دفترچه تلفنی برای همه دوستان تان

هاب People مسئولیت دفترچه تلفن را بر عهده گرفته است  اما نام نهادن آن به عنوان یک دفترچه تلفن چندان صحیح نیست.به جای آن این دو بخش با عناوین «People » و «Profile» مشخص شده است. Profile اصطلاحی رایج در دنیای شبکه های اجتماعی است که نشانه خوبی از آنچه قرار است در اختیار کاربر قرار بگیرید ، محسوب می شود.

نخستین صفحه هاب people لیستی از مخاطبین شما (مخاطبین تلفنی ، دوستان تان در سرویس های شبکه های اجتماعی ، آدرسهای ایمیل و...) را با میانبرهای جستجو و افزودن مخاطب به نمایش می گذارد.

مخاطبین به ترتیب حروف الفبا مرتب می شوند و با با استفاده از مربع های آبی رنگ و یک حرف الفبا مشخص می گردند. می توانید بر روی هر کدام از این حروف الفبا کلیک کنید تا صفحه با برجسته ساختن تمامی حروف مورد استفاده به نمایش در آید. با زدن ضربه بر روی حرفی خاص به همان قسمت در لیست مخاطبین هدایت خواهید شد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

مخاطبین بوسیله نام کوچک یا نام خانوادگی قابل مرتب سازی هستند و می توانید آن ها را به صورت «نام ، نام خانوادگی» یا «نام خانوادگی ، نام» مشاهده نمایید.می توانید مخاطبین FaceBook را هم در این بخش در صورت تمایل مشاهده نمایید و چندین حساب کاربری هم برای همگام سازی داشته باشید.

با حرکت دادن انگشت تان به سمت راست یا چپ می توانید رویدادهای جدید از تمامی مخاطبین را مشاهده نمایید. با تکرار این حرکت ، مخاطبینی که اخیرا با آن ها تماس داشته اید را مشاهده خواهید نمود.

 به جای لیست مخاطبین مورد علاقه، می توانید  مخاطب مورد نظر تان را به صورت مستقیم در صفحه اصلی داشته باشید.

 

image
 
image

 

در هنگام مرور پروفایل یک مخاطب ، تصویر وی به شما نمایش داده می شود. در زیر این تصویر ، میانبرهایی به عملکردهایی چون تماس تلفنی ، فرستادن پیام کوتاه ، فرستادن پیام در سرویس جاری ، مشاهده وب سایت و مانند آن دیده می شود. در زیر هر کدام از میانبر ها ، در اندازه ای کوچکتر و رنگ خاکستری یا آبی ، اهداف این عملکردها (مانند شماره تلفن ، ایمیل ، آدرس سایت و ...) و جایی را که این اطلاعات از آن دریافت می شوند ؛ به نمایش در می آیند.

کلیدی در این قسمت به کاربر اجازه می دهد تا دو یا چند مخاطب را از سرویس های مختلف به هم پیوند دهد. با کشیدن انگشت تان به طرفین ، پنل What's New? که آخرین به روز رسانی ها و رویدادهای آن مخاطب را به نمایش در می آورد ، نمایان می شود.

 

image
 
image
 
image

 

در هنگام ویرایش یک مخاطب ، امکان افزودن چند شماره تلفن و آدرس ایمیل از انواع مختلف (چون منزل ، محل کار و ...) ، صدای زنگ سفارشی . یادداشتی با فیلدهای مختلف (چون تاریخ تولد ، وب سایت ، محل کار و ...) را دارید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

قابلیت های تلفنی ؛ جای خالی شماره گیری هوشمند

دریافت سیگنال ها در LG E900 Optimus 7 با اینکه در نواحی با پوشش ضعیف دچار مشکل می شود ، اما در کل خوب است. صدا در حین تماس ها واضخ است اما حتی در حداکثر تنظیمات هم به اندازه ای که ما دوست داشتیم ، بلند نیست.

امکان برقراری تماس های تصویری حداقل با استفاده از استاندارد های 3G وجود ندارد. برای این کار به نرم افزاری اختصاصی نیاز است که در حال حاضر در دسترس نیست اما احتمال عرضه آن در آینده ای نزدیک بسیار زیاد است.

 

image
 
image

 

نرم افزار Phone تاریخچه تماس ها را به همراه میانبرهایی به تماس صوتی ، شماره گیر و دفترچه تلفن نمایش می دهد.میانبر این نرم افزار در صفحه اصلی و صفحه قفل تعداد تماس های از دست رفته را  به نمایش می گذارد.

خود شماره گیر تا اندازه ممکن ساده طراحی شده است و تنها صفحه کلید به همراه یک کلید تماس و یک کلید ذخیره در این بخش به چشم می خورد. یکی از سورپرایزهای ناخوشایند در این بخش ، نبود قابلیت شماره گیری هوشمند است. اما نرم افزار phone در یافتن مخاطبین عملکرد خوبی از خود به جای می گذارد.

به جای آن می توانید از شماره گیری صوتی بهره بگیرید، Optimus 7  توانست اغلب دستورات ما را به خوبی تشخیص دهد اما در تفکیک دو Dexter موجود در دفترچه تلفن ما دچار مشکل شد. با این حال موفق شد اسم غیرمعمول Mandark را شناسایی کند.

یکی از گزینه های جالب ، دستیار کدهای پیشوند بین المللی است و در مواقعی که می خواهید با خارج از کشور تماس بگیرید ، حتما به کارتان خواهد آمد. قابلیتی که نبود آن حتما برخی از شما را آزرده خواهد ساخت ، امکان انتخاب آهنگی خاص از میان آهنگ های تان به عنوان صدای زنگ است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

در هنگام دریافت تماس ، تصویر مخاطب به صورت تمام صفحه به نمایش در می آید و می توانید آن را برای نمایان شدن کلید های پاسخ یا رد به بالا بکشید. به این روش احتمال پاسخ دادن یا رد کردن تصادفی تماس ها از میان خواهد رفت.

نشانگر های وضعیت (به غیر از ساعت) به صورت پیش فرض مخفی هستند اما می توانید با ضربه ای بر روی قسمت بالایی صفحه نمایش ، آن ها را ببینید.

در اینجا نحوه عملکرد LG E900 Optimus 7 را در آزمون قدیمی بلندی صدای ما مشاهده می کنید. باید به خاطر داشته باشید با اینکه گوشی نتوانست امتیاز فوق العاده ای در این قسمت بدست آورد اما صدای خوب و روانی دارد. بنابراین همیشه اعداد نمی توانند تمام ماجرا را بازگو کنند.

 

image

 

پیام رسانی

پیام رسانی در Windows Phone 7   به شکل حباب وار مدیریت می شود و هر پیام کوتاه یا چند رسانه ای در یک حباب به نمایش در می آید.هنگامی که نرم افزار را اجرا می کنید، لیستی از مکالمات به نمایش در می آید. هر مکالمه شامل چند پیام است که در درون حباب ها قرار داده شده اند و به ترتیب زمان دریافت/ارسال مرتب شده اند.

یک حباب خالی در پایین نمایش داده می شود و می توانید با کلیک بر روی آن به درج پاسخ تان بپردازید. می توان بیش از یک گیرنده را برای هر پیام تعیین کرد . این کار با کلیک بر روی کلید + در کنار فیلد گیرنده انجام می پذیرد. تنها کافی است که چند حرف ابتدای نام مخاطب را درج کنید تا گوشی آن را به صورت خودکار برای تان بیابد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

می توانید با الصاق عکسی به پیام آن را به یک پیام چند رسانه ای تبدیل کنید. برای این منظور می توانید از عکس های موجود استفاده کرده و یا به ثبت عکسی جدید بپردازید. گرچه تنها امکان افزودن یک عکس را دارید و علاوه بر آن تنها امکان ضمیمه کردن عکس ها وجود دارد و نمی توانید از ویدیوها به عنوان ضمیمه استفاده کنید.

نرم افزار مخصوص ایمیل هم بسیار خوب است. این بخش به آسانی توانست تنظیمات مورد نیاز را برای حساب های کاربری Gmail و Hotmail ما بیابد. هر صندوق ورودی مجزاست  و می توانید هر یک از آن ها را به صفحه اصلی الصاق نمایید. گرچه این بار از صندوق ورودی سراسری خبری نیست.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

می توانید تنظیمات را برای به نمایش در آمدن تمامی پیام ها ، پیام های خوانده نشده و یا نشانگذاری شده با استفاده از کشیدن انگشت بر روی صفحه تغییر دهید. انجام عملیات گروهی بر روی ایمیل ها هم آسان است .

هر کدام از ایمیل ها را می توانید نشانگذاری کنید تا یافتن ایمیل های مهم برای شما آسان تر باشد. با کلیک بر روی گزینه Toggle Flag میتوانید به آسانی این کار را انجام دهید.

 

image
 
image

 

صفحه کلید همان صفحه کلید همیشگی QWERTY است و نکته شگفت انگیزی در آن دیده نمی شود. این بخش قابلیت پیشنهاد دادن کلمات در حین تایپ آن ها را دارد و در همان هنگام هم به بررسی املای کلمات تایپ شده می پردازد. این قسمت به صورت خودکار حروف تایپ شده را هم به صورت بزرگ و کوچک در می آورد.

حساسیت و پاسخدهی صفحه نمایش عالیست و تصحیح املای کلمات هم با دقت خوبی صورت می پذیرد. ما با کمی تمرین توانستیم سرعت تایپ مان با گوشی را بسیار بالا ببریم. تجربه کلی ما از کار با این بخش مثبت است و حتی اس ام اس باز ها هم از کار با این گوشی لذت خواهند برد.

 

image
 
image
 
image

 

قابلیت تبدیل صدا به متن برای پیام ها و ایمیل ها در نظر گرفته شده است و به شما اجازه می دهد که به جای تایپ پیام ، آن را برای گوشی بخوانید. گرچه این قابلیت در نمونه آزمایشی ما در دسترس نبود و به همین دلیل هم ما نتوانستیم آن را بیازماییم.

 

گالری چشم نـــواز

هاب Pictures همان گالری عکس Windows Phone 7  است. پس از اجرای این هاب ، آخرین تصاویر که شامل تصاویر ثبت شده توسط دوربین هم می شود ، What's New که جدیدترین عکس ها از سرویس های آنلاین را به نمایش می گذارد و منویی که اجازه مشاهده تمامی عکس ها ، عکس ها به ترتیب تاریخ و عکس های افزوده شده به علاقمندی ها را برای شما مهیا می کند ، به نمایش در می آید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

در مشاهده یک عکس از Pinch Zooming هم پشتیبانی می شود و می توانید به آسانی به آپلود عکس به فیس بوک پرداخته و آن را در سرویس دیگری به اشتراک بگذارید. گزینه ای در این قسمت در نظر گرفته شده است که اطلاعات برچسب های جغرافیایی را پیش از آپلود عکس به سرویس های آنلاین حذف می کند ، با این روش آلبوم آفلاین شما هنوز با برچسب های جغرافیایی باقی خواهد ماند و نیازی هم به نگرانی شما در مورد حفظ حریم خصوصی تان وجود ندارد.
image

هاب Pictures به صورت خودکار عکس های شما را از حساب های کاربری SkyDrive ، Windows Live و فیس بوک استخراج می کند.

هیچ مشکلی در سرعت اجرای گالری مشاهده نمی شود ، مشخصات حداقل سیستم سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای Windows Phone 7  تضمین می کند که حتی مرور عکس های پنج مگاپیکسلی هم با سرعت صورت گیرد.

 

image
 
image
 
image

 

پخش کننده موسیقی و ویدیویی

پخش کننده ها هم در هاب Music & Videos که لوگوی Zune را یدک می کشد ،در کنار هم قرار دارند . با اجرای آن ، تاریخچه را خواهید دید که اجازه دسترسی شما به دو فایلی که آخرین بار پخش شده اند  را فراهم آورده و همین طور به شما اجازه اجرای پخش کننده موسیقی یا پخش کننده ویدیویی، تماشا یا گوشی دادن به فایل های آنلاین ، اجرای رادیو اف ام و یا رفتن به Marketplace را هم می دهد.

 

image
 
image
 
image

 

پخش کننده های موسیقی و ویدیویی ساده هستند و رابط های سرراستی دارند. هیچ مشکلی در استفاده از آن ها نخواهید داشت. گرچه برخی قابلیت ها چون اکولایزر در این نرم افزار ها جایی ندارند.

قابلیت دیگری که نبود ان احساس می شود امکان جا به جا شدن در یک آهنگ با کشیدن انگشت بر روی نوار پیشرونده است . این کار را باید با استفاده از کلید های Back و Forward انجام دهید.

 

image
 
image
 
image

 

البته پخش کننده ها با استفاده از میانبری خوب، امکان اجرا در پس زمینه را هم دارند . با فشردن کلید های تنظیم صدا نام آهنگ در حال پخش به همراه کلیدهای پخش/مکث و کلیدهای حرکت به آهنگ های قبلی و بعدی به شما نمایش داده می شود.

اینکه می توان آیتم ها(همانند یک فایل ویدیویی ، یک آهنگ و یا حتی یک ایستگاه رادیویی) را به صورت جداگانه به صفحه اصلی الصاق نمود ، بسیار جذاب است. با این کار و افزوده شدن میانبر ها کار شما بسیار آسان خواهد بود.

 

image
 
image
 
image

 

 پخش کننده ویدیویی نمی تواند فایلهای AVI را بشناسد، به عبارتی نباید انتظار پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX یا Xvid را داشته باشید. گرچه نرم افزار Zune در کامپیوتر به صورت خودکار این فایل ها را به فرمت MP4 تبدیل خواهد کرد تا بتوانید آن ها را در LG E900 Optimus 7  تماشا کنید. تنها انتقال این نوع فایلها به گوشی به زمان طولانی تری نیاز خواهد داشت.

 

رادیو اف ام با RDS

LG E900 Optimus 7 به یک رادیو اف ام با رابط بسیار ساده هم مجهز است. فرکانس فبا ارقامی بزرگ به نمایش در می آید و می توانید با کشیدن انگشت تان به سمت راست یا چپ فرکانس را تغییر دهید . با کشیدن انگشت تان بر روی صفحه و رها کردن آن ؛ رادیو به صورت خودکار به جستجو ایستگاه در دسترس بعدی خواهد پرداخت.

 

image
 
image

 

می توانید برخی از ایستگاه ها را به لیست علاقمندی های تان بیافزایید که به شما اجازه خواهد داد تا آن ها را به صفحه اصلی Pin (الصاق) کنید . گرچه در این بخش هم محدودیت هایی دیده می شود ، برای مثال نه اثری از RDS دیده می شود و نه می توانید گزینه ای برای پخش صدا در هدفون ها بیابید.

 

کیفیت صدای نه چندان خوب

هنگامی که گوشی را به یک تقویت کننده خارجی (چون سیستم صوتی منزل یا اتومبیل) متصل می کنید ، گوشی عملکرد فوق العاده ای از خود به جای می گذارد و تنها در بخش انحراف بین فرکانسی امتیاز متوسط کسب می کند. در چنین شرایطی Optimus 7  توان رقابت با هر رقیب دیگری را دارد.

گرچه وقتی که هدست ها را به گوشی متصل می کنید ، میزان سیگنال های ناخواسته با افزایشی باور نکردنی مواجه می شود. بقیه مشخصه ها با افزایش مقاومت هم به همان شکل پیشین باقی می مانند و صدا هم بسیار بلند است اما همان یک نقص برای پایین آوردن امتیاز کلی گوشی در این آزمون کافیست.

 

دوربین پنج مگاپیکسلی

LG E900 Optimus 7 به یک دوربین پنج مگاپیکسلی با فوکوس خودکار مجهز است که قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2592*1944 پیکسل ثبت کند. این دوربین قابلیت ضبط ویدیوهای 720 را نیز دارد.

رابط دوربین بسیار ساده است و تنها منظره یاب به همراه چند کنترل دیگر در سمت راست آن در این قسمت قابل مشاهده است. از بالا به پایین این کنترل ها به ترتیب شامل کلیدی برای سوییچ بین حالت عکاسی و فیلمبرداری ، کلیدهای مجازی بزرگنمایی و یک کلید برای دسترسی به قسمت تنظیمات پیشرفته است.

 

image
 
image

image
 
image

 

به ندرت رابط های کاربری دوربین ما را شگفت زده می کنند اما مایکروسافت در این قسمت هم دست به خلق یک شاهکار زده است. با کشیدن انگشت تان به سمت راست آخرین عکس ثبت شده به نمایش در می آید و با انجام عکس این عمل به رابط دوربین باز می گردید.

نشان LG به وضوح در کار حالت های عکاسی Intelligent Shot و Beauty Shot دیده می شود.تنظیماتی از قبیل حالت های فلاش و فوکوس خودکار تا تنظیمات عکس (چون تراز سفیدی ، کنتراست و ... ) ، جلوه های خاص ، کاهش لرزش و گزینه های دیگر در دسترس هستند. 

 

image
 
image

 

با فشردن کلید دوربین ، قفل گوشی باز شده و نرم افزار دوربین به صورت مستقیم اجرا می شود.ما اگر چیزی در جلوی سنسور مجاورت گوشی قرار داشته باشد ، این قابلیت به نحو هوشمندانه ای کار نمی کند.

کیفیت عکس های Optimus 7 برای یک دوربین پنج مگاپیکسلی بالاتر از حد متوسط است. گرچه این عکسها نویز دارند و الگوریتم کاهش نویز هم تا حدی از میزان جزئیات می کاهد. نوردهی عکس ها همیشه به خوبی صورت نمی گیرد و در برخی از عکس ها ته رنگی آبی نیز مشاهده می شود.

اما با اینحال دوربین آنقدر خوب هست که در صورتیکه دوربین اختصاصی تان را همراه تان نیاورده اید ، بتوانید بر روی آن حساب باز کنید.

ما حالت Intelligent Shot را هم آزمودیم اما این قابلیت نتوانست ما را آنچنان تحت تاثیر قرار دهد.جلوه ایجاد شده توسط آن ها خیلی قابل توجه نبود و به همین جهت بهتر است به صورت دستی به انجام تنظیمات بپردازید.

ما نرم افزار Panorama Shot را هم آزمایش کردیم . الصاق عکس ها به یکدیگر خیلی عالی نبود و تراز سفیدی و تراز رنگی عکس ها با یکدیگر متفاوت بود. این امر منجر به از هم گسسته نشان داده شدن عکس نهایی می شود.

این نرم افزار اجازه ثبت حداکثر پنج عکس را به کاربر می دهد و هیچ کنترلی هم برای تنظیم بزرگنمایی در نظر گرفته نشده است. با فشردن کلید شاتر نخستین عکس ثبت می شود اما بقیه آن ها به صورت خودکار ثبت می شوند. راهنمایی بصری شما را در چینش عکس ها یاری می کند.

تذکر: نمونه ای دیگر از LG E900 Optimus 7 به دست ما رسید که فاقد نرم افزار Panorama Shot بود . اگر این نرم افزار بر روی گوشی شما نصب نبود ، به آسانی و به رایگان می توانید آن را از LG AppStore تهیه کنید.

 

ضبط ویدیویی 720p

رابط دوربین فیلمبرداری مشابه رابط این دوربین در بخش عکاسی است و بسیاری از قابلیت های آن بخش در اینجا هم در دسترس هستند. می توانید به تنظیم کنتراست ، اشباع رنگی ، وضوح پرداخته و تراز سفیدی و نوردهی را تغییر داده و همین طور جلوه های مختلف را به کار بگیرید.می توانید از فلاش LED هم برای تامین روشنایی در حین فیلمبرداری بهره بگیرید.

می توانید در سه رزولوشن QVGA،VGA و 720p به ضبط ویدیویی بپردازید . گزینه پیش فرض برای ضبط ویدیویی VGA است که کمی مایوس کننده است . اگر فراموش کنید که آن را به حالت 720p تغییر دهید ، ویدیوهایی که تصور می کردید با رزولوشن HD ضبط کرده اید ؛ با رزولوشن VGA در اختیار شما قرار می گیرند!

 

image
 
image

 

ویدیوهای 720p در عمل به اندازه روی کاغذ هیجان انگیز نیستند . ویدیوها در فرمت MP4 ضبط می شوند اما به نظر نرخ بیتی آن ها کافی نمی آید. میزان جزئیات ثبت شده و رنگ ها خوب هستند. اما جلوه های مصنوعی زیادی در ویدیوها قابل مشاهده است. گرچه نرخ فریم نزدیک به 23 فریم در هر ثانیه است که در اثر حرکات سنگین به میزانی کاهش می یابد و سبب ایجاد پرش در ویدیوها می شود.

 

امکانات ارتباطی

 LG E900 Optimus 7 عملکرد بسیار خوبی در بخش امکانات ارتباطی دارد. این گوشی از پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE و سه بانده از 3G با HSDPA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابیت بر ثانیه برخوردار است.

پشتیبانی از Wi-Fi b/g/n با DLNA (نرم افزار PlayTo) و بلوتوث v2.1 با پشتیبانی از پروفایل A2DP هم در دسترس است. گرچه استفاده از بلوتوث به دلیل نبود امکان انتقال فایل بدین وسیله ، تا حدی محدود است.

نرم افزار Zune اجازه همگام سازی  از طریق USB و Wi-Fi را برای شما فراهم می کند و این تنها گزینه ای است که امکان انتقال مستقیم فایل ها از گوشی به کامپیوتر را برای شما فراهم می سازد.Windows Phone 7  از حالت Mass Storage پشتیبانی نمی کند.

اگر از Mac  استفاده می کنید هم نیازی نیست نگران باشید. برای اتصال گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7   به Mac باید از نرم افزار WP7 Connector For Mac استفاده نمایید.

 گزینه همگام سازی دیگر Cloud است . SkyDrive یکی از سرویس های رایگان مایکروسافت است که 25 گیگابایت فضا را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. حتی می توانید عکس های تان را بعد از ثبت به صورت خودکار به این سرویس آپلود کنید.

 

بهترین IE عرضه شده تا به حال

Internet Explorer در تمامی نسخه این نقص را همراه خود داشته است که از رابط نامرتب و منسوخی بهره می گرفته است.  اما نسخه جدیدی که در Windows Phone 7  به کار گرفته شده است خوب است و Internet Explorer 6 نحوه تفکر کاربران در مورد این مرورگر را متحول خواهد کرد. شاید این نرم افزار کامل نباشد اما اغلب کاربران کمبودی را در آن حس نخواهند کرد.

 

image
 
image
 
image

 

رندر صفحات همان Panning و پیمایش آن ها ،  سریع و عالیست . برای بزرگنمایی ، می توانید از قابلیت بزرگنمایی با ضربات دوگانه یا Pinch Zooming بهره بگیرید. گزینه Find On Page امکان جستجو در صفحه را آسان تر کرده و شما را زودتر به مطلب مورد نظرتان می رساند. با تغییر جهت گوشی و گرفتن آن به شکل افقی ، کنترل ها از روی صفحه ناپدید شده و صفحه وب تمامی صفحه نمایش را اشغال خواهد کرد.

با اینکه ما از قابلیت حالت خودکار تمام صفحه راضی هستیم ، اما این حالت هم محدودیت های خود را دارد. مطلقا هیچ نوع کنترلی در اختیار شما نیست و حتی در این حالت امکان درج آدرس جدید را هم نخواهید داشت.

از لبه های چندگانه در این مرورگر پیشتیبانی شده  و E900 در اداره چندین عدد از آن ها به صورت همزمان اصلا با مشکل مواجه نشد.

 این امر به دلیل مشخصه های سخت افزاری گوشی است . گرچه محدودیت موجود در این بخش سبب می شود که حداکثر تعداد لبه ها به صورت همزمان به شش عدد ختم شود. گرچه این مطلب برای یک گوشی موبایل طبیعی به نظر می رسد.

 

image
 
image
 
image

 

از تاریخچه و صفحات مورد علاقه هم پشتیبانی می شود و حتی می توانید سایت مورد علاقه تان را به صفحه اصلی هم الصاق نمایید. Internet Explorer همین طور می تواند به پیشنهاد دادن آدرس از میان آدرسهای موجود در تاریخچه اش بپردازد.

گرچه نبود برخی قابلیت ها ، چون پشتیبانی از فایل های فلش احساس می شود اما ما امیدوار بودیم که گوشی بتواند از Silverlight پشتیبانی نماید که متاسفانه این مورد هم مورد پشتیبانی قرار نمی گیرد.ذخیره کردن فایل ها هم با مشکلاتی روبروست ، تنها می توانید فایل هایی را ذخیره کنید که سیستم عامل آن ها را می شناسد. تصور می کنم این مشکل از جایی ناشی می شود که همانند Apple iOS در این جا هم از یک File Manager سراسری خبری نیست. چینش مجدد متون یا Text Reflow  قابلیت دیگری است که اثری از آن دیده نمی شود. اگر به مقداری که می خواهید بزرگنمایی کنید ، برای خواندن متن باید به سمت راست و چپ پیمایش کنید.

صفحه نمایش 3.8 اینچی Optimus 7  با پشتیبانی از رزولوشن WVGA تجربه وبگردی خوبی را در اختیار کاربران می گذارد. رزولوشن برای مرور نسخه دسکتاپ سایت ها کافی است.

و ما معمولا در این نقطه بررسی به نرم افزار یوتیوب اشاره می کنیم . پشتیبانی از آن در WP7 تا حدی محدود است . نرم افزار یوتیوب موجود در Marketplace تنها مرورگر وب را باز کرده و آن را به سایت یوتبوب هدایت می کند. نمی توان انتظار پشتیبانی از نسخه دسکتاپ سایت را هم داشت.

 

سازمان دهنده

تقویم از سه حالت نمایش پشتیبانی می کند . دو نمای روزانه و حالت جلسه نسبت به نمای دیگر یعنی ماهانه ارجحیت دارند و نمی توانید با استفاده از کشیدن انگشت تان بر روی صفحه به نمای ماهانه بروید. برای این کار باید از کلیدهای کنترلی کمک بگیرید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

کلیدهای کنترلی دیگر موجود Today (که روزی را که در آن هستید به نمایش در می آورد) و کلید افزودن قرار ملاقات است. این تنها نوع رویدادی است که می توانید تعریف کنید اما همین یک نوع آنقدر از گزینه های مختلف برخوردار هست تا بتواند نیازهای شما را مرتفع سازد.

image
 
image
 
image

 

امکان همگام سازی با تقویم های دیگر چون Google Calendar هم وجود دارد اما باید آن را به عنوان یک حساب کاربری Outlook (ActiveSync) به تقویم بیافزاییم.

می توانید چند هشدار را به همراه هم تنظیم کنید و به هر کدام نام ، زنگ و الگوی تکرار اختصاصی تخصیص دهید. ما بعد از افزودن ده آیتم به این قسمت خسته شدیم اما Optimus 7 حتی قابلیت پشتیبانی بیش از این تعداد را هم دارد.یک ماشین حساب ساده هم با کلیدهای بزرگ در دسترس است که کار با آن بسیار آسان است.

 

image
 
image
 
image

 

Mobile Office بهتر از همــیشه

هاب Office یکی از قسمت های مهم مجموعه نرم افزاری Windows Phone 7  است. رابط این قسمت هم همانند سایر هاب هاست و این بهترین مجموعه آفیسی است که تا به حال برای موبایل تهیه شده است.

هاب آفیس به سه قسمت تقسم می شود که این سه بخش عبارتند از : OneNote ، Documents و SharePoint.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

OneNote نرم افزاری اختصاصی مایکروسافت برای یادداشت برداری است. این بخش پشتیبانی فوق العاده ای از لیست ها دارد ، امکان افزودن عکس و یادداشت های صوتی را برای شما فراهم می آورد و علاوه بر این امکان ارسال یادداشت ها از طریق ایمیل هم یکی دیگر از قابلیت های آن است. این بخش قابلیت همگام سازی با حساب های کاربری SkyDrive و Windows Live را دارد و بنابراین می توانید از هر جایی به آن ها دسترسی داشته باشید. امکان الصاق به صفحه اصلی در این قسمت و برای یادداشت ها هم تعبیه شده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

امکان تشریک مساعی Word و Excel از طریق Microsoft Office SharePoint فراهم می شود. این نرم افزار اجازه همگام سازی و انتشار مطالب به وب را فراهم می کند اما برای استفاده از آن باید سرور مناسبی را برگزینید.

اجازه دهید نگاهی به دو نرم افزار مهم تر یعنی Word و Excel بیاندازیم. پنل Documents در هر دوی آن ها مشترک است و اسنادی را که اخیرا از آن ها استفاده شده است ،(به ترتیب استفاده) لیست می کند. هم از مشاهده فایل ها و هم از ویرایش آن ها پشتیبانی به عمل می آید.

پشتیبانی از فایل های Word بسیار خوب است. در هنگام خواندن فایل با کلیک بر روی کلید  Outlineمی توانید لیستی از تمامی عناوین یک سند را مشاهده نمایید. روش دیگر برای ناوش در فایل های طولانی استفاده از کلید Find است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

 ویرایش اسناد بسیار ساده و سر راست است . متن تان را تایپ می کنید و از کلید Format در صورت تمایل برای قالب بندی آن بهره می گیرید. امکان درج توضیحات یا کامنت هم در این اسناد وجود دارد.

گزینه های قالب بندی در دسترس ، شامل حالت های Bold ، italic و Underline ، تغییر اندازه متون ، های لایت کردن و تغییر رنگ فونت ها هستند. برای های لایت کردن و تغییر رنگ فونت ها می توانید از سه گزینه پیش فرض موجود بهره بگیرید که کمی محدود کننده است اما در اغلب موارد می تواند برای شما کافی باشد.

 

image
 
image

 

گزینه های Undo و Redo هم در دسترس هستند اما نمی توانید همانند OneNote به ایجاد لیست ها بپردازید.

و البته ، بزرگترین قابلیتی که نبود آن بسیار محسوس است ، قابلیت های Copy و Paste هستند. نبود این قابلیت ها ، نقطه ضعف بسیار بزرگی برای یک ویرایشگر محسوب می شوند ، دیگر امکان انتقال متن از سایر اسناد ، ایمیل ها ، پیام ها ، سایت ها و ... را به ویرایشگر اسناد آفیس نخواهید داشت. به هر حال تصور می کنم نبود این قابلیت برای بسیاری از کاربران ناامید کننده باشد. مایکروسافت در ابتدای سال2011 این مشکل را حل خواهد کرد.

مرورگر/ ویرایشگر اسناد Excel هم بسیار خوب است اما همانند ویرایشگر Word این نرم افزار هم فاقد قابلیت هایی است. امکان افزودن فرمول به سلول ها (گرچه نه به آسانی این کار در نسخه Desktop) وجود دارد و علاوه بر آن می توانید به مرتب کردن و فیلتر سلول ها هم پرداخته و حتی برخی از آن ها را با یکدیگر ادغام نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

اما قالب بندی سلول ها به انواع تاریخ ، ارز و یا درصد محدود شده است. حتی نمی توانید نشانه ارزی را تغییر دهید.یکی دیگر از قابلیت هایی که جزو ضروریات محسوب شده و خبری از آن در این نسخه نیست ، امکان درج سطرها و ستون های جدید است. از چندین Sheet پشتیبانی می شود اما به صورت پیش فرض تنها سه برگ در اختیار شما قرار می گیرد و شما امکان تغییر نام ، حذف و یا افزودن موارد جدید را ندارید.

 

image
 
image
 
image

 

به هر حال مرورگر های Word ، Excel و OneNote از Pinch Zooming پشتیبانی می کنند و حتی در مورد نمایش اسناد پیچیده هم عملکرد فوق العاده ای دارند. اما علاقه مایکروسافت به سادگی بیش از حد ، به بهای از دست رفتن برخی از قابلیت های ویرایشگرها تمام شده است.

سایر نرم افزارها

همانند سایت Bing ، هر روزه تصاویر جدید به عنوان عکس پس زمینه انتخاب می شود اما Windows Phone 7  قابلیت ویژه دیگری نیز دارد ، سه مربع بر روی تصویر اطلاعاتی در مورد آن را به شما انتقال می دهند. علامت کپی رایت در گوشه پایین سمت راست هم مکان عکس را مشخص می کند .

 

image
 
image
 
image
 
image

 

گرچه این قابلیت مفید نیست اما به هر حال اطلاعاتی برای کاربران مهیا می کند.

همانند سایر گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  ، LG E900 Optimus 7 از قابلیت تشخیص فرمان های صوتی هم برخوردار است. می توانید دستوراتی از قبیل تماس با محل کار سارا، باز شدن تقویم و یا اینکه «من چه باید بگویم؟» در صورتی که مطمئن نیستید از چه دستوری استفاده نمایید ، استفاده نمایید.

 

image

 

SkyDrive سرویس ذخیره سازی آنلاین مایکروسافت است و 25 گیگابایت را به صورت رایگان در اختیار کاربران می گذارد(هر فایل حداکثر باید 50 مگابایت حجم داشته باشد). میتوانید آن را با Windows Explorer یکپارچه کنید .این سرویس به میزانی هم با Windows Phone 7  یکپارچه می شود.

در حال حاضر امکان آپلود عکس هایی که توسط دوربین ثبت می شوند به صورت خودکار به این سرویس هم وجود دارد.

 

LG apps

LG E900 Optimus 7 با سه نرم افزار ویژه پیش فرض که توسط LG  نصب شده اند یعنی نرم افزارهای PlayTo ، ScanSearch و Panorama Shot که پیش از این به آن اشاره شد ، عرضه می شود.

PlayTo ، LG E900 Optimus 7 را به یک سرور DLNA تبدیل می کند و می تواند تصاویر ، ویدیوها و موسیقی را بر روی تلویزیون و رایانه های سازگار پخش کند.البته این نرم افزار هم محدودیت هایی دارد. به دلیل اینکه این نرم افزار تنها به عنوان سرور عمل می کند ، امکان پخش محتویات چندرسانه ای از سرور خانگی تان بر روی گوشی نخواهید داشت و علاوه بر این فایل های حفاظت شده DRM هم بر روی گوشی کار نمی کنند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

ScanSearch نرم افزاری شبیه به Layar است. این نرم افزار از دوربین و مکان شما برای تامین اطلاعات جالب توجه استفاده می کند.

 این نرم افزار از قطب نمای دیجیتال استفاده می کند و بنابراین هنگامی که گوشی را در یک جهت خاص قرار دهید ، بر روی صفحه نمایان شده و میتوانید شعاع را برای جستجوی بانک ها ، کافی شاپ ها و ... تنظیم کنید.

این نرم افزار می تواند از داده های Google یا Bing  هم استفاده کند. با ضربه ای بر روی POI می توانید صفحه «درباره» و همین طور اطلاعاتی در مورد مکان های مجاور را به دست آورید. می توانید با استفاده از نام یک محل هم به جستجوی آن پرداخته و علاوه بر آن مرکز جستجو را هم مکانی غیر از مکان فتان تنظیم نمایید.

 

image
 
image

image
 
image

 

قابلیت دیگر ScanSearch گونه ای از حالت نمایش رادار مانند است. گوشی را تکان دهید تا به موازات سطح زمین قرار گیرد و به جای استفاده از قطب نمای دیجیتال برای نمایش اطراف ، نمایی از بالا به پایین از مکانی که در آن هستید برای شما به نمایش در می آید. می توانید با پیمایش به طرفین آیتم های دورتر را هم مشاهده کنید. با تکان دادن گوشی به صورت عمودی هم وضع آب و هوا برای شما به نمایش در خواهد آمد.

نرم افزار رسمی Twitter
با اینکه این نرم افزار به صورت پیش فرض بر روی LG E900 Optimus 7 نصب نیست اما باید نرم افزار رسمی Twitter را از نخستین آیتم ها در لیست دانلود تان از Marketplace قرار دهید.   Windows Phone 7  از قابلیت های خوبی از نظر سرویس های شبکه های اجتماعی برخوردار است و Twitter هم اکنون جزو برترین سرویس های شبکه های اجتماعی محسوب می شود ، می توانید آن را هم جزو نرم افزارهای اساسی و ضروری دسته بندی کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

این نرم افزار به تازگی عرضه شده است و بنابراین هنوز همه ترفندهای آن روشن نشده اند ؛ اما با اینحال آنچه تابه حال از این نرم افزار دیده ایم عالیست. امکان افزودن چندین حساب کاربری وجود دارد اما تنها از یکی از آن ها می توانید در هر آن استفاده کنید .رویدادهای مخصوص هر حساب کاربری در طی زمان هم جداگانه نگاه داری می شود.

از طریق نرم افزار Twitter ، می توانید رویدادهای مربوط به خود و دوستان تان، پیام های مستقیم و لیست ها را ببینید. می توانید به هر کدام از به روز رسانی ها به صورت جداگانه پاسخ بگویید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار رد نام های کاربری شما را نگهداری می کند و بنابراین افزودن مطلب آسان است. افزودن عکس هم چه از طریق گالری و چه باث بت عکسی جدید آسان است و البته نرم افزار امکان آپلود آن به سایت هایی چون TwitPic ، TweetPhoto و yFrog را نیز در اختیار شما قرار می دهد. امکان برچسب گذاری جغرافیایی به روز رسانی ها نیز وجود دارد.

گرچه مواردی هم وجود دارد که باید هر چه زودتر رفع شوند. یکی از آن ها عدم یکپارچگی نرم افزار با هاب people است و بنابراین به روز رسانی های مخاطبین در Twitter در بخش اطلاعات مخاطبین به نمایش در نمی آید و هیچ راهی برای کوتاه تر کردن لینک ها پیش از به روز رسانی در twitter هم وجود ندارد. اما به عنوان نسخه ابتدایی این نرم افزار بسیار خوب است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار Twitter در LG E900 Optimus 7 از قابلیت تبدیل صدا به متن هم استفاده می کند. گرچه این قابلیت هم در نمونه ای از گوشی که در اختیار ما بود ، در دسترس نبود.

 

Bing Maps

LG E900 Optimus 7 به یک گیرنده GPS مجهز است که عملکرد سریعی در قفل شدن بر روی ماهواره ها دارد. AGPS هم در دسترس است و می توانید از آن برای افزایش سرعت قفل شدن بر روی ماهواره ها کمک بگیرید اما هیچ راهی برای غیرفعال کردن آن وجود ندارد.

Bing Maps For mobile یکی از نرم افزارهایی است که مایکروسافت آن را به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم عامل Windows Phone 7  در نظر گرفته است. میتوانید از حالت های نمایش معمولی یا هوایی استفاده کنید که تقریبا همان نمای ماهواره ای است. متاسفانه نمای جذاب Bird Eye در این نسخه موبایلی در دسترس نیست.

وقتی بزرگنمایی را افزایش می دهید تا به سطح خیابان برسید ، حالت نمایش Bing Maps هم به نمای ماهواره ای تغییر می کند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

سه کلید کنترلی برای حرکت در جهات مختلف ، نمایش مکان فو جستجو در نظر گرفته شده اند.

منوی پیشرفته تر شامل گزینه هایی برای پاکسازی نقشه از تمامی نشانه ها ، سوییچ بین حالت های نمایش و دسترسی با سایر تنظیمات است.

مرور نقشه ها آسان و نسبتا سریع انجام می گیرد. بزرگنمایی با استفاده از قابلیت Pinch Zooming و با استفاده از جلوه انتقالی خاصی انجام می پذیرد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

با فشردن و نگاه داشتن می توانید نشانگر را در جای خاصی از صفحه قرار دهید ، با فشردن نشانگر به صفحه About (که شامل یک عکس و آدرس است که می توانید آن را از طریق یک پیام یا ایمیل ارسال نمایید) و Nearby که POI های مجاور را با اطلاعات پایه ای چون تلفن و آدرس نشان می دهد ،دست خواهید یافت.

همچنین Bing Maps دستورالعمل های لازم را برای رسیدن به مقصد چه در حین رانندگی و چه با پیاده روی به شما نمایش خواهد داد.

 

image
 
image

 

و اما آنچه که در دسترس نیست ، ابتدا باید به گزینه Navigate From Here اشاره کنیم که می توانست مفید باشد . برای مثال شما می خواهید به سالن تئاتر بروید اما می خواهید بدانید نزدیکترین رستورانی که در آن اطراف وجود دارد ، چه فاصله ای با شما دارد.

باز هم امکان انجام چنین کاری وجود دارد اما باید از گزینه جستجو استفاده نمایید. نکته دیگر این است که در هنگام تعیین مسیر نمی توانید بیش از یک مقصد را تعیین کنید(گرچه Google Maps هم از چنین امکانی بی بهره است).

حتی با اینکه Windows Mobile 6.x  قابلیت استفاده راهنمای صوتی مقصدیابی را در اختیار کاربران قرار می داد، متاسفانه هیچ اثری از آن هم در اینجا دیده نمی شود .گرچه می توانیم برای عرضه نسخه نهایی نرم افزار در سال 2011 منتظر باشیم ، گرچه این مطلب هم به صورت رسمی تاکنون تایید نشده است.

 

 Marketplace ؛ پیش از خرید ، بیازمایید!

Marketplace هنوز هم در آغاز راه است اما نسبت به آنچه در Windows Mobile 6 شاهد آن بودیم ، ارتقای قابل توجهی یافته است. این بخش از چهار قسمت نرم افزارها ، بازی ها ، موسیقی و LG AppStore برخوردار است.

 

image
 
image
 
image

 

بخش نرم افزارها با نمایش یک نرم افزار برجسته آغاز می شود و سپس به دسته بندی ها (که شامل All و Free است) هدایت شده و پس از آن نرم افزارهای برتر ، لیست از نرم افزارهای جدید و لیستی طولانی تر از محبوب ترین نرم افزار ها به نمایش در می آید.

 

image
 
image

 

در حال حاضر تعداد نرم افزارهای در دسترس زیاد نیست اما این امر می تواند به دلیل محدودیت های منطقه ای و یا عرضه  نشدن رسمی Windows Phone 7   باشد.

بخش بازی ها به قسمت های Xbox Live ، Top ، new ،Free و در آخر Categories که بازی ها را در سبک های مختلف دسته بندی می کند ، تقسیم می شود.

بخش موسیقی در واقع همان Zune Marketplace  است. ساختار این بخش هم مشابه بخش نرم افزارهاست. نخست ، برترین خواننده هفته ، سه خواننده برتر دیگر ، لیستی از آخرین آهنگ های عرضه شده ، البوم ها برتر و در آخر سبک ها دیده می شود.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

سبک ها به قسمت های مجزایی تقسیم شده اند .پیش از خرید هر کدام از آهنگ ها می توانید به یک دموی 30 ثانیه ای هم گوش کنید.

image
 
image
 
image

 

امکان جستجو در Marketplace وجود دارد اما در حال حاضر این امکان نتایج را از تمامی بخش ها به نمایش در می آورد و بنابراین آهنگ ها در کنار نرم افزارها و بازی ها به نمایش در می آیند. گرچه این موضوع آزار دهنده است اما می توانید با به کارگیری عبارات بهتر برای جستجو ، به نتیجه ای که مایل هستید ، دست پیدا نمایید.

 

image

 

تعداد نرم افزارها به سرعت در حال رشد است و پس از گذشت سه هفته بیش از 1000 عدد نرم افزار در این فروشگاه در دسترس کاربران قرار داده شده اند. برخی نرم افزارهای کلیدی جون نرم افزار Twitter هم در دسترس هستند. گزینه ای برای نصب نسخه  آزمایشی بازی ها یا نرم افزارها هم به این قسمت افزوده شده است . اینکه نسخه آزمایشی تا چه حدی اجازه استفاده شما را از نرم افزار فراهم کند ، به توسعه دهنده آن بستگی دارد.

 

image
 
image

 

به هر حال ، هر نرم افزار با توضیحی مختصر ، رتبه بندی و بررسی های کاربران و چند تصویر به نمایش در می آید. اگر نرم افزاری نیاز به دسترسی به اطلاعات شخصی شما داشته باشد ، marketplace شما را از این امر مطلع خواهد ساخت.

 Marketplace  به اندازه Android Market مشروح و مفهومی نیست (که همه چیزهایی را که یک نرم افزار می تواند استفاده کند ، فهرست می کند) اما در مورد نکات مهم به شما اخطار خواهد داد.

برای دانلود فایل های بزرگ (با حجم بیش از چهل مگابایت) به اتصال Wi-Fi نیاز دارید. می توانید این نرم افزارهای حجیم را از طریق نسخه دسکتاپ Zune هم دانلود کنید.

LG AppStore  در حال حاضر شش نرم افزار را در خود جای داده است که تمامی آن ها رایگان هستند. برنامه ای که در حال حاضر برای آن در نظر گرفته شده است ، عرضه نرم افزارهای اختصاصی و رایگان در آن است. تا شصت روز می توانید ده نرم افزار به ارزش سی دلار آمریکا از آن دانلود نمایید و همینطور

به طور رایگان تا پایان این زمان ، در صورت عرضه نسخه جدید نرم افزاری از آن هم به رایگان استفاده کنید. نرم افزارهای توسعه داده شده توسط LG به صورت رایگان در دسترس خواهند بود ، اگر یک Optimus 7  بخرید هیچگاه با کمبود نرم افزار روبرو نخواهید شد.

رابط مشابه Marketplace است و هر صفحه نشان LG را یدک می کشد اما امکان نمایش محتویات مرتبط در Marketplace از طریق این صفحات هم وجود دارد که ممکن است جایگزین های بهتری برای نرم افزارهای موجود در LG AppStore نمایش دهد.

 

image
 
image

بازی ها

Xbox Live قلب هاب بازی هاست. این بخش قابلیت های زیادی را ، از آواتار شما گرفته تا امتیازها و جوایز،از Xbox به ارث می برد . قابلیت Spotlight و Requests که دعوتنامه های دوستان تان را به نمایش در می آورد ،هم در دسترس هستند.

به هر حال بازی ها در بخش Collection جای داده شده اند. چیز قابل توجه دیگری وجود ندارد و بازی های نصب شده در یک نمای مشبک مربعی به نمایش در آمده اند و یک میانبر Get More games هم در این بخش دیده می شود که شما را به Marketplace هدایت می کند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

همه بازی ها از Xbox Live پشتیبانی نمی کنند و آن هایی که چنین قابلیت هایی دارند در بخش اختصاصی شان در Marketplace قرار داده شده اند. ما بازی های زیادی را برای تست در اختیار نداشتیم اما مشخصات حداقل سخت افزارهای مورد نیاز نشان از آن دارد که Windows Phone 7  با بازی های با گرافیک های بالا دچار مشکل نخواهد شد.

 

یکپارچگی با WindowsPhone.Live.Com

مایکروسافت پشتیبانی وسیعی از سرویس های آنلاین در Windows Phone 7  تعبیه کرده است. سایت WindowsPhone.Live.com جایی است که در آن می توانید به قابلیت هایی از مرور عکس های گوشی تان گرفته تا پاک کردن تمام محتویات آن از طریق مرورگرتان دست پیدا کنید.

سایت را در مرورگر تان باز کرده و با استفاده از شناسه کاربری Live که در گوشی تان هم از آن استفاده می کنید، وارد سایت شوید.

با انجام این کار ، به قابلیت Find MyPhone دسترسی خواهید یافت. می توانید زنگ گوشی را به صدا در آورده و یا آخرین مکان آن را بر روی نقشه مشاهده نمایید.

اگر گوشی شما گم شود ، می توانید یک یادداشت ، چون لطفا گوشی مرا برگردانید ، بر روی صفحه به نمایش در آورید.اگر می ترسید که گوشی تان به سرقت برود ، می توانید از راه دور به حذف اطلاعات آن بپردازید.

Windows Phone Live همین طور اجازه مرور و ویرایش مخاطبین ، رویدادهای تقویم و یادداشت ها را هم برای شما فراهم می کند.

می توانید به مرور عکس هایی که به SkyDrive آپلود کرده اید ، هم بپردازید. قبل از این هم ذکر کردیم که دوربین تمامی گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  را می توانید برای آپلود خودکار عکس های ثبت شده به SkyDrive تنظیم نمایید.

با استفاده از Windows Live Mesh می توانید کامپیوترتان را هم با حساب کاربری SkyDrive همگام سازی کنید.

 

سخن پایانی

این تنها دومین گوشی مبتنی بر Windows Phone 7  است که بررسی کرده ایم اما تصویر واضحی از آنچه که باید انتظار داشته باشیم ، داریم. با اینکه ممکن است تفاوت های کوچکی هم در بسته نرم افزاری آن ها دیده شود، تفاوت تعیین کننده در سخت افزار گوشی هاست.

LG E900 Optimus 7 گوشی بسیار خوش ساختی است و از مشخصات سخت افزاری خوبی هم بهره می برد. در رقابت با سایر گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  ، گوشی کم و بیش امکاناتی برابر عرضه می کند. نمی توان قابلیت های زیادی در میان گوشی های مبتنی بر این پلت فرم پیدا کرد  که LG E900 Optimus 7 از ارائه آن ها ناتوان باشد.

به دلیل ایجاد محدودیت های مایکروسافت بر روی نرم افزار Windows Phone 7  ، به نظر می رسد که قابلیت DLNA گوشی Optimus 7  تا مدتی منحصربفرد باقی بماند. نرم افزار Panorama و حالت های عکاسی LG Intelligent و LG Beauty در کنار LG AppStore که نرم افزارهای رایگانی را در اختیار کاربران می گذارد ، از جمله مزیت های نیمه نرم افزاری گوشی هستند.

مقایسه گوشی ها هنگامی که شباهت بسیاری به همدیگر دارند ، کار بسیار دشواری است اما LG Optimus 7  باید مراقب رقبای زیر باشد.

Samsung I8700 Omnia II از صفحه نمایش بزرگتری برخورد است اما تفاوت اصلی به صفحه نمایش Super AMOLED و کیفیت بسیار بهتر تصاویر آن باز می گردد. این گوشی در دو نوع هشت و شانزده گیگابایتی به بازار عرضه می شود.

HTC Trophy هم به یک صفحه نمایش 3.8 اینچی از نوع S-LCD مجهز است اما حافظه داخلی آن هشت گیگابایت است و امکان توسعه دادن آن نیز وجود ندارد. ما تا به حال Trophy را ندیده ایم اما تاثیر اولیه صفحه نمایش های S-LCD گوشی های Desire HD و Desire Z به ما می فهماند که به سختی می توان تفاوتی میان صفحه نمایش Trophy و Optimus 7  یافت.

و البته رقبای  قدرتمندی چون iPhone 3GS و 4 و همین طور گوشی های پیشرفته مبتنی بر آندروید را هم نباید به سادگی نادیده گرفت. گرچه آن ها جزو رقبای مستقیم Windows Phone 7  محسوب نمی شوند ، کاربرانی که نخستین گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  چون LG E900 Optimus 7 را خریداری می کنند ، افرادی هستند که به گوشی های پیشرفته و تجربه کاربری جدید به همراه یکپارچگی عالی با سرویس های شبکه های اجتماعی و آفیس فکر می کنند.

 Optimus 7  می تواند خواسته آن ها را بر آورده کند. موفقیت آن به موفقیت سیستم عاملی که بر پایه آن شکل گرفته ، وابسته است. LG E900 Optimus 7 سخت در تلاش است تا بتواند جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین گوشی های مبتنی بر Windows Phone 7  حفظ کند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)