Motorola ZN5

غفلت موتورولا از تکنولوژیهای روز بازار و ارائه محصولی متفاوت و مطابق با این نوع تکنولوژیها باعث شد تا برای مدتی طولانی هیچ ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
                                  

 

مروری بر Motorola ZN5  

 

محتویات بسته خریداری شده :

            -گوشی ZN5

            -باتری

            -کارت حافظه MicroSD با ظرفیت 512 مگابایت

            -کابل اتصال USB

-شارژر

-CD نرم افزار

-هدست استریو

 

مزایای اصلی:

 

- دوربین 5مگاپیکسلی با فلاش زنون

- خروجی 5.3 میلیمتری هدفون

- تکنولوژی Crystal Talk برای شفافیت صدا

- خروجی تلویزیون

- صفحه نمایش 262هزاررنگ TFT

- حافظه داخلی 350مگابایتی

- دارای سیستم Wi-Fi

 

معایب اصلی:

 

            - تنها با 15 فریم در ثانیه فیلمبرداری میکند.

            - صفحه نمایش خوانایی کافی در زیر نور خورشید ندارد.

            - جذب اثر انگشت روی بدنه گوشی.

 

غفلت موتورولا از تکنولوژیهای روز بازار و ارائه محصولی متفاوت و مطابق با این نوع تکنولوژیها باعث شد تا برای مدتی طولانی هیچ محصول چشمگیر و جالب توجهی توسط این کمپانی ارائه نشود و حالا پس از مدتها قصد دارد با ارائه ZN5 نه تنها به رقابت با گوشیهای مطرح بازار بشتابد بلکه از بسیاری از آنها پیشی بگیرد.

اولین نکته برجسته در این گوشی دوربین 5 مگاپیکسلی آن به همراه فلاش زنون است که مطمئناً اتفاق تازه ای نیست و نمونه هایی از این نوع دوربین و فلاش را مدتها پیش در K850 سونی اریکسون، N82 و 6220 نوکیا نیز دیده بودیم . اما با این حال این اولین گوشی موتورولا با این ویژگی است و تاکید و  تمرکز موتورولا نیز مبنی بر معرفی این گوشی به عنوان یک گوشی با دوربین قوی و کیفیت تصویر است.

image
 
image

طراحی و ساختار ظاهری

 

ZN5 فقط در یک طرح رنگ خاکستری تیره عرضه میشود که پنل جلویی آن از جنس پلاستیک براق بوده و مطمئناً اثر انگشت و خراش روی آن باقی می ماند. در بالای صفحه نمایش خروجی صدای مخاطب گوشی قراردارد که به شدت گردوغبار را جمع میکند . در کنار آن چراغهای نشانگر، شارژر و بلوتوث قراردارند. در زیر صفحه نمایش نیز  صفحه کلید کاملاً صاف که شبیه به صفحه کلید E8 است دیده میشود.پشت گوشی کاملاً از جنس فلزی بوده و در بالای آن لنز دوربین قراردارد.

image
 
image
 

image
 
image

ابعاد این گوشی 16×5/50×118میلیمتر بوده و وزن آن 114 گرم است.البته این ضخامت برای بخش بالایی گوشی است که شامل ضخامت دورین هم می شود اما در بقیه قسمتها ضخامت گوشی 12 میلیمتر است .

image

از لحاظ ساختار بدنه و جنس آن خیلی عقبتر از گوشیهای هم ردیفش مثل 0K85 و N82 است و هیچ نکته منفی ای ندارد.

image
 
image
 

image
 
image

در کنار سمت چپ اسلات 5.3 میلیمتری هدست ، اسلات چند منظوره Micro USB / کابل دیتا / شارژر و سوراخی برای بند گردنی گوشی قراردارد و کناره سمت راست شامل دکمه تنظیم ولوم و دکمه Hold و دکمه مربوط به دوربین است.

image

صفحه نمایش

 

ZN5 دارای صفحه نمایش TFT با سایز 4.2 اینچ و رزولوشن 320×240 پیکسل است که تا 262 هزاررنگ را می تواند نمایش دهد. کیفیت نمایش و رنگ بندی صفحه از بسیاری دیگر از گوشیهای هم ردیفش بهتر است و با اینکه در نور مستقیم خورشید کمی صفحه تار میشود اما خوانایی خود را از دست نمی دهد. در این صفحه تا 8 خط متن و 3 خط سرویس جای می گیرد.

 

صفحه کلید

 

تنها دکمه مکانیکی این گوشی پد حرکتی 4 جهتی است که برای حرکت بین منوها به کار میرود . بقیه دکمه های این صفحه روی یک صفحه پلیمری قرارگرفته اند و در وهله اول کار با آنها کمی سخت به نظر میرسد اما به سرعت کارکردن با آن آسان می شود. کلیه دکمه ها با نور پس زمینه سفید روشن می شوند. علاوه بر این برخی از کلیدها دارای برچسب برای دسترسی به برنامه های مختلف به عنوان میانبر هستند.

image
 
image

باتری

 

ZN5 دارای یک باتری لیتیومی با ظرفیت 920mAh است که تا 310 ساعت در حالت استندبای و 5/7 ساعت مکالمه مداوم دوام می آورد و  می توان گفت بطور متوسط تا 3 روز شارژ را نگه میدارد. مدت زمان شارژ کامل این گوشی 2 ساعت است. مطمئناً استفاده از قابلیتهایی مثل Wifi عمر باتری را کاهش می دهد.

image

قابلیتهای ارتباطی

 

USB:

ZN5 دارای یک اسلات McroUSB که نسبت به USB کوچکتر است اما با MiniUSB متفاوت است و به گفته کمپانی دارای نسخه 2.0 USB است. در حالت USB Mass Storage انتقال دیتا با سرعت متوسط در حدود 1250-1100 کیلوبیت در ثانیه صورت میگیرد. در این حالت نمی توان با گوشی کاری انجام داد.

هنگام اتصال گوشی به pc گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارد که از جمله آنها Picture Transfer برای انتقال تصویر، Media Sync ، Memory Card(نیازی به نصب درایور ندارد)، Tools (همزمان سازی با ابزارهای گوشیهای موبایل)، Modem & Tools،Modem و USB Printing هستند.

 

بلوتوث:

بلوتوث این گوشی نسخه 2.0 و دارای EDR است که میتواند با حداکثر 16 گوشی یا دستگاه بلوتوث دار دیگر Pair شود . پروفایلهای قابل پشتیبانی با این گوشی:

      Dial-up Networking Profile

       Generic Access Profile

       Generic Object Exchange Profile

   Object Push Profile

      Serial Port Profile

       Hands Free Profile

       Head Set Profile

  Basic Impage Profile

     File Transfer Profile

     (Sterio Advanced Distribution Profile (A2DP

     Advanced Audio/Video Remote Conference Profile

 

Wi-fi :

از طریق منوی تنظیمات امکان راه اندازی و کار با شبکه از طریق Wifi فراهم می شود. در این تنظیمات می توان تعیین کرد که بصورت اتوماتیک شبکه Wi-fi چک شود و در صورت وجود شبکه ، ارتباط برقرار شود.

 

image
 
image
 

image
 
image

کارت حافظه:

 

این گوشی دارای 512 مگابایت حافظه داخلی است که 350 مگابایت آن در دسترس کاربر است. علاوه بر این یک کارت حافظه MicroSD به همراه گوشی عرضه می شود و امکان ارتقا آن تا 8 گیگابایت وجود دارد .

همچنین با استفاده از File Manager گوشی می توان کارهایی نظیر کپی و یا انتقال فایلها را بین حافظه های داخلی یا کارت حافظه انجام داد. ZN5 دارای 32 مگابایت RAM و پردازنده ای با سرعت 500 مگاهرتز است.

 

کارایی:

 

ZN5 را از لحاظ کارایی می توان با دیگر گوشیها مثل ROKR E8 و یا U9 مقایسه کرد و درکل می توان گفت کارایی مناسب و خوبی دارد.

image

دوربین:

 

درمورد ساختار سخت افزاری دورین نظیر لنز، کنترلهای مربوط به دوربین ، فلاش و یا محل قرارگیری آنها موتورولا نوآوری خاصی انجام نداده است و تاحد زیادی شبیه به کمپانی های دیگر مثل نوکیا یا سونی اریکسون عمل کرده است.

image

با باز شدن لنز دوربین برنامه مربوط به دوربین روی صفحه  نمایان میشود . خوشبختانه موتورولا در زمینه سرعت پاسخگویی اینترفیس در این بخش کارهایی کرده و سرعت گوشی بسیار خوب است بطوریکه بین هر بار گرفتن عکس و ذخیره آن چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد. از کنترلهای ولوم میتوان به عنوان زوم روی تصویر استفاده کرد.

 مشخصات دوربین:

-          سنسور Cmos،لنز 5 مگاپیکسلی

-          ماکزیمم رزولوشن 1944×2592 پیکسل هنگام عکسبرداری و ماکزیمم رزولوشن 1920×2650 پیکسل روی فایلهای JPG

-          دامنه فوکوس : 30 سانتیمتر به بالا، ماکرو، 40-10 سانتیمتر

-          طول فوکوس : 86.5 میلیمتر

-          سرعت شاتر: 1000.1 ثانیه

 

با اینکه روی لنز دوربین این گوشی برچسب Kodak دیده میشود اما به نظر میرسد فقط بخش نرم افزاری گوشی توسط Kodak پشتیبانی شده و مثل بقیه گوشیهای سری N نوکیا از لنز کارل زایس استفاده کرده است ولی جنس آن برخلاف گوشیهای نوکیا که از جنس شیشه هستند، پلاستیکی است. در سیستم کداک از الگوریتم پردازش تصویر پس از گرفتن عکس استفاده می شود.

 
الگوریتمهای پردازش تصویر

 

بیشتر الگوریتمهای پردازش تصویر برگرفته از نرم افزار فتوشاپ است و انواع مختلف کارهایی که توسط آنها انجام گرفته را میتوان در وب سایتهای مختلف دید و دلیل استفاده از این نوع پردازشها هم این است که چشم انسان به تصاویر پردازش شده و هنری علاقه مند است. برای ایجاد تصاویر مناسب برخی از تولید کنندگان دوربین نظیر Canon از الگوریتمهای پیچیده ای استفاده میکنند و برخی از کمپانی های دوربینهای دیجیتالی نیز از ماتریسهای خاص استفاده می کنند. تحقیقات نشان میدهند که کاربران موبایل نیز توجه بیشتری به دوربینهایی با الگوریتمهای پردازش  تصویر پیچیده دارند و تصاویر ساده و بی افکت آنقدرها مورد علاقه شان نیست.

درمیان تولید کنندگان موبایل ، سونی اریکسون از ساده ترین الگوریتمهای عکسبرداری استفاده می کند چون معتقد است تصاویر هرچه طبیعی تر باشند بهتر است. درحالیکه نوکیا از پیچیده ترین الگوریتمها استفاده می کند و تصاویری فوق العاده جذابتر ارائه میدهد. موتورولا نیز برای ZN5 از یکی از پیچیده ترین الگوریتمها استفاده کرد تا بتواند تصاویری جذاب و با کیفیت و مناسب برای نمایش در کامپیوتر ارائه دهد.

 

عکسبرداری با zn5

 

خوشبختانه عکسبرداری با این گوشی بسیار ساده است و کافیست درب لنز را باز کنید تا پس از چند ثانیه نرم افزار مربوطه فعال شود و به راحتی میتوان بیشمار عکس را گرفت.عکسهای این گوشی بسیار شبیه به عکسهای N82 نوکیاست . کلیه کنترلهای اینترفیس دوربین نیمه شفاف هستند و هنگامیکه از آنها استفاده نمی شود از روی صفحه محو میشوند.

در میان تنظیمات مورد نیاز برای عکسها فقط می توان رزولوشن مورد نیاز را انتخاب کرد ولی کیفیت تصویر قابل تنظیم نیست. رزولوشن های مورد استفاده در این گوشی عبارتند از:

image
 

image
 
image
 

image
 
image

1.2 mp  :1280    کیلوبایت    600-700 -  پیکسل960×

2.8 mp  :1920 مگابایت     1-1.2 - پیکسل 1440×

4.4mp   : 2568  ´      مگابایت 1.3 -1.5 پیکسل  1712

5.0 mp  :2560 ´ 1920   مگابایت1.8 -1.9  پیکسل

Binne RAW: 1272 ´ 954کیلوبایت  300 – 600 پیکسل

RAW :2560 ´ 1920   مگابایت    1.3-1.5پیکسل

یکی از کارهای جالبی که موتورولا در ZN5 بکاربرده است گرفتن و ذخیره عکس با ماکزیمم رزولوشن و پس پردازش آن است که این باعث مشود عکسهایی با کیفیت بالا اما با حجم کمتر داشته باشیم.

2رزولوشن آخر که  در بالا ذکر شد بسیار جالب عمل می کنند . در نوع    Binned RAW پیکسلها به هم فشرده شده و تا جایی که امکان دارد حجم عکس کم شده و به نصف میرسد. در نوع RAW عکس در 2 فرمت jpeg و TIFF ذخیره شده و بصورت سیاه و سفید است . کلیه تنظیمات مورد نیاز نظیر نور، افکت، تنظیم سفیدی، نوع فوکوس و ... را می توان از منوی اصلی انجام داد.امکان ایجاد افکت روی تصاویر پس از گرفته شدن عکس وجود ندارد اما میتوان به راحتی این کار را از طریق فتوشاپ انجام داد. در مد پانوراما می توان 3 تصویر را پشت سر هم گرفت.

گرفتن و پردازش تصاویر پانوراما حدوداً 10 ثانیه بطول می انجامد و ماکزیمم رزولوشن این تصویر 930´3132 پیکسل است.

حالت ماکروی این گوشی  بسیار ضعیف و حتی پایین تر از ماکروی گوشی های سونی اریکسون است.

 

گالری تصاویر

 

اولین گزینه در این منو Kodak Gallery Link است که به وب سایت کداک  و سرویسهای آنلاین آن متصل میشود و می توان تصاویر را آپلود یا از آن دانلود کرد.

image

کلیه تصاویر در این منو بصورت landscape نمایش داده می شوند. امکان زوم روی تصاویر وجود دارد اما برای این کار باید کمی کلیک کنید و از میان منوهای مختلف انتخاب کنید.

هنگام مرور عکسها در Media Gallery می توان از Kodak Perfect Tuch  استفاده کرد که در واقع شبیه به Photo Pix در گوشیهای سونی اریکسون است که از طریق آن  فیلترهای خاصی را میتوان روی عکسها اعمال کرد. همچنین امکان حذف قرمزی چشم در عکسها و رنگهای نامناسب پس زمینه وجود دارد.

image
 
image

 

image
 
image

چاپ عکسها

 

با اینکه عده افرادی که عکسهای موبایلشان را چاپ میکنند بسیار بسیار کم است اما با این حال لازم به ذکر است که کیفیت تصاویر این گوشی زمانیکه پرینت گرفته شود فوق العاده کمتر میشود. به هر حال چاپ عکسها به راحتی صورت میگیرد کافیست پرینتر مخصوص، کارت حافظه یا پورت USB را انتخاب کرده و تصویر را ارسال کنیم.

 
ویدئو

 

متاسفانه zn5 در زمینه ضبط و پخش ویدئو بسیار ضعیف عمل کرده است. فیلمها با دو رزولوشن 176×144    و   128×96 پیکسل ضبط می شوند.

 

پخش موزیک

 

Zn5 دارای پخش کننده های خاص پلات فورم LJ است و تفاوت خاصی با بخش موزیک پلیر ROKR E8 ندارد. ZN5دارای 2 اکولایزر است که البته کیفیت و کارآیی خوبی ندارند و بهتر است از آنها استفاده نشود. از لحاظ بلند صدا این گوشی بسیار خوب عمل کرده است و می توان آن را همپای i450 سامسونگ دانست و حتی در برخی زمینه ها شبیه به یکplayer MP3 است. هنگام استفاده از رادیوی گوشی لازم است که هدست به آن متصل باشد.

image
 
image
 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image

 

image
 
image

درنهایت

 

صدای زنگ گوشی و نیز قدرت ویبره آن به اندازه کافی بلند است بطوریکه بعید است تماسی از دست برود. همچنین دریافت صدا در هر دو طرف مکالمه  به خوبی بوده و نویز زیادی ندارد. از لحاظ  قابلیتهای عکسبرداری و دوربین فوق العاده است و یکی از بهترین های 5 مگاپیکسلی در حال حاضر در بازار است. با اینکه این گوشی جزو گوشیهایی با محوریت موسیقی ارائه نشده اما قابلیت های پخش موزیک خوبی دارد و می توان از لحاظ کیفیت آن را با ROKR E8 مقایسه کرد. همچنین این گوشی دارای قابلیتهای ارتباطی خوب مثل بلوتوث و WIFI است. مطمئناً ZN5 از جمله گوشیهای موتورولاست که طرفداران بسیار زیادی خواهد داشت.

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)