Motorola Rokr E8

مدتها پیش موتورولا درنظر داشت تا یک سری خاص گوشیهای متمرکز بر پخش موزیک را وارد بازار کند. در همین راستا سری E را با گوشی E2 معرفی کرد که طرفداران زیادی هم پیدا کرد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
                                  

 

مروری بر Motorola ROKR E8
 
محتویات بسته خریداری شده:

 

-        گوشی ROKR E8
-        باتری لیتیومی با ظرفیت 970 mAh
-        کابل اتصال micro USB
-        هدست استریو سیم­دار
-        راهنمای کاربر

مدتها پیش موتورولا درنظر داشت تا یک سری خاص گوشیهای متمرکز بر پخش موزیک را وارد بازار کند. در همین راستا سری E را با گوشی E2 معرفی کرد که طرفداران زیادی هم پیدا کرد. در سال 2007 سری ROKR را به عنوان سری مبتنی موزیک مطرح کرد که به دلیل برخی اشکالات در پلات فرم استفاده شده در آنها مدلهای زیادی در این سری ارائه نشد و به همین ترتیب می­توان گفت E8 کمی دیرتر از موعد مقرر وارد بازار شده و نرم­افزار آن نیز کمی قدیمی شده است. همچنین قیمت بالای این گوشی و میزان حافظه داخلی کم آن باعث می­شود تا E8 نسبت به تبلیغاتی که درمورد آن شد آنقدرها هم مورد توجه قرار نگیرد. به هر حال موتورولا مدتی است که کمتر در عرضه گوشیهای جدید فعالیت می­کند و فقط جهت بقا در این رقابت دست به تولید می­زند.

 
طراحی و ظاهر

 

از لحاظ طراحی ظاهری این گوشی فوق­العاده جذاب است. لبه­های گرد و جنس پلاستیک براق در پانل جلویی آن به راحتی جلب توجه می­کند. ابعاد این گوشی 10.6×53×115 میلی­متر و وزن آن 100 گرم است. با اینکه ضخامت کمی دارد اما تقریباً پهن است. ولی به راحتی درون هرنوع جیبی جای می­گیرد. در حالت استندبای صفحه کلید گوشی را نمی­توان دید. درمورد صفحه کلید از متد خاصی استفاده شده که در ادامه درمورد آن توضیحات بیشتری داده می­شود. پانل براق جلویی این گوشی به راحتی اثر انگشت و چربی صورت را جذب می­کند و مدام باید آن را تمیز کرد. در بالای این گوشی یک جک 3.5میلی­متری صوتی که روی آن با پوشش پلاستیکی پوشیده شده است قرار دارد. در کناره سمت راست گوشی یک دکمه حرکتی، جهت روشن کردن گوشی و یا قفل کردن صفحه کلید وجود دارد که بسیاری از گوشیهای تولید شده در سال 2008 از این دکمه­ی با قابلیت برخوردار هستند. در کناره سمت چپ نیز دکمه تنظیم ولوم و دکمه­ای برای شماره­گیری صوتی که ضبط صوت را هم راه­اندازی می­کند قرار دارند.

image

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

تا به امروز این گوشی فقط در رنگ مشکی عرضه شده است اما به زودی رنگهای دیگر آن نیز وارد بازار خواهد شد.

 

صفحه نمایش

 

صفحه نمایش E8 با سایز 2 اینچ و رزولوشن QVGA(320×240 پیکسل،30×40 سانتی­متر)است و قابلیت نمایش رنگ 262هزار رنگ­را دارد.

در حالت کلی 10خط متن و  3خط سرویس روی صفحه جای می­گیرد. یک حسگر کوچک جهت تنظیم نور محیط با نور پس‏زمینه­ وجود دارد. در زیر نور مستقیم خورشید صفحه تار می­شود اما ناخوانا نمی­شود.

 

image

صفحه کلید

 

E8 دارای یک صفحه کلید منحصر به فرد و یکتاست. بطوریکه در حالت عادی و استندبای هیچگونه دکمه­ای روی گوشی دیده نمی­شود و با ورود به هر منو یا برنامه­ی خاص، دکمه­های مورد نیاز در آن منو یا برنامه نمایان می­شوند. بطور مثال برای تایپ SMS یا Note کلیه دکمه­های صفحه که در هنگام تایپ به آنها نیاز می­شود روشن می­شوند و هنگام استفاده از مولتی مدیا و پخش فیلم یا موزیک نیز فقط دکمه­های کنترلی مربوطه نمایان می­گردند. موتورولا این تکنولوژی را Mode shift نامیده است که در آن گوشی می­داند در هر بخش چه دکمه­هایی باید فعال باشند. این تکنولوژی جالب برای اولین بار است که در گوشیهای موبایل به کار گرفته می­شود و بنابراین موتورولا در این زمینه پیش قدم است. هنگام فشردن این دکمه­های مجازی می­توان دکمه­هایی را زیر دست حس کرد که این به دلیل وجود بخشهای پلاستیکی است که در کنار دکمه­های مجازی قرار دارد. یکی از ایرادهای این صفحه کلید این است که نوشته­های دکمه­ها فقط در حالتی دیده می­شود که نور پس­زمینه­ی آبی صفحه روشن باشد و در غیر این صورت حتی در زیر نور مستقیم خورشید هم نمی­توان این نوشته را دید. همچنین یک دکمه نیم دایره­ای لمسی نیز وجود دارد که می­توان از آن جهت حرکت بین منوها و لیستها، کنترل ولوم هنگام پخش موزیک و ... استفاده کرد.

  
  
حافظه

 

این گوشی دارای 26 مگابایت حافظه داخلی جهت ذخیره اطلاعات یا نصب برنامه­هاست. علاوه بر این 2گیگابایت حافظه که از آن در بخش File Manager به عنوان کارت حافظه اول یاد شده وجود دارد.

همچنین در کنار باتری اسلات کارت حافظه­ی micro SD با قابلیت ارتقا تا 8 گیگابایت وجود دارد.

 

image
 
image

باتری

 

E8 دارای یک باتری لیتیومی با ظرفیت 970 mAh است که با یک بار شارژ می­تواند تا 350 ساعت در حالت آماده به کار و تا 7 ساعت مکالمه مداوم دوام بیاورد. مدت زمان شارژ کامل باتری 2 ساعت است. از آنجا که E8 به عنوان یک گوشی مبتنی بر موزیک عرضه شده باید قابلیت پخش موزیک مداوم را داشته باشد که برای این منظور تا 14.5 ساعت می­توان به طور مداوم موزیک پخش کرد.

 

image

دوربین

 

E8 دارای دوربین 2مگاپیکسلی بدون فلاش است که در زمره دوربینهای متوسط قرار می­گیرد و با اینکه عکسهای گرفته شده در گوشی نسبتاً خوب هستند اما در PC کیفیت بسیار پایین­تری دارند.

رزولوشنهایی که برای عکسبرداری موجود است 2MP، 1.3MP، 640×480و 320×240 پیکسل هستند. امکان تنظیم نور، تنظیم تایمر اتوماتیک، قطع صدای شاتر دوربین، استفاده از افکتهای گرافیکی مختلف، نمایش عکسها بصورت تمام صفحه و ... در این گوشی وجود دارند. بهترین کیفیت تصویر زمانی حاصل می­شود که در نور روشنایی روز عکسبرداری شود.

  

ضبط فیلم با رزولوشن 144×176 پیکسل وجود دارد که مدت زمان آن محدود به میزان حافظه­ی خالی گوشی است.

    

 

کارایی

 

شبیه به مدل RAZR V8، این گوشی نیز از پردازنده­ی ARM 11 با سرعت 500 مگاهرتز که درحال حاضر یکی از بهترین پردازنده­های باز است برخوردار است. از این لحاظ میتوان E8 را با U9 مقایسه کرد.

 

امکانات ارتباطی

 

ROKR E8 دارای اسلات micro SD است که قابلیت انتقال دیتا را با سرعت بالا دارد. درحالت اتصال Mass Storage یا MTP امکان انتقال اطلاعات با سرعت 1250-1100 کیلوبیت در ثانیه فراهم است. با استفاده از ارتباط USB در دو حالت ذکر شده امکان کار با گوشی وجود ندارد. البته می­توان با گوشی مکالمه کرد.

در تنظیمات این بخش گزینه­های مختلفی جهت اتصال E8 به PC وجود دارد: Media Sync، Memory Card، Tools، Modem & Tools و USB Printing.

همچنین این گوشی از Windows Media Player II پشتیبانی می­کند که با استفاده از آن می­توان Play listهای دلخواه را در PC ایجاد کرده و سپس به گوشی انتقال داد.

از دیگر ابزارهای ارتباطی بین گوشی بلوتوث نسخه 2.0 با امکان EDR است که می­توان در آن واحد با 16 گوشی یا Device مختلف Pair شود. از جمله پروفایلهایی که بلوتوث آن پشتیبانی می­کند عبارتند از :

-          Dial-Up Networking Profile

-          Generic Access Profile

-          Generic Object Exchange Profile

-          Object Push Profile

-          Serial Port Profile

-          Handsfree Profile

-          Headset Profile

-          Synchronization Profile

-          Basic Image Profile

-          File Transfer Profile

-          HID (host) Profile

-          Stereo Advanced Audio Distribution Profile

-          Advanced Audio/Video Remote Conference Profile

 

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

یک نکته منفی در این بخش این است که امکان Visible بودن همیشگی بلوتوث وجود ندارد و باید برای این حالت محدودیت زمانی تعیین کرد.

 

پخش موزیک

 

پخش­کننده­ی موزیک E8 استاندارد پلات فرمی است که با آن کار می­کند اما برخلاف V8 امکان اکولایزر نیز در آن وجود دارد که بدین ترتیب قابل مقایسه با MOTO U9 است. از لحاظ کیفیت و بلندی پخش صدا E8 را می­توان یکی از بهترینهای بازار دانست و از این لحاظ قابل مقایسه با i450 سامسونگ است. امکان پخش رادیوی گوشی در پس زمینه البته با وجود هدست به عنوان آنتن وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

در نهایت

 

کیفیت دریافت سیگنال E8 بسیار خوب است و البته همه­ی گوشیهای موتورولا از این ویژگی برخوردارند. بلندی صدای بلندگوهای آن درحد متوسط است اما مطمئناً هیچ تماسی از دست نخواهد رفت. همچنین قدرت ویبره­ی گوشی نیز در حد متوسط است.

درکل می­توان گفت کیفیت پخش موزیک این گوشی بسیار خوب است اما در کنار بقیه ویژگیهای آن مثل هدفون متوسط و عدم وجود کارت حافظه در بسته­ی خریداری شده، قیمت این گوشی بسیار بالاست. بنابراین به راحتی با قیمت پایین تر می‏توان یک گوشی مشابه E8 را از برندهای دیگر خرید. E8 از پلات فرم L7.1 برخوردار است که از این لحاظ شبیه به MOTO U9 است.

برخلاف تبلیغات گسترده­ای که قبل عرضه این گوشی انجام شده بود، نتیجه­ای که امروز موجود است نه تنها آنقدرها هم جذاب و با قابلیت نیست بلکه بسیاری از قابلیتهای آن قدیمی شده­اند.

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۳/۲۳
این گوشی فقط قیافه داره و دیگه هیچی نداره میتونی برای دکور خونه به دیوار بزنیش