Motorola KRZR K3

موتورولا یکی از برندهایی است که شروع به کپی کردن از محصولات خود کرده است. البته دو گوشی Z3 و Z6 موتورلا از لحاظ ظاهری کاملا شبیه هم هستند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
 Motorola k3
 
 
محتویات بسته خریداری شده:

-          گوشی موبایل

-          باتری

-          شارژر

-          هدست استریوی سیم دار مجهز به دکمه پاسخگویی

-         کابل دیتای USB

-          CD محتوی برنامه های گوشی

-          کارت حافظه (فقط در برخی مناطق)

-          راهنمای کاربر

 

موتورولا یکی از برندهایی است که شروع به کپی کردن از محصولات خود کرده است. البته دو گوشی Z3 و Z6 موتورلا از لحاظ ظاهری کاملا شبیه هم هستند، امّا از لحاظ نرم افزاری تفاوتهای بسیاری دارند. K3 نیز از لحاظ طراحی ظاهری شبیه K1 KRZR است. امّا صفحه نمایش خارجی بزرگ آن باعث شده تا ظاهر گوشی متفاوت به نظر برسد. بخصوص جنس بدنه هر دو گوشی فلزی است.

 

همان طور که می دانیم از سال 2004 موتورلا شروع به استفاده از مواد فلزی در ساخت بدنه گوشی کرده و از سال 2006 نیز رو به استفاده از پوشش آینه ای که ترکیبی از پلاستیک و شیشه است، آورده است و همچنین قصد دارد تا در محصولات جدید خود در سال 2007 از فلز کروم پرداخت شده در محصولات خود استفاده کند.

 

 

image

 

image

 

K3 در دو طرح رنگ وجود دارد: یکی مشکی صدفی و یکی خاکستری، که هر دو جذاب هستند.

 

 

image

 

 

سطح خارجی گوشی نسبت به چربی و لکه خیلی حسّاس نیست. بخش فلزی بلند گوی خارجی در زیر صفحه نمایش قرار گرفته و به جذابیّت گوشی اضافه کرده است.

بخش پایینی گوشی از پلاستیک است و در زیر آن آنتن گوشی قرار دارد. در قسمت وسط بخش تیره ای وجود دارد که البته با بقیه قسمتهای گوشی همخوانی دارد و بقیّه قسمتهای گوشی رنگ مات دارند.

 

ابعاد گوشی 103×42×16 میلی متر و وزن آن 105 گرم (2 گرم بیشتر از k1) است و با این ابعاد می توان گفت که حمل آن بسیار ساده خواهد بود. البته درخشش این گوشی از k1 کمتر است و می توان گفت مناسب همه نوع قشر و سلیقه ای می باشد.

 

 

image

 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

صفحه نمایش خارجی بزرگ این گوشی یکی از نکات مثبت آن و البته کلیّه گوشی های موتورلا است. این صفحه نمایش خارجی TFT قابلیت نمایش 65536 رنگ را با رزولوشن 120×160 پیکسل (20×26 میلی متر) دارد.

 

 در حالت استندبای صفحه سیاه شده و فقط ساعت روی آن دیده می شود، امّا به محض رسیدن تماس، صفحه روشن شده و تصویر تمام صفحه شخص تماس گیرنده روی آن دیده می شود. در کل می توان گفت این صفحه نمایش در شرایط و محیطهای مختلف کاربرد خوب و مناسبی دارد و البته در زیر تابش نور مستقیم خورشید کمی تار می شود.

 

بر خلاف گوشی های نوکیا که روی صفحه خارجی آنها می توان SMS ها را هم خواند، صفحه نمایش خارجی K3 با این سایز و رزولوشن فقط تماسها را اطلاع داده و به عنوان یک Caller ID عمل می کند و نیز می توان پروفایل گوشی را از طریق آن تغییر داد، ولی برای خواندن SMS ها باید گوشی را باز کرد.

 

image

 

 

در بالای این صفحه نمایش لنز دوربین CMOS و 2مگا پیکسلی وجود دارد. سمت چپ گوشی دکمه تنظیم ولوم و در زیر آن دکمه Smart – key است، که می توان آن را به هر برنامه ای مثل دوربین یا هر چیز دیگری تخصیص داد. زمانی که بین منوها حرکت می کنید این دکمه به عنوان ok عمل می کند.

 در سمت راست گوشی دکمه فرمان های صوتی یا Voice Command برای شماره گیری صوتی یا ضبط صدا در حین مکالمه قرار دارد. اسلات Mini USB نیز که برای اتصال شارژ یا هدست بکار می رود در کنار سمت راست قرار دارد.

 

image
 

 

 

باز کردن گوشی با یک دست به سادگی انجام می شود. در حالت باز طول گوشی 17/5 سانتی متر است که به راحتی در دست قرار می گیرد. رنگ کناره های صفحه نمایش با رنگ خود گوشی کاملا متناسب است. درست در زیر صفحه نمایش داخلی دوربین VGA که برای  مکالمات ویدئویی، در شبکه های 3G استفاده می شود، قرار گرفته است.

 

 

image

 

 

image

 

 

صفحه نمایش داخلی K3 تقریبا هیچ تفاوتی با صفحه نمایش K1 ندارد و با رزولوشن 240×320 پیکسل (31×41 سانتی متر) قابلیت نمایش 262144 رنگ را دارد. می توان کیفیت این صفحه نمایش را در حد عالی دانست. در حالت عادی، 6خط متن و 3 خط سرویس روی این صفحه جا می شوند.

 

بدلیل وجود تکنولوژی TFT در نور خورشید هم مشکلی با دیدن صفحه وجود نخواهد داشت. صفحه کلید K3 را می توان یک کپی از صفحه کلید گوشیهای RAZR و مدلهای V3XY دانست. در کنار دکمه ها بر آمدگی هایی وجود دارد که کار با آنها را ساده تر می سازد. رنگ پس زمینه کلید ها آبی روشن است و در کل می توان این صفحه کلید کارایی بسیار خوبی دارد.

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

رویه ی لاستیکی بزرگی که در زیر صفحه کلید قرار دارد، از تماس صفحه نمایش با صفحه کلید جلوگیری می کند. البته اگر روی صفحه نمایش خاک بنشیند اثر کلیدهای صفحه کلید روی صفحه نمایش دیده می شود.

در قسمت پشت گوشی درب باتری BT-50 که از نوع لیتومی با ظرفیت 600mAh است، قرار دارد. به گفته تولید کننده این گوشی قابلیت 6 ساعت مکالمه و 300 ساعت باقیماندن در حالت استندبای را با هر بار شارژ کامل دارد. باتری جانشین دیگری با حجم بالاتر برای گوشی وجود ندارد. شارژ کامل گوشی 2 ساعت بطول می انجامد.

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

قرار دادن سیم کارت در گوشی فقط در حالتی امکان پذیر است که باتری گوشی بیرون آورده شود، ولی برای تعویض کارت حافظه فقط کافیست درب پشت گوشی باز شود.

 

منو (Menu)

گوشی دارای 21 مگا بایت حافظه خالی برای کاربر است که البته می توان از کارت حافظه برای افزایش این میزان حافظه آزاد استفاده کرد. سایز یک فایل اجرایی Java به 1 مگا بایت محدود می شود (سایز معمول فایلهایJAR).

 

در هنگام کار کردن با فایلهای مختلف صوتی، تصویری و ... مهم نیست که از کدام حافظه (حافظه ی گوشی یا کارت حافظه) استفاده می شود. فایلهای صوتی با سرعت پخش حدود 256 کیلو بیت در ثانیه نیز توسط این گوشی پخش خواهند شد و در اکثر موارد مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

 

image

 

 

حافظه لازم برای برنامه ها به صورت تقسیم شده وجود دارد، در کل 1000 شماره را می توان روی دفترچه تلفن گوشی ذخیره کرد. در بخش Organizer نیز می توان تا 500 عدد event (رویداد) و تا 400 task (کار) را ذخیره کرد. سایز MMS نیز به 300 کیلو بایت محدود می شود.

 

برای ورود به منوی اصلی کافیست دکمه OK فشرده شود. در منوی اصلی 12 آیکون وجود دارد که بر چسب اطلاعاتی مربوط به هر کدام روی نواری در بالای صفحه دیده می شود. امکان تغییر حالت منو به حالت لیستی ساده نیز وجود دارد.

 

امکان حرکت سریع بین منوها با استفاده از صفحه کلید وجود ندارد، ولی می توان برای اکثر آیتم های منو یک میانبر یا Shortcut تعریف کرد. در حالت استندبای برای کلیدهای جهتی می توان وظایف مختلفی را تعریف کرد. علاوه بر این می توان از طریق بخش تنظیمات آیکون های صفحه را تا زده شدن کلید های حرکتی مخفی کرد. 2 کلید کمکی زیر صفحه نمایش را نیز می توان به برنامه ها یا منوهای خاصی اختصاص داد.

 

 

image

 

 

قابلیت پیش بینی متن یعنی itap در حین تایپ متن وجود دارد. در هنگام تایپ کلمه های پیشنهادی روی صفحه نمایش دیده می شوند، امّا کاراکتر های مربوط به دکمه های صفحه کلید مخفی می شوند. کلمه های مختلفی که مطابق با تایپ هستند برای انتخاب روی صفحه نمایش داده می شوند.

 

 با این روش به دیکشنری T9 هم نیازی نیست. برای کسانی که از دو زبان برای تایپ SMS استفاده می کنند، این شکل تایپ در این گوشی به راحتی انجام می شود. از لحاظ نرم افزاری، این گوشی عملکرد بسیار شبیه RAZR V6 MAXX و K1 است.

 

دفتر چه تلفن (Phone book)

تا 1000 نام قابل ذخیره دردفترچه تلفن هستند و برای هر کدام فیلدهای مجزایی برای وارد کردن نام و نام خانوادگی، نام مستعار، شماره تلفن (منزل، محل کار، موبایل، فکس و ...) وجود دارد، که یکی پس از دیگری باید پر شوند. برای هر Contact امکان ذخیره 7 شماره تلفن وجود دارد.

 

image
        
image

 

 

image
         
image

 

علاوه بر شماره تلفن می توان آدرس ایمیل، URL، آدرس پستی (با کلیه ی فیلدهای لازم) یک متن، زنگ اختصاصی، گروه بندی و اطلاعات تاریخ تولّد را ذخیره کرد. متأسفانه reminder یا یادآوری برای تاریخ تولّد در اینجا وجود ندارد و برای یادآوری تاریخ تولد باید در بخش Organizer این قضییه تنظیم شود.

 

امکان شماره گیری صوتی بدون نیاز به voice tag در این گوشی وجود دارد چرا که گوشی بطور خودکار قابلیت تشخیص و تنظیم صدای کاربر را دارد. در دفترچه تلفن می توان فقط شماره های روی گوشی یا فقط شماره های روی سیم کارت را نشان داد، که باز هم در سه حالت، فقط نام و آیکون شماره پیش فرض، نام و عکس شخص و شماره تلفن پیش فرض و یا نام و یک شماره برای این نمایش وجود دارد.

 

با گروه بندی شماره ها می توان SMS های گروهی ارسال کرد یا زنگی را برای یک گروه خاص در نظر گرفت.

می توان از گوشی های دیگر Contact ها را دریافت کرد و در صورتی که نام آن تکراری شود 2 ورودی ذخیره می شود و در صورتی که یکی از آنها نام مستعار داشته باشد، آن فرد با نام مستعار دیده می شود و در غیر اینصورت از فیلدهای اسم و فامیل استفاده می شود.

 

 K3 یکی از گوشی  هایی است که امکان دریافت اطلاعات کامل یک Contact را از یک گوشی دیگر دارد. می توان k3 را با MS Outlook ویندوز هماهنگ (Synchronize)کرد.

 

پیامها (Messaging)

حافظه گوشی برای ذخیره پیامها بطور دینامیک تقسیم شده است و بطور کلی تا 400 پیام مختلف را می توان روی گوشی ذخیره کرد. امکان ارسال پیام های EMS و نیز پاک کردن اتوماتیک پیامها از جمله قابلیتهای اضافی این گوشی هستند. قابلیت Delivery یا رسید پیام گوشی را می توان بطور مجزا برای پیامها on/off کرد.

 

 

 

image
         
image

 

 

image

 

تنظیم MMS بسیارراحت صورت می گیرد و عکس های گرفته شده توسط دوربین یا کلیپهای صوتی را می توان به راحتی ارسال کرد. 10 Template از پیش تعریف شده جالب روی گوشی وجود دارد.

 

K3 از سرویس های ایمیل POP3/IMAP4 برای ارسال یا دریافت ایمیل پشتیبانی می کند. صندوق ایمیل K3 در فواصل زمانی معینی (مثلا بین 15 تا 24 ساعت) قابل آپدیت شدن است. فایلهایی که توسط گوشی قابل شناسایی نباشند را نمی توان روی آن ذخیره کرد و این یکی از نکات منفی بزرگ K3 است.

 

 
 
جستجوگر Opera 8

جستجوگر پیش فرض این گوشی opera 8 است که صفحات وب را بطور کامل می توان در این جستجو گر مشاهده کرد و همچنین تنظیمات صفحه، سایزبندی صفحه و باز کردن صفحات Java script از قابلیّت های دیگر آن است.

 

 

image
         
image

 

 

image

 

 

تماس های اخیر Recent calls

لیستی از انواع مختلف تماسها شامل تماسهای از دست رفته یا تماس های گرفته قابل مشاهده است. یک لیست شامل 40 تماس آخر از هر نوع نیز وجود دارد نه تنها نام خود تماس گیرنده بلکه نوع تماس و شماره آن نیز قابل دیدن است. برای هر کدام تاریخ، زمان و مدت مکالمه نیز دیده می شود.

 

ابزار (TOOLS)

در این منو گروهی از برنامه ها مثل ماشین حساب قرار دارند. استفاده از ماشین حساب گوشی خیلی ساده است. کیبورد دیجیتالی روی صفحه قرار می گیرد که نماینده کیبورد اصلی گوشی است. در منوی این برنامه گزینه هایی برای مشخصات حافظه و نیز مبدل واحد پول دیده می شود.

 

image
         
image

 

 

ساعت بیداری گوشی نیز کارایی ساده ای دارد، می توان چندین زمان را برای تنظیم ساعت در نظر گرفت و برای هر کدام زنگ بخصوص، ولوم، نام، و نوع تکرار آن (روزانه- فقط یکبار) را تنظیم کرد.

 

image

 

برای ضبط صدا، هم می توان در حالت استندبای صداها را ضبط کرد و هم در حین مکالمه صدای مکالمه را ضبط کرد. ضبط صدا محدودیتی نداشته و تا جایی که حافظه خالی گوشی اجازه دهد می توان صدا را ضبط کرد، البته در طول ضبط صدا حین مکالمه صدای بیپ کوتاهی در فواصل زمانی معین شنیده می شود.

 

بخش Organizer را می توان بصورت ماهیانه یا هفتگی مشاهده کرد. قرار ملاقات هایی که به زمان خاصی مربوط هستند، مشخص می شوند. برای هر کدام از اطلاعات ورودی می توان یک نام، زمان شروع و مدت زمان (حداقل 30 دقیقه) در نظر گرفت .

 

 همچنین هر کدام از آنها را می توان دوباره تنظیم کرد.در قسمت تقویم، لیست کارها یا To – do List نیز قرار دارد.

 

 

image
         
image

 

 

image
         
image

 

 

image

 

 

از تکنولوژی Sync ML که با استفاده از آن می توان بطور راه دور عملیات Synechronization یا مطابق سازی هماهنگ کردن اطلاعات بین کامپیوتر و گوشی را انجام داد، در این گوشی پشتیبانی می شود.

در این گوشی ازActivation list DRM 2.0  نیز پشتیبانی می شود.

 

برنامه ها و بازیها ( Games & Applicatious )

K3 قابلیت اجرای JAVA MIDP 2.0 را دارد و برنامه هایی که در این منو قرار دارند، بر اساس همین تکنولوژی هستند . تعداد بازی های روی گوشی بستگی به محل خریداری گوشی دارد. در بیشتر موارد فقط بازیهای Scudoku و football روی گوشی قرار دارند.

 

 

image

 

 

منوی برنامه ها حاوی آیتم k1 Help برای راهنمایی در مورد خصوصیّات اصلی گوشی است .

 

 

image
         
image

 

 

Multimedia (بخش چند رسانه ای گوشی)

در k3  چند تم که شامل گروهی از تصاویر پس زمینه، رنگ بندی، طراحی منوها، صداها و زنگهاست، وجود دارد. می توان از وب سایت موتورلا نیز تم های جدید را دانلود کرد. skin های موجود در روی گوشی نه تنها ساختار منوها بلکه پنجره ها و کل رنگ آمیزی و طراحی اینترفیس را تغییر می دهند.

 

 

image

 

 
) Soundsفایل های صوتی)

اطلاعات فایل های صوتی که روی حافظه گوشی ذخیره شده اند در اینجا وجود دارد. در اینجا می توان سایز این فایلها و اطلّاعات مربوط به آنها را دید و یا به این فایلها گوش داد. پخش کننده موسیقی k3 شبیه بقیّه گوشی های موتورلاست. مهمترین خصوصیّت این برنامه این است که فایلهای mp3 را می توان در پس زمینه گوش داد. همچنین می توانید play listهای مورد علاقه خود را در این قسمت ایجاد کنید.

زمانی که این برنامه در حال اجرا باشد با بستن گوشی، روی صفحه خارجی می توان لیست موزیکها را دید و با استفاده از کلیدهایی که در کناره گوشی قرار دارند، آنها را مدیریت کرد. فایلهای mp3، AAC، AACt قابل پخش توسط K3 هستند.

 

Pictures (تصاویر)

لیستی از کلیّه تصاویر موجود روی حافظه گوشی در این بخش دیده می شود. در کنار هر کدام از فایلها آیکون بخصوصی قرار دارد. از همه عکسها می توان به عنوان تصویر پس زمینه یا Screen Saver استفاده کرد. همچنین می توان فایلهای تصاویر را دسته بندی کرد.

 

علاوه بر این از یک ویرایشگر داخلی با امکان ایجاد قاب برای عکسها، تغییر طرح رنگ و ایجاد افکتهای جالب روی عکسها، می توان استفاده کرد. پس از تغییر عکسها می توان آنها را با نام دیگری ذخیره کرد. یعنی هم عکس اصلی و هم عکس تغییر یافته را می توان نگه داشت.

 

تنظیمات (setting)

همه تنظیمات صفحه نمایش و رنگ بندی ها را می توان در این بخش انجام داد. همچنین انتخاب زنگ گوشی و حالت زنگ زدن آن در این قسمت صورت می گیرد.

 

image
         
image

 

 

در k3 امکان استفاده از پروفایل های مختلف وجود ندارد و می توان گفت تنها پروفایل قابل انتخاب Flight mode است. برای ایجاد امنیت بیشتر می توان برای بعضی قسمتهای گوشی مثل دفترچه تلفن، پیامها و یا بخشهای دیگر یک کلمه عبور تنظیم کرد.

 

تنظیمات بلوتوث گوشی تغییر خاصّی نکرده و با انتخاب گزینه print می توان از پیامها، نوتها و یا محتویات دفترچه تلفن پرینت گرفت. نسخه بلوتوث این گوشی 1.2 است و علاوه بر پروفایل print، پروفایل A2DP که اجازه ارتباط با هدست استریو را می دهد نیز وجود دارد.

 

می توان با استفاده از هدست ترک های موسیقی راعوض کرد، امّا امکان جلو و عقب زدن سریع یک ترک وجود ندارد. سرعت انتقال دیتای بلوتوث 25-30 کیلو بیت در ثانیه است.

 

دوربین (Camera)

با استفاده از دوربین  2 مگاپیکسلی گوشی می توان در رزولوشن های Large که (2 مگاپیکسلی) ،  mediumکه (1.2 مگاپیکسلی) ، smallکه (480×640) و x-small که (240×320) عکاسی کرد. تنظیماتی مثل قطع صدای شاتر دوربین، انتخاب نور پردازی (اتوماتیک، آفتابی، ابری و ...) و یا تایمر خودکار امکان پذیر است.

 

 

image
         
image

 

 

در هنگام عکسبرداری با این گوشی بهترین نتیجه در روشنایی خورشید و در طول روز بدست می آید. هنگام کار با دوربین تصویر در حالت تمام صفحه دیده می شود. می توان نور را با استفاده از کلیدهای جهتی عمودی تغییر داد.

 

همچنین انتخاب افکتهای مختلف (رنگی، سیاه و سفید، آبی، قدیمی، قرمز، سبز ونگاتیو) و نیز زوم دیجیتالی تا 8x امکانپذیر است. کیفیت ویدئو پایینتر از عکس است، امّا می توان برای آن نیز سه حالت good، better , best را انتخاب کرد.

 

محدودیت زمانی برای فیلمبرداری وجود ندارد. تنها رزولوشن موجود برای فیلمبرداری 176×144 پیکسل است. فایلهای ویدئویی با سرعت 15 فریم در ثانیه ضبط می شوند. می توان در حین فیلمبرداری، صداها را ضبط نکرد.

 

کارایی (Performance)

بر خلاف k1، این گوشی در زمینه های متعدد در سطح متوسط قرار می گیرد، و به جرأت می توان گفت کارایی آن بسیار بالاتر از k1 است.

 

 

image

 

 

 

image

 

Document
مطابق کردن گوشی با pc

یک نرم افزار کامل ابزارهای کار با موبایل نسخه 4.x در بسته خریداری شده وجود دارد. این برنامه نیازهای کاربران را در زمینه مطابق سازی باMS outlook ، ایجاد کپی رزروی به روی pc، کپی عکسها و آهنگها و پیامها را برطرف می کند. از Active Sync Exchange نیز در این گوشی پشتیبانی می شود.

 

در نهایت

کیفیت دریافت سیگنال گوشی مثل بقیه گوشی های مدرن بازار در حدّ خوب است. ولوم زنگ گوشی بالاتر از سطح متوسط است و موزیکهای نوع midi با کیفیت 64 پلی فونیک پخش می شوند، که می توان گفت صدای نسبتا بلندی است. از لحاظ ویبره در حالت silent نیز می توان گفت بالاتر از سطح متوسط و در حد نسبتا خوبی قرار دارد. صدای بلندگو های گوشی نیز به اندازه کافی بلند و مناسب هر محیطی است.

 

این گوشی دارای ویژگی 3G و پشتیبانی HSDPA است. از جمله ویژگی های مثبت K3، وجود صفحه نمایش بزرگ خارجی است. جنس ماده استفاده شده در ساخت بدنه خوب بوده و نسبت به KRZR در سطح بالاتری است. از لحاظ پخش موسیقی چیزی بیشتر از بقیه گوشی های بازار ندارد.

 

در کل می توان گفت K3 ارزش خرید را دارد و البته شاید در نگاه اوّل یک کپی از KRZR باشد امّا از لحاظ نرم افزاری و ویژگی های خاصّ دیگر در سطح بالاتری قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)