خانهبررسی‌ها
نبرد بین دو هسته ای ها: Sensation ، Galaxy S II و . کدامیک بهترند؟!

نبرد بین دو هسته ای ها: Sensation ، Galaxy S II و . کدامیک بهترند؟!

.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۴/۱

نبرد رو در رو:

HTC Sensation در مقابل Galaxy S II و Optimus 2X

دوباره زمان یک رقابت جدید فرا رسیده است. گوشی جدید دو هسته ایه HTC Sensation وارد بازار شده است و با استفاده از چیپست قوی، صفحه با وضوح بالا، دوربین با کیفیت عالی و زیبایی های رابط کاربری Sense، به رقابت با بهترین گوشی های موجود پرداخته است.

image

قبلا این گوشی را بررسی کرده بودیم و اینبار میخواهیم آنرا در مقابل رقبای اصلی این گوشی قرار دهیم و در این تست ها از یک قانون ساده پیروی میکنیم: گوشی که تست ها را از بقیه بهتر انجام دهد، برنده است!

 این یک رقابت دوباره بین گوشی های دو هسته ای میباشد ولی تمرکز ما اینبار بیشتر روی گوشی HTC Sensation میباشد.

اشخاص استفاده های مختلفی از گوشی خود دارند و برای همین ما تمام جوانب رو هنگام تست کردن گوشی در نظر خواهیم گرفت: صفحه نمایش، سرعت، دوربین، GPS و باتری. با توجه به این تست ها شما میتوانید گوشی برتر دلخواه خود را انتخاب کنید. ما سعی خواهیم کرد که یک گوشی را به عنوان برنده کلی معرفی کنیم ولی این کار بسیار دشوار خواهد بود.

برای نمونه، بدنه تمام فلزی گوشی HTC Sensation آنرا از رقبای پلاستیکی خود متمایز میکند. رزولشن qHD صفحه نمایش، خیلی نزدیک به صفحه برجسته شبکیه ایه گوشی آیفون 4 میباشد ولی صفحه گوشی Sensation بزرگتر (4.3 اینچ) میباشد که از صفحه آیفون 4 بزرگتر میباشد.

بعلاوه رابط کاربری Sense 3.0 واقعا بینقص است. به زحمت میتوانید قسمتی از آنرا پیدا کنید که از افکتهای گرافیکی و سه بعدی بهره مند نشده باشد. زیر آن چهره زیبا، امکانات فوق العاده ای مانند دفترچه تلفن یا صفحه Lock Screen بی نظیر گوشی  هم قرار دارد. ولی برای بررسی آنها شما باید بررسی تخصصی این گوشی را مطالعه کنید چون امروز موضوع این مقاله فقط شامل مقایسه این گوشی از لحاظ کیفیت و سرعت میباشد.

image
image

image

 امروز سه گوشی به رقابت خواهند پرداخت. گوشی های HTC Sensation و Samsung Galaxy S II و LG Optimus 2X. به جز این سه گوشی ، در برخی از تست ها، ما از گوشی های برتر دیگری هم استفاده کردیم. ما از گوشی آیفون 4 برای تست کیفیت صفحه نمایش و همچنین از گوشی Sony Ericsson Xperia Arc در تست دوربین این مقاله استفاده کردیم.

تست صفحه نمایش:

S-LCD در مقابل sAMOLED+ و IPS LCD

HTC Sensation از صفحه نمایش دارای صفحه نمایش qHD S-LCD میباشد. حرف q مخفف quarter (ربع) میباشد: رزولشن 540 x 960 نصف رزولشن FullHD در هر سمت پیکسل دارد. تا جایی که از نسبت استفاده کنیم، صفحه qHD یک صفحه ایده آل برای نمایش ویدئوهای HD میباشد.و صفحه نمایش qHD بهترین انتخاب بین تعداد پیکسل های زیاد و تعداد پیکسل های کم میباشد. (برای مثال دقت 720p تعداد پیکسل های خیلی زیادی برای چشم انسان در یک صفحه 4.5 اینچی دارد)

از نظر زاویه دید، صفحه نمایش S-LCD یک پله رو به جلو برای صفحه قدیمی LCD میباشد. همچین از لحاظ کیفیت رنگ ها و روشنایی صفحه بر تکنولوژی های LCD دیگر برتر میباشد.

بحث بر سر اینکه چه چیزی بر روی کاغذ نوشته شده است کافیست. زمان آن فرا رسیده است که ببینیم در عمل چگونه میباشد.

برای این تست، ما از دوتا از بهترین صفحه های نمایش موجود استفاده کردیم. یکی صفحه شبکه ای گوشی آیقون 4 که یک صفحه LCD 3.5 اینچی با رزولوشن 640x960 و دیگری صفحه نمایش گوشی Samsung Galaxy S II که از نوع Super AMOLED Plus که یک صفحه 4.3 اینچیست که از رزولشن WVGA با دقت 480x800 میباشد.

اندازه کوچکتر و رزولشن بیشتر باعث میشود که در زمینه شفافیت تصویر، صفحه شبکیه ایه گوشی آیفون 4 به راحتی پیروز رقابت باشد. ولی از طرفی، تراکم پیکسل این صفحه بیشتر از حد توان چشم انسان میباشد برای همین معمولا شما نمیتوانید تفاوت آنرا از صفحه های دیگر تشخیص دهید. زاویه دید این صفحه نمایش هم بخاطر استفاده از تکنولوژی IPS فوق العاده میباشد.


رزولشن پائینتر و اندازه صفحه بزرگ SuperAMOLED باعث شده که دربین سه صفحه نمایش تست شده، کمترین تراکم پیکسل را داشته باشد ولی با عمق رنگ مشکی عالی و زاویه دید فوق العاده، باعث شده است که با وجود تمام مشکلات بیان شده، یک صفحه فوق العاده باشد.

عکس های دقیق و نزدیک ما باعث شده است که به یک نمای کلی از تعداد پیکسل ها برای هر کدام از صفحه های نمایش دست پیدا کنیم. صفحه گوشی Sensation بطور متوسط 35% بیشتر از صفحه گوشی Galaxy S II تراکم پیکسل دارد. صفحه گوشی آیفون 4 از طرفی، 7% بیشتر از صفحه گوشی Sensation تراکم پیکسل دارد ولی ولی در مساحتی کمتر در مقایسه با صفحه نمایش گوشی HTC.

با این وجود، صفحه qHD گوشی Sensation تراکم پیکسل یکسانی با یک صفحه 3.7 اینچی WVGA دارد. این باعث میشود که شفافیت صحفه گوشی Sensation با توجه به تمام استانداردهای امروزی، عالی باشد.

image

ولی از طرفی، حتی با وجود استفاده از تکنولوژی S-LCD، زاویه دید این صفحه نمایش بی نقص نیست. تکنولوژی IPS خیلی بهتر عمل میکند حتی با وجود اینکه وقتی از یک زاویه به صفحه نمایش نگاه کنید، رنگ ها و روشنایی گوشی کمی تغییر میکند. از طرف دیگر، S-LCD گوشی Sensation در زاویه ها، مقداری قابل توجهی از کاهش روشنایی و اعوجاج رنگ ها را در بر دارد.

صفحه AMOLED بر قطبیت نور تکیه نمیکند به همین دلیل صفحه SuperAMOLED Plus هیچ گونه مشکلی در زاویه دید ندارد.

image
image

image
image

پس صفحه نمایش Sensation خوبی ها و بدی های خود را دارد که مربوط به دو فاکتور اصلی صفحه های نمایش میشود: Brightness و Contrast

صفحه نمایش Sensation تقریبا دوبرابر روشن تر از صفحه نمایش گوشی Incredible S میباشد.

در حقیقت وقتی Brightness گوشی را روی 100% تنظیم کنید، مانند گوشی آیفون 4 میشود. از طرفی محدودیت نمایش قسمت های تاریک باعث ضربه زدن به ضریب Contrast صفحه میشود.

بطور کلی، صفحه نمایش Sensation نسبت به صفحه های LCD موجود در بازار بد نیست ولی در بعضی از جهات مثل زاویه دید، یک پله به عقب حرکت کرده است. ولی باید این را هم در نظر داشته باشیم که نسبت به اکثر گوشی های اندرویدی موجود در بازار، از رزولشن بالاتری برخوردار است که این باعث میشود که بتوانیم از معایب آن تا حدودی چشم پوشی کنیم.

Display test

50% brightness

100% brightness

Black, cd/m2

White, cd/m2

Contrast ratio

Black, cd/m2

White, cd/m2

Contrast ratio

LG Optimus Black P970

0.27

332

1228

0.65

749

1161

LG Optimus 2X

0.23

228

982

0.35

347

1001

Sony Ericsson XPERIA Arc

0.03

34

1078

0.33

394

1207

Samsung I9000 Galaxy S

0

263

0

395

Samsung I9100 Galaxy S II

0

231

0

362

HTC Incredible S

0.18

162

908

0.31

275

880

Apple iPhone 4

0.14

189

1341

0.39

483

1242

HTC Sensation

0.21

173

809

0.61

438

720

Motorola Atrix 4G

0.48

314

652

0.60

598

991

قبل از اینکه وارد بحث کیفیت تصاویر شویم، لازم است که مقداری در مورد محیط کاربری و کلا در مورد عکاسی صحبت کنیم.

Sensation با رابط کاربری Sense 3.0، کاملا محیط کاربری استاندارد اندروید را عوض کرده است. محیطی کاملا ساده بطوریه که اکثر تنظیمات مهم به همراه دکمه شاتر در یک ستون در سمت راست وجود دارند و تمام تنظیمات دیگر در منوی تنظیمات وجود دارند که بصورت Slide میباشد و فقط قسمتی از صفحه را میپوشاند.

شما میتوانید تنظیمات ISO و Exposure را تنظیم کنید ولی محیط کاربری خیلی جالبتر میباشد بطوری که تنظیمات افکت گذاری روی عکس همیشه بر روی صفحه میباشد.

گرفتن عکس های پشت سر هم بر خلاف گوشی LG Optimus 2X بسیار سریع میباشد. Focus دائمی باعث میشود که مدت زمان لازم برای فوکوس کردن به تقریبا صفر برسد ولی خوب این باعث میشود که فوکوس در تعدادی از عکس ها از بین برود.

گوشی های Galaxy S II و Optimus 2X و Xperia Arc از طرف دیگر مانند گوشی های قدیمی میباشند که باید در آن دکمه شاتر رو نگه داشته (دکمه سخت افزاری یا نرم افزاری) برای فوکوس کردن و رها کردن دکمه برای عکس گرفتن.

درست است که گوشی Sensation جزو گوشی های 8 مگاپیکسلی میباشد ولی کیفیت جزئیات آن جزو بهترینها در این دسته نمیباشد. با وجود اینکه روشنایی در عکس ها بسیار خوب است ولی میزان نور در بعضی از قسمت ها بیشتر از بقیه میباشد. رنگ ها خوب میباشند. البته  اگر رنگهای گرم را مانند اکثر کاربران دوست داشته باشید.

بزرگترین مشکل سنسور نویز گیر (Noise) دوربین میباشد. الگوریتم این سنسور اکثر نویزهای موجود در عکس را از بین میبرد ولی متاسفانه قسمت هایی از جرئیات نیز از بین می روند. ما تعدادی عکس نمونه برای اثبات این مطلب آماده کرده ایم.

به این عکس ها دقت کنید. به شفافیت اعداد، جزئیات روی علف ها و آسفالت خیبابان و به خطوط بین آجرها در جلوی ساختمان و به تابلوی OUTLET.

image


مقایسه کیفیت عکس ها

Sensation به وضوح نشانه هایی از Over-Sharpening نسبت به دو گوشی مخصوص عکس برداری دیگر نشان داد ولی Sensation در این Benchmark بسیار خوب عمل کرد. این محدودیت حداکثر Benchmark را نشان میدهد. زمانیکه به عکس سوم برسید، محدودیت های دوربین Sensation بهتر نشان داده میشود.
وقتی در چارت اول هستید، خطوط سیاه و سفید که برای اندازه گیری رزولشن افقی و عمودی بکار میروند به دقت نشان داده شده اند، همین خطوط در عکس دوم (که دیگر Contrast خوبی ندارند و رنگ مشکی، به خاکستری شباهت دارد) کم کم دقت خود را از دست داده اند.


HTC Sensation در بین گوشی های HTC که تا به حال دیده ایم بهترین دوربین را دارد (که بسیار جای خوشحالی دارد چون این کمپانی تایوانی بسیار در حوزه دوربین ضعیف عمل میکند) و حتی با توجه به اینکه بهترین دوربین را در بین رقبای خود ندارد، باعث شد که یک رقابت تنگاتنگ ایجاد شود.

تست دوربین: مقایسه فیلمبرداری های HD

هر سه این گوشی ها با کیفیت FullHD فیلمبرداری میکنند ولی تفاوت هایی در بین آنها وجود دارد.

HTC Sensation با کیفیت 1080p با 30 فریم و با فرمت 3GP با کیفیت صوتی 44.1 کیلوهرتز و بصورت Stereo و با Bitrate 10 مگابیت در ثانیه فیلمبرداری میکند. گوشی LG Optimus 2X نیز از فرمت 3GP ولی با 24 فریم در ثانیه و بصورت Mono (با کیفیت 22 کیلوهرتز) و با Bitrate 12 مگابیت در ثاینه فیلمبرداری میکند. گوشی Galaxy S II از فرمت بهتر MP4 در 30 فریم بر ثانیه و با Bitrate بیشتر 17 مگابیت در ثانیه فیلمبرداری میکند ولی کیفیت صدا تنها 16 کیلوهرتز و بصورت Mono میباشد.

با توجه به اعداد و ارقام بالا، گوشی Galaxy S II بهترین کیفیت تصویر و گوشی Sensation بهترین کیفیت صوتی را ارائه میکند. در واقعیت نیز نتیجه به دست آمده به همین صورت میباشد.

بعد از بررسی ویدئوهای ضبط شده با دقت به این نتیجه رسیدم که گوشی Galaxy S II با اقتدار بهترین کیفیت تصویر را دارد. Bitrate بالاتر به این گوشی این امکان را میدهد که جزئیات را با دقت بیشتری نسبت به دو گوشی دیگر نشان دهد.

image

ما تعدادی عکس نمونه از ویدئوها تهیه کردیم که در آن ها میتوانید تفاوت را به راحتی مشاهده کنید. به قسمت هایی که PostProcessing و Compression کیفیت را خراب کرده اند دقت کنید مانند شاخ و برگ درختان، متن ها، خطوط نازک و جزئیات دقیق.

دوربین فیلمبرداری Sensation در حالت ثابت به راحتی میتواند تصاویر با Contrast بالا، شفافیت بی نظیر و رنگ های زنده تهیه کنید.
همانطور که قبلا هم گفتیم میتوان به آسانی کیفیت صدای شفافتر را در ویدئوی گوشی Sensation نسبت به گوشی Galaxy S مشاهده کرد.

دوربین فیلمبرداری Galaxy S II همیشه بعد از اینکه ضبط کردن ویدئو شروع میشود، فوکوس رو فعال میکند که این باعث میشود یکی دو ثانیه اول ویدئو تار باشد. در طرف دیگر گوشی LG Optimus 2X این کار را در ثانیه اول هر کلیپ انجام میدهد. Sensation نیز همینگونه عمل میکند.

نکته جالب توجه دیگر تفاوت فضای مفید قابل نمایش  هر دوربین میباشد. ما چند عکس از یک دانشگاه تهیه کرده ایم که همانطور که ملاحظه میکنید دوربین Optimus 2X بیشترین فضای مفید قابل نمایش (FoV) را دارد در حالی که گوشی Galaxy S II کمترین را دارد.

image

هر سه مدل گوشی همچنین میتوانند با کیفیت 720p با 30 فریم در ثانیه فیلمبرداری کنند که نتایج را میتوانید در ویدئوهای زیر مشاهده کنید.

همچین چند تصویر ثابت از ویدئو های 720p تهیه کرده ایم که در آن ها میتوانید تفاوت دوربین فیلمبرداری گوشی ها را در این کیفیت مشاهده کنید.

image

نکته عجیب این است که فضای قابل نمایش با تغییر کیفیت فیلمبرداری به 720p تغییر میکند. در این حالت گوشی Galaxy S II بیشترین زاویه دید را دارد در حالی که Sensation کمترین را دارد. در این تست ما همچنین از گوشی Sony Ericsson Xperia Arc نیز استفاده کردیم که فضای  دید آن بین گوشی Sensation و Optimus 2X میباشد.


image




مقایسه کیفیت ویدئو

مثل Benchmark که برای دوربین عکاسی تهیه کردیم، HTC Sensation خیلی خوب در بنچمارک ویدئو عمل میکند. با این وجود اگر شما به گوشی بالای سمت چپ و راست عکس های حالت Good Light نگاه کنید به مشکل اصلی دوربین این گوشی که همان فیلتر Noise و Compression هست پی خواهید برد.

اگر به آن ویدئوی تست دقت کرده باشید، متوجه شده اید که چقدر سریع Sensation خود را با تغییر نور تطبیق میدهد. چارت مربوط به رزولوشن نیز بسیار خوب میباشد و ویدئوها نیز به نظر میرسند که با 10 مگابیت در ثانیه اختصاص داده شده خیلی خوب عمل میکنند یعنی نیازی به فشرده سازی اضافه ندارند در حالی که در تست های واقعی ما خلاف این مطلب اثبات شد.

این یعنی اینکه اگر HTC میزان Bitrate را افزایش دهد، کیفیت ویدئوها خیلی بهتر خواهد شد.

به عنوان یکی از اولین گوشی هایی که از قابلیت فیلمبرداری FullHD پشتیبانی میکند، Sensation گوشی بسیار جالبی برای تست کردن بود. مشکلاتی وجود داشت که به راحتی با یک آپدیت نرم افزاری برطرف خواهند شد ولی حتی بدون این آپدیت ها نیز شما میتوانید با این گوشی فیلمبردای 1080p با کیفیت صدای استریوی عالی کنید.

 بنچمارک ها

با توجه به اینکه این سه گوشی دو هسته ای از پردازنده های اصلی، پردازنده های گرافیکی و RAM متفاوتی استفاده میکنند، تست کردن و بنچمارک گرفتن از این گوشی ها جذاب خواهد بود.

هر سه  گوشی های LG Optimus 2X و Samsung Galaxy S II از پردازنده دو هسته ای Cortex-A9 استفاده میکنند ولی در گوشی 2X این پردازنده در فرکانس 1 گیگاهرتز کار میکند در حالی که در SII در فرکانس 1.2 گیگاهرتز میباشند. Sensation از دو هسته از پردازنده قدیمی اما خوب Cortex-A8  با سرعت فرکانس 1.2 گیگاهرتز استفاده می کند.

پردازنده های گرافیکی: برای Sensation از پردازنده Adreno 220 استفاده شده است، برای Galaxy S II پردازنده Mali-400MP و برای Optimus 2X پردازنده  GeForce ULP استفاده شده است.  میزان RAM گوشی 2X و Sensation و SII به ترتیب 512 مگابایت و 768 مگابایت و 1 گیگابایت میباشد.

برای تست پردازنده ها ما از نرم افزارهای سنگین Pi و Linpack و برای تست گرافیک از نرم افزار NenaMark 2 و همچین تعدادی تست عمومی مثل Quadrant و تعدادی تست بروزر اینترنت مثل SunSpider (که فقط شامل JavaScript میباشد) و BrowserMark (که شامل JavaScript به همراه کارایی بروزر میباشد) استفاده کردیم.

این اولین باریست که ما از NenaMark 2 استفاده میکنیم (چون که بر پایه OpenGL 2.0 ES میباشد که از تست های سنگین هندسی با Texture های با رزولوشن بالا و تعداد زیادی افکت های شامل Shader مثل Bumb Mapping استفاده میکند). این تست ها به حدی سنگین بود که که هر سه GPU را زیر 60 فریم بر ثانیه نگه داشت که البته برای ما مسئله خوبی بود چون گوشی Galaxy S II محدودیت فریم ریت 60 را دارد و اگر در تست های بالای 60 هم قرار بود که برود، در این گوشی مشخص نمیشد. بعلاوه صفحه های نمایش LCD معمولا دارای RefreshRate 60 مگاهرتز میباشند پس فریم بالای 60 چیزی را بهبود نمیبخشد.

Sensation در تست Pi که فقط از یکی از هسته های پردازنده استفاده میکنند خیلی خوب عمل نکرد و حتی از گوشی Optimus 2X که فرکانس پردازنده کمتری نیز داشت عقب ماند ولی در تست Linpack  خوب درخشید و توانست به Galaxy S II نزدیک شود.

image
image

در تست Quadrant گوشی Galaxy S II با اقتدار تمام پیروز شد در حالی که Optimus 2X و Sensation در یک حد عمل کردند.

image

بنچمارک گرافیکی NenaMark 2 گوشی Galaxy S II را با اختلاف پیروز میدان کرد و دو گوشی دیگر در یک اندازه عمل کردند. ولی به این نکته دقت کنید که صفحه نمایش qHD گوشی Sensation باعث میشود که پردازنده گرافیکی این گوشی 35% بیشتر از دو گوشی دیگر پیکسل تولید کند. با در نظر گرفتن این موضوع، گوشی Sensation رتبه دوم را از آن خود میکند.

image

در مورد بنچمارک های مربوط به براوزر ها، این تست ها بیشتر به بهینه سازی نرم افزاری گوشی ها مربوط میشنود تا قدرت خالص هر گوشی. Sensation در هر دو تست انجام شده با اختلاف زیادی عقب ماند،  خیلی بیشتر از آن چیزی که بتوانیم بگوییم که به طراحی پردازنده و یا یک باگ سیستمی مربوط میشود.

در ضمن هر دوی گوشی های Sensation و Galaxy S II از اندروید 2.3.3 بهرمند هستند در حالی که LG Optimus 2X از اندروید 2.2 استفاده میکند. نتیجه ای که میتوان از این بحث گرفت این است که تغییرات نرم افزاری که شرکت های سازنده می دهند، نقش بسیار بزرگی را ایفا میکنند.

image
image

 برخلاف حرفی که خیلی ها میزنند چیزی به اسم تست Flash وجود ندارد تست فلش قسمتی از تست براوزر محسوب میشود. برای همین جهت  تست های اصلی فلش روی آوردیم مانند YouTube و بازی های فلش.

Galaxy S II تمام ویدئوهای 1080p در YouTube و بازی های فلش رو بدون هیچ مشکلی اجرا کرد. Sensation در رتبه دوم قرار گرفت. فلش پلیر این گوشی ویدئوهای 720p را به راحتی اجرا کرد ولی در اجرای 1080p به مشکل خورد و بازی های فلش را نیز به راحتی اجرا کرد. LG Optimus 2X حداکثر توانست ویدئوهای 480p را اجرا کنید و در اجرای بعضی از بازی ها به مشکل برخورد.


HTC Sensation یکی از سریعترین گوشی هاست که به همراه برنامه هایی که برای پردازنده های دو هسته ای تنظیم شده اند ارائه میشود. ولی اگر این برنامه ها درست تنظیم نشده باشند به مشکل برمیخوریم همانطور که در تست Web Browsing دیدیم. نکته مثبت این است که گوشی HTC Sensation قدرت کافی برای اجرای بازی های سه بعدی را برای مدتی خواهد داشت.



تست بلندگو

درست است که این گوشی ها دارای پردازنده های خیلی قدرتمندی هستند ولی در نهایت وظیفه اصلی آنها کار کردن بعنوان یک تلفن همراه میباشد و تلفن همراهی که بلندگوی خوبی نداشته باشید فایده ای ندارد. به همین دلیل است که ما بلندگوی این سه گوشی را نیز تست میکنیم.

این تست همان تست همیشگی اندازه گیری بلندی صدای بلندگوی گوشی میباشد ولی این تست تنها شامل تست بلندی زنگ گوشی نمیشود و شامل سنجیدن سرعت گوشی هنگام پخش موسیقی با از طریق بلندگو و همیچنین میزان فرمانبرداری از صدای انسان هنگام استفاده از برنامه های مبتنی بر Voice میباشد.

در جدول زیر نتیجه تست های سه گوشی HTC Sensation و Galaxy S II و LG Optimus 2X به همراه تعداد دیگری از گوشی های مختلف نشان داده شده است.

Speakerphone test

Voice, dB

Pink noise/ Music, dB

Ringing phone, dB

Overall score

Samsung I9000 Galaxy S

66.6

65.9

66.6

Below Average

LG Optimus 2X

65.7

60.0

67.7

Below Average

Google Nexus S

68.1

66.3

69.3

Average

HTC Sensation

66.5

66.6

78.3

Good

Sony Ericsson XPERIA Arc

66.1

66.3

78.0

Good

HTC Incredible S

66.5

66.1

76.7

Good

Samsung I9100 Galaxy S II

70.0

66.6

75.7

Good

Nokia N8

75.8

66.2

82.7

Very Good

HTC Gratia

73.2

73.6

83.5

Excellent


 

گوشی های HTC Sensation و Samsung Galaxy S II هر دو امیتاز های مشابه و خوبی در این تست بدست آوردند ولی LG Optimus 2X با حدود 20 دسیبل کمتر از رقبای خود، از دو گوشی دیگر ضعیفتر عمل کرد و یک امتیاز زیر-حد-متوسط بدست آورد . در استفاده های روزمره نیز این گوشی صدای خیلی کمی دارد.

ولی با گوشی های Galaxy S II و Sensation امکان از دست دادن تماس ها بسیار کم هست (مگر اینکه شما از یک مته Jackhammer استفاده کنید!) ولی اگر از گوشی LG Optimus 2X استفاده میکنید آنرا همیشه نزدیک خود نگه دارید چون در غیر اینصورت ممکن است که صدای زنگ خوردن آنرا نشنوید.

کیفیت صدای خروجی

این سه گوشی در تست کیفیت صدا به اینگونه عمل میکنند: همه آنها امتیازهای خیلی خوب کسب کردند و تفاوت آنها بسیار اندک است. با این حال Sensation  به دلیل بلندتر بودن صدای آن ،با اختلاف کمی بهتر از Galaxy S II عمل کرد اما Optimus 2X نیز از این دو خیلی عقب تر نیست.

ولی وقتی از هدفون استفاده کردیم، نتایج تغییر کرد. تداخل صدای استریوی گوشی Optimus 2X بسیار زیاد شد (البته باید توجه داشته باشید که واکنش فرکانس این گوشی بینقص بود). Galaxy S II نیز دچار افزایش تداخل استریو شد و واکنش فرکانس هم دچار کمی انحراف شد. Sensation هم مقدار ناچیزی تداخل پیدا کرد ولی به دلیل میزان نویز فوق العاده آن، همچنان در رتبه اول باقی ماند.
 

Test

Frequency response

Noise level

Dynamic range

THD

IMD + Noise

Stereo crosstalk

HTC Sensation

+0.05, -0.34

-90.2

90.2

0.012

0.021

-91.1

Samsung I9100 Galaxy S II

+0.04, -0.09

-91.4

91.9

0.0042

0.066

-89.7

LG Optimus 2X

+0.01, -0.03

-90.1

90.1

0.011

0.016

-89.2

HTC Sensation (headphones attached)

+0.71, -0.15

-89.1

90.1

0.019

0.522

-70.6

Samsung I9100 Galaxy S II (headphones attached)

+1.05, -0.22

-90.0

90.2

0.013

0.647

-49.4

LG Optimus 2X (headphones attached)

+0.14,-0.04

-89.8

89.9

0.0098

0.111

-35.1

GPS: سرعت شناسایی ماهواره و حساسیت

دریافت کننده های GPS در گوشی های اندرویدی یک ابزار عادی میباشد ولی قسمت دردسر سازی است. در بعضی از گوشی ها به سرعت روی ماهواره قفل میشود ولی در بعضی دیگر خیلی طول میکشد. همچنین در بعضی از گوشی ها مختصات دقیقی را نشان میدهد و در بعضی دیگر بالعکس.

image
image
image

ما چند چیز را تست کردیم: سرعت قفل شدن هر گوشی روی ماهواره GPS (بدون در نظر گرفتن A-GPS) و اینکه دقت GPS هر گوشی به چه میزان میباشد. تست های مربوط به GPS به زمان انجام GPS در طول روز و به مکان خیلی حساس هستند برای همین ما تست هر سه گوشی را در یک نقطه و در همزمان انجام دادیم.

هر سه گوشی در حدود مدت زمان یک دقیقه، روی ماهواره GPS قفل شدند (با چند ثانیه اختلاف) پس ما برنده ای در این تست نداشتیم ولی هنگاهی که گوشی ها روی ماهواره GPS قفل شدند، به نتایج جالبی برخوردیم.

LG Optimus 2X بین 7 تا 9 ماهواره GPS را ردیابی کرد و در اکثر موارد از 7 تای آنها استفاده کرد. دقت نشان داده شده در حدود 5 متر بود و گاهی اوقات تا 10 متر نیز افزایش پیدا میکرد.

HTC Sensation تعداد 9 ماهواره را پیدا کرد و از هر 9 تای آنها استفاده کرد. دقت نشان داده شده از 8 متر شروع شد ولی به سرعت 3 تا 4 متر بهبود یافت و در همان حد ثابت ماند. دقت کنید که این دقت گزارش داده شده میباشد ولی خوب دقت واقعی نیز باید در همین حدود باشد.

Galaxy S II در زمینه از همه ضعیفتر عمل کرد. فقط 6 ماهواره پیدا کرد ولی از تمام آنها استفاده کرد. دقت گزارش داده شده بین 18 تا 20 متر بود و تغییرات زیادی داشت حتی با وجود اینکه تلفن کاملا ثابت بود.

تست GPS این گوشی ها خیلی جالب بود. بعضی از مردم شنیده بودند که HTC Sensation در زمینه GPS مشکل دارد ولی این مسئله واقعیت ندارد. این گوشی برای راهنمایی شما بسیار عالی میباشد در صورتیکه شما یک اعتبار برای برنامه HTC Locations یا یک برنامه SatNav دیگر تهیه کنید.

تست باتری

در این قسمت ما از تست همیشگیمان استفاده کردیم که شامل کارکردن با اینترنت و پخش کردن فیلم میباشد. ما یک آرشیو خیلی کامل از تست باتری گوشی ها داریم برای همین پیدا کردن جایگاه گوشی Sensation کار ساده ای بود.

برای کار با اینترنت ما از WiFi استفاده کردیم و روشنایی صفحه گوشی روی 50% تنظیم شده بود. این درصد ممکن است به نظر شما زیاد باشد و فشار زیادی روی باتری گوشی آورد ولی خوب در نظر داشته باشید که گوشی آیفون 4 با همین درصد روشنایی تا 8 ساعت در این تست توانست پاسخگو باشد.

HTC Sensation از طرفی دیگر در حدود 4 ساعت توانست پاسخگو باشد. این نتیجه خیلی از گوشی های اندرویدی دیگر فاصله ندارد ولی با این وجود از تمام گوشی های موجود در جدول ما ضعیفتر بود.

image

در تست پخش فیلم ما به مشکلی برخوردیم و اینکه گوشی Sensation، ویدئوی تست ما را پخش نمیکرد بنابراین مجبور شدیم از یک ویدئوی دیگر با Bitrate کمتر استفاده کنیم. این تست در حالت Flight Mode انجام شد که بتوان حداکثر طول عمر باتری را شناسایی کرد. در این تست گوشی Sensation همانند گوشی قدیمی Galaxy S عمل کرد.

image




جمع بندی

خوب ما مطمئنیم که شما گوشی مورد علاقه خود را انتخاب کرده اید ولی در هر صورت این نتایجی است که از تست های امروز باید اعلام کنیم:

HTC Sensation از همه نظر یک گوشی خیلی خوب میباشد و هیچ شکی در آن نیست. ولی اصلا نمیتوان گفت که یک گوشی بی نقص میباشد. مسئله عدم آنتن دهی از یک طرف و باتری ضعیف گوشی و گذار در اینترنت از طرفی دیگر.

دوربین گوشی خیلی خوب است ولی خوب دوربین های بهتری نیز وجود دارند و همیچنین صفحه نمایش جز بهترین ها نمی باشد. سرعت گوشی با پردازنده دو هسته ای 1.2 گیگاهرتزی گوشی خیلی عالی است ولی هنور در مورد اینترنت باید روی گوشی کار شود. GPS گوشی هم  بدون هیچ ایرادی فوق العاده بود.

در زیر تعدادی از نکات کلیدی به دست آمده از تست های امروز را بیان میکنیم:

• صفحه نمایش خوب ولی زاویه دید و روشنایی جز بهترین ها نیست.
• دوربین خوب ولی بعنوان یک دوربین 8 مگاپیکسل بی نقص نیست.
• دوربین فیلمبرداری برای کاربران معمولی خوب است و کیفیت صدای ضبط شده عالی دارد ولی فیلمبرداران حرفه ای خیلی راضی نخواهند بود.
• سرعت گوشی بطور کلی عالی است.
• اینترنت و وب گوشی نیاز به بهبود دارد. (آپدیت نرم افزاری)
• بلندگوشی گوشی خیلی خوب است.
• کیفیت صدای خروجی بهتر از گوشی های تست شده دیگر است.
• برای پخش ویدئو باتری خوبی دارد ولی برای کار با اینترنت خیر.
• GPS فوق العاده

اگر هنوز هم از HTC Sensation خوشتان می آید اجازه ندهید که این مقایسه بر روی انتخاب شما تاثیر بگذارد. یعنی برای خرید این گوشی لازم نیست شما حتما طرفدار HTC باشید. دوباره میگویم، این یک گوشی زیبا و دوست داشتنی است فقط مسئله این است که برای پول های به زحمت بدست آمده شما انتخاب های بهتری هم وجود دارد!

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Hana

۱۳۹۵/۶/۴
سلام دوستان!من نوت چهار دارم..شارژ سریعش قبلا کار میکرد ولی الان کار نمکینه و خیلی خیلی دیر شارژ میشه! توی تنظیمات ‌باتری رفتم ولی دیدم شارژ سریعش فعاله!!!!نمیدونم چی کنم یه ماهم نشده که خریدمش! لطفا راهنمایی کنید???