خانهاخبار
چرا شرکت اپل، آیفون را در آمریکا تولید نمی‌کند؟ + دو عکس از کارخانه سازنده محصولات اپل

چرا شرکت اپل، آیفون را در آمریکا تولید نمی‌کند؟ + دو عکس از کارخانه سازنده محصولات اپل

گروه خبری GSM: روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش بسیار جالبی را در این خصوص ..
۱۳۹۰/۱۱/۴
گروه خبری GSM: پاسخ اولیه بسیار ساده است. بله درست است! نیروی کار ارزان! اما آیا این تنها دلیل این موضوع است که اپل و سایر شرکت‌های آمریکایی به تولید محصولات خود در چین به جای ایالات متحده روی آورده‌اند؟ نه مطمئنا دلایل بیشتری وجود دارد.

بنابر گزارش فارنت، روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش بسیار جالبی را در این خصوص به نگارش درآورده است که چرا اپل برای تولید آیفون آمریکا را نادیده می‌گیرد و چرا این تصمیم اپل برای این شرکت بهتر است.

جالب است بدانید که این دقیقا همان سوالی بود که در جریان ضیافت ناهار باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با حضور سران شرکت‌های بزرگ فناوری سیلیکون‌والی ، رئیس‌جمهور امریکا از استیو جابز پرسید: چرا آیفون در ایالات متحده تولید نمی‌شود؟ و اینکه آیا اصلا اپل علاقه‌ای به تولید آیفون در ایالات متحده دارد؟

image


در حقیقت اپل در قدیم به اینکه محصولات این شرکت در آمریکا تولید می‌شوند افتخار می‌کرد اما در دهه معاصر ۲۰۰۰ اپل بیشتر محصولات خود را در خارج از ایالات متحده تولید کرده است. چرا؟ پاسخ این چرا، ترکیبی از نه تنها نیروی کار ارزان بلکه نیروی کار بهتر، کارخانجات بهتر و دقیق‌تر است.

یکی از اعضای هیات‌مدیره اپل در گفتگو با نیویورک‌تایمز می‌گوید:

هیات‌مدیره اپل در این خصوص تخمین زده‌اند که در حدود ۸۷۰۰ مهندس و طراح صنعتی برای هدایت و راهنمایی ۲۰ هزار مونتاژکار خطوط تولید آیفون نیاز خواهد بود. تحلیلگران شرکت اپل بر این باورند که برای پیدا کردن این میزان نیروی کار متخصص و باکیفیت در ایالات متحده به ۹ ماه زمان نیاز داریم اما این درحالیست که برای همین کار در چین تنها به ۱۵ روز زمان نیاز است.

image


در همین حال انعطاف‌پذیری، سرعت و دقت در کارگران آمریکایی به این میزان وجود ندارد. اپل تاکید دارد که در خصوص استفاده از کارگران چینی نباید مورد انتقاد قرار بگیرد بخاطر اینکه ایالات متحده آموزش و پرورش افراد متخصص مورد نیاز ما را متوقف کرده است. در ایالات متحده به اندازه کافی نیروی کار متخصص وجود ندارد که در رده تحصیلی پایان تحصیلات دبیرستان تا دانشگاه باشند. این دقیقا همان چیزیست که اپل در کارخانه‌های خود می‌خواهد و چین به این شرکت می‌دهد.

حالا بر می‌گردیم سر دلیل اول و سوالی که شاید بارها از خود پرسیده‌اید که مگر نیروی کار در چین چقدر ارزانتر از آمریکا است؟ حقیقت این است که نیروی کار برای خطوط تولید شرکت‌های تامین‌کننده قطعات این شرکت بسیار کم‌اهمیت هستند و واقعا این طور است که تقریبا تمامی شرکت‌های تامین‌کننده قطعات الکترونیکی در چین فعالیت می‌کنند و شرایط بد زندگی و کار ۲۴ ساعته در این کارخانه‌ها باعث آن شده که هر چند هفته یکبار شاهد خبر خودکشی کارگران در یکی از همین شرکت‌ها باشیم.

بهرحال نیروی کار ارزان دردسرهای خود را دارد! شاید نیروی کار چینی ارزان‌قیمتی که روزی همین آیفون شما را ساخته اکنون در دیار باقی باشد!

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (16 نظر)

big.star3000

۱۳۹۰/۱۱/۱۲
amir_homafar khar khodeti.manke khob mishnasamet.gs2 behtarin hast

sefi_siah711

۱۳۹۰/۱۱/۱۰
اپل 1 شرکت کثیف هست

pekhpekho

۱۳۹۰/۱۱/۷
این خبرو خوندم جدا از اپل تنفر پیدا کردم چقدر این شرکت کثیف هست که حاظره مردم جونشون رو از دست بدن واسه 1محصول.دوستمون راست گفت واقعا هنوز طرفدارای اپل حرفی برای گفتن دارند با این محصول چینی و بی کیفیت خودشون؟

mohsen666

۱۳۹۰/۱۱/۶
اپلیا کارشون درسته.مثل ایرانیا نیستن که توی ونزوئلا و کومالا و... دنبال سرمایه گذاری و تعیین بازار هدف باشن

mojtaba.ma70

۱۳۹۰/۱۱/۵
سلام به همه.لطفا به متن زیر از ویکی پدیا توجه کنید. ((فاکس کان در سال ۱۹۷۴ توسط «تری گو» (Terry Gou) راه اندازی شد. این شرکت طرف قرارداد شرکت‌های بزرگ فروش رایانه و قطعات الکترونیکی چون دِل، اپل، سونی، هیولت پاکارد، نوکیا، موتورلا، مایکروسافت و سیسکو می‌باشد و ۷۵ درصد محصولات شرکت آمریکایی اینتل و درصد بسیار بالایی از محصولات کمپانی‌های اپل، دل و صد‌ها شرکت دیگر را تولید می‌کند.)) پس توی این خبر فاکس کانه که باید مورد سوال و نقد قرار بگیره نه اپل و اگه قراره اپل زیر سوال بره باید بقیه ی شرکت هایی هم که طرف قرارداد فاکس کانند زیر سوال برند. پس لطف کنید ابتدا در مورد فاکس کان تحقیق کنید و بعد اپل یا هر شرکت دیگری رو که طرف قرارداد با فاکس کان هست رو زیر سوال ببرین.