خانهاخبار
در همایش روز پنج‌شنبه اپل شاهد چه چیزی خواهیم بود؟

در همایش روز پنج‌شنبه اپل شاهد چه چیزی خواهیم بود؟

گروه خبری GSM: فکر می‌کنید در سال‌های پیش رو ..
۱۳۹۰/۱۰/۲۷
گروه خبری GSM: فکر می‌کنید در سال‌های پیش رو جدی‌ترین رقیب اپل چه شرکتی باشد؟ مایکروسافت؟ گوگل؟

نه! نزدیک‌ترین و جدی‌ترین رقیب اپل، نه مایکروسافت است و نه گوگل یا سامسونگ، این رقیب «آمازون» است!

سال میلادی گذشته، آمازون با با یه بازار فرستادن «کیندل فایر» عملا با به چالش کشیدن مدل تجاری اساسی اپل، به این شرکت اعلام جنگ کرد.

image


به گزارش یک پزشک، محور اساسی مدل تجاری اپل، ارائه راه‌حل‌ها و شیوه‌های مشتری‌پسند در جهت مصرف، خرید و تولید محتوای دیجیتال است. وقتی اپل گجتی را به شما می‌فروشد، در سه جهت سود می‌برد: ۱- یک سخت افزار به شما می‌فروشد. ۲-در پی خرید سخت‌افزار، نرم‌افزار هم از اپل خواهید خرید. ۳-محتوای دیجیتال از اپل خواهید خرید.

اپل دوست دارد کنترل تمام عیاری روی فروش تمام محتواهای دیجیتال از جمله موسیقی، فیلم، ویدئو، مجله و کتاب به دست آورد. در زمینه کنترل بازار موسیقی، کار اپل نسبتا راحت بود، چون وارد بازار بکری شد و تا شرکت‌های بزرگ تولید موسیقی به خود جنبیدند، اپل کنترل خرید و فروش موسیقی دیجیتال را به دست گرفت.

اما آیا اپل می‌تواند همین کنترل را در زمینه کتاب و رسانه‌های نوشتاری داشته باشد؟ برای این کار باید اپل بازیگران عمده این عرصه را به طریقی از میدان به در کند. اپل باید تولیدکنندگان محتوا را مجاب کند که به صورت مستقیم از طریق آی‌تونز آثارشان را بفروشند، به عبارتی باید بتواند با کوتاه کردن دست واسطه‌های مثل شرکت‌های بزرگ انتشاراتی، استودیوهای فیلمسازی و شبکه‌های تلویزیونی، نوعی ارتباط مستقیم بین خود و تولیدکنندگان محتوا ایجاد کند.

اما بیایید روی رسانه‌های نوشتاری متمرکز بشویم، آمازون در حال حاضر هم کتاب‌های کاغذی و هم کتاب‌های دیجیتال شرکت‌های بزرگ انتشاراتی را از طریق فروشگاه کیندل‌اش می‌فروشد، این کار را هم بسیار خوب انجام می‌دهد. اما آمازون شیوه دیگری هم برای تهیه محتوای نوشتاری دارد: این شرکت به نویسندگان اجازه می‌دهد که به صورت مستقیم و بدون نیاز به واسطه‌ای به نام شرکت‌های انتشاراتی، آثار خود را به فروش برسانند. شیوه اخیر تهیه و فروش محتوای نوشتاری چیزی است که سهم بسیار کوچکی از تجارت آمازون را تشکیل می‌دهد، اما بسیاری عقیده دارند که در اینده انتشار بدون نیاز به شرکت‌های انتشاراتی، تبدیل به یک جریان اصلی خواهد شد.

بله! اپل اصلا سودای رقابت با آمازون را در زمینه‌ای که این شرکت مهارت دارد، ندارد. اپل نمی‌تواند مثل آمازون با همه انتشاراتی‌های بزرگ به صورت موفق مذاکره کند و تشویقشان کند که آثارشان را از طریق آی‌تونز بفروشند، اپل چشم به آینده دارد و دوست دارد که دل نویسندگانی را به دست آورد که در پی انتشار و عرضه مستقیم نوشته‌هایشان هستند.

اپل شرکتی است که نویسندگان و طراحان، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایش را می‌پسندند و می‌تواند با معرفی ابزارهای پیشرو و زیرساخت‌های ابری برای تولید و بازاریابی مستقیم کالا و عرضه آنها به خوانندگان، یک گام بزرگ برای پیروزی بردارد.

روز پنج‌شنبه این هفته، همایش اپل با عنوان education announcement در موزه  گاگنهایم Guggenheim برگزار می‌شود، اپل از این همایش چه هدفی دارد؟ در پی معرفی چه چیزی در راستای آموزش است؟

image


در حالی که برخی‌ها به سادگی فکر می‌کنند که اپل شاید نسخه جدید از آی‌پد را ارائه بدهد، خیلی‌ها این همایش را چیزی فراتر از معرفی یک سخت‌افزار می‌دانند، تلقی دسته اخیر از این همایش، آغاز حمله اپل به صورت متصل کردن مستقیم نویسندگان خالق متون درسی به دانش‌آموزان و دانشجویان است.

تکست‌ بوک‌های آینده بسیار متفاوت‌تر از تکست‌های بوک‌های فهستند، دیگر دوره و زمانه‌ای که در آن تکست‌بوک‌ها هر چند سال یک بار بعد از نوشته شدن و ویرایش و طراحی به دست ما می‌رسیدند، در حال سپری شدن است. تکست‌بوک‌های آینده، ارزان‌تر خواهند بود و دفعات به‌روزشدنشان بسیار بیشتر است، حتی معلمان می‌توانند در کنار آن حاشیه‌گذاری کنند و متناسب با هر منطقه و دانشگاه، قابل ویرایش و شخصی‌سازی خواهند بود.

اپل در گام اول ممکن است، با شرکت‌های انتشار تکست بوک بسازد و کارش را با همکاری با آنها شروع کند، اما به تدریج که کارها روی غلطک افتاد و توانست خود را بشناساند، به تدریج آنها را کنار خواهد زد. اپل در آن زمان دلیلی برای ادامه همکاری با شرکت‌ها کند و ناکارآمد تولید تکست‌بوک نخواهد داشت.

به عبارت دیگر اپل در پی ارائه تعریف تازه‌ای از تکست بوک برخواهد آمد. یکی از راه‌های تولید تکست‌بوک‌های جدید امکان ادغام محتوای چندرسانه‌ای در آنها خواهد بود، از آنجا که این تکست‌بوک‌ها در iOS اپ‌ها نمایش داده خواهند شد، ویدئو، صدا، تکلیف، کوییزهای تعاملی و فلش کارت خواهند داشت.

اپل که پیش از این هم به وارد کردن آی‌پد به سیستم آموزشی دانشگاه‌ها علاقه زیادی نشان داده اشت، این بار دوست دارد که تکست‌بوک‌های نوینی را در این گجت در اختیار دانشجویان قرار دهد.

image


می‌شود حدس زد که اپل در سال پیش روی نسخه ارزان و شاید ۷ اینچی از آی‌پد را با قیمت بسیار ارزان معرفی کند تا با کیندل فایر آمازون رقابت کند و دور از ذهن نیست که تخفیف‌های ویژه‌ای برای خرید انبوه گجت‌هایش از سوی دانشگاه‌ها، در نظر بگیرد.

اما اپل فارغ از این حدس‌ها و نظریه‌پردازی‌ها، هر کاری را با همایش روز پنج‌شنبه شروع کند، گامی خواهد بود به سوی کنترل بازار تکست بوک، کوتاه کردن دست ناشران و صنایع چاپ و توزیع کتاب.

اما آیا اپل فقط به تکست‌بوک‌ها اکتفا خواهد کرد و به دیگر کتاب‌ها نظری نخواهد نداشت؟ به نظر نمی‌رسد که اینچنین باشد، چرا که نویسندگانی که دوران تحصیلی خود را با استفاده از تکست‌بوک‌های اپل طی خواهند کرد، در آینده مشتاق این سیستم انتشار خواهند شد و به علاوه ممکن است اپل برنامه موازی‌ای برای سایر کتاب‌ها هم داشته باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (20 نظر)

tiger69-a

۱۳۹۰/۱۱/۵
راستی یه صفحه دیگه در باره اپل نوشته جدید اومده یالا زود برید چرتو پرتاتونو بنویسید یکم بخندیم. خدا شما رو از ما نگیره!!!

tiger69-a

۱۳۹۰/۱۱/۵
من که هر چی نگاه کردم ببینم توی این صفحه اسمی از سامسونگ اومده باشه ندیدم. به جون طرفدارای سامسونگ ندیدم. فقط نمی دونم چرا توی این صفحه بیشتر از طرفدارای اپل، طرفدارای سامسونگ نظر دادن؟؟؟ اونم نظر درستو حسابی نه، یه مشت اراجیف. فقط خدا کنه اینایی که این همه سنگ سامسونگو میزنن به سینه یواش بزنن یدف بدنشون عیب نکنه!!!

alibroken2002

۱۳۹۰/۱۱/۴
اپل جلوی سامسونگ کم اورده

big.star3000

۱۳۹۰/۱۱/۱
بوی سوختنی میاد از طرف طرفدارای اپل..بازم که شرکت مورد علاقتون ابروریزی کرد..اپل خودشم بکوشه نمیتونه به پای سامسونگ برسه

sefi_siah711

۱۳۹۰/۱۱/۱
اپل باز هم ابرو ریزی کردو ابروی خودشو با این کنفرانس برد..تسلیت میگم به همه طرفدارای اپل..دوستان به نظرتون این انفجار هایی که در تهران رخ میدهد و عملیاتهای تروری ربطی به 4اس تی ان تی نداره؟من که فکر کنم واسه همین هست که هی میترکه