خانهاخبار
نقدی بر استراتژی های جدید نوکیا در ایران و برآورد میزان اثر گذاری آنها

نقدی بر استراتژی های جدید نوکیا در ایران و برآورد میزان اثر گذاری آنها

گروه خبری GSM: طی همایش دستاوردهای بومی سازی نوکیا در ایران ..
۱۳۹۰/۶/۳۰
گروه خبری GSM: طی همایش دستاوردهای بومی سازی نوکیا در ایران، امکاناتی جدید برای کاربران ایرانی ، از سوی این شرکت معرفی شد (اینجا بخوانید)   این بومی سازی توسط نوکیا از دو جهت مورد سوال واقع می شود.

اول اینکه آیا این بومی سازی می تواند برای کاربران نوکیا در ایران کافی باشد؟ آیا کاربران نوکیا در ایران، همان امکاناتی را از تلفن های هوشمند خود دریافت می کنند که مثلا کاربری در کشور فنلاند دریافت می کند؟ البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که خدمات اختصاصی ارائه شده از سوی نوکیا برای کاربران ایرانی، چندین و چند برابر سایر برندها (مانند HTC ، اپل و سامسونگ) می باشد که هنوز برخی از آنها، حتی زبان فارسی را هم به طور رسمی  پشتیبانی نمی کنند چه برسد به آنکه خدماتی هم برای ایرانی ها قائل شوند. با تمامی این احوال، با در نظر گرفتن امکاناتی که کاربران نوکیا در سایر کشور های جهان از آن برخوردارند،  این شرکت هنوز هم، فرسنگ ها از خدماتی که می توان آن را ایده آل یک کاربر ایرانی  دانست فاصله دارد.

نکته دوم که می توان به آن اشاره کرد این است که اساسا چه چیز باعث کندی سرعت رشد نوکیا در بازار های جهانی و حتی افول قابل ملاحظه آن در سال ها اخیر شد؟ هر چند که گسترش وبسایت فارسی نوکیا و افزودن امکاناتی مانند دانلود نرم افزار و وبلاگ گفتگوی کاربران، اقدامی مثبت و قابل تحسین از سوی این شرکت است اما  به نظر نمی رسد این موضوع، آن  چیزی باشد که هم اکنون  طرفداران نوکیا به دنبال آن هستند. در حال حاضر، آنچه که بیش از همه یک کاربر علاقه مند به برند نوکیا را خوشحال می کند، ارائه تلفن همراهی با سیستم عاملی پیشرفته، سخت افزاری قدرتمند و پشتیبانی نرم افزاری قوی می باشد و نه چیز دیگر.

نوکیا اعتقاد دارد که سخت افزار های ارائه شده در تلفن های همراه این شرکت، کاملا مناسب و کافی برای سیستم عامل سیمبین می باشد. هر چند که خود سیمبین هم در یکی دو سال اخیر مورد انتقادات تند بسیاری از کارشناسان و کاربران تلفن همراه قرار گرفته است، اما با کنار گذاشتن بحث سیستم عامل، به استراتژی متفاوتی می رسیم که برخی برند ها (مانند سامسونگ و ال جی) در سالهای اخیر دنبال کرده اند و تا بخش زیادی هم موفق بوده اند. آنها، تنها برای راضی نگاه داشتن کاربران خود، اقدام به تولید سخت افزارهایی قدرتمند، بدون در نظر گرفتن این سوال که  "آیا سیستم عامل تلفن هایشان و برنامه های آن در حال حاضر واقعا به این سخت نیاز دارد یا خیر" کردند . این استراتژی، باز هم بدون توجه به سوال فوق ، از سوی کاربران با استقبالی بالا مواجه شد.

برخی دیگر ازشرکت ها (مانند نوکیا، اپل و سونی اریکسون) استراتژی متفاوتی را پیش گرفته اند. آنها سعی کرده اند سرعت پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری خود  را به طور موازی و در راستای یکدیگر تنظیم کنند. اپل را می توان موفق ترین نمونه این استراتژی و نوکیا را هم نمونه ناموفق شرکتی با این رویکرد دانست. شاید بهتر باشد نوکیا هم به سوی استراتژی اول مهاجرت کند!

مهدی افشارها - جی اس ام
گروه خبری GSM: طی همایش دستاوردهای بومی سازی نوکیا در ایران، امکاناتی جدید برای کاربران ایرانی ، از سوی این شرکت معرفی شد (اینجا بخوانید)   این بومی سازی توسط نوکیا از دو جهت مورد سوال واقع می شود.

اول اینکه آیا این بومی سازی می تواند برای کاربران نوکیا در ایران کافی باشد؟ آیا کاربران نوکیا در ایران، همان امکاناتی را از تلفن های هوشمند خود دریافت می کنند که مثلا کاربری در کشور فنلاند دریافت می کند؟ البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که خدمات اختصاصی ارائه شده از سوی نوکیا برای کاربران ایرانی، چندین و چند برابر سایر برندها (مانند HTC ، اپل و سامسونگ) می باشد که هنوز برخی از آنها، حتی زبان فارسی را هم به طور رسمی  پشتیبانی نمی کنند چه برسد به آنکه خدماتی هم برای ایرانی ها قائل شوند. با تمامی این احوال، با در نظر گرفتن امکاناتی که کاربران نوکیا در سایر کشور های جهان از آن برخوردارند،  این شرکت هنوز هم، فرسنگ ها از خدماتی که می توان آن را ایده آل یک کاربر ایرانی  دانست فاصله دارد.

نکته دوم که می توان به آن اشاره کرد این است که اساسا چه چیز باعث کندی سرعت رشد نوکیا در بازار های جهانی و حتی افول قابل ملاحظه آن در سال ها اخیر شد؟ هر چند که گسترش وبسایت فارسی نوکیا و افزودن امکاناتی مانند دانلود نرم افزار و وبلاگ گفتگوی کاربران، اقدامی مثبت و قابل تحسین از سوی این شرکت است اما  به نظر نمی رسد این موضوع، آن  چیزی باشد که هم اکنون  طرفداران نوکیا به دنبال آن هستند. در حال حاضر، آنچه که بیش از همه یک کاربر علاقه مند به برند نوکیا را خوشحال می کند، ارائه تلفن همراهی با سیستم عاملی پیشرفته، سخت افزاری قدرتمند و پشتیبانی نرم افزاری قوی می باشد و نه چیز دیگر.

نوکیا اعتقاد دارد که سخت افزار های ارائه شده در تلفن های همراه این شرکت، کاملا مناسب و کافی برای سیستم عامل سیمبین می باشد. هر چند که خود سیمبین هم در یکی دو سال اخیر مورد انتقادات تند بسیاری از کارشناسان و کاربران تلفن همراه قرار گرفته است، اما با کنار گذاشتن بحث سیستم عامل، به استراتژی متفاوتی می رسیم که برخی برند ها (مانند سامسونگ و ال جی) در سالهای اخیر دنبال کرده اند و تا بخش زیادی هم موفق بوده اند. آنها، تنها برای راضی نگاه داشتن کاربران خود، اقدام به تولید سخت افزارهایی قدرتمند، بدون در نظر گرفتن این سوال که  "آیا سیستم عامل تلفن هایشان و برنامه های آن در حال حاضر واقعا به این سخت نیاز دارد یا خیر" کردند . این استراتژی، باز هم بدون توجه به سوال فوق ، از سوی کاربران با استقبالی بالا مواجه شد.

برخی دیگر ازشرکت ها (مانند نوکیا، اپل و سونی اریکسون) استراتژی متفاوتی را پیش گرفته اند. آنها سعی کرده اند سرعت پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری خود  را به طور موازی و در راستای یکدیگر تنظیم کنند. اپل را می توان موفق ترین نمونه این استراتژی و نوکیا را هم نمونه ناموفق شرکتی با این رویکرد دانست. شاید بهتر باشد نوکیا هم به سوی استراتژی اول مهاجرت کند!

مهدی افشارها - جی اس ام

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

ehsan.mi

۱۳۹۰/۷/۵
دوستان عزیز مگه سیمبیان چه مشکلی داره میبین که تو ایران سیمبیان طرفدار بیشتری داره اینم نه به خاطر این که مردم ایران خبری از اخبار روز دنیا ندارند نه این طور نیست مردم که فقط برای سیستم عامل موبایل نمی خرند درسته که سیستم عامل تو انتخاب موبایل مهمه ام ملاک های دیگه ای هم هست مثل کیفیت دوربین - زیبایی - منو ساده وراحت - رزولوشن و...

speedha

۱۳۹۰/۷/۲
خبر در مورد نوکیاست چرا بیقه میان.دخالت می کنن

mehdroid

۱۳۹۰/۷/۱
duste aziz "kingkenzo" sonyericsson tamame in khadamato chand mah pish bara karbaraye irani erae dad va haminto samsung,,, ke tamame khabarhasham hamin site zade bud,,,, manteghi nazar bedin dustaye aziz,,,

Nclick

۱۳۹۰/۶/۳۱
اول: یکی از مشکلاتی که گریبان گیر ما ایرانیان شده نداشتن شبکه نسل سوم است. برای راه اندازی نسل سه در ایران این همه ما معطل شده ایم. با این اوضاع گوشی هر برندی هم که بخریم فرق آنچنانی ای در بهره گیری در امکانات حاصل نمی شود. دوم: با این تعبیری که شما (GSM) کردید و استراتژی شرکت هایی مثل سامسونگ و ال جی را ترجیح دادید ، باید گفت که با این وضع استفاده از سادگی و پاییین بودن سطح اطلاعاتی اکثر مردم در زمینه فناوری اطلاعات برای کسب سود بهترین راه است نه فرهنگ سازی کردن و جلوگیری از هدر رفت پول ملت برای هیچ

kingkenzo

۱۳۹۰/۶/۳۱
nokia neshon dad ke be fekr irania hast ke in dar sayer berand ha dide nemish trafdaray sayer brand ha mesl lg besene mezanan beran kami fekr konan ke aya be onha tvagoh lazm mesh ya na?????samsung sony va... ke sang android