خانهاخبار
شش "نه" بزرگ استیو جابز که تبدیل به شش "بله" بزرگ شدند

شش "نه" بزرگ استیو جابز که تبدیل به شش "بله" بزرگ شدند

گروه خبری GSM: استیو جابز مدیر اپل در کنار قدرت مدیریت فوق العاده اش ...
۱۳۹۰/۲/۲۵

گروه خبری GSM: استیو جابز مدیر اپل در کنار قدرت مدیریت فوق العاده اش، رفتارهای به خصوصی هم دارد که معمولا حواشی خاصی را برای او ایجاد می کند، از مسیر ویژه ای که در زندگی انتخاب کرده تا لباس پوشیدن معروف او که معمولا در برنامه های اپل، استیو را با یک تیپ ثابت به ما می شناساند. ‏

اما بر خلاف این لباس ثابت، به نظر می رسد نظرات استیو همواره ثابت نبوده و شاید بهتر باشد که بگوییم تغییر و غیر قابل پیش بینی بودن یکی از مشخصه های اصلی استیو است.‏ ‏

از جمله باید گفت که اگر همه تکذیبهای استیو درست از آب در می آمدند، ما تقریبا هیچ یک از تولیدات معروف اپل را نمی دیدیم. با هم در ادامه مطلب لیست شش تایی «نه» های استیو را که به بله تبدیل شدند مرور می کنیم: ‏


1-نه به هر گونه آیپاد ویدئویی: در سال 2004 استیو اعلام کرد که به هیچ وجه برنامه ای برای اضافه کردن قابلیتهای ویدئویی به آی پاد ندارد. او در پاسخ به تقاضای زیادی که برای اینکار می شد گفت: روح گوش کردن به موسیقی چیزی است که با تماشای ویدئو متفاوت است، ما در حال حاضر بر روی موسیقی تمرکز داریم و اپل اصلا به سراغ دستگاه هایی که در دست گرفته می شوند تا ویدئو نمایش دهند، نخواهد رفت....اپل در سال 2005 آی پاد های ویدئویی را به بازار عرضه کرد. ‏

2- نه به آیفون: در سال 2003 استیو با سرسختی اعلام کرد که اپل قصد دارد از فضای پی دی ای و موبایلها دور بماند. او گفت : "من فکر نمی کنم ما بتوانیم در بیزینس موبایل موفق باشیم." در سال 2007 شرکت اپل عرضه آیفون را اعلام کرد. ‏

3- نه به عرضه کیت توسعه نرم افزاری آیفون: در ژانویه 2007 در واکنش به تقاضاهایی که برای عرضه کیت توسعه نرم افزاری آیفون از شرکت اپل می شد، جناب جابز پاسخ دادند که در دنیای امروزه نیازی به عرضه چنین کیتی برای توسعه دهندگان ثالث نیست و علاقمندان می توانند با استفاده از مرورگرها (بویژه سافاری) آنچه را که لازم است بسازند...هنوز یکسال از این صحبتها نگذشته بود که در اواخر سال 2007 شرکت اپل وعده عرضه این کیت را داد و در سال 2008 این وعده را عملی کرد. ‏


4- به آی پد هم، نه! : در سال 2002 استیو اطمینان داد که هیچ شانسی برای دیدن یک تبلت با مارک سیب وجود ندارد. او گفت بازار تبلت ارزش آن را ندارد که اپل بخواهد سرمایه اش را درگیر آن کند، او خاطر نشان کرد که "خریداران تبلت، افراد ثروتمندی هستند که قبل از تبلت کلی لوازم کامپیوتری خریده اند." پس چرا اپل باید به جای تولید این لوازم پرفروش روی تبلت سرمایه گذاری می کرد؟ ...اپل سال گذشته (2010) آیپد خود را معرفی کرد، یکی از تولیداتی که صفحه جدیدی را برای اپل و رقبایش رقم زد. ‏

5-نه به کتابهای الکترونیکی: کمتر از دوسال پیش در تابستان 2009، استیو به شدت هرگونه احتمال مداخله اپل در بازار ای-بوک را رد کرد و گفت: اپل هیچ علاقه ای به بازار ای-بوک ندارد. چند ماه بعد در ژانویه 2010 اپلیکیشن آی-بوک معرفی شد. ‏

6- مولتی تسکینگ هم نه: در سال 2008 و در WWDC (کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل )اعلام شده بود که اپل به هیچ وجه طرفدار مولتی تسکینگ در آیفون نیست. استیو در دفاع از این نظر مولتی تسکینگ را دست و پا گیر، کند کننده کار موبایل و خورنده باطری توصیف کرد و گفت : وقتی کاربر دیگر با یک اپلیکیشن کاری ندارد چه نیازی به فعال بودن آن در پس زمینه است تا این همه دردسر درست کند؟ بعدها مولتی تسکینگ برای نسلهای های جدیدتر آیفون و آیپد در نظر گرفته شد. ‏


‏ علیرغم اینکه این موارد نشان می دهد که نباید چندان روی "نه" گفتن ها و تکذیب های استیو جابز حساب کرد، اما می توان گفت این ویژگی استیو احتمالا نشان دهنده حسابگری اوست. ممکن است او ابتدا با چیزی مخالفت کند، اما وقتی تقاضا را درک می کند و از موفقیت آن محصول مطمئن میشود، بلافاصله وارد بازار می شود و حاضر است از نظرات قبلی خود دست بکشد. ‏

در مواردی مانند مورد "آی بوک" فاصله تکذیب و عرضه محصول آنقدر کم است که احتمالا در خلال تکذیب استیو جابز، گروهی از متخصصین شرکت در حال کار بر روی پروژه بوده اند. بنابراین شاید قصد استیو از چنین مخفی کاری جلوگیری از پدیده آزبورن (ایجاد اختلال در روند فروش محصول فعلی، با وعده نابجا و زودرس عرضه محصول بهتری در آینده) باشد. ‏

گروه خبری GSM: استیو جابز مدیر اپل در کنار قدرت مدیریت فوق العاده اش، رفتارهای به خصوصی هم دارد که معمولا حواشی خاصی را برای او ایجاد می کند، از مسیر ویژه ای که در زندگی انتخاب کرده تا لباس پوشیدن معروف او که معمولا در برنامه های اپل، استیو را با یک تیپ ثابت به ما می شناساند. ‏

اما بر خلاف این لباس ثابت، به نظر می رسد نظرات استیو همواره ثابت نبوده و شاید بهتر باشد که بگوییم تغییر و غیر قابل پیش بینی بودن یکی از مشخصه های اصلی استیو است.‏ ‏

از جمله باید گفت که اگر همه تکذیبهای استیو درست از آب در می آمدند، ما تقریبا هیچ یک از تولیدات معروف اپل را نمی دیدیم. با هم در ادامه مطلب لیست شش تایی «نه» های استیو را که به بله تبدیل شدند مرور می کنیم: ‏


1-نه به هر گونه آیپاد ویدئویی: در سال 2004 استیو اعلام کرد که به هیچ وجه برنامه ای برای اضافه کردن قابلیتهای ویدئویی به آی پاد ندارد. او در پاسخ به تقاضای زیادی که برای اینکار می شد گفت: روح گوش کردن به موسیقی چیزی است که با تماشای ویدئو متفاوت است، ما در حال حاضر بر روی موسیقی تمرکز داریم و اپل اصلا به سراغ دستگاه هایی که در دست گرفته می شوند تا ویدئو نمایش دهند، نخواهد رفت....اپل در سال 2005 آی پاد های ویدئویی را به بازار عرضه کرد. ‏

2- نه به آیفون: در سال 2003 استیو با سرسختی اعلام کرد که اپل قصد دارد از فضای پی دی ای و موبایلها دور بماند. او گفت : "من فکر نمی کنم ما بتوانیم در بیزینس موبایل موفق باشیم." در سال 2007 شرکت اپل عرضه آیفون را اعلام کرد. ‏

3- نه به عرضه کیت توسعه نرم افزاری آیفون: در ژانویه 2007 در واکنش به تقاضاهایی که برای عرضه کیت توسعه نرم افزاری آیفون از شرکت اپل می شد، جناب جابز پاسخ دادند که در دنیای امروزه نیازی به عرضه چنین کیتی برای توسعه دهندگان ثالث نیست و علاقمندان می توانند با استفاده از مرورگرها (بویژه سافاری) آنچه را که لازم است بسازند...هنوز یکسال از این صحبتها نگذشته بود که در اواخر سال 2007 شرکت اپل وعده عرضه این کیت را داد و در سال 2008 این وعده را عملی کرد. ‏


4- به آی پد هم، نه! : در سال 2002 استیو اطمینان داد که هیچ شانسی برای دیدن یک تبلت با مارک سیب وجود ندارد. او گفت بازار تبلت ارزش آن را ندارد که اپل بخواهد سرمایه اش را درگیر آن کند، او خاطر نشان کرد که "خریداران تبلت، افراد ثروتمندی هستند که قبل از تبلت کلی لوازم کامپیوتری خریده اند." پس چرا اپل باید به جای تولید این لوازم پرفروش روی تبلت سرمایه گذاری می کرد؟ ...اپل سال گذشته (2010) آیپد خود را معرفی کرد، یکی از تولیداتی که صفحه جدیدی را برای اپل و رقبایش رقم زد. ‏

5-نه به کتابهای الکترونیکی: کمتر از دوسال پیش در تابستان 2009، استیو به شدت هرگونه احتمال مداخله اپل در بازار ای-بوک را رد کرد و گفت: اپل هیچ علاقه ای به بازار ای-بوک ندارد. چند ماه بعد در ژانویه 2010 اپلیکیشن آی-بوک معرفی شد. ‏

6- مولتی تسکینگ هم نه: در سال 2008 و در WWDC (کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل )اعلام شده بود که اپل به هیچ وجه طرفدار مولتی تسکینگ در آیفون نیست. استیو در دفاع از این نظر مولتی تسکینگ را دست و پا گیر، کند کننده کار موبایل و خورنده باطری توصیف کرد و گفت : وقتی کاربر دیگر با یک اپلیکیشن کاری ندارد چه نیازی به فعال بودن آن در پس زمینه است تا این همه دردسر درست کند؟ بعدها مولتی تسکینگ برای نسلهای های جدیدتر آیفون و آیپد در نظر گرفته شد. ‏


‏ علیرغم اینکه این موارد نشان می دهد که نباید چندان روی "نه" گفتن ها و تکذیب های استیو جابز حساب کرد، اما می توان گفت این ویژگی استیو احتمالا نشان دهنده حسابگری اوست. ممکن است او ابتدا با چیزی مخالفت کند، اما وقتی تقاضا را درک می کند و از موفقیت آن محصول مطمئن میشود، بلافاصله وارد بازار می شود و حاضر است از نظرات قبلی خود دست بکشد. ‏

در مواردی مانند مورد "آی بوک" فاصله تکذیب و عرضه محصول آنقدر کم است که احتمالا در خلال تکذیب استیو جابز، گروهی از متخصصین شرکت در حال کار بر روی پروژه بوده اند. بنابراین شاید قصد استیو از چنین مخفی کاری جلوگیری از پدیده آزبورن (ایجاد اختلال در روند فروش محصول فعلی، با وعده نابجا و زودرس عرضه محصول بهتری در آینده) باشد. ‏

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

bhwwhb

۱۳۹۰/۲/۲۵
میدونید فرق اپل با بقیه برندها چیه ؟ من تا حالا چنین برندی ندیدم! خیلی جالبه اپل هر چی رو که کاربرانش نیاز داشته باشند یا طرفدار زیاد داشته باشند قبل اینکه کاربران به خودشون بیان اون رو تولید میکنه مثلا همین تبلت یک فناوری سوخته بود و هیچ کس بهش فکر نمیکرد ولی همین اپل بهش معنا داد! اپل واقعا این لیاقت رو داره که کاربرانش بهش تعصب داشته باشند