خانهاخبار
حکایت‌های Nokia N8؛ فصل اول

حکایت‌های Nokia N8؛ فصل اول

گروه خبری GSM: هنر سیمبین 3 و هوشمندی نوکیا در N8 در هم می‌آمیزند...
۱۳۸۹/۶/۱۶

گروه خبری GSM: سیمبین^3، آخرین نسخه سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند نوکیا، که در 17 ژانویه 2010 به صورت رسمی رونمایی شد، طبق اعلام بنیاد سیمبین بیش از 250 قابلیت تکنیکی جدید را در خود جای داده است. «تغییراتی که سیمبین^3 به همراه نوکیا N8 در روش تولید گوشی‌های هوشمند نوکیا به وجود آورده است توانسته با پررنگ کردن هر چه بیشتر استراتژی نوکیا، سیمبین را همچنان به عنوان جز جدانشدنی گوشی‌های هوشمند آینده نوکیا نیز قرار دهد.» اینها بخشی از سخنان اولی پکا کالاسوو، مدیر ارشد اجرایی نوکیا و همچنین تیمو یوهاموتیلا، مدیر ارشد مالی نوکیا بود.

 

 20 سال بعد کمپانی بریتانیایی، Psion، برای نخستین بار در سال1987 ساخت نمونه ابتدایی سیمبین را با نام، EPOC OS، برای دستگاه‌های organizer دیجیتالی محبوب خود آغاز نمود. اندکی پس از آن، با همکاری سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند، سیمبین به نرم‌افزاری قابل استفاده برای گوشی‌های موبایل درآمد و در سال 2001 گوشی نوکیا 9210 Communicator به عنوان اولین گوشی تحت نرم‌افزار باز (open) سیمبین رونمایی شد.

 

این گوشی به کاربران این امکان را می‌داد تا بتوانند نرم‌افزارهای مورد علاقه خود را روی گوشی‌هایشان نصب کنند. پس از 9 بار عرضه نسخه‌های مختلفی از سیمبین، شرکت  Symbian Softwareدر سال 2008 توسط کمپانی نوکیا خریداری شد و سرانجام در فوریه 2010، سیمبین به عنوان یک پلت‌فرم کامل متن باز ارائه شد تا همگان بتوانند به صورت رایگان آن را دانلود و روی گوشی‌های مختلف نصب کنند.

 

 

                     

image

 

 

سیمبین اولین سیستم‌عامل در گوشی‌های هوشمند بوده که به قابلیتpre-emptive multitasking  (اجرای توأمان چند برنامه) مجهز است. این قابلیت، به عنوان یکی از بارزترین خصوصیات سیمبین، این امکان را به سیستم‌عامل می‌دهد تا در حین اجرای یک برنامه، امکانات گوشی موبایل را به برنامه‌های موازی دیگر نیز تخصیص دهد، بدون آن که آن برنامه را به طور کامل متوقف نماید. این قابلیت به معنای واقعی خود در سیمبین^3و نوکیاN8، اولین گوشی نوکیا مجهز به این سیستم‌عامل نمایان است. ضمن آن که همراهی قابلیت جدیدvisual task switcher  نیز توانسته این گونه امکانات سیمبین را در نوکیاN8 کامل‌تر کند.

 

سیمبین^3 با معماری گرافیکی خاص خود توانسته یک رابط کاربر سریع و پاسخ گو را در نوکیاN8 ایجاد نماید؛ با عکس‌العمل نسبت به حرکات مختلف انگشتان مانند ارتباط با یک کلیک، تغییر صفحه با حرکت انگشت (flick scrolling) و همچنین امکان زوم با باز و بسته کردن انگشتان روی صفحه (pinch-zoom) ارتباط با گوشی به آسان‌ترین شکل مهیا شده است. ضمناً می‌توان با ایجاد سه صفحه‌نمایش مختلف به همراه نرم‌افزارهای جداگانه به راحتی آنها را با حرکت انگشتان جابجا کرد. سیمبین^3 با مهیا کردن قابلیت کنترل فایل‌های صوتی روی صفحه با انگشت در کنار Fusion Player، جایگزینMedia Player ، امکانات موسیقایی نوکیاN8 را نیز کامل کرده است.

 

اما این تمام داستان نیست زیرا همان طور که اولی پکا می‌گوید:« خبرهای خوبی برای طراحان نرم‌افزار نیز در راه است.» سیمبین^3 گوشی نوکیاN8 را به عنوان اولین گوشی نوکیا مجهز به محیط نرم‌افزاری Qt معرفی کرده است تا این امکان را به طراحان بدهد ضمن طراحی نرم‌افزارهای خود، آنها را در گوشی‌های مختلف نیز به اجرا درآورند.

 

مجموعه سیستم‌عامل‌های نوکیا اخیراً با حضور MeeGo در کنار سیمبین کامل‌تر شده است. اولی پکا معتقد است «هریک از این پلت‌فرم‌ها نقاط قوت خاص خود را دارند که نوکیا آنها را هدف قرار داده است.» سیمبین با وسیع‌تر کردن رده گوشی‌های هوشمند نوکیا سعی در پوشش دادن محدوده بیشتری از بازار را دارد، در حالی که MeeGo بر سرعت بخشیدن به پیشتازی ارائه راه حل در بازار متمرکز شده است.

 

براساس گزارشی از گارتنر، گوشی‌های هوشمند با پلت‌فرم سیمبین در سال 2009 با فروش تقریبی 81 میلیون توانستند 46.9 درصد سهم بازار را از آن خود کنند. اما طبق گفته ارشدترین مقام اجرایی نوکیا این مسیر با عرضه "خانواده‌ای" از سیستم‌عامل سیمبین و همچنین ورود بیش از 50 میلیون گوشی با پلت‌فرم سیمبین^3 در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. بدون شک سیمبین^4 که اکنون در حال سپری کردن مراحل مقدماتی است اولین عضو این "خانواده" خواهد بود که تا سال 2011 برروی گوشی‌های نوکیا قرار گرفته و کاربران را مجهز به رابط کاربری با قابلیت‌های جدید خواهد کرد.

 

اما حکایت همچنان باقیست... در روزهای آینده خبرهای بیشتری در مورد N8 خواهیم داشت بنابراین منتظر دریافت فصل‌های بعدی حکایت‌های N8 باشید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

shahindinho

۱۳۸۹/۶/۱۸
kheili goshie khobie

shayanm8

۱۳۸۹/۶/۱۶
اي ول.... عجب گوشي كاملي.خدا كنه زودتر بياد تو بازار ولي قيمتش خيلي بالا نباشه. از مديران سايت خواهش ميكنم خبرها و اطلاعات بيشتر و دقيق تري از اين گوشي در سايت قرار بدن.

bazargani

۱۳۸۹/۶/۱۶
نوکیا تبریک میگم ترکوندی یووووو هوووووو