خانهاخبار
آیفون ۱۳ در مقابل آيفون ۱۵: پس از دو سال چه چیز جدیدی قرار است ببینیم؟

آیفون ۱۳ در مقابل آيفون ۱۵: پس از دو سال چه چیز جدیدی قرار است ببینیم؟

اپل در آیفون ۱۴ پیشرفت خاصی را نسبت به آیفون ۱۳ ارایه نداد، حال به نظر می‌رسد که سرانجام در مورد آیفون ۱۵ داستان متفاوت باشد و شاهد ارتقاهای خوبی نسبت به آیفون ۱۳ و ۱۴ باشیم.
۱۴۰۲/۳/۸

سال گذشته در مورد مدل‌های استاندارد آیفون، شاهد ارتقای خاصی نبودیم به طوری که خرید آیفون ۱۳ با آیفون ۱۴ تفاوت چندانی نداشت؛ اما در مورد آیفون ۱۵ که قرار است شهریور امسال معرفی شود، کاملا انتظار داریم که شاهد ارتقای قابل قبولی باشیم. اگر آیفون ۱۵ را با آیفون ۱۳ مقایسه کنسم، حتی باید تفاوت‌های بیشتری را ببینیم.

همانطور که از طریق شایعات و گزارش‌ها دیده‌ایم، اطلاعات زیادی در مورد آیفون ۱۵ تاکنون به بیرون درز کرده، هرچند که ممکن است همه آنها درست نباشد، اما می‌توان با توجه به این موارد مقایسه‌ای را میان آيفون ۱۳ با آیفون ۱۵ انجام داد.

image

 

آیفون ۱۵ چقدر می‌تواند بهتر از آیفون ۱۳ باشد؟ آیا ارزش ارتقا دارد؟ خوب تا زمانی که اپل به طور رسمی آیفون ۱۵ را معرفی نکند، نمی‌توان به طور قطع نظر داد، اما شایعات به ارتقا در بسیاری از زمینه‌ها اشاره دارند که می‌تواند یک گوشی بسیار بهتر را در قسمت دوربین، نمایشگر و عملکرد شاهد بود.

پیشرفت‌های مورد انتظار در آیفون ۱۵ در مقایسه با آیفون ۱۳:

  • تراشه A16 Bionic
  • رم سریع‌تر ۶ گیگابایت
  • صفحه نمایش روشن‌تر
  • جایگزینی ناچ قدیمی با داینامیک آیلند
  • دوربین پشتی ۴۸ مگاپیکسلی
  • پورت USB-C به جای لایتنینگ

طراحی و سایز

اپل یک حرکت آهسته را برای حذف کامل ناچ چند ساله خود را آغاز کرده و در نهایت هم به نظر می‌رسد که این پروسه در آيفون ۱۵ کامل شود. تا زمان آیفون ۱۴ دیدم که حذف ناچ فقط در سری پرو صورت گرفت، اما گفته می‌شود که در سری آیفون ۱۵ مدل‌های استاندارد هم از داینامیک آیلند بهده خواهد برد و سرانجام دیگر از ناچ قدیمی در آیفون خبری نخواهد بود. این احتمالا مشهودترین تفاوت ظاهری میان آیفون ۱۵ با آیفون ۱۳ یا ۱۴ خواهد بود. البته گزینه‌های رنگ هم مطرح هستند که تا الان هیچ شایعه‌ای از آنها منتشر نشده است.

تفاوت دیگر در طراحی، پورت USB-C در پایین بدنه گوشی است، جایی که در آيفون ۱۳ یا ۱۴ محل قرارگیری پورت لایتنینگ چندین ساله اپل است. درست است که با این تغییر شما از حمل کابل‌های مختلف بی‌نیاز خواهید شد، اما به نظر می‌رسد که پیشرفت دیگری در این پورت جدید حاصل نشود، زیرا انتظار نمی‌رود مدل‌های معمولی آیفون ۱۵ از پورت USB-C جدید که بالاترین سرعت انتقال داده و شارژ را دارند، بهره ببرند.

در موارد دیگر طراحی، از جمله شکل ظاهری و درجه حفاظت دستگاه از گرد و غبار و آب (استاندارد IP68)، آیفون ۱۵ مشابه آيفون ۱۳ خواهد بود. به عبارت دیگر قرار است همان بدنه آلومینیومی، سوییچ قطع صدا و دکمه‌های تنظیم صدا در سمت چپ و دکمه پاور را در سمت راست ببینیم.

تفاوت‌های نمایشگر

آیفون ۱۳ با صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی اولد، با حداکثر نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز و حداکثر روشنایی حدود ۱۲۰۰ نیت عرضه می‌شود. بر اساس اطلاعاتی که در مورد آیفون داریم، انتظار نمی‌رود که هیچ‌کدام از موارد در آیفون ۱۵ تغییری داشته باشد.

به نظر می‌آید که اپل همچنان اعتقادی به اضافه کردن نمایشگر با نرخ تازه‌سازی بالاتر برای مدل‌های غیر پرو حتی در سال ۲۰۲۳ ندارد. با این حال اگر شاهد یک پنل ۹۰ هرتزی به آیفون‌های استاندارد باشیم، باید شگفت زده شویم!

بنابراین تنها تفاوتی که انتظار می‌رود در صفحه نمایش آیفون ۱۵ معمولی ببینیم، داینامیک آیلند است که جاگزین ناچ می شود.

عملکرد و نرم افزار

اپل هرگز عادت ندارد که به طور واضح میزان حافظه رم گوشی‌هایش را بیان کند، اما هر ساله از طریق نتایج بنچ مارک این موضوع آشکار می شود. آیفون ۱۳ با ۴ گیگابایت رم عرضه شد، اما گفته می‌شود که آيفون ۱۵ دارای رم ۶ گیگابایتی از نوع سریع‌تر LPDDR5 خواهد بود. همه این موارد به این معنی است که در مقایسه با آیفون ۱۳، آيفون ۱۵ قادر خواهد بود وظایف بیشتری را به طور همزمان انجام دهد و به طور کلی سریع‌تر خواهد بود.

image

 

در مورد چیپست هم باید باید شاهد یک ارتقای خوب از A15 Bionic به A16 باشیم، تراشه‌ای که هم اکنون در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس به کار رفته است و موجب می‌شود تا پیشرفت قابل توجهی در سرعت دستگاه اعمال شود.

به علاوه احتمال دارد که اپل از یک مودم 5G جدیدتر در آیفون ۱۵ استفاده کند، اما نمی‌توان در این مورد به طور قطع نظر داد.

دوربین

آیفون ۱۳ در زمان عرضه دوربین‌های فوق‌العاده‌ای داشت و حتی همین الان هم در قسمت دوربین عملکرد خوبی دارد؛ اما همانطور که گفته شده، شایعه شده است که آیفون ۱۵ دارای دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اصلی در پشت خواهد بود که در حال حاضر فقط در انحصار سری پرو آیفون ۱۴ است.

استفاده از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی باعث خواهد شد تا دوربین آیفون ۱۵ جزییات بیشتر، محدوده دینامیکی بهتر و تصاویر با کیفیت بالاتر را به خصوص در شرایط کم نور به ارمغان آورد.

عکاسی با کیفیت ۴۸ مگاپیکسل نیاز به عکاسی با فرمت Apple ProRAW دارد که فقط در گوشی‌های سری پرو اپل موجود است. با این حال اگر دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۵ عرضه شود، یا اپل مجبور است این فرمت را به سری استاندارد بیاورد، یا اینکه مجبور خواهید بود که از برنامه‌های شخص ثالث برای گرفتن عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی استفاده کنید.

تا اینجا صحبت درباره دوربین اصلی بود، اما در مورد دوربین فوق عریض، احتمالا آیفون ۱۵ با آيفون ۱۳ فرقی نخواهد داشت، اما به لطف موتور فوتونیک اپل (که اولین بار در آیفون ۱۴ معرفی شد)، این لنز باید در نور کم عملکرد بهتری نسبت به آیفون ۱۳ داشته باشد. از سوی دیگر دوربین سلفی با دیافراگم f/1.9، لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار، بهبودهای قابل توجهی را در این قسمت خواهیم داشت.

از تفاوت‌های دیگر در قسمت دوربین هم می‌توان توانایی فیلم‌برداری حالت سینمایی 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و لرزشگیر فیلم (حالت اکشن) را می‌توان نام برد که آیفون ۱۳ فاقد این موارد است.

کیفیت صدا و هپتیک

هم اسپیکرها و هم ویژگی‌های لمسی آيفون ۱۳ عالی هستند، بنابراین انتظار نمی‌رود که آیفون ۱۵ چیز جدیدی برای افزودن و بهبود آنها ارایه کند و این موارد دست نخورده باقی بمانند.

در هنگام استفاده از اسپیکرهای گوشی، شاهد یک نمایه متعادل با مقادیر بیس خوب از دو اسپیکر پایین و بالای گوشی هستیم و همچنین بازخورد لمسی محکم و قوی را هم می توانیم حس کنیم که موجب می‌شود تا منطقی به نظر برسد اگر اپل این موارد را بدون تغییر عرضه کند.

طول عمر باتری و شارژ

یکی از مواردی که باعث محبوبیت آیفون ۱۳ در سال ۲۰۲۱ شد، عمر باتری فوق‌العاده آن بود. با استناد بر اساس نتایج نسل گذشته، ما انتظار داریم آیفون ۱۵ با وجود داشتن همان ظرفیت باتری ۳۲۲۷ میلی‌آمپر ساعتی، در برخی موارد حتی کمی بهتر عمل کند.

آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که آیفون ۱۴ زمانی که صحبت از پخش ویدیو و وب گردی به میان می‌آید، کمی بیشتر از آیفون ۱۳ دوام می‌آورد، اما در مورد بازی‌های موبایلی قضیه برعکس است. با توجه به اینکه  آیفون ۱۵ از یک تراشه جدیدتر و کم مصرف‌تر بهره خواهد برد، می‌توان امید داشت که مصرف باتری آن کاهش یابد.

در مورد شارژ، پورت USB-C جدید را داریم که شایعه شده همراه با آیفون ۱۵ عرضه می‌شود، اما این تغییر ممکن است موجب تغییر در سرعت شارژ نشود و احتمالا سرعت شارژ آيفون ۱۵ به مانند سرعت آیفون ۱۳ خواهد بود. همچنین هیچ صحبتی در مورد پیشرفت‌های مربوط به شارژ بی سیم ۱۵ واتی مگ سیف نیز وجود ندارد.

در جدول زیر به طور خلاصه قصد داریم ویژگی‌های آيفون ۱۳ و آیفون ۱۵ را باهم مقایسه کنیم:

مشخصهآیفون ۱۳آیفون ۱۵
سایز و وزن

۱۴۶٫۷ × ۷۱٫۵ × ۷٫۶۵ میلی‌متر

۱۷۴ گرم

نامشخص
صفحه نمایش

۶٫۱ اینچ اولد

نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز

روشنایی حداکثری ۱۲۰۰ نیت

۶٫۱ اینچ اولد

نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز

پردازنده

A15 Bionic

۵ نانومتر

A16 Bionic

۴ نانومتر

میزان رم و فضای ذخیره‌سازی

۴/۱۲۸ گیگ

۴/۲۵۶ گیگ

۴/۵۱۲ گیگ

LPDDR4X

۶/۱۲۸ گیگ

۶/۲۵۶ گیگ

۶/۵۱۲ گیگ

LPDDR5

دوربین

دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل

دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل

ظرفیت باتری۳۲۲۷ میلی‌آمپر ساعت۳۲۲۷ میلی‌آمپر ساعت
شارژ

پورت لایتنینگ

توان شارژ با سیم تا ۲۰ وات

توان شارژ مگ سیف تا ۱۵ وات

پورت USB-C

توان شارژ با سیم تا ۲۰ وات

توان شارژ مگ سیف تا ۱۵ وات

سخن پایانی 

اگر آیفون ۱۳ دارید و احساس می‌کنید که دوس دارید آیفون خود را تعویض کنید، باید از آیفون ۱۴ گذر کنید و منطقی‌تر است که کمی منتظر بمانید تا آیفون ۱۵ وارد بازار شود، زیرا ارتقای قابل توجهی است. البته اگر تا آن زمان رجیستری آیفون‌های جدید از جمله سری ۱۴ هم حل شده باشد! در هر صورت اما با آیفون ۱۵ سیستم دوربین بسیار بهتر را با ویژگی‌های جدید، تصاویر با کیفیت بالاتر و قابلیت‌های بهبود یافته در نور کم، تراشه A16 Bionic سریع‌تر و موارد دیگر را دریافت می‌کنید.

در مورد طراحی در قسمت جلو هم داینامیک آیلند جایگزین ناچ می شود که عملکرد و تعامل جدیدی را با رابط کاربری گوشی ارایه می‌دهد. علاوه بر این پورت USB-C می‌تواند شما را از دردسر تعویض بین کابل‌های مختلف برای دستگاه‌هایتان نجات دهد.

اما اگر آنچنان احساس نمی‌کنید که نیاز به تعویض گوشی دارید، ممکن است پیشرفت‌های آيفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۳ شما را راضی نکند و البته آیفون ۱۳ استاندارد سال ۲۰۲۱ اپل، حتی با گذشت دو سال از عمر آن، هنوز هم یک گوشی عالی با قبلیت‌های فراوان است.

در هر صورت چه کسی خبر دارد، شاید اپل در روز معرفی آیفون ۱۵ ما را با بروزرسانی‌های بیشتر غافلگیر کند و ببینیم که تفاوت میان آيفون ۱۳ و آيفون ۱۵ خیلی بیشتر از آنچه که تصور می‌کردیم، بوده است. پس باید منتظر ماند و دید...

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Badboy

۱۴۰۲/۳/۱۰
همه اینایی که گفتین بدون رجیستری یعنی باد هوا...........