خانهاخبار
وردپرس چیست؟ همه چیز درباره WordPress

وردپرس چیست؟ همه چیز درباره WordPress

​افراد زیادی این روزها برای افزایش درآمد به دنبال راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی از طریق وب‌سایت‌های مربوط به کار خود هستند.
۱۴۰۲/۲/۱۹

افراد زیادی این روزها برای افزایش درآمد  به دنبال راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی از طریق وب‌سایت‌های مربوط به کار خود هستند. اگر قصد دارید که مالک وب‌سایت شخصی خود باشید باید به سراغ طراحی سایت موردنظرتان بروید. طراحی وب‌سایت یکی از کارهای حرفه‌ای است که از طریق برنامه‌های مختلف قابل انجام است و از میان آن‌ها وردپرس محبوبیت بیشتری دارد. کار کردن با وردپرس و طراحی سایت به وسیله آن اصول و قوانین مربوط به خود را دارد. اگر برای اولین بار است که نام این برنامه را می‌شنوید و درمورد ویژگی‌ها و سیستم مدیریت محتوای آن اطلاعات چندانی ندارید تا انتهای این مقاله از آموزش وردپرس با ما همراه باشید.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

image

معرفی وردپرس 

شما برای راه‌اندازی سایت خود باید به دنبال یک سیستم مدیریت محتوای سایت با قابلیت‌های مناسب باشید. وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز برای راه‌اندازی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های متنوع به کار برده می‌شود. انعطاف‌پذیری بالای این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا برای طراحی هر نوع سایتی اقدام کنید. در میان برنامه‌نویسان و طراحان سایت حرفه‌ای، وردپرس را یک سایت ساز رایگان تحت وب و متن‌باز می‌دانند که در گروه CMSها یا Content Management System قرار می‌گیرد.

این نرم‌افزار که به صورت رایگان و open source است به عنوان یکی از نرم‌افزارهای دنیای آزاد شناخته می‌شود. منظور از آن این است که شما در صورتی که در برنامه‌نویسی از تخصص کافی برخوردار باشید، می‌توانید با انجام شخصی‌سازی مدنظر خود، روی وردپرس به طراحی سایت دلخواهتان بپردازید. ساخت این نرم‌افزار با زبان برنامه‌نویسی PHP انجام شده است و پشتیبانی آن توسط Mysql صورت می‌گیرد. 

تاریخچه وردپرس

پایه‌گذار وردپرس شخصی به نام مت مولنوگ است که عرضه رسمی نرم‌افزار به تاریخ 27 می در سال 2003 مربوط می‌شود. از زمانی که این CMS در اختیار توسعه‌دهندگان وب قرار گرفت، آن‌ها تغییرات بسیاری روی آن انجام دادند تا به غیراز وبلاگ با کمک افزونه‌ها و بهره‌گیری از طراحی‌های اختصاصی، سایت‌های مختلف را طراحی و راه‌اندازی کنند. پیشرفت‌هایی که در طول زمان روی این نرم‌افزار صورت گرفت باعث شد تا در میان طراحان سایت به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های ممکن تبدیل شود. شما می‌توانید آموزش وردپرس را از مراحل پایه تا پیشرفته با شرکت در دوره‌های حرفه‌ای یاد بگیرید. 

کاربردهای وردپرس

تا این جای کار متوجه شدیم که منظور ما از وردپرس چیست و اصلاً به چه چیزی وردپرس گفته می‌شود. حال در این بخش قصد داریم تا درمورد کاربردهای آن صحبت کنیم. شما هنگام کار کردن با این برنامه متوجه می‌شوید که مجموعه کاملی از افزونه‌ها مانند ویرایشگر متن، ساخت صفحه، مدیریت کاربران، ایجاد نوشته و موارد بسیار دیگر برای انجام یک طراحی فوق‌العاده وجود دارد. با شناخت کامل از این افزونه‌ها می‌توانید راهکارهایی کاربردی را فراهم کنید. از جمله مهم‌ترین کاربردهای وردپرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد سایت‌هایی برای بررسی محصول
  • طراحی وب‌سایت ایستا
  • طراحی وب‌سایت به منظور نمایش‌دادن لیست مستغلات و املاک
  • ایجاد صفحات فرود به صورت جداگانه
  • توسعه‌دادن به یک وب‌سایت طبقه‌بندی‌شده به منظور اهداف سازمانی یا تجاری
  • ایجاد سایت‌های مربوط به عضویت
  • ساخت هاب مربوط به شبکه‌های اجتماعی و گذاشتن فیدهای فیس‌بوک، توییتر و دیگر شبکه‌ها
  • طراحی سایت آموزشی و ایجاد LMS
  • امکان ساختن سایت‌های تجارت الکترونیک و ترکیب آن با درگاه‌های پرداخت
  • ساخت پایگاه‌های اطلاعاتی برای پشتیبانی مشتریان
  • ساخت پورتفولیو و کارهایی پویا و انعطاف‌پذیر

ویژگی‌های مدیریت محتوای وردپرس

دلیل محبوبیت و گستردگی استفاده وردپرس ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

امکان سفارشی‌‌سازی

قالب‌های وردپرس و افزونه‌های آن شامل مجموعه گسترده‌ای می‌شوند که شما با کمک آن‌ها می‌توانید به تغییرات لازم در وب‌سایت خود بپردازید. قالب‌های وردپرس باعث تغییر ظاهر وب‌سایت می‌شوند و با کمک افزونه‌ها می‌توان عملکرد آن را تغییر داد. شما برای طراحی سایت خود با کمک وردپرس می‌توانید از 50000 افزونه رایگان و 5000 قالب رایگان استفاده کنید. در کنار همه این‌ها فریم‌ورک‌های انعطاف‌پذیر این نرم‌افزار امکان ساخت و ایجاد طرح‌بندی‌های مختلف را فراهم می‌کنند. 

متن‌باز و رایگان

شما برای طراحی با کمک نرم‌افزار وردپرس هیچ نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت تنها برای هاستینگ لازم است تا مبلغ کمی پرداخت شود. همچنین برای تغییردادن عملکرد و ظاهر وب‌سایت خود می‌توانید از تعداد زیادی قالب وردپرس رایگان و افزونه‌های رایگان استفاده کنید. 

قابلیت اجرای اپلیکیشن روی اندروید و iOS

در صورتی که مالک سایت وردپرسی خود شوید می‌توانید برای جلب‌توجه کاربران موبایل، یک اپلیکیشن iOS یا اندروید متناسب با سایت خود طراحی کنید. افزونه‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد؛ مانند برنامه AppMysite که با کمک آن می‌توانید اپلیکیشن مربوط به فروشگاه اینترنتی یا هر کسب و کار دیگری را طراحی کرده و در اختیار کاربران موردنظرتان قرار دهید. 

امکان نصب راحت

در کنار مزیت‌های بسیاری که وردپرس به شما ارائه می‌دهد، می‌توان به نصب آسان آن برای افراد مبتدی نیز اشاره کرد. نصب آن تنها نیاز به کلیک‌کردن روی چند دکمه دارد و خیلی راحت پیش می‌رود.

  1. هزینه‌های پایین راه‌اندازی و نگهداری

بر اساس گزارش‌هایی که DeviousMedia ارائه داده است، هزینه‌هایی که به نصب، نگهداری و سفارشی‌سازی وردپرس مربوط می‌شود در مقایسه با سیستم‌های مدیریت محتوای دروپال یا جوملا بسیار پایین‌تر خواهد بود. همچنین یافتن یک طراح خوب برای سفارشی‌سازی وردپرس بسیار آسان‌تر است. 

قالب وردپرس

امکان نصب و استفاده از قالب‌های مختلف وردپرس برای کاربران وجود دارد. این قالب‌ها اجازه تغییر عملکرد یا ظاهر وب‌سایت را بدون نیاز به تغییردادن کدها در اختیار کاربر قرار می‌دهند. شما برای دسترسی به این مجموعه عظیم قالب‌ها می‌توانید به آدرس wordpress.org مراجعه کنید که قالب‌های آن بر اساس فیلترهای مناسبی دسته‌بندی شده‌اند. درصورتی‌که نیاز به ساخت قالب باشد باید از CSS، HTML و PHP استفاده کرد. تنظیمات قالب‌ها می‌توانند شبیه به یکدیگر باشند. به طورکلی قالب‌های وردپرس در دو گروه زیر قرار می‌گیرند:

قالب‌های رایگان:

شما برای دسترسی به این قالب‌های رایگان می‌توانید به دایرکتوری قالب وردپرس مراجعه کنید.

قالب‌های تجاری:

برای خرید قالب‌های تجاری باید به سراغ شخص توسعه‌دهنده آن یا فروشگاه‌های آنلاین بروید. 

image

بررسی مزایا و معایب وردپرس

آشنایی با مزایا و معایب وردپرس می‌تواند در یادگیری شما بسیار مؤثر باشد؛ ازاین‌رو ما در ادامه این بخش به بررسی مزایا و معایب این نرم‌افزار کاربرد می‌پردازیم:

مزایای وردپرس:

  • داشتن سازگاری با موتورهای جستجو
  • رایگان و منبع‌باز
  • امکان استفاده از گزینه‌های سفارشی‌سازی مناسب
  • کنترل و مدیریت تولید محتوا
  • درون‌ریزی کردن مطالب
  • امکان توسعه‌دادن راحت سایت با کمک توابع وردپرس
  • فراگیری آسان قواعد وردپرس به طوری که لزوماً برای هر تغییر کوچکی نیاز به طراح وب نباشد.
  • امکان آپلودکردن سریع مطالب

معایب وردپرس:

  • امکانات وردپرس برای بهینه‌سازی سایت به روش‌های مختلف مانند بهینه‌سازی بر اساس کلمات کلیدی کافی نیست.
  • پایین بودن سرعت لود شدن صفحه به دلیل زیاد بودن افزونه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی بیش از اندازه اشباع شده
  • احتمال ایجاد لینک‌های شکسته و خرابی به دلیل به روزرسانی‌های پیوسته قالب‌ها و افزونه‌ها
  • پایین بودن امنیت سایت ایجاد شده با وردپرس در صورت استفاده نکردن از روش‌های ایمن‌سازی

جمع‌بندی

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای انعطاف‌پذیر است که شرایط طراحی سایت حرفه‌ای را به راحتی برای طراحان سایت، توسعه‌دهندگان و حتی آن‌هایی که به تازگی وارد این حرفه شده‌اند، فراهم می‌کنند. شما با آموزش وردپرس می‌توانید علاوه بر طراحی سایت دلخواه خود از نظر اقتصادی به صورت مقرون به صرفه عمل کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)