خانهاخبار
هزینه تولید بازی‌های AAA به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده است!

هزینه تولید بازی‌های AAA به بیش از ۱ میلیارد دلار رسیده است!

سازمان رقابت و بازار انگلستان به تازگی گزارش جدیدی را منتشر کرده که خبر از بودجه‌های کلان اختصاص یافته برای توسعه بازی‌های AAA می‌دهد.
۱۴۰۲/۲/۹

در روز چهارشنبه، سازمان رقابت و بازار انگلستان یا همان CMA، رای مخالف خود برای خرید اکتیویژن-بلیزرد توسط مایکروسافت را اعلام کرده و جلوی انجام این معامله را گرفت. دلیل سازمان CMA برای جلوگیری از ادغام این دو شرکت، تاثیرات این معامله بر آینده بازار گیمینگ ابری بوده که در حال حاضر، مایکروسافت تقریبا آن را در انحصار خود در آورده است. این سازمان همچنین جزئیاتی را درباره بودجه‌های کلان اختصاص یافته به بازی‌های AAA یا تریپل-ای منتشر کرده که در نوع خود، غافلگیر کننده هستند.

image

 

سازمان رقابت و بازار کشور انگلستان در گزارش خود می‌گوید که به ادعای برخی پابلیشر‌ها، آنها بودجه‌هایی بیشتر از ۱ میلیارد دلار را به توسعه بازی‌های AAA خود اختصاص می‌دهند! بازی‌های AAA، به عناوینی گفته می‌شود که با بودجه‌های بالا و توسط استودیو‌هایی با تعداد پرسنل فراوان تولید شده و سپس توسط پابلیشر‌های شناخته شده مانند اکتیویژن، الکترونیک آرتز یا تیک-تو، روانه بازار می‌شوند.

در این گزارش ذکر شده که برخی بازی‌های در دست تولید که قرار است در سال‌های ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ منتشر شوند؛ بودجه‌هایی عمدتا معادل ۲۰۰ میلیون دلار یا بیشتر برای توسعه دارند. بودجه اختصاص یافته به توسعه هر نسخه از فرنچایز محبوب Call of Duty، به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و نسخه بعدی در سری Grand Theft Auto یا همان GTA نیز بودجه‌ای معادل با ۲۵۰ میلیون دلار یا بیشتر خواهد داشت. با در نظر گرفتن هزینه‌های مارکتینگ و تبلیغات، بودجه اختصاص یافته به این بازی‌ها به بیش از ۱ میلیارد دلار می‌رسد. یکی از استودیو‌های بسیار بزرگ، گزارش داده که هزینه تولید نسخه‌ای در یک فرنچایز معروف، معادل با ۶۶۰ میلیون دلار بوده و هزینه مارکتینگ آن نیز به بیش از ۵۵۰ میلیون دلار می‌رسد!

image

 

این هزینه‌ها نسبت به پنج سال گذشته، واقعا باورکردنی نیستند؛ زیرا بودجه اکثر بازی‌های AAA در آن زمان، بین ۵۰ تا حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار بود. سازمان CMA همچنین به گزارشی از گروه تحلیل بازار IDG اشاره کرده که جزئیات بیشتری از روند تولید فعلی سری Call of Duty را نشان می‌دهد. اکتیویژن به این گروه درباره وضعیت فعلی فرنچایز Call of Duty چنین گفته است:

«میزان محتوای لازم برای هر نسخه از Call of Duty، به حدی بالا رفته که دیگر یک استودیوی اصلی برای تولید آنها کافی نیست. ما مجبور شده‌ایم تا برای نسخه‌های اخیر، از استودیو‌های کمکی بیشتری استفاده کرده و اتکای خود به نیرو‌های آوت-سورس را نیز افزایش دهیم.»

سازمان رقابت و بازار انگلستان همچنین در یکی از بخش‌های گزارش خود، به عدم توان سخت افزاری کنسول‌های نینتندو برای اجرای بازی‌های Call of Duty اشاره کرده و به نظر می‌رسد که به گفته‌های مایکروسافت در این زمینه باور ندارد. این سازمان همچنین به نگرانی‌های خود برای افزایش قیمت سرویس گیم پس توسط مایکروسافت پس از نهایی شدن این معامله اشاره کرده است.

image

 

درباره افزایش هزینه تولید بازی‌های تریپل-ای چه می‌اندیشید؟ آیا فکر می‌کردید که هزینه توسعه بازی‌ها، روزی از فیلم‌های ابر قهرمانی نیز بیشتر باشد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)