خانهاخبار
دریافت حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت هم هزینه‌های مخابرات را جبران نکرد!

دریافت حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت هم هزینه‌های مخابرات را جبران نکرد!

مجید سلطانی: طی این 10 سال تعرفه‌های بخش مخابرات ثابت افزایشی نداشت و همچنین در سال 94 و 95 موضوع ابلاغ هم کد سازی را داشتیم که باعث کاهش درآمد ما شد. نمی‌توان اسم افزایشی که داشتیم را تعرفه گذاشت!
۱۴۰۲/۱/۱۰

به نقل از سیتنا مهندس مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت و گو پیرامون اعمال حداقل هزینه نگهداری خط تلفن در سال گذشته و الزام این اپراتور برای هزینه کرد این درآمد در توسعه لایه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری، شبکه انتقال و مشکلات درونی این شرکت، گفت که اگر صورت‌های مالی شرکت مخابرات در سال 1390 یعنی دو سال بعد از خصوصی سازی را بررسی کنید، ملاحظه می‌کنید که ما به شرکت بورسی تبدیل شدیم و این صورت‌های مالی نیز توسط سازمان حسابرسی بررسی می‌شود که این صورت‌های مالی پنهان از مردم نیست.

وی ادامه داد که صورت‌های مالی باید شفاف و توسط سازمان‌های حسابرسی معتبر و در سایت کدال نمایش داده شوند. ما در صورت‌های مالی سال 1390، در بخش تلفن ثابت 25 میلیون مشترک داشتیم و سالانه 2600 میلیارد تومان درآمد، در آن سال حدود قیمت ارزی که برای تجهیزات استفاده می کردیم بین 1000 تا 2000 تومان بود.

image

سلطانی، اظهار کرد که در سال 1400 در صورت‌های مالی منتشر شده در کدال، درآمد ما در تلفن ثابت به 1400 میلیارد تومان رسید، یعنی در 10 سال درآمد ما 1200 میلیارد تومان کاهش یافت و مشترکین ما نیز 30 میلیون شد. یعنی 5 میلیون مشترک اضافی داشتیم. ارزی که ما باید تهیه می‌کردیم در سال 1400، حدود 30 هزار تومان بود و رشد نزدیک 25 تا 30 برابری در نرخ ارز برای خرید تجهیزات داشتیم. در همین دوران درآمدهای شرکت مخابرات با بحران مواجه شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به سیتنا، گفت: طی این 10 سال تعرفه‌های بخش مخابرات ثابت افزایشی نداشت و همچنین در سال 94 و 95 موضوع ابلاغ هم کد سازی را داشتیم که باعث کاهش درآمد ما شد. چیزی که باعث اختلاف دو عدد شد، حاصل نگهداشتن افزایش تعرفه‌های مخابرات توسط رگولاتوری و بحث ابلاغ هم کد سازی از طریق کاهش درآمد بود.

وی، خاطرنشان کرد که برخی اظهار می‌کنند که در بحث دیتا بخشی از این هزینه جبران شده که با نگاهی به صورت‌های مالی افزایشی بود اما اثر فاحشی بر درآمدهای مخابرات نداشته است. طی این 10 سال هزینه‌ها به جز بحث ارز که ارزبری دارد، هزینه‌های نیروی انسانی هم 13 برابر شد.

سلطانی، اظهار کرد که هزینه‌ها بالا می رود و درآمد ثابت می‌ماند که این امر باعث بحران در شرکت می‌شود و ما هم دچار مشکل شدیم و عمق این بحران به حدی بود که افزایش اخیر هم نتوانست این عمق را پر کند. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، افزود که در دولت جدید و با همکاری وزارت ارتباطات، بخشی از این هزینه‌ها جبران شد. نمی‌توان اسم افزایشی که داشتیم را تعرفه گذاشت، چرا که تعرفه نرخ مکالمات است که هنوز ثابت است و عددی که مصوب شده برای حداقل نگهداری خط تلفن است.

وی، خاطرنشان کرد که این نوع دریافت حداقل هزینه نگهداری استاندارد بین المللی است و بیشتر اپراتوهای دنیا بر اساس پالس و دقیقه کار نمی‌کنند. شبکه تلفنی مشترک، چه استفاده کند چه استفاده نکند، این هزینه‌ها را برای شرکت دارد. 10 هزار سوئیچ شهری در کشور است که شبانه روزی باید کار کنند و شبکه آنها باید به هم متصل شوند و مشترکین باید این هزینه را داشته باشند. سلطانی تصریح کرد که پیشنهادی که دادیم و مصوب شد آن بود که حداقل هزینه نگهداری را بر اساس صورت‌های مالی 1400 داشته باشیم و به طور میانگین هنوز به آن عدد نرسیده‌ایم و این هزینه تنها بخش کمی از زیان‌های ما را جبران کرده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات، گفت که برای دریافت این مصوبه از کمیسیون تنظیم مقررات، به ما گفته شد باید تعهد توسعه هم داشته باشید. عددی که در کمیسیون مصوب شد به طور میانگین 14 هزار و 800 تومان در آذرماه 1400 بود و این میانگین عملی نشد تا شهریور 1401. عددی که ابلاغ شده و ما از مشترکین دریافت می کنیم میانگین درآمد ما را برای هر خط به 9000 تومان رسانده است که باز هم اختلاف داریم. همچنین در روستاها افزایشی نداشته‌ایم با اینکه هزینه‌ها در این مناطق بیشتر از شهرها است، اما ما طبق سیاست عمل کردیم.

وی، افزود که برای اینکه همکاران ما در شرکت مخابرات ضرر نکنند، تعهد توسعه را پذیرفتیم تا از منابع دیگر بتوانیم جبران کنیم. موضوع افزایش تعداد پورت فیبر نوری طی دو سال تا پایان 1403 و بازسازی شبکه انتقال برخی استان‌ها را پذیرفتیم و از ابتدای 1401 هم برنامه ریزی را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد که اگر بخواهیم شفاف و با عدد و ارقام صحبت کنیم، غیر از بحث توسعه در این مرحله و تعهدی که دادیم، نمی‌توانیم کار دیگری را انجام دهیم و هزینه‌های ما به نقطه سر به سر نرسیده است و امیدواریم طوری برنامه ریزی شود تا این مشکل رفع شود و بتوانیم روند توسعه را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

سلطان کش

۱۴۰۲/۱/۱۲
این همه حرف زدید اما از معوقات پرداخت نشده و حقوق ‌پایین کارمندان و اختلاف حقوق کارمندان همراه اول و مخابرات ایران و جدایی غیر قانونی این دو شرکت و مدیریت ضعیف آن حرفی نزدید علتش را همه میدانند

علی

۱۴۰۲/۱/۱۲
با این تعرفه جدید سیم 4 خط تلفنم را قطع کردم،سیم های مخابرات منطقه ما معمولی بودند و سرعت اینترنت خانگی نداشتم چرا باید این هزینه را بدهم خوب با موبایلم صحبت می کنم ، راحترم