خانهاخبار
سرعت دسترسی به اینترنت ثابت با فیبرنوری 80 تا 90 برابر می‌شود

سرعت دسترسی به اینترنت ثابت با فیبرنوری 80 تا 90 برابر می‌شود

زارع پور: خانواده‌ها با سرعتی 80 تا 90 برابر سرعت فعلی دسترسی به اینترنت ثابت ADSL به شبکه متصل خواهند شد!
۱۴۰۱/۱۲/۲۷

دکتر عیسی زارع پور، گفت‌ و گویی اختصاصی با خبرنگار سیتنا انجام داده که عینا برایتان نقل می‌کنیم. عیسی زارع پور پیرامون گلایه‌هاى کاربران از کیفیت و سرعت اینترنت ثابت على‌ رغم تلاش‌ها براى بهبود کیفیت اینترنت و روند کند پیشرفت پروژه فیبر نورى، توضیح داد که عدم توسعه اینترنت ثابت ریشه‌ای 10 ساله دارد. تا پیش از این، تنها بازیگر حوزه توسعه ارتباطات ثابت، شرکت مخابرات ایران بود که هم زیرساخت‌های آن فرسوده شده و هم مشکلاتی طی این سال‌ها داشته است؛ از عدم افزایش تعرفه گرفته تا مشکلات مدیریتی که در این شرکت وجود داشته است و عملا اگر می‌خواستیم به شرکت مخابرات ایران تکیه کنیم، برای توسعه ارتباطات ثابت، درب بر همان پاشنه‌ای می‌چرخید که در این 10 سال چرخیده بود.

image

طی سال 1401 بیش از 2.5 میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفتند

وی ادامه داد که از ابتدای کار، طرحی را تدوین کردیم که مبتنی بر فناوری چند دهه آینده بود که همان فیبر نوری است تا بتوانیم مشکلات ریشه‌ای را حل کنیم. از اسفندماه 1400 پروژه را شروع کردیم و هدف گذاری این بود که برای 80 درصد خانوارها و کسب و کارها، اینترنت مبتنی بر فیبر نوری را فراهم کنیم. این پروژه در 11 استان و 46 شهر شروع شده است و با سرعت هم پیش می‌رود. امسال هدف گذاری ما تحت پوشش قرار دادن 4 تا 5 میلیون خانوار بود که 2.5 میلیون خانوار محقق شد و دلایل گوناگونی هم داشت، اما موانع برطرف شده‌اند و در سال 1402 این پروژه شتاب می‌گیرد و هدف ما این است که این 2.5 میلیون خانوار را به 10 برسانیم.

پروژه فیبر نوری توسط 9 اپراتور FCP و ایرانسل در حال اجرا است؛ مخابرات تا کنون وارد نشده است

زارع پور به سیتنا گفت که سال 1402 سالی پر رونق برای این کار خواهد بود. همانطور که مستحضرید دولت هشت واحد درصد از درآمدهای خود از اپراتور همراه را برای این کار اختصاص داده است. علاوه بر شرکت مخابرات ایران که هنوز وارد اجرای این پروژه نشده است، بازیگران دیگر که 9 اپراتور FCP هستند و ایرانسل، وارد کار شده‌اند و در 11 استان در حال اجرای پروژه هستند و برخی از این استان‌ها 100 درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند، یعنی فیبر تا 200 الی 300 متری خانه‌ها رفته باشد. اگر خانواری درخواست کرد اپراتور مکلف است ظرف یک ماه درخواست مشترک را محقق کند و در این صورت است که یارانه ای که دولت در نظر گرفته به آن اپراتور تعلق می گیرد.

سرعت اینترنت فیبرنوری 80 تا 90 برابر سرعتی است که مردم از ADSL دریافت می‌کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد که دولت برای پوشش در مراکز استان غیر از هشت کلانشهر، 500 هزار تومان، برای شهرهای خارج از مراکز استان یک میلیون و 200 هزار تومان و برای اتصال نیز 2 میلیون تومان یارانه برای اپراتورها در نظر گرفته است و این گونه می‌توان گفت که بخش عظیمی از بودجه این کار را دولت تقبل کرده است تا زیرساخت را برای مردم عزیزمان فراهم کنند. سرعتی که ما تست گرفتم از 400 تا 500 مگابیت بر ثانیه است تا 800 یا 900 مگابیت بر ثانیه که 80 تا 90 برابر سرعتی که مردم از ADSL که شرکت‌های ارائه دهنده می‌دهند دریافت می‌کنند.

اراده دولت سیزدهم بر این است که اجرای پروژه فیبر نوری را به اتمام برساند

زارع پور در ادامه گفت که آرزوی ما این است که بتوانیم تا پایان دولت، سرعت را فراهم کنیم که البته کار سختی است. روند اجرای این پروژه در کشورهایی با گستره جغرافیایی و جمعیت شبیه ما، حدود هشت سال طول کشیده و سرمایه گذاری‌های بسیار کلانی هم برای اجرا در نظر گرفته‌اند، اما اراده دولت این است که این پروژه را تمام کند. در سایت https://iranfttx.ir هم می‌توانید مشاهده کنید که البته آمارها با یک ماه تاخیر است و به تفکیک محل سکونت قابل ملاحظه است.

تمام دستگاه‌ها مکلف به همکاری با وزارت ارتباطات برای اجرای پروژه فیبر نوری هستند

وزیر ارتباطات با اشاره به روند اجرای پروژه فیبر نوری در مناطق مختلف کشور گفت که در این پروژه روند کار به این صورت است که باید خیابان‌ها کنده شوند و با ارگان‌های مختلف همچون استانداری، فرمانداری، شهرداری و غیره هماهنگی انجام شود که این توافقات و هماهنگی‌ها در سطح کلان صورت گرفته است؛ هم در قانون بودجه 1401 و هم 1402 و هم در قانون برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است، تمام دستگاه ها مکلف هستند که در اجرای این پروژه با وزارت ارتباطات همکاری کنند.

امیدواریم بتوانیم اجرای فیبر نوری را در سال 1402 در تمام استان‌ها عملیاتی کنیم

زارع پور ادامه داد که به عنوان مثال سه استان مازندران، فارس و کرمانشاه به اپراتور آسیاتک سپرده شده است. هم زمان که کار و ترافیک در جریان است با یک کنده کاری مختصر کار را پیش می‌برند. برخی از اپراتورها به 300 متر اکتفا نکردند و بر روی دیوارها تجهیزات را برده‌اند. خرابی‌ها را به حداقل رسانده‌اند و امیدواریم بتوانیم عملیات اجرایی را در سال 1402 در تمام استان‌ها عملیاتی کنیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

Nima

۱۴۰۱/۱۲/۲۸
شما اول اختلالات و محدودیت ها رو از سر ارتباطات کشور بردار فیبر نوری پیشکشت

قلندری محمد

۱۴۰۱/۱۲/۲۷
خوبه ولی مبلغش خیلی بالاست 3 میلیون به بالاست جوابگوی خونه نیست نمی صرفه که بخریم