خانهاخبار
گلکسی اس ۲۳ الترا از ماه عکس‌های تقلبی می‌گیرد!

گلکسی اس ۲۳ الترا از ماه عکس‌های تقلبی می‌گیرد!

فردی در شبکه اجتماعی ردیت توانسته ثابت کند که گوشی‌های گلکسی اس ۲۳ الترا، عکس واقعی از ماه ثبت نمی‌کنند و نتایج به دست آمده تقلبی هستند.
۱۴۰۱/۱۲/۲۱

سال ۲۰۱۹ بود که هواوی با پرچمدار آن زمانش یعنی هواوی P30 پرو، به این متهم شد که عکس‌هایی که از ماه می‌شد با پی۳۰ پرو گرفت همگی تقلبی بوده‌اند. عکاسی از ماه با گوشی چیز جدیدی نیست و سامسونگ هم چند سالی است که چنین ویژگی را در گوشی‌های سری Ultra خودش گذاشته اما هیچکس پیگیر این مسئله نشده بود که آیا عکس‌هایی که مثلا گلکسی اس۲۳ الترا از ماه می‌گیرد هم تقلبی است یا خیر؟

حالا شب گذشته یک پست جدید در شبکه اجتماعی Reddit پدیدار شده که اتفاقا به همین مسئله پرداخته است. حساب کاربری ibreakphotos در ردیت آمده و با طراحی یک آزمایش، ثابت کرده که عکس‌هایی که اس ۲۳ الترا از ماه می‌گیرد واقعی نیست. او آزمایش‌اش را با دانلود یک عکس با کیفیت و بزرگ از ماه شروع کرده است. در مرحله بعد سایز این عکس را به ۱۷۰×۱۷۰ پیکسل کاهش داده است. سپس حتی افکت gaussian blur هم روی عکس اعمال کرده تا هیچ جزئیاتی در این تصویر باقی نماند که گوشی بتواند به شکل صحیح ثبت کند. در واقع تصویر نهایی که به آن رسیده‌ایم، عکس زیر است:

image

در این مرحله او همین عکس را در مانیتور کامپیوتر به نمایش درآورده و با خاموش کردن چراغ‌های اتاق سراغ عکاسی از این ماه با گلکسی اس ۲۳ الترا رفته است. ویدیو زیر، ثبت شدن این عکس از صفحه مانیتور را به نمایش می‌کشد:

در نهایت عکس ثبت شده در سمت راست تصویر زیر مشخصا از تصویری که واقعا از آن عکس گرفته شده (سمت راست) جزئیات بیشتری دارد و همین می‌تواند ثابت کند که عکاسی از ماه با گوشی‌های الترای سامسونگ، نتایج واقعی را به همراه ندارد. 

image

سمت چپ تصویر ماه روی مانیتور و سمت راست عکس گرفته شده از آن توسط گلکسی اس ۲۳ الترا

اما چرا فقط ماه و چرا پنهان کاری؟

جواب سوال اول مشخص است؛ تقلب در عکاسی از ماه کار ساده‌ای است چون ما همیشه می‌توانیم فقط یک سمت ماه را ببینیم و تنها تفاوت، میزان گرفتگی قرص ماه است که از آن‌هم داده‌های دقیق وجود دارد که چه زمانی و به چه میزانی در چه روزهایی، قرص ماه می‌گیرد. تقلب کردن در چنین تصویر ثابتی واقعا کار راحتی است و نتیجه به دست آمده نیز جذاب و دلچسب است. از طرفی یک مزیت رقابتی برای سامسونگ در برابر رقبایش به حساب می‌آید.

اما اینکه چرا سامسونگ این موضوع را تا به امروز مخفی کرده،‌ شاید به این دلیل بوده که می‌خواسته تا جای ممکن گوشی‌هایش را حرفه‌ای و خاص جلوه دهد. حالا که هم قضیه اینطور لو رفته، می‌تواند با یک بیانیه بگوید که این اصلا تقلب نبوده و فقط کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای بهتر کردن عکاسی از ماه بوده است! در هر صورت بعید به نظر می‌رسد این موضوع بتواند برای سامسونگ مشکل ساز شود. اما از طرفی شاید با رو شدن حقه سامسونگ، رقبای این شرکت هم راحت‌تر سراغ این حقه تبلیغاتی بروند و عکاسی از ماه را بیشتر و بیشتر در گوشی‌های دیگر ببینیم؛ چون حالا همه بهانه‌ای به نام هوش مصنوعی دارند تا در تبلیغات گوشی‌های جدیدشان بگویند با این گوشی شفاف‌ترین عکس را از ماه بگیرید!

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

amir

۱۴۰۱/۱۲/۲۲
به نظرم چرته چون اگه از مانیتور عکس گرفته با اون زومی که کرده اصلا نباید چیزی معلوم باشه مگه مانیتور چقدر فاصله داشته؟ که 60 x زوم کرده

ذوالفقاری همدان

۱۴۰۱/۱۲/۲۱
کاش
پای هیچ مرد عکاسی
در میانِ زندگی‌ات نبود!
عکاس‌ها خوب می‌دانند
از ڪدام زاویه
دل ببرند...!