به نقل از دنیای اقتصاد شورای رقابت که چندی پیش و با پایان مدت تعلیق یک سالهاش در حوزه خودرو از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، بار دیگر به قیمت گذاری خودرو برگشت، اخیرا جزئیاتی از برخی بندهای دستور العمل تنظیم بازار خودرو را اعلام کرده است. در این دستور العمل، شورای رقابت تمامی خودروها چه داخلیها، چه مونتاژیها و چه خودروهای خارجی را که قرار است وارد کشور شوند انحصاری دانسته و از همین رو قیمت گذاری آنها را حق خود میداند. در مدلی که طبق دستور العمل شورای رقابت برای قیمت گذاری خودروهای داخلی در نظر گرفته شده، قرار است رقابت پذیری آنها و کشف قیمت پایه با نمونههای مشابه خارجی کشف شود. به عبارت بهتر، برای مقایسه قیمت پایه و رقابت پذیری محصولی مانند تارا، سه محصول مشابه آن (از نظر کلاس خودرو) در بازارهای جهانی لحاظ میشود.
به نظر میرسد شورای رقابت با در نظر گرفتن این فرمول، خواسته به نوعی دغدغه این سالهای مشتریان ایرانی را بابت تفاوتهای کیفی و قیمتی خودروهای داخلی با مدلهای خارجی در دستورالعمل خود لحاظ کند. از نظر مشتریان ایرانی، خودروهای تولید داخل نه تنها سطح کیفی بسیار پایینتری نسبت به مدلهای خارجی دارند، بلکه با قیمت بسیار بالاتری نیز نسبت به آنها به فروش میرسند. به عبارت بهتر، افکار عمومی بر این باور است که خودروهای داخلی، گران و کم کیفیت به دست شهروندان میرسد و با پول آنها (در صورتی که بازاری رقابتی وجود داشته باشد) میتوان خودروهای خارجی بهتری را خریداری کرد.
بنابراین به نظر میرسد شورای رقابت نیز ضمن اعتقاد به این موضوع (نا برابر بودن کیفیت خودروهای داخلی و خارجی و عدم تناسب بین قیمت و کیفیت مدلهای تولید داخل) میخواهد با تعیین درجه رقابت پذیری طوری رفتار کند که مصرف کنندگان نسبت به فرمول اعمالی رضایت خاطر داشته باشند. بهنوعی شورای رقابت به دنبال این است که به واسطه دستور العمل خود، با ملاک قرار دادن مدلهای مشابه خارجی، مشتریان ایرانی را قانع کند که قیمتهای کشف شده عادلانه است.
گمان شورای رقابت این است که با اجرای این فرمول، از یک سو مصرف کنندگان به قیمتهای تعیین شده اعتماد خواهند کرد (چون با ملاک قرار دادن مدلهای مشابه خارجی به دست آمدهاند) و از سوی دیگر تولید کننده نیز دیگر از ناحیه عدم تناسب بین هزینه تولید و قیمت فروش، ضرر نخواهد داد. این در حالی است که به دلیل عدم تناسب و نبود شباهتهای لازم بین بازار خودرو در ایران و دیگر کشورها، به نظر میرسد فرمول شورای رقابت نمیتواند مبنای عادلانهای برای تعیین درجه رقابت پذیری و همچنین تعیین هزینه تمامشده باشد. طبق دستور العمل شورای رقابت، ظاهرا قرار است قیمت کارخانهای خودروهای داخلی و قیمت خودروهای مشابه خارجی در یک سبد قرار داده شده تا هزینه تمامشده و درجه رقابت پذیری کشف شود.
احتمالا شورای رقابت یا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (که قیمت خودروهای دستپخت مشترک آنها خواهد بود) برای تعیین هزینه تمام شده و رقابت پذیری مسائلی مانند کیفیت، مصرف سوخت و حجم موتور آنها را با نمونههای مشابه خارجی مقایسه میکنند تا بر اساس تفاوتها و شباهتهای موجود، محصولات داخلی مورد سنجش قرار بگیرند. به عنوان مثال، تارا اتومات با قیمت کارخانهای ۵/ ۱۱ هزار دلار، بین کیا سونت و کیا پیکانتو قرار میگیرد، خودروهایی که مصرف سوخت پایینتری نسبت به تارا دارند اما قدرت تولیدی آنها به واسطه حجم موتور پایینترشان، کمتر است. این در حالی است که تارا خودرویی بدون تست محسوب میشود، اما سونت و پیکانتو هر دو سه ستاره محسوب میشوند.
هر چند این شیوه شاید بتواند نظر مصرف کنندگان را (حداقل از حیث ملاک قرار دادن خودروهای مشابه خارجی) جلب کند، اما باید به شرایط تولید هر دو کشور نیز توجه داشت. به عنوان نمونه شورای رقابت عملا قیمتهای دستوری در یک بازار (بازار خودروی ایران) را با قیمتها در بازاری آزاد (بازار خودروی دیگر کشورها) در کنار هم قرار داده است؛ بنابراین درجه رقابت پذیری یا حتی هزینه تمامشده خودروها نمیتواند از دل این مقایسه بیرون آید و احتمالا به کشف قیمت عادلانه محصولات داخلی منجر نمیشود. فرض کنیم قرار است هزینه تمام شده تارا به عنوان خودرویی داخلی توسط شورای رقابت یا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان راستی آزمایی شود. طبق فرمول شورای رقابت، سه خودروی مشابه و هم کلاس خارجی تارا در نظر گرفته خواهند شد تا درجه رقابت پذیری و هزینه تمام شده آن کشف شود.
این در حالی است که در این مقایسه، تارا به عنوان خودرویی با قیمت دستوری (بسیار پایینتر از بازار آزاد)، فضای کسب و کار متفاوت، شرایط تحریم، خودرو سازی و مدیر دولتی و... تولید شده که با خودروهایی که قیمت آنها تحت نظام عرضه و تقاضا و به دور از محدودیتهای بین المللی و... در بازار آزاد به دست آمده، در یک سبد قرار میگیرد و طبعا نتیجه کار منصفانه نخواهد بود. اما آنچه در دستور العمل شورای رقابت مورد تاکید قرار گرفته، این است که این شورا در مقایسه با سه محصول مشابه خارجی، به راستی آزمایی هزینه تمام شده خودرو میپردازد؛ هزینه تمام شدهای که مبنای قیمت گذاری شورای رقابت قرار خواهد گرفت.
بنابراین ممکن است گفته شود که در صورت ملاک قرار دادن قیمت بازار آزاد خودروها، چالش عدم تناسب (بین خودروهای تولید داخل و نمونههای هم کلاس خارجی) حل خواهد شد؛ این در حالی است که در این صورت نیز باز هم قیمتهای کشف شده احتمالا به دور از منطق خواهند بود. این موضوع از آن جهت است که منحنی قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد طی حدودا چهار سال و نیم گذشته به دور از روندی طبیعی و تحت تاثیر انتظارات تورمی و رشد نرخ ارز بالا رفته است.
به عبارت بهتر، قیمتها در بازار آزاد خودروهای تولید داخل، فراتر از آنچه در بازارهای جهانی میگذرد، ارتفاع گرفته و با توجه به سطح کیفیشان هرگز قابل مقایسه با مدلهای هم کلاس خارجی نیستند. واضحتر اینکه با پول خودروهای داخلی در بازار آزاد و در صورتی که بازاری رقابتی وجود داشته باشد، میتوان مدلهای خارجی با سطح کیفی بسیار بالاتری را خریداری کرد. اگر باز هم تارا را مثال بزنیم، قیمت بازار آزاد این خودرو ۵/ ۱۷ هزار دلار است، حال آنکه با کمتر از ۱۷ هزار دلار میتوان خودروهای بسیار با کیفیتتری از برندهای مشهور دنیا را خریداری کرد. به عنوان مثال، با کمتر از ۱۵ هزار دلار امکان خرید شورولت اسپارک و فورد فیستا وجود دارد و با کمتر از ۱۶ هزار دلار هم میتوان تویوتا یاریس و نیسان ورسا را خرید.
207 یا شورولت؟
اما مقایسه قیمت و مشخصات کلی خودروهای داخلی با نمونههای هم کلاس خارجی، دید بهتری در مورد دستور العمل شورای رقابت میدهد. طبق جدولی که از سوی انجمن صنایع همگن قطعهسازی در اختیار ما است، چندین خودروی خارجی از نظر قیمت دلاری و مشخصات فنی کلی (مانند حجم موتور، مصرف سوخت و...) با مدلهای هم کلاس خارجی مقایسه شده است.
به عنوان مثال، در رده خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار، مدلهایی از تویوتا (مدل گلانزا)، تاتا (مدل تیاگو)، هیوندایی (در مدل سانترو)، هوندا (مدل امیز)، کیا (مدل سونت) و ماهیندرا در مدل KUV۱۰۰ به چشم میآیند که همگی حجم موتوری نزدیک به ۱۲۰۰ سیسی و مصرف سوختی زیر ۵/ ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند. همچنین قدرت تولیدشده توسط موتور این خودروها نیز همگی ۹۰ اسب بخار است. این پنج خودرو اما از نظر کسب استاندارد ایمنی متفاوت از یکدیگر هستند. در این بین، تاتا (با قیمت ۷۸/ ۶ هزار دلار) دارای پنج ستاره ایمنی (طبق استانداردهای سال ۲۰۲۱ میلادی) است، هوندا (با قیمت ۲۱/ ۸ هزار دلار) چهار ستاره دارد و کیا (با قیمت ۲۵/ ۹ هزار دلار) هم سه ستاره محسوب میشود. همچنین هیوندایی سانترو نیز (با قیمت ۰۵/ ۶ هزار دلار) دو ستاره ایمنی را دارا است. دو خودروی دیگر یعنی تویوتا (با قیمت ۱۳/ ۸ هزار دلار) و ماهیندرا (با قیمت ۶۶/ ۷ هزار دلار) نیز در رده مدلهای بدون تست قرار گرفتهاند.
با در نظر گرفتن قیمت کارخانهای خودروهای داخلی و دیگر مشخصات، چند مدل را میتوان با محصولات خارجی مورد نظر مقایسه کرد. به عنوان مثال، پژو ۲۰۷ پاناروما با قیمت ۵۶/ ۶ هزار دلار را میتوان با هیوندایی و تاتا در یک رده قرار داد. از بعد مشخصات فنی، پژو ۲۰۷ که از منظر قیمت دلاری ارزانتر از تاتا و گرانتر از هیوندایی است، مصرف سوخت بالاتری نسبت به آنها دارد اما به واسطه حجم موتور بالاتر، قدرت بیشتری را نیز تولید میکند. همچنین پژو ۲۰۷ در رده خودروهای بدون تست قرار میگیرد، حال آنکه تاتا پنج ستاره دارد و هیوندایی هم دو ستاره است. اما اگر قیمت بازار آزاد پژو ۲۰۷ (۲۵/ ۱۳ هزار دلار) را در نظر بگیریم، این خودرو در کنار محصولات خارجی با سطح کیفی بالاتری قرار میگیرد. این در حالی است که در این مقایسه، ۲۰۷ به هیچ وجه در قواره مدلهای هم قیمت خارجی نیست. به عنوان مثال، کیا پیکانتو و شورولت اسپارک که به ترتیب ۴/ ۱۳ و ۶/ ۱۳ هزار دلار قیمت دارند، هم از مصرف سوخت پایینتری نسبت به ۲۰۷ برخوردار هستند، هم استاندارد ایمنی قابل قبولی را به خود میبینند.
در بین دیگر خودروهای داخلی، قیمت کارخانهای پژو ۲۰۶ حدود ۱۶/ ۴ هزار دلار است که از این حیث با مدلهای خارجی شامل سوزوکی ماروتی و نیسان داتسون در یک رده قرار دارد. پژو ۲۰۶ مصرف سوخت ۳/ ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارا است و با حجم موتوری حدودا ۱۴۰۰ سیسی تنها ۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودرو بر اساس استانداردهای ایمنی ۲۳ سال پیش، چهار ستاره محسوب میشود. در مقابل اما سوزوکی ماروتی با قیمت ۱۸/ ۴ هزار دلار، ۵/ ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد و با حجم موتوری ۸۰۰ سیسی زیر ۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودرو همچنین در رده بدون تستها قرار گرفته است.
از آن سو نیسان داتسون با قیمت ۹۱/ ۴ هزار دلار، ۸/ ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند و به واسطه موتور ۸۰۰ سیسیاش توانایی تولید ۵۳ اسب بخار قدرت را دارد. این خودرو طبق استانداردهای سال ۲۰۱۹ دارای یک ستاره ایمنی است. هر چند پژو ۲۰۶ خودرویی چهار ستاره معرفی شده و داتسون تکستاره است و ماروتی هم بدون تست، اما این نکته مهم را نباید فراموش کرد که ۲۰۶ طبق استاندارد سال ۲۰۰۰ میلادی (۲۳سال پیش) چهار ستاره است و داتسون مطابق با استانداردهای چهار سال قبل. بنابراین شاید پژو ۲۰۶ طبق استاندارد سال ۲۰۱۹ اصلا هیچ ستارهای دریافت نکند. اما با در نظر گرفتن قیمت بازار آزاد پژو ۲۰۶ (۶۲/ ۹ هزار دلار)، این خودرو با مدلهایی مانند کیا سونت در یک رده قرار میگیرد. این در حالی است که مدل سونت، هم مصرف سوخت پایینتری نسبت به پژو ۲۰۶ دارد، هم قدرت بیشتری تولید میکند و هم طبق استانداردهای ایمنی سال ۲۰۲۱، دارای سهستاره است.