خانهاخبار
گوگل و اپل یک معامله غیرقانونی برای دور نگه داشتن اپل از رقابت صنعت جستجو دارند

گوگل و اپل یک معامله غیرقانونی برای دور نگه داشتن اپل از رقابت صنعت جستجو دارند

شکایتی جدید مدعی است اپل و گوگل با همکاری خود، قصد تسلط جهانی بر بازار موتورهای جستجو را دارند.
۱۴۰۱/۱۱/۳۰

گوگل هر سال تقریبا ۱۵ میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های اپل باشد. این قرارداد، یک رابطه مالی است که وکلای وزارت دادگستری ایالات متحده مدت‌ها بوده که روی آن تمرکز دارند. اما اکنو به نقل از رسانه Mac Rumors، وب‌سایت The Register در مورد یک توافق مالی ناشناخته بین گوگل و اپل نوشته که می‌تواند باعث شود این ۲ شرکت، مجددا زیر ذره‌بین وزارت دادگستری ایالات متحده بروند.

image

 

این گزارش جدید ادعا می‌کند که اپل نیز درصدی از درآمد جستجوی تولید شده توسط کروم در iOS را دریافت می‌کند و در عوض، گوگل باید موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر سافاری باشد. گوگل همچنین در این رابطه مالی ناشناخته، مزایای نامشخصی دریافت می‌کند که فقط تعداد کمی از افراد از آن مطلع هستند.

یک شکایت ادعا می‌کند که اپل و گوگل برای تسلط بر بازار جستجوی جهانی توطئه کردند

از آنجایی که اپل هیچ ارزش به صورت آشکار به نتایج جستجوی گوگل اضافه نمی‌کند، اما سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) نگران است که گوگل این توافق را به عنوان راهی برای رشوه دادن به اپل در جهت ایجاد موتور جستجوی رقابتی خود انجام داده است. شاید این فکر منطقی باشد، اما چرا باید اپل از یک جریان نقدی چند میلیارد دلاری صرف نظر کند؟

image

تصویری از اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل که یکی از متهمان این پرونده است

قرارداد کروم میان گوگل و اپل برای اولین بار در یک شکایت در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای بخش شمالی ناحیه کالیفرنیا اوکلند ظاهر شد. در این شکایت ادعا شد که متهمان شامل گوگل، شرکت مادر آن آلفابت، مدیر عامل ساندار پیچای، اپل، تیم کوک مدیر عامل اپل و اریک اشمیت مدیر عامل و رئیس سابق گوگل، بخش‌های ۱ و ۲ قانون ضد تراست شرمن ایالات متحده را نقض کرده‌اند.

در این شکایت آمده است:

«مدافعان اپل و گوگل توافق کردند که اپل در تجارت جستجو با گوگل رقابت نکند.»

این پرونده همچنین مدعی است که ترتیبات بی‌صدا بین استیو جابز، مدیرعامل وقت اپل و اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، در جه حف نتایج جستجو از سایر موتورهای جستجو و تبلیغ‌کنندگانی که گوگل به آن‌ها تمایل نداشت، در آن زمان انجام شد. همه مدیران اجرایی درگیر در این طرح، از جمله مدیران فعلی مانند پیچای و کوک، می‌دانستند کاری که انجام می‌دهند، غیرقانونی است.

در این دادخواست همچنین آمده است که توافق بین اپل و گوگل به عنوان موتور جستجوی اولیه در تمامی دستگاه‌های اپل، مزیت ضدرقابتی قابل توجه و غیرمنصفانه‌ای به گوگل در مقایسه با سایر ارائه‌دهنده‌های موتور جستجو اعطا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود سایر موتورهای جستجو مانند Bing، DuckDuckGo و Yahoo! توان رقابت با گوگل را نداشته باشند. مرحله بعدی این شکایت نیز، بحث مالی آن است.

وکیل شاکی نوشته است:

«از آنجایی که بیش از نیمی از کسب‌وکار جستجوی گوگل از طریق دستگاه‌های اپل انجام می‌شود، اپل یک تهدید بالقوه برای گوگل بود و این شرکت تصمیم گرفت با پرداخت میلیاردها دلار به اپل، سود خود را با آن به اشتراک گذاشته تا ترس ظهور اپل به عنوان یک شرکت رقیب را نداشته باشد. زیرا اگر اپل به یک رقیب در تجارت جستجو تبدیل می‌شد، گوگل نیمی از درآمد خود را از این تجارت از دست می‌داد.»

در حالی که گوگل و اپل به دنبال رد این پرونده هستند، CMA همچنان به تحقیقات خود ادامه می‌دهد. ادعایی که در دادخواست مطرح شده می‌گوید برخی شواهد در جهت اثبات صحت این اتهام وجود دارد. منظور از شواهد، جایی است که پرونده می‌گوید برخی از ملاقات‌های مخفیانه بین استیو جابز و اریک اشمیت و تیم کوک و ساندار پیچای توسط افرادی که به صورت اتفاقی در آن منطقه بودند مشاهده شده و حتی تصاویر و فیلم‌هایی نیز از آن موجود است.

آیا عکس‌ها و فیلم‌های ضبط شده از جلسه اپل و گوگل می‌توانند این دو شرکت را متهم کنند؟

گفتنی است اگر فیلم‌های ضبط شده فاقد صدای مدیران اپل و گوگل در مورد طرح آن‌ها برای تسلط جهانی بر بازار موتورهای جستجو باشد، این تصاویر و فیلم‌ها ضبط شده تنها تهدیدهای توخالی بوده و حتی ممکن است نتیجه معکوس برای شاکی داشته باشد.

شاکی مدعی است هدف از این جلسات آن بوده که اطمینان حاصل شود که اپل و گوگل مانند یک شرکت ادغام شده عمل می‌کنند. همچنین این شکایت ادعا کرده که اپل و گوگل حتی کلمه جدیدی به نام «هم‌رقابتی» را ابداع کرده‌اند تا نحوه عملکرد هر دو شرکت را با هم هماهنگ کنند.

بدیهی است که متهمان این شکایت می‌توانند دفاعیات خود را برای تبرئه شدن در این پرونده به دادگاه ارائه دهند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)