خانهاخبار
استفاده گلکسی اس ۲۳ از پردازنده کوالکام مشکلات اگزینوس را نشان می‌دهد

استفاده گلکسی اس ۲۳ از پردازنده کوالکام مشکلات اگزینوس را نشان می‌دهد

پس از آزمایشات سری گلکسی اس ۲۳ و عملکرد پردازنده آن، اکنون ضعف‌های اگزینوس بیشتر به چشم می‌آید.
۱۴۰۱/۱۱/۲۳

همه کاربران گوشی‌های سامسونگ پس از شنیدن خبر عدم وجود نسخه اگزینوس در تمامی دستگاه‌های سری گلکسی اس ۲۳، بسیار هیجان‌زده شدند. جدیدترین سری پرچمدار سامسونگ به صورت انحصاری از نسخه سفارشی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به عنوان قلب تپنده خود استفاده می‌کند و می‌توان گفت به عبارتی این چیپست برای سامسونگ معجزه کرده است.

image

 

گزارش‌ها و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در سری گلکسی اس ۲۳، سریع‌ترین چیپست موجود در بین گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. این دستگاه در مقایسه با هر گوشی هوشمند اندرویدی دیگر در کارهای متمرکز بر CPU و GPU برتری دارد. حتی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ عملکرد بهتری در مقایسه با چیپست A16 بایونیک در بازی دارد: تراشه‌ای که در آیفون ۱۴ پرو مکس به کار رفته است. در بخش عملکرد CPU نیز، نماینده اندروید توانسته کاملا به A16 Bionic نزدیک شود و عمر باتری آن نیز، به طرز شگفت‌انگیزی خوب بوده است. اما این مزیت‌های زیاد، باعث می‌شود مشکلات تراشه‌های اگزینوس بیش از پیش به چشم بیاید.

سامسونگ باید میان بازنگری تراشه‌های اگزینوس و ادامه استفاده از اسنپدراگون، یکی را انتخاب کند

image

تراشه اگزینوس سامسونگ

تراشه‌های اگزینوس بیش از نیم دهه است که توان رقابت با چپیست‌های رقیب خود، یعنی اسنپدراگون را ندارند. آن‌ها از قدرت پردازشی و بهره‌وری انرژی بی‌بهره بوده و باعث شده تجربه کاربران سامسونگ که از پردازنده اگزینوس استفاده می‌کنند، کاملا متفاوت با تجربه کاربرانی گوشی‌های سامسونگ با اسنپدراگون باشد.

علی‌رغم تلاش‌های زیاد سامسونگ برای اگزینوس، این شرکت در طی سال‌های اخیر نتوانست با کوالکام رقابت کند و حتی اخیرا، مدیاتک نیز عملکرد بهتری از آن‌ها در بخش پردازنده داشت. همچنین مشخص نیست که مشکل اگزینوس، طراحی آن بوده یا فرآیندی که سامسونگ در تولید آن‌ها به کار می‌برد. در هر صورت اگر سامسونگ قصد دارد در آینده مجددا از پردازنده‌های اگزینوس استفاده کند، باید آن را به طور کامل بازنگری کند.

شایعات ادعا می‌کنند که شرکت کره‌ای قصد داشته تا از تراشه‌های اسنپدراگون، حتی در تمامی گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۴ نیز استفاده کند. این به آن معنا است که بسیاری از مردم در طول این ۲ سال از گوشی‌های پرچمدار گلکسی مجهز به اسنپدراگون برخوردار بوده و دیگر بی‌کیفیتی اگزینوس به فراموشی سپرده خواهد شد. بنابراین، سامسونگ یا باید تراشه‌های اگزینوس خود را به گونه‌ای بهبود بخشیده که از اسنپدراگون عملکرد بهتری داشته باشد، یا تا زمانی که توان رقابت با نماینده کوالکام را ندارد به استفاده از اسنپدراگون ادامه دهد.

اتفاقاتی در درون سامسونگ در حال جریان است

image

درون شرکت سامسونگ

اخیرا شایعه‌ای جدید ادعا کرده که تیم موبایل سامسونگ، یک تیم مخصوص برای تولید تراشه به صورت جداگانه ترتیب دیده که به طور انحصاری رو پردازنده‌های داخلی کار کنند. بر اساس گزارش‌ها، این تیم متشکل از بیش از هزار مهندس و متخصص بوده که بر روی طراحی پردازنده‌ای مخصوص گوشی‌های گلکسی کار می‌کنند. برخی گزارش‌ها نیز مدعی بوده که System LSI که وظیفه تولید تراشه‌ها اگزینوس را بر عهده دارد، همچنان به تولید این چیپست‌ها ادامه می‌دهد. اما اکنون این تیم جدید و System LSI قصد دارند با همکاری یکدیگر، چیپست‌هایی را طراحی کنند که ویژگی مورد نیاز گوشی‌های گلکسی را فراهم کرده و برای آن‌ها بهینه شده باشند.

اگر این طرح عملی شود، سامسونگ باید بتواند پردازنده بسیار بهتری را در پرچمدارهای آینده خود قرار دهد. طبق گزارش‌ها، اولین پردازنده داخلی که حاصل همکاری تیم جدید و System LSI است برای گلکسی اس ۲۵ تدارک دیده شده و در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. گفتنی است که شاید این آخرین فرصت سامسونگ در بخش تراشه‌ها باشد، زیرا کاربران در سال‌های اخیر ضربات زیادی را از تراشه‌ها اگزینوس متحمل شده و اگر عملکرد تراشه اگزینوس گلکسی اس ۲۵ نتواند چنگی به دل بزند، ممکن است کاربران شرکت کره‌ای برای همیشه اعتماد خود را به سامسونگ از دست بدهند.

حتی از دید تجاری، سامسونگ برای استفاده از تراشه‌های اختصاصی خود نیاز به تعمیرات تخصصی در آن‌ها دارد. اما سودی که تراشه‌های اگزینوس برای سامسونگ داشت، این بود که توانست قیمت تراشه‌های اسنپدراگون را کاهش داده و آن‌ها را با مبلغ کمتری تهیه کند. اگر در آینده چیپست‌های اگزینوس وجود نداشته باشند، سامسونگ دیگر در مذاکرات کاملا بی‌دفاع بوده و نمی‌تواند تراشه‌ها را با قیمت مناسب از کوالکام تهیه کند. این موضوع همچنین می‌تواند باعث شود کاربران با افزایش قیمت گوشی‌ها مواجه شده و به آن‌ها آسیب برسد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)