خانهاخبار
چرا سامسونگ به شارژ ۲۴۰ واتی نیاز ندارد؟

چرا سامسونگ به شارژ ۲۴۰ واتی نیاز ندارد؟

چرا با وجود اینکه شرکت‌ها کوچک‌تر به شارژ ۲۴۰ واتی دست پیدا کردند، حداکثر سرعت شارژ گوشی‌های سامسونگ همچنان ۴۵ وات است؟ در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.
۱۴۰۱/۱۱/۲۲

سامسونگ شرکتی نیست که با برندهای کوچک و نوپا به رقابت بپردازد. شاید این موضوع در چند سال گذشته برای سامسونگ صدق نمی‌کرد، اما در چند سال اخیر این برند کره‌ای کاملا روی مسیر خود متمرکز شده است. اکنون سامسونگ درگیر جنگ‌های بیهوده با شرکت‌های چینی بر سر برگه مشخصات یا قیمت‌گذاری اقتصادی نیست.

image

 

این برند کره‌ای تمرکز را روی خود گذاشته و توانسته بسیار در آن موفق ظاهر شود. سامسونگ اکنون به رهبر صنعت گوشی‌های هوشمند تاشو تبدیل شده و احتمالا حداقل تا چند سال در همین موقعیت باقی خواهد ماند. این موضوع در کنار پشتیبانی نرم‌افزاری ۴ ساله گوشی‌ها، باعث خواهد شد سهم بازار سامسونگ بیش از پیش افزایش یابد. این شرکت اخیرا تصمیم گرفته تمرکز زیادی را روی بروزرسانی نرم‌افزاری دستگاه‌ها گذاشته تا کاربران مجبور نباشند برای دستیابی به سیستم عامل جدید، دستگاه خود را تعویض کنند.

اما در سمت دیگر، شرکت‌های چینی رویکردهای متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. تمرکز اصلی آن‌ها، بر روی اعداد بزرگ و بازاریابی‌های بزرگ است. آ‌ن‌ها به سرعت سنسورهای دوربین با ارقام مگاپیکسلی بسیار بالا برای دستگاه‌هایی در تمامی طیف‌های قیمتی به کار گرفته‌اند. به هر حال، گفتنی است که یک فرد عادی حس می‌کند که یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی بهتر از یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی است.

سرعت شارژ سریع، یکی دیگر از موارد مورد علاقه چینی‌‌ها است. تمامی کاربران دوست ندارند دستگاه خود را به شارژ متصل کنند. مخصوصا زمانی که باتری گوشی تقریبا خالی بوده و برای انجام کاری باید با عجله به بیرون بروید. در این مواقع، اینکه بتوانید ظرف چند دقیقه باتری دستگاه را به ظرفیت قابل قبولی برسانید، یک ویژگی عالی است. شرکت‌هایی مانند شیائومی، ردمی، اوپو، وان پلاس و سایرین به شدت بر افزایش حداکثر سرعت شارژ تمرکز داشته تا بتوانند گوی رقابت را از دیگری بربایند.

اکنون ریلمی می‌توانند ادعا مالکیت تاج سریع‌ترین شارژ را داشته باشد. این شرکت امروز از ریلمی جی تی نئو ۵ رونمایی کرد که از فناوری شارژ سریع ۲۴۰ واتی پشتیبانی می‌کرد. ریلمی ادعا می‌کند که باتری ۴۶۰۰ میلی آمپر ساعتی این دستگاه در می‌توان تنها در ۹ و نیم دقیقه از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ کرد. این سرعت حتی با توجه به استانداردهای شرکت‌های چینی بسیار بالا است. لازم به ذکر است که وان پلاس دارای گوشی‌هایی با سرعت شارژ ۱۵۰ وات و شیائومی صاحب دستگاهی به نام ردمی نوت ۱۲ Discovery Edition بوده که از شارژ ۲۱۰ واتی پشتیبانی می‌کند. اما ۲۴۰ وات، چیزی نیست که شرکتی جز ریلمی تا کنون به آن دست پیدا کرده باشد.

از نظر تئوری، جدیدترین گوشی ریلمی با شارژ ۲۴۰ واتی می‌تواند ۵ برابر سریع‌تر از جدیدترین پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی اس ۲۳ اولترا با سرعت ۴۵ واتی شارژ شود. شاید ریلمی در این زمینه سامسونگ را شکست داده باشد، اما یقینا نمی‌توان گفت که سامسونگ توانایی ساخت شارژ ۲۴۰ واتی را ندارد، بلکه احساس نیازی نسبت به آن ندارد. شرکت کره‌ای حتی نسخه استاندارد جدیدترین سری گوشی‌های پرچمدار خود یعنی گلکسی اس ۲۳ را به شارژ ۴۵ واتی مجهز نکرد و آن را روی همان ۲۵ وات نگه داشت. این موضوع به سادگی بیان می‌کند که سامسونگ علاقه‌ای به رقابت بر سر سرعت شارژ ندارد.

سال گذشته، تفاوت زیادی میان شارژ ۲۵ واتی و ۴۵ واتی سامسونگ وجود نداشت و تنها پیشرفت‌هایی جزئی مشاهده شد. اما اکنون پس از انجام آزمایش‌ها روی گلکسی اس ۲۳ اولترا، تقریبا تنها ۱ ساعت طول کشیده تا باتری این دستگاه از ۰ به ۱۰۰ درصد برسد.

به نظر نمی‌رسد تصمیم سامسونگ مبنی بر شرکت نکردن در این رقابت به دلیل مهم بودن سلامت باتری، عاقلانه است. نمی‌توان گفت شارژ ۲۴۰ واتی چه تاثیری روی باتری دستگاه داشته، اما قطعا برای سلامتی آن مضر خواهد بود. همچنین سامسونگ با بروزرسانی نرم‌افزاری ۴ ساله خود، کاربران را تشویق به نگه داشتن دستگاه‌ها کرده و برای همین، باید به سلامت باتری آن‌ها نیز اهمیت دهد. موضوعی که ممکن است برای شرکت‌های چینی که تنها به بازاریابی و فروش بیشتر فکر می‌کنند صادق نباشد.

شاید با گذشت زمان، سامسونگ احساس کند که فناوری باتری گوشی‌های هوشمن دبه اندازه‌ای پیشرفت کرده که چنین سرعت‌های بالایی، باعث آسیب دیدن باتری دستگاه‌ها نشود. تنها در این صورت، ممکن است شاهد افزایش سرعت شارژ دستگاه‌های شرکت کره‌ای باشیم. البته که تجربه ثابت کرده روندی که سامسونگ در پیش گرفته، امن‌تر و بهتر است. زیرا همه دوست دارند یک دستگاه سطح بالا را به مدت ۴ سال نگه دارند.

تنها چیزی که در این موضوع، باعث ضرر سامسونگ می‌شود، کنار نیامدن افراد عادی با این قضیه است. از دید یک مشتری معمولی، شارژ ۲۴۰ وات همیشه بهتر از شارژ ۴۵ وات به نظر می‌رسد، حتی اگر منجر به تخریب باتری شود. بنابراین سامسونگ باید بتواند کاری کند که افراد عادی متوجه این موضوع شده و به سلامت باتری خود اهمیت دهند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۴۰۱/۱۱/۲۴
این حرف نویسنده کاملا از رو سلیقه و طرفداری از برند سامسونگه.برندی که واقعا عقب افتاده تو این زمینه و اتفاقا اصلا سابقه ی خوبی تو عمر باطری گوشی نداره.یادمه وقتی تازه سی و سه وات اومده بود هم همین حرفای بی اساس رو می زدن یه عده.در عملم هیچ مشکلی برای باطری پیش نیومد.بهتره یکم علمتونو ببرین بالا تا اینکه از روی بادهای شمالی حرف بزنید