خانهاخبار
گوگل بارد قرار است رقیب جدی ChatGPT باشد

گوگل بارد قرار است رقیب جدی ChatGPT باشد

گوگل در حال توسعه یک سرویس هوش مصنوعی جدید به نام بارد است که قرار است به عنوان رقیب Chatgpt چت‌بات شرکت OpenAI از آن رونمایی شود.
۱۴۰۱/۱۱/۱۸

گوگل در حال کار بر روی یک رقیب برای Chatgpt به نام بارد است. ساندار پیچار، مدیرعامل گوگل روز دوشنبه 6 فوریه با اعلام این خبر در یک پست نوشت که بارد «یک سرویس هوش مصنوعی آزمایشی مکالمه‌محور» است که به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد و امکان شرکت در گفت‌وگوها را داراست. به گفته پیچای، پیش از این که این محصول در دسترس همگان قرار گیرد، در دسترس گروهی از «افراد مورد اعتماد» قرار خواهد گرفت.

image

 

هنوز روشن نیست که بارد چه توانایی‌هایی دارد و چه توانایی‌هایی قرار است به آن اضافه شود اما به نظر می‌رسد که بارد نیز به مانند ChatGpt - چت باتی که به تازگی از سوی شرکت OpenAI از آن رونمایی شده - در رده چت‌بات‌ها دسته‌بندی خواهد شد. حالا سوال اساسی این است که آیا چت کردن با هوش مصنوعی قرار است جایگزین جست‌وجوی سنتی باشد؟

بر اساس ویدیوی کوتاهی که مدیرعامل گوگل برای معرفی بارد منتشر کرده، کاربران می‌توانند سوالات متفاوت و البته سختی از بارد بپرسند و جواب‌های کاربردی و مفیدی دریافت کنند. این سوالات می‌تواند «چگونگی برنامه‌ریزی برای به حمام بردن یک نوزاد» یا «غذایی که با مواد اولیه مشخص شده قابل آماده‌سازی است» باشد.

به نوشته پیچای، «بارد می‌تواند سکوی پرتابی برای کنجکاوی‌ها باشد و به شما کمک کند اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا را برای یک کودک 9 ساله توضیح دهید یا اطلاعات بیشتری درباره بهترین مهاجمان حال حاضر فوتبال بیشتر بدانید و در نهایت راه‌هایی برای تقویت توانایی‌هایتان پیدا کنید.»

پیچای همچنین تأکید کرده است که بارد «اطلاعات را از فضای وب جمع‌آوری می‌کند تا پاسخ‌هایی به‌روز و با کیفیت ارائه کند.» این مسأله به بارد امکان می‌دهد تا سوالاتی را که درباره اتفاقات روز مطرح می‌شود پاسخ دهد؛ قابلیتی که در حال حاضر ChatGpt ندارد.

image

اعلام عمومی چنین پروژه مهمی در این شرایط نشانه‌ای از وضعیتی است که رونمایی از ChatGpt برای گوگل پدید آورده و باعث شده این شرکت تلاش کند تا فرایندهای زمان‌بر رونمایی از محصول را در خصوص بارد کنار بگذارد. هرچند از نگاه کارشناسان فناوری ChatGpt یک فناوری انقلابی در حوزه تکنولوژی محسوب نمی‌شود اما تصمیم OpenAI شرکت سازنده این چت بات برای اینکه این ابزار در اختیار عموم مردم قرار گیرد باعث شد تا عملکرد تمام شرکت‌های حوزه فناوری کاملا تحت تأثیر قرار بگیرد. به طوری که در حال حاضر در بسیاری از محافل و رسانه‌ها در خصوص تأثیری ChatGpt می‌تواند بر روی آموزش، کار یا سیاست داشته باشد گفت‌وگو می‌شود.

مایکروسافت، شرکتی که میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده هم تلاش زیادی برای جلب توجه عمومی بر روی ChatGpt و فناوری ساخت آن داشت. این شرکت همچنین در تلاش است تا سایر محصولات خود، از موتور جست‌وجوی بینگ گرفته تا محصولات آفیس را با ChatGpt همگام‌سازی کند.

به رغم این که گوگل تخصص زیادی در توسعه محصولات هوش مصنوعی دارد اما این شرکت رویکرد بسیاری محتاطانه‌تری در عرضه عمومی این محصولات در پیش گرفته است. این شرکت پیش‌تر از لامدا، مدل زبانی که بارد بر اساس آن توسعه یافت رونمایی کرده بود اما نسخه‌ای از آن را به صورت عمومی عرضه کرد که به شدت محدود شده بود.

دلیل این احتیاط به این مسأله بازمی‌گردد که گوگل نیز به مانند بسیاری از غول‌های حوزه تکنولوژی نگران بازخوردهای بسیار منفی است که احتمال دارد در خصوص ربات‌های کاملا آزمایش نشده مطرح شود.

رونمایی از بارد که به زودی اتفاق خواهد یک گام بزرگ در تغییر رویکرد گوگل در حوزه معرفی و عمومی ساختن محصولات هوش مصنوعی خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)