خانهاخبار
گلکسی اس ۲۳ پلاس در مقایسه با نسل قبل چه تغییراتی داشته است؟

گلکسی اس ۲۳ پلاس در مقایسه با نسل قبل چه تغییراتی داشته است؟

در این پست نگاهی خواهیم انداخت به جدول مشخصات سخت‌افزاری گلکسی اس ۲۳ پلاس در مقایسه با مدل مشابه پارسال تا ببینیم روی کاغذ چه تغییراتی را شاهد هستیم.
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

باز هم با شروع سال میلادی جدید، سامسونگ پرچمداران جدیدی را در سری گلکسی اس معرفی کرده است. وقتی صحبت از سری گلکسی اس ۲۳ به میان می‌آید، افراد زیادی به گلکسی اس ۲۳ اولترا به عنوان یک دستگاه غول یا گلکسی اس ۲۳ به عنوان یک گوشی مقرون‌به‌صرفه نگاه می‌کنند. اما از گلکسی اس ۲۳ پلاس نباید غافل شد؛ دستگاهی که راه و رسم نسل قبل خود را ادامه داده و در چند بخش با بهبودهایی همراه بوده است.

عرضه رسمی سری گلکسی اس ۲۳ در تاریخ ۱۷ فوریه (مصادف با ۲۸ بهمن) آغاز خواهد شد. از ارتقاهای گلکسی اس ۲۳ پلاس در مقایسه با نسخه سال گذشته خود، می‌توان به پردازنده جدید و کارآمدتر، باتری بزرگتر و گوریلا گلس ویکتوس ۲ اشاره کرد.

مقایسه گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۲ پلاس: جدول مشخصات و مشخصه‌های تغییر یافته

 

گلکسی اس ۲۳ پلاس

گلکسی اس ۲۲ پلاس

نمایشگر

۶.۶ اینچ با پنل AMOLED و حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت

۶.۶ اینچ با پنل AMOLED و حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت

ابعاد تصویر

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل (تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل بر اینچ)

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل (تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل بر اینچ)

نرخ نوسازی

متغیر از ۴۸ الی ۱۲۰ هرتز

متغیر از ۴۸ الی ۱۲۰ هرتز

پردازنده

اسنپدراگون ۸ نسل ۲

اسنپدراگون ۸ نسل یک یا اگزینوس ۲۲۰۰

میزان حافظه رم

۸ گیگابایت

۸ گیگابایت

میزان حافظه داخلی

۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت

۱۲۸ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت

دوربین اصلی

۵۰ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8

۵۰ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8

دوربین اولترا واید

۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

دوربین تله فوتو

۱۰ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابری

۱۰ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابری

دوربین سلفی

۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

۱۰ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

باتری

۴۷۰۰ میلی آمپر ساعت

۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت

سرعت شارژ

فناوری شارژ سریع سیمی ۴۵ وات، فناوری شارژ بی‌سیم ۱۵ وات

فناوری شارژ سریع سیمی ۴۵ وات، فناوری شارژ بی‌سیم ۱۵ وات

محافظت

گواهی IP68، گوریلا گلس ویکتوس ۲، فریم‌های آرمور آلومینیوم

گواهی IP68، گوریلا گلس ویکتوس پلاس، فریم‌های آرمور آلومینیوم

اتصالات

فناوری اتصال 5G، وای‌فای 6E، بلوتوث ۵.۳ و UWB

فناوری اتصال 5G، وای‌فای 6E، بلوتوث ۵.۲ و UWB

ابعاد

۷.۶ × ۷۶.۲ × ۱۵۷.۸ میلی‌متر

۷.۶ × ۷۵.۸ × ۱۵۷.۴ میلی‌متر

وزن

۱۹۶ گرم

۱۹۶ گرم

رنگ‌بندی

مشکی فانتوم، کرم، یاسی، سبز

مشکی فانتوم، سفید فانتوم، سبز، صورتی طلایی

 
در حالی که بر طبق جدول بالا، تفاوت زیادی بین گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۲ پلاس مشاهده نمی‌شود، با توجه به یکسان بودن قیمت این ۲ گوشی چند ارتقای مهم در آن‌ها دیده می‌شود. برای شروع، گلکسی اس ۲۳ پلاس در نسخه پایه دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی است. در حالی که برای داشتن چنین حافظه‌ای در گلکسی اس ۲۲ پلاس، مجبور بودید ۸۰ دلار بیشتر پرداخت کنید.

همچنین شرکت کره‌ای ظرفیت باتری گلکسی اس ۲۳ پلاس را به ۴۷۰۰ میلی آمپر ساعت افزایش داده است. این ظرفیت اضافی در کنار تراشه کارآمدتر اسنپدراگون ۸ نسل ۲، نوید عمر باتری بهتر گلکسی اس ۲۳ پلاس در مقایسه با مدل سال قبل را می‌دهند.

image

 

گوریلا گلس ویکتوس ۲ استفاده شده این گوشی باعث می‌شود که گلکسی اس ۲۳ پلاس در برابر سقوط از فاصله ۱ متر به روی بتن و سقوط از فاصله ۲ متر به روی آسفالت مقاوم باشد و محافظت بهتری در مقابل خط و خش داشته باشد. برای مقایسه، گلکسی اس ۲۲ پلاس درای گوریلا گلس ویکتوس پلاس بود که هیچ وقت مشخص نشد تفاوت گوریلا گلس ویکتوس با گوریلا گلس ویکتوس پلاس چه چیزی است!

آخرین تغییر بزرگ این گوشی، مربوط به دوربین سلفی است. زیرا گلکسی اس ۲۳ پلاس دارای یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار ۲ پیکسلی بوده در حالی که گلکسی اس ۲۲ پلاس یک سنسور ۱۰ مگاپیکسلی داشت. این حسگر باعث می‌شود استاندارد Super HDR و دسترسی به برنامه Expert RAW به دوربین این گوشی اضافه شود. همچنین دوربین سلفی این گوشی اکنون می‌تواند کارهای مانند حالت‌های جدید سلفی مانند «طبیعی» یا «گرم» و تشخیص اشیا با هوش مصنوعی را انجام دهد.

فراتر از آن، گلکسی اس ۲۳ پلاس از فناوری اتصال بلوتوث ۵.۳ در مقایسه با بلوتوث ۵.۲ گلکسی اس ۲۲ پلاس بهره می‌برد. این قابلیت باعث می‌شود استفاده از لوازم جانبی بلوتوثی مانند هدفون‌های بی‌سیم کارآمدتر شود.

مقایسه گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۲ پلاس: چه چیزهایی ثابت مانده‌اند؟

image

مقایسه گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۲ پلاس

پیش از اینکه از مزیت‌های گلکسی اس ۲۳ پلاس صحبت کنیم، ابتدا می‌خواهیم ببینیم سامسونگ از چه چیزهای یکسانی در گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۲ پلاس استفاده کرده است.

نمایشگر: هر دو گوشی‌های دارای نمایشگر ۶.۶ اینچی با پنل Dynamic AMOLED 2X بوده که با نسبت ابعاد تصویر ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ و کیفیت تصویر فول اچ دی، نرخ نوسازی متغیر ۴۸ الی ۱۲۰ هرتزی و حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیتی را در فضای باز ارائه می‌دهند. همچنین این نمایشگرها از روشنایی ۱۲۰۰ نیتی برای تماشای محتوای HDR برخوردار هستند.

دوربین‌های پشتی: اگر دوربین سلفی را در نظر نگیریم، سامسونگ در این گوشی‌ها هیچ تفاوتی در بخش دوربین ایجاد نکرده است. نسخه‌های پلاس پرچمدار کنونی و سال گذشته سامسونگ از یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و دوربین تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال ۳ برابری برخوردار هستند. سامسونگ در گلکسی اس ۲۳ پلاس تمرکز خود را بجای بهبود سخت‌افزار، بر روی افزایش قدرت آن از طریق قدرت نرم‌افزاری گذاشته است.

حافظه رم: سامسونگ تصمیم گرفته رم گلکسی اس ۲۳ پلاس را همانند نسخه سال گذشته، به ۸ گیگابایت محدود کند. البته که رم ۸ گیگابایتی برای یک عملکرد سریع کافی خواهد بود، اما سایر گوشی‌ها در این بازه قیمتی از رم ۱۲ گیگابایتی برخوردارند. برای اینکه متوجه کم بودن رم گلکسی اس ۲۳ پلاس شوید، لازم به ذکر است که گلکسی اس ۲۳ اولترا از رم ۱۲ گیگابایتی برخوردار است.

اتصالات: هر دو دستگاه گلکسی اس ۲۲ پلاس و گلکسی اس ۲۳ پلاس از وای‌فای 6E پشتیبانی می‌کنند. Ultra Wideband، sub-6 و mmWave از دیگر قابلیت‌های وای‌فای این گوشی‌ها است.

شارژ: هر دو دستگاه از فناوری شارژ سریع سیمی ۴۵ واتی، شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ بی‌سیم معکوس ۴.۵ واتی پشتیبانی می‌کنند.

ابعاد و اندازه: با وجود تفاوت‌هایی که در داخل گلکسی اس ۲۲ پلاس و گلکسی اس ۲۳ پلاس وجود دارد، هر دو دستگاه حدود ۱۹۶ گرم وزن دارند. البته گلکسی اس ۲۳ پلاس ۰.۴ میلی‌متر پهن‌تر و بلندتر است. اما با چشم نمی‌توان تفاوت این دو گوشی را از یکدیگر تشخیص داد.

لیستی که ذکر شد، یک فهرست کامل است. بنابراین اگر دارای گلکسی اس ۲۲ پلاس بوده و قصد خرید گلکسی اس ۲۳ پلاس را دارید، باید بدانید که تنها موارد جدیدی که دریافت خواهید کرد موارد ذکر شده خواهند بود.

ظاهری جدید

image

 

اولین تفاوت در طراحی این دو گوشی‌ها، ماژول دوربین باطراحی شده آن‌ها است. طراحی عمودی این ماژول‌ها یکسان بوده، به نحوی که سه سنسور به صورت عمودی که یک LED کوچک در بالای آن‌ها مشاهده می‌شود. اما تفاوت آن‌ها این است که گلکسی اس ۲۳ پلاس فاقد محفظه فلزی در اطراف لنزها بوده که باعث می‌شود گلکسی اس ۲۲ پلاس و گلکسی اس ۲۳ پلاس از پنل پشتی کاملا قابل تشخیص باشند.

 

افزایش عملکرد

image

سال گذشته، خریداران گلکسی اس ۲۲ پلاس در آمریکا و اروپا به ترتیب این دستگاه را با تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل یک و اگزینوس ۲۲۰۰ دریافت کردند. حتی نسخه کوالکام این گوشی نیز با مشکل داغ شدن بیش از حد مواجه بود.

در همین حال نسخه بهره برده از اگزینوس ۲۲۰۰، با وجود مشارکت AMD در بخش گرافیکی این تراشه در بخش پردازشی ضعیف عمل کرد و عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل یک در زمینه بازی داشت. همچنین این گوشی در زمینه عمر باتری نیز عملکرد جالبی نداشت.

نویسنده سایت Phone Arena نیز اذعان داشته که در آزمایشاتی که شخصا روی نسخه اسنپدراگون گلکسی اس ۲۲ پلاس انجام داده، عملکرد پردازشی این گوشی او را راضی نکرده است. اما در بخش امنیت این گوشی عملکرد خوبی داشته و نمایشگر آن، توانسته این فرد را راضی کند.

او ادامه داده که تنها مشکل گلکسی اس ۲۲ پلاس، داغ شدن بیش از حد هنگام اجرا بازی‌های بسیار سنگین بوده است. امری که به موجب آن، استفاده از حداکثر تنظیمات گرافیکی در سطح گلکسی اس ۲۲ اولترا را غیرممکن می‌کرد.

image

 

اما امسال، سامسونگ تصمیم گرفته قید اگزینوس را بزند و از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به صورت جهانی استفاده کند. لازم به ذکر است که تراشه سری گلکسی اس ۲۳، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ معمولی نیست، بلکه یک نسخه پیشرفته از آن است.

همچنین استفاده از دو تراشه مجزا، یکی از دلایل عقب ماندن سری گلکسی اس ۲۲ در بخش نرم‌افزار بود. زیرا سامسونگ باید برابری ویژگی‌ها را بین نسخه‌های اگزینوس و اسنپدراگون حفظ می‌کرد. برای همین نمی‌توانست از همه ویژگی‌هایی که کوالکام در چیپست‌های خود ارائه می‌داد استفاده کند. به همین دلیل، نسخه اسنپدراگون سری گلکسی اس ۲۲ تبدیل به دستگاه‌هایی شدند که از تمامی پتانسیل خود استفاده نکردند.

همچنین جدا از سایر پیشرفت‌های اولیه که در جدول مشخصات پیدا بود، سامسونگ ظاهرا پشتیبانی نرم‌افزاری و اتلاف گرما که بزرگترین مشکل سری گلکسی اس ۲۲ بود را بهینه‌سازی کرده است.

امیدواریم به زودی در آزمایشات عملی این حقیقت ثابت شود که گلکسی اس ۲۳ در مقایسه با نسل قبل خود، عملکرد بهتری دارد. اما از آن جایی که حافظه رم آن به ۸ گیگابایت محدود است، احتمالا تفاوت چشمگیری میان این دو دستگاه دیده نخواهد شد. مگر اینکه بخواهیم گلکسی اس ۲۳ پلاس را با نسخه اگزینوس گلکسی اس ۲۲ پلاس مقایسه کنیم.

لازم به ذکر است که افزایش پردازش و قدرت هوش مصنوعی، باعث می‌شود گلکسی اس ۲۳ پلاس عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرد. حتی با وجود آن که از لحاظ سخت‌افزار دوربین کاملا با گلکسی اس ۲۲ پلاس برابر است.

 

مقایسه گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۲ پلاس: چه کسانی باید به فکر ارتقا باشند؟

image

 

اکنون پس از سیاست جدید شرکت کره‌ای، یکی از مزیت‌های خرید گوشی سامسونگ عمر طولانی آن‌ها است. اگرچه گلکسی اس ۲۲ پلاس ۱ سال عمر کرده است، اما تا اندروید ۱۶ و بروزرسانی‌های امنیتی تا اوایل سال ۲۰۲۷ را دریافت خواهد کرد. زمانی که از بسیاری از گوشی‌های اندرویدی جدید در سال ۲۰۲۳ طولانی‌تر است. بنابراین می‌توان گفت عجله‌ای برای ارتقا به گلکسی اس ۲۳ پلاس وجود ندارد.

اگر واقعا به ارتقای عملکرد برای بازی، فضای ذخیره‌سازی بیشتر برای برنامه‌ها، عکس‌های بهتر و محافظت بهتر با گوریلا گلس ویکتوس ۲ هستید، گلکسی اس ۲۳ پلاس را انتخاب کنید. اما اگر احساس می‌کنید گلکسی اس ۲۳ پلاس نسبت به نسل قبل خود کاملا مشابه است و به اندازه کافی بهبود پیدا نکرده است، منتظر سری پرچمدارهای بعدی سامسونگ باشید.

اگر دستگاه کنونی شما نیز، گلکسی اس ۲۲ پلاس است، ادامه به استفاده از این گوشی امری منطقی به نظر می‌رسد. زیرا نه تنها چیز زیادی را از دست نمی‌دهید، بلکه این گوشی هنوز هم یک دستگاه سریع، بادوام و با فناوری شارژ سریع است که بروزرسانی‌های نرم‌افزاری زیادی در انتظار آن هستند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)