خانهاخبار
ویژگی تشخیص تصادف آیفون ۱۴ جان پنج نفر را نجات داد

ویژگی تشخیص تصادف آیفون ۱۴ جان پنج نفر را نجات داد

به نظر می رسد ویژگی‌های مختلف نجات جان افراد در اپل واچ و حالا آیفون ۱۴، در رقابت با یکدیگر برای کمک به کاربران هستند.
۱۴۰۱/۱۱/۱۱

ویژگی تشخیص تصادف (Crash Detection) در آیفون ۱۴ توانست بلافاصله پس از وقوع یک تصادف صبحگاهی در تاسمانی به پلیس هشدار دهد و به فاصلع چند دقیقه امدادرسانی را نصیب آسیب دیدگان این حادثه کند.

به گزارش ABC News استرالیا، یک کامیون که شناور اسب را یدک می‌کشید، ساعت ۱:۴۵ بامداد روز دوشنبه با یک کنده درخت در تاسمانی برخورد کرد. در این میان ویژگی تشخیص تصادف آیفون ۱۴ یکی از سرنشینان این وسیله نقلیه، به پلیس اطراف انجا هشدار لازم را فرستاد و ماموران پلیس توانستند در عرض هشت دقیقه به محل حادثه برسند؛ این در حالی بود که به دلیل بیهوش شدن سرنشینان، اگر این ویژگی در دسترس نبود، مشخص نبود که پلیس چه زمانی از حادثه با خبر می‌شد و چه بر سر افراد داخل کامیون می‌آمد.

پنج نفر در محدوده سنی ۱۴ تا ۲۰ سال به بیمارستان منتقل شدند و یک نفر که جراحات جدی داشت با آمبولانس به شهر ملبورن منتقل شد. در تصادفات با صدمات جدی که تهدید کننده زندگی هستند، کمک فوری می‌تواند تفاوت عمده‌ای را در امدادرسانی ایجاد کند. بازرس پلیس تاسمانی در این خصوص گفته: «در مواردی مانند این تصادف که سرنشینان وسیله نقلیه هوشیاری خود را از دست می‌دهند، به طور قطع این ویژگی دقیقا چیزی است که بسیار کارآمد است و به سرعت به پلیس هشدار می‌دهد، بنابراین ماموران پلیس هم می‌توانند به سرعت در محل حادثه حضور یابند».

image

 

مدل‌های آيفون ۱۴ اپل تنها چهار ماه است که عرضه شده‌اند، اما ویژگی تشخیص تصادف پیش‌تر نیز به چندین قربانی تصادف کمک کرده است. البته این تنها قابلیتی نیست که اپل برای نجات جان افراد عرضه کرده، همانطور که در خبرها داشتیم تماس اظطراری ماهواره‌ای هم در زمانی که شبکه تلفن همراه و وای فای در دسترس نیست، چندین بار به کمک افراد آمده است و البته ویژگی‌های سلامتی اپل واچ هم که جای خود دارد و سال‌هاست که خبرهای نجات جان افراد را توسط اپل واچ دیده‌ایم.

ویژگی تشخیص تصادف همچنین می‌تواند نتایج مثبت کاذب را هم ایجاد کند، به این معنی که می‌تواند برای امدادگران اورژانس به خصوص در اطراف پارک‌ها و مراکز تفریحی دردسرساز باشد. در ماه نوامبر (آبان) نیروهای امداد ایالت یوتا در آمریکا مشاهده کردند که تعداد تماس‌های مربوط به تصادف با ۹۱۱ (شماره اورژانس در آمریکا) بیش از حد نرمال شده است؛ در همین هفته هم گزارشی از ژاپن نیوز اعلام کرد که اداره آتش نشانی ناگانو در مجموع ۱۳۴ تماس نادرست را دریافت کرده است که باعث سردرگمی ماموران شده است. از همان اولین موارد تماس‌های اشتباه توسط آیفون ۱۴، این موضوع به اپل گزارش داده شد که دارندگان آیفون ۱۴ که در پارک‌ها یا مراکز تفریحی از وسایل بازی موجود در آنجا استفاده می‌کنند، بدون اینکه از موضوع با خبر باشند، آیفون ۱۴ آنها در حین بازی با وسایل پارک یا حتی انجام ورزش‌هایی مانند اسکی، پیامی مبنی بر وقوع تصادف برای مرکز امداد ارسال می‌کند، از آن پس اپل آزمایش‌های بیشتری را در این خصوص انجام داد اما ظاهرا هنوز هم مشکل به طور کامل برطرف نشده است.

با وجود تمامی این موارد، امدادگران به هیچ عنوان خاموش کردن این ویژگی را توصیه نمی‌کنند، زیرا می‌گویند این قابلیت یک عملکرد بسیار موثر در صورت وقوع یک تصادف واقعی است، بنابراین ما نمی‌توانیم با درخواست خاموش کردن آن، با جان کاربران بازی کنیم.

اپل پیش‌تر هم ویژگی تشخیص تصادف را به نوعی تنظیم کرده است و آن را با بروزرسانی iOS 16.1.2 بهینه‌سازی کرده است تا از موارد مثبت کاذب کم کند، اما گزارش‌ها در دسامبر (آذر) حاکی از آن بود که نیروی امداد آمریکا هنوز هم پس از این آپدیت، تماس‌های اشتباه دریافت می‌کنند. کلانتر ایالت یوتا که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، گفته که اپل از این مشکل آگاه است و این قابلیت نیاز به اصلاح بیشتری دارد و البته ما هم در حال ارتباط با این شرکت هستیم تا آنها را به توجه بیشتر به این موضوع جلب کنیم، اما به نظر می‌رسد که برطرف کردن کامل همه ایرادها به زمان بیشتری نیاز دارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)