خانهمقاله‌ها
چگونه مصرف حافظه و CPU را در کروم کاهش دهیم

چگونه مصرف حافظه و CPU را در کروم کاهش دهیم

گوگل به تازگی پس از انتقادهای فراوان در مورد مصرف زیاد حافظه و باتری در کروم، راه حلی را عرضه کرده است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.
۱۴۰۱/۱۱/۹

مرورگر کروم گوگل مدت‌ها است که به دلیل اینکه یک منبع سیستمی است مورد انتقاد قرار گرفته است، به همین دلیل است که توسعه دهندگان کرومیوم مشغول کار بر روی راه‌هایی برای آزاد کردن حافظه و اجرای روان کارها در زمانی که کاربران چندین پنجره و تب باز دارند، بوده‌اند.

آخرین تلاش در این زمینه در قالب آزاد کردن حافظه «Memory Saver» است، ویژگی جدید که تب‌های باز را که مدتی است از آن استفاده نکرده‌اید، غیرفعال می‌کند تا تب‌هایی که استفاده می‌کنید روان‌ترین تجربه ممکن را ارایه دهند. با فعال بودن ویژگی Memory Saver، تب‌های غیرفعال شما باز می‌مانند و وقتی روی یک تب غیرفعال کلیک کنید، به طور خودکار بارگیری مجدد می‌شود.

image

 

گوگل ادعا می‌کند که این ویژگی جدید به این معنی است که کروم تا ۴۰ درصد و ۱۰ گیگابایت حافظه کمتری مصرف می‌کند. این شرکت می‌گوید که تنظیمات عملکرد جدید به ویژه برای اجرای روان برنامه‌های ویدیویی و بازی‌های فعال بسیار کاربردی است.

گوگل حالت ذخیره سازی حافظه «Memory Saver» را طی هفته آینده در سطح جهانی برای ChromOS، macOS و ویندوز عرضه می‌کند، اما این عرضه به طور آنی برای همگان نخواد بود و زمان‌بر است تا همگی آن را را مشاهده کنند. اما خوشبختانه اگر منوی تنظیمات جدید برای شما عرضه نشده باشد، شما می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های آزمایشی در Chrome Flags، آن را به صورت دستی فعال کنید؛ در مراحل زیر به شما نشان داده‌ایم که چگونه می‌توانید این قابلیت را فعال کنید.

چگونه ویژگی «Memroy Saver» را در کروم فعال کنید

قبل از هر چیز، حتما هر تب مهمی را نشانه‌گذاری کنید و هر مورد مهمی را که روی آن کار می‌کنید در کروم ذخیره کنید، سپس مرورگر را به آخرین نسخه موجود (که در زمان نگارش این مطلب 109.0.5414.119 است) به روز کنید. حالا مراحل زیر را طی کنید:

  • گوگل کروم را باز کنید و آدرس «chrome://flags/#high-efficiency-mode-available» را در نوار آدرس کپی کنید
  • در کنار فعال کردن حالت High Efficiency بالا در تنظیمات، تنظیمات پیش فرض را به «Enabled» تغییر دهید، سپس کروم را راه‌اندازی مجدد کنید

image

 

  • آدرس «chrome://settings/performance» را در نوار آدرس کپی کنید
  • در منوی جدید Performance، سوییچ کنار Memory Saver را تغییر دهید تا فعال شود

image

 

  • حالا اگر گوگل کروم را ریستارت کنید، تغییرات ایجاد شده برای شما فعال خواهند شد

بعد از انجام این کار، ویژگی Memory Saver در پس زمینه کار می‌کند تا حافظه را برای کارهای دیگر آزاد کند. با کلیک بر روی تنظیمات در منوی سه نقطه و انتخاب زیر منوی «Performance» می‌توانید این حالت را در هر زمان کنترل کنید. همچنین در همین قسمت می‌توانید کروم را از غیر فعال کردن سایت‌های خاص با استفاده از دکمه افزودن در کنار «Always keep these sites active» متوقف کنید.

گوگول هشدار داده که تنظیمات و فعالیت‌هایی وجود دارد که ممکن است از غیرفعال شدن تب‌ها جلوگیری کند که این موارد شامل تماس‌های صوتی فعال یا پخش ویدیو، اشتراک گذاری صفحه، نوتیفیکیشن‌های صفحه، بارگیری‌های فعال، فرم‌های نیمه پر شده و دستگاه‌های متصل از طریق بلوتوث یا USB هستند.

چگونه حالت ذخیره انرژی (Energy Saver) را در کروم فعال کنیم

به غیر از حالت Memory Saver، گوگل حالت صرفه‌جویی در انرژی را هم ارایه می‌کند که باعث می‌شود کروم به طور خودکار وظایف پرمصرف را زمانی که باتری به ۲۰ درصد می‌رسد، محدود کند. گوگل این کار را با کاهش سرعت ضبط تصویر و سایر کارهای پس زمینه انجام می‌دهد، بنابراین ممکن است متوجه تغییراتی در عملکرد بازی و ویدیو شوید. گوگل توصیه می‌کند در مواقعی مانند سفر آن را روشن کنید تا میزان شارژ باتری دستگاه خود افزایش دهید.

image

 

این حالت را می‌توان در همان صفحه «Performance» در تنظیمات روشن یا خاموش کرد اما اگر آن را پیدا نکردید، می‌توانید همان مراحل بالا را طی کنید با این تفاوت که آدرس قبلی در مرحله اول را با «chrome://flags/#battery-saver-mode-available» عوض کنید و سپس گزینه «Enable the battery saver mode» را در تنظیمات انتخاب کنید، سپس با راه‌اندازی مجدد کروم این تغییر اعمال می‌شود.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)