خانهاخبار
۱۰ نکته کاربردی در استفاده از سیستم عامل مک

۱۰ نکته کاربردی در استفاده از سیستم عامل مک

در انواع سیستم عامل‌ها به خصوص سیستم عامل رایانه‌ها، ترفندهای زیادی وجود دارد که در صورت استفاده از آنها کارها سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شوند؛ در اینجا ما به ۱۰ مورد از نکات کلیدی در مورد macOS خواهیم پرداخت.
۱۴۰۱/۱۱/۲

در سیستم عامل رایانه‌های اپل ترفندهای بسیار مفیدی برای صرفه‌جویی در زمان پنهان شده است که احتمال زیادی وجود دارد که حداقل چند مورد از آنها را ندانید. ما قرار است در این مطلب به ۱۰ نکته اشاره داشته باشیم که هرکدام از آنها می‌تواند کلیدی برای افزایش بهره‌وری کارهای شما باشد.

image

 

لازم که به ذکر است که فرض را بر این گذاشته‌ایم که کامپیوتر مک شما سیستم عامل macOS Ventura را اجرا می‌کند، اما بیشتر موارد ذکر شده در نسخه‌های قبلی سیستم عامل مک اپل نیز کار می‌کنند.

کپی و جایگذاری متن بدون قالب‌بندی

وقتی متنی را در مک انتخاب می‌کنید، با فشار دادن Command-C آن را در کلیپ بورد کپی می‌کنید و با فشار دادن Command-V آن را با هر قالب‌بندی جایگذاری می‌کنید.

image

 

اگر ترجیح می‌دهید متن کپی شده را در جای دیگری به عنوان متن کاملا ساده بچسبانید، از کلید ترکیبی Command-Shift-V استفاده کنید تا از هرگونه قالب‌بندی حذف شود.

مشاهده تمامی رویدادهای تقویم در یک لیست

برخی از برنامه‌های تقویم به شما امکان می‌دهند تمام رویدادهای آینده خود را به صورت یک لیست عمودی مشاهده کنید. بسیاری از کاربران پس از انجام این ترفند، متوجه می‌شوند که این نوع حالت مشاهده بسیار کاربردی‌تر و بهتر از زمانی است که شما به رابط کاربری تقویم معمولی خیره می‌شوید تا تک تک رویدادها را بیابید، زیرا خلاصه‌ای سریع از کل برنامه روزها یا ماه‌های آینده شما را ارایه می‌کند.

image

 

در ظاهر خود برنامه تقویم اپل برای macOS فاقد چنین ویژگی است، با این حال یک راه برای این کار وجود دارد. روی قسمت جستجو در گوشه سمت راست بالای پنجره تقویم کلیک کنید دو گیومه ("") به انگلیسی تایپ کنید تا لیستی از همه رویدادهای آینده ایجاد شود. این کار کپی کردن چندین رویداد و جایگذاری آن‌ها را در برنامه‌های دیگر به ترتیب زمانی آسان‌تر می‌کند.

جستجوی سریع وب سایت‌ها در سافاری

روش‌های مختلفی برای جستجوی وب در مرورگر سافاری اپل وجود دارد. یکی از روش‌های کمتر شناخته شده جستجوی سریع وب سایت است. این گزینه برای کار با سایت‌هایی طراحی شده است که دارای فیلد جستجوی داخلی هستند.

فرض کنید می‌خواهید مقالاتی را در macrumors جستجو کنید که به «هدست» اشاره می‌کنند؛ به جای تایپ کردن هدست macrumor در قسمت نوار آدرس سافاری برای دریافت نتایج از موتور جستجوی پیش فرض خود، می‌توانید به macrumors بروید و از قسمت جستجوی ارایه شده در بالای صفحه استفاده کنید.

image

 

حالا اگر جستجوی سریع وب سایت فعال باشد، سافاری به یاد می‌آورد که شما از فیلد جستجوی macrumors استفاده کرده‌اید و پیشنهاد می‌کند دوباره از آن در جستجوهای بعدی که شامل نام وب سایت می‌شود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر «macrumors» و «headset» را به طور مستقیم در نوار آدرس سافاری تایپ کنید، گزینه «Search macrumors.com for headset» در کادر پیشنهادها ظاهر می‌شود. با انتخاب آن نتایج فوری از عملکرد جستجوی خود سایت macrumors به دست می‌آید.

image

 

برای اطمینان از فعال بودن جستجوی سریع وب سایت، در سافاری Settings را از نوار منو انتخاب کنید، تب Search را انتخاب کنید و ببینید که کادر کنار فعال کردن جستجوی سریع وب سایت تیک خورده است یا خیر. اگر روی دکمه Manage Websites در کنار کادر کلیک کنید، می‌توانید فهرست میانبرهای جستجوی وب سایت سافاری را نیز مشاهده کنید، همچنین وب سایت‌های جداگانه را حذف کنید یا فهرست را به طور کامل پاک کنید.

مکث فرآیند کپی کردن به منظور ادامه در زمانی دیگر

هنگامی که یک فایل یا پوشه بزرگ را با استفاده از گزینه‌های Copy و Paste در مکان دیگری در Finder کپی می‌کنید، نشانگر پیشرفت نمودار دایره‌ای در کنار نام مورد کپی شونده به شما این ایده را می‌دهد که چقدر طول خواهد کشید تا فرآیند کپی کامل شود. اگر به نظر می‌رسد که بیشتر از آنچه که می‌خواهید طول خواهد کشید، همیشه می‌توانید کپی را به طور موقت متوقف کرده و بعدا آن را از سر بگیرید.

image

 

اگر یک فرآیند کپی را در میانه راه به وسیله دکمه X متوقف کنید، یک نسخه کمرنگ شده از فایل یا پوشه در محل مقصد باقی می‌ماند. فقط کافیست روی آن کلیک کنید، حالا گزینه پایان کپی کردن (Finish Copying) به شما داده می‌شود یا اینکه می‌توانید آن را در حالت قابلیت ادامه (Resumable Copy) نگه دارید و در زمان دیگری که راحت‌تر هستید آن را به اتمام برسانید.

تبدیل سریع فرمت عکس‌ها

بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث برای مک وجود دارند که تصاویر را برای شما تبدیل می‌کنند، اما اگر از macOS Monterey یا نسخه‌های بالاتر استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از Quick Action یک تصویر یا مجموعه‌ای از تصاویر را به طور مستقیم از داخل Finder تبدیل کنید.

image

 

Quick Actions به شما کمک می‌کند  تا وظایف خاصی مانند ایجاد PDF یا چرخاندن تصویر را به طور مستقیم از فایندر یا دسکتاپ بدون باز کردن برنامه انجام دهید. در این قسمت تبدیل یک تصویر می‌تواند به سرعت یک فایل تصویر را از یک فرمت به فرمت دیگر تبدیل کند؛ همچنین به شما امکان می‌دهد انتخاب‌ها را به صورت دسته‌ای تبدیل کنید، اندازه فایل را تغییر دهید و یا انتخاب کنید که آیا اطلاعات آن فایل در تصویر تبدیل شده باقی بماند یا خیر.

برای استفاده از ویژگی تبدیل فرمت تصویر در Quick Action، یک فایل تصویری را انتخاب کنید یا یک کادر انتخاب را روی چندین فایل بکشید، سپس Ctrl کلیک کنید و Quick Actions را انتخاب کنید، حالا در منوی ایجاد شده تبدیل عکس (Convert Image) را انتخاب کنید. در پنجره باز شده شما می‌توانید قالب مورد نظر (png، JPEG یا HEIF) و اندازه فایل خروجی (کوچک، بزرگ یا واقعی) را انتخاب کنید. برای حفظ فراداده (اطلاعات موجود در مورد تصویر) تصویر اصلی در تصویر خروجی، کادر را علامت بزنید، سپس روی Convert to Format کلیک کنید. تصویر تبدیل شده در همان پوشه با تصویر اصلی ذخیره می‌شود که دست نخورده باقی می‌ماند.

بازکردن فایل‌ها توسط اپ سوییچر

اکثر کاربران قدیمی سیستم عامل مک از اپلیکشین سوییچر آگاه هستند. این قابلیت با استفاده از میانبر صفحه کلید Command-Tab فراخوانی می‌شود و همه برنامه‌هایی را که در حال حاضر در مک شما اجرا می‌شوند لیست می‌کند و به شما امکان می‌دهد به سرعت بین آنها جابجا شوید.

image

 

یکی از عملکردهای اپ سوییچر که اغلب نادیده گرفته می‌شود، توانایی آن در باز کردن فایل‌ها است. به سادگی شروع به کشیدن یک فایل از پنجره Finder کنید، سپس اپ سوییچر را فراخوانی کنید و فایل را روی نماد برنامه مربوطه در همپوشانی بکشید. حالا فایل را رها کنید و خواهید دید که در برنامه انتخاب شده باز می‌شود.

نکته: برای خروج از یک برنامه باز توسط اپ سوییچر، برنامه را هایلایت کرده و روی Q کلیک کنید. برای خروج سریع از چند برنامه، سعی کنید با کلید Tab از روی همپوشانی استفاده کنید و در حین حرکت روی Q ضربه بزنید.

جستجو و جایگزینی متن در نام فایل‌ها

وقتی چندین فایل را در فایندر هایلایت می‌کنید، می‌توانید از گزینه Rename در منوی Ctrl-click برای تغییر نام همه آنها استفاده کنید. پنجره تغییر نام همچنین به شما امکان می‌دهد فقط فایل‌های خاصی را در یک انتخاب، تغییر نام دهید که نام آنها شامل یک قطعه مشخص از متن شناسایی است. اگر ده‌ها یا صدها فایل در یک پوشه با نام‌های مختلف دارید و فقط می‌خواهید فایل‌هایی را تغییر دهید که حاوی یک کلمه خاص هستند، این ترفند واقعا مفید است.

image

 

تمام فایل‌های موجود در یک پوشه را انتخاب کنید (اطمینان حاصل کنید که همه از یک نوع هستند در غیر این صورت این ترفند کار نمی‌کند)، سپس Ctrl را زده و تغییر نام را انتخاب کنید؛ در منوی اول گزینه Replace Text را انتخاب کنید و پس از آن به سادگی متن شناسایی را که می‌خواهید جایگزین کنید در قسمت «Find» تایپ کنید و متنی را که می‌خواهید جایگزین کنید در قسمت «Replace With» وارد کنید، سپس روی تغییر نام کلیک کنید.

استفاده از Text Clipping

در macOS قابلیت Text Clipping مجموعه‌ای از متن‌ها است که می‌توانید آن را از یک برنامه به مکان دیگری در مک خود ببرید، جایی که به یک نوع فایل مستقل تبدیل شود. این ویژگی نسبتا کمتر شناخته شده حداقل از زمان macOS 9 وجود داشته است و روشی مناسب برای ذخیره تکه‌های متن از هرجایی برای استفاده بعدی در برنامه یا سند دیگر ارایه می‌دهد.

image

 

برای ایجاد یک برش متن، به سادگی هر قطعه از متن را برجسته کنید و آن را با ماوس خود به دسکتاپ یا پنجره Finder بکشید. این ویژگی، متن برجسته شده (از جمله هر قالب‌بندی متن غنی) را به عنوان یک فایل textclipping. با نام چند کلمه اپل متنی که انتخاب کرده‌اید ذخیره می‌کند، اما می توانید به راحتی نام آن را تغییر دهید تا قابل شناسایی‌تر شود.

image

 

برای استفاده از متن انتخاب شده در فایل دیگری مانند یک فایل برنامه Pages، بریده متن را به فایل باز بکشید تا متن به طور خودکار در هر کجا که مکان‌نما قرار دارد جایگذاری شود. همچنین می‌توانید بریده متن را به همان روش در انواع فایل‌ها و برنامه های باز، از جمله موتورهای جستجوگر مرورگر، پنجره‌های نوشتن ایمیل، پروژه‌های Xcode و موارد دیگر جایگذاری کنید.

کپی و پیست کردن ویرایش‌های انجام شده تصاویر روی یکدیگر

در macOS Ventura اگر چندین عکس دارید که می‌خواهید به یک روش ویرایش شوند، یا اگر در یک عکس تغییراتی ایجاد کرده‌اید که می‌خواهید در عکس دیگری آن را تکرار کنید، می‌توانید از ابزارهای ویرایش کپی و جایگذاری جدید در اپلیکیشن Photos استفاده کنید.

image

 

برای استفاده از این قابلیت جدید، ابتدا یک تصویر را باز کرده و روی Edit کلیک کنید، سپس تغییرات خود را انجام دهید؛ وقتی کارتان تمام شد گزینه Copy Edits را از نوار منو انتخاب کنید، سپس تصویر یا تصاویر مورد نظر را که می‌خواهید تغییرات را در آنها جایگذاری کنید، انتخاب کنید؛ در نهایت گزینه Paste Edits را از نوار منو انتخاب کنید.

نمایش تعداد بیشتر «اپلیکیشن‌های اخیر» در داک

در macOS یک گزینه مفید به نام نمایش برنامه‌های اخیر در داک وجود دارد، که در سمت راست داک برنامه‌ها یک جداکننده، برنامه‌هایی را که اخیرا از آنها استفاده کرده‌اید نشان می‌دهد. این گزینه به طور پیش فرض فقط سه برنامه استفاده شده اخیر را نشان می‌دهد، اما اگر بخواهید برنامه‌های اخیر بیشتری در این قسمت نمایان شوند چه؟

یک پنجره ترمینال باز کنید و موارد زیر را در command prompt بنویسید، سپس اینتر را بزنید:

;defaults write com.apple.dock show-recents -bool true

;defaults write com.apple.dock show-recent-coumt -int 10

killall Dock

image

 

توجه داشته باشید که «int-» تعداد برنامه‌هایی که اخیرا باز شده‌اند را مشخص می‌کند که می‌خواهید در داک بعد از تقسیم کننده نمایش داده شوند، که ما در این مثال عدد ۱۰ را قرار داده‌ایم، اما شما بسته به نیاز خود می‌توانید آن را تغییر دهید.

اگر شما هم موارد بیشتری را می‌دانید که کاربردی هستند، لطفا آن را در زیر این مطلب به اشتراک گذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)