با اعطای مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده امریکا به شرکت اسپیس ایکس و ارسال ماهوارههای نسل دوم ارتباطی این شرکت به فضا، شرکت اسپیس ایکس امیدوار است که با کمک اپراتور تیموبایل بتواند تا سال 2024 سرویس اینترنت ماهوارهای روی گوشیهای موبایل در دسترس کاربران قرار دهد. با توجه به فعال شدن اینترنت استارلینک در ایران طی فاصله زمانی بیش از یک سال دیگر اتصال کاربران ایرانی نیز به این خدمات میسر خواهد شد. در همین راستا دکتر داوود ادیب رئیس اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران اعتقاد دارد که این یک فرصت بوده و باید نسبت به آن تصمیمات بهتری اتخاذ کرد. وی گفتگویی مفصل در این رابطه با خبرگزاری سیتنا انجام داده که آن را به صورت خلاصه برایتان نقل میکنیم.
داوود ادیب میگوید که امروزه شاهدیم که با تکامل و توسعه کمی و کیفی اینترنت، مرزهای جغرافیایی از بین رفته و تعریف جدیدی از زندگی و همچنین فعالیتهای اقتصادی با تکیه بر ارتباطات تنگاتنگ میان مردم جهان ایجاد شده است. این جریان، جدای از تاثیرات فراوان در بخشهای مختلف زندگی، باعث تقویت سطح فعالیتهای اقتصادی مردم شده و حجم تولیدات، داد و ستدها ، درآمدها و در نهایت ثروت را چه برای مردم جهان و چه دولتمردان به ارمغان آورده است. با اطمینان زیاد میتوان بیان نمود که امروزه کشورهایی که جریان اطلاعاتی و ارتباطی در آنها بیشتر است کشورهای ثروتمندی بوده و در حکمرانی نیز موفق بودهاند. در سالهای اخیر حتی رویکرد حکمرانی هم تغییر یافته و سطح آن نیز گسترش یافته است و گاها با ادبیاتی از قبیل حکمرانی در فضا روبرو شدهایم که بدیهی است در مدت زمان کوتاهی این هدف گذاری نیز عملیاتی و از سطح ذهنی به سطح عینی تبدیل شده و به واقعیت بپیوندد و این در حالی است که بخشی از این برنامهها نیز در حال حاضر به فعلیت رسیده است. استقرار ماهوارههای Hughes Network Systems و یا ماهواره ویاست (ViaSat) و همچنین ماهواره اسپیس ایکس که در حوزه سرویسهای اینترنتی مبتنی بر شبکههای ماهوارهای فعالیت مینمایند نمونهای از این گونه از حکمرانیها در فضای مجازی است که به صورت مگا پروژه در حال گسترش است.
در قرن حاضر، اینترنت و در کنار آن اینترنت اشیاء جز لاینفک زندگی، اقتصاد و تمامی ارکان مرتبط با فعالیتهای بشری شده است. توسعه اقتصاد خرد و کلان به سطح بالاتری از تعاملاتی که مردم پیشتر با هم دارا بودند نیازمند شده و پیوستگی این روابط یکی از شروط اولیه آن بوده است. جدای از انگیزههای سودجویانه و مغرضانهای که گاها برخی از کشورها ممکن است در مواجهه با چنین تکنولوژیهایی داشته باشند هیچ چارهای جز همسویی با تکنولوژیهای نوین وجود نداشته و مانند تمام تکنولوژیها میبایست از وجهه مثبت و ضروری و اجتناب ناپذیر آن استفاده نمود. اگر از هم اکنون زیرساختهای ورود به انقلابهای صنعتی حاکم و پیشرو را فراهم ننماییم و آماده پذیرش تکنولوژیهای جدید نشویم، راه بسیار دشواری را در همگام شدن با عناصر جهان نوظهور، کسب و کارهای جدید، بهداشت و توسعه پایدار در آینده نزدیک خواهیم داشت و به زودی از رقابتهای جهانی حذف خواهیم شد.
اسپیس ایکس در حال حاضر بیش از 3600 ماهواره در 550 کیلومتری مدار زمین دارد و قصد دارد در مجموع 42000 ماهواره را به فضا پرتاب کند و تا به امروز، حدود 45 کشور استارلینک را برای ارائه اتصال باند پهن ثابت مورد تایید قرار داده و در حال استفاده از آن میباشند. در حال حاضر این سرویس در سراسر جهان از جمله کانادا، مکزیک، بخشهایی از ایالات متحده و کارائیب، شیلی، برزیل، بخشهایی از اروپای غربی، ژاپن، استرالیا و نیوزلند در دسترس است. طبق اطلاعاتی که شرکت اسپیس ایکس منتشر نموده است این شرکت، پرتاب موشک عظیم استارشیپ خود برای نسل دوم استارلینک را در برنامه خود داشته است. دلیل استفاده از استارشیپ در برنامه استارلینک به جهت حمل تعداد زیاد استارلینک است. در سالهای 2019 و 2020 پرتابگر فالکن 9 حداکثر 60 عدد ماهواره استارلینک را بهطور همزمان به مدار زمین میفرستاد، برنامهریزی شرکت اسپیسایکس برای ارسال حدود 400 ماهواره با هر یک پرتاب با استارشیپ است.
در یک مقایسه متوجه میشویم که استارلینک به این دلیل اهمیت پیدا نموده است که از طریق ماهوارههای استارلینک، شرکتها میتوانند اینترنت را در محدودههایی که زیرساختهای کنونی امکان ارائه سرویس ندارند، خدمات اینترنتی را با سرعت بالا ارائه دهند. همان طور که مطلع هستید در صنعت ماهواره ، نامهای شناخته شده ای مانند Starlink و Amazon's Project Kuiper ، OneWeb و ViaSat وجود دارد و همه اینها برنامههایی برای پرتاب ناوگان کامل ماهوارهها برای ارائه اینترنت دارند. نکته مهم دیگری که استارلینک را پر اهمیت ساخته است این است که در گذشته سه نوع مختلف شرکت وجود داشت. شرکتهایی که ماهوارهها را ساختند، شرکتهایی که ماهوارهها را پرتاب کردند و شرکتهایی که از ماهوارهها استفاده کردند. امروزه Starlink به این دلیل دارای یک مزیت قابل توجه است، چون قادر است هر سه مورد را انجام دهد.
نکته پایانی اینکه امروز استارلینک بیش از یک میلیون کاربر در جهان دارد و در حال توسعه مشترکین خود در سطح دنیا میباشد و به نظر میرسد که با این رشد سریع خود تا چند سال دیگر به صدها میلیون کاربر در سطح جهان برسد. این موضوع که ماهوارههای استارلینک خدماتی را در خارج از آمریکا ارائه میکنند، در حال وقوع است. دنیایی را تصور کنید که در آن کاربرانی که از تلفن همراه استفاده میکنند، یا مشتریانی که از اینترنت اشیاء به منظور صدها موضوع مختلف بهره می برند، مجبور نباشند ارائهدهندگان اینترنت خود را صرفا به این دلیل که از مرزهای جغرافیایی عبور کردهاند، تغییر دهند. این موضوع امروز در حال وقوع است و عقلانیت حکم میکند که به جای مقابله با آن و صرف هزینه جهت مسدود سازی آن که امکان پذیر هم نخواهد بود مناسبترین استراتژی برد - برد را اتخاذ کرد.