خانهاخبار
شایعه: اوپو مشغول ساخت تراشه اختصاصی است

شایعه: اوپو مشغول ساخت تراشه اختصاصی است

به نظر می‌رسد اوپو قصد دارد برای بهبود عملکرد دستگاه‌های خود، چیپست جدید و اختصاصی تولید کند.
۱۴۰۱/۱۰/۱۰

ظرفیت باتری‌ها و حرارت، از جمله بزرگترین مشکل‌هایی بوده که گوشی‌های هوشمند امروزی با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگر این دو مورد به خوبی پوشش داده شود، دستگاه می‌توان عملکردی بهینه را به کاربر ارائه دهد. یک چیپست سفارشی که با سیستم عامل و رابط کاربری هماهنگی کامل را داشته باشد، می‌تواند یکی از راه‌های ارائه عملکردی قابل قبول و مصرف کمتر انرژی باتری دستگاه باشد. به گزارش افشاگر فعال در توییتر Ice Universe، در مقر اوپو به این فکر می‌شود که چیپست گوشی هوشمند خود را در سال ۲۰۲۴ معرفی کند.

بر اساس گفته‌ها، شرکت چینی هزاران نفر را برای کار روی این پروژه استخدام کرده و متأسفانه جزئیات بیشتری از آن در دسترس نیست. تقریبا می‌توان مطمئن بود که این تراشه بر پایه معماری ARM ساخته خواهد شد. این به آن معنا بوده که چیپست آینده اوپو از پردازنده‌های مرکزی Cortex و پردازنده‌های گرافیکی Mali با طراحی‌های MariSilicon برای موارد مانند ISP و بخش‌هایی از اتصال بی‌سیم استفاده خواهد کرد.

image

تصویری از MariSilicon X ISP ساخته شده در TSMC با معماری ۶ نانومتری

اما موضوعی که ممکن است بیش از خود پردازنده جالب باشد، این بوده که اوپو قصد دارد برای ساخت این پردازنده با کدام شرکت همکاری کند. برای مثال نیز می‌توان به همکاری گوگل و سامسونگ در ساخت تراشه‌های اختصاصی گوگل به نام Tensor یاد کرد. زیرا ساخت یک چیپست از پایه حتی در صورت استفاده از قطعات آماده، فرآیندی پیچیده است. اما اگر تیم اوپو اکنون بزرگ باشد، آماده بودن طراحی اولیه این تراشه دور از ذهن نیست.

سال گذشته نیز، شرکت مدیاتک از معماری منبع باز تراشه‌های Dimensity خود که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند رونمایی کرد و چیپست‌های خود را برای سفارشی‌سازی توسط سازندگان گوشی‌های هوشمند در اختیار آن‌ها قرار داد.

بیش از یک پیش، شایعه‌ای منتشر شد که اوپو علاقه دارد تا تراشه‌ای سفارشی بر اساس فرآیندهای ۳ نانومتری شرکت TSMC تولید کند. این گزارش در آن زمان ادعا می‌کرد که اولین گوشی‌های مجهز به این نسل جدید از تراشه‌ها در سال ۲۰۲۳ وارد بازار خواهد شد. اما در نهایت، تأخیر در ریخته‌گری‌های ۳ نانومتری شرکت TSMC باعث شد این اتفاق رخ ندهد. لازم به ذکر است که تراشه MariSilicon X در کارخانه‌های ریخته‌گری ۶ نانومتری TSMC ساخته شده است. بنابراین می‌توان گفت که این دو شرکت اکنون در حال همکاری با یکدیگر هستند.

اکنون ممکن است دیگر شاهد انفجار از ساخت چیپست‌های سفارشی و اختصاصی باشیم. حتی سامسونگ نیز به نظر قصد دارد یک تراشه سفارشی تولید کند، جدا از پردازنده اگزینوس که توسط سامسونگ سیستم تولید می‌شود. البته لازم به ذکر است که این اتفاق، همیشه در دنیای فناوری نتیجه خوبی نداشته و همیشه نمی‌توان از چنین اخباری خوشحال شد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)