خانهمقاله‌ها
چطور بدون جیل‌بریک فونت آیفون را تغییر دهیم؟

چطور بدون جیل‌بریک فونت آیفون را تغییر دهیم؟

تغییر فونت سیستمی آیفون یکی از قابلیت‌هایی است که تا پیش از این برای آن نیاز به جیلبریک کردن گوشی خود داشتید. حالا راهی پیدا شده که بدون جیلبریک می‌توان فونت‌های سیستمی را در iOS 16 تغییر داد!
۱۴۰۱/۱۰/۷

اخیرا جیلبریک آیفون‌ها در iOS 16 توسط نرم‌افزار Palera1n امکان پذیر شد و به این ترتیب کاربران می‌توانند با جیلبریک کررذر لدن آیفون، محیط سیستم عامل این گوشی هوشمند را تغییر داده و تمامی اجزاء را شخصی سازی کنند. اما یکی از توسعه دهندگان آی او اس با استفاده از اکسپلویت‌های موجود در این سیستم عامل، توانسته بدون نیاز به جیلبریک موفق به تعویض فونت دستگاه شود.

وی که با نام Zhuowei Zhang در شبکه اجتماعی توییتر فعالیت می‌کند، پروژه خود را با نام اپلیکیشن proof-of-concept منتشر کرده است. به گفته او* این اپلیکیشن از اکسپلویت CVE-2022-46689 برای جایگزین کردن فونت پیش فرض آی او اس استفاده می‌کند و به این ترتیب کاربران می‌توانند فونت اصلی دستگاه را با گزینه دلخواه خود جایگزین کنند.

این اکسپلویت روی آیفون‌های با پلتفرم iOS 16.1.2 یا نسخه‌های پیشین کاربرد خواهد داشت و قادر است تا فونت پیش فرض را تغییر دهد. این حفره امنیتی در آی او اس ۱۶.۲ رفع و رجوع شده است و به همین دلیل امکان انجام چنین کاری روی آيفون‌ها با این نسخه وجود نخواهد داشت.

از آن جا که پلتفرم iOS از فونت‌های اختصاصی برخوردار است، لذا این توسعه دهنده امکان استفاده از فونت‌های محدودی را داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • DejaVu Sans Condensed
  • Serif
  • Mono
  • Choco Cooky

احتمالا با شنیدن اسم فونت Choco Cooky تا حدودی متعجب شده‌اید. چرا که این فونت به صورت پیش فرض روی گوشی‌های سامسونگ نصب شده است. اما حالا می‌توانید این فونت را روی آیفون‌ها داشته باشید.

آقای Zhang مدعی شده است که این پروسه برای تمامی کاربران کاملا امن خواهد بود، چرا که تمامی تغییرات پس از ریبوت شدن دستگاه اتفاق خواهد افتاد. اما با این شرایط باز هم او پیشنهاد داده است که پیش از ریبوت کردن، از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. همچنین وی اعلام کرده است که برخی اپلیکیشن‌ها از فونت‌های دیگری استفاده می‌کنند و انجام این تغییرات تنها روی بعضی اپلیکیشن‌ها موثر خواهد بود.

image

تغییرات فونت اپلیکیشن Settings

نحوه نصب نرم افزار تغییر فونت در آی او اس

با وجود این که نصب این اپلیکیشن احتیاجی به جیلبریک نخواهد داشت، اما پروسه انجام آن کار آسانی نیست. چرا که شما باید پروژه XCode را کامپایل کرده یا فایل IPA را از طریق پروفایل توسعه دهندگان به صورت دستی روی دستگاه نصب کنید.

انجام چنین کاری بدون نیاز به جیلبریک از جمله موفقیت‌هایی به حساب می‌آید که در سیستم عامل آی او اس کمتر شاهد روی دادن چنین اتفاقاتی بوده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)