خانهاخبار
امکان دانگرید به iOS 16.1.2 از سوی اپل لغو شد

امکان دانگرید به iOS 16.1.2 از سوی اپل لغو شد

در حال حاضر تنها نسخه‌ای که می‌توانید به آن بروید، iOS 16.2 است.
۱۴۰۱/۹/۳۰

اپل شب گذشته، قابلیت دانگرید به نسخه آی او اس ۱۶.۱.۲ را متوقف کرد و دیگر امکان ریستور یا Downgrade به این ورژن برای کاربران وجود نخواهد داشت.

سی‌ام نوامبر، یعنی کمتر از یک ماه پیش بود که اپل آی او اس ۱۶.۱.۲ را با قابلیت تشخیص تصادف (برای خانواده آیفون ۱۴) در دسترس کاربران قرار داد. چند روز بعد، یعنی ۱۳ دسامبر نسخه عمومی iOS 16.2 هم عرضه شد.

بر خلاف آپدیت قبلی، نسخه جدید با امکانات و قابلیت‌های زیادی از جمله اضافه شدن اپلیکیشن Freefrom، اضافه شدن قابلیت Sing به اپل موزیک و امکانات پیشرفته برای کنترل فضای آیکلود همراه بود. افرادی که از آیپد‌های M1 و M2 استفاده می‌کنند، در آیپد او اس ۱۶.۲ شاهد اضافه شدن امکان استفاده از مانیتورهای اکسترنال در حالت Stage Manager بودند.

image

نسخه‌های قدیمی‌تر آی او اس معمولا برای افرادی که به جیلبریک علاقمند هستند، کاربرد زیادی دارد. چند روز پیش بود که یک گروه هکری، جیلبریک آی او اس ۱۵ و آی او اس ۱۶ بر اساس اکسپلویت نرم افزار checkm8 را ارائه کردند. این ابزار برای جیلبریک آیفون‌ها از آی او اس ۱۵ تا اولین نسخه آزمایشی آی او اس ۱۶.۳ کاربرد خواهد داشت.

همچنین اگر کاربران با نسخه جدید دچار مشکل شده و باگ‌هایی را در آن مشاهده کنند، می‌توانند از طریق دانگرید به نسخه‌های قبلی باز گشته و تا رفع این مشکلات منتظر بمانند.

از آن جایی که اپل هنوز آپدیت‌های امنیتی را برای iOS 15.7.2 ارائه می‌کند، می‌توانید دستگاه خود را از آی او اس ۱۶.۲ یا حتی اولین نسخه آزمایشی آی او اس ۱۶.۳ به آی او اس ۱۵.۷.۲ دانگرید کنید. اما متأسفانه امکان دانگرید به ۱۶.۱.۲ دیگر امکان پذیر نبوده و مسیر انجام آن شب گذشته از سوی اپل مسدود گردید.

این اولین باری نیست که اپل دست به چنین اقدامی می‌زند و طبق روال گذشته، معمولا پس از گذشت دو هفته از ارائه نسخه جدید، امکان دانگرید به ورژن‌های پایین‌تر مسدود می‌شود. لذا در صورت ریستور یا دانگرید، دستگاه شما به صورت مستقیم به آی او اس ۱۶.۲ مهاجرت خواهد کرد؛ مگر اینکه اقدام به دانگرید به iOS 15.7.2 را در دستور کار قرار دهید. البته هنوز مشخص نیست امکان انجام چنین کاری تا چه زمانی میسر خواهد بود. لذا اگر قصد انجام این پروسه را دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

Mehrshad

۱۴۰۱/۱۰/۱
امیر جان امکان دانلود هر نسخه از iOS که بخوای وجود داره ولی امکان نصبش رو نخواهی داشت. به این دلیل که اپل امکان نصب کردن iOSهای قبلی رو میبنده و هیچ راهی برای نصب کردن اون‌ها باقی نمیمونه. اما در کل برای دانلود فایل‌های iOS می‌تونی به سایت https://ipsw.me بری :)

امیر

۱۴۰۱/۱۰/۱
منiphone13 دارم ios16.2 نصبه رو گوشیم . امکان دانگرید به ios15.7.2 وجود داره ؟ اگه داره فایل دانلودش رو از کجا میتونم بگیرم ؟ تو سایت های مختلف نتونستم پیدا کنم