خانهاخبار
پیش‌به‌سوی کمینه‌گرایی؛ نگاهی به وب سرویس‌های خدمات پرداخت

پیش‌به‌سوی کمینه‌گرایی؛ نگاهی به وب سرویس‌های خدمات پرداخت

کم هم زیاد است؛ جمله معروف کمینه‌گرا یا همان مینیمالیست‌هاست...
۱۴۰۱/۹/۱۷

کم هم زیاد است؛ جمله معروف کمینه‌گرا یا همان مینیمالیست‌هاست. سبکی در هنر و به ویژه معماری و طراحی محصول که معتقد است هر‌چه عناصریک طراحی کمتر باشد زیبا‌تر و درواقع بهینه‌تر است. این ایده و سبک که ماحصل مدرنیته است مشخصا به این مسئله توجه دارد که هر چیز غیرکاربردی باید از طراحی حذف شود و عناصرکاربردی هم باید در ساده‌ترین حالت باشند. امروز این نگاه شاید پرطرفدارترین رویکرد در تولید محصولات تکنولوژی محور باشد؛ کمینه‌گرایی هم تناسب و زیبایی را به همراه دارد و هم سادگی. درواقع چیزی که اهمیت دارد بعد فنی و کاربردی محصول است.
در فین‌تک و خدمات پرداخت نیز این ایده و برداشت‌های نشات‌گرفته از آن، حالا تبدیل به  قطب‌نمایی برای ارائه خدمات است؛ هر خدمتی در راحتی و قابل فهم بودن از سوی کاربر معنا پیدا می‌کند. خدمات پرداخت درحال‌حاضر ازطریق  گوشی‌های موبایل یا کامپیوتر‌ها انجام می‌شود و یک کاربر ممکن است در طول روز چندین بار اقدام به پرداخت مبلغ ازطریق تلفن‌همراهش کند؛ بنابراین پرداخت برای او عملی روزمره و تکراری است. عملی تکراری که اگر قرارباشد برای هر دفعه شماره‌کارت و رمز یا اطلاعات دیگر وارد کند دیگر حس راحتی با این فرآیند نخواهد کرد. گرچه در ابتدای پرداخت اینترنتی در دسترس بودن این خدمت امتیازی قابل توجه به‌حساب می‌آمد اما دیگر نمی‌توان تنها به این امتیاز بسنده کرد و شرکت‌های خدمات پرداخت هرروز در تلاش‌اند تا با تنوع در ارائه ‌خدمات هر‌چه ساده‌تر و با مراحل کمتر یک فرآیند پرداخت را ممکن کنند و در عین حال ارز‌ش‌هایی مثل امنیت و سرعت را حفظ کنند.

اما خدمات پرداخت چه هستند؟

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

image

نگاهی به چیستی وب سرویس‌های خدمات پرداخت

اشاره‌ای که در مقدمه گفته شد می‌تواند نمونه‌ای  از موارد متعددی باشد که ضرورت وب‌سرویس‌های پرداخت را روشن می‌سازد. برای درک ماهیت سرویس‌های پرداخت باید (API)ها یا همان رابط برنامه‎نویسی نرم‌افزار را شناخت؛ API به چگونگی تعامل چندین برنامه با یکدیگر و به دست‌آوردن داده از یکدیگر اشاره دارد. رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار همان‌طور که از نامش پیداست ارتباط بین نرم‌افزارهای مختلف را پیاده‌سازی می‌کنند.  به عبارتیAPI  همان UI است با این تفاوت که به جای انسان، یک سیستم کامپیوتری قرار است با آن تعامل داشته باشد. در واقع، از آنجا که می‌توان واژهٔ Interface را به «فصل مشترک» در فارسی ترجمه کرد، می‌توان گفت که API فصل مشترکی مابین دو نرم‌افزار یا اپلیکیشن است. این مفهوم انواع بسیار گوناگون و کاربردهای متنوعی دارد و در سرویس‌های پرداخت نیز با همین تعریف و البته شخصی‌سازی با توجه به نیاز فین‌تک کار را پیش ‌برند. در واقع وب سرویس‌های پرداخت، ای‌پی‌آی‌هایی هستند که در  اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های بانکی یا سایر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مورد استفاده قرارمی‌گیرند تا عملیات مربوط به ثبت درخواست، احراز هویت،پرداخت اینترنتی،خرید اینترنتی، دریافت شماره شبا، انتقال وجه، پرداخت صورتحساب‌ها و قبض‌ها و… را برای کاربران ممکن و آسان می‌کنند.

برای درک بیشتر می‌توان نمونه موردی وب‌سرویس‌های بانکی را در نظر گرفت. هدف از طراحی این وب‌سرویس‌ها پشتیبانی از مشاغل به‌وسیله طریق اتصال مستقیم به زیرساخت پرداخت است که طی آن پردازش آنی نیز صورت می‌گیرد. دسترسی به وب‌سرویس پرداخت بانکی این امکان را به‌وجودمی‌آورد تا کارهای مختلفی مثل دستورالعمل پرداخت‌های تکی و عمده (گروهی) پرداخت، تعیین و واریز خودکار سهم ذینفعان، درخواست به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای از وضعیت موجودی‌ها و پرداخت‌ها، دسترسی به گزارش‌های مربوط به حساب‌ها و… را انجام داد.

image

 

وب‌سرویس‌های پرداخت چه کمکی به مردم می‌کنند؟

بانک‌ها عموما انواع وب‌سرویس‌های ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت را ارائه می‌دهند و امروز بسیار طرفدار شده اند اما چرا این خدمات مورد اقبال عمومی قرار گرفته‌اند؟ امتیازات وب‌سرویس‌های پرداخت می‌تواند در فهرست  زیر خلاصه شوند:

  • فراهم کردن تجربه‌ی پرداخت بدون استهلاک، قادر به ارائه طیف وسیعی از گزینه های پرداخت؛
  • دسترسی به مشتریان در بازارهای جدید بدون نیاز به ایجاد روابط بانکی مجزا؛
  • جلوگیری از خطاهای ورود داده‌ها (اشتباهاتی که هنگام تایپ جزئیات حساب بانکی ایجاد می‌شود)؛
  • فعال کردن سرویس تسویه فوری، کاهش ریسک معامله برای صاحب کسب‌وکار و در عین حال بهبود جریان نقدی؛
  • کاهش خطر کلاهبرداری و بهبود امنیت با فرایند احراز هویت و بررسی‌های درون سیستمی؛
  • دسترسی آنی به داده‌های وضعیت تراکنش‌ها و سایر اطلاعات پرداخت؛
  • تسهیل فرایند قانون‌گذاری؛

مزایای وب‌سرویس‌های پرداخت

وب‌سرویس‌های پرداختِ خوب ایمن، قابل اعتماد، مقیاس‌پذیر و قابل انعطاف هستند. اجرای آنها باید برای یک توسعه دهنده آسان باشد و یک تجربه کاربری یکپارچه را ارائه دهد. امروز در ایران، شرکت وندار(vandar.io) به عنوان ارائه دهنده راهکارهای جامع پرداخت یکی از کامل‌ترین بسته‌های خدمات و توسعه وب‌سرویس‌های پرداخت را دارد و با توجه به نیاز سعی می‌کند ابزارها و محصولات جدیدتری را تولید کند.

وب‌سرویس‌های پرداخت را می‌توان برای سفارش پرداخت‌های تکی یا انبوه (گروهی) مورد استفاده قرار داد. تمام این عملیات می‌تواند بدون دخالت نیروی انسانی و به طور کاملاً خودکار انجام شود. علاوه بر این، وب‌سرویس پرداخت‌ می‌تواند دسترسی به گزارش‌های آنی و به‌روزرسانی‌های وضعیت پرداخت را فراهم کند. این قابلیت، شفافیت در تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد و طرفین را از ارسال گزارش دستی برای اعلام انجام پرداخت یا تأیید دریافت بی‌نیاز می‌کند.

از آنجا که وب‌سرویس‌های پرداخت امکان اتصال مستقیم به زیرساخت پرداخت را فراهم می‌کنند، هزینه‌ها و کارمزدهای عملیاتی پایین هستند. ماهیت مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر وب‌سرویس‌ها به این معنی است که توسعه‌دهندگان قادر به دسترسی و ادغام عملکرد یک وب‌سرویس پرداخت با برنامه‌های کاربردی دیگر مانند ابزارهای مدیریت موجودی و نرم افزارهای حسابداری، برای ساده‌سازی و خودکارسازی سایر فرایندهای تجاری، هستند.

«سادگی» کلید طراحی و پیاده‌سازی یک وب‌سرویس خوب است. اجرای یک وب‌سرویس نباید دشوار و پیچیده باشد. برخی از وب‌سرویس‌ها فقط به یک توسعه‌دهنده نیاز دارند تا قطعه‌ای از جاوا اسکریپت را به کد یک وب‌سایت اضافه کند. به این معنی که وب‌سرویس‌ها می‌توانند خیلی سریع پس از آزمایش‌های اولیه مستقر شوند. وب‌سرویس‌های پرداخت را تقریباً می‌توان روی هر پروتکلی استفاده کرد. به این معنی که توسعه‌دهندگان نیازی به نصب نرم‌افزار یا منابع افزوده‌ی دیگری ندارند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)