خانهاخبار
پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با حوزه فناوری

پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با حوزه فناوری

در یک دهه گذشته، با گسترش تکنولوژی و همه‌گیر شدن استفاده از آن در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، مشاغل حوزه فناوری نیز رونق بسیاری پیدا کرده‌اند...
۱۴۰۱/۹/۷

در یک دهه گذشته، با گسترش تکنولوژی و همه‌گیر شدن استفاده از آن در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، مشاغل حوزه فناوری نیز رونق بسیاری پیدا کرده‌اند. به‌گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های مطرح به دنبال جذب و استخدام افراد متخصص در این حوزه از جمله استخدام Database Admin هستند. به همین دلیل امروزه مشاغل حوزه فناوری اطلاعات جزو پردرآمدترین شغل‌های ایران و جهان محسوب می‌شوند.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

image

بسیاری از فارغ‌التحصیلان و کارجویان به دنبال پردرآمدترین مشاغل فناوری اطلاعات هستند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی 10 شغل پردرآمد مرتبط با حوزه فناوری بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال یافتن این فرصت های شغلی هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

معرفی 10 شغل پردرآمد مرتبط با حوزه فناوری

همان‌طور که گفته شد، در سال‌های اخیر، نیاز به مشاغل مرتبط با حوزه فناوری، افزایش چشمگیری داشته است. به‌طوری‌که کمتر سازمان و اداره‌ای را می‌توان پیدا کرد که نیاز به وجود چنین شغل‌هایی در آن احساس نشود. به همین دلیل، این روزها در سایت‌های کاریابی معتبر با آگهی‌های استخدامی متعددی در این حوزه روبه‌رو می‌شویم. به‌عنوان نمونه می‌توان به آگهی استخدام dba و تحلیلگر امنیت اطلاعات اشاره کرد. 

در ادامه به معرفی 10 شغل پردرآمد حوزه فناوری اطلاعات که می‌توانند گزینه مناسبی برای ادامه مسیر شغلی شما باشند، خواهیم پرداخت.

مهندس سخت افزار کامپیوتر

یکی از پرتکرارترین آگهی‌های استخدام در کنار آگهی استخدام Database Admin، استخدام مهندس سخت افزار کامپیوتر است. یک مهندس سخت‌افزار، برخلاف مهندس نرم افزار، با قطعه‌های فیزیکی رایانه‌ها همچون مادربورد و پردازنده، سروکار دارد.

یک مهندس سخت‌افزار کامپیوتر، بسته به موقعیت شغلی و محیط کاری خود، می‌تواند به فعالیت‌هایی مانند طراحی سخت‌افزار جدید، آزمایش و تست مدل‌های تکمیلی سخت‌افزارهای ساخته شده، به‌روز کردن تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر برای کار با نرم‌افزارهای جدید و تعمیر لوازمی همچون کامپیوتر، مانیتور، فکس و اسکنر بپردازد.

مدیر سیستم‌های اطلاعاتی و کامپیوتری

مدیر سیستم های کامپیوتری و اطلاعاتی، یکی دیگر از مشاغل فناوری با درآمد بالا است. وظیفه این فرد که به آن مدیر پروژه آی‌تی نیز گفته می‌شود، تعیین اهداف فناوری اطلاعات در سازمان‌ها و تدوین برنامه‌های ساختاریافته‌ای برای برآورده نمودن این اهداف است. 

از دیگر وظایف این مدیران می‌توان به مشخص نمودن نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت کارکنان، مدیریت کلیه امور مرتبط با کامپیوتر و تبیین گام‌های موردنیاز برای راه‌اندازی بهترین شبکه و سیستم نرم‌افزاری اشاره کرد.

معمار شبکه های کامپیوتری

یک معمار شبکه های کامپیوتری، وظیفه طراحی و ساخت شبکه‌های ارتباطی و برنامه‌ریزی اولیه برای سیستم‌های کامپیوتری را بر عهده دارد. علاوه بر این، معماران شبکه ممکن است وظایفی همچون به‌روزرسانی سیستم‌های امنیتی و پژوهش درباره فناوری‌های جدید و نوظهور را نیز انجام دهند.

تحلیلگر امنیت اطلاعات

معمولا میزان حقوق درج شده در آگهی‌های استخدام تحلیلگر امنیت اطلاعات همچون آگهی‌های استخدام Database Admin، مبلغ قابل‌توجهی است و بالاتر از میانگین حقوق بسیاری از شغل‌های دیگر محسوب می‌شود.

وظیفه یک تحلیلگر امنیت اطلاعات، برنامه‌ریزی فرایندهای امنیتی و انجام این فرایندها، نظارت بر سیستم‌ها با هدف شناسایی هر نوع نقض امنیتی و اجرای نرم‌افزارهایی مانند فایروال و برنامه‌های رمزگذاری است. همچنین، امکان دارد این کارشناسان حوزه فناوری، وظیفه انجام بازرسی‌های امنیتی و تشخیص نقاط ضعف سیستم‌ها را نیز بر عهده داشته باشند.

تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری

وظیفه اصلی این فرد، تحلیل سیستم های کامپیوتری سازمان‌ها و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود بهره‌وری و کارایی این سیستم‌ها است. شناسایی نیازهای سازمان و بهینه‌سازی سیستم‌های کامپیوتری بر اساس آن نیازها، ارائه مشاوره به تیم‌های مدیریتی، تحقیق بر روی فناوری‌های جدید و تجویز تغییراتی برای آن‌ها و در مواردی اجرای این تغییرات، از دیگر وظایف این نوع تحلیلگر به شمار می‌روند.

مطابق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته توسط متخصصان حوزه فناوری، این شغل در سال‌های آینده از نظر درآمدی و امنیت شغلی به یکی از بهترین شغل‌های حوزه تکنولوژی تبدیل خواهد شد. 

توسعه‌دهنده سیستم‌های نرم‌افزاری

گروهی از توسعه‌دهندگان نرم افزار، وظیفه تحقیق روی نرم‌افزارهای سیستم و ساخت آن‌ها را برعهده دارند. این کارشناسان حوزه فناوری، می‌توانند در صنایع مختلفی همچون پزشکی، نظامی و علمی به فعالیت بپردازند.

اگر این حوزه را برای ادامه مسیر شغلی خود انتخاب کنید، وظیفه تعیین استانداردهای عملیاتی و تدوین پیش‌نیازهای موردنیاز را نیز باید بر عهده بگیرید. همچنین اگر به دنبال دستیابی به موفقیت در این حوزه هستید، باید دانش لازم در زمینه اصول ابتدایی علوم کامپیوتر و تحلیل ریاضی و مهندسی را نیز داشته باشید.

مدیر پایگاه داده

یک Database Admin  یا مدیر پایگاه داده برای ذخیره‌سازی، سازماندهی و پیاده سازی داده‌ها، به‌جای ساخت نرم‌افزار، از فناوری‌های اختصاصی استفاده می‌کند. دسترسی افراد مختلف در سازمان از جمله مدیران و کارمندان فروش به داده‌های موردنظرشان، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر پایگاه داده به‌حساب می‌آید.

به‌عنوان نمونه، این مدیر امکان دارد وظیفه مدیریت پایگاه اطلاعات مشتریان یک سازمان دولتی را برعهده داشته باشد تا کارکنان فروش بتوانند از طریق این پایگاه داده، به‌سرعت و به‌آسانی به اطلاعاتی همچون سفارش‌های گذشته، بودجه و الگوهای خرید مشتریان ویژه خود دسترسی پیدا کنند.

طبق توضیحات داده شده، یک مدیر پایگاه داده، می‌تواند نقش موثری در سازماندهی اطلاعات سازمان و به دنبال آن دستیابی به موفقیت داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها و ادارات دولتی به دنبال جذب و استخدام Database Admin هستند. بنابراین، یک مدیر توانمند در این حوزه می‌تواند درآمد ماهانه بالایی داشته باشد.

برنامه‌نویس جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت برخلاف گذشته که صرفا به‌عنوان یک زبان برنامه نویسی مینیمال برای زیباتر کردن دنیای وب شناخته می‌شد، امروزه کاربردهای فراوانی دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به طراحی اپلیکیشن، محاسبات و سرور اشاره کرد.

در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های مطرح در حوزه فناوری به دنبال استخدام برنامه‌نویس و کارشناس جاوا اسکریپت در زمینه‌های گوناگون هستند.

کارشناس هوش مصنوعی

در چند سال گذشته، هوش مصنوعی جایگاهی پررنگ‌تر از قبل پیدا کرده و در همه بخش‌های زندگی ما مانند سلامت، گردشگری و کارهای روزانه حضور دارد. به همین دلیل، یکی از مشاغل پردرآمد در حوزه فناوری که آینده شغلی روشنی هم دارد، کارشناس هوش مصنوعی است.

این فرد، به‌عنوان یک دانشمند در حوزه علم و فناوری شناخته می‌شود و به تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌پردازد. افرادی با مدرک دکتری در رشته‌های مرتبط فیزیک، ریاضیات و کامپیوتر می‌توانند به‌عنوان یک کارشناس هوش مصنوعی در دانشگاه‌های مطرح جهان مشغول به کار شوند.

 مدیر سیستم‌های کامپیوتری و شبکه

مدیران سیستم‌های کامپیوتری و شبکه، وظیفه راه‌اندازی، نگهداری و تعمیر شبکه‌های کامپیوتری سازمان‌ها را بر عهده دارند.

از دیگر وظایف احتمالی این مدیران می‌توان به نصب سخت‌افزار، تامین امنیت سیستم کامپیوتری، جمع‌آوری داده برای تحلیل و ارزیابی سیستم‌های کامپیوتری، آموزش نحوه درست استفاده از سیستم‌ها به کارکنان سازمان و حل مشکلات مربوط به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کارکنان سازمان، اشاره کرد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی 10 شغل پردرآمد مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، این شغل‌ها در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. به‌طوری‌که اغلب شرکت‌های مطرح در زمینه فناوری به دنبال استخدام افراد توانمند در این زمینه از جمله استخدام Database Admin هستند.

مهندس سخت‌افزار کامپیوتر، مدیر سیستم‌های اطلاعاتی و کامپیوتری، معمار شبکه‌های کامپیوتری، تحلیلگر امنیت اطلاعات، تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری، توسعه‌دهنده سیستم‌های نرم‌افزاری، مدیر پایگاه داده، برنامه‌نویس جاوا اسکریپت، کارشناس هوش مصنوعی و مدیر سیستم‌های کامپیوتری و شبکه، 10 شغل پردرآمد این حوزه محسوب می‌شوند.

درصورتی‌که احساس می‌کنید در یکی از شغل‌های مطرح شده استعداد داشته و به آن علاقه‌مندید، می‌توانید زمان خود را صرف یادگیری آموزش‌های مرتبط با این حوزه از جمله یادگیری ماشین لرنینگ و زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی کنید و با کسب تجربه در این زمینه، توانایی‌ها و مهارت‌هایتان را افزایش بدهید تا بتوانید درآمد بالایی داشته باشید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)