خانهاخبار
تراشه A17 بایونیک موجب افزایش قیمت آیفون ۱۵ خواهد شد

تراشه A17 بایونیک موجب افزایش قیمت آیفون ۱۵ خواهد شد

به نظر می‌رسد که شرکت TSMC اپل را مجبور به افزایش قیمت آیفون بعدی‌اش می‌کند!
۱۴۰۱/۹/۱

اپل به تازگی روند افزایش قیمت ۶ درصدی کمپانی TSMC را نپذیرفت، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها راهی در این خصوص نخواهند داشت. تراشه‌های جدید با لیتوگرافی ۳ نانومتری برای تولید انبوه با هزینه‌های سرسام آوری همراه خواهند بود و کوپرتینویی‌ها در نهایت مجبور به پرداخت این هزینه هستند.

در حالی که هنوز اطلاعاتی در مورد این تراشه‌های جدید در دسترس نیست، اما دیجی تایمز در گزارش جدید خود آورده است که هزینه‌های TSMC هر سال همزمان با پیشرفت تکنولوژی افزایش پیدا می‌کند. در سال ۲۰۲۰، هزینه تولید ویفرهای ۵ نانومتری ۱۶ هزار دلار اعلام شده بود و حالا با پیشرفت تکنولوژی و رسیدن به لیتوگرافی ۳ نانومتری، هزینه آن‌ها به ۲۰ هزار دلار رسیده است. با وجود این که مقامات اپل در حال مذاکره با مدیران TSMC برای کاهش هزینه‌ها هستند، اما این افزایش قیمت و تورم جهانی که این روزها شاهد آن هستیم، مسلما باعث بالا رفتن قیمت نهایی آیفون ۱۵ خواهد شد.

گفته می‌شود که تراشه A17 بایونیک بر اساس معماری N3E شرکت TSMC و لیتوگرافی ۳ نانومتری طراحی و توسعه پیدا خواهد کرد که در مقایسه با معماری N3 پیشرفته‌تر بوده و در نتیجه شاهد عملکرد بهتری از آن خواهیم بود. متأسفانه روند تولید این تراشه با هزینه‌های زیادی همراه خواهد بود و از آن جا که قرار است این پردازنده روی آیفون ۱۵ پرو و نسخه پرو مکس قرار گیرد، می‌‌توانیم از همین حالا انتظار افزایش قیمت این دو محصول را داشته باشیم تا در صورت شنیدن این خبر، شوکه نشویم! از آن جا که اپل قصد دارد تا از لیتوگرافی ۵ به ۳ نانومتری کوچ کند، لذا احتمالا با هزینه دو برابری برای تولید پردازنده روبرو خواهد بود.

image

جدول ارزش گذاری ویفرها

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هر تراشه A16 Bionic چیزی حدودا ۱۱۰ دلار برای اپل آب می‌خورد که این مبلغ، تقریبا ۱۰ درصد قیمت آيفون ۱۴ پرو را شامل می‌شود. با مطالب عنوان شده، قیمت تراشه A17 Bionic حدودا ۱۵۰ دلار خواهد شد و به این ترتیب احتمالا شاهد افزایش قیمت آیفون ۱۵ پرو خواهیم بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)