خانهاخبار
تکذیب شد: پردازنده کایرین در سری P60 استفاده نخواهد شد!

تکذیب شد: پردازنده کایرین در سری P60 استفاده نخواهد شد!

روزی روزگاری هواوی به پردازنده‌های Kirin خودش افتخار می‌کرد که تحریم‌های آمریکا از راه رسید و جلوی آن‌ها را گرفت. حالا که دوباره روزنه‌ای برای استفاده از چیپست‌های Kirin در پرچمدار بعدی هواوی دیده شده بود، این خبر تکذیب شد.
۱۴۰۱/۸/۲۲

هواوی از زمان اعمال تحریم‌ها، دیگر قادر به همکاری با شرکت‌های آمریکایی نبود و به این ترتیب، امکان دسترسی به تراشه‌های جدید کوالکام از این طریق میسر نبود. اما کمی بعد آمریکا به Qualcomm اجازه مراوده با هواوی را در صورت عدم ارائه تکنولوژی 5G داد. به این ترتیب محصولات هواوی مجهز به تراشه‌های کوالکام روانه بازار شد، اما امکان ارتباط از طریق نسل پنجم شبکه مخابراتی وجود نداشت. کمی پس از این اتفاق، شرکتی با نام Soyealink کیس‌های محافظی برای محصولات هواوی از جمله سری Mate 50 طراحی که به وسیله آن، امکان اتصال به سیگنال 5G میسر شد.

این کیس‌ها با قیمت ۱۱۳ به فروش می‌رسد و تکنولوژی 5G را از طریق شبکه sub-6GHz به سری میت ۵۰ می‌آورد. چندی است که شایعاتی در مورد بازگشت تراشه Kirin به محصولات سال ۲۰۲۳ هواوی شنیده می‌شود. اما در پیج Huawei در شبکه اجتماعی چینی Weibo به صورت رسمی اعلام شد که این خبر به هیچ عنوان صحت نداشته و تراشه کایرین سال آینده به عنوان قلب تپنده گوشی‌های هوشمند Huawei ایفای نقش نخواهد کرد.

پیش بینی شده بود که تراشه کایرین جدید که با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری طراحی خواهد شد، در گوشی‌های هوشمند سری یP60 هواوی قرار خواهد گرفت. بنا بر این بود که تراشه یاد شده توسط بزرگ ترین شرکت چینی، یعنی SMIC طراحی و تولید شود. متأسفانه این شرکت در حال حاضر، توان توسعه تراشه‌های کوچک‌تر از ۱۴ نانومتری را نداشته و به این ترتیب نمی‌توان انتظار به روز بودن را از آن داشت.

image

 

سال آینده، اپل قصد دارد تا در آیفون ۱۵ پرو از تراشه A17 Bionic که بر پایه لیتوگرافی ۳ نانومتری کمپانی TSMC بنا شده، استفاده کند. استفاده از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری روی گوشی‌های هوشمند هواوی باعث می‌شود این شرکت چینی بیش از پیش از رقبای خود عقب بماند. در حال حاضر، آیفون ۱۴ پرو و نسخه پرو مکس آن میزبان تراشه A16 است که بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری طراحی و توسعه یافته است.

بسیاری از مدیران و مسئولان هواوی بر این باور بودند که با حضور جو بایدن، تحریم‌ها لغو شده و آن‌ها به روال سابق خود باز خواهند گشت. ماه ژانویه امسال، دومین سالی است که بایدن رئیس جمهور آمریکا است و هنوز تغییراتی در این حوزه روی نداده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)